Discourse vs. Google Groups (във връзка с discuss.ruby.bg)

Dimitar P. Dimitrov

to ruby-on-rai...@googlegroups.com
Привет,

Преди около месец се роди дискусионният форум https://discuss.ruby.bg/. Базиран е на вече доста популярния Discourse, чийто слоган е "Civilized Discussion. On the Internet."

Донякъде повод за появата му са срещите на Ruby/Rails community-то, които започнаха да се случват от няколко месеца в София, сравнително регулярно. Идеята беше да се превърне в място за продължаване на дискусии от срещите онлайн, или пък за нови такива, без да се ограничаваме само до столицата.

Въпросът към участниците в този пощенски списък е дали имате мнение, предпочитания или проблеми с някоя от двете платформи.

Мисля, че никой не е питал тук за това все още, а мнението ви е важно, за да се избегне "разцепление" на дискусиите в и бездруго малката ни общност :)

Моето мнение, което ще се радвам да допълните или критикувате:

Google Groups

Плюсове:

- 134 потребителя; неясно колко активни.
- Има някаква традиция и история, както и насъбрала се информация (съществува от известен брой години).
- Безплатно е и се очаква да остане на мястото си дълго време (освен ако на Google не им хрумне да затворят и тази услуга в някакъв момент; напоследък започва да им става навик)
- Семпли настройки за известия; по подразбиране, имейл за всяка нова публикация.

Минуси:

- 134 потребителя. Ако искам да питам нещо, бих бил по-внимателен, като знам, че имейлът ми ще се пръкне в толкова пощенски кутии. Определено бариера за по-начинаещи.
- Информацията не е в много структуриран вид. Старите дискусии са по-скоро архив, отколкото полезно знание. На мен би ми било трудно да търся нещо там, ако попадна от търсачка.
- Малката опасност Google да решат да затворят услугата.

discuss.ruby.bg

Плюсове:

- Гъвкава система за известия.
- Самомодерация, базирана на автоматичната система за репутация, взаимствана от StackOverflow.
- По-добро структуриране на съдържанието.
- По-отворен към начинаещи.
- Свежа и удобна визия. Сайтът е пъргав.
- Няма я опасността външно entity да затвори community-то.

Минуси:

- По подразбиране, известията не са за всяка нова публикация. Това за някои хора може да е плюс, за други - минус. Моите настройки за известия са такива.
- Донякъде по-сложната система за известия може да се разглежда и като недостатък.
- Малко потребители към момента (23). Сайтът е само на месец, но все пак.
- Малко съдържание (все още).
- Струва някакви пари на година (домейн и хостинг).
- Има опасност хората, отговарящи за имейла или хостинга, да счупят нещата. Аз не мога да преценя дали е по-вероятно Google да решат да затворят Google Groups, или някой от community-то да реши да прецака групата, без това да е поправимо от другите членове.

Извод:

За момента за мен е много важно кое от двете би било по-отворено към начинаещи. Има остър глад на RoR-кадри у нас и нуждата от разширяване на community-то е голяма. За да се подобри това, е полезно самото community да направи някакви стъпки и да изглежда отворено. За мен Discourse е по-добрият вариант в това отношение, но не бие с огромен процент точки.

Единственото, което не бих желал да става, е да има две места с две неприпокриващи се множества хора.

Дайте си двете стотинки.

Междувременно, успешно кодене.

Митьо

Dimitar Panayotov

to ruby-on-rai...@googlegroups.com
Благодаря за повдигането на тази тема.
За мен всичко се свежда до "колко е отговорен този който хоства дискусионния форум". Следва нещо като гласуване. Слагам +, - или 0 спрямо отношението си към съответната точка. TL;DR-то е долу при извода.

(0) Не е толкова вероятно Google Groups да бъде закрита скоро. А дори и да бъде дадено такова предупреждение, групата би имала поне 6 месеца да намери начин да експортне дискусиите и да ги импортне в друга дискусионна система. Google обикновено осигуряват такива начини когато дадена тяхна услуга е пред затваряне.

(0) Традиция? Аз виждам мейли от тази група по няколко пъти в годината. Трудно можем да наречем това традиция. А и що се отнася до помощ за начинаещи, то (1) не всеки от нас тук е винаги в настроение за това, (2) съществува StackOverflow (и целият останал интернет, really), (3) знаенето на английски и това как се употребяват търсачки са essential skills дори за начинаещи програмъри. Така че за мен този аргумент е слаб.

(-) Семплите настройки за известия са огромен минус за мен. При положение че тук се получава съобщение веднъж на 1-2 месеца, това не е проблем, но при една далеч по-активна група това би означавало непоносими количества мейли. Да, това може лесно да се тушира с ползване на филтрите на gmail, но не всички го ползват. Не би следвало да се разчита на опитомена поща за това. Тук напълно гласувам за Discourse -- и съм съгласен с теб че това би ликвидирало стъпването на пръсти като се пише съобщение, което съществува в момента в Google групата. А на който не му харесват по-сложни настройки, по мое мнение просто не трябва да влиза във форума (или въобще в интернет) -- не може всичко да е като в на Apple софтуерите -- "Notify me when there's something important", lol, които вечно се преструват на микс от ИИ и оракули. Хайде не. Не е чак толкова ужасно, нито сложно, човек да прегледа списък с 10-20 цъкчета и да си прецени.

(0) Структурираният вид на информацията is hardly a problem. В крайна сметка, мнението на истинските модератори на Discourse-базираният сайт за това кое към коя категория или под-форум принадлежи, винаги ще се намери от кого да бъде оспорено, нали? Търсачките вършат добра работа с търсенето по ключови думи и в двете платформи.

(+) Само-модерацията е безспорно предимство -- нека все пак да положим допускането че повечето от първоначалните потребители биха били съвестни и не биха downvote-вали to hell всичко което не им харесва да гледат, само защото някоя симпатична дама снощи не им е вързала дълго лафче на ТББ, или са с махмурлук, или пък защото мама им се е развикала да си изчистят стаята. Ако липсват такива за съжаление неизбежни елементи (или поне са малко), само-модерацията с времето сама ще отсее или издигне съответните хора. Гласувам за Discourse с две ръце тук.

(-) Навигирането на под-форуми и/или категории в Discourse сайта може да е досадно или отнемащо време. Тук трябва да се разчита на отговорността на създателите to keep it lean & mean. Ако не се справят с това, ще си отегчат или отчуждят потребителската база -- мен със сигурност. Ruby е като всеки програмен език и могат да се правят хиляди неща с него; това обаче не значи да има 1000 под-категории и под-форуми в сайта!

(0) Домейн + хостинг цените не звучат като нещо страшно. Аз лично нямам против да давам по 50-80лв на година, ако съвсем никой друг не иска. Разбирам че не на всеки му е възможно (а още повече просто не искат) и нямам проблем с това аз да застъпя.

(-) Потенциалното унищожение на сайта от нехайни сисадмини си е реална опасност, това е факт. Не мисля че нещо може да се направи, освен (1) да се разчита на тях сляпо, и (2) да бъдат помолени да не раздават достъп само защото са имали приятно излизане на бира със съответния човек снощи, (3) да бъдат помолени още няколко други common sense неща. Оттам нататък просто се молим да не са като онзи наивник от Anonymous заради който се смята че онази група е била разбита (груба аналогия, но тази ми хрумна първа). Ако бъдат някак си "задължени" да бекъпват сайта всеки ден и да пазят архив от тези дневни бекъпи за 1-2 седмици назад на публично достъпно място, мисля че потенциалният удар върху сайта в случай на неприятности би бил почти напълно омекотен.

TL;DR • ИЗВОД: Discourse е по-добрата идея. Съществуват си рисковете за по-лесно унищожими данни, но няколко съвестни сисадмини и top-level contributors които независимо едни от други пазят бекъпи should about do it. Парите за домейн и хостинг не ги намирам за проблем. Ако форумът се пази с малко под-форуми и не прекалено много тагове/категории, би трябвало да е лесно достъпен за всеки заинтересуван.

// Дими.

