Corectorul ortografic pentru limba română din Firefox lasă de dorit în Linux

Cipricus

to rospell: corectoare ortografice românești
„Pachetul românesc de spelling include patru dicționare, unul standard (â/sunt, ortografia curentă), unul clasic (î/sînt, ortografia de dinainte de schimbarea din 1993), și dicționare cu sedile în ambele ortografii. Acestea din urmă au fost introduse pentru a oferi compatibilitate cu sistemele Windows XP, unde suportul pentru limba română mai lasă de dorit încă.”

În sistemele Windows mai noi şi în Linux (nu am verificat încă Mac), din cele patru dicţionare incluse numai primele două sunt disponibile (vezi ataşament), anume cele care folosesc diacritice „comma” care în Linux nu arată corect (vezi imaginea de mai jos). Aceste corectoare din Firefox nu sancţionează ca incorecte cuvintele scrise cu alte tastaturi decât cea care în Linux se numeşte „standard” (şi care produce diacritice identice cu cele din dicţionarele Firefox), dar orice corectare este făcută cu aceste care nu arată corect în Linux şi care ar face necesară accesarea dicţionarelor cu „cedilla”.

Cum aş putea accesa versiunea „cedilla” a acestor dicţionare?

În Gmail, diferitele layouturi româneşti apar astfel:

Sorin Paliga

to ros...@googlegroups.com
OS X nu include niciun corector de română „din fabrică”, dar se pot instala cele pt OO, după dezarhivare: se modifică manual extensia în .zip și se face dublu clic, apoi fișierele .dic, .aff și .hyph_xx_dic se mută în /Library/Spelling.
Nu e nevoie de altă complicație, deoarece OS X a folosit totdeauna s și t comma below, niciodată cedilla. După părerea mea, este nerecomandabil să se mai revină la forma incorectă s/t cedilla, introdusă greșit de Windows. Fonturile actuale cuprind s/t comma, inclusiv cele din acel update pt Windows XP.

--
Ați primit acest mesaj deoarece sunteți abonat(ă) la grupul „rospell: corectoare ortografice românești” din Grupuri Google.
Pentru a vă dezabona de la acest grup și pentru a nu mai primi e-mailuri de la acesta, trimiteți un e-mail la adresa rospell+u...@googlegroups.com.

Strainu

to ros...@googlegroups.com
Salut,

În data de 22 septembrie 2015, 18:22, Cipricus <cipr...@gmail.com> a scris:

> „Pachetul românesc de spelling include patru dicționare, unul standard (â/sunt, ortografia curentă), unul clasic (î/sînt, ortografia de dinainte de schimbarea din 1993), și dicționare cu sedile în ambele ortografii. Acestea din urmă au fost introduse pentru a oferi compatibilitate cu sistemele Windows XP, unde suportul pentru limba română mai lasă de dorit încă.”

S-ar putea să fie o problemă de actualizare a descrierii. Pe site
(https://rospell.wordpress.com/blog/) nu mai găsesc nicio referință la
sedile.

> În sistemele Windows mai noi şi în Linux (nu am verificat încă Mac), din cele patru dicţionare incluse numai primele două sunt disponibile (vezi ataşament), anume cele care folosesc diacritice „comma” care în Linux nu arată corect (vezi imaginea de mai jos).

E vorba de o problemă de fonturi. Despre ce Linux e vorba? Puteți avea
acces la o versiune mai nouă a distribuției? Sunt destul de sigur că
în distribuțiile mari orientate pe desktop există fonturi cu
diacritice cu virgulă de ceva ani.

> [...]
>
> Cum aş putea accesa versiunea „cedilla” a acestor dicţionare?

Eu v-aș sugera să vă orientați spre rezolvarea problemelor de fonturi.
Înlocuirea dicționarelor va rezolva problema mailurilor scrise de
dvs., dar nu și problema mailurilor primite.

Dacă totuși vreți sedile, s-ar putea să mai existe versiuni mai vechi
"pierdute" pe Internet. Dacă nu, puteți descărca versiunea mai nouă
(fără să o instalați), să o redenumiți din *.xpi în *.zip și să
modificați fișierele ro.aff și ro.dic din arhivă prin search&replace.

O zi bună,
Strainu

> În Gmail, diferitele layouturi româneşti apar astfel:

Ionel Mugurel Ciobîcă

to ros...@googlegroups.com, Cipricus
On 25-09-2015, at 08h 50'55", Strainu wrote about "Re: [rospell] Corectorul ortografic pentru limba română din Firefox lasă de dorit în Linux"
> Salut,

> Eu v-aș sugera să vă orientați spre rezolvarea problemelor de fonturi.
> Înlocuirea dicționarelor va rezolva problema mailurilor scrise de
> dvs., dar nu și problema mailurilor primite.

Asta recomand și eu. Linux nu are probleme cu fonturile.

> [...]
> (fără să o instalați), să o redenumiți din *.xpi în *.zip și să
> modificați fișierele ro.aff și ro.dic din arhivă prin search&replace.

sed y/ŢŞţş/ȚȘțș/g fișier_corect.dic > fişier_incorect.dic
sed y/ŢŞţş/ȚȘțș/g fișier_corect.aff > fişier_incorect.aff

Va înlocui orice virguliță (corectă) cu sedila (greșită) corespunzătoare.

Mugurel

Baadur Jobava

to ros...@googlegroups.com, diacr...@googlegroups.com
Salut Cipricus,

Ce sistem de operare (distribuție) și ce mediu de desktop (Gnome, KDE, MATE, etc) ai testat pentru Linux?

Redarea incorectă a fonturilor în cazul menționat: ș cu sedilă, ț cu virgulă e o problemă la anumite fonturi, care trebuie identificate.

Mai e o problemă asociată că unele fonturi afișează caracterele cu sedilă cu glife cu virgulă, ce poate ar fi fost necesar la un moment dat (mai ușor de înlocuit fontul decât textul), dar acum ascunde problemele sub preș.

Jobava

(Atașez conversația și pe lista Diacritice.)

Ionel Mugurel Ciobîcă

to ros...@googlegroups.com
On 25-09-2015, at 10h 37'38", Ionel Mugurel Ciobîcă wrote about "Re: [rospell] Corectorul ortografic pentru limba română din Firefox lasă de dorit în Linux"

> sed y/ŢŞţş/ȚȘțș/g fișier_corect.dic > fişier_incorect.dic
> sed y/ŢŞţş/ȚȘțș/g fișier_corect.aff > fişier_incorect.aff
>
> Va înlocui orice virguliță (corectă) cu sedila (greșită) corespunzătoare.

Scuze, este invers:

sed y+ȚȘțș+ŢŞţş+g fișier_corect.dic > fişier_incorect.dic
sed y+ȚȘțș+ŢŞţş+g fișier_corect.aff > fişier_incorect.aff

Mugurel

Cipricus

to rospell: corectoare ortografice românești

Există o problema, asa cum se vede şi din imagina postată e mine, cu tastatura Linux „ro standard”. Aşa că încerc să o evit în Linux, inclusiv în Firefox, etc. Nu aceasta e problema pe care o raportez aici, ci alta legată de corectorul de Firefox.

Când folosesc tastatura pe care o prefer (standard cedilla sau winkeys), de exemplu, dacă scriu „ţară”, corectorul de Firefox acceptă cuvântul ca fiind. Nici o problemă până aici. Dar dacă fac o greşeală, şi scriu de exemplu  „ţarăă”, corectorul introduce „țară”. Este exact forma care arată anormal.

Cipricus

to rospell: corectoare ortografice românești

„Eu v-aș sugera să vă orientați spre rezolvarea problemelor de fonturi. ” - În ce fel aş putea rezolva asta? Folosesc o versiune Linux Mint KDE 17.2 la zi, nu am altă problemă cu fonturile în Linux decât cu un singur layout (ro_standard) şi cu faptul că dicţionarul Firefox corectează în acest sens.

Se pare că lumea foloseşte acest layout fără probleme şi doar sistemul meu e de vină? Sau pur şi simplu nu ar trebui să fiu deranjat de diferenţă? Mie mi se pare că dacă scriu „țintă” cu ro_standard sau dacă accept corectura dicţionarului Firefox, în acest cuvânt ț e anormal comparat cu t, de parcă nu ar fi acelaşi font.

      ţintă vs țintă

  Ataşez un snapshot ca exemplu cu ce văd în Gmail pe chiar acest grup.

Cipricus

to rospell: corectoare ortografice românești, diacr...@googlegroups.com
Sistemul este Linux Mint KDE 17.2

Strainu

to ros...@googlegroups.com
În data de 3 octombrie 2015, 00:31, Cipricus <cipr...@gmail.com> a scris:

> „Eu v-aș sugera să vă orientați spre rezolvarea problemelor de fonturi. ” - În ce fel aş putea rezolva asta? Folosesc o versiune Linux Mint KDE 17.2 la zi, nu am altă problemă cu fonturile în Linux decât cu un singur layout (ro_standard) şi cu faptul că dicţionarul Firefox corectează în acest sens.

Problema ar putea apărea de la o extensie instalată by default pe Mint
sau ceva asemănător. Încercați să urmați procedura descrisă la
https://support.mozilla.org/en-US/kb/troubleshoot-firefox-issues-using-safe-mode#w_how-to-start-firefox-in-safe-mode
pentru a vedea dacă problema dispare cu extensiile dezactivate.

Dacă problema nu dispare, deschideți un tab nou și scrieți în bara de
adrese "about:preferences#content". Vă vor apărea optiunile legate de
aspectul paginilor. Apăsați pe butonul "Avansat" din secțiunea
"Fonturi și culori" și vedeți ce font este selectat la opțiunea
"Sans-serif". Implicit valoarea este "sans-serif", care e un fel de
meta-font care permite sistemului să aleagă cel mai bun font de acel
tip. Dacă aveți altceva, încercați să selectati dvs. "sans-serif".

Pentru a vedea ce font real e acel sans-serif, folosiți comanda:

> fc-match sans-serif

La mine rezultatul execuției este DejaVuSans.ttf: "DejaVu Sans" "Book"
. Nu găsesc care ar trebui să fie implicit pe Mint, dar bănuiesc că
dacă aveți disponibil DejaVuSans și îl selectați, ar trebui să meargă.
Un alt font care arată bine (cel puțin pentru mine) și are
diacriticele corecte este Droid Sans
https://www.google.com/fonts/specimen/Droid+Sans

Strainu

Eddy Petrișor

to ros...@googlegroups.com
Pe 3 octombrie 2015, 00:31, Cipricus <cipr...@gmail.com> a scris:

[...]

Ce se întâmplă acolo este perfect corect. Problema vine de la faptul că font-ul default nu are glifa (desenul corect) pentru s_cu_virgulă și t_cu_virgula, caracterele corecte pentru ce se introduce.

Soluția e să selectezi un font default cu acele glife. Eu recomand seturile TTF dejavu, liberation. Nu-s sigur dacă freefont are și el, dar parca să zic că da.

--
Eddy Petrișor

Eddy Petrișor

to ros...@googlegroups.com
Pe 27 iulie 2016, 18:54, Eddy Petrișor <eddy.p...@gmail.com> a scris:
[...]

O clarificare, ce se întâmplă este exact ce ai spus, din cauză că fontul implicit nu are glifele cu pricina, caută acele glife în alte fonturi ca să arate ceva valid.

Soluția e să selectezi un font default cu acele glife. Eu recomand seturile TTF dejavu, liberation. Nu-s sigur dacă freefont are și el, dar parca să zic că da.

Layout-ul tastaturii tale nu are absolut nimic de-a face cu problema ta, exceptând faptul că și tu poți să vezi problema dacă folosești un layout care generează s_comma și t_comma (adică exact caracterele corecte). Ca un exemplu, dacă vezi acest mail în browser, textul ăsta o să prezinte aceleași probleme: aăâsștț AĂÂSȘTȚ

--
Eddy Petrișor