Kto napisał Torę?

jotemon

Polecam w szczególności Nemrodowi. Może ze względu na osobę prowadzącego
coś do niego w końcu dotrze.

https://www.youtube.com/watch?v=G_ZSvmGiNB0&t=199s

Pozdrawiam,
jotemon

Nemrod

W dniu 23.08.2023 o 12:45, jotemon pisze:
> (...)
> https://www.youtube.com/watch?v=G_ZSvmGiNB0&t=199s

Obejrzałem i nic specjalnie nowego nie wyniosłem.
O co niby chodzi? O autorstwo Pięcioksięgu?
Akurat ten wykładowca prowadzi te zajęcia tak,
że można samemu wywnioskować co jak ma być,
pod warunkiem, że mamy wyobraźnię i odrobinę wiedzy.

Zacznę trochę od końca, czyli od ostatnich 10 min.,
gdzie wykładowca omawia upadek hipotezy JEDP J. Wellhausen'a
z XIX wieku. Bo co się okazało, jedno z źródeł (E) przestało
istnieć, a teksty mu przypisywane są bardzo stare. Co do pozostałych,
to wszystkie są datowane jako powstałe w tym samym historycznym okresie.

No i co z tego wynika? Przecież socjologicznie jest obserwawane zjawisko
mody na remake'i czy covery. Przywódcy Izraela po wygnaniu się
skrzyknęli i powiedzieli: "Hej, zaktualizujmy w końcu tego starego
Mojżesza do naszych czasów, bo nikt z ludu nie rozumie już
paleohebrajskiego!". I tak zrobili. Za 2/3 tekstu odpowiada P,
za 1/5 D, reszta to J ze starszymi uzupełnieniami.

I w niczym to nie zaprzecza faktowi, że faktycznym autorem Tory
jest MOJŻESZ. Oryginalne teksty jednak zaginęły. Zagineły aby
dać miejsce nowszym środkom hebrajskiego wyrazu. Sam wykładowca
powtarza, że to co dzisiaj mamy, to tekst classical Hebrew,
a nie starszy. A co z zarzutem, że w czasach Mojżesza klasyczny
hebrajski nie istniał? Mojżesz był księciem Egiptu i umiał
pisać. Możliwe, że sam ułożył jakiś alfabet paleohebrajski
i w nim napisał większość Tory. Miał na to 40 lat, więc sporo.

A co z zarzutem, że zaraz, zaraz, w Egipcie nie ma ANI śladu
domniemanej obecności Izraela w Egipcie? Na ten zarzut
wykładowca sam sobie odpowiada, przywołując księgi Kronik.
Czyli co? Cenzura egipska, proste.

Co tam jeszcze zostało - stworzenie w 6 dni (tutaj wtopa
wykładowcy który mówi o 7 dniach) jako czerpanie z jakichś
mitów babilońskich jest nieprzekonujące - tam jest kosmogonia,
walka bogów w wyniku czego powstaje świat. W Rdz 1 która,
jako źródło (najpierw klasyfikowane jako E, a potem, jako
źródło stare nieprzeredagowane) wskazuje, że za stworzeniem
Wszechświata stoi Bóg, a dokładniej jego Słowo (rozumiane
przez ludzi jako matematyczne prawa fizyki) i moc Stwórcza,
czyli nieskończona energia (Wszechmoc).

I na koniec można jeszcze przyczepić się do Potopu,
temat wielokrotnie wałkowany. Potop oczywiście był,
co potwierdzają chyba wszystkie starożytne kultury,
i jako powód podają mniej więcej to samo: gniew Boży.
W owych czasach, możliwe, że było to jeszcze gdy na Ziemi
istniał jeden wielki superkontynent, oblany dookoła
wszechoceanem i ludzie zasiedlali jakieś najżyźniejsze
ziemie w pobliżu obecnej Mezopotamii lub gdzie indziej.
Możliwe, że jako Potop należy przyjąć katastrofę
rozdzielenia się Superkontynentu na to co widzimy
dzisiaj na globusie. Możesz se sprawdzić czy to nie
dziwne, że np. Ameryka Płd pasuje tak do Afryki?

Potop nie miał za zadanie zaburzyć cykl hydrologiczny
Ziemi tak aby woda zakryła wierzchołki najwyższych
wtedy gór na Ziemi tylko miał za zadanie wygubić ludzi.
Jak wiadomo Noe za poleceniem budowy arki uratował
się z najbliższą rodziną od zagłady. Co do zwierząt,
to nie musiały one tam być wszystkie fizycznie,
wystarczył kod DNA, aby ich nie wygubić. Tylko, że
Mojżesz nie musiał znać takich szczegółów, ale pomimo
to w Rdz 7,3 mamy zdanie zawierające słowo "nasienie",
co potwierdza tę tezę o zachowaniu gatunków od zagłady.

I tyle. Nie wiem do jakich wniosków ty tam dochodzisz,
bo dla mnie to nihil novi sub solem. Poczytaj se może
J. Sosnowskiego "Fizyk w jaskini światów" albo M. Denton
"Fenomen wody". Może przejrzysz na oczy, że teraz
to humaniści wciskają ludziom ateistyczno-agnocystyczny
kit, podczas gdy prawdziwa nauka pokazuje niedowiarkom,
że wszędzie jest Ręka Boża.

--
Nemrod Vargardsson

Pwt 32,41 Gdy miecz błyszczący wyostrzę
i wyrok wykona ma ręka,
na swoich wrogach się pomszczę,
odpłacę tym, którzy Mnie nienawidzą.
42 Upoję krwią moje strzały,
mój miecz napasie się mięsem,
krwią poległych i uprowadzonych,
głowami dowódców nieprzyjacielskich.

Jacek

W dniu Wed, 23 Aug 2023 17:06:00 +0200, użytkownik Nemrod napisał:

> [...]
> indziej. Możliwe, że jako Potop należy przyjąć katastrofę rozdzielenia
> się Superkontynentu na to co widzimy dzisiaj na globusie.

LOL. Chłopie, tak zaczadziałeś od Pisma że ci w kiepele brak miejsca na
elementarną wiedzę.

--
Jacek

Nemrod

W dniu 23.08.2023 o 17:51, Jacek pisze:
> LOL. Chłopie, (...) brak miejsca na
> elementarną wiedzę.

Coś cię te prawda o Bożym Potopie wyjątkowo
boli, co? Boża nieuchronna sprawiedliwość
i kara, zamiast apokatastazy i tym podobnych
bzdur i bredni.

Jacek

W dniu Wed, 23 Aug 2023 18:06:34 +0200, użytkownik Nemrod napisał:

> Coś cię te prawda o Bożym Potopie wyjątkowo boli, co? Boża nieuchronna
> sprawiedliwość i kara, zamiast apokatastazy i tym podobnych bzdur i
> bredni.

Pacanie, ostatni superkontynent, Pangega, rozpadł się jakieś 200 mln. lat
temu a ludzie jeszcze 2 mnl. lat temu byli małpami. Nie bredź tylko
poczytaj cokolwiek poza Pismem.

--
Jacek

Nemrod

W dniu 23.08.2023 o 19:57, Jacek pisze:
> (...), ostatni superkontynent, Pangega, rozpadł się jakieś 200 mln. lat
> temu a ludzie jeszcze 2 mnl. lat temu byli małpami. (...)

Bredzisz nieuku, poczytaj se materiały naukowe jeszcze raz.
Tu masz grafikę ilustracyjną, może pismo obrazkowe lepiej zrozumiesz:

https://en.wikipedia.org/wiki/Pangaea#/media/File:Pangaea_to_present.gif

Najstarsze szczątki homo habilis datuje się na 2.5 mln lat temu, co
oznacza, że w granicach błędu pomiarowego ludzie mogli istnieć nawet
65 mln lat temu. Czyli początek ludzkości bym widział nawet gdzieś
na początku Paleogenu, i cały czas jest tu sporo miejsca na Potop.

I ludzie to nie małpy, krętaczu ewolucyjny. Naczytałeś się
bzdur i masz klapki na oczach. Poczytaj sobie o krytyce
ewolucjonizmu np. Behe'go czy Denton'a żeby mieć jakieś
pojęcie, że obecnie ewolucjonizm darwinistyczny jest
w głębokim kryzysie, a gwóźdź do jego trumny wbija
właśnie biochemia i biologia molekularna.

Materiał kopalny POTWIERDZA przekaz biblijny.
Nowe gatunki pojawiały się tam w sposób skokowy,
nieciągły i jako takie potem znikały. To nie znaczy,
że np. odrzucam ideę wspólnego pochodzenia. Chodzi o to,
że biologiczne stworzenie odbywało się pod wpływem
nadprzyrodzonego zastrzyku z genów do starszych komórek
rozrodczych, tak aby powstał nowy gatunek. Wystarczyłoby
w tym celu utworzyć nową parę samca i samicy, którzy następnie
weszliby w cykl reprodukcyjny rozmnażając się w postępie
liczb króliczych. I dlatego też logiczny jest pogląd, że
wszyscy ludzie pochodzą od pierwszej pary rodziców,
Adama i Ewy. A bliskie pokrewieństwo wszystkich obecnie żyjących
ludzi jest udowodnione naukowo - genetycznie.

Tak więc tkwisz w błędzie, dlatego zastanów się i nawróć się
do jedynie-słusznego Kościoła Katolickiego, inaczej wylądujesz
w jeziorze ognio-siarkowym z ciężarem grzechu przywiązanym
do obydwu nóg.

Jacek

W dniu Wed, 23 Aug 2023 21:13:47 +0200, użytkownik Nemrod napisał:

> Najstarsze szczątki homo habilis datuje się na 2.5 mln lat temu, co
> oznacza, że w granicach błędu pomiarowego ludzie mogli istnieć nawet 65
> mln lat temu.

Czy ty nie masz za grosz samokrytycyzmu? Błąd pomiaru 65 mln dla daty 2,5
mln? :) Zaprawdę, powiadam wam - kto polega na jednym źródle, głupim jest
i pozostanie takim. Amen.

--
Jacek

Nemrod

W dniu 23.08.2023 o 21:37, Jacek pisze:

> Czy ty nie masz za grosz samokrytycyzmu? Błąd pomiaru 65 mln dla daty 2,5
> mln? :) (...)

No bo ty nie rozumiesz, że to co jest fizycznie zachowane jest
zawsze dużo późniejsze od tego co się nie zachowało w materiale
kopalnym. Homo habilis jest udowodniony w Neogenie, a więc
całkie możliwe jest, że powstanie ludzkości trzeba datować
na wcześniejszą geologiczną epokę Paleogen, czyli do 66 mln lat temu.
I masz milion lat marginesu na Potop. Jasne?

Jacek

W dniu Wed, 23 Aug 2023 21:44:56 +0200, użytkownik Nemrod napisał:

> [...]
> Paleogen, czyli do 66 mln lat temu.
> I masz milion lat marginesu na Potop. Jasne?

Kompletnie zryta kiepeła. Ponieważ najstarsze szczątki są sprzed 2,5 mln,
to znaczy że ludzie żyli 66 mln lat temu...

--
Jacek

Nemrod

W dniu 23.08.2023 o 23:01, Jacek pisze:
> (...) Ponieważ najstarsze szczątki są sprzed 2,5 mln,
> to znaczy że ludzie żyli 66 mln lat temu...

Zachowujesz się jak dzieciak, który z braku argumentów
bawi się w przekomarzanie. A powinieneś wiedzieć, że
datowania są przybliżone i w związku z czym te dwie
liczby są geologicznie bliskie, a to oznacza, że
Potop mógł mieć miejsce te ~65 mln lat temu,
jako rodzaj katastrofy superkontynentalnej.

Ale ja ci jeszcze powiem dodatkowy argument
za tym dlaczego nie znajduje się szczątków
ludzi przedpotopowych lub, że znalezienie
takowych jest praktycznie niemożliwe.
Jest tak z bardzo prostego powodu, a mianowicie
takiego, że populacja ludzi przedpotopowych
zginęła tragicznie w wodach Potopu i przez to
stała się karmą dla ryb - ich truchła zeżarły
rekiny, węże morskie czy jacyś wodni padlinożercy.
I dlatego ich nigdzie w materiale kopalnym nie ma,
zostali zmyci z powierzchni ziemi, a jakiekolwiek
ich szczątki zostały skutecznie zutylizowane
przez biosystem tamtego okresu.

I teraz, ku przestrodze, lepiej nawróć się do
jedynie-słusznego Kościoła Katolickiego,
żebyś przypadkiem nie zginął tak jak
pewien Rosjanin plażowicz, który został
pożarty przez drapieżnego rekina. Bez
nawrócenia nic dobrego cię nie spotka,
i pamiętaj, że ostrzegałem nie jeden raz.

Jacek

W dniu Thu, 24 Aug 2023 06:01:16 +0200, użytkownik Nemrod napisał:

> Jest tak z bardzo prostego powodu, a mianowicie takiego, że populacja
> ludzi przedpotopowych zginęła tragicznie w wodach Potopu i przez to
> stała się karmą dla ryb

I te ryby wrąbały biedaków razem z kościami :) To wiedza z Gońca
Niedzielnego czy z Nowej Świątyni? :)

--
Jacek

Nemrod

W dniu 24.08.2023 o 07:54, Jacek pisze:
> I te ryby wrąbały biedaków razem z kościami (...)

A jakże, skoro to robią nawet dzisiejsze rekiny-ludojady,
z których jeden wrąbał ruskiego turystę (źródło: onet.pl).
Dla takiego rekina taka koścista dieta jest tylko co najwyżej
ciężkostrawna, a to zwykły pikuś. Tu masz więcej:

https://dinoanimals.pl/zwierzeta/rekin-ludojad-zarlacz-bialy/

jotemon

Obiecuję, że to była moja ostatnia próba.

jotemon

Jacek

W dniu Thu, 24 Aug 2023 08:12:40 +0200, użytkownik Nemrod napisał:

> A jakże, skoro to robią nawet dzisiejsze rekiny-ludojady,

No i tak jakoś się zrobiło że gnaty po innych zwierzakach zostały tylko na
ludzkie gnaty te rekiny miały apetyt :)

--
Jacek

Nemrod

W dniu 24.08.2023 o 09:59, Jacek pisze:
> No i tak jakoś się zrobiło że gnaty po innych zwierzakach zostały tylko na
> ludzkie gnaty te rekiny miały apetyt :)

A zaobserwowałeś kiedyś żeby np. pies srał
kościami z kurczaka? :P

Jacek

W dniu Thu, 24 Aug 2023 10:03:17 +0200, użytkownik Nemrod napisał:

> A zaobserwowałeś kiedyś żeby np. pies srał kościami z kurczaka? :P

Nie nadążam za twoim wyrafinowaniem. Jakoś nie łapię co ma srający pies do
ważkiego zagadnienia - mianowicie czy jakiś tam bóg istnieje czy nie :)

--
Jacek

Nemrod

W dniu 24.08.2023 o 10:14, Jacek pisze:
> Nie nadążam za twoim wyrafinowaniem. Jakoś nie łapię co ma srający pies

Bo to jest celowy zabieg retoryczny, żebyś wiedział, że pies sra
na takie problemy jakie tu wyżej przedstawiłeś.
I chyba łatwo se wyobrazić, do czego były zdolne drapieżne ryby
sprzed milionów lat - dinozaury były w stanie przetrawić, a co dopiero
jakieś chudzinki ludzkie.

> do ważkiego zagadnienia - mianowicie czy jakiś tam bóg istnieje czy nie :)

Skoro, jak wynika z księgi Przyrody, wszystko jest uczynione celowo,
to znaczy, że Bóg istnieje, i w dodatku jest Bogiem Żywym.

I uważaj, bo jeśli się nie nawrócisz do jedynie-słusznego Kościoła
Katolickiego, to możesz paść ofiarą plagi wściekłych psów,
które cię będą prześladować, srać ci przed dom i odstraszać
sąsiadów, listonoszy i kurierów. Pamiętaj, że ostrzegałem.

Jacek

W dniu Thu, 24 Aug 2023 10:32:57 +0200, użytkownik Nemrod napisał:

> jak wynika z księgi Przyrody, wszystko jest uczynione celowo,
> to znaczy, że Bóg istnieje,

Srali muchy, bedzie wiosna. Bóg istnieje bo wszystko jest celowe.
A ponieważ wszystko jest celowe, to bóg istnieje. Oj, Nemrodzie,
wystaw ten zakuty łeb z religijnego bagienka. Jest tylu fajnych,
innych bogów do wyboru do koloru a nawet co poniektórzy, bardziej dorośli
w ogóle olewają wszystkie bóstwa jako byty niekonieczne do życia w zgodzie
ze światem.

--
Jacek

Nemrod

W dniu 24.08.2023 o 11:30, Jacek pisze:
> (...) Bóg istnieje bo wszystko jest celowe.
> A ponieważ wszystko jest celowe, to bóg istnieje. Oj, (...)

Chyba ci się pomyliła księga Przyrody (nauki przyrodnicze
i ścisłe) z księgą Objawienia (Biblia). Aj waj?

Jacek

W dniu Thu, 24 Aug 2023 11:37:35 +0200, użytkownik Nemrod napisał:

> Chyba ci się pomyliła księga Przyrody (nauki przyrodnicze
> i ścisłe) z księgą Objawienia (Biblia). Aj waj?

Widzisz, dla mnie nie istnieją Księgi. W moim świecie występują wyłącznie książki :)
I czyżbym się przesłyszał czy naprawdę powiedziałeś coś co się bardzo kojarzy z
niechętnym stosunkiem do Żydów? A feeee... przecież twoi bogowie to Żydzi.

--
Jacek

Nemrod

W dniu 24.08.2023 o 15:08, Jacek pisze:
> (...)
> I czyżbym się przesłyszał czy naprawdę powiedziałeś coś co się bardzo kojarzy z
> niechętnym stosunkiem do Żydów? A feeee... przecież twoi bogowie to Żydzi.

Skoro pleciesz te swoje pierdy, co ci ślina na język przyniesie,
to możesz już zjeżdżać. I pamiętaj, żeby nawrócić się do
jedynie-słusznego Kościoła Katolickiego, inaczej skończysz
razem z resztą pomiotu piekielnego w jeziorze ognio-siarkowym,
gdzie nawet diabeł z bólu zapłacze.