Message has been deleted

Dimitar Kostov

to ruby-on-rai...@googlegroups.com
Аз съм за да се запази групата, защото:

1. Трафика е прекалено малък за има нужда от по-добър начин за "менажиране" на съдържанието.
2. Предпочитам Google да са отговорни за услугата, от колкото незнайни герои (без да се обиждат хората зад discuss.ruby.bg)
3. В групата няма дебилни ограничения от типа на "трябва да имаш достатъчно положителни мнения за да прикачиш картинка или да пуснеш повече от 5 линка"

K.

Dimiter Shalvardjiev

to ruby-on-rai...@googlegroups.com
Въпросните "герои" не са незнайни - това сме Митьо и аз. Домейнът, знаете навярно, е на Стефан Кънев. Хостингът е на мой служебен сървър, безусловно предоставен за нуждите на общността.

Бекъп има и се прави. Мога да предоставя image/data, ако това бъде поискано, при ангажимент за поддръжка от съответния човек.

Конкструктивна критика с Митьо не сме спрели да приемаме.

Що се отнася до т.3 от Димитър Костов:

- определението "дебилни" нарушава добрия тон и поставя петно на усилията зад идеята;
- приемат се желаещи да модерират, но желание за това изявено не съм видял дотук;
- всички нови потребители получават, след оплакването, trust level 1, така че ограничението с линковете отпада;

Моят единствен коментар към google групата: Аз не съм голям привърженик на безплатни работи: ако не плащаш за продукт, ти си продукта.

Съзнавам, че не мога да убедя прекалено много хора в горното, не целя това. Смислено ми се вижда да си има dedicated място за всички, и то на Руби/Рейлс платформа (защото е Руби/Рейлс общество).

Хубав следобед,
Димитър Шалварджиев.

Dimitar Kostov

to ruby-on-rai...@googlegroups.com
Когато написах незнайни, нямах предвид, че имената и хората свързани с тях за незнайни. Става дума, че услугите се предоставят от крайни лица без каквата и да е гаранция, че ще съществуват. Пример за това беше и конфигурацията на discourse-а, която отне поне половин месец, не ми се мисли какво ще стане при друг проблем. Оценявам инициативата, но моите предпочитания са за нещо работещо като Google Groups без каквата и да е намеса от трети лица.

А относно добрия тон, явно аз имам проблем с изразяването щом определение като "дебилно" изглежда толкова обидно.

К.

Sava Chankov

to ruby-on-rai...@googlegroups.com
Като създател на групата, аз съм твърдо ЗА да мигрираме от Гугъл към хоствано от нас решение. Единственото, което искам, е да настроим Discourse да е прост, лесен и приятен за употреба, което за мен означава:
  • Да може да се използва като пощенски списък – т.е. да може чрез имейл да се започват нови теми и да се отговаря в съществуващи, без да е необходимо да се посещава сайта.
  • След регистране на нови потребители и ръчното им одобрение от администратор, да имат същите права, като останалите потребители (както е в тази група в момента)

Krasimir Angelov

to ruby-on-rai...@googlegroups.com
Здравейте.

Аз лично ползвам Google Groups почти ежедневно, следя няколко групи с различна активност, досега не съм имал проблеми с настройки или нотификации. Тук активноста е почти нулева, но пък няма въпрос останал без отговор.

А и като гледам сумарния обем на дискусии май средата където се водят не е от голямо значение :)

Radoslav Stankov

to ruby-on-rai...@googlegroups.com
Аз лично не харесвам Google Groups. Всеки път когато попадна от search резултат към Google Groups тема, направо го затварям. Особенно ако има примери с код е направо смешно. Затова предпочитам да пробваме discuss.ruby.bg

Alex Ganov

to ruby-on-rai...@googlegroups.com

Stefan Adamov

to Ruby on Rails: България

Всичко хубаво, но не работи

Mihail Minkov

to ruby-on-rai...@googlegroups.com
Не бе, просто авторът е решил да оптимизира за 100/100 performance score: http://tools.pingdom.com/fpt/#!/dtWaiN/https://discuss.ruby.bg/

Dimiter Shalvardjiev

to ruby-on-rai...@googlegroups.com
Привет,

Оправено е. Понякога крашва контейнера и е нужна ръчна намеса.

Поздрави!

Dimitar Kostov

to Ruby on Rails: България
Абсолютно безмислено упражнение, дискусията е толкова минимална, че няма смисъл да се мести извън групата.