***SATELLITE JOURNAL ITL VOL2 NO 18***

25 views
Skip to first unread message

Gary Torrens

unread,
Sep 5, 1994, 12:41:36 PM9/5/94
to
SATELLITE JOURNAL INTERNATIONAL

Volume 2 Number 18

1 September 1994


"...Anyone who enjoys the privilege of publishing and broadcasting
in open societies should demonstrate their unshakeable belief in the
universality of free speech should they ever seek to broadcast in
societies that are closed."

SJI is distributed in 3 versions
------------------------------
Newsletter Printed Version-Subscription
ASCII Edited Version (English)-Free
Windows Write Version (English)-Free[CIS Only]


=================================
ENGLISH ASCII VERSION
=====================================
WITH CORESPONDENTS IN:
DALLAS-LONDON-PARIS-RIYADH-TOKYO-SYDNEY

In Vol. 2 No 18 Desk Top Published Version:


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

----Satellite Journal TV Transponder Listings (North America and Europe)

----Satellite Journal Audio Listings (North America and Europe)

----ShuffleBird (The latest changes in the Clarke Belt)

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

NOTICE:

The information contained in Satellite Journal International may not
be republished or redistributed without the prior written authority
of Satellite Journal International.(see end of file for contact
information)

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

HOUSEKEEPING NOTES:

SJI 's home forum on Compuserve is (GO CIS:UKFORUM Sec 19).If you
need to download previous issues, all our files are in that
sections' library. We also welcome anyone wishing to discuss
satellite topics to post messages to that section.

*************************************************************


IT'S FINALLY HERE.....SJI is now available via E-Mail directly on
the Internet. There is no charge for this service. If you would be
prefer to receive this file every fortnight via mail send a message
to 00063...@mcimail.com and request SJI via E-Mail.

***************************************************************

HOW TO CONTACT US
------------------

To subscribe to SJI Newsletter Printed
Version($45US/$55CDN/UKL55/$75EUR/$85ROW):

SJI BOX 2065 Burleson TX 76097 USA

To subscribe to the Electronic Version (Delayed and edited BUT FREE):

From Compuserve ---> 71165,2032
From MCI Mail ---> 637-3898
From America On-Line ---> GaryT4SJI
From the Internet and all other services --> 00063...@mcimail.com


This electronic version may be found in the following locations and
on bulletin boards world-wide.

Compuserve: CEVIDEO Lib 6 Satellites
UKFORUM Lib 19 TV/Radio
TELCOFORUM Lib 12 Satellites
BPFORUM Lib 2 Television
EURFORUM Lib 5 Communications

Nifty-Serve: TVFORUM Lib 2 Satellite TV

Internet: Homesat news group

Internet users with access to a World-Wide Web
client such as Mosaic or Lynx can retrieve back
issues of SJI using the following URL:
http://itre.uncecs.edu/misc/sj/sj.html

To retrieve back issues of SJI via ftp, ftp to
itre.uncecs.edu and look in the directory
/pub/satellite/sj

Minitel (France) 3615 SURPIN

Genie: Satellite RoundTable

Fidonet: TVRO Echo

CIX Skyguide/Journal

Transworld BBS Bristol U.K.

GWN TVRO BBS Marquette MI (bird)

Direct-Line
Online System London U.K.


INTERNATIONAL NEWS


Prevue Networks, a company of the United Video Satellite Group
unveiled plans for deployment of the industry's first,
system-specific nation-wide digital video file server network to
replace its current infrastructure.


The electronics division of Philips has teamed up with Graff
Pay-Per-View, a New York technology company, to offer multimedia TV
services in the Netherlands.

According to Philips, which will have a 45 percent stake in the
as-yet un-named new company, plans call for the operation to start
offering pay-per-view TV across the Netherlands from September
onwards.

The remaining 55 percent in the new company will be divided by KPN,
the state telecoms company, with 35 percent, while Graff will scoop
up the remaining 20 percent. Initially, the new company will
operate through Philips' existing multimedia division, offering
pay-per-view (PPV) programming to cable stations in the Netherlands.


As the company grows, PPV services will be offered on a pan-European
basis, possibly via satellite TV stations.

Tescorp, Inc. reported it has loaned $5.5 million to its joint
venture partners to acquire 100% of the outstanding equity of Canal
2 TV Austral, S.A., the Argentine company that owns and operates
the cable television system in Rio Gallegos, the capital of Santa
Cruz Province, Argentina. Through the joint venture, Tescorp will
indirectly hold an 84.0 percent economic interest in Canal 2 TV
Austral, S.A.

The acquisition price was $4.9 million payable as follows: $4.5
million at closing with a $400,000 balance payable in 30 days
subject to certain closing adjustments. In addition to the $4.9
million purchase price, Tescorp anticipates advancing approximately
$600,000 for the primary purpose of paying certain debts of Canal 2
TV Austral, S.A. assumed in connection with the transaction.

Canal 2 TV Austral, S.A. serves approximately 10,000 cable
television subscribers. Rio Gallegos has a total population of
approximately 64, 000 persons in approximately 18,000 households.
Management of the joint venture believes an opportunity exists to
improve the financial performance of Canal 2 TV Austral, S.A.
through expense reductions. Tescorp management believes that the
price paid for Canal 2 TV Austral, S.A., approximately $550 per
paying subscriber, was approximately half the price that would have
been paid for a comparable system in the United States.

Avid Technology Inc. announced that it has signed letters of
intent to acquire the news division of BASYS Automation Systems
(headquartered in Langley, UK), the market leader in newsroom
automation systems, and Maryland-based SofTECH Systems Inc., a
developer of advanced Windows-based newsroom automation software.
Completion of both of these acquisitions will make Avid a world-wide
leader in computerised newsroom automation systems.

"Avid's goal is to provide technology for the newsroom of the
future -- where broadcasters can combine video, sound and text on
every desktop," says Curt Rawley, Avid's president and CEO. "With
these strategic acquisitions, we hope to supply a solution that
takes news operations all the way from capture to transmission."

Earlier this year, Avid announced a development effort with
Ikegami Tsushinki Co. Ltd. to develop a disk-based video camera
for field capture of news material. Avid also announced networking
and video server technology that integrates its disk-based
recording, editing and playback products. By acquiring BASYS' news
division and SofTECH, Avid hopes to expand its news production
solutions to include mission-critical newsroom automation functions.


Ed Green, general manager of BASYS, commented, "We look forward
to becoming part of Avid because, in addition to sharing many of the
same customers, we share a common vision of truly-integrated
broadcast facilities. For the past year, the development efforts of
BASYS' news group and Avid's broadcast group have been moving in
parallel directions. There is a strong synergy between the two
organisations and together we plan to create a product
infrastructure that provides broadcasters with greater efficiency
and more flexibility."

BASYS, owned by Digital Equipment Corp., has more than 450
customers including many of the world's largest broadcasters, among
them CNN, NBC, CBC, BBC, AuBC, and ITN. BASYS' client/server
architecture is scaleable, supporting sites with ten users to
thousands of users. Advanced multilingual capabilities allow BASYS
to serve international markets such as the Asian Pacific market.

With its flagship product operating on Windows-based PCs
connected via Novell networks, SofTECH is recognised as having one
of the most advanced technologies on the market. "Avid is the clear
leader in digital video technology," said Tim Shriver, president of
SofTECH. "We believe this merger is a critical step toward
achieving a fully-integrated broadcast facility and we look forward
to working with Avid's broadcast group." SofTECH's rapidly growing
client list includes stations within Gannett Broadcasting,
Allbritton Communications, and AFLAC Broadcasting.

"The broadcast industry has just begun the transition from
tape-based systems to more efficient disk-based technology. With
this progression, broadcasters are demanding the integration of the
various systems used to create and distribute news," said Tony Mark,
vice president and general manager of Avid's Broadcast Group. "Avid
plans to respond to this growing demand by eliminating the barriers
between newsroom automation and production systems, allowing
broadcasters to manage their news operations more efficiently and
competitively."

Completion of the acquisitions, currently expected in September,
is dependent upon approval by the boards of directors of all
companies and on the execution by the parties of definitive
acquisition agreements.


SpaceCom Systems, a subsidiary of United Video Satellite Group has
announced that its client Alden Electronics will transfer most of
the distribution of its weather information services to SpaceCom's
FM Cubed satellite transmission technology.

Alden, based in Westborough, Mass., currently uses SpaceCom's FM
Squared technology on C-band and Ku-band frequencies to transmit
weather data and information systems to a wide range of customers in
the meteorological community. Alden will continue to use the FM
Squared technology for a portion of its services.

Alden has a near-50 year tradition of innovative systems for
weather data collection, distribution, display and manipulation.
The company's upgrade to FM Cubed service was brought about by
Alden's desire to take advantage of the enhanced capabilities the
technology offers.

FM Cubed, invented by SpaceCom in 1991, is a next-generation
digital satellite transmission technology utilising a proprietary
encryption code and time-division multiplexing scheme. Its
advantages include increased power, higher reliability of servility
to upgrade data transmission rates remotely via software commands.
It also utilises low-cost downlink antennas as small as 29 inches in
diameter for Ku-band service.

"SpaceCom and Alden have a great relationship," says SpaceCom
Vice President and General Manager Al Stem. "Our innovations in
satellite communications services match very well with Alden's high
standards and goals."

Bill Highlands, Communications Manager for Alden Electronics,
stated, "Alden and SpaceCom have been associated for years. This
recent contract brings the latest technology of both companies
together to better serve our customers."

Telefonica Sistemas de Satelites (TSS) is supplying a ComStream
single-channel-per-carrier (SCPC) digital audio broadcast network to
Cadena SER in Spain for a 200-site radio network.

The network reduces costs by replacing an outmoded mix of
analogue, terrestrial and digital links. TSS, the distributor for
ComStream systems in Spain, installed a complete six-channel audio
uplink to begin service.

SER, the largest private radio network in Spain, will install the
receivers at its affiliate stations. The network includes more than
300 ComStream ABR200 Digital Audio Receivers and is valued at U.S.
$1 million.

SER previously used digital transmission, but the Eutelsat
service used until now required 2 megabits-per-second for three
stereo channels. Each stereo channel in the new network will be
transmitted in only 256 kilobits-per-second of bandwidth, and
includes up to 9600 bits-per-second of data.

With the new ComStream system, SER will eliminate all analogue
subcarrier links and terrestrial lines, add data capability, and be
able to address specific users over the air.

The uplink for the new network will be located at SER studios in
Madrid, Spain. It will broadcast six stereo channels using a
16-watt radio and 2.4-meter antenna. The complete uplink fits into
two full-size racks, each with three channels and one spare for
backup protection of the network. Also located at the uplink will
be the ComStream Audio Network Management System (ANMS).

In addition, a phone line connection between the ANMS at SER
studios and a ComStream Network Monitor and Control system at TSS
offices in Madrid, will enable TSS to provide 24-hour monitor and
control for the network.

Morocco's Constitutional Council has declared a tax on satellite
television dishes passed by the by parliament in July as
unconstitutional. The one-off tax of 5,000 dirhams ($555) voted by
parliament was in response to the thousands of Moroccans who had
bought dishes because they were tired of the state run TV broadcasts


Algeria's television and radio channels began broadcasting this
fortnight via Eutelsat.


An H-II rocket lifted off from Tanagashima Island, 615 miles
south-west of Tokyo, carrying a 2-ton government research satellite
into a geostationary orbit. The launch originally scheduled for
1991 was delayed due several technical problems. This launch marks
the first time Japan has launched a satellite designed and built in
Japan into geostationary orbit. A H-II rocket in February marked
the first launch from Tanagashima Island .


A Titan 4 launched what is believed to be a U.S. spy satellite.
It is not known for sure what was launched, however, it is believed
it was a geostationary satellite as large as 500 feet across at a
cost of 1 billion or more.

China launched the Hughes built Optus-B3 satellite using a Long
March-2E rocket at the Xichang State Launch Centre in south-western
Sichuan province this fortnight. Optus-B3 replaces Optus-B2, lost
in an explosion after its December 1992 launch.

With this launch China has successfully launched two satellites in
five weeks. Apstar-1 was launched on July 21 via a Long March-3
rocket. A Chinese-made Dongfanghong-III telecommunications
satellite on a Long March 3 rocket will also be launched later this
year.


In Australia, Optus Communications Pty Ltd said in a statement
that, "Initial signals indicate that all aspects of the launch to
date have been successful," Hughes in statement said the satellite
was due to become operational in about a year -- the time needed to
test it and to move it to its position above Papua New Guinea. The
new 7.5 tonne satellite will be used for data transmission and
telephony.

Media America Corp., owners of KTVK-TV the ABC Affiliate in
Phoenix, filed a petition Monday with the Federal Communications
Commission urging the revocation of the broadcast licenses of three
television stations owned by Scripps Howard Broadcasting Co.

The petition asks the commission to immediately institute
proceedings to revoke the licenses of KNXV (TV), Channel 15 in
Phoenix, WXYZ (TV), Channel 7 in Detroit, Mich., and WEWS (TV),
Channel 5 in Cleveland, Ohio.

The petition charges that Scripps Howard Broadcasting Co.
willfully violated rules of the Federal Communications Commission
and abused its licensee power for anti-competitive purposes. The
filing says that Scripps Howard forced the ABC Television Network to
switch its affiliation in Phoenix from KTVK to Scripps-owned KNXV in
order to keep the network's affiliations in Detroit and Cleveland.
KTVK claims that Scripps Howard violated the Commission's Network
Territorial Exclusivity Rule.

The rule states, in part, "No license shall be granted to a
television broadcast station having any contract, arrangement, or
understanding, expressed or implied, with a network
organisation...which prevents or hinders another broadcast station
in a different community from broadcasting any program of the
network organisation."


The petition states that Scripps Howard threatened ABC with
moving its Detroit and Cleveland stations to another network unless
ABC cancelled KTVK's contract and transferred the Phoenix
affiliation to Scripps Howard. ABC notified KTVK on July 7, 1994,
that its 40 year association with ABC would be cancelled in January
1995.


The series of affiliation changes in Detroit, Cleveland, Phoenix
and other cities was triggered by an agreement between the Fox
Network and New World Communications Group. New World agreed to
make all of its 12 stations Fox affiliates. The petition claims
that this allowed Scripps Howard to use the leverage of its public
licenses in Cleveland and Detroit to force ABC to award Scripps
Howard the ABC affiliation in Phoenix.

The KTVK petition also asks the Federal Communications Commission
to prohibit the switch of affiliation from KTVK to KNXV until
conclusion of the Commission's proceedings in this matter.


WWSB in Sarasota, Fla., has filed a similar petition with the FCC
against Scripps Howard Broadcasting Co. asking the commission to
revoke the license of WFTS (TV) in Tampa, Fla.

Early figures are in on the pay-per-view television coverage of
the Woodstock '94 festival at Saugerties, N.Y. It appears to have
been one of the most successful PPV programs of its kind.

It is believed that 500,000 people bought the event at $49.95 for
the entire event or $34.95 for one day only. The forty-four hours
of festival coverage were distributed to cable systems by Viewer's
Choice and Request Television and was also available to DTH owners.

The revenue, expected to be about $24 million, will be split evenly
between Polygram and cable operators.


EUROWATCH

BY MARTYN WILLIAMS
in London


Intelsat 702 begins broadcasting

In addition to television the satellite will also carry telephone
and private traffic. More significantly, the satellite will serve
as the only direct, one-hop communications link between the Indian
sub-continent and North and South America. Intelsat customers in
more than 40 countries on four continents will use the satellite.

The satellite, positioned at 1deg West replaces the older Intelsat
512 and was launched by Ariane rocket on 17 June at 0707 UTC.

The current Ku band transponder plan for Intelsat 702 is as follows :
11.016 GHz H TV Norge
11.055 GHz V TV 1000
11.096 GHz H TV 3 Norway
11.173 GHz H STV 2
11.555 GHz H TV 2 Norge
11.679 GHz H STV 1
According to George Wood the other TV 3 services will locate here
later in the autumn. The TV 2 Norge relay on Intelsat 515 at 18W
will cease on 18 September.

New Sirius services at 5deg E
This week also saw a selection of new satellite services for
Scandinavia on the Sirius satellite. George Wood on Radio Sweden,
always the best source for Nordic satellite news, reported that
Sirius now carries the following line up :

11.785 TV 3 Sweden Clear PAL
11.862 TV 6 / TVG Clear PAL (Womens / shopping)
11.938 TV 4 Sweden Clear PAL
12.015 Filmmax Eurocrypt D2 Mac
12.092 Z TV Clear PAL (Music)

The service from Filmmax on Intelsat 601 will close shortly. TV 3
Sweden will remain in clear PAL due to the very tight footprint of
the satellite meaning viewers outside the Nordic region cannot see
the satellite and so TV 3 explained, there is no danger with TV
rights. The services on Sirius and Intelsat 702 will be in addition
to Astra.

yyPolish service to replace TCMC on Astra

The new FilmNet Poland channel is to take the place of The Complete
Movie Channel on Astra's channel 63 from October. The cutting of
the TCMC relay is made necessary because there are no other
available channels on Astra for FilmNet's new Polish venture. The
new service will use the VideoCrypt 2 system.

A FilmNet spokesman explained "FilmNet and MultiChoice both agree
that this situation is very unfortunate. However, the actual and
potential number of subscribers was by all means too small in
Holland and Belgium in comparison with Europe's third largest DTH
market (Poland). There was no real, sound economic alternative,
sadly enough".

The Netherlands and Belgium are so heavily cabled that the majority
of FilmNet viewers in those countries will not loose the channel
anyway as The Complete Movie Channel will not be discontinued.
Subscribers have already been notified by letter that the service
will be discontinued on Astra for DTH viewers and been offered
compensation.

FilmNet Poland was officially launched in Lodz on August 12. An
enthusiastic group of around 350 Polish cable operators, DTH dealers
and distributors attended the launch as did representatives of
Astra.

SaRa dead
Digital satellite radio on Eutelsat has been abandoned at present
after tests were carried out earlier in the year. Eutelsat found
that a high proportion of the current LNB's around were unsuitable
for the service. The units are too noisy to allow a clean SaRa
signal through so the satellite operator has decide to stick with
either analogue radio or the emerging SCPC system, used mainly for
distribution to headends.

PPV comes to Dutch cable
The Dutch PTT, Philips Electronics and US company Graff Pay per view
have said they intend to set up a joint venture company in Europe
with the goal of exploring and developing both PPV and video on
demand services in Europe.

In addition to this announcement the Casema cable company in The
Netherlands announced an agreement with themselves and the new
company. Under the agreement Casema and the new joint venture will
introduce a new multi-channel package of pay-TV and pay-per-view to
more than 400, 000 TV households in The Hague, Utrecht and adjacent
municipalities. Initially, programming will consist of several
pay-per-view channels where the subscriber will be charged per movie
or event and some pay-TV channels on a month-to-month subscription
basis.
Casema is a major Dutch cable company, serving 1.2 million cable
subscribers and operating systems in more than 100 municipalities.

Graff Pay-Per-View Inc., operates twelve satellite-delivered
channels to more than 15 million available cable and direct-to-home
subscriber households in North America and Europe. Graff also
operates two pay channels in the UK delivered to subscribers both
direct-to-home and in cable systems, and will be expanding its
satellite delivery into Europe.

Nordic launches on the way for DMX

The DMX digital audio package of 30 music channels will launch on
Finnish cable next week followed by a cable launch in Norway on 1
September. The service, becoming available to UK, German, Austrian
and Swiss satellite users early next year is also planning trials in
France and Belgium during September. The new satellite service will
use Astra for around 90 subscription radio channels early next
year.

OFT investigating BSkyB

According to the Financial Times the UK's Office of Fair Trading has
written to nine cable companies seeking information on how difficult
it is to deal with BSkyB and the relationship with the company. The
FT reported that the replies will enable the OFT to decide whether
to investigate BSkyB and it's dominant market position.

Many cable companies have complained in the past about the way BSkyB
deals with them and this was seen more than any time when
Nickelodeon launched. Many cable companies refused to carry the
channel due to the high cost Sky were asking.

Arabsat buys another used satellite

The Arab Satellite Organisation has bought another used satellite
from Canada's Telesat Canada. The satellite, Anik D1, is expected
to last for up to three years and will replace the satellite that
Arabsat purchased from the Canadians last year. That satellite
suffered station keeping problems and started wandering around the
sky in early 1993. It is expected to run out of fuel in around 10
months. Anik should be in place over Europe in early 1995. A brand
new satellite is being launched for Arabsat in mid 1996.

Happy Birthday Intelsat

Intelsat, the International Satellite Organisation, turns 30 today,
20 August.


Turner buying CBS ?

Shoptalk, aka Rumourville USA, reported this week that Ted Turner
may be finally buying the CBS network. The current rumour is that
Turner will make his superstation WTBS a CBS affiliate and re-create
TBS as a satellite only superstation.

Commission investigates Murdoch and VOX

The European Commission has announced that it is investigating the
proposed stake in the VOX TV channel by Murdoch's News
International. The deal apparently falls under the EU rules
prohibiting concentrations which harm competition. The Commission
has a month to clear the operation or order a full inquiry.

Revenues up at Intelsat, The Family Channel

Intelsat released their annual report this week and with it details
of an increase in operating revenues from telecommunications. The
revenue from the business rose from $616m to $685m in 1993. Of that
income, 10% was generated by international TV services and a further
10% by domestic and regional services. The network now claims to
serve five and a half billion people in over 6000 languages through
it's TV, radio, telephone, telex, data and other services.
International Family Entertainment, parent company of The Family
Channel has announced increased revenues for the first six months of
1994.

CEO Tim Robertson said "The Family Channel (UK) is making steady
progress. We expect revenues at The Family Channel (UK) to improve
for the third quarter because of a substantial contracted increase
in the fees earned from the BSkyB direct satellite broadcast
service. Revenue for the first six months of 1994 was US$
2,469,000. Overall the channel made an operating loss of US$
6,837,000 in the first six months of 1994.
y

SKYyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

Profits up
Subscriptions up
New channels

Three major pieces of news came from Sky TV this week. News
Corporation announced profits for all their businesses, including
50% owned BSkyB, Sky announced an increase in subscription charges
and four new channels.

Profits at the network are surging ahead. In the year to June 30
BSkyB made UKL176.8m, a more than 300% increase from UKL54.1m in the
previous year. The figures included UKL20m from the sale of the old
BSB satellite now known as Sirius. Operating profits rose from
UKL61.5m to UKL170.1m. The figures, revealed in the annual financial
statement from News Corporation, 50% owners of BSkyB, also showed
the number of subscribers had increased by 1.1 million to 3.45
million. Of these, 2.6 million are movie subscribers and 2.5
million take Sky Sports.

News Corp profits, which include all of Murdochs interests in TV,
newspapers and other holdings totalled $998 million making them the
biggest profits ever registered by an Australian company.

Just one day after announcing the increase in profits Sky quietly
announced an increase in all subscription charges by UKL3. This takes
the price of the full Sky 21 channel packet to UKL22,99 a month.
Subscribers to Sky's multichannel bouquet will pay UKL9,99 from
October. In response to the Sky announcement Labour consumer
spokesman Nigel Griffiths called for an investigation into the
increase by the Office of Fair Trade. He said that there were no
reasons for Sky to announce the increase after record annual profits
and the huge amount of cash that the channel has for movies and
sports purchase.


The first edition of the new Sky TV Guide was being mailed out to
subscribers this week along with details of five new channels coming
in September.

The Learning Channel will make it's Astra debut after disappearing
into UAP's MPEG stream on Intelsat 601. TLC will be broadcast for
four hours a day. The transponder that TLC will use remains
unknown. It had been widely anticipated that Country Music TV would
leave the multichannel packet and go clear in October. This was
first reported back in January of this year and more recently it was
reported by Skyguide that CMTE would move to Astra's channel 24
during the day with TLC sharing a channel with Discovery but the new
Sky TV Guide makes no mention of this and lists CMTE as still on
with Discovery in October and part of multi channels.

The second new channel from Sky is the much awaited "adult" MTV -
VH-1. The channel will launch on October 1st using Astra's channel
22, currently carrying MTV and a message that viewers should retune
to channel 15.

Sky's new daytime offering for weekdays on the Sky Sports 2
transponder is a romance channel, tentatively named The Soap
Channel. The current programme scheme is :
0800 Loving
0830 Peyton Place
0900 As the World Turns
1000 Guiding Light
1100 Another World
All programming on the channel will be American sourced.

Sky are launching a new travel agency and Travel Channel to
accompany it. The Sky Travel Channel will broadcast on transponder
47 of Astra from midday to midnight Monday to Thursday and from
midday to six PM on Friday when Sky Sports 2 will take over.

Sky say "Sky Travel will provide a wealth of information and
entertainment giving you the full travel picture. Sky Travel's
innovative home shopping service, The Sky Travel Shop, will showcase
the best offers available to Sky's subscribers through the Sky
Travel Service."

Walt Disney Co and CLT have signed an agreement to develop a new
European alliance and TV programme. Disney programming will now form
the backbone of the new Super RTL service set to launch in January.

Chairman and CEO of Disney, Michael Eisner said "This venture with
CLT provides us with a perfect opportunity to develop a family
programming service in Germany and to evaluate the potential for
similar services elsewhere in Europe". "CLT has established itself
as a major media player in Europe. In Germany, our combined
strengths will help us develop Super RTL as a successful new
satellite/cable channel. We look forward to a rewarding
relationship with CLT." "The programming format of Super RTL will
effectively fill a market niche and will be complementary to RTL
Television and RTL2," mentioned Ferdinand Kayser, president, TV
Activities of CLT Multi Media. "Our partnership with Disney
definitely will be an enrichment of the TV landscape in Germany, as
Disney stands for the highest quality programs putting emphasis on
family values."

Super RTL will be comprised of animated series, live-action series,
a wide variety of feature films and entertainment specials geared
toward the entire family. Weekdays will include Disney's top
animated series, along with theatrical features and series from
other German and international producers.

Broadcast by satellite and cable, Super RTL is expected to reach
between 30 percent and 35 percent of all German TV households when
it launches in 1995. Details concerning program offerings and
schedules will be announced shortly.

CLT has 40 years of experience in commercial TV broadcasting in
Europe and has substantial interests in 10 TV stations as well as 13
radio stations in 9 different countries. The company's television
interests include: RTL Television, the No. 1 commercial television
network in Germany, and RTL 2 (Germany); M6/RTL TV/Serie
Club/Multivision (France); RTL TVi (Belgium); RTL4 & RTL5 (the
Netherlands); and RTL Hei Elei (Luxembourg).

Spiegal - TV Sat for sale

The new edition of Der Spiegal reports that Telekom has decided to
sell TV Sat. The DBS satellite at 19 degrees West will loose RTL,
Sat 1 and 3sat at the end of the year according to the magazine.
The magazine says that Telekom are looking for a foreign buyer.

Goldman Sachs take VOX stake

New York based securities firm Goldman Sachs are to take the
remaining 25.2% stake in German TV network VOX. They join other
shareholders Rupert Murdoch, 49.9% and Bertlesmann, 24.9%.

The failed "Infotainment" channel now seems to have a more certain
future. Rupert Murdoch recently said he wanted to introduce more
shows programming onto the channel such as game shows and childrens
programming.

Launch news ....
Titan carries secret satellite into orbit

A Titan 4 rocket finally blasted off from the NASA Cape Canaveral
launch facility early Saturday morning carrying a secret US military
cargo. According to reports the payload is a massive electronic
eavesdropping satellite but the US military declined comment on use
of the satellite on grounds of national security. The launch was
delayed for 2 days by bad weather and a further 2 hour delay was
imposed on Saturday morning, again due to weather problems.

Chinese rocket carries Australian satellite into space

A Chinese Long March 2E rocket carried the Australian Optus B3
satellite into space early on Sunday morning. The satellite almost
never made it to orbit though. The original satellite was destroyed
in a mystery explosion and the replacement was delayed after US
technology sanctions meant that part of the satellite couldn't be
transported into China.
The Optus B3 satellite is a Hughes HS 601 type satellite.

Japan's H2 launches

The delayed H2 launch in Japan went well early Sunday. At 0710
local time the second H2 rocket lifted off from the NASDA
Tanagashima launch pad carrying a experimental communications
satellite into space. The launch was delayed for a week due to a
faulty fuel valve.

News from Intelsat
The Republic of Kazakhstan joined Intelsat on 22 August as the 134th
member. The Republican Corporation Television and Radio of
Kazakhstan will hold an investment share of 0.05% of the
organisation.

It's been an interesting week on the new Intelsat 702. The current
transponder plan looks like this :

11.016 GHz H TV Norge PAL Clear
11.055 GHz V TV 1000 D2 MAC Eurocrypt
11.096 GHz H TV 3 Norway D2 MAC Eurocrypt
11.177 GHz H NRK D MAC Clear
11.468 GHz V SVT 2 D MAC Eurocrypt
11.555 GHz H TV 2 Norge D2 MAC Eurocrypt
11.679 GHz H SVT 1 D MAC Eurocrypt

Early in the week NRK replaced Swedish TV's channel 2 which moved
onto 11.468 GHz. TV Norge will leave their current transponder on
18 degrees West to end dual illumination on Intelsat. Information
received this week from Intelsat gives more details about the use of
the satellite.

Uses for the satellite include a new data network fro Reuters,
Egyptian global TV distribution network, domestic broadcasting for
Namibia, expanded domestic services for Norway and expanded service
in Eastern Europe and the CIS.

PAL Plus set for UK show debut
The first live demonstrations of Nokia's new PAL Plus TV set will
take place a Live '94 in Olympia in a month's time. The event will
also mark the first broadcasts of PAL Plus by Channel 4 TV. Granada
TV will start broadcasting in the new 16:9 format next year.


CNN has joined the growing number of TV stations by going on-line. The
US based world news channel now hosts it's own forum on CompuServe.
CIS users can GO CNNFORUM for files including latest programme news,
station logos (such as the one above), presenter profiles and more.
The message section also deals with CNN and programmes and news
presented on the station.

Euratel tests
Eutelsat 2F1 is currently carrying a test programme for Brussels
based TV sender Euratel. The transmissions on transponder 38 will
be replaced by the new BBC News Channel when it launched later this
year. Euratel is expected to move to Eutelsat 2F3 in two months.

New plan on Eutelsat 1 F5
Tr Freq Pol Beam Use
1 10.991 H Euro TDMA Telephone
2 11.075 H East sporadic use
8 11.075 V East TDMA Telephone
3 11.156 H Euro sporadic use
9 11.158 V Euro TDMA Telephone
4 11.480 H West sporadic use
10 11.498 V West RTS Sat Belgrade TV
11 11.575 V Atlantic TDMA Telephone
6 11.658 H West TDMA Telephone

If you don't pay your bills ....

Uzbekistan's Ministry of Communications and state radio and
television company reminded listeners and viewers on 20 August that
they will stop rebroadcasting Russian TV in September, because the
Russian state radio and TV system ceased paying the Uzbeks for the
service, Radio Rossii reported. The decision of the Uzbek
authorities was taken in June but not put into effect, apparently to
give the Russian agency time to reconsider. Ostankino will continue
to supply some programming in the mornings and evenings. Uzbek
state TV hopes to develop more Uzbek-language programming and to
obtain broadcasts from the US, Turkey and India. Bess Brown,
RFE/RL, Inc.

India licences private operators

An Indian newspaper has reported that India is to allow commercial
companies to broadcast thus ending the state monopoly on
broadcasting. This will also allow companies to uplink TV
programmes direct from India for the first time. Currently several
TV services, including Star TV, uplink from outside the country into
India.

Around the world ....

The director of Tajik TV's domestic programming, Davlatali
Rakhmonaliev, was shot and killed outside his home in Dushanbe on
the morning of 18 August, Russian news agencies reported.
Rakhmonaliev was a former director of the state TV in Kulyab, the
home of chief of state Imomali Rakhmonov and many supporters of the
present neo-Communist government. Sources reporting the murder
refrained from speculating on who might be behind the killing, and
whether it was motivated by political or regional antagonisms. Bess
Brown, RFE/RL, Inc.

Hong Kong Telecommunications are planning to launch a Video on
Demand service late next year. The corporation has already signed
local partners and discussions with Hollywood studios are underway.
Murdoch's Star pay per view service is also seen as a possible
partner.

Indian state satellite channel Doordarshan recently suspended
transmission of it's regional language satellite channels. They
were re-introduced at the beginning of the week with a new schedule
and new look.

Thailand has begun experimental educational TV via satellite. The
relay is via Thaicom and the Thai government has installed 74
satellite dishes in education centres in remote areas currently
unable to receive the terrestrial signal.

Satellite viewers in Ho Chi Minh City, Vietnam, have until Sunday
to remove all satellite dishes. A government order threatens dish
owners with confiscation of equipment if it is still being used
after that day. Sources suggest a new government plan to licence
satellite reception will shortly be introduced. Only Hotels are
exempted from the order.

In brief ....

RTL 5 may have dropped Luxcrypt. All this week they have been
broadcasting in clear PAL, of course it could just be an equipment
failure !

Sky Sports 2 launched on schedule, 1800 UK on Friday evening.

Further to our reports that Radio 538 will leave Astra - they are
still there and a call to Sky this week managed to elicit no
information. When asked about the reports Sky said "it's nothing we
have released, I can't comment on that any further".

Asda FM and SuperGold have now completed their moves to the Sky
Sports 2 channel.

TNT and The Cartoon Network teletext will begin during September
but limited tests carrying just programme schedules have already
begun.

World Tamil Television are back on Eutelsat 2F3 ! They have
re-commenced testing on the new channel of 11.559 GHz H after
Algerian TV started on the channel they had announced as theirs.


Financial News

IDB, world-wide telephone and satellite communications company
announced a second quarter loss of $24m. These were reported as
mostly non recurring items. Revenues from the transmission services
part of the company doubled in the first six months on 1994 from
$127m to $233m.


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Satellite Journal
International
Volume 2 Issue 18
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


***** (A service for Compuserve readers only) *****

If you wish to receive Satellite Journal Itl. (this version)
via Compuserve Mail, send a message to 71165,2032. We will send
each issue _collect_. The average monthly cost would be $1 of your
mail allowance (standard plan). Issues would be in your mailbox
every other Monday morning. Each issue will be sent zipped using
PKZIP v2 and in ASCII format or write format.


----------------------------------------------------------------
Satellite Journal International is a fortnightly (every two weeks)
news journal for satellite enthusiasts and is produced in Burleson,
Texas. _Comments_ or_ news_ items_ may be sent via Internet to
00063...@MCIMAIL.COM or 71165...@Compuserve.com, through
Compuserve directly, 71165,2032 or to P.O. Box 2065 Burleson Texas
76097- 2065 U.S.A. The deadline for inclusion of news items is 5
days before the issue date.

Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages