[Talk-ro] name= pentru drumurile comunale, de ce?

Janos Rusiczki

to OSM Romania
Salutare listă! :)

De curând am observat că toate drumurile comunale (highway=tertiary) din zona mea și nu numai au primit name= în formatul "De Unde-Până Unde". Modificările au fost făcute de un bot(?) al firmei moldovenești Lightcyphers. Nu înțeleg exact rostul acestei modificări sau ce îmbunătățire aduce hărții, dar poate există undeva o recomandare sau ceva și mă lămuriți voi.

Exemplu:

Pagina Lightcyphers in wiki:

Stimă,
Janos

Michael Häckel

to OSM Romania
Salut,

În urmă cu câteva ani noi am făcut directive pentru denumiri. Formatul acesta
este ceva ce noi nu dorim.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Ro:Names#Numele_este_doar_numele

Michael

Vlad Sîngeorzan

to OSM Romania
Exact acuma vroiam să trimit și eu același link, dar în engleză.
Am observat și eu că au făcut treaba asta, nu e comform standardului OSM și nici eu nu sunt de acord, mi se pare că ar produce doar confuzii la inspectarea vizuală a hărții și la sisteme de voce GPS...
Am să-l informez pe șeful de la Lightcyphers, am mai discutat cu el că am mai avut probleme anterior; sunt sigur că va fi de acord să schimbe comform standardului.

Razvan Radulescu

to OSM Romania

Salut,

Nu e musai o problema faptul ca e o firma moldoveneasca sau ca lucreaza pentru cei de la Kaart, cat faptul ca( dupa cum le-am spus si eu), au facut modificari foarte multe si intr-un timp scurt pe aceasta harta fara sa tina cont de absolut nimic , inclusiv de faptul ca majoritatea locatiilor pe unde au umblat si au stricat, nu necesita absolut nicio interventie. Au modificat categorii de link-uri- multe dintre ele stergandu-le si refacandu-le fara tag-urile necesare de limite de viteza sau surface, sau modificând geometria care initial a fost foarte fin desenata si ajustata. Rezultatul- giratorii strambe, deplasate de la locatia corecta ( dupa trackuri gpx) , link-uri strambe ( de zici ca au avut parkinson) si alte probleme legate in special de faptul ca au uitat sa adauge la loc tag-urile sterse odata cu crearea unui element nou. Plus problemele relatate aici.

Dar legat de nume pe DC, nu pot sa spun ca este ceva rau chiar daca nu exista in realitate nici la CNAIR si nici in alte nomenclatoare. Din punct de vedere al orientarii pe harta poate ajuta sa vezi pe ce drum te afli. Pe unele navigatoare gps nu vezi REF-ul drumului la orice zoom, dar poti vedea numele si asta poate fi de mare ajutor...

Trimis din Mail pentru Windows 10

De la: Janos Rusiczki
Trimis: joi, 4 aprilie 2019 20:56
Către: OSM Romania
Subiect: [Talk-ro] name= pentru drumurile comunale, de ce?

Anatolie Golovco

to OSM Romania
Buna

Pentru inceput as vrea sa fac citeva concretizari:

* Editarile nu sunt facute de un bot sau orice alt mod automatizat de interventie. Intradevar sunt multe editari, dar asta datoreaza faptului ca lucreaza o echipa de oameni full time.
* @Razvan Eu am validat cu echipa si ei nu obisnuesc sa stearga taguri sau sa faca interventii abuzive. Ce trebuie luat in calcul ca la volumul de lucru facut, ievitabil se fac greseli, asta nu e o scuza, respectiv noi suntem gata sa le corectam toate imediat ce le gasim. Nu greseste acel care nu face nimic.

Acum la subiect

Versiunea romana la osm wiki nu contine recomandari referitor la nume de drumuri. Versiunea engleza zice ca name trebuie pusa doar daca asta e denumirea oficiala.

Trebuie sa recunosc ca noi am luat decizia sa punem name pe drumuri dupa legea drumurilor publice din Republica Moldova, unde drumul are o referinta si un nume
http://lex.justice.md/md/369028/ (vedeti anexele la lege)
Cind am trecut la editarile de DC-uri nu am fost foarte atent ce scrie in antetul tabelului. Cumva mi-a scapat faptul ca in Romania ref-ul e numit "Denumirea drumului" si ce in RM e numit "Denumirea" aici e numit "Traseul drumului"

Noi ne-am condus dupa regula urmatoare:

1. Facem un relation unde adunam toate segmentele care formeaza corpul drumului. (asta ajuta foarte mult cind vrei din josm sa fac dowload la tot drumul deodata pentru a lucra la el in iteratii ulterioare)
2. In acel relation punem tagul ref="Denumirea drumului" si name="Traseul drumului" (exemplu: Tulcea - Ceatalchioi - Pardina - Chilia Veche)
3. Pe way punem un subset de la "Traseul drumului". (exemplu: Tulcea - Ceatalchioi) Deasemenea normalizam cratimele: "–" devine "-"
4. Cind drumul trece prin localitate ca name se lasa numele strazii din acea localitate.

Acum ce sa zic. Intr-un sens e o abatere de la oficial, dar hai sa vedem daca este una benefica sau nu. Cum a zis si Razvan, navigatoarele cam ignora tagul ref cind vine vorba de voice assistance.  Name-ul nostru nu este abatere de la recomandarea https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Names#Name_is_the_name_only (Sa nu zic ca nu e abatere deloc. Daca sa o luam la extrema eu cred ca e o lacuna in legea romaneasca sa nu aiba o delimitare intre referinta drumului si numele sau.)
Abatere ar fi fost daca puneam: "Drumul National DN1"
Respectiv haideti sa dezbatem pro si cons. Sa vedem cum e in alte tari. Daca cons o sa fie mai multe noi putem sa aducem la acest standart si restul drumurilor pentru a avea uniformitate.

Anatolie
Lightcyphers

Best Regards
Anatolie GOLOVCO

Strainu

to OSM Romania
Anatolie,

OSM nu este și nu ar trebui făcut doar pentru navigație. La fel ca la DN, lista drumurilor județene [1] identifica drumurile printr-un număr și menționează cele mai importante localități prin care trece. Nu văd de ce nu s-ar aplica aceleași reguli și la DC.

Și mai e o chestie: ca să aibă sens pe teren, harta trebuie să semene cu indicatoarele și bornele. Pe DC nu prea am văzut indicatoare, dar borne mai sunt, în special pe cele refăcute cu fonduri europene, iar bornele nu indica întotdeauna capătul drumului, ci doar următorul sat și numărul.

Nu mai puțin important, datele voastre au și greșeli foarte foarte suspecte,  vezi de exemplu https://www.openstreetmap.org/way/40699328 Drumul ăla e Vadu Lat-Anghelești, dar cel mai problematic e că apare Obedeni-Anghelesti doar la google maps și site-uri derivate. Sper că știți și respectați faptul că nu poți importa date de la Google Maps.

Cred că în interesul corectitudinii ar fi bine să faceți revert și să mai filtrati datele, timp în care s-ar putea ajunge, eventual, la decizia pe care o dorești privitoare la nume. E mai bine și pentru voi ca firmă și pentru osm ca munca voastră să fie deasupra oricărei bănuieli.

Cu prietenie,
Strainu

Vlad Sîngeorzan

to OSM Romania
Cred că echipa lui Anatolie ar fi urmat a modifica toate drumurile din România după modelul acela, nu doar DC-urile, nu este vorba de tratament special. Puteți vedea că în zona Arad că au început a denumi și DJ astfel.
Ideea acuma ar fi dacă suntem de acord cu schema aceasta. Din punctul meu de vedere dacă vrem să punem localitățile prin care trece s-ar potrivi mai degrabă folosirea unor taguri de genul from= și to=, dar acestea sunt în prezent rezervate rutelor de transport public.
În general, în alte țări văd că drumurile sunt marcate doar prin ref=, fără name=, înafara Olandei și a Belgiei care se pare că au o denumire oficială pentru orice drum de țară (probabil că există reglementat și fiecare fermă are o adresă; nu sunt denumiri construite precum este în cazul nostru).
Mi s-ar părea normal să dăm nume doar când avem un nume de stradă în interiorul localitățiilor sau când vor apărea denumiri consacrate ale drumurilor, gen Autostrada Soarelui, Centura Brașov și sunt marcate și cunoscute sub această denumire.

Străinu, țin să te contrazic cu DC191, înțeleg că tu știi realitatea de pe teren, dar făcând puțin research în documente oficiale se pare că drumurile sunt altfel pe hartă decât pare.
https://drive.google.com/file/d/1Oy6guuYLb7sh2lfJOhdMP9q32dFT4CjG/view?usp=sharing în lista drumurilor din România se poate vedea cum că DC191 e Obedeni - Anghelești, nu știu cât de oficiale și legale sunt documentele acestea, dar aceste documente par a fi sursa principală inclusiv a datelor de pe OSM.
Pe harta județului de pe site-ul primăriei Giurgiu apare așa cum e în mod actual pe OSM: http://www.primariagiurgiu.ro/portal/giurgiu/primarie/portal.nsf/All/1961B31FC1C65987C225812A0048439B/$FILE/01.ACAD-SBL-PI.pdf
În HG 713/07.06.2006 se încadrează drumul Vadu Lat - DC 191 ca și DC 192, deci așa cum putem vedea pe Google Maps: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/72541
Iar pe site-ul firmei betacops apare că se laudă cum că ei au construit un "Pod pe DC191 km 0+900 peste canal de descarcare la Obedeni;" http://www.betacops.ro/content/poduri%E2%80%93proiecte-tehnice . Acestă descriere s-ar potrivi acestui pod: https://www.mapillary.com/map/im/6fOySpYZNk_nPxvWBoVlgQ cred că e acesta prin eliminare, deoarece în zonă există doar 3 poduri, unul în Vadu Lat peste râul Neajov, altul peste Dâmbovnic, iar acesta este singurul care pare a fi peste un canal de descărcare în zona Odobeni.

În schimb am găsit și informații care atestă că DC191 ar fi Valu Lat - Anghelești în presă, la inundațiile din 2014 și 2018:

Aș spune că datele nu par a fi copiate de pe Google Maps ci făcute pe documentelor oficiale din România.

Anatolie Golovco

to OSM Romania
Desigur ca noi stim despre regula cu copiatul de pe alte harti si mai ales despre regula cu google maps. Eu din 2008 editez in osm.

Cum a presupus si Vlad, pe linga a ne uita peste ce mai este vizibil in Mapillary, noi folosim anexele de la HG care nu sunt sub copyright.
DC191 a venit din o asemenea anexa. Tocmai am primit pe chat de la colegii mei screenshot cu acel document.

Daca tot am fost asa de mult blamati ca lucram in parteneriat cu Kaart, sa va mai zic ca avem si pe Kaart cu ochii pe noi sa nu incalcam cumva copyrighturi sau orice alta regula osm.

Intrebarea sa punem sau nu nume pe way este inca deschisa spre discutii.

Attila Asztalos

to tal...@openstreetmap.org
Parerea mea strict personala este ca tag-ul "name" ar trebui sa ramana nefolosit la drumurile care nu au un nume mai specific decat "de la - spre". Informatia e prezenta in harta, se poate construi live sau pre-procesa daca e cazul, nu se justifica fortarea ei intr-un tag menit pentru denumiri explicite.

Se pare ca exista totusi cateva tag-uri care ar putea fi considerate oarecum inrudite, ca de ex. "destination" [1] (in doua sensuri separate "destination:forward" si "destination:backward"); desi pare mai degraba menit pentru destinatii majore (in sensul "pe aici spre Brasov"), campul poate contine valori multiple separate cu punct si virgula, si nu vad de ce prima valoare n-ar putea fi localitatea imediat urmatoare daca se doreste, asa cum apare de obicei si pe bornele de marcare. Un alt tag vag compatibil ar putea fi si "description" [2] desi e destul de clar ca nici acest tag nu e chiar menit scopului respectiv...

Cu stima,
  Attila

[1] - https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key%3Adestination
[2] - https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key%3Adescription

Razvan Radulescu

to OSM Romania

Atata vreme cat nu exista in nomenclatorul ANCPI  denumiri pentru drumuri înafara localitatilor asta nu este decat o improvizatie. Si parerea mea este ca ar trebui sa ne oprim doar la Drumuri Comunale- cel mult. In niciun caz nu inventam nume si pe drumuri judetene. Daca nu exista nume trecut nici macar pe bornele kilometrice si nici pe harta celor de la ANCPI, nu trebuie pus nici aici. Hai sa respectam totusi reglementarile oficiale. Macar pana nu se ajunge aici la o concluzie cei de la Lightcypers ar trebui sa se opreasca din a adauga nume pe drumuri- altele decat cele comunale sau chiar si pe acelea...

Trimis din Mail pentru Windows 10

De la: Attila Asztalos
Trimis: miercuri, 10 aprilie 2019 21:00
Către: tal...@openstreetmap.org
Subiect: Re: [Talk-ro] name= pentru drumurile comunale, de ce?

Strainu

to OSM Romania
În mie., 10 apr. 2019 la 15:23, Vlad Sîngeorzan <vlad...@gmail.com> a scris:

> [...]
>
> Aș spune că datele nu par a fi copiate de pe Google Maps ci făcute pe documentelor oficiale din România.

Așa s-ar părea. Eu m-am luat după proiectul "Modernizare drum comunal
DC 191 în comuna Bucșani, județul Giurgiu" care s-a întâmplat în 2014
și care a constat în reconstrucția podului peste Neajlov și asfaltarea
întregului triunghi, însă HG 713 pare să fie încă în vigoare. Îmi cer
scuze că nu m-am documentat suficient.

Cât privește subiectul discuției, dacă pentru DC capetele ar avea un
oarecare sens, pentru DJ/DN chiar nu sunt suficiente. De dragul
uniformității, și eu zic că nu ar trebui date nume decât unde există.

Strainu

Gabriel Sebastian Moise

to tal...@openstreetmap.org
De acord cu Strainu, Razvan, etc.....

--
Sent from: http://gis.19327.n8.nabble.com/Romania-f5425034.html

Janos Rusiczki

to OSM Romania
Adaug si eu umila-mi opinie: ar trebui revert la name= pe DC-uri.

Anatolie Golovco

to OSM Romania
Noi incetam sa punem nume la drumuri pina se decide in comunitate inversul.

Ovidiu Pavel Pupsa

to OSM Romania

Revert la name= pe DC-uri. Consider ca incarcati harta cu prea multa informatie.

Trimis din Mail pentru Windows 10

De la: Anatolie Golovco
Trimis: Friday, April 12, 2019 12:16
Către: OSM Romania
Subiect: Re: [Talk-ro] name= pentru drumurile comunale, de ce?

Anatolie Golovco

to OSM Romania
ce vrei sa zici cind zici revert?
daca ar fi un name adaugat = un changeset ar avea sens, dar asa stersu de nume o sa fie changeseturi noi. Acolo s-au corectat o groaza de chestii pe linga adaugarea de nume. In multe locuri drumurile nici nu existau in OSM pina la interventia noastra. Nu poti doar sa arunci farza "revert".
Dar nici nu poti zice sa fie sterse informatii adaugate. Exista o logica de ce au fost adaugate. Buna sau rea, urmeaza de discutat.
OSM nu este o harta, este o baza de date. Exista o "harta" de referinta, care este renderul default osm, dar exista si regula sa nu pui date in osm doar pentru render.
Chestia asta cu prea mult info in osm este nonsens. Daca cumva nu-ti place cum arata renderul default, nu ai decit sa faci propriul set de reguli care la render sa ignore tagul name atunci cind este highway=* (dar cu exceptia highway=residential)

Janos Rusiczki

to OSM Romania
Dacă e votul majorității și în funcție de "timpul liber" din perioada de Paște voi încerca să scriu un script care să șteargă doar conținutul tag-ului name de pe DC-uri dacă a fost pus de voi. Îl vom testa inițial pe sandbox.

Razvan Radulescu

to OSM Romania

Sa spui ca incarci harta cu prea multa informatie mi se pare si mie pre mult spus... O harta niciodata nu va avea suficienta informatie. Ca sa nu mai zic de actualizari.

Sustin totusi ca o parte din DC-uri sau cele care nu au nici referinta sa le fie lasat numele adaugat. Pentru orientare e de folos. Oricum DC-urile nu sunt asa de importante. Insa de la DJ-uri in sus, daca nu au un nume oficial sa nu aibe altceva adaugat pe ele înafara de REF si evident tag-urile necesare de surface, lane si limte viteza.

Trimis din Mail pentru Windows 10

De la: Janos Rusiczki
Trimis: miercuri, 24 aprilie 2019 13:03

Razvan Radulescu

to OSM Romania, igpad...@gmail.com

Salut

Parca ramasese ca nu mai adaugati nume inexistente pe drumuri judetene, sau oricum nu pe alte drumuri cu rank mai mare decat DC-urile...

https://www.openstreetmap.org/way/167057739?fbclid=IwAR0RFpYqPQMG6a8GDd6Qkx17Ekbzzd6GYzk160_H9qLerkQoum6_NtqPmPA#map=16/44.6924/24.7664

Trimis din Mail pentru Windows 10

Trimis: miercuri, 24 aprilie 2019 13:03

Anatolie Golovco

to OSM Romania, igpad...@gmail.com
Corect, nu mai adaugam.

Asta am zis 13 zile in urma
change-setul de sub link este de o luna in urma.

Gabriel Sebastian Moise

to tal...@openstreetmap.org
Cum poti sa treci gunoiul asta de denumire in localitate ?
https://www.openstreetmap.org/edit?node=463178672#map=17/44.80146/25.99798

Ai idee ce scrie pe Cartile de Identitate ale localnicilor de acolo, sau si
din alte localitati unde ati facut porcariile astea de denumiri ?

Predesti si nr de Casa . In alte localitati este Strada Principala Nr. x ,
iar in altele chiar nume de strada unde e cazul.

Cum ai putut sa treci DJ101G-Gara Prahova ? Care gara fratele meu? Aia la
care ajungi pe un track , cu caruta la 2 , 3 km rin padure ? Zici de gara
de parca e la marginea localitatii si e gen primarie !
Ai impresia ca in OSM, sau pe vreun soft de navigatie, o sa zica, dupa Gara
faci la dreapta ?

Ai mai vazut pe vreo harta gen Here, TomTom, etc...... caterinca asta ?
Am sa cer si eu parerea lui Octavian de Here, a lui Andrei, Felix , etc.....
sa vedem ce or sa zica si ei de isprava asta !

Am sa o socotesc o gluma . Si am rugamintea sa faceti curat pe unde ati
facut asemenea glume , ca sa nu pun sa fie sterse toate modificarile de
genul, de la cel mai inalt nivel de moderare !

Anatolie Golovco

to OSM Romania
Gabriel

Hai reciteste tot ce scrie mai sus, tempereaza vocabularul si capacitatea de generare de conflict.
Eu in inteleg ca istoric toata comunicarea pe talk-ro a fost construita doar cu atacuri la persoana si comportament infect, dar cred ca e timpul asta se se schimbe.

Daca voi toti vreti sa stergem numele de pe DC, asta usor poate fi organizat. Dar incetati cu amentitarile de revert. Dincolo de nume pe reteaua de drumuri au fost facute foarte multe imbunatatiri in geometrii. Vrei sa le faci si lor revert? Asta deja o sa fie vandalizare.

Mai mult respect comunitate, mai mult respect si comunicare.

Anatolie

Strainu

to OSM Romania
Da Anatolie, toți cei de mai sus au spus același lucru: fără denumiri
pe drumuri unde nu există. Doar Răzvan a zis că poate, poate, doar
pentru DC-uri. Faceti voi revert sau e nevoie să ne organizăm noi?

Strainu

În mar., 4 iun. 2019 la 17:47, Anatolie Golovco
<golovco...@gmail.com> a scris:

Razvan Radulescu

to OSM Romania

Desi va spun sa faceti cum vreti pana la urma, totusi propun sa o faceti selectiv daca se poate si sa lasati pe anumite drumuri comunale numele adaugate de echipa lui Anatolie. Sunt o gramada de sate si catune care nu au niciun nume la strada lor principala ( la astea ma refer) si din aceasta cauza,  adaugarea acelor nume pe DC-uri nu interfereaza cu un posibil nume care inca nu a fost adaugat pe harta. In principal doar la Drumurile Judetene ar trebui sterse. Oricum de atunci au mai fost adaugate in anumite localitati numele reale ale strazilor atat pe unele drumuri judetene cat si pe comunale. Si sa nu stergeti cu revertul si ce s-a adaugat corect dupa aceea...

Trimis din Mail pentru Windows 10

De la: Strainu
Trimis: joi, 13 iunie 2019 12:34

Către: OSM Romania