Oorzakenbomen

Koen Biermans

to planop
We willen het gebruik van EN- en OF-poorten in de oorzakenbomen
aanpassen.

Het is gebleken dat de manier waarop je nu die poorten in kan passen
in de oorzakenbomen niet helemaal de goede oplossing is. De
flexibiliteit die er bij gekomen is, blijkt eigenlijk geen meerwaarde,
en ik begrijp nu dat het eigenlijk belangrijker is om die bomen
uniform op te bouwen.

Ik ga planop dus terug aanpassen zodat de en/of poorten terug door de
software automatisch worden ingevoerd (zoals in planop 2 het geval
was).

Bovendien gaan we de voorstelling van die poorten ook aanpassen,
waarbij de poort bovenaan zal komen te staan en de deelpaden eronder.
Dit zal de weergave van bomen met verschillende oorzaken waar telkens
verschillende maatregelen bij staan, veel duidelijker maken.

Een voorbeeld om dit te illustreren:

Op dit ogenblik is er de volgende manier van voorstellen:

ʟ Excessive heat production due to increased reaction speed
⊦ BPCS control of VCM feed using two turbine flow meters in sequence
∣ ʟ VCM feed to reactor
⊦ OR
⊦ Instructions for initiator addition
∣ ʟ Initiator needed to start the reaction
⊦ OR
ʟ BPCS control of steam dosage in jacket to control heating
temperature
ʟ Reaction requires heating to start

Wat verwarrend is omdat je niet onmiddellijk goed ziet in welke keten
de maatregelen wel of niet tussen komen.

Vandaar het nieuwe systeem:

ʟ Excessive heat production due to increased reaction speed
ʟ OR
[...]

De poort wordt dus maar één keer weergegeven, en de paden die op de
poort uitkomen zijn de elementen uit de OF (of EN).

Ik hoop dat ik deze aanpassing kan uitvoeren tegen midden september,
even voor de evaluatievergadering dus.

mvg,

Koen

Koen Biermans

to planop
De aanpassing van de oorzakenbomen is doorgevoerd (in versie 0.0.14),
en op de demo site geplaatst.

Je kan nu niet meer manueel EN- of OF-poorten toevoegen, maar planop
voegt ze terug automatisch in wanneer er meerdere oorzaken op
hetzelfde niveau ingevoerd zijn. Dubbelklikken op de poort wijzigt nog
steeds een EN in een OF poort en omgekeerd.

Ook de voorstelling is aangepast zodat de poort nu bovenaan staat en
de verschillende paden er op uitkomen (zie voorbeeld in mijn vorig
bericht).

Dit is nog erg nieuw, dus hier zullen ongetwijfeld nog links of rechts
kleine foutjes inzitten.

mvg,

Koen

Jean-Louis Dumortier

to pla...@googlegroups.com

Koen,

Ik heb vandaag probleemloos een boom kunnen aanpassen.

Misschien is 't nu dan toch ok.

Ik zal in de loop van volgende week nog verder bomen aanpassen om te zien of het probleem terugkeert.

Indien dit zo is, krijg je een prtscreen per mail.

Voorlopig is samenkomen dus niet nodig.

Toch al één opmerking:

Het gevolg van een scenario wijzigen (blauw puntje): in het scherm staat dan betiteld "Oorzaak: vrijzetting via ademventiel mengtank.".

Zie de 2 onderstaande printscreens.

Vrijzetting via ademventiel mengtank is het gevolg van deze boom, niet de oorzaak.

De titel van het scherm komt dus verwarrend over.

Wanneer we het type moeten invullen, kan een popdownlijstje met de reeds gebruikte types best handig zijn.

.

Jean-Louis Dumortier

COMPLIANCE INGENIEUR

Indaver nv

Poldervlietweg 5, Haven 550

BE-2030 Antwerpen 3

tel +32 3 568 49 31 - fax +32 3 568 49 99

Jean-Louis...@indaver.be

http://www.indaver.be

http://www.indaver.com