Nowy Testament

jotemon

J 13,23 Jeden z uczniów Jego - ten, którego Jezus miłował - spoczywał na
Jego piersi. 24 Jemu to dał znak Szymon Piotr i rzekł do niego: «Kto to
jest? O kim mówi?»

Czyżby?

Jacek Maciejewski

Jaśniej proszę :)

--
Jacek
I hate haters.

jotemon

Jacek Maciejewski pisze:
Hmmm, jakby to powiedzieć? Nie chce mi przejść przez usta.

Jacek Maciejewski

No trudno, z własnymi domysłami dyskutować nie będę :)

t-1

W dniu 2022-01-25 o 10:22, jotemon pisze:
No to jakie wnioski z tego wyciągasz?

J 13 34 Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali tak,
jak Ja was umiłowałem; żebyście i wy tak się miłowali wzajemnie.

t-1

W dniu 2022-01-24 o 13:39, jotemon pisze:
Jest gorzej niż myślisz ale jednak inaczej.
Popatrz na apostoł(a) po prawicy Jezusa.
https://niezlasztuka.net/o-sztuce/leonardo-da-vinci-ostatnia-wieczerza/
A ten po lewej z fu....m to chyba Judasz?

jotemon

t-1 pisze:
Miłować można na różne sposoby. Można miłować bardziej i można miłować
mniej.

Pozdrawiam;
jotemon

jotemon

t-1 pisze:

> Jest gorzej niż myślisz ale jednak inaczej.
> Popatrz na apostoł(a) po prawicy Jezusa.

Chodzi Ci o Marię Magdalenę?

> https://niezlasztuka.net/o-sztuce/leonardo-da-vinci-ostatnia-wieczerza/
> A ten po lewej z fu....m to chyba Judasz?

Być może Judasz, ale to nie jest pewne. Zresztą jak wszystko w tej historii.

Nie widzę co tutaj jest gorzej.

Jacek Maciejewski

Dnia Sun, 30 Jan 2022 10:06:55 +0100, jotemon napisał(a):

> Chodzi Ci o Marię Magdalenę?

Poszukałem w necie rozmaitych tłumaczeń tego zwrotu:

spoczywał na Jego piersi
zajmował miejsce przy Jego piersi
siedział przy stole przytulony do Jezusa
umiłowany uczeń spoczywał „na łonie Jezusa”
który złożył głowę na piersi Jezusa
że umiłowany uczeń mógł położyć głowę na Jego piersi
A jeden z jego uczniów, ten, którego Jezus miłował, położył się na
piersi Jezusa.

Jak widać i z przytoczonych tłumaczeń i z komentarzy (których tu nie
zamieszczam) jest spore zamieszanie z tekstem który może wskazywać na
homoseksualizm Jezusa. A tymczasem sprawa jest prosta - chodzi właśnie o
Marię Magdalenę, kobietę Jezusa. W aramejskim, jak się domyślam słowo
uczeń (a nie wykluczone że w oryginale jest "towarzysz") jest zapisywane
tak samo dla obu płci. A mizoginizm chrześcijaństwa nakazywał tłumaczom
zakładać że wśród uczniów/towarzyszy byli wyłącznie mężczyźni. Jeśli
założyć że "umiłowanym uczniem/towarzyszem" jest jego kobieta (może
kochanka, może żona), wers jest całkiem zrozumiały.
W dzisiejszym arabskim, który jest kontynuacją aramejskiego a także
greckim, towarzysz i towarzyszka zapisywanie są tak samo.

jotemon

Jacek Maciejewski pisze:
Bardzo ciekawe wyjaśnienie, gratuluję.

Pozdrawiam,