Robotteja

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Hei kaikki kaverit
Tässä on Youtube juttu roboteista

https://www.youtube.com/watch?v=o07Ju5snaCw

Pekka Ritamäki

Jorma Laajala

to robotti
Tervehdys Pekka!

Pitkälle on hehitys menny!

t. Jorma L

--
Sait tämän viestin, koska olet tilannut seuraavan Google-ryhmän: robotti.
Jos haluat peruuttaa tämän ryhmän tilauksen ja sen sähköpostiviestien vastaanottamisen, lähetä sähköpostia osoitteeseen robotti+u...@googlegroups.com.
Voit lähettää viestejä tähän ryhmään käyttämällä sähköpostiosoitetta rob...@googlegroups.com.
Käy tässä ryhmässä osoitteessa https://groups.google.com/group/robotti.
Lisää vaihtoehtoja on osoitteessa https://groups.google.com/d/optout.

Jorma Laajala

to robotti
Siis kehitya

Jorma Laajala

to robotti
Vaihdanpa oikean näppäimistön, kun tuo kosketusnäyttö ei oikein tule toimeen minun kanssa :-)  Robotit näkyvät tekevän kohta kaikki mahdollisen. Minä tässä piirtelen Fusion 360:llä vannesahan teroituskonetta, jos vaikka tulevana kesänä olis tarvetta,näissä omissa harrastehommissa.

t jorma

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Terve Jorma

Me olemme puhuneet sinuta Joel Lahtisen kanssa.
Joel kertoo olleensa kuriton kakara koulussa.

Mutta nyt Joelilla on oma yritys.
Sanoo, että yrittää jättää tuota viinaa vähemälle.

===
Täyttypä kokeilla tuota Fusion 360 uudestaan.

Silloin keväällä minä yritin sitä WIN7::lla mutta ei onnistunut jonkun näytönohjaimen driverin takia ja vaimon WIN10 koneeseen en uskalla koskea, muuta kuis silloin kun siinä on vikaa.

Nyt minulla on oma WIN10 kone, mutta minulla on edelleen tuo XP-kone, jossa toimii kaikki minun ohjelmani.

Tässä WIN10 koneessa on myös boottava VISTA levy.

Yritin tehdä siitä kasoisboottavan, mutta huomasin, että kun nykäisee toisesta levystä Sata-data kaapelin inti, niin homma toimii kummallanin käyttöjärjestelmällä.

Minä tarvitsen tuota VISTAa koska siin pyörii Protelin ADVPCB 2.8, Tämä windowsohjelma ei toimi enää WIN10:ssä millään tempulla.
Samoin siinä toimii Protelin DOS Schematic ohjelmat ihan hyvin suoraan käyttöjärestelmästä ilman DOSBOXia.
==
Minä olen tehnyt  kannettavaa vastusmittaria räjäytysnallien mittaamiseski.

Tässä laiteessa on hirveästi vaatimuksia,
No, melkein se on tehty.
==
Miten eläkepäivät sujavat?
Mitä olet puuhannut?
Oletko käynyt Tampereella?

Tule ihmeessa tervehtimään myös meikäläistä.

Minä en ole vielä päässyt irti tuosta Probytesta vaikka ikäää on 73.
Joka paivä on hommia edelleen.
==
Tuleeko sinulle Radioamatöörilehti?
Minulla on eräs kanadalainen radioamatööri (tai entinen radioamatööri OH4HAM) kirjeenvaihtotuttavana ja me kirjoittelemme pari kertaa viikossa.
Hän on myös elektroniikkainsinöörii ja keksimyt mm. modeemin!
Hän on jo 86 vuotias, mutta kaipailee edeeellen radioamatööriaikojaan.

Nyt hän kirjoitti niin hienon emailin omista radiomamatöörijutuistaan, että minä aion laittaa sen tuonne Radiomatöörilehteen.

Pekka

Jorma Laajala

to robotti
Moro!

Minulla on myös yksi XP-kone  vanhojen softien vuoksi. Sen joutuu aina joskus kaivamaan esiin.

Omat eläkepäivät menee mukavasti kun voi itse valita touhut sen mukaan, mikä tuntuu mukavimmalta. Koko ajan täytyy kuitenki joku projekti olla päälllä. Muuten ei pysy mieli virkeänä.
Miksikäs et työsketelisi vielä yrityksen kanssa. Sitä on tehtävä mikä mielenkiintoiselta tuntuu, kunhan tekee töitä sen mukaan miten hyvin jaksaa ja työstä tulee iloa.  Ei se toimettomuuskaan hyvä asia ole.

https://www.youtube.com/watch?v=KMM1PIII1yI   Tuollaisesta teroituskoneesta yritän tehdä Fusionilla Assemblyä. Säästyy paljon rautaa ja aikaa, kun mallintaa sen toiminnan ensin virtuaalisesti. Kun tai jos toimivan mallin saa tehtyä niin on samalla piirrustuksetkin lähes tehty. Ja kun nuo vivut mitoitetaan parametrisesti, niin muutokset mittoihin on helppo tehdä, kun koko kokonaisuus huomio ne, Tuo tulee vain minun omaan käytöön, Teroittimen vosi tehdä toki askelmoottoreilla tai servoilla, mutta haluaisin kuitenkin tehdä tuollaisen mekaanisen vetkuttimen.  Tukkivannesahan tein jo aiemmin ja silla  olen kaikki tarvitsemani lankut ja laudat tehny.

Kiitos kutsusta. Tulemme pyörähtämään, kun Tampereelle päin ajelemme.

Radioamatöörilehteä minulle ei ole tullut, mutta täytyy etsiä se käsiin, jos sen jutun julkaiset. Kaverillasi on kyllä hirmuinen kokemus ja tietotaito. Juuri tällaiset jutut pitää iän vain numeroina.

Pekka Ritamäki

to rob...@googlegroups.com
Jorma,

kyllä minä tiesin, että sinulla on aina joku projekti tai useita työn alla.

Tuo teroituskone on varmaan tuon tukkivannesajhan terän teroittamiseen.

Tuo Youtubessa ollut malli on erittäin hienosti ja yksinkertaisesti toimiva.

Tuo epäkeskopyörä on hieman hankala muotoilla, mutta kun teet sen tuolla Fusion 360, niin kai sekin onnistuu.
Eikö tuo terä kulu kahdella kolmella teroittamisella ihan huonoksi?

No onhan se parampi kuin vaihtaa terä aina joka kerta.
===

Minä olen tehnyt taas koko päivän tuota mittaria.

Olen tehnyt asiakkaalleni erilaisia tiedostoja, piirilevystä olen tehnyt kolme eri jpg kuvaa ( Both, Top ja Bottom), Gerber-tiedostot,
Excel osaluettelosta jpg kuvan ja tietysti Schematic-ohjelmasta myös jpg kuvan.

Tuo kaveri lähetti minulle erään vanhan laitteen, mutta lähetti vanhaan Probyten osoitteeseen.

Se on ollut poissa jo 6 vuotta.!
Onhan hän käynyt meillä aina silloin tällöin.
Hän on Forssasta kotoisin.
==
Olenko kertonut, että meillä on tyttäentytär?

No tietysti olen, mutta minusta hän tuntuu erinomaiselta.
Hän esiintyy, tanssii ja laulaa suomeksi, ranskaksi ja englanniksi.

Lukee numeroita 10000 saakka (ainakin silloin kun yrittää myydä piirustuksiaan).

Lukee Aku Ankkaa, en nyt tiedä kuinka paljon, mutta aina on lehti kädessä.

Niin ja hän on jos 2.5 vuoden ikäinen!
==
Pekka

EllaPuristaa_appellisiinia.jpg