Propozycje zmian

Robert Mitwicki

to Projekt Prawa Prasowego
Witam serdecznie

Jak widać projekt ustawy stanął w miejscu jednak nie zamierzamy
przecież tego tak pozostawić, na razie potrzebujemy konkretnego planu
przeprowadzenia nowelizacji. Na wikidot.com padły konkretne propozycję
zmian jakie można było by wprowadzić oto one:

Propozycje zmian:

1. Zmiana redakcji art. 7 ust. 2 ustawy Prawo prasowe w celu:

a) wyłączenia z zakresu definicji prasy wszelkich stron i serwisów
internetowych,
b) wyłączenia z definicji materiałów prasowych informacji
publikowanych na stronach i serwisach internetowych,
c) wyłączenia z zakresu definicji dziennikarza, redaktora oraz
redaktora naczelnego osób publikujących strony i serwisy internetowe.

2. Alternatywna propozycja to wprowadzenie do ustawy zapisu
stanowiącego, że jej przepisów nie stosuje się w odniesieniu do stron
i serwisów internetowych, informacji umieszczanych w internecie, jak
również osób publikujących strony i serwisy internetowe.

3. Umożliwienie rejestrowania stron internetowych jako czasopismo lub
dziennik, ewentualnie stworzenie nowej definicji dla blogów, i
pochodnych. Co za tym idzie stworzenie systemu który będzie
przechowywał kopie serwisu, odpowiednik obowiązku składania
drukowanych pism do biblioteki. (Na podobnych zasadach jak to jest
aktualnie w google.com - kopia strony)

4. Znacznie skuteczniejszym rozwiązaniem będzie po prostu wykreślenie
art. 45 przewidującego sankcję karną za brak rejestracji. To ten
przepis jest kuriozalny. Nakładanie łatek poprzez negatywne
definiowanie ("internet nie jest gazetą lub czasopismem") to
prowizorka, bo przecież nie o sam internet tu chodzi, a o absurdalny,
sprzeczny ze zdrowym rozsądkiem obowiązek rejestracji każdej mniej lub
bardziej cyklicznie wydawanej ulotki, manifestu, pisemka czy zina.

5. Należy także wyeliminować problemy z interpretacją formy przekazu
informacji jakimi są podcast i videocast.

Proponuje zmienic TYLKO art. 7.2, a konkretnie dopisać do kolejnych 3
podpunktów 1) 2) 3) 4) następujaca tresć:
... za wyłączeniem publikacji w internecie które stanowią własność
użytkowników, oraz publikacji periodycznych, których nakład nie
przekracza ilości 200 sztuk.

W ten sposob jednoczesnie zostaną zwolnione np gazetki szkolne z
obowiazku rejerstracji.
proponuję to przedyskutować tutaj. Osobiście nie rozdrabniałbym się w
zmienianie zapisu całej ustawy, a jedynie skupił na tym jednym
punkcie.

Należy przedyskutować ten problem gdyż podstawową sprawą jaką musimy
podjąć jest zdecydowanie w jakiej formie przeprowadzimy nowelizacje
czy będzie to po porostu zmiana tak ustawy aby wyeliminować problem
rejestracji stron internetowych czy też przystosowanie ustawy do
obecnej sytuacji i realiów tak aby nie sprawiała więcej problemów.
Zdecydowanie ta druga opcja zajęła by o wiele więcej czasu jednak
wydaje mi się że jak już coś robić to porządnie.

Tak więc czekam na waszą opinię na ten temat.
Jeżeli macie jeszcze inne propozycje wprowadzenia zmian proszę o ich
przedstawienie.

Tomasz Kowalski

to prawop...@googlegroups.com
Oj, przeraziłem się nieco treścią tego posta:

[...]

Bo zdaje się, że mam cele kompletnie odmienne! Ale trafiłem, co? :)
Moim zdaniem, zamiast wyłączać spod regulacji prawa prasowego strony i serwisy internetowe, należy, (cywilizując PP), włączyć w zakres pojęcia prasy, a co za tym idzie - dziennikarza - te miejsca w internecie i osoby, które publikują tam materiały mające cechy aktualnych doniesień.
Dla mnie najlepszym określeniem takiej osoby jest "dziennikarz obywatelski" bądź "dziennikarz społeczny". Czy to konieczne? Wystarczy rozejrzeć się, a nietrudno wtedy dostrzec błyskawiczną ekspansję serwisów opartych na dziennikarstwie obywatelskim właśnie.

Dlatego też, nie do przyjęcia jest dla mnie i:

Pozdrawiam serdecznie
--
Tomasz Kowalski
skype: tomekteek

Robert Mitwicki

to prawop...@googlegroups.com

W poście zamieszczone zostały propozycje które ukazały się na wikidot.com które pisali ludzie wymieniłem je tutaj aby podsumować to co działo się na wiki.

Ja też nie jestem za tym aby eliminować w jakikolwiek sposób "dziennikarzy obywatelskich" którzy np. zażyczą sobie zarejestrować stronę internetową jako dziennik etc... nie możemy eliminować w ten sposób problemu trzeba racjonalnie podejść do sprawy i zastanowić się jakie zmiany przystosowały by ustawę do obecnych realiów.

Tak więc oczekuję konstruktywnych wskazówek i propozycji. Co moglibyśmy zmienić aby było dobrze :)

POzdrawiam
--
Robert Mitwicki
Kontakt: