Koštana - Borislav Stanković

849 views
Skip to first unread message

Nenad Matic

unread,
Nov 8, 2010, 7:22:13 AM11/8/10
to Prirodnjaci

Milica Tesic

unread,
Nov 8, 2010, 10:29:07 AM11/8/10
to priro...@googlegroups.com
Meni se delo Kostana ne dopada. Radnja je jednostavna, bez zapleta. Nema uzbudljivih delova, niti delo ima neku konkretnu poruku. Kostana na kraju odlazi iz grada i bili su uzalud svi nesporazumi i problemi u porodici.Samo su Mitketovi roditelji ostvarili cilj, time sto je ona otisla.
U drami mi se najmanje svideo lik Hadzi Tome. On je ostro kritikovao svog sina zbog Kostane i sto je provodio noci u kafani sa njom. A on cim je malo popio odmah je zaboravio na svoje reci. Smatram da on nije bas autoritativna licnost i neko ko ima pravo da sudi drugima.
:)

2010/11/8 Nenad Matic <nex...@gmail.com>

Milica Tesic

unread,
Nov 8, 2010, 10:40:38 AM11/8/10
to priro...@googlegroups.com
Meni se delo Kostana ne dopada. Radnja je jednostavna, bez zapleta. Nema uzbudljivih delova, niti delo ima neku konkretnu poruku. Kostana na kraju odlazi iz grada i bili su uzalud svi nesporazumi i problemi u porodici.Samo su Stojanovi roditelji ostvarili cilj, time sto je ona otisla.

Katarina Savic

unread,
Nov 8, 2010, 10:44:03 AM11/8/10
to priro...@googlegroups.com
.

Katarina Savic

unread,
Nov 8, 2010, 11:00:18 AM11/8/10
to priro...@googlegroups.com

Ni meni se nesto ne svidja ‘Kostana‘ , delimicno i  zbog vranjanskog koji je nerazumljiv… a i ne svidja mi se kraj ,ocekivala sam da ce se drugacije zavrsiti i da ce Kostana ostati sa Stojanom :/

Na kraju me je Kostana razocarala jer je pokazala da ga ne voli. Ona se na kraju nije borila kada su hteli da je udaju za nekog A…( zaboravila sam kako se zove ) jer po meni da joj je stalo do Stojana ona bi bila spremna na sve i sigurno bi otisla sa njim ... Njoj je potrebna sloboda a ne ljubav ,ona je Romkinja, navikla da igra i da peva i zivi kako hoce … Cinjenica je da su svi Romi bili u losem polozaju ali da ga je stvarno volela ona bi rizikovala sve da ostane sa njim pa po cenu da bude i gore i da se pogorsaju stvari !! Aaa Stojan … on je bas zaljubljen u nju i voli je, bio je spreman da sve ostavi zbog nje .On je dobar i fin ,veseo ali  je kukavica pred ocem i to mu je losa osobina … I jos cu prokomentarisati Hadzi Tomu.  Mislim da nije trebalo toliko da se mesa u zivot svog sina ali mislim da mu nije zeleo nista lose nego da je osecao da  Kostana nije za njega i da ona nece moci da se skrasi pored njegovog sina … Znao je da je njoj potrebna sloboda i da nece moci da se zatvori u kucu i da radi kucne poslove .. I slazem se sa tobom mico da je stvarno ruzno sto se toliko protivio a posle i sam podlegao njenim carima .. ali mislim da mu je zeleo samo dobro ;p

Stefan Milosavljevic

unread,
Nov 8, 2010, 11:34:12 AM11/8/10
to priro...@googlegroups.com
pa ovako, ni meni se isto ne dopada delo, kako prvo, zato sto je radnja dosadna, nema neke slozene radnje i nema vecih sugoba. Sto se tice likova, moram da kazem da je onaj Hadzi Toma totalna budala. :) Slazem se da nije zeleo Stojanu nista lose, al ja opet ne mogu da shatim coveka koji hoce da ubije sina, za to mu ne postoji opravdanje. Jedino mi je zao Stojanove majke, Kate, koju kroz celo delo on i njegov otac samo ponizavaju, a i za to nema opravdanja. Mitke, on je jedna zanimljiva licnost koga su jos kao mladog silom naterali da se ozeni i od tada, ceo zivot je pijan xD i tako, na kraju ce se desiti da ce Kostanu zateci ista sudbina kao Mitketa :D

2010/11/8 Katarina Savic <kac...@gmail.com>

Natalija Lazarevic

unread,
Nov 8, 2010, 12:01:57 PM11/8/10
to priro...@googlegroups.com
Totalno neznanimljivo delo, u mom slucaju bez ikakve poente jer mi je citava radnja nekako 'vec vidjena', namece mi se pitanje 'sta je pisac hteo da kaze?'
Nekako sve mi je tipicno za taj period-rasizam, mrznja prema ciganima, otac je glavni u porodici, svi moraju njega da slusaju jer matori zna najbolje, ko ne slusa lose prodje itd...
Moram da priznam da u neku ruku i nemam sta da kazem o ovom delu jer je prakticno sve receno. Zanimljivo je da svi likovi na kraju dobijaju svoje, sto se kaze svakom po zasluzi. Sto se mene tice Kostana zasluzuje sudbinu koja ju je snasla (da mora da se uda), takodje Stojan koji je ostavio sve da bi otisao da zivi sa Kostanom biva izigran...




Bogdan DOes it metter

unread,
Nov 8, 2010, 3:52:18 PM11/8/10
to priro...@googlegroups.com
U vecini slazem se sa milicom, Toma sve dok nije video o cemu, se radi, Pametovao je i ako ne zna o cemu se radi! Cist primer ljudi iz stvarnog zivota, iako ne znaju o cemu se radi! Meni je omiljeni lik Stojan. 


Date: Mon, 8 Nov 2010 16:40:38 +0100
Subject: Re: Koštana - Borislav Stanković
From: milica....@gmail.com
To: priro...@googlegroups.com

Bogdan DOes it metter

unread,
Nov 8, 2010, 4:25:26 PM11/8/10
to Vera Vas
Knjiga se cita u dahi, verovatno je i napisana u dahu! Po meni delo je ne dovrseno, naravno "Svaka roba ima svog kupca"-ako me razumete. Meni je najdrazi lik Stojanov s' obzirom na to da je on nama najblizi, on ustvari predstavlja nas u nekom smislu! Posebno mi se svidelo sto je pisac uzeo Hadzi Tomu kao predstavnika ljudi sa predrasuadama, iako ne znaju o cemu pricaju! Sama radnja dela je vrlo "plitka" i ne definisana, "Cigani sviraju, svi uzivaju"to po meni nije za jedno umetnicko delo!

> Date: Mon, 8 Nov 2010 04:22:13 -0800
> Subject: Koštana - Borislav Stanković
> From: nex...@gmail.com
> To: priro...@googlegroups.com

Alex James

unread,
Nov 8, 2010, 5:12:22 PM11/8/10
to priro...@googlegroups.com
Уреду, слажем се да је дело незанимљиво, досадно, сморно или како га год још ми можемо назвати...Чини ми се да је Наталија поменула нешто типа, ''већ виђено''. Уреду, јесте, али с које тачке гледишта? Имајмо у виду да је дело писано пре 105 година и да је вероватно тада ово било занимљиво као данас рецимо Три Хил, Пријатељи, Доктор Хаус, Изгубљени или било која од данас популарних серија. Па само гледајте, данас су нама сморна, глупа, излизана или шта већ и дела великих светских писаца. Неки од најбољих светских романа имају глупу причу, али то све са данашње тачке гледишта, тако да то, да ли је дело занимљиво или није, то је вероватно очигледно. Па сигурно да ће огроман део младих који читају пре прочитати Господара Прстенова, Харија Потера, Палмето и друге књиге новог доба, па чак и Дилана Дога, него досадну Ану Карењину, и причу о том љубавном троуглу, четвороуглу, н-тоуглу или шта већ. Да не дужим даље ову, реално непотребну причу... Ни сам не знам што ово рекох xD 

Искрено, ја се и нисам нешто забавио читајући Коштану, у пар наврата ми је мисао одлутала на тотално десету страну, што заиста говори о занимљивости дела данас. (замало да заспим, јеее :) шалим се). Што се тиче дела, мислим да је већина ствари речена, и да, слажем се да је Хаџи Тома слика српског домаћина пуног предрасуда из тог времена (којих је било много). Човек прво пребацује сину, а онда мало попије, па к'о да га дрмн'о Алцхајмер. Мииислим. Да не дужим даље пошто је углавном доста тога речено...И сложио бих се са Наталијом да је на крају свако добио по заслузи...Ал' ипак ми највише жао Стојанчета :/ :p

Живи били!

Александар Даниловић

Sofija Urosevic

unread,
Nov 9, 2010, 2:46:50 AM11/9/10
to priro...@googlegroups.com

Ni meni se ovo delo ne svidja. Radnja je glupa i nema nikakve poruke. Ne svidja mi se ni to sto delo moze da se cita bez "ukljucivanja mozga". Sve je "sazvakano". pre nego sto sam proctala delo, imala sam utisak da je ozbiljnije i da je potrebno razmisljanje da bi se delo shvatilo.

Jovana Antic

unread,
Nov 9, 2010, 9:31:10 AM11/9/10
to priro...@googlegroups.com
Meni se iskreno delo ne dopada, jer, vec su i drugi rekli, nema neke zanimljive radnje. Centralnog dogadjaja kao i da nema.

U delu "Ujka Vanja" glavni lik nije Vanja, iako se delo tako zove, vec Sonja, pa tako i ovde, Kostana je ime dela, ali se kao glavni lik citaocu namece Mitke. To je kao neka slicnost izmedju ta dva dela.

Sto se likova tice, Kostana mi je najzanimljivija. Ona je Ciganka, olicava mladost i lepotu. Ne samo fizicku, vec je lepota i u njenom pevanju i glasu. Ona samo zeli slobodu i zeli da peva, jer je to smisao njenog zivota. Pored nje, Stojan zaboravlja da je hadzijski sin. Odbila je Stojana i njegovu ponudu da pobegnu zajedno, ali na kraju trazi od Mitka da je spase. Ali, spasa nema, kako Mitke kaze:" Od sudbine se ne moze pobeci." Na silu je udata i odvedena u Banju. Imala je priliku za bolji zivot, ali je nije iskoristila. :)


Isidora Arsenijevic

unread,
Nov 9, 2010, 1:16:33 PM11/9/10
to priro...@googlegroups.com
Jovana ja se sLazem sa tobom.. Kostana jeste nasLov, aLo ona nije gLavna Licnost ove drame. Ona je samo razLog svega sto se desava, i da nije nje ne bi biLo ni drame. Njen Lik sLuzi da bi pokrenuo emocije u drugim Likovima, preko njenog Lika mozemo da okarakterisemo druge Likove, kao Hadzi Tomu npr. Ona je mLada, Lepa, zgodna, zena kakvu svaki muskarac zeLi ^^ aLi pLes i pesma su njen zivot, i ona zeLi da bude sLobodna, da bi mogLa da radi ono sto voLi. Kostanine osobine su jasno okarakterisane. Kazu da je ovo Borina najpopuLarnija drama, ja misLim da je potpuno bez ciLja. Verovatno je mnogo zanimLjivije gLedati predstavu, aL sta je tu je XD
i da, da dodam, ona te pesme koje peva ne peva radi reda, ona ih peva iz duse, pa nekada i zapLace uz te pesme jer u njoj bude emocije, vezane za njenu porodicu i prosLost..
joj boze ne znam sta da kazem, svaka cast Borici aLi maLo je zastareo, i da jezik, ja poLa nisam razumeLa :D
boLje uzmite citajte 'Lovca na zmajeve' i ' HiLjadu cudesnih sunaca' od HaLeda Hoseinia,a Boru mozemo da gLedamo u pozoristu ;) 
P.S. ne mogu da citam o5, ako ima 'uh' greskica, kriva je moje kej bord :D

Date: Tue, 9 Nov 2010 15:31:10 +0100
Subject: Re: Koštana - Borislav Stanković
From: jovana...@gmail.com
To: priro...@googlegroups.com

Katarina Savic

unread,
Nov 9, 2010, 3:20:32 PM11/9/10
to priro...@googlegroups.com

Slazem da Kostana nije glavni lik ali je najzanimljivija ,tj. njen odnos sa Stojanom (iako je profesorka rekla da oni nemaju nikakve veze jedno sa drugim (tako nesto)) ali ja bas mislim da postoji neka veza jer ne bi on dzabe hteo da je odvede i provede ostatak zivota sa njom ...  Svu paznju sam posvetila  njima i to mi je i bila glavna tema i bas sam se usresredila na njihov odnos (kao i vecina odeljenja),  pa sam ja zato i komentarisala njih .. A sto se tice glavnog lika ,to je svakako Mitke ..On zali za mladosti i svim sto nije proziveo,nesrecan je, nostalgican i neizivljen .. Jedino raskravljenje dozivljava kada je u Kostaninoj blizini i njena igra i pesma mu pomazu da se vrati u proslost, u vreme mladosti koja mu je surovo uskracena. On ima veliko zivotno iskustvo i on najbolje razume Kostaninu situaciju zato sto se i on nasao u slicnoj.  Olicenje je prolaznosti zivota sa kojom se covek tesko miri i on je nosilac svih ljudskih osobina ... :)


Jovana Antic

unread,
Nov 9, 2010, 3:33:50 PM11/9/10
to priro...@googlegroups.com
Da, i meni je ona najzanimljivija, to sam vec napisala. A Mitke, za njega nisam napisala nista, ali se slazem sa Kacom- on je srecan kad je Kostana u njegovoj blizini, svaki njen pokret, njen glas podsecali su ga na njegov raniji zivot, na ono sto je nekada bilo. Podsecali su ga na njegovu mladost. On je ranije i uzivao u zivotu, provodio se, ali sve je to prestalo kad kada je njegov brat odlucio da ga ozeni, i to bez njegovog pristanka. To nije bilo fer, ne znam kako moze tako da ga natera da se on ozeni, bez ljubavi, ali dobro. :)


Isidora Arsenijevic

unread,
Nov 10, 2010, 1:13:20 PM11/10/10
to pirodnjaci ;p
hmm, koLiko sam razumeLa niko od nas nije dobro shvatio deLo. Profesorka kada je pricaLa ja sam razumeL da nije bitno ko je sa kime u kakvom odnosu, nego ko je kakav i kako se tada ziveLo, i da je kostana fakticki obajekat, ona sLuzi da drugi Likovi pokazu svoje Lice. Ovde u interpretacijama pise da se ne zna sta je xD
tj kaze ovako: ,,Kostana je dramska tvorevina, po pesmama i muzici je meLodrama, po nekim teoreticarima drame i teatra zato sto se tacno ne zna sta je u njoj gLavno- ona je dramska prica. Jer ne zna se sta je u njenoj strukturi dominantnije: centraLnog dogadjaja kao da nema; ima radnje aLi i mnogo pevanja i muzike. DeLo nosi nasLov po junakinji Kostani iako se kao gLavni Lik citaocu namece Mitke..'' Tako da ona ispade neka ne definisana drama. Na mene je ostaviLo utisak samo to sto je na kraju odvode, to mi je jako tragicno i tuzno.. 
Nadam se da Necista krv nije ovako cudno deLo :DD


From: isido...@hotmail.com
To: priro...@googlegroups.com
Subject: RE: Koštana - Borislav Stanković
Date: Tue, 9 Nov 2010 19:16:33 +0100

Ana Rasulic

unread,
Nov 10, 2010, 2:23:43 PM11/10/10
to priro...@googlegroups.com

Tema ’’Kostane’’ se vrti oko promasene ljubavi; akteri su mladi i stari – isto  kaznjeni zivotom i nesrecni.

