28 Februari 2010 in Kerajaan | Tinggalkan komentar
ditulis oleh Chatti Bilank Panday di Wiki Indonesia pada 18 Februari 2010
Kerajaan Jambu Lipo adalah sebuah kerajaan yang terdapat di Kabupaten Sijunjung sekarang, terletak di Kecamatan Lubuk Tarok.
Nama Jambu Lipo berasal dari hasil perjanjian Rajo Tigo Selo dengan pusat pemerintahan Kerajaan Minang Kabau di Pagaruyung sebagai pusek Jalo Kumpulan Ikan, yang tidak boleh saling melupakan dengan asal kata JAN BU LUPO yang berarti jangan ibu lupa dengan Kerajaan yanga ada di rantau. Semula dengan pusat Pemerintahan Kerajaan berada di bukit Jambu Lipo dan pada kurun waktu Raja ke IV yang bernama Buayo Kumbang bersama Pembesar lainnya mengadakan perundingan terhadap pertentangan Putih Mengenang yang di sepakati untuk memindahkan pusat Pemerintahan ke Nagarian Lubuk Tarok dan di sinilah di bangun Istana Kerajaan, Rumah Gadang para Raja, Makam Raja-raja, Rumah Panglimo dan Bangunan Kerajaan Lainnya.
Kerajaan Jambu Lipo merupakan salah satu cabang Kerajaan Pagaruyung yang berada di rantau, berdiri pada awal abad X dengan raja pertamanya bernama Dungku Dangaka dan kemudian lebih populer disebut Rajo Alam. Susunan Pemerintah Kerajaan Jambu Lipo sama dengan Kerajaan Pagaruyung yang dipakai oleh Rajo Tigo Selo. Masing-masing Rajo Alam dengan gelar Rajo Tan ameh, Rajo Ibadat dengan gelar Bagindo Sutan Majo Indo dan Rajo Adat dengan gelar Bagindo Tan Putiah. Masing-masing Rajo ini mempunyai fungsi yang berbeda dan selalu bersatu dalam menjalankan tugas-tugas Kerajaan.
Nama Jambu Lipo berasal dari hasil perjanjian Rajo Tigo Selo dengan pusat pemerintahan Kerajaan Minang Kabau di Pagaruyung sebagai pusek Jalo Kumpulan Ikan, yang tidak boleh saling melupakan dengan asal kata JAN BU LUPO yang berarti jangan ibu lupa dengan Kerajaan yanga ada di rantau. Semula dengan pusat Pemerintahan Kerajaan berada di bukit Jambu Lipo dan pada kurun waktu Raja ke IV yang bernama Buayo Kumbang bersama Pembesar lainnya mengadakan perundingan terhadap pertentangan Putih Mengenang yang di sepakati untuk memindahkan pusat Pemerintahan ke Nagarian Lubuk Tarok dan di sinilah di bangun Istana Kerajaan, Rumah Gadang para Raja, Makam Raja-raja, Rumah Panglimo dan Bangunan Kerajaan Lainnya.
sumber:
http://lubukgambir.wordpress.com/category/kerajaan/
Tapi memang tampaknyo, sesudah Pgararuyung, banyak rajo-rajo di
sekeliling wilayah Minangkabau..
Malah, konon Batipuah juo sebuah kerajaan... Di 50 Koto banyak pulo Rajo-rajo..
-adyan
Silahkan caliak di
http://wawasanislam.wordpress.com/kesultanan_inderapura
Assalamualaikum w.w. Sanak Sjafroni dan para sanak sapalanta, Minggu lalu saya bertemu dengan salah seorang keturunan dari raja-raja Jambu Lipo -- atau Jambu Dipo -- ini di Bukit Tinggi. Nama beliau Abdul Samad, usia kl 77 tahun, nomor tilpon 0752 32593. Dalam waktu dekat akan ke Jakarta, diundang oleh Bp Ir Ermansyah Yamin sebagai nara sumber untuk penulisan sejarah kerajaan tersebut. Wassalam, Saafroedin Bahar (Laki-laki, masuk 73 th, Jakarta) --- On Fri, 3/5/10, Syafroni (Engineering) <syaf...@mkpi.panasonic.co.id> wrote: |
|
Rancak kalau pak Abdul Samad, keturunan dari raja-raja Jambu Lipo nan
dilewakan kan pak Saaf ko bisa maagian pencerahan ka kito malalui buku
nan kaditulis tu...
wassalam
-adyan
-adyan
-adyan
--
.
Posting yg berasal dari Palanta RantauNet ini, jika dipublikasikan ditempat lain wajib mencantumkan sumbernya: ~dari Palanta R@ntauNet http://groups.google.com/group/RantauNet/~
===========================================================
UNTUK DIPERHATIKAN, melanggar akan dimoderasi:
- DILARANG:
1. Email besar dari 200KB;
2. Email attachment, tawarkan disini & kirim melalui jalur pribadi;
3. One Liner.
- Anggota WAJIB mematuhi peraturan serta mengirim biodata! Lihat di: http://groups.google.com/group/RantauNet/web/peraturan-rantaunet
- Tulis Nama, Umur & Lokasi pada setiap posting
- Hapus footer & seluruh bagian tdk perlu dalam melakukan reply
- Untuk topik/subjek baru buat email baru, tidak dengan mereply email lama
===========================================================
Berhenti, bergabung kembali serta ingin merubah konfigurasi/settingan keanggotaan di: http://groups.google.com/group/RantauNet/subscribe
Wa alaikum salam wr wb. Mak Sutan Majolelo dan dunsanak di palanta
Tarimokasih ateh info nan mamak lewakan di palanta. Semoga ka mungko, samakin jaleh dek kito gambaran ttg Sumatera Barat (Minangkabau) di maso lampau, hidup banagari dan bakarajaan. Mudah2an capek dibukukan hasil interview jo narasumber Kerajaan Jambu Lipo tu.
Ruponyo banyak karajaan2 nan paranah badiri di seantero Minangkabau ko sajak dulunyo.
Tambahan pulo ciek lai, di sekitar nagari Cupak di Solok, ruponyo ado pulo namo karajaan disitu yaitunyo : Karajaan Limau Puruik, cikal bakal nagari Cupak.
Bararti lah ado 2 karajaan di daerah Solok di maso lampau yaitu:
Ado sabananyo hal nan alah lamo bana yang ka ambo tanyokan ka adidunsanak di Palanta.
Apokah ado nan tahu tantang kisah pengusiran 13 urang niniak dari Luhak Tanah Data sahinggo tabantuak Luhak Kubuang Tigo Baleh di wilayah Solok?
Tarimo kasih ambo sampaikan bakeh dunsanak nan bisa manjalehkan.
Wassalam
mm
From: rant...@googlegroups.com [mailto:rant...@googlegroups.com] On Behalf Of Dr.Saafroedin BAHAR
Sent: Saturday, March 06, 2010
7:23 AM
To: rant...@googlegroups.com
Cc: Ir. Raja Ermansyah YAMIN;
gebuminang pusat
Subject: Re: [R@ntau-Net] Kerajaan
Jambu Lipo
Assalamualaikum w.w. Sanak Sjafroni dan para sanak sapalanta,
Wa alaikum salam wr wb. Mak Sutan Majolelo dan dunsanak di palanta
Tarimokasih ateh info nan mamak lewakan di palanta. Semoga ka mungko, samakin jaleh dek kito gambaran ttg Sumatera Barat (Minangkabau) di maso lampau, hidup banagari dan bakarajaan. Mudah2an capek dibukukan hasil interview jo narasumber Kerajaan Jambu Lipo tu.
Ruponyo banyak karajaan2 nan paranah badiri di seantero Minangkabau ko sajak dulunyo.
Tambahan pulo ciek lai, di sekitar nagari Cupak di Solok, ruponyo ado pulo namo karajaan disitu yaitunyo : Karajaan Limau Puruik, cikal bakal nagari Cupak.
Bararti lah ado 2 karajaan di daerah Solok di maso lampau yaitu:
Ado sabananyo hal nan alah lamo bana yang ka ambo tanyokan ka adidunsanak di Palanta.
Apokah ado nan tahu tantang kisah pengusiran 13 urang niniak dari Luhak Tanah Data sahinggo tabantuak Luhak Kubuang Tigo Baleh di wilayah Solok?
Utk artikel singkek bisa disilau di http://id.wikipedia.org/wiki/Luhak_Kubuang_Tigo_Baleh
Tarimo kasih ambo sampaikan bakeh dunsanak nan bisa manjalehkan.
Wassalam
mm
From: rant...@googlegroups.com [mailto:rant...@googlegroups.com] On Behalf Of Dr.Saafroedin BAHAR
Sent: Saturday, March 06, 2010
7:23 AM
To: rant...@googlegroups.com
Cc: Ir. Raja Ermansyah YAMIN;
gebuminang pusat
Subject: Re: [R@ntau-Net] Kerajaan
Jambu Lipo
Assalamualaikum w.w. Sanak Sjafroni dan para sanak sapalanta,
Minggu lalu saya bertemu dengan salah seorang keturunan dari raja-raja Jambu Lipo -- atau Jambu Dipo -- ini di Bukit Tinggi. Nama beliau Abdul Samad, usia kl 77 tahun, nomor tilpon 0752 32593. Dalam waktu dekat akan ke Jakarta, diundang oleh Bp Ir Ermansyah Yamin sebagai nara sumber untuk penulisan sejarah kerajaan tersebut.
Wassalam,
Saafroedin Bahar
(Laki-laki, masuk 73 th, Jakarta)
Mokasih Da Andiko Sutan Mancayo ateh tanggapan Uda.
Nan menarik dek kito adolah baa mangko tajadi pengusiran 13 urang niniak kito dari Tanah Data tu? Apo sangketo sabananyo? Apokah ado adidunsanak kito nan bisa mambari keterangan tantang iko, mgkn sanak2 kito nan barasa dari Solok bisa mambari katarangan.
Ado pulo ambo mambaco katarangan dari DYD Rajo Alam Pagaruyung (Bpk St. M. Taufik Thaib) kutiko maagiah pidato di ASSP/Alam Surambi Sungai Pagu (lupo ambo sumbernyo tp bs disearch pakai mak gugel) bahasonyo niniak urang ASSP (niniak nan kurang aso 60) pindah basamo jo niniak urang Kubuang Tigo Baleh (KTB). Jadi total mereka adolah 73 urang, nan migrasi dari Luhak Tanah Data menuju Tanah Pengharapan di selatan.
Tapi curito mode iko dak basuo dek kito do di nagari2 Kubuang 13 di Solok, salah satunyo Cupak.
Mereka mangatokan bhw 13 niniak mereka diusir/dibuang.
Manuruik mereka asa muasa kato “kubuang 13” tu adolah perkataan dari Penguaso Tanah Data thd 13 niniak tu “ KU BUANG TIGO BALEH NINIK INI”.. mukasuik ‘kuusir.....”
Wassalam
mm
From: rant...@googlegroups.com [mailto:rant...@googlegroups.com] On Behalf Of andi ko
Sent: Wednesday, March 10, 2010
10:02 AM
To: rant...@googlegroups.com
Subject: Re: [R@ntau-Net] Luhak Kubuang Tigo Baleh (Solok) ???
Mak Abraham yth dan dunsanak sapalanta
Mokasih ateh tanggapan dan tambahan infonyo Mak.
Curito ttg “Ku buang” itu ado pado masyarakat Solok sekarang, sajauah info nan ambo dapek secaro langsung (wakatu KKN di Solok).
Tantang kato “aku” itu wajar sajo indak ka batamu di Tambo. Mgkn sajo wakatu itu penguasa Tanah Data nan mengusir niniak urang Kubuang 13 itu dak pakai bhs Minang asli melainkan bahaso Melayu atau bhs Campua2...
Awalnyo ambo pikia kato ‘ku buang’ itu mukasuiknyo ‘kubuang’ (kubung, sejenis tanaman yg tumbuh di rawa, juga dikenal sebagai ‘mansiang kubuang’). Di kota Solok sendiri kl dak salah ado namo nagari ‘Kubung’ (Kubuang).
Kalau ‘kerajaan’, ‘nagari’ dsb itu memang batu hanyo sejenis ‘bentuk pemerintahan/negara’ berarti di Minangkabau maso lampau indak ‘melulu’ pemerintahan ‘nagari’ yg dipakai do. Bukankah baitu, Mak Abraham?
Mokasih
Wassalam
mm
From: rant...@googlegroups.com [mailto:rant...@googlegroups.com] On Behalf Of Abraham Ilyas
Sent: Wednesday, March 10, 2010
12:46 PM
To: rant...@googlegroups.com
Subject: Re: [R@ntau-Net] Luhak
Kubuang Tigo Baleh (Solok) ???
Malin Marajo sarato Dunsanak di palanta nan ambo hormati.
Kutiko diskudi tentang namo namo kerajaan nan pernah ado di SB, ado nan manjadi
pertanyaan ambo tentang istilah "kerajaan" itu sendiri.
"Kerajaan" adolah bentuk pemerintahan dari suatu "negara (nagari)",
termasuk pula "kesultanan".
Sedangkan sistem "pemerintah nagari", seperti telah kita ketahui
bersama (mufakat para pangulu).
Ambo kutip cara pemerintahan rajo rajo dari buku: Perdjuangan Feodal Indonesia
tulisan R. Moh. Ali.
===========dikuduang================
Kalau di kampuang ambo kubuang ko sejenis tupai nan bisa tabang. Kini lah agak langka binatang ko. Kalau dari kato "Ku buang" rasonyo agak MENGADA-ADA. Ma lo ado kato (A)KU dalam bahaso Minang. Nan ado: (w)aden, ambo, sayo, awak (yg kadang2 dipakai juo untuak urang kaduo jamak).
Wassalam,
Suryadi
|
|
|
Kanda Sur yth
Mode itu nan tatulih dalam buku “inventarisasi 44 kekayaan nagari di kabupaten solok” dan keterang urang Solok sendiri. Penulis buku ko tamasuk didalamnyo bpk DR. Mestika Zed dkk. Apo dak mungkin wakatu itu penguasa Tanah Data (urang kerajaan) tu babahaso Melayu Tinggi wakatu itu. Kalau dicaliak tulisan2 lamo (tambo/hikayat) ado juo pakai bahaso Melayu Tinggi kan....??
Tantang kebenarannyo iyo paralu dipareso baliak dan paralu dikonfirmasi urang Kubuang 13 (Solok)... baa sabananyo caritonyo.
Mokasih
Wassalam
mm
Tambahan saketek lai, Kanda Sur yth
Baa kok banyak mantra2 urang awak (KAJI) mamakai bahaso Campuran/Malayu Tenggih? Dan jarang mantra2 tu pakai ‘AKU’ –AKU pulo…
Contohnyo buliah dicaliak pado mantra nan pernah dikirim dek kanda Andiko Sutan Mancayo pd 28 Feb 2010. molah ambo kutipkan sarupo dibawah ko:
Paga diri
Duduak aku didudua'kan allah
Tagak aku ditaga'kan allah
Paga aku badindiang malekaik
Hai sagalo yang manyawa
Hancua luluah siapo yang batikai jahek kapadoku
Berkat laa illaha illallaah
Bis
takalok bumi akan berdiri
takalok langit akan berdiri
ma antak naib
aku memakai petunduk ali
tunduk menunduk urang banyak kepada diriku
aku berjalan seperti kilet
aku berkoto seperti guruh patuih
hak kato tuhan
kuncinyo....
hak kato tuhan
umat katonyo bumi
lagi takana kunci allah
kunci hati jantung urang nan banyak
nan buruk kepadaku
Hak lalu Muhammad lalu fayakun
(Diambil dari berbagai sumber)
Wassalam
mm
From: Syafroni
(Engineering)
Sent: Wednesday, March 10, 2010
3:08 PM
To: 'rant...@googlegroups.com'
Subject: RE: [R@ntau-Net] Luhak
Kubuang Tigo Baleh (Solok) ???
Kanda Sur yth
Mode itu nan tatulih dalam buku “inventarisasi 44 kekayaan nagari di kabupaten solok” dan keterang urang Solok sendiri. Penulis buku ko tamasuk didalamnyo bpk DR. Mestika Zed dkk. Apo dak mungkin wakatu itu penguasa Tanah Data (urang kerajaan) tu babahaso Melayu Tinggi wakatu itu. Kalau dicaliak tulisan2 lamo (tambo/hikayat) ado juo pakai bahaso Melayu Tinggi kan....??
Tantang kebenarannyo iyo paralu dipareso baliak dan paralu dikonfirmasi urang Kubuang 13 (Solok)... baa sabananyo caritonyo.
Mokasih
Wassalam
mm
From: rant...@googlegroups.com [mailto:rant...@googlegroups.com] On Behalf Of Lies Suryadi
Sent: Wednesday, March 10, 2010
2:57 PM
To: rant...@googlegroups.com
Subject: RE: [R@ntau-Net] Luhak Kubuang Tigo Baleh (Solok) ???
Sanak Syafroni,
Dalam buku Anwar, Khaidir. 1995. Beberapa aspek sosio-kultural masalah bahasa. Yogyakarta: Gajah Mada University Press saingek ambo ado penjelasan fenomena ko sacaro sosiolinguistik. Kalau kito liek, apobilo urang Minang bakomunikasi dengan Allah SWT, mako muncul regsiter bahaso nan disabuik 'Malayu tinggi' ko (sabananyo dulu dek Van der Toorn disabuik "bahaso gaduang"), tapi hanyo sabateh penggunaan kato ganti namo (personal pronoun): "Basarah diri aku kapado Engkau ya Allah" (indak pernah disabuik:
"Basarah diri ambo [apolai 'waden'] kapado [Wa]ang ya Allah) [rupoe e dalam banyak kebudayaan di negara2 Islam Allah SWT acok dianggap laki-laki). Tapi satantangan namo nagari saumpamo "Kubuang Tigobaleh", ambo gak ragu. Umumnyo namo2 nagari di Minangkabau badasarkan namo tumbuah2an (mis. Limau Puruik, Cubadak Aia, Asam Pulau, Kamumuan, Kampuang Galapuang, dll), bentuk geografis daerah setempat (mis. Aia Tajun, Lubuak Aluang, Aia Manih, dll.), namo binatang nan mungkin banyak di situ atau ado tampek di situ nan sarupo binatang (mis. Batu Kambiang, Lubuak Buayo, Pautan Kabau, dll.). Baitu nan biaso sacaro umum. Dek karano tu, ambo yakin kato KUBUANG tu mungkin takaik dg namo tanaman atau namo binatang. |
|
Wassalam,
Suryadi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mokasih Kanda Sur yth
Tapi nan mambuek heran ambo baa kok urang Solok sendiri indak manyabuik bhs namo “kubuang tigo baleh” --(bukan namo nagari kecuali nagari ‘kubuang’ di kota solok tp namo kawasan/luhak, sarupo halnyo ‘banda sapuluah’ Rantau rang Sungai Pagu)—barasa dari namo binatang ataupun benda lain.
Dalam beberapo keterangan mereka manyabuik bhw namo ‘kubuang tigobaleh’ tu barasa dari ‘titah rajo’ di Tanah Data tu (wallahu a’lam itu Pagaruyung atau kerajaan lainnyo, nan jaleh mereka tu pakai bahaso Melayu).
Baa kok urang Solok mambuek tambo mereka sarupo itu? Apokah ado kasam nan indak lapeh dari urang Solok (Kubuang 13) ko taradok urang Tanah Data? Apokah ado konflik politik? Iko mgkn rancak juo dikaji dan dipalajari supayo jaleh duduak tagaknyo.
Manolah dunsanak kito nan barasa dari Kubuang Tigo Baleh di Palanta. Kito danga pulo molah curito dari asa usua namo Ku-buang Tigo Baleh ko ..
Tarimokasih
Wassalam
mm
From: rant...@googlegroups.com [mailto:rant...@googlegroups.com] On Behalf Of Lies Suryadi
Sent: Wednesday, March 10, 2010
4:45 PM
To: rant...@googlegroups.com
Subject: RE: [R@ntau-Net] Luhak
Kubuang Tigo Baleh (Solok) ???
Sanak Syafroni,
Da Adyan,
Menarik postingan Uda ko. Dan ambo raso memang dalam bahaso Minangkabau gejala eufemisme ko suatu ciri nan khas juo, tapi bukan eufemisme negatif bantuak nan manggarabak dalam bahasa Indonesia kini. Postingan Da Adyan maingek'an ambo jo namo "RANTAU NAN KURANG ASO DUO PULUAH". Aneh...indak lansuang disabuik "RANTAU NAN SAMBILAN BALEH".
Wassalam,
Suryadi
|
|
|
|
Sanak yth.
Dalam tambo Hadji Datoek Toeah disabuikkan penamaan Kubung 13 diberikan satalah Balando masuak ka Minangkabau, untuak inisiasi 13 koto: Solok Salayo, Cupak Gantung Ciri, Kinari, Muaro Paneh, Guguak, Koto Anau, Tarung-tarung, Koto Gadang, Duo Koto Diateh, Paninjauan, Tanjung Balit, dan Sulit Air.
Negeri Sulit Air sendiri sabananyo dalam perhitungan adat masuak ka Luhak nan Tuo. Namun konstelasi politik salamo maso Perang Paderi nampaknyo manampekkan Sulit Air di perbatasan Luhak Tuo jo Kubung 13. Nan Kubung 13 itu pun dulu masuak Luhak nan Tuo.
Kalau dibaco buku M. Radjab, nampak memang wilayah pra-Kubung 13 adolah wilayah nan indak tasantuah jo penyerbuan Balando (kecuali Sulit Air pado awal Paderi) dan pasukan Dt. Pamuncak Batipuh. Baitu juo kutiko Dt. Pamuncak manjadi Regen Tanah Datar menggantikan Rajo Pagaruyuang, indak namuah maasak sampai ka Kubung 13. Iko kironyo nan mambagi kasudahannyo wilayah Tanah Datar dan Solok sampai kini.
Dalam referensi lain disabuikkan negeri Solok terbangun kutiko Balando mulai mambuko areal perkebunan (kopi), dan manampekkan Solok sabagai pusat perdagangan dan permukiman.
Baitu disampaikan.
Wassalam,
-datuk endang |
| Ass.ww. Antah iyo antah tido, ado pulo urang manyampaikan bahwa namo "Luhak Kubuang Tigo Baleh" iko berasal dari titah radjo Pagaruyuang yang membuang 13 Ninik Mamak dari wilayah tersebut karano karakter dunsanak awak dari wilayah iko nan kareh-kareh, kadang-kadang indak mengikuti adaik nan balaku di Pagaruyuang. sehingga jadilah wilayah tersebut dengan 'Luhak Ku Buang Tigo Baleh". .........Tapi antahlah..... Nan jaleh.........Urang Kota Padang nan Salapan Suku terutama di Lubuak Bagaluang, Kurandji, Andaleh, Kampuang Kulawaiiii, kampuang Jua, Indarung, Ampang dll umumnya nenek moyang meraka berasal dari wilayah Solok, tamasuak Bapak ambo nan bakampuang di Andaleh dakek Simpang Haru Padang dan basuku Guci,,.. nenek dan datuak mereka berasal dari Silayo daolunyo......... wassalam, Ramadanil Pitopang Palu 45 thn --- Pada Rab, 10/3/10, Datuk Endang <datuk_...@yahoo.com> menulis: |
|
Waalaikum salam wr wb, Pak Ramadhanil yth… dan sanak sapalanta
Mgkn salah satu alas an nan mambuek urang Solok ko kurang disukoi dek ‘penguasa Tanah Data’ wakatu itu adolah karano mereka kurang suko jo aturan urang Koto Piliang, nan terkenal hirarkis, aristokrasi, militeristik dan feodalis.
Kalau diparatian di Solok tu, yang diidolakan adolah Datuk Parpatiah nan Sabatang (Dt. PNS). Dt. PNS ko kan terkenal sebagai pendiri kelarasan Bodi Caniago nan terkenal demokratis dan egaliter (duduak samo randak tagak samo tinggi).
Malah dikatokan dek urang Solok bahasonyo ado kuburan Dt. Perpatih NS ko di Solok. Urang Solok diajari cari bacucuak tanam nan elok dek Dt. PNS tu sainggo terkenal Bareh Solok. Gala Dt. PNS ko kudian diabadikan manjadi sabuah namo jalan di kota Solok (jalan pasa manuju simpang rumbio).
Mgkn juo Dt. PNS nan ado kuburannyo di Solok ko alah baragamo Islam sabab alah mampunyoi kuburan.
Kl Dt. PNS ko di zaman Hindu-Buddha dan beliau ko baragamo Buddha/Hindu tantu mayik liau dikremasi lalu dibaka/diparun.
Apokah mungkin hal diateh nan manjadi salah satu factor konflik Solok (Kubuang 13) -Tanah Data dimaso lampau tu?
Note :
Ditulih ‘penguasa Tanah Data’ diateh karano kl alun jaleh di zaman siapo penguasa Tanah Data ko.
Kalau dikatokan di zaman Pagaruyung, berarti sabalum zaman Pagaruyung (abad 14) alun ado urang Luhak menyebar ka Solok dan sekitarnya. Sainggo terlalu mudo sajarahnyo.
Soalnyo urang Solok lah lamo manyebar (migrasi/ekpansi) sampai ka Pasisie Banda Sapuluah dan Padang. Sabalumnyo malah urang Solok Salatan lah manyebar juo ka Banda Sapuluah dan alah pulo mandirikan kerajaan Indopuro pado abad 12
From: rant...@googlegroups.com [mailto:rant...@googlegroups.com] On Behalf Of Ramadhanil pitopang
Sent: Wednesday, March 10, 2010
6:26 PM
To: rant...@googlegroups.com
Subject: RE: [R@ntau-Net] Luhak
Kubuang Tigo Baleh (Solok) ???
Ass.ww.
Pak Ramadhanil yth.
Iyo ambo agak panasaran jo curito itu. Kasus pengusiran/pelarian ninik mamak nan ado tatulih dalam tambo dan kitab sejarah adolah satalah kajadian di Koto Tangah, nan tahun kejadian alun ado kesepakatan, sekitar 1808, 1812, atau 1814. Dari peristiwa itu, Rajo Pagaruyuang lari ka Lubuak Jambi basamo cucunyo; dan baitu pulo banyak penghulu adat di Tanah Datar karono takuik jo kekejaman Paderi.
Pado tahun 1819 satalah Balando mulai bakuaso di Padang, kaum pelarian iko dipimpin Tuanku Suruaso menghubungi Residen du Puy untuak manyarahkan Minangkabau dan manuntuik baleh. Disabuikkan Tuanku Suruaso sarato 20 penghulu adat (M. Radjab) atau 15 kelompok penghulu (R. Amran), kalau diparatian bana adolah perwakilan 13 nagari salingkuang Pagaruyuang (Tanah Datar).
Disabuikkan nan lain oleh R. Amran, kalau maso partamo Balando manduduki baliak kota Padang, maso itu dikuasai oleh seorang Panglima dan 12 penghulu, jadi 13 juo.
Baitu tukuak tambah.
Wassalam,
-datuk endang |
Dek lah bagesoh-gesoh jo Bulando ko apokoh ado konotasi nan kurang elok manamokan jo "Angko 13" ko? Ka Angku Datuk Endang ambo ingin batanyo apokoh istilah "cilako tigobaleh" ko istilah asli dari Bahaso Awak ataukoh dipinjam dari Bulando? Angku Suryadi, apo Caro Bulandonyo "Celaka tigabelas" (baik Melayu atau Indonesia) nan dilafazkan Cino Padang atau Bukittinggi "Cilaka tigable"?
Angku Adyan tambah saketek manganai "tangah" ko, kadang-kadang Biaro disabuik juo "Biaro tangahduopuluah". Bak kecekangku Suryadi "tangahduopuluah" indak disabuik "limobaleh". Caro baretong sroman kurang jo tangah ko, tabayangpulo di ambo katu salah saurang anggota kito di Lapau wakatu bumuaa 69 mangecekkan "kurang satu tujuahpuluah".
Ciek lai ado pulo ungkapan umum manganai kacadiakan Urang Awak "Bajalan surang nak dahulu, bajalan baduo nak di tangah". Aa arati nan tasimpan dalam kacobeh ataau karakter sinis ko?
Salam,
--MakNgah
--- In Rant...@yahoogroups.com, Datuk Endang <datuk_endang@...> wrote:
>
> Sanak yth.
> Dalam tambo Hadji Datoek Toeah disabuikkan penamaan Kubung 13 diberikan satalah Balando masuak ka Minangkabau, untuak inisiasi 13 koto: Solok Salayo, Cupak Gantung Ciri, Kinari, Muaro Paneh, Guguak, Koto Anau, Tarung-tarung, Koto Gadang, Duo Koto Diateh, Paninjauan, Tanjung Balit, dan Sulit Air.
> Negeri Sulit Air sendiri sabananyo dalam perhitungan adat masuak ka Luhak nan Tuo. Namun konstelasi politik salamo maso Perang Paderi nampaknyo manampekkan Sulit Air di perbatasan Luhak Tuo jo Kubung 13. Nan Kubung 13 itu pun dulu masuak Luhak nan Tuo.
> Kalau dibaco buku M. Radjab, nampak memang wilayah pra-Kubung 13 adolah wilayah nan indak tasantuah jo penyerbuan Balando (kecuali Sulit Air pado awal Paderi) dan pasukan Dt. Pamuncak Batipuh. Baitu juo kutiko Dt. Pamuncak manjadi Regen Tanah Datar menggantikan Rajo Pagaruyuang, indak namuah maasak sampai ka Kubung 13. Iko kironyo nan mambagi kasudahannyo wilayah Tanah Datar dan Solok sampai kini.
> Dalam referensi lain disabuikkan negeri Solok terbangun kutiko Balando mulai mambuko areal perkebunan (kopi), dan manampekkan Solok sabagai pusat perdagangan dan permukiman.
> Baitu disampaikan.
>
> Wassalam,
> -datuk endang
>
>
> --- On Wed, 3/10/10, Syafroni (Engineering) <syafroni@...> wrote:
>
>
>
>
> Mokasih Kanda Sur yth
>
> Tapi nan mambuek heran ambo baa kok urang Solok sendiri indak manyabuik bhs namo "kubuang tigo baleh" --(bukan namo nagari kecuali nagari `kubuang' di kota solok tp namo kawasan/luhak, sarupo halnyo `banda sapuluah' Rantau rang Sungai Pagu)—barasa dari namo binatang ataupun benda lain.
> Dalam beberapo keterangan mereka manyabuik bhw namo `kubuang tigobaleh' tu barasa dari `titah rajo' di Tanah Data tu (wallahu a'lam itu Pagaruyung atau kerajaan lainnyo, nan jaleh mereka tu pakai bahaso Melayu).
>
> Baa kok urang Solok mambuek tambo mereka sarupo itu? Apokah ado kasam nan indak lapeh dari urang Solok (Kubuang 13) ko taradok urang Tanah Data? Apokah ado konflik politik? Iko mgkn rancak juo dikaji dan dipalajari supayo jaleh duduak tagaknyo.
>
> Manolah dunsanak kito nan barasa dari Kubuang Tigo Baleh di Palanta. Kito danga pulo molah curito dari asa usua namo Ku-buang Tigo Baleh ko ..
>
> Tarimokasih
>
> Wassalam
> mm
>
>
>
Pak Eka Dj Dt Endang Pahlawan yth dan dunsanak di palanta
Agak ragu kito mancaliak angko tahun (awal abad 19) nan bapak sabuikkan dibawah ko kalau dikaitkan jo tabantuaknyo kawasan ‘Kubuang Tigo Baleh’ nan marupokan wilayah Solok kini ko.. apokah memang samudo itu umua ‘luhak’ ko? Rasonyo masih mudo bana kalau dikecekkan awal abad 19 tu sabagai awal sejarah dari Kubuang Tigo Baleh, antah kok Nagari Sulik Aie mungkin mempunyai sajarah nan agak babeda.
Sabab baa dek mode itu. Di kampuang ambo sajo (Bayang) nan marupokan ekspansi dan migran dari Nagari Nan Tigo di lereng Gunung Talang nan tamasuak kadalam Kubuang 13 yaitu Muaro Paneh, Kinari dan Koto Anau, alah mangadokan rapek para panghulu gadang basa batuah dihadiri dek (utusan) angku Demang Painan maso itu untuk merumuskan dan menuliskan Tambo Alam dan Adat nagari Bayang Nan Tujuah dan Koto Nan Salapan pado Tahun 1915. (ambo punyo Tambo ko).
Jadi pado tahun 1915 ko tantu lah bakambang panduduak nagari Bayang nan 7 dan Koto nan 8 ke berbagai amban puruik, kapak rembai dan balah sapiahan jurai hinggo ka Salidah Pasaworongan dan Lumpo. Rasonyo tantu niniak urang Bayang ko lah datang dari 3 Nagari di lereng Gn Talang tadi jauah sabalum awal abad 20 ko.
Kalau dikatokan sajarah Kubuang 13 dimulai di awal abad 19. baru ciek abad (100 tahun) baru… apokah mungkin urang Kubuang 13 lah kambang sakambang itu dalam wakatu sasingkek itu…??
Apolai ado pulo disabuik bahaso Urang Painan, Bungo Pasang dan Salido itu juo sabagiannyo barasa dari Bayang nan 7. dan di Painan itu alah tagak surau partamo pado tahun 1523 (silahkan caliak keterangan Bapak Drs. Yulizal Yunus, dosen Fakultas Adab IAIN IB http://wawasanislam.wordpress.com ) .
Alun lai perang bayang yang terjadi pado 1600-an... jadi sajarah Bayang (tantunyo juo sajarah Muaro Paneh-Kinari-Koto Anau) alah jauh dimulai sabalum itu.
Antah kok penamaan ‘Kubuang 13’ ko nan talambek….
Ok. Marilah kito samo2 mancari kebenaran sajarah ko.
Tarimokasih dan maaf kl ado nan kurang berkenan
Wassalam
mm
From: rant...@googlegroups.com [mailto:rant...@googlegroups.com] On Behalf Of Datuk Endang
Sent: Thursday, March 11, 2010
8:13 PM
To: rant...@googlegroups.com
Subject: RE: [R@ntau-Net] Luhak
Kubuang Tigo Baleh (Solok) ???
Sanak MM yth.
Nan Kubung 13 itu dulu adolah Luhak nan Tuo juo. Pembagian itu alah dimulai sajak Inggris menempatkan pos dan pasukan di Simawang (1817), dan baitu juo dipakareh sajak Balando mulai masuak ke Minangkabau (1819). Pos Simawang adolah indikator politik maso itu, sampai mulo partamo Balando manyarang Minangkabau adolah serangan ka Sulit Air (1821). Satalah gagal, sajak itu indak ado serangan Balando ka arah selatan lai salamo maso Paderi.
Wassalam,
-datuk endang |
Dapua R@ntauNet Powered by BlackBerry®