Ajutor cu un HC91-IF1

BogDan Vatra

to RomanianHomeComputer
Salutare,

  Am primit un HC91 cu IF1 de la un prieten, dar din pacate nu avea alimentare. Am reusit sa fac o alimentare, numai ca am uitat ca el l-a modificat sa mearga cu 5v si am bagat 9v.
Se pare ca a supravietuit cat de cat:
 - cand il alimentez porneste dar pe ecran vad doar niste patratele. Banuiesc ca epromul este prajit.
 - am folosit un tester de rom (https://divide.cz/index.php?y=exrom.en ) de la un prieten si cu asta am reusit sa pornesc basic-ul 48k (varianta sinclair).
- folosid ROM-ul de mai sus, am putut scrie si rula programele simple in basic. Crapa in momentul in care scriu ceva gresit in basic.  De aici am tras concluzia ca procesorul a supravietuit cat de cat dar probabil un RAM (sau o parte din el) este fript.
- din nefericire ROM-ul de test nu pleaca deloc.

Vreau sa-l duc la un centru de reparat sa-mi puna socluri la procesor, eprom si ram.

Deoarece nu ma pricep deloc la electronica am cateva intrebari:
- am inteles ca eprom-ul M27C256B necesita lampa UV pentru a putea fi rescris. Exista EEPROM-uri care pot fi mai usor de rescris, dar perfect compatibile cu acest EPROM? Aceasi intrebare o am si pentru M27C512-12F1 (EPROM-ul de pe IF1).
- daca nu exista cipuri compatibile, atunci este M27C256B-10F1 perfect compatibil cu M27C256B-25F1? Intreb ca M27C256B-25F1 nu prea gasesc, dar am gasitpe unii care vand "M27C256B-10F1/25F1" si de aici am tras concluzia ca .
 - daca detasez IF1, HC-ul va functiona si fara IF1? M-ar ajuta cu testele de CPU/RAM/ROM fara sa am si grija IF1-ului.

Daca ma poate ajuta cineva si cu cateva link-uri catre site-uri care vand componentele de mai sus as fi foarte recunoscator. Eu am gasit pe ebay (ex. https://www.ebay.com/itm/333851303960 ) dar nu stiu daca sunt 100% compatibile cu ce imi trebuie mie.

Multumesc anticipat,
BogDan Vatra.

P.S. Binarele rom-urilor pentru HC91 si IF1 le gasesc aici https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1yJAHIVWWl3Q_efYNXGoIdhwJAAz3ERj0 ?

Mircea Teletin

to romanianho...@googlegroups.com
512 ala din seria ROM-ului spune ca e de 512Kbit (adica 64KByte). Cele de care spui tu ca ar putea sa-l inlocuiasca au pe ele 256 deci sunt 1/2 din dimensiunea celui de inlocuit.
Insa 128Kbit e suficient din ce stiu eu:
image.png
Pinii suplimentari de adresa vor fi ignorati (daca restul sunt identici).

Legat de IF1, daca detasezi interfata HC-ul va functiona ca un HC fara extensiile de comenzi basic. E chiar indicat sa-l testezi intai fara IF1.
Mai urmareste si cand il alimentezi daca ai integrate care se supraincalzesc tare de tot care probabil sunt si ele arse.

--
Ați primit acest mesaj deoarece sunteți abonat(ă) la grupul „RomanianHomeComputer” din Grupuri Google.
Pentru a vă dezabona de la acest grup și pentru a nu mai primi e-mailuri de la acesta, trimiteți un e-mail la adresa romanianhomecomp...@googlegroups.com.

BogDan Vatra

to romanianho...@googlegroups.com
Mulțumesc mult pentru sfaturi.

Legat de eprom, întrebarea mea este dacă există alternative eeprom, care sunt perfect compatibile, nu am lampă UV că să-l șterg la nevoie. O merge o lampă ieftină folosită de femei pentru unghii?

După cum se vede și în următoarea poză https://retroit.ro/wp-content/uploads/2017/10/IMG-20200709-221525-scaled.jpg cipul de lângă cpu este de 256 kb (32kB) iar cel de pe if1 este de 512kb.
Nu știu motivul pentru care au ales mărimi așa de mari 🤔 ...

BogDan.

Ați primit acest mesaj deoarece sunteți abonat(ă) la un subiect din grupul „RomanianHomeComputer” din Grupuri Google.
Pentru a vă dezabona de la acest grup și de la toate subiectele din acesta, trimiteți un e-mail la adresa romanianhomecomp...@googlegroups.com.
Pentru a vizualiza această discuție pe web, accesați https://groups.google.com/d/msgid/romanianhomecomputer/CACFCRKPasPkJoZDkxURcE5f6wjCzc38XLHvOsg5Yh5h_fg2Csw%40mail.gmail.com.

Bogdan Marcu

to romanianho...@googlegroups.com
Dar ai alimentat si if1 ca are alimentare separata. Daca nu il alimentezi asa face prostii. Eu ii trasesem fir intre placi sa il alimentez complet cu 5v.

Sent from my iPhone

BogDan Vatra

to romanianho...@googlegroups.com
Salut,

Am alimentat si IF1 cu 5v, sper ca cei 9v de deasupra sa nu fi facut vreo stricăciune la IF1...

BogDan.

Bogdan Marcu

to romanianho...@googlegroups.com
Nu cred ca am facut si eu prostia cu 12v 🤣

Sent from my iPhone

Liviu Grama

to romanianho...@googlegroups.com
EEPROM, seria 28... in loc de 27... (fara modificari hardware, desi tot trebuie studiat datasheet, intrucat e posibil ca unele sa nu fie compatibile 100%) se sterg electric cu programatorul care le si scrie (ex. Willem); altfel 29Fxxx (flash), studiati postarile d-lui Aleodor.

On Friday, March 11, 2022, 10:10:23 AM GMT+2, Bogdan Marcu <bmc.n...@gmail.com> wrote:

> [...]

> Salut,
>
> Am alimentat si IF1 cu 5v, sper ca cei 9v de deasupra sa nu fi facut vreo stricăciune la IF1...

https://groups.google.com/d/msgid/romanianhomecomputer/87D10379-48C8-43EB-92FF-7CAE2616410C%40gmail.com
.

Bogdan Marcu

to romanianho...@googlegroups.com
Merg si 29f si 28f si 28c fara probleme

Sent from my iPhone

> [...]
>
> EEPROM, seria 28... in loc de 27... (fara modificari hardware, desi tot trebuie studiat datasheet, intrucat e posibil ca unele sa nu fie compatibile 100%) se sterg electric cu programatorul care le si scrie (ex. Willem); altfel 29Fxxx (flash), studiati postarile d-lui Aleodor.

lgr...@gmail.com

to RomanianHomeComputer
La mine au plesnit instant ramii in timpul unor teste; neatentie; din fericire am avut de schimb; restul circuitelor au scapat; din momentul ala am scos stabilizatorul si alimentez direct cu 5V prin if1; e mai convenabil si pentru organizarea cablurilor pe masa.

Emil Cristea

to romanianho...@googlegroups.com
Domnilor,

va rog frumos sa-mi trimiteti niste poze ale lui IF1 cu componente: fata/verso.

Cu stima,

BogDan Vatra

to romanianho...@googlegroups.com
Salut,

Mâine voi face câteva poze.

BogDan.

BogDan Vatra

to romanianho...@googlegroups.com

BogDan Vatra

to romanianho...@googlegroups.com
Poze făcute profesional găsiți pe reyroit.ro

BogDan.

Mihai Borza

to RomanianHomeComputer
Pentru a folosi 28c256 in loc de 27c256:
Daca te ajuta cu ceva pot sa-ti trimit un 27c256 programat cu ce imagine ai nevoie.
O sonda logica ar fi de ajutor sau ceva de genul: http://blog.retroleum.co.uk/smart-card-for-zx-spectrum/

BogDan Vatra

to romanianho...@googlegroups.com
Multumesc pentru sfaturi si pentru oferta de ajutor,

Am comandat deja cateva module de ram dar si de rom (atat de 27c256 cat si de 27c512 pentru if1).
Intr-un final am priceput si eu de ce are nevoie de 32KB de ROM, 16KB sunt pentru Basic iar urmatorii 16KB sunt pentru CP/M.
IF1 face risipa destul de mare deoarece din cei 64KB de ROM nu foloseste decat o mica parte.
Momentan nu am timp sa ma ocup prea mult de el asa ca nu arde rau :).

BogDan.