Kokoukseen kiinnostusta?

Henry Palonen

to robotti
Tervehdys hyvä herrasväki!

Olisiko arvon robottihenkilöil intoa robottikokoukseen tässä lähiaikoina? Paljon varmaan taas olisi asiaa josta voitaisiin jutella.

T: Henkka

Jorma Laajala

to robotti
Olen tulossa, jos saadaan porukka kasaan.

--
Sait tämän viestin, koska olet tilannut seuraavan Google-ryhmän: robotti.

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Henkka

Hienoa, että muistat vielä robottilistaa!

Minä olen parhailllaan ohjelmoimassa erästä paristokäyttöistä laiteta.
Se onkin aika kinkkinen, mutta olen melkein saamassa sen valmiiksi.
Sen pitää kestää yhdellä paristoilla 2 vuotta.
Monta muutakin juttua siinä on.
Voin kertoa lisää.

Sitten olen tehnyt omaan taloon Bluetooth-lämpömittarin.
Tuo edellinen Bluetooth mittari lakkasi toimimasta aina kun tuli pakkasta.
Tämä tuntuu toimivan -27C aiankin.
Samanlaista Bluetooth-modulia ei enää ollut saatavilla.

Erilaisia Kuivuri-hälytttimiä olen tehnyt Saloon.
Niissä on GSM-modeemi.
Niitä pitäisi tehdä vielä 19 lisää.

Sitten olen juuri tekemässä kolmikanavaista tavallista 4-20mA painemittaria.
Siinä on piirilevyt tekillä Kiinassa. 4*7-segnementti näyttö.

Samaan paikkaan tein Mitutoyon kolmikanavaisen USB-korkeusmittarin.
Se mittaus liittyy maan painautimiseen ja se kestää 7-14 päivää.
Mitutoyo yritti myydä sitä. Sanoi, että sen tekeminen on kestänyt 20 vuotta.
Se olisi maksanut 1500e.
Minä sanoin, että teen sen päivässä ja tein.
===
Onko taas pääsiäisen aikaan hyvä juttu?

Pekka

Tom Hoglund

to rob...@googlegroups.com

Joo paljon on taas tapahtunut ja tehtykin.

Kiinnostaa kyllä mutta pääsiäinen ei onnistu. Miten olisi 17-18.3?

    tom =8-)

--

Jos haluat peruuttaa tämän ryhmän tilauksen ja sen sähköpostiviestien vastaanottamisen, lähetä sähköpostia osoitteeseen robotti+u...@googlegroups.com.

Voit lähettää viestejä tähän ryhmään käyttämällä sähköpostiosoitetta
rob...@googlegroups.com.
Käy tässä ryhmässä osoitteessa
https://groups.google.com/group/robotti.
Lisää vaihtoehtoja on osoitteessa
https://groups.google.com/d/optout.

[...]

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Tom,
Hieno homma, että pääset.

'Kyllä minule sopii nuokin päivät.

Pekka

[...]

Henry Palonen

to rob...@googlegroups.com
Terve

Minullekin lupalappu heltisi päiville 17.-18.3 eli tulossa olen jos kokous järjestetään.

Jos kiinnostaa, voin Node Red ohjelmointia vähän demota ja jonkinlainen partikkeli-anturikin on, hintaluokka n. 30e.

T: Henkka

[...]

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Henkka

Katsoin tuota Node-ohjelmointia netistä, mutta en päässyt perille siitä, joten neuvonta tarvitaan.

Mikä tuo partikkelianturi oiken on?

Minun pitäisi tehdä eräälle Englannissa asuvalle suomalaiselle sellainen kanalan internet-kuvävalvonta-ohjelma.

Hänellä ei kutenkaan ole kanalassa sähköä, ei kameraa, ei tietokonetta, ei Internettiä eikä puhelinta.
Mitä ehdotatatte?

Pekka

[...]

Jorma Laajala

to robotti
Kanalaan: aurikopaneeli, akku, Raspberry P kameralla + Raspberry Pi GSM Hat
 Softapuoli: Node-Red,

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Jorma

Sinulla tuntuu tuo Raspberry olevan hanskassa.

Minä en ole tehnyt kuin yhden todellisen projektin sillä.

Se oli helsinkläiselle firmalle auton pesun maksu ja pesunvalinta kännykällä.
Muutama Raspberry niihin meni.

Siinäkin oli kyllä homaa.

Tuo engalntilaisen kaveri on yrittänyt tehdä sitä itse juuri Rasberryllä, mutta ei ole onnistunut.
Varmaankin tuo softapuoli on jäänyt tekemättä.

Sinäkin tunnut tuntevan tuon Node-Redin.
Minä tein oman ohjelmani ihan tavallisella c-kielellä, niinkuin aina.

Täytyy miettiä asiaa,

Pekka

Jorma Laajala

to robotti
Pekka

En minäkään raspberryllä mitään erikoista ole tehny. Jonkin lämmönvalvöntasoftan ja jotain muuta pientä testausta. Node-Redistä sain innoituksen Henkan väeltä. Testasin sitä pikaisesti ja kyllähän se on tosi helppo ja nopea tapa tehdä erillaisia ohjauksia yms. nettiliitymän kautta. Henkka tuntee Raspberryn ja Node-Redin paljon paremmin ja varmaa kokouksessa kertoo näistä enempi.

Jorma

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Ok Jorma

Tuli mieleen tuosta aikaisemmasta jutustasi, että miten GSM-modemi liikuttaa kuvia nettiin?
Eikös GSM-modeemi toimi vain GSM-ja puhelimen välityksellä mutta, että myös kuviakin?

Eikös siinä tarvita toisenlaisen GSM-modeemi?

Pekka

Tom Hoglund

to rob...@googlegroups.com
Hieno homma jos sopii muillekin. Node red kiinnostaa mutta en ole vielä ehtinyt...

Rfm69 on muuten loistava ratkaisu

=8-)

Jorma Laajala

to robotti
Niin, minulla  oli ja osaltaan vieläkin systeemi: Raspberryssä lämpöanturit, Round Robin Database RRDtool piirtää lämpökäppyrät ja tekee niistä png-kuvat asetetuin määräajoin. Rasberry on myös palvelin (Apache) ja on liitetty mobiiliverkkoon, Surffasin sitten vain tuonne Raspberry palvelimeen ja sieltä sitten lämpötilat näkyi selainikkunassa käppyröinä. Mobiiliyhteys onnistuu tuolle palvelimelle varmaan "Simm-korttipeiton" avulla. Akuksi varmaan kävisi joku nykyisin olevista varavirtalähteistä. Systeemi ei ole nyt toiminnassa, kun julkisesta IP-osoitteesta tuli pieni lisämaksu kuukaudessa. Käyttö oli niin vähäistä, että luovuin siitä. Eli toimii nyt vainsisäverkossa. Käytän siksi mobiiliverkkoa, kun se on minun ainut nettiyhteys ja se on meillä nopea ja hyvin toimiva. Hintaa tuli tälle seurantasysteemille muutama kymppi,
Miksikäs ei sillä myös valvontakamerakin kuvat kulkisi.

t. Jorma

Jorma Laajala

to robotti
Entäs sellainen muutaman kympin IP-kamera, jossa on tarpeelliset toiminnat sisäänrakennettuina. Voi katsella kuvaa netin yli ja sen lisäksi tarvitaan vain mobiiliverkko ja sähköa tuulesta tai auringosta.

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Jorma

Hieno systeemi Jorma!

Minullakin on ollut melkein samanlainen neljän lämpotilan ja  valon valvonta systeemi,
Oikeastaan siinä on kahdeksan anturia analoogista ja digitaalista, vielä kaksia laskuria ja  kahdeksan releohjausta.
Siinä on pieni PIC-piiri joka muuntaa nuo lämpötilat ASCII.muotoon ja ottaa saähkönsä ( 4mA) suoraan COM-portista taia USB/Com-muuntimesta.

Jos muistat niin olen tehnyt MrSmartl-laitteella tuollaisia graafisisa ja digitaaisia systeemejä kotitietokoneelle.

Siitten olen lähettänyt datatiedoston nettiin omalle kotisivulleni ja hakenut sen taas työpaikalla ja katson graafisesti  esim. http://probyte.fi/201801.log.

Aikaisemmin tein siitä grafiikasta kuvan ja lähetin myös sen, mutta yhtä hyvin voin katsoa sen data ohjelman omassa.
http://probyte.fi/catalog/product_info.php?products_id=177

==
Tuossa kanalassa pitäsi ottaa paikallisesti kuva ja lähettää se kuva graafisesti binäärimuodossa omalle verkkosivulle,
Kyllä sekin onnistuisi, mutta en ole sitä vielä tehnyt

Lisäksi noiden laiteiden sähkönkulutus hieman arveluttaa, tuleeko siitä mitään.

Tarvitaan kamera, tietokone, gsm.modemi. Ja  vielä sellainen gam-modeedi, joka osaa nettiprotokollalat.

Jos muistat, niin minulla oli kerran sellainen gsm-modeemi mukanani Kanagasalla.
En enää muista sen tyyppiä, mutta kai se löytyy.

Jo jatketaan
Pekka

koneessani.

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Jorma

Minä hain noin vuosi siten sellaista kameraa, joka toimisi verkon yli, mutta en löytänyt

Asiakas sen sitten löysi itse, nyt en muista tyyppiä.
Hän on erittäin tyytyväinen kameravalvontaansa.

Kaikki kamerat jotka toimivat verkossa ovat pääsääntöisesti Wifi kameroita.

Siellä kanalassa ei ole Wifi-verkkoa,
No voisi kai senkin hankkia, mutta sitten tarvitsisi sähköverkkon.

Pekka

Pekka

Henry Palonen

to rob...@googlegroups.com
Pekka; olisiko sinulla mahdollisuutta kysellä perinteikästä paikkaa meille  17.-18.3 ajankohdaksi?

Henkka

Terve

Minullekin lupalappu heltisi päiville 17.-18.3 eli tulossa olen jos kokous järjestetään.o

[...]

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Henkka

Minä kysin äsken Manelta.

Mane on menossa leikkaukseen, mutta  Mane kaatui -20C lämpötilassa ja jäi hautaausmaalle makaamaan.
Jonkun ajan kuluttua tuli joku poika ja pääsi auttamaan Manen pois.

Tämä oli ennen kuin Mane ehti mennä leikkaukseen.

No Mane makaa kotona sähgyssä, mutta ilmeisesti mökille pääsee.

Mane varmistaa asian vielä

Niin Jan Landkammer on varmaakin tulossa, miten muut?

Pekka

[...]

Jorma Laajala

to robotti
Pekka

Paranemisa Manelle, harmillinen asia.  Mukavahan olis päästä sille tutulle mökille. Kiitokset sinulle asian hoitamisesta.  Tulijoita: Henkka, Tom, Pekka, Heikki (odotamme varmistusta häneltä), Juha? (onko tietoa?), Jari, minä.

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com

Johanssonin Markus on kanssa tulossa.

Hänet pitää hakea noin 12 aikaan linja-auto asemalta,
Kuka hakee?

Juuri äsken puheltiin Markuksen kanssa.
Markus odottaa tohtorin hattua.

Pekka

Juha Reijonaho

to rob...@googlegroups.com

Olen tulossa…

Juha

to rob...@googlegroups.com

Hei!

Tulen joko linja-autolla tai junalla. Linja-auto olisi perillä Tampereella klo. 12:40 ja juna 11:54. Todennäköisesti tulen junalla, kun linja-auto on sen verran myöhään perillä. Mutta riippuu hakijan aikataulusta, mikä olisi sopiva aika. Kiitos etukäteen hakijalle.

Voin esitellä muutamia projekteja, joiden parissa on vierähtänyt muutama vuosi.
Liittyvät ympäristön mittaamiseen maalla ja vedessä.

Vielä saa ainakin parivuotta odottaa (ja tehdä siihen paljon töitä), että saan tutkinnon valmiiksi.

Terveisin,
Markus

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Juha

Hienoa saadaan kunnon kokous!

Olisi vielä monta, jotka eivät ole ilmotautuneet.

Pekka

Markus Johansson

to rob...@googlegroups.com
Nyt hankin matkaliput. Tulen junalla Tampereelle 17.3 klo 11:54

Terveisin,
Markus

vil...@gmail.com

to rob...@googlegroups.com
Terve

Tulen myös mukaan.

Terv. Eero

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Eero.

Hienoa koko ajan tulee lisää

Pekka

Heikki Aumala

to Palonen Henry "Henkka", Aumala Heikki
Olen varaamassa viikonlopun 17.3
Kiinnostusta on, annettavaa ei niinkään.
Mulla on Raspi ollut lämpövalvonnassa 3G yli.

Heka

[...]

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Heikki

Ei muuta kuin tervetuloa!

Selosta hiukan miten olet saanut tuon Raspin pelittämään.

Pekka

Pekka Ritamäki <oh3...@gmail.com> kirjoitti 4.3.2018 kello 19.56:

Juha

Hienoa saadaan kunnon kokous!

Olisi vielä monta, jotka eivät ole ilmotautuneet.

Pekka

Heikki Aumala

Heikki Aumala

to rob...@googlegroups.com
Kyseinen viritys on ollut vaihtelevalla menestyksellä Heljän kotitalon lämmönsäädössä

Ouman 800 ( on web-sivu ja saa modeemiin kiinni ) ( SMS kelpoinen )
    koska SMS ilmoiukset tuntui kovin rajatapauksilta, katselin muuta
Lämpöpumput keskustelusta löysin O.Lammi kehittelemän Talologgerin
        https://olammi.iki.fi/sw/taloLoggerPi/
silloin sai Raspia kaupasta ja sain viriteltyä valmiista ohjelmapaketeista tun seurannan
lähinnä grafiikan virittelyä, koska taloLoggerPi osaa virittää tietokannan kohdalleen

No sitten sitä piti pystyä seuraamaan kotoakin.
Siihen vuoden päästä sain vinkin Soneran OpenGate palvelusta, joka ei ole kiinteä ip, mutta päästää kaiken läpi.
Modeemi on viritettävä oikealle/-lle portille läpipäästämiseen.

Lisäksi löysin kotimaisen dy.fi palvelun, joka hoitaa tuota muuttuvaa ip:tä
Telewellin 3G  modeemi osasi porttiohjauksen ja sisäverkon ip-määrittelyt, mutta osaa ilmoittaa muuttuneen ip:n
dy.fi palveluun vain käynnistettäessä.
Aina kun Telia nyt tekee sopimus- tai muita muutoksia, täytyy käydä antamassa modeemille reset.

Kerran Telia on laittanut liittymän poiki, kun joku oli ilm. SSH kautta saanut sinne scannerin.
Tosin silloin päivitin modeemonkin ohjelman.

Ilmeisesti taloLogger tarvisi vielä jonkin toisenkin portin, koska ei osaa perusasetuksistaan lukea Oumanin mittauskirjoa.

RASPI on ollut hankala.
Jos tiedonkirjoitus jotenkin sotkee SD-korttia, on koko kortti ja ohjelmisto uusittava.

Onneksi siihen on löytynyt avuksi image kirjoitus.
Nyt siis Rasspi on kotona ja Ouman säätämässä

Heka
Jos haluat peruuttaa tämän ryhmän tilauksen ja sen sähköpostiviestien vastaanottamisen, lähetä sähköpostia osoitteeseen robotti+u...@googlegroups.com.

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Heka

Hienoa, että pääsit kertomaan laitteistostasi.

Minulla jäi kyllä epäselväksi, että et enään käytä Raspia tuossa laitteessa siellä perillä.

Toimiiko Oumanin oma säädin nykyään lämpötilasäätimenä?
Lähettäkö tuo Ouman datat sinulle?

Mitä tuo Raspi oikeastaan tekee?

Pekka

Henry Palonen

to robotti
Terve,

Huomenna meillä ilmeisesti on kokous - mukava nähdä kaikkia pitkästä aikaa!

Oliko Markukselle jo kyyti juna-asemalta eteenpäin ?

Henkka

Henry Palonen

to robotti
Terve

Sellainen pälkähti mieleen että onkos meillä videotykkiä kellään tuoda ?

Henkka

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Minä voin tuoda Markuksen Rautatieasemalta, olikohan jun siellä 10 minuuttia vaille 12:00?
Markus, tuliko juna 11:50?

Jos Markus menee kello 15:00 junalla takaisin, niin voin viedä Markuksen takaisinkin.

Pekka

Markus Johansson

to rob...@googlegroups.com
Terve,

Kiitos Pekka. Juna on perillä Tampereella n. 11:54 eli kahdentoista jälkeen olen aseman aulassa.
Takaisin lähden linja-autolla klo 15:15.

Terveisin,
Markus

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Laittakaa omaanne myös.

Huom. tuo vanha robotti.wikidot.com tuli täyteen piti tehdä robotti1.wikidor.com
Henkka voisit korjata tuota alkuosaa,

Se on jotenkin muuttunut.

Pekka