Anyone in Sweden with a Pocket NC? V2?

leo.he...@gmail.com

to Pocket NC
I'm located in Stockholm, but please let me know no matter where you are in Sweden.

Thanks

BR
Leo

Daniel

to Pocket NC
Hi,

I am located in Finspång, just outside of Norrköping, I have V2 at my office for prototyping ;)

Mvh Daniel
Message has been deleted

leo.he...@gmail.com

to Pocket NC
Hej!
Roligt att höra, vad bearbetar du för material?
Mvh
Leo

Daniel

to Pocket NC
Hej,
Kör plast, dural aluminium och 2337 rostfritt. Det rostfria tar tid att köra för maskinen inte har den styvhet som krävs för högre matning och skärdjup!
Mvh Daniel

leo.he...@gmail.com

to Pocket NC
Hej,
2337 rostfritt låter intressant. Jag tittar på att köra små detaljer i rostfritt och titan, har sett videos på detta där man ramp-ar ner i materialen, det ser görbart ut med små laster men ser lite tveksamt ut ändå.. https://youtu.be/7YfRNZbfjaY och https://www.instagram.com/p/Bsg8NKvAPyf/?utm_source=ig_web_button_share_sheet .

Vad får du till för toleranser på de rostfria produkterna?

Mvh
Leo

Daniel

to Pocket NC
Hej,

Vad menar du med toleranser i detta fall? Rundhet? Ytfinhet? eller bara generell tolerans? En rundstav av 2337 fick jag inom någon hundra del av vad jag modellerade för, (modell dia 21.2 på riktigt 21.21 men det är nog mest på att jag hade för mycket "tool stick out" vilket resulterade i "chatter" se bilder) (skärdjup 0,1 mm, ingrepp på 10% (verktygs dia 6 mm), denna var en tidigt sak jag körde innan jag riktigt hade kläm på hur man körde)

Jag tror och "vet" att man kan få väldigt bra toleranser bara man är tålmodig, man kan lätt göra rostfria prototyper men den är inget jämfört med en riktigt fräs i matning. Men en 5-axlig fräs för det priset och noggrannhet är svårslaget (åter igen så är en vanlig 3-axlig fräs mycket snabbare och ligger i samma prisklass begagnat men med samma "toleranser"), dock kanske du ska avvakta lite då de har på G en större och bättre maskin ;)

Mvh Daniel

20190204_125350.jpg
20190204_125356.jpg
20190204_125410.jpg
Message has been deleted

leo.he...@gmail.com

to Pocket NC
Hej,
Ja du, de vibrationerna var ju inte alls roliga. Bara det räcker säkert för att förklara avvikelsen och den kanske skulle kunna bli ännu större med annat mätverktyg/mätpunkter..

Ja, jag undrade kring generella toleranser i hårdare material. Undrar också om ytfinheten i hårdare material då jag inte hittat så mycket om det hittills.

Antar att du fått till bättre ytor i senare försök?

Roligt att höra att de är på G med något nytt, har du någon aning hur mycket större och dyrare det kan tänkas bli?

Mvh
Leo