 

Kostana je najzanimljiviji lik zbog svoje spontanosti; ne drži je mesto, i različita je od ostalih, nije ustogljena..

Bora je napisao potresnu dramu tragičnih ljudskih sudbina.

 

Hteo je da pokaze dve velike teme njegovog sveta, tugu za prohujalom mladošću, "žal za mladost" i opsesiju ženskom lepotom. Narodne pesme koje peva Koštana nose u sebi čežnju za lepotom, u njima je život slobodan od svih pritisaka, pun je radosti i pustolovine, i one su utočište od sivila svakodnevnice. Tako da pesma u ovoj drami predstavlja kolektivnu opsesiju i izvor energije za sve likove, kako bi malo razbili monotoniju.

Sve su ličnosti ispunjene tom čežnjom, i čežnjom za lepšim životom..

: )

Katarina Savic

unread,
Nov 10, 2010, 3:52:57 PM11/10/10
to priro...@googlegroups.com
Isidora svako ovde je shvatio  delo ..ali svako na svoj nacim ;) i mislim da zato ovde i treba da pisemo  kako smo MI razumeli i doziveli dela  i sta nam je najzanimljivije :D bilo to tacno ili ne :)

Jovana Antic

unread,
Nov 10, 2010, 3:54:39 PM11/10/10
to priro...@googlegroups.com
Upravo to sam ti ja i rekla, Kaco! Svako ima svoje misljenje o ovom delu, i treba da napise, bilo tacno ili ne. :)



Nemanja Grbic

unread,
Nov 11, 2010, 8:00:07 AM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Ovo je jedno od najnezanimljivijih dela nase knjizevnosti.Scenario kao da je preuzet iz neke latinoamericke serije,pa vam se u nekim trenucima prispava od "zanimljivosti".Radnja deluje nedovrseno i kao da je Bori ponestalo inspiracije pa se nekako naglo zavrsava.Od likova mi je Mitka nekako najzanimljiviji.On je najmarkantnija i najzanimljivija licnost komada,i cini se da kroz Mitku (ili Mitka) govori Bora Stankovic,tako da Mitka predstavlja neku vrstu filozofa i romantika u ovom delu.



Sofija Urosevic

unread,
Nov 11, 2010, 9:24:34 AM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Ovako, ne slazem se sa isidorom oko 'hiljadu cudesnih sunaca' i 'lovca na zmajeve' xD

Ali slazem se sa Is oko toga da Kostana nije lik, nego da sluzi da drugi pokazu svoja (prava) lica. Na kraju i Hadzi Toma pokaze svoje pravo lice kad prestane da misli o kostani kao o nekom olosu. I drago mi je sto su Kostanu na kraju odveli da se uda, i to u drugi grad. Samo mi je zao tog buduceg muza, jer se kostana nece promeniti. 
Ja samo 'Kostanu' citala odavno pa se bas i ne secam najbolje svega.

Jovana Antic

unread,
Nov 11, 2010, 10:09:06 AM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
E, i ja se slazem sa tobom, Sofija. Drago je i meni sto su je naterali da se uda, a sad sto se tice tog buduceg muza, to stvarno ne znamo. :) Ona je imala priliku da ode sa Stojanom, ali nije htela. :D

Milan Bozic

unread,
Nov 11, 2010, 11:03:29 AM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Ja licno smatram da ona nije imala sanse da se uda za Stojana(i da je htela) jer kao sto je profesorka rekla nije mogao neko tako nisko na drustvenoj lestvici da ode u kucu jednog hadzije(naravno izostavljam to sto Stojan u to patrijarhalno vreme nije imao sanse da se ozeni nekome tako "nepogodnim")

2010/11/11 Jovana Antic <jovana...@gmail.com>

Jovana Antic

unread,
Nov 11, 2010, 11:07:47 AM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Ali, Stojan je njoj ponudio da pobegnu zajedno, koliko se ja secam. Mozda Stojan to ne bi smeo da uradi, ali je bio spreman na sve, samo da bude sa Kostanom... :D


Milan Bozic

unread,
Nov 11, 2010, 12:00:22 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Da, mogli su da pobegnu i budu zajedno kada bi stojan imao hrabrosti da se direktno usprotivi ocu a ne sme jer kada mu je otac rekao da ide kuci da ga makar ne gleda on je pokunjeno, i gologlav otisao iz cega se jasno vidi da Stojan nije spreman da se suprostavi tako direktno i da pobegne. Stojan se uplasio vec kada je Marko javio da mu otac dolazi tako da je sve to njegovo prazno sepurenje. Iako je on zadao probleme rodetiljima meni ga je zao jer ce proci kao i Mitko(nece moci da se ozeni devojkom po svom izboru vec kako mu se kaze) a jos mora da trpi oca koji mu zabranjuje da radi nesto sto sam cini bez obzira na to da li on potpada pod cari mlade romkinje ili se seca propustene mladosti svejedno je krajnje ponizavajuce za ego jednog mladica.

2010/11/11 Jovana Antic <jovana...@gmail.com>

Sofija Urosevic

unread,
Nov 11, 2010, 12:09:40 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Koliko se secam Kostana nije zelela da se uda za Stojana.

Milan Bozic

unread,
Nov 11, 2010, 12:13:11 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
nije

2010/11/11 Sofija Urosevic <sofijau...@gmail.com>

Jovana Antic

unread,
Nov 11, 2010, 12:14:24 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Pa nije htela, niko nije rekao da je htela. Ali, da je otisla sa njim, mozda bi imala bolji zivot. Ovako su je naterali da ode u Banju i opet je nesrecna i primorana na udaju. Mozda bi sa Stojanom bila srecnija, iako ga ne voli... Mozda. Ne znam, stvarno, ja je ne zalim. Uradila je sta je morala.

2010/11/11 Sofija Urosevic <sofijau...@gmail.com>

Sofija Urosevic

unread,
Nov 11, 2010, 12:18:49 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
pa nije i zato nije mogla da pobegne sa Stojanom,a ne kao sto Bozic kaze da nije mogla zbog Stojana. Slazem se da bi imala bolji zivot. Ja je ne zalim, dobila je ono sto je trazila. xD


Milan Bozic

unread,
Nov 11, 2010, 12:28:34 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Meni je Kostane mozda cak i zao jer ona zudi za slobodom a u braku ce biti "okovana" i mislim da joj bas taj gubitak slobode pada teze od svega drugog.Cak i da je htela da se uda(a nije) jedini nacin je bio da stojan uradi ono za sta nam kroz celo delo pokazuje da nije sposoban(usprotivi se ocu).

2010/11/11 Jovana Antic <jovana...@gmail.com>

Jovana Antic

unread,
Nov 11, 2010, 12:31:09 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Bozicu, da li si delo procitao do kraja? Koliko se ja secam, Stojan je dosao po nju, ti uporno pricas o njegovom protivljenju; dosao je kod nje, znaci spreman je da se usprotivi ocu, ako me razumes...

A slazem se da je Kostana zelela slobodu.

Stefan Milosavljevic

unread,
Nov 11, 2010, 12:40:48 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Pa ne mora da znaci da bi imala bolji zivot da je otisla sa Stojanom. :D Verovatno bi se tokom vremena Stojan zasitio njene lepote i pesme pa bi na kraju zavrsila radeci sve one prljave poslave po domacinstvu i osecala bi se kao da je u zatvoru. :D

2010/11/11 Jovana Antic <jovana...@gmail.com>

Milan Bozic

unread,
Nov 11, 2010, 12:43:35 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Da procitao sam, ali iskreno nisam siguran da bi on imao hrabrosti da tu svoju odluku(ili je mozda bolje da kazem reci) sprovede u delo. On kaze da je prezalio i oca i majku i kucu(sto je bilo dovoljno da njoj saopsti svoju odluku) ali mislim da bih odustao ukoliko bi ih sreo otac(jer se pokunjeno povukao pred njim (sto sam vec naveo)) ili ukoliko bi cuo da ga traze(jer se uplasio same Markove vesti da mu otac dolazi (sto je takodje navedeno)). 

2010/11/11 Jovana Antic <jovana...@gmail.com>

Milan Bozic

unread,
Nov 11, 2010, 12:45:22 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Slazem se sa Milojem da je moguce da Stojan prema Kostani nije osecao pravu ljubav vec samo prolaznu mladalacku zaljubljenost.

2010/11/11 Milan Bozic <mbcha...@gmail.com>

Jovana Antic

unread,
Nov 11, 2010, 12:50:22 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Pa dobro, ne mora da znaci, zato sam i napisala mozda bi imala bolji zivot, ko zna to sada. A dobro, Bozicu, slazem se sa tobom da bi se  Stojan mozda uplasio, ali bio je spreman da pobegne sa Kostanom, to sta bi bilo kad bi bilo, mozemo samo da nagadjamo. A ja sam ti to rekla jer si pricao da on ne sme nista da uradi, a zapravo je uradio, ali nije uspeo zbog protivljenja Kostane.




Sofija Urosevic

unread,
Nov 11, 2010, 12:52:30 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
Slazem se sa J. Bozicu procitaj do kraja.
Slazem se i sa Milojem .
:)

Sofija Urosevic

unread,
Nov 11, 2010, 12:58:17 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
na misljenje da, ali na izmisljanje ne. i ja ti kazem da procitas delo iz dobre namere, ne da bih se svadjala sa tobom oko ovog glupog dela :)


Stefan Milosavljevic

unread,
Nov 11, 2010, 1:03:31 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
slazem se sa Sofijom da je delo glupo xDDD

2010/11/11 Sofija Urosevic <sofijau...@gmail.com>

Iwana

unread,
Nov 11, 2010, 1:53:23 PM11/11/10
to Prirodnjaci
Slazem se sa svima da je delo nezanimljivo za nas. . .ali dobro to su
bila druga vremena. . .glavni likovi su definitivno MItke i
Kostana. . .nekako mi je nje zao jer nema srece, radila je sto je
volela ali posto to smeta nekima ona mora da se uda za drugoga
(Asana), nepoznatoga, koga ne voli i da se preseli u Banju. . .hvala
Bogu danas toga nema, svako ima pravo da zivi tamo gde hoce i moze, a
ako nam neko smeta mi treba da se sklonimo, ne taj neko
(neduzan). . .ona je ostala postena do kraja to se vidi onda kada je
hadzi Toma obasipa dukatima, a ona ih krisom vraca, mnogi bi ih uzeli
bez razmisljanja. . .obicno u zivotu ono sto najvise zelimo bude
uskraceno, tako je i kod Kostane, njena najveca zelja je sloboda, za
kojom cezne. . .to se najbolje vidi kada odbija Stojana koji je bio
spreman da sve ostavi samo da bi bio s njom, ali ona je unapred znala
sta je ceka, pravo kucno ropstvo, morala bi da ga dvori i sluzi,
verovatno i njegove roditelje s kojima bi se vremenom pomirio. . .to
je za nju bilo nezamisivo. . .mislim da je pravilno postupila kada je
odbila svo to bogatstvo i uradila ono na sta je bila
prisiljena. . .zao mi je zbog njene majke, svi svaljuju krivicu na nju
za postojanje Kostanino, one su svima nesto krive, a u stvari su
neduzne, one samo rade ono sto vole, tj. Kostana. . .zao mi je i
Mitka. . .jeste starsno to sto mu je bukvalo bila uskracena mladost,
ali mozda je tako i bolje jer pitanje da li bi se ikada skrasio. . .on
je rodjen za zivot po kafanama. . .ali opet je ozenio zenu koja je
poslusna i vredna, medjutim njemu nista ne odgovara. . .zanimljiva je
njegova reakcija kada se pozdravlja sa Kostanom, ja sam ocekivala da
ce je spasti, ali desilo se obrnuto, on odjednom veruje da je sudbina
presudna i da je upavo tako i zapisano. . .daje joj bele dukate za
crne dane i savet: "Zemlja je i tamo i ovde. Zemlja je zemlja." i
odlazi. . .ukupni utisak o knjizi mi je tuzan, jer poslednje sto se
desava je svadba, a u stvari ko da neko umire, kao da je svemu
kraj. . .

aleksandar reljic

unread,
Nov 11, 2010, 4:02:59 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com
E ljudi stvarno nemam vremena ni snage da čitam redom koje šta napisao ni da se uključujem u neku raspravu tako da evo svega što sam uspeo da zaključim i pronađem pa ako se nešto ponavlja ili tome slično, nije bitno.

Koštana
- u v o d -


Najpopularnija i najsnažnija Stankovićeva drama "Koštana" izgrađena je na tragičnom sukobu između jedinke  i patrijahalne sredine koja sputava svaki individualni pokret ka ličnoj slobodi i sreći. Posebna vrednost ovog dramskog dela je  sto je taj problem zahvaćen u trenutku neposredno posle oslobođenja Vranja od turske vlasti, kada je postepeno nestajalo čorbadžijske moći i kad su u skamenjene navike i običaje dotadašnjeg života poćeli da prodiru nova  shvatanja. Na jednoj strani je čovek koji traži pravo na ličnu sreću, na život koji bi zasnovao prema svojim naklonostima, a na drugoj je neumoljiva patrijahalna sredina sa utvrđenim oblicima života i pravom da unapred odredi sudbinu.

U sižeu drame je jednostavna priča o Ciganki koja je svojom  pesmom i strasnom igrom zatalasala život u Vranju i opila bogatog hadžijskog sina Stojana i nesrećnog Mitka.
Za hadžijski društveni red i moral postupci koje čine Stojan i Mitke predstavljali su povredu starinskog dostojanstva i ponosa. Zbog toga hadži-Toma,  čuvar običaja patrijahalnog života, dolazi da prestupnike silom vrati  utvrđenom redu života. Ali tu, pod neposrednim dejstvom Koštanine pesme i igre, i on se zaboravlja, skida sa sebe masku despota i otkriva u sebi čoveka koga je vlastita sredina takođe unesrećila. I kad taj hadži-Toma silazi sa kafanskom pjevačicom u zaprepašćenu čaršiju, varoška vlast ustaje i Koštanu silom udaje za Ciganina koga ona ne voli i kome srcem nikada ne može da pripadne.

Koštana je jednostavan pozorišni komad bez složene radnje, brutalnih sukoba, dinamične dramaturgije. Ali ona nije samo komad sa pevanjem, slika folklora sa juga Srbije, nego snažna drama tragičnih ljudskih sudbina, slika pojedinačne patnje i kolektivne nesreće. Dogadja se u Vranju a tema je koliko stara koliko i savremena - promašena ljubav. Akteri su mladi i stari - jednako kažnjeni  i nesrecni. Dramska radnja je razvijena u četiri čina koji nisu raščlanjeni na pojave.

 

Slikajući sudbinu tragičnih, promašenih života, Bora Stanković se dotakao večite ljudske teme: sukoba jedinke sa sredinom. Ilustrujući ovu ideju, pisac je izgradio nekoliko likova koji se ubrajaju među najoriginalnije  u srpskoj književnosti


 SADRŽAJ/segmenti

....U Sobini, vranjskom predgrađu, sede na stepenicama ispred jedne kućice Marko, (Tomin vodeničar), i Magda i osluškuju, uz svirku dolaze Koštana, Stojan (sin Tomin) I Salče i Grkljan, (Koštanini otac i majka), i pevaju. Stojan se grli sa Magdom,  svojom dadiljom, i Markom, Koštana se raspituje kod Magde za neku goru, peva; dolazi Mitka, govori kako neće još dugo živeti, verovatno je veoma pijan, govori kako je nekad i on bio mlad. Stojan hoće da ubije Koštanu zato što je voli, nudi joj sve dukate, ona kaže da neće pare od njega, Stojan krene da je ljubi, ova beži kod majke....

....Mitkina kuća, dolazi Mitka sa Ciganima, naređuje im da sviraju “njegovu pesmu”, Grkljan ne zna koja je to “njegova pesma”, a Mitke kaže da ne zna ni on, da tu pesmu samo noću i u snovima čuje, jako je tužan, oseća se kao proklet. Koštana mu peva, Mitke je jako tužan, hoće da se ubije; tu upada Arsa sa pandurima, bije Cigane, Mitke neće da priča sa bratom Arsom, on mu govori da će ga ubiti ako ga još jednom vidi u kafani ili ako ga uhvati da se veseli sa Ciganima. Arsa se kaje što je jednom sprečio oca da ubije Mitketa. Mitke govori da majku ne spominje, kaže da je majka samo u jednom pogrešila: što je njega mlađeg rodila, pa mora da sluša starijeg Arsu. Arsa tera Mitketa kući, okreće se Salčetu i Grkljanu i viče na njih. Grkljan govori kako nije ništa kriv, kako je Salče naučila Koštanu da peva i  igra. Arsa naređuje da ako za nedelju dana ne udaju Koštanu, neće više za njih da čuje, ako neće živa da se uda - udaće se mrtva i to za Asana iz Banje.

...Koštana je tužna, neće da se uda, pogotovo ne za Asana, moli kmeta da je pusti, dolazi Stojan, hoće da otme Koštanu, govori joj kako je voli, kako će da je odvede, svet da je ne vidi, ona se predomišlja, neće da beži sa njim, neće da služi u hadžijskoj kući, iz sobe da ne sme da izađe. ... Obamrlu od bola, uz svirku svatovca i glasan jauk majke, nesrećnu Koštanu silom odvode za nevoljenog čoveka izabranog da joj bude kazna...

LIKOVI

 

U KOSTANI se sukobljavaju dvije strane zivota i dva stava prema zivotu. Na jednoj strani je zatvoreni i strogi zivot corbadzijskih gazdinskih porodica, zarobljenih i sputanih patrijarhalnim moralom. U njemu se guši mladost, uništava ljubav, život cini  praznim. Tom životu pripadaju Arsa i Hadzi Toma. Na drugoj strani je život ispunjen radostima i strastima, uživanjem i opustanjem. Taj život pripada mladosti ali ga žive i neki predstavnici corbadzijskog sloja koji su raskinuli sa stegama i okrenuli se ka životnim radostima koje su im bile uskraćene u mladosti. Tu vidimo Koštanu i Stojana ali i nesrećnog  i nostalgičnog  Mitketa, da bi mu se u jednom trenutku priklonio i hadzi-Toma.

 
Koštana je naslovna licnost drame.. Ona je u sredistu zbivanja, oko nje se sve odvija: ona je razlog desavanja i ponasanja, bez nje ne bi bilo ni dramske radnje, ni drame; ona je  motiv koji pokreće ostale junake na delovanje i ponašanje, na ispoljavanje odredjenog životnog stava, na budjenje emocija i  žedji za zivotom i ljubjavlju. Međutim, ona poseduje i jasno izražene osobine koje je čine upečatljivom kao junakom i moralno čistim ljudskim bicem. Koštana je mlada, lepa, čulna, okrenuta je životu i njegovim radostima, posvećena je pesmi kao pozivu, smisao zivota vidi u noći, mesečini i pesmi, svesna je svog porekla i društvenog statusa, dostojanstvena, moralno čista, ne peva za novac nego zato sto je pesma njen zivot, ne zeli da žrtvuje svoju slobodu za život u gospodskoj kuci .

 

Koštana je obdarena ljudska priroda koja svoju mladost i radost života unosi u  lepotu pesme i igre. Iako je čaršija pohmanitala za njom, kafanskom pevačicom, u njenoj prirodi nema ničeg razbludnog, niti nemorlnog.. Njenoj izazitoj i nadarenoj prirodi ne odgovara siv i jednoličan život pod ciganskom čergom, život u lutanju pod selima kraj Pčinje, u prošnji i pevanju po drumskim hanovima gde će je proždirati pogledi pijanih sevdalija. Za nju nije ni hadžijski dom, u kome bi svoju mladost žrtvovala potčinjenom i ponižavajućem životarenju između četiri zida. Ona je želela drukčiji, lepši i bogatiji, u prvom redu slobodan i nezavisan život, i to je upravo njen veliki greh.
Slične sudbine je i Mitke, izrazit i tragičan tip orijentalnog sevdalije. Kao i Koštana, i on nije mogao da se pomiri sa teskobom  života. Njegova priroda ga je gonila na intezivniji život i jake doživljaje, a sredina ga je vezala za bezbojno trajanje u porodičnom domu  kraj nevoljene žene. I kad se na izmaku života poveo sa svojim željama, sredina je surovo ustala i vratila ga domaćem ognjištu.

 

Tip patrijahalnog despota, neograničeno samovoljnog porodičnog starešine, umetnički je oblikovan u liku hadži-Tome. On je za svijet oko sebe strog i neumoljiv čuvar patrijahalnog reda, ali ispod njegove prividne neosjetljivosti živi isto tako nesrećno ljudsko biće kao što su to Koštana i Mitke. Ni on nije u stanju da sakrije svoju ljubav prema nekom drugom, lepšem životu, i on se pojavljuje kao čovek koga je patrijahaln sredina sputavala i nametnula mu ulogu čuvara starinskog reda. Način na koji je Bora Stanković prikazao hadži-Tomin preobražaj i njegovo postepeno prerastanje u buntovnika protiv sopstvenih života, najrečitije pokazuje koliko je ovaj pisac voleo čoveka.


 



--- On Thu, 11/11/10, Sofija Urosevic <sofijau...@gmail.com> wrote:

From: Sofija Urosevic <sofijau...@gmail.com>
Subject: Re: Koštana - Borislav Stanković

Alex James

unread,
Nov 11, 2010, 11:20:53 PM11/11/10
to priro...@googlegroups.com

Видим, развила се лепа конверзација, и да је о делу готово све речено, поготово Рељић у свом мејлу. Али нисам приметио да је ико рекао било шта о писцу, Бори Станковићу. Мислим да бисмо знајући нешто о њему, можда чак и боље закључили и разумели појединости из дела. С обзиром да није нико, ево ја ћу да напишем реч две о писцу.


Борислав Бора Станковић, рођен је у Врању 1875.године. Рано је остао без родитеља па је одрастао уз бабу Злату и њене приче о старим временима. После гимназијског школовања у Врању и Нишу, завршио је школовање у  Београду. Радио је као државни чиновник послове који нису имали никакве везе са његовим књижевним афинитетима и амбицијама. Везан за завичај и то за завичај времена које је прохујало, Станковић је у њему налазио теме за своје приповетке, романе и драме. Није имао афинитета за савременост и савремена збивања, још мање за нова књижевна збивања - остао је изван савремених токова, у свом свету старог Врања. Понирао је у прошлост и тамо проналазио несрећне људе, промашене судбине, вечите болнике и паћенике. У књижевност је ушао тихо, збирком ''Из старог јеванђеља''(1899) која, архаичним  насловом, није привукла значајну пажњу. Тек ће његове приповетке објављене у часописима и листовима, и збирке ''Стари дани'' (1902) и ''Божији људи''(1902) представити Станковића као ''најјачи приповедачки таленат који је икада био у српској књижевности''(Јован Скерлић). Роман "Нечиста крв''  (1910) још више је учврстио уверење да се у српској књижевности појавио врсни приповедач. Поред тога остала су иза Станковића и два недовршена романа: ''Газда Младен'' и ''Певци''. Драма ''Коштана" (1902) имала је успеха и представила је Станковића као драмског писца. Међутим, ни касније драме ''Ташана'' и ''Јовца'' нису Станковићу обезбедиле место значајног драмског писца. Нападан због сарадње у окупацијском листу за време Првог светског рата, Станковић се повукао у себе, престао да ствара и умро, усамљен и разочаран, 1927. године у Београду.

Станковић је био самоникао таленат, али снажан и особен. Читав његов стваралачки свет, слика је завичајног Врања из времена када је оно губило обележје шаролике источњачке касабе и добијало нову грађанску физиономију. У то доба су у Врању биле свеже успомене на богате аге и бегове али и домаће богаташе ,тзв. чорбаџије. На једној страни богати поседи и раскошни домови, а на другој сиромашни кметови. Чорбаџије су своје богатство расипали на уживање сваке врсте. Осим њих Врање је имало и свој занатлијски сталеж, ситне трговце и бројну домаћу послугу.


Станковић је с подједнаком топлином и разумевањем сликао све друштвене средине старог Врања: и богате и већ осиромашене чорбаџије, али и трговце и чиновнике, кметове, сељаке, Цигане, а и просјаке ''божјаке'' , људе поремећене психе.У причама о врањским божјацима, о људима оболеле психе и чула, први у српској књижевности сугестивно је приказао душевна помрачења, душевну таму и помрачење ума, у чему се приближио великом руском психоаналитичару Достојевском.


Живи били!


Александар Даниловић


Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages