L/B 881

Vali V

to RomanianHomeComputer
Salutare tuturor,

Exista vreun membru al acestui grup care sa detina un calculator L/B 881? Sau are cunostinta despre altcineva care poseda acest vechi calculator?

Adrian-Iulian Mitrofan-Bitca

to RomanianHomeComputer
Poți încerca aici.

radiomanV

to RomanianHomeComputer
Salut Vali.
Din cate stiu eu nu prea e nimeni pe grup cu asa ceva.
Fiind un calculator dezvoltat de catre un grup de radioamatori avand ca target nevoile radioamatorilor de la inceputul-mijlocul anilor '80 nu prea a fost asa popular decat printre radioamatori.
Eu unul de ex. ma antrenam la telegrafie viteza pe un LB881 (avea un program smecher de morse) si chiar am vrut sa-mi construiesc unul dar pana am strans piese aparusera hc-urile si cobrele.

Asa ca arhitectura, era deja depasit de la  momentul aparitiei. Cpu 8080, ecran doar alfanumeric,  mergea ca masina cp/m daca ii adaptai o interfata de floppy
Sunt cativa radioamatori care inca il mai au (daca nu cumva ne-au parasit intre timp).

Acum cativa ani gasisem pe cineva care inca mai avea placi de lb880 neplantate, chiar ma batea gandul sa fac unul dar, timpul... Oricum din ce spunea respectivul pcb-urile erau catastrofe, facute pe blat pe la felix cu multe defecte gen trasee intrerupte/scurt vias-uri moarte, asa ca spre sanatatea mea am zis pas.

Sunt curios de ce anume aveti nevoie? detineti unul?

Teodor Serban

to RomanianHomeComputer
Facebook -  Bazar produse electronice,electrice,carti de specialitate - InfoElectronica....este unul la vanzare !!!

Vali V

to RomanianHomeComputer
Salut,

Multumesc pentru link-ul cu discutia de pe ELFORUM.

@radiomanV: da, am o placa, posibil functionala (ultima data cand a fost oprit calculatorul, acum mai bine de 30 de ani, era in stare de functionare). Am copiat continutul celor doua memorii ROM si, la prima vedere, nu sunt diferente mari fata de codul publicat la mijlocul anilor '80 in revista Tehnium. Din pacate, nu am decat placa, fara sursa de alimentare, tastatura, sau orice alte accesorii.

Cat despre motivul intrebarilor mele, L/B 881 este, daca nu cumva primul, atunci cu siguranta al doilea calculator cu care am avut contact pe vremea cand eram elev la o scoala din Constanta. Nu mai retin daca am jucat Othello la calculatorul Independent 100 de la Chimpex Constanta, sau Frogger la calculatorul L/B 881 prezentat de un radioamator la Casa Pionierilor din Constanta :-)

Cum Independent 100 este "out of reach", ma limitez la L/B - ul pe care il am pentru a-mi satisface nostalgia vremurilor de demult.

As vrea sa reconstruiesc sursa originala (schema electrica este si ea publicata in suita de articole din revista Tehnium), insa nu sunt sigur ce tip de transformator a fost folosit; din pacate, cel care a proiectat aceasta sursa de alimentare nu mai este printre noi.

@Teodor: multumesc pentru informatia legata de calculatorul pus la vanzare pe pagina de Facebook. Nu am cont (si nici dorinta de a crea unul), asa ca nu pot vedea anuntul; ar fi fost interesant de vazut daca, pe langa placa de baza, ce alte componente ale sistemului sunt la vanzare.

Toate cele bune,

Vali

Teodor Serban

to RomanianHomeComputer
O sa incerc sa contactez vanzatorul, poate este la vanzare si pe alte site-uri !

Vali V

to RomanianHomeComputer
Multumesc, Tudor. Doar ce am intrebat si eu pe ELFORUM, poate are cineva detalii.

Teodor Serban

to RomanianHomeComputer
pe vanzatorul de pe facebook poti sa-l contactezi la  0724885886 iulian......nu stiu cine este, va intelegeti voi !....mi-a lasat nr de telefon
fiindca i-am zis ca este cineva interesat de LB881 !!!!

radioman

to romanianho...@googlegroups.com
@Vali Am inteles, vrei sa pui in functiune unul. Intr-adevar merita pus
unul in functiune chiar si de nostalgie asa, tehnic nu mai are nici o
valoare la ce tehnica avem azi.
Mi se pare exagerat pretul acelui LB de pe acel grup, dar na, fiecare
cum se descurca.
Legat de sursa de alimentare nu cred ca pune probleme deosebite, eu unul
nu as realiza acum acea sursa (aia din Tehnium 1/86) dar daca e musai de
nostalgie de orice alt motiv se poate face.
Din cate vad e o sursa in push-pull care are ca sarcina un traf realizat
pe un tor de ferita maricel  (34mm diametru exterior) si material A5. Ca
sectiune echivalenta acel traf are cam ~1.4cm2 : (d_exterior -
d_interior) * inaltimea. Iti trebuie un tor de ferita "moale" (MnZn)
pentru frecvente mici < 1MHz. Poti incerca sa recuperezi torul de pe
iesirea unei surse ATX defecte dar trebuie recalculat nr. de spire.
Exista o formula Np = (Vmax * 10^8)/(1500 * S * F) pentru calculul
numarului de spire in primar. Unde Vmax = tensiunea maxima (in cazul
nostru conform schemei este 18V) 1500 = inductia maxima in miez (e o
valoare medie aici, se poate creste pana la 2000), S = sectiunea
miezului in centimetri patrati si F = frecventa in Hz (64KHz in cazul
nostru).
Deci ar fi cam (1800000000)/(1500 * 1.4 * 64000) =~13.39 spire. In
revista e 11 spire deci cumva pe acolo cu calculul. Trebuie sa bobinam
2x13 spire pentru schema noastra in contratimp.
Apoi pastrand raportul cu tensiunea de 5V de 1:1 (ciudat, nu stiu cum a
fost proiectata sursa aia, in special factorul de umplere) calculam si
secundarele.
Se poate folosi chiar si miezul E+E recuperate din sursele ATX cu
recalcularea numarului de spire in functie de sectiunea disponibila.
Sectiunile folosite sunt arhisuficiente pentru puterea necesara (pana in
20W).
Apropo de cel ce a proiectat sursa, sa-i fie tarana usoara, cu parere de
rau nu-i stiu numele sau poate l-am uitat.

Atasez si continutul eprom-ului cu generatorul de caractere si a celui
cu programul de test, gasite prin relicve, cine stie poate trebuie cuiva.
LB881_Test.BIN
LB881_GC_v2.BIN

Mihai Gaitos

to romanianho...@googlegroups.com

Salutari,

Am in posesie un L/B 881 primit cadou acum cca un an si jumatate. Am citit EPROM-urile (4*2K sistem+1*2K "caractere"), dati de stire daca le doriti puse pe undeva. Nu l-am pornit, caci aveam o temere cu sursa. Exemplarul pe care il am eu a fost construit cu sursa in comutatie, dar sursa in comutatie construita in regim amatoricesc -chiar daca de un bun electronist- in anii '80 nu mi s-a parut suficient de sigura pentru pornit in 2020, mai ales in conditiile in care atat procesorul cat si memoriile au pretentii de tensiune negativa care trebuie aplicata prima si decuplata ultima, iar eu sunt paranoic cu asemenea lucruri.

In treacat fie spus, exemplarul meu nu are tastatura si nu mai stiu sigur daca are interfata floppy.

Principala mea problema este ca pentru o perioada nedeterminata dar probabil lunga sunt separat de colectie, ca atare nu prea pot face mare lucru. Stiu ca aveam pe undeva scanate imaginile din Tehnium, parca gasisem si un articol (aha: http://nini.qsl.ro/node/32 ) ce trata aceasta istorie.

O sa incerc sa caut si cateva poze, la un moment dat.

Chiar daca este ciudat si mai "redus" decat modelele mai noi cu Z80, este intr-adevar o bucata importanta, chiar daca mai obscura, din istoria electronicii noastre.

Nota: calculatorul nu e de vanzare, inca trag nadejde sa il pun in functiune intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat.

PS: Ma bucur ca mai aud si pe la altii de interes pentru subiect.

--
Ați primit acest mesaj deoarece sunteți abonat(ă) la grupul „RomanianHomeComputer” din Grupuri Google.
Pentru a vă dezabona de la acest grup și pentru a nu mai primi e-mailuri de la acesta, trimiteți un e-mail la adresa romanianhomecomp...@googlegroups.com.

Vali V

to RomanianHomeComputer
Teodor, radiomanV, Mihai, multumesc mult pentru informatii, le adaug la notele mele. Cred ca pana la recrearea sursei originale, o sa folosesc o sursa moderna.

Mai jos sunt "bookmark"-urile mele referitoare la L/B 881:

Articolele din revista Tehnium sunt pe Romanian Home Computer: https://sites.google.com/site/georgechirtoaca/documentation

Placa pe care o am eu mi-a fost daruita chiar de catre Lix; a fost parte din calculatorul lui. Tot el mi-a spus ca Stefan Bordeanu, cel care a proiectat sursa de alimentare a murit in urma unui infarct, la inceputul lui Iunie a acestui an. A lucrat pana in ultimul moment la proiecte personale cu microcontrolere, LoRa...

Am facut publice fotografii cu placa pe care o am pe forumul "Tehnium Azi" (link).

Numai bine,

Vali

Vali V

to RomanianHomeComputer
Am uitat sa adaug si continutul celor doar doua EPROM-uri de pe placa mea (SYS v2.4). Mihai, as fi interesat de continutul celor patru EPROM-uri ale tale. Cu siguranta este diferit de cele doua ale mele, macar pentru simplul motiv ca sunt 8K fata de doar 4K.

Cheers,

Vali

Mihai Gaitos

to romanianho...@googlegroups.com

ROM L/B 881 la https://hawk.ro/files/lb881.zip

(ROM-urile de la 1 la 4 plus generatorul de caractere)

radiomanV

to RomanianHomeComputer
Desi citisem articolul de pe radioamator.ro care anunta decesul, si stiam foarte bine  de Stefan ca a facut parte din echipa  de proiectare a lui LB881 nu stiam ca el a proiectat sursa. Era relativ in putere (nascut 1955), dar...
Macar in memoria celor care nu mai sunt, ar merita pus in functiune.