Oko.press "pyta": Czy izraelski Pegasus mieści się w ramach demokratycznego państwa prawa?

A. Filip

https://oko.press/pegasus-gorzej-niz-podsluch-potrafi-tez-podrzucac-dowody/
> 26 grudnia 2021 ;
> Pegasus: gorzej niż podsłuch. Umożliwia podrzucanie dowodów. Giertych,
> Wrzosek, Brejza, kto jeszcze…
>
> Używane porównanie do „podsłuchu" jest nietrafione: Pegasus i systemy
> podobne są znacznie bardziej niebezpieczne, dają nieporównanie większy
> dostęp do zainfekowanego urządzenia. Czy tak niebezpieczne narzędzia w
> ogóle mieszczą się w ramach demokratycznego państwa prawa? […]

Cóż za celne "pytanie", nieprawdaż?

--
A. Filip

Robert Tomasik

W dniu 26.12.2021 o 22:41, A. Filip pisze:
> https://oko.press/pegasus-gorzej-niz-podsluch-potrafi-tez-podrzucac-dowody/
> Cóż za celne "pytanie", nieprawdaż?

Pytanie świadczące o braku znajomości rzeczy. W prawie mowa o KONTROLI
OPERACYJNE, a nie PODSŁUCHU. Podsłuch, to też nei wiadomo, o co chodzi,
bo może być to podrzucona u kogoś w gabinecie pluskwa, ale i też
przejmowanie połączeń głosowych - przykładowo. Jeśli wierzyć relacjom
medialnym, to PEGASUS mógł podsłuchiwać wokół telefonu i to byłby podsłuch.

--
Robert Tomasik

J.F

A ta Kontrola Operacyjna to co to dokladnie jest ?

J.

Shrek

W dniu 28.12.2021 o 13:49, J.F pisze:

> A ta Kontrola Operacyjna to co to dokladnie jest ?

Na przykład podsłuch:P

--
Shrek

A. Filip

Shrek <1...@wp.pl> pisze:
A gdzie złośliwe (jakoś tam uzasadnione) "Podsłuch+" ?
Dobra zmiana w podsłuchach też musiała być! ;-)

--
A. Filip

Robert Tomasik

> A ta Kontrola Operacyjna to co to dokładnie jest ?

Cały szereg różnych rzeczy. Można robić kontrolę operacyjną podczepiając
GPS pod samochód przykładowo. Pojęcie kontroli operacyjnej jest bardzo
szerokie i ma niewielkie powiązanie z telefonem.

--
Robert Tomasik

Krzysztof kw1618

W dniu 2021.12.28 o 13:49, J.F pisze:

> A ta Kontrola Operacyjna to co to dokladnie jest ?

Gadające głowy prawnicze w telewizjach gadanych wyjaśniły, że Sąd wyraża
zgodę na kontrolę operacyjną po rozpatrzeniu wniosku.

Ustawa o policji:
Art. 19
6. Kontrola operacyjna prowadzona jest niejawnie i polega na:
1) uzyskiwaniu i utrwalaniu treści rozmów prowadzonych przy użyciu
środków technicznych, w tym za pomocą sieci
telekomunikacyjnych;
2) uzyskiwaniu i utrwalaniu obrazu lub dźwięku osób z pomieszczeń,
środków transportu lub miejsc innych niż miejsca
publiczne;
3) uzyskiwaniu i utrwalaniu treści korespondencji, w tym korespondencji
prowadzonej za pomocą środków komunikacji
elektronicznej;
4) uzyskiwaniu i utrwalaniu danych zawartych w informatycznych nośnikach
danych, telekomunikacyjnych urządzeniach
końcowych, systemach informatycznych i teleinformatycznych;
5) uzyskiwaniu dostępu i kontroli zawartości przesyłek.

Ustawa o ABW i AW:
Art. 27. 1. Sąd, na pisemny wniosek Szefa ABW, złożony po uzyskaniu
pisemnej zgody Prokuratora Generalnego, może, w drodze postanowienia,
zarządzić kontrolę operacyjną – gdy inne środki okazały się bezskuteczne
albo będą nieprzydatne
– przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych
przez ABW w celu rozpoznawania,
zapobiegania i wykrywania przestępstw, o których mowa w:
1) art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a, c, d i e,
[...]

Art. 5. 1. Do zadań ABW należy:
1) rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie zagrożeń godzących w
bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz jego
porządek konstytucyjny, a w szczególności w suwerenność i międzynarodową
pozycję, niepodległość i nienaruszalność
jego terytorium, a także obronność państwa;
2) rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw:
a) szpiegostwa, terroryzmu, bezprawnego ujawnienia lub wykorzystania
informacji niejawnych i innych przestępstw godzących w bezpieczeństwo
państwa,
b) godzących w podstawy ekonomiczne państwa,
c) korupcji osób pełniących funkcje publiczne, o których mowa w art. 1 i
2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia
działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U.
z 2017 r. poz. 1393 oraz z 2019 r. poz. 371 i 492), jeśli może to godzić
w bezpieczeństwo państwa,
d) w zakresie produkcji i obrotu towarami, technologiami i usługami o
znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa
państwa,
e) nielegalnego wytwarzania, posiadania i obrotu bronią, amunicją i
materiałami wybuchowymi, bronią masowej
zagłady oraz środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi, w
obrocie międzynarodowym,
f) przeciwko wymiarowi sprawiedliwości, określonych w art. 232, art.
233, art. 234, art. 235, art. 236 § 1 i art. 239
§ 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1950 i 2128), jeżeli pozostają w związku
z przestępstwami, o których mowa w lit. a–e
oraz ściganie ich sprawców;

Tak więc nawet ABW nie może kontrolować operacyjnie we wszystkich
przypadkach, a tylko w niektórych.
Dożyliśmy takich czasów, gdzie w komunikacja elektroniczna wyręcza nas w
wielu sprawach i wiele tego co dzieje się kilka tys. km dalej można
dowiedzieć się nie wychodząc zza biurka.

Krzysztof kw1618

Ufność osób które były podsłuchiwane, że nikt nigdy nie będzie ich
podsłuchiwał w ten czy inny sposób, jest zadziwiająca. Przecież to są
osoby które mają przeciwników politycznych, procesowych, innych.

Ciekawe jakie mieli hasła do swoich usług:
Halinka10 jurek1989
czy jednak:
Ujn78kj!tGb=;cFv

Można mieć hasło bardzo łatwe do zapamiętania;

WwT,zNnNbCmP,bWzBh16z!

Pierwsze litery od słów:
Wierzę w to, że nikt nigdy nie będzie chciał mnie podsłuchiwać,bo
wymyślam zawsze bezpieczne hasła 16 znaków!

Robert Tomasik

W dniu 28.12.2021 o 23:41, Krzysztof kw1618 pisze:
> [...]
>
> Pierwsze litery od słów: Wierzę w to, że nikt nigdy nie będzie chciał
> mnie podsłuchiwać,bo wymyślam zawsze bezpieczne hasła 16 znaków!

Odpowiednie hasła mogą Cię zabezpieczyć przed włamaniem do usługi, ale
to z przejęciem urządzenia ma niewiele wspólnego.

--
Robert Tomasik

Marcin Debowski

On 2021-12-28, Krzysztof kw1618 <kw1...@gazeta.pl> wrote:
> [...]
>
> Pierwsze litery od słów:
> Wierzę w to, że nikt nigdy nie będzie chciał mnie podsłuchiwać,bo
> wymyślam zawsze bezpieczne hasła 16 znaków!

Tak sobie właśnie zahasłowałem jedno archiwum w 2001. Nie powiem,
okazało się to bardzo skuteczne.

--
Marcin

Henryk Hajdan

Podejrzewam, że więcej jak 80% użytkowników zapamiętuje hasła w
urządzeniu, więc przejęcie urządzenia, to wiadomo co dalej.

Henryk Hajdan

W dniu 2021.12.29 o 08:01, Henryk Hajdan pisze:
Gdzieś czytałem że administratorzy sieci ujawniali hasła użytkowników i
pokazywali to na wewnętrznych szkoleniach w firmach, niestety najwięcej
było prostych haseł.

J.F.

Czyli o co chodzi?
Ze mozliwosci Pegasusa swietnie sie wpisują w Kontrolę Operacyjną
prowadzona przez uprawnione organy?
Na podstawie ogolnego pozwolenia sądu na KO ?

J.

Robert Tomasik

W dniu 29.12.2021 o 17:03, J.F. pisze:

> Czyli o co chodzi? Ze mozliwosci Pegasusa swietnie sie wpisują w
> Kontrolę Operacyjną prowadzona przez uprawnione organy? Na podstawie
> ogolnego pozwolenia sądu na KO ?

To, co PEGASUS może niekoniecznie musi być tym, z czego faktycznie
korzystano. To tylko narzędzie. Śrubokrętem można wybić oko, ale
przecież przeważnie się śruby wkręca / wykręca.

Po za tym poza kontrolą operacyjną mamy jeszcze "zdalne przeszukanie
urządzenia elektronicznego" robione na podstawie kodeksu postępowania
karnego.

No i skąd wiadomo, że to polskie służby zainstalowały w danym telefonie
eksploida, skoro wiele państw tego używało. Trzeba by sprawdzić, czy nie
jest to zgodne z prawem innego kraju. Tylko którego?

--
Robert Tomasik

Olin

Dnia Thu, 30 Dec 2021 01:13:59 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> No i skąd wiadomo, że to polskie służby zainstalowały w danym telefonie
> eksploida, skoro wiele państw tego używało. Trzeba by sprawdzić, czy nie
> jest to zgodne z prawem innego kraju. Tylko którego?

To proste. Brejzę w czasie kampanii wyborczej podsłuchiwały służby San
Escobar, podobnie jak prokurator Wrzosek, bo oni tam bardzo interesują się
sprawami wzorcowej demokracji.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Stefan Kisielewski

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

A. Filip

Olin <ku...@adres.w.stopce> pisze:

> To proste. Brejzę w czasie kampanii wyborczej podsłuchiwały służby San
> Escobar, podobnie jak prokurator Wrzosek, bo oni tam bardzo interesują się
> sprawami wzorcowej demokracji.

Mówimy o formalnie stawianych zarzutach z zakresu prawa karnego i
zarzutach politycznych? W pierwszym przypadku bycie na czele listy
podejrzanych nie jest dowodem winy a "tylko" powodem do
najstaranniejszego sprawdzenia już na początku śledztwa.

Czyli: Odpowiedzi na twoją "sugestie" powinny się istotnie różnić na
pl.soc.polityka i pl.soc.prawo (karne).

To że ktoś "wrabia" nie jest jedną z narzucających się linii obrony?
Mecenas Giertych *jako obrońca* by się nią z pewnością nie rzucił! ;-)

--
A. Filip

Shrek

W dniu 30.12.2021 o 11:15, A. Filip pisze:

> [...]
> podejrzanych nie jest dowodem winy a "tylko" powodem do
> najstaranniejszego sprawdzenia już na początku śledztwa.

Dlatego odmówiono wszczęcia śledztwa?

--
Shrek

Olin

Dnia Thu, 30 Dec 2021 12:35:18 +0100, Shrek napisał(a):

> Dlatego odmówiono wszczęcia śledztwa?

Ziobrotura jest zajęta wysyłaniem wezwań Giertychowi. Jak już się z tym
upora, wezmą się do zaległej roboty.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

pewno znowu coś ukradli."
Michaił Sałtykow Szczedrin

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

A. Filip

Shrek <1...@wp.pl> pisze:
Bo czego miało dotyczyć śledztwo *bez udostępnienia telefonu* ?
Tego czy jedna taka organizacja "z Kanady" jest godna zaufania?
Miało by to być bicie piany w duchu "słowo przeciw słowu"?

Dla mnie decyzja prokuratury jest "dość dyskusyjna" ale bez możliwości
polegania na postępowaniu dowodowym *w Polsce* nie *bezdyskusyjnie*
nieprawidłowa. <cynizm> *Mogli* pójść na "polityczną łatwiznę" to
poszli jak pani "prokurator niezależna" uprzejmie zostawiła w miarę
dobrą/przyzwoitą furtkę. </cynizm>

Zasada że "służb" się naprawdę poważnie pyta *tylko* dlatego bo ktoś
gdzie za granicami coś napisał niby powinna być zastosowana w tym
przypadku tyle że taki precedens miałby BARDZO daleko idące konsekwencje
w przyszłości, także "poza PiS" przyszłości. <ironia> Prokuratura
traktuje to równie poważnie jak śledztwo o łamanie konstytucji w Starych
Kiejkutach przez osiem lat rządów premiera Tuska (PO). </ironia>

--
A. Filip
| Aforyzmy to lśniące wśród mroków latarnie. (Przysłowie chińskie)

J.F

Ale komu moze zalezec na kontroli senatora Brejzy? :-)

J.

Shrek

W dniu 30.12.2021 o 13:05, A. Filip pisze:

> Bo czego miało dotyczyć śledztwo *bez udostępnienia telefonu* ?

Użycia pegazusa?

> Tego czy jedna taka organizacja "z Kanady" jest godna zaufania?
> Miało by to być bicie piany w duchu "słowo przeciw słowu"?

Mogłoby ale nikt tego nie sprawdził:p

> Dla mnie decyzja prokuratury jest "dość dyskusyjna"

Akurat nie jest dyskusyjna. Nie ma o czym dyskutować.

> ale bez możliwości
> polegania na postępowaniu dowodowym *w Polsce* nie *bezdyskusyjnie*
> nieprawidłowa.

Jest - brak narzędzia przestępstwa to chleb powszechny.

> Zasada że "służb" się naprawdę poważnie pyta *tylko* dlatego bo ktoś
> gdzie za granicami coś napisał niby powinna być zastosowana w tym
> przypadku tyle że taki precedens miałby BARDZO daleko idące konsekwencje

No trudno. Taki lajf.

> w przyszłości, także "poza PiS" przyszłości. <ironia> Prokuratura
> traktuje to równie poważnie jak śledztwo o łamanie konstytucji w Starych
> Kiejkutach przez osiem lat rządów premiera Tuska (PO). </ironia>

Nie wiem. NIe znam się ale abopeło nie jest zasadą prawną.

--
Shrek

Robert Tomasik

W dniu 30.12.2021 o 10:49, Olin pisze:

> To proste. Brejzę w czasie kampanii wyborczej podsłuchiwały służby San
> Escobar, podobnie jak prokurator Wrzosek, bo oni tam bardzo interesują się
> sprawami wzorcowej demokracji.

Wykluczysz, ze jakiś obcy wywiad zbiera haki na polityków, którzy mogą
coś po wyborach znaczyć?

--
Robert Tomasik

Robert Tomasik

W dniu 30.12.2021 o 13:15, J.F pisze:

> Ale komu moze zalezec na kontroli senatora Brejzy? :-)

Mo,że nie o niego chodziło, a jakiegoś jego rozmówcę? Możliwości jest od
przysłowiowej "pyty". Jak będziemy mieć na senatora haka, to może on nam
dostarczy coś na innego? Chwilowo się pyskówka w mediach zrobiła, która
ma nie za wiele wspólnego z merytoryką.

--
Robert Tomasik

Shrek

> Wykluczysz, ze jakiś obcy wywiad zbiera haki na polityków, którzy mogą
> coś po wyborach znaczyć?

Od wykluczania to jest chyba prokuratura. A ta odmówiła wszczęcia
postepowania, więc źle adresujesz swoje wątpliwości.

--
Shrek

A. Filip

Robert Tomasik <robert....@gazeta.pl> pisze:
Izraelski Mossad by przenigdy czegoś takiego nie zrobił antysemito
jeden! ;-)

--
A. Filip

Robert Tomasik

W dniu 30.12.2021 o 20:48, A. Filip pisze:
> Izraelski Mossad by przenigdy czegoś takiego nie zrobił antysemito
> jeden!;-)

No to jeden mamy z głowy. Ale jeszcze kilka zostaje :-)

--
Robert Tomasik

Animka

W dniu 2021-12-30 o 20:48, A. Filip pisze:

> Izraelski Mossad by przenigdy czegoś takiego nie zrobił antysemito
> jeden! ;-)

To już za UB nie było pewnie takiego kurestwa. Ludzie zamiast iśc do
łopaty bawia się podsłuchem dla swoich państwa.

--
animka

A. Filip

Robert Tomasik <robert....@gazeta.pl> pisze:
A mówiąc całkiem cynicznie: Jak takie narzędzie jest w Izraelu dostępne
to jego nie używanie "nieco szerzej" przez Mossady *dla mnie* byłoby
dowodem *rażącej* niekompetencji. Poszkodowanych ma być wielu: Jeden z
nich nie może złożyć zawiadomienia po linii możliwości działania
*obcego* wywiadu choćby to dla niego nie było najbardziej nasuwające się
podejrzenie? ;-)

Tyle że jakoś "przecieki kontrolowane" o zaleceniach jak urzędnicy
państwowi mają zmniejszać ryzyko "podatności na oprogramowanie
(*TAKŻE*) z Izraela" nie wyszły. Zalecenia nowe lub już jakiś czas
istniejące. *Poza salą sądową* to może sugerować całkiem sporo IMHO.
Mówiąc bardzo oględnie IMHO te zarzuty to niekoniecznie wszystko prawda
ale coś+ w tym raczej+ jest.

"Twoja hierarchia strachów (szeroko) świadczy o tobie".

--
A. Filip

Olin

Dnia Thu, 30 Dec 2021 20:38:09 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> Wykluczysz, ze jakiś obcy wywiad zbiera haki na polityków, którzy mogą
> coś po wyborach znaczyć?

Tak, to bezsprzecznie kolejna ustawka TVN. Teraz jeszcze plujo na służby,
że inwigiluje opozycję i niewygodną prokurator.
Za Generała był porządek, bo dziennikarze czekali na wytyczne, co
publikować a nie pisali, co im głowy przyjdzie. Straszny bałagan.

Ale możesz mieć rację i, tak jak pisałem, San Escobar zbiera haki na
Wrzosek i Brejzę.

Aha. Tak się składa, że w 2019 kurwizja przedstawiała zmanipulowane esemesy
mające pochodzić z telefonu Brejzy. Na pewno oryginały pochodziły od tego
obcego wywiadu, który tak bardzo zaciekawił się akurat Giertychem, Wrzosek
i Brejzą.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Nikołaj Gogol

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

J.F

On Thu, 30 Dec 2021 20:42:14 +0100, Shrek wrote:
> [...]

W sumie, to dziwne byloby, gdyby nie wszystkich :-)

> Od wykluczania to jest chyba prokuratura. A ta odmówiła wszczęcia
> postepowania, więc źle adresujesz swoje wątpliwości.

Slusznie piszesz - sprawa podsluchu przez obce sluzby powinna sie
zajac, wiec widac podsluchiwaly swoje sluzby :-)

J.

A. Filip

Olin <ku...@adres.w.stopce> pisze:

> [...]
> obcego wywiadu, który tak bardzo zaciekawił się akurat Giertychem, Wrzosek

To zmanipulowane ("mające pochodzić") czy prawdziwe? :-)
Albo rybka albo akwarium albo znacznie lepsze planowanie parę ruchów naprzód.

--
A. Filip

Olin

Dnia Fri, 31 Dec 2021 12:06:10 +0100 (CET), A. Filip napisał(a):

> To zmanipulowane ("mające pochodzić") czy prawdziwe? :-)

Zmanipulowane, bo oryginalna treść była inna.
Pogratulować Pereirze znajomości i źródeł w obcych służbach.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Niestety, jest to rząd."
Woody Allen

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

J.F

On Thu, 30 Dec 2021 01:13:59 +0100, Robert Tomasik wrote:
Ale jest jeszcze inna sprawa - na zwykłą "kontrole operacyjną" jak
rozumiem musi byc zgoda sądu czy innego uprawnionego organu.

A uzywaniem Pegasusa kto rządzi?
Tzn tego kupionego przez polskie sluzby ...

J.

Robert Tomasik

W dniu 31.12.2021 o 12:23, J.F pisze:
> A uzywaniem Pegasusa kto rządzi?
> Tzn tego kupionego przez polskie sluzby ...

Ufam, że też sąd. Jak masz karabin maszynowy, to niekoniecznie musisz
cały magazynek wystrzelać w oponenta. Czasem jeden strzał wystarczy.

Podobnie z PEGASUS-em. to, ze on może wszystko nie oznacza, że zawsze
wszystko należy zrobić. Tylko to wymaga etyki ze strony tego, co się tym
posługuje. Zresztą gówno-burza jest oparta o założenie, że każdy
wszystkie dane wyciągał, czego raczej na podstawie znalezienia samego
eksploida stwierdzić się nie da. Przynajmniej ja nie wiem, jak to zrobić.

--
Robert Tomasik

Robert Tomasik

W dniu 31.12.2021 o 09:51, A. Filip pisze:
> [...]
> nich nie może złożyć zawiadomienia po linii możliwości działania
> *obcego* wywiadu choćby to dla niego nie było najbardziej nasuwające się

Bardzo celnie zauważone. Najlepszym sposobem uniknięcia podsłuchania
jest nie przesyłanie przez niepewne kanały rzeczy, które mają pozostać
niejawne. Podsłuchujący mnie dowie się, kiedy wracam na obiad, albo o
której jadę na trening. nikt normalny o naprawdę tajnych rzeczach nie
gada po telefonach komórkowych.

Ja naprawdę nie handluję bronią, ani nie uprawiam światowego terroryzmu,
ale używam po prostu w miarę bezpiecznych sposobów komunikacji. W
korespondencji email, takie minimum, to szyfrowanie i podpis. Pewnie, ze
da się złamać, ale już jest to jakieś utrudnienie. Jeśli chodzi o
komunikatory, to dobrze używać takich z różnych bloków. Szanse na
porozumienie GRU z CIA uważam za dość znikome, a jak skorzystamy z
Chińskiego, albo Koreańskiego, no to już w ogóle "kosmos".

--
Robert Tomasik

Robert Tomasik

W dniu 31.12.2021 o 11:52, Olin pisze:
> [...]
> obcego wywiadu, który tak bardzo zaciekawił się akurat Giertychem, Wrzosek

Wysłanie SMS-a z dowolnego numeru na dowolny numer nie jest żadnym
problemem. Są odpowiednie usługi w Internecie. SMS nie idzie miedzy
urządzeniami, tylko przez sieć i wystarczy tu podmienić prezentatę.
Nigdy nie dostałeś SMS-a z numeru "ALLEGRO.PL" lub podobnego? Czy
naprawdę uważasz, ze istnieje taki numer? Albo że nie można zamiast
literek wpisać cyferek?

Natomiast to, że można to zrobić oczywiście nie oznacza, ze każdy SMS
przychodzi ze zmienioną prezentatą. No i oczywiście można wcześniej czy
później to sprawdzić, zweryfikować.

--
Robert Tomasik

Kviat

> eksploida stwierdzić się nie da. Przynajmniej ja nie wiem, jak to zrobić.

I nic dziwnego, że nie wiesz.

Jak pisze się poprawnie "eksploid", co czynisz już któryś raz, wie
każdy, kto chociaż powierzchownie ma do czynienia z bezpieczeństwem,
albo chociaż raz w życiu przeczytał dowolny artykuł z tym tematem związany.
Niby zajmujesz się jakimś zabezpieczaniem danych z monitoringów i
próbujesz się tu kreować na jakiegoś specjalistę od cyberbezpieczeństwa,
a w co drugim twoim zdaniu wyłażą braki merytoryczne w tym zakresie na
poziomie podstawowym. I używasz słów, które gdzieś tam usłyszałeś - o
czym świadczy właśnie pisownia.

Możliwe, że ze 20 lat temu jakiś tam monitoring zgrywałeś z dysku na
dysk, być może tak było, ale kopiowanie plików jeszcze nikogo nie
zamieniło w specjalistę od bezpieczeństwa internetowego, a wszystko
wskazuje na to, że wiedzę na ten temat masz na poziomie znajomości
obsługi defibrylatora AED, którą to znajomością równie ochoczo starałeś
się na grupie podzielić. I też ci nie wyszło.

Powrotu do zdrowia życzę.
Piotr

Robert Tomasik

W dniu 31.12.2021 o 15:05, Kviat pisze:
> Jak pisze się poprawnie "eksploid", co czynisz już któryś raz, wie
> każdy, kto chociaż powierzchownie ma do czynienia z bezpieczeństwem,
> albo chociaż raz w życiu przeczytał dowolny artykuł z tym tematem związany.

Bo nie czerpię swojej wiedzy z artykułów. :-)

--
Robert Tomasik

A. Filip

Robert Tomasik <robert....@gazeta.pl> pisze:
Niektórzy zamiast dwuklik mówią dwumlask a zamiast interface
międzymordzie [z tym drugim to już chyba tylko polemiczna przesada ;-) ]

--
A. Filip
| Biada temu, kto ma rację! (Przysłowie żydowskie)

Marcin Debowski

A z czego czerpiesz co używa wyrażena exploid? :)

--
Marcin

Shrek

W dniu 31.12.2021 o 12:00, J.F pisze:

> Slusznie piszesz - sprawa podsluchu przez obce sluzby powinna sie
> zajac, wiec widac podsluchiwaly swoje sluzby :-)

Przydatność tej prokuratury zahacza o ziobro:P Zresztą nic nie wyjaśnili
- to że nasze podsłuchiwały to wiedzą, ale to nie wyklucza że inni też,
więc śledztwo się należy:P

--
Shrek

Shrek

> nikt normalny o naprawdę tajnych rzeczach nie
> gada po telefonach komórkowych.

Tylko przez gmaila. Zaraz - czy ty właśnie napisałeś, że rząd jest
pojeba^H^H^...nienormalny? Przełożony wie? ;)

--
Shrek

J.F

On Fri, 31 Dec 2021 14:13:39 +0100, Robert Tomasik wrote:

> Ufam, że też sąd. Jak masz karabin maszynowy, to niekoniecznie musisz
> cały magazynek wystrzelać w oponenta. Czasem jeden strzał wystarczy.

Tylko wiesz - jak chcesz normalnie kogos podsluchac,
to stosowny wniosek skladasz, akceptacje uzyskujesz,
pismo do operatora wysylasz i sluchasz ... a slad zostaje - to pismo.

Przynajmniej tak mi sie wydaje, bo jeszcze jakies kancelarie tajne są.

> Podobnie z PEGASUS-em. to, ze on może wszystko nie oznacza, że zawsze
> wszystko należy zrobić. Tylko to wymaga etyki ze strony tego, co się tym
> posługuje.

tzn co - powie "nie uruchomie bez papierka z sadu i g* mnie obchodzi,
ze komendant czy minister sobie zyczy" ?

Nastepny juz tak nie powie :-)

> Zresztą gówno-burza jest oparta o założenie, że każdy
> wszystkie dane wyciągał, czego raczej na podstawie znalezienia samego
> eksploida stwierdzić się nie da. Przynajmniej ja nie wiem, jak to zrobić.

Pegassus sie chyba chwali, ze duzo moze ?

Ale podsluchiwali Brejze czy nie podsluchiwali - jak widac takie
mozliwosci sa. I kto tym dysponuje w Polsce?

J.

Shrek

> Tylko to wymaga etyki ze strony tego, co się tym
> posługuje.
O ja pierdolę... ;)

--
Shrek

Shrek

> A z czego czerpiesz co używa wyrażena exploid? :)

Z tego samego, co wiedzę o tym że zanim użyjesz AED trzeba poczekać aż
pikawa zupełnie stanie, bo można zaszkodzić:P

W dużym skrócie bierze to ze swojego łba, a informacje w nim zawarte
bierze z dupy. Za to jest święcie przekonany o swojej wiedzy i
fachowości - zgodnie zresztą z pewnym prawem.

--
Shrek

Robert Tomasik

W dniu 31.12.2021 o 17:46, J.F pisze:

> Tylko wiesz - jak chcesz normalnie kogos podsluchac,
> to stosowny wniosek skladasz, akceptacje uzyskujesz,
> pismo do operatora wysylasz i sluchasz ... a slad zostaje - to pismo.

Nie! I przestańmy na tym, że nie masz "zielonego" pojęcia :-D

> Przynajmniej tak mi sie wydaje, bo jeszcze jakies kancelarie tajne są.

No więc nie. To jest chyba nawet w ustawie wpisane, jak się to robi.
Nikt do operatora żadnego pisma nie wysyła.

> tzn co - powie "nie uruchomie bez papierka z sadu i g* mnie obchodzi,
> ze komendant czy minister sobie zyczy" ?

Nie. Możesz go uruchomić - przykładowo - tylko na fonię. Generalnie na
to, na co masz zgodę sadu.

> Nastepny juz tak nie powie :-)

I na tym to polega. Trzeba być twardym, albo później odpowiadać.

> Pegassus sie chyba chwali, ze duzo moze ?

Ale czy powinien?

Nie mam zielonego pojęcia, a jakbym miał, to bym nie napisał :-)

--
Robert Tomasik

Robert Tomasik

> A z czego czerpiesz co używa wyrażena exploid? :)

W Polskim języku nie ma litery "X". To, że niektórzy tak piszą, to nie
oznacza, że tak jest dobrze. To jak z palcem na spuście na zdjęciu.
Poznać idiotę, ze się tego czepia. :-)

--
Robert Tomasik

Shrek

> W Polskim języku nie ma litery "X". To, że niektórzy tak piszą, to nie
> oznacza, że tak jest dobrze. To jak z palcem na spuście na zdjęciu.
> Poznać idiotę, ze się tego czepia. :-)

Czasem lepiej po prostu milczeć. W twoim przypadku to będzie... w
większości przypadków:P

--
Shrek

J.F

On Fri, 31 Dec 2021 18:24:41 +0100, Robert Tomasik wrote:

> Nie! I przestańmy na tym, że nie masz "zielonego" pojęcia :-D

> No więc nie. To jest chyba nawet w ustawie wpisane, jak się to robi.
> Nikt do operatora żadnego pisma nie wysyła.

Ale u operatora chyba jakis slad zostaje w jego komputerach?
Kogo podlsuchiwano i kto podsluchiwal.

> Nie. Możesz go uruchomić - przykładowo - tylko na fonię. Generalnie na
> to, na co masz zgodę sadu.

A jak nie masz na nic, a "góra" sobie życzy?
W dodatku jestes jednym z niewielu "operatorow" tegoz Pegasusa i wiesz
ze nikt nie sprawdzi co i na kogo wlaczyles, przynajmniej dopoki
"gora" sobie nie zyczy ?

> I na tym to polega. Trzeba być twardym, albo później odpowiadać.

A przy braku kontroli - trzeba byc mietkim, albo szybko odpowiadac :-)
Nie karnie, ale praca, premia, awans ...

> Ale czy powinien?

Chwalic czy moc sie powinien?

Może. A co tam klien wlaczy, o to juz klienta sprawa, no chyba, ze
dodatkowo pieniedzy.

> Nie mam zielonego pojęcia, a jakbym miał, to bym nie napisał :-)

A nie jest w ustawie napisane ? :-)

To jeszcze mozna spytac KGP oficjalnie.
No chyba, ze Policja nie ma dostepu :-)

J.

Marcin Debowski

On 2021-12-31, Robert Tomasik <robert....@gazeta.pl> wrote:
Jak już mówimy o pisowni to generalnie ZCW konwencje w języku polskim są
dwie: albo stosujemy pisownie oryginalną, w tym wypadku exploiT, albo
wersję spolszczoną, czyli eksploit. O ile Kviat niewątpliwie postanowił
wykorzystać okazję, żeby się do Ciebie przypier..ić to Twój sposób
tłumaczenia brzmi deczko osobliwie w zestawieniu z użytym komplementem
"idiota" :)

Lepszego 2022.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2021-12-31, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Ale u operatora chyba jakis slad zostaje w jego komputerach?
> Kogo podlsuchiwano i kto podsluchiwal.

Ale skąd się wziął tu operator? Po co mieliby mieszać w to operatora?
Chodzi o NSO, operatora Pegasusa?

--
Marcin

Marcin Debowski

Może to taki żargon środowiska cyber-policyjnego? :) W każdym razie
założenie, że się wie lepiej wyłącznie dlatego, że kontr-opinia pochodzi
z dyskusji w internecie jest dość ryzykowne :)

--
Marcin

Kviat

> W Polskim języku nie ma litery "X".

Litery "t" też nie ma?
LOL

Ty jak coś pierdolniesz, to ręce opadają.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Alfabet_polski

A po drugie, to nie jest polskie słowo, więc to słowo może mieć w dupie
czy w polskim alfabecie jest jakaś litera, czy nie ma.

> To, że niektórzy tak piszą, to nie
> oznacza, że tak jest dobrze.

Twoja ignorancja jest zadziwiająca. Przecież to jest kłamstwo.
Nie, niektórzy, tylko wszyscy, którzy mają z tym jakąkolwiek styczność
piszą poprawnie, oprócz ciebie.

Nikt normalny nie pisze "eksploid". A już na pewno nie w środowisku
programistów, czy ludzi którzy zajmują się bezpieczeństwem, więc nawet
nie uda ci się tego zwalić na jakiś żargon, czy pseudo dowcipne
spolszczenie. Takiego delikwenta spacyfikowaliby śmiechem i wywalili w
sekundę z roboty, bo cholera wie czego jeszcze taki ignorant nie wie i
jakich jeszcze pojęć z zakresu bezpieczeństw nigdy na oczy nie widział.
Nie wspominając o komunikacji ze współpracownikami, czy o pisaniu
dokumentacji.

Czasem się zdarzy, że jakiś redaktorzyna ignorant na swoim blogu/w
artykule użyje pokracznego spolszczenia "eksploit", albo ktoś, kto po
prostu nie ma z tym do czynienia na co dzień, więc nie ma się o co czepiać.

Ale "eksploiD"? Tak nawet nie piszą ignoranci.
Jak napisałeś tak pierwszy raz, to faktycznie pomyślałem: literówka,
dziwna i trudna do uzyskania, ale nie niemożliwa. "eks" zamiast "ex" -
też dziwne jak na człowieka zajmującego się zawodowo bezpieczeństwem
internetowym, ale ok, może jakiś patriota i spolszczenia pomagają mu zasnąć.

Gdy "eksploid" napisałeś kolejny raz, to rozwiałeś wszelkie wątpliwości.

> To jak z palcem na spuście na zdjęciu.
> Poznać idiotę, ze się tego czepia. :-)

A po czym poznać ignoranta, który kreuje się na fachowca i równocześnie
nie wie, jak poprawnie piszę się jedno z najczęściej używanych
słów/terminów w tej branży?
I jak nazwać takiego kogoś, kto się upiera, że poprawnie jest tak, jak
on pisze, skoro każdy może w 3 sekundy sprawdzić jaka pisownia jest
poprawna? Bo chyba rozumiesz, że google nadal jest czynne dla wszystkich?

Kviat

> O ile Kviat niewątpliwie postanowił
> wykorzystać okazję, żeby się do Ciebie przypier..ić

Gdybym chciał wykorzystać okazję, to przypierdoliłbym się za pierwszym
razem kiedy tak napisał.

I żeby nie było nieporozumień: nie przypierdalam się do tego, że gość
nie wie jak się pisze poprawnie jakieś słowo, nie on pierwszy i nie ostatni.
Przypierdalam się do tego, że on twierdzi, że jest fachowcem w tej
dziedzinie.
Co byś pomyślał o gościu, który twierdzi, że jest fachowcem od
matematyki, a nie wiedziałby jak się poprawnie zapisuje np. symbol całki
i jeszcze by się upierał, że to no dobrze ten symbol rysuje, a reszta
świata się myli?

> Lepszego 2022.

Wzajemnie.
Piotr

Shrek

> Może to taki żargon środowiska cyber-policyjnego? :)

Bo im się z granatem kojarzy;) Swoją drogą po polsku to jak będzie? Wiki
twierdzi że "exploit";)

> W każdym razie
> założenie, że się wie lepiej wyłącznie dlatego, że kontr-opinia pochodzi
> z dyskusji w internecie jest dość ryzykowne :)

Pewną wskazówką na podstawie danych dostępnych w internecie jest to, że
jak kulson coś mówi, to raczej bez sensu:P Tym bardziej bez sensu im
bardziej jest zaangażowany i przekonany o swojej racji:P
--
Shrek

Marcin Debowski

On 2022-01-01, Shrek <1...@wp.pl> wrote:

> Bo im się z granatem kojarzy;) Swoją drogą po polsku to jak będzie? Wiki
> twierdzi że "exploit";)

No tak właśnie sobie wykoncypowałem, że uznali to za przezabawne, taki,
rozumiesz pan, "pun", albo po polskiemu gra słów i wlazło im do żargonu.
Wykorzystadło? :) Kusi.
A mówią / piszą wszyscy exploit bo nie ma co wydziwiać.

--
Marcin

A. Filip

Marcin Debowski <aga...@INVALID.zoho.com> pisze:
Nikt tego "x" nie spolszcza? HAŃBA! ;-)

Chociaż ja się parę razy naciąłem na problemy z cofnięciem spolszczenia
jak się szukało w języku oryginału. Standardy spolszczania się
zmieniają bo Jerzy Waszyngton jakoś się już twardo utrwalił a
Jerzy Krzak jakoś się o dziwo nie przyjął ;-)

--
A. Filip

Shrek

W dniu 01.01.2022 o 15:05, A. Filip pisze:

> [...]
> zmieniają bo Jerzy Waszyngton jakoś się już twardo utrwalił a
> Jerzy Krzak jakoś się o dziwo nie przyjął ;-)

Bo wcześniej musiałby się przyjąć arnold czarnymurzyn:P

--
Shrek

Robert Tomasik

> [...]
> wykorzystać okazję, żeby się do Ciebie przypier..ić to Twój sposób
> tłumaczenia brzmi deczko osobliwie w zestawieniu z użytym komplementem

Idiota odnosiło się do ludzi, którzy nie mają zielonego pojęcia o
problemie, którzy w życiu nawet obok danej sytuacji nawet nie
przechodzili, o przyglądaniu się jej nie wspominając, ale którzy gdzieś
przeczytali jakiś szczególik i na siłę próbują się kreować na wielkich
znawców tematu.

Jakie znaczenie - w zakresie naszej dyskusji o legalności podsłuchu - ma
pisownia nazwy fragmentu kodu wykonywalnego odpowiadającego za
wyeksportowanie danych z urządzenia? Wszyscy - nawet komentujący7 - się
domyślił o co chodzi.

Natomiast oczywiście pisze się to eksploit, ale ja pisałem z palca i
fonetycznie. Nie sprawdzałem pisowni, bo wydało mi się to mało istotne.

--
Robert Tomasik

Kubuś Puchatek

Dnia Sat, 1 Jan 2022 13:17:13 +0100, Kviat napisał(a):

> [...]
> matematyki, a nie wiedziałby jak się poprawnie zapisuje np. symbol całki
> i jeszcze by się upierał, że to no dobrze ten symbol rysuje, a reszta

... że czytam ostatnie wątki na pl.rec.fizyka
Mają tam problem z dzieleniem ułamka przez ułamek.
Kamil

Robert Tomasik

> [...]
> a w co drugim twoim zdaniu wyłażą braki merytoryczne w tym zakresie na
> poziomie podstawowym. I używasz słów, które gdzieś tam usłyszałeś - o

Już tak zupełnie na marginesie, to eksperta próbujesz Ty ze mnie
kreować, a i tylko po to, by ów mit chwilę silnie obalać. Czy ja gdzieś
napisałem, ze jestem ekspertem? Po prostu wiem, jak się to robi i to
typowo technicznie. Wiem, jak podłączyć, co kliknąć, gdzie nacisnąć i
dostaję wynik. Co to ma wspólnego z byciem ekspertem? Ekspertami są
ludzie, którzy opracowują te sposoby.

--
Robert Tomasik

Marcin Debowski

Bo Jerzy Krzak królował już za czasów polskiej powszechności (w sensie
oswojenia) angielskiego, a Dżordż Łoszyngton jeszcze nie.

W sumiesz szkoda. Wykorzystadło brzmi mi dobrze :) ale w tej chwili
wydaje się, że żywy język akceptuje głownie istniejące już polskie
odpowiedniki. Np. vulnerability -> podatność, a jak nie ma bliższego
odpowiednika, to już nie. Kiedyś jakby nie było problemów z tworzeniem i
akceptacją rzeczowników opartych o znaczeniowe składowe semantyczne (czy
jak to tam nazwać), np. takie samochód, samolot, podomka..

A nie, czekaj, mamy i modny ostatnio śpiulkolot, tak przecież chętnie
używany przez młodzież :)

--
Marcin

Shrek

> [...]
> akceptacją rzeczowników opartych o znaczeniowe składowe semantyczne (czy
> jak to tam nazwać), np. takie samochód, samolot, podomka..

Dwumlask, manipulator stołokulotoczny;)

> A nie, czekaj, mamy i modny ostatnio śpiulkolot, tak przecież chętnie
> używany przez młodzież :)

" Nie używane przez nikogo słowo mające oznaczać "miejsce do spania".
Zostało ono z niewyjaśnionych powodów Młodzieżowym słowem roku.

Przykład użycia - Nie ma przykładu jego użycia, ponieważ nikt tak nie
mówi. "

--
Shrek

Kviat

> A mówią / piszą wszyscy exploit bo nie ma co wydziwiać.

Oprócz niego ;)

Przecież wyraźnie napisał, że zna to słowo tylko ze słuchu ("nie
sprawdzałem pisowni") - jak on tam usłyszał "d" na końcu?

Tylko nie mów mi, że ludzie, którzy znają to słowo z pisma, którzy
zajmują się bezpieczeństwem i od których mógł to słowo usłyszeć,
wymawiają "d"... :):)

Pozdrawiam
Piotr

Kviat

> [...]
> pisownia nazwy fragmentu kodu wykonywalnego odpowiadającego za
> wyeksportowanie danych z urządzenia? Wszyscy - nawet komentujący7 - się

Ma takie znaczenie, że jeżeli ktoś zna takie słowa jedynie ze słyszenia,
to jest pewne, że bladego pojęcia nie ma o czym pisze. Albo ma takie
pojęcie tylko "ze słyszenia" i nie próbuje tłumaczyć problemu komuś, kto
z dużym prawdopodobieństwem wie więcej na ten temat niż on, bo
przynajmniej raz w życiu przeczytał coś na ten temat i wie jak się to
słowo pisze.

> Natomiast oczywiście pisze się to eksploit, ale ja pisałem z palca i
> fonetycznie. Nie sprawdzałem pisowni, bo wydało mi się to mało istotne.

No weź... twierdzisz, że zajmując się zabezpieczaniem danych,
wypowiadając się na grupie w temacie bezpieczeństwa internetowego,
biorąc udział w dyskusjach na te tematy, nigdy w życiu nie widziałeś
pisanego słowa exploit, które występuje w praktycznie w każdym
komunikacie ostrzegającym o fałszywych stronach banków, wyciekach danych
osobowych z serwerów, komunikatach o przejęciu maszyn w celach kopania
waluty... itd., z litości nie wspominając o portalach branżowych, czy
dokumentacji?
Nie wierzę, że człowiek który się takimi rzeczami zajmuje musiałby
sprawdzać pisownię... i że napisałby fonetycznie... z "d" na końcu.
Odruchowo napisałby poprawnie, nawet się nad tym nie zastanawiając.

I to nie jest śmieszne. Policjant zajmujący się zabezpieczaniem
danych... Przestępcy na pewno śpią o wiele spokojniej, jeżeli
przeczytali twoje wpisy.

Marcin Debowski

On 2022-01-02, Shrek <1...@wp.pl> wrote:

> Dwumlask, manipulator stołokulotoczny;)

Klik przyjął się dobrze bo jest dźwiękonaśladowczy, a że nie było nic
wcześniej do zaoferowania, to trudno. W sumie nie wiem czy ten mlask, z
istniejących, nie jest dźwiękowo najbliżej :)

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2022-01-02, Kviat <kv...@nie.dla.spamu.pl> wrote:
> Nie wierzę, że człowiek który się takimi rzeczami zajmuje musiałby
> sprawdzać pisownię... i że napisałby fonetycznie... z "d" na końcu.
> Odruchowo napisałby poprawnie, nawet się nad tym nie zastanawiając.

No może i faktycznie nic ntt nie czytał a w sumie per analogia to mamy
np. celuloid, hemoroid i alkaloid :)

--
Marcin

Olin

Dnia Fri, 31 Dec 2021 18:27:21 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> W Polskim języku nie ma litery "X".

Jeden Wojtek, zwany przez wyznawców 'Generałem", też się kiedyś oburzał, że
w języku polskim nie ma litery 'V'.

I tak przy okazji:
https://www.ortograf.pl/watpliwosci-jezykowe/jak-piszemy-jezyk-polski-czy-jezyk-polski

Poprawna forma to "język polski".
Przymiotniki pochodzące od nazw krajów i niebędące nazwami geograficznymi
zapisujemy małą literą, tak jak w wyrażeniu "język polski".

Olin

Dnia Sat, 1 Jan 2022 17:08:49 +0100, Kubuś Puchatek napisał(a):

> ... że czytam ostatnie wątki na pl.rec.fizyka
> Mają tam problem z dzieleniem ułamka przez ułamek.

Nie chce mi się tam zaglądać, ale mam nadzieję, że chociaż energii
kinetycznej nie liczą "z Pitagorasa".

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
Mark Twain

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Olin

Dnia Fri, 31 Dec 2021 17:34:17 +0100, Shrek napisał(a):

> Zaraz - czy ty właśnie napisałeś, że rząd jest
> pojeba^H^H^...nienormalny?

Zdradził tajemnicę państwową.

Olin

Dnia Fri, 31 Dec 2021 14:23:26 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> Wysłanie SMS-a z dowolnego numeru na dowolny numer nie jest żadnym
> problemem. Są odpowiednie usługi w Internecie. SMS nie idzie miedzy
> urządzeniami, tylko przez sieć i wystarczy tu podmienić prezentatę.

Co to ma do rzeczy?

"Latem 2019 roku TVP Info, „Wiadomości” i portal TVP.Info opublikowały
kilka esemesów, jakie miały pochodzić z telefonu Krzysztofa Brejzy, a które
miały dowodzić, iż – będący wówczas posłem Brejza osobiście instruował w
jaki sposób mają działać podlegli ratuszowi urzędnicy w celu oczerniania
kontrkandydatów Ryszarda Brejzy. Esemesy – rzekomo instruujące
współpracowników co, gdzie i jak pisać w internecie – miały pochodzić z
materiałów ze śledztwa. Portale Wyborcza.pl i Onet opisały, że Krzysztof
Brejza we wrześniu powiadomił prokuraturę, iż zostały one pozyskane
bezprawnie, a następnie wyciekły do TVP. ”Treść opublikowanej
korespondencji faktycznie znajduje się w telefonie Krzysztofa Brejzy,
tymczasem Krzysztof Brejza nigdy nikomu nie udostępnił zawartości swojego
telefonu. Telefon ten nie był też zabezpieczony do żadnego postępowania" –
przytacza treść zawiadomienia Wyborcza.pl. - Cytowane przez TVP (esemesy)
pochodzą z lat 2014-15. Ich pozyskanie nie mogło być zatem ani wynikiem
legalnego podsłuchu, który mógł zostać zarządzony ponad dwa lata później,
ani nie mogły pochodzić z danych przechowywanych przez operatora sieci
komórkowej – pisze „Wyborcza”. Inną kwestią jest to, że – jak twierdzi
polityk – TVP nie pokazała prawdziwych treści trzech publikowanych
wiadomości, lecz zmanipulowaną. Według senatora KO w materiałach
publicznego nadawcy jako SMS-y jego autorstwa cytowano te, które otrzymał w
zupełnie innych sprawach."

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krzysztof-brejza-tvp-manipulacja-tresc-sms-telefon-przeprosin-200-tys-zl

Wszystko zatem jasne. TVN przekupił służby San Escobar, żeby zhakowały
telefon Brejzy, a potem przekazały zawartość Kurskiemu. Taka koronkowa
prowokacja. Na dodatek inwigilowali Wrzosek i Giertycha w ramach
maskirowki.

Olin

Dnia Fri, 31 Dec 2021 15:25:39 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> Bo nie czerpię swojej wiedzy z artykułów.

To widać.
Erudyta raczej nie pisałby ani "Cartezjusz", ani "Whatsonie".

J.F

On Fri, 31 Dec 2021 18:27:21 +0100, Robert Tomasik wrote:

> W Polskim języku nie ma litery "X". To, że niektórzy tak piszą, to nie
> oznacza, że tak jest dobrze. To jak z palcem na spuście na zdjęciu.
> Poznać idiotę, ze się tego czepia. :-)

Teraz w Unii żyjemy, wiec sprawdzic czy w Polsce nie zawitały
niemieckie umlauty, francuskie literki, dunskie, szwedzkie,
oraz cyrylica ... bułgarska.

Bo jak masz wezwac Müllera na przesluchanie, to jak napiszesz?
W dodatku zamieszkaly w München.

Z ciekawostek - w Polsce funkcjonuje nazwisko Engländer.
W czasach dokumentów piórem pisanych nie było problemu.
Teraz znikomy, bo komputery znają.
Ale w czasach posrednich jak sobie bazy danych radziły?

J.

Olin

Dnia Mon, 3 Jan 2022 12:56:55 +0100, J.F napisał(a):

> Z ciekawostek - w Polsce funkcjonuje nazwisko Engländer.
> W czasach dokumentów piórem pisanych nie było problemu.
> Teraz znikomy, bo komputery znają.
> Ale w czasach posrednich jak sobie bazy danych radziły?

Jakie lata masz na myśli?

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Stefan Kisielewski

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

A. Filip

"J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> pisze:
Po "litewsku". AFAIR tam leci przymus litwinizacji nazwisk obywateli i
obywatelek Litwy. A zapamiętało mi się AFAIR bo łaskawie zrobili
wyjątek jak obywatelka Litwy zawarła małżeństwo z obywatelem RP
i zmieniała nazwisko na jego.

Moje podejście jest praktyczne na zasadzie wzajemności:
Jak u "nich" ma być Wałęsa a nie Walesa to my też musimy być gotowi na
ich literowe "dziwactwa" (przejść na kodowanie literek UTF-8).

Zresztą bazy danych szybko będą miały całkiem inny problem z ludźmi bez
"normalnej" struktury imię/nazwisko.

--
A. Filip

Marcin Debowski

On 2022-01-03, Olin <ku...@adres.w.stopce> wrote:

> Jakie lata masz na myśli?

Zapewne maszyn do pisania, chociaż wydaje mi się, że "umlauty" tam były?
A jak nie było to "ae".

--
Marcin

J.F

On Mon, 3 Jan 2022 13:20:18 +0100, Olin wrote:

> Jakie lata masz na myśli?

Takie gdy komputery juz były, a strony kodowe jeszcze niewyrazne.
System Pesel w pierwszych wersjach, telefony, prąd czy zus w latach
80-tych, gdy sie pojawily rachunki "z komputera",
rozne bazy danych w czasach DOS, czy wczesnych Windows.

Telefon za PRL jak ktos dostal, to szumu o jedną literke w nazwisku
nie robił, ale PESEL powinien miec dokladnie.

Zaraz ... system Riad i Odra ... tam przeciez polskich liter nie było
- jak sobie radzili?

J.

Olin

Dnia Mon, 3 Jan 2022 14:12:53 +0100, J.F napisał(a):

> [...]
> 80-tych, gdy sie pojawily rachunki "z komputera",
> rozne bazy danych w czasach DOS, czy wczesnych Windows.

Od 1986 był edytor ChiWriter, który miał rozmaite znaki, w tym umlauty,
więc w razie potrzeby inne programy też powinny były dawać radę.

> Zaraz ... system Riad i Odra ... tam przeciez polskich liter nie było
> - jak sobie radzili?

Sam pisałeś, że wcześniej dokumenty były wypisywane ręcznie, tak jak choćby
mój pierwszy DO z 1982 roku.

J.F

On Mon, 3 Jan 2022 14:36:10 +0100, Olin wrote:

> Od 1986 był edytor ChiWriter, który miał rozmaite znaki, w tym umlauty,
> więc w razie potrzeby inne programy też powinny były dawać radę.

ChiWriter byl czesciowo graficzny, wiec jak sobie to wyobrazasz z
innymi programami?

> Sam pisałeś, że wcześniej dokumenty były wypisywane ręcznie, tak jak choćby
> mój pierwszy DO z 1982 roku.

No ale faktury za telefon z komputera.
Za prąd, wyciagi z banku ... i to jeszcze z drukarki wierszowej a nie
mozaikowej.

J.

Shrek

W dniu 03.01.2022 o 12:13, Olin pisze:

> Zdradził tajemnicę państwową.

Państwową to nie. Tego jak my mu było... poliszynela:P

--
Shrek

Jacek

Pytanie nie ma sensu bez ustalenia co rozumieć przez "prawo" oraz przez
"demokratyczne państwo prawa". Obawiam się, że każdy uważa co innego.
Kupujący Pegasusa na pewno miał inną definicję, a inną na mec. Giertych
(chociaż byc może zmieniła mu się ta definicja w momencie, jak się
dowiedział, że sam został inwigilowany).
Ja sam mam z tym problem, bo na przykład skoro nawet ministerstwo
finansów nie wie, jaka ma być stawka VAT na mrożoną bułkę z czosnkiem,
to jak ma szanować takie "prawo" podatnik?
„To, że jesteśmy w dupie to jasne. Problem w tym, że zaczynamy się w
niej urządzać.” – Stefan Kisielewski

Robert Tomasik

W dniu 03.01.2022 o 12:20, Olin pisze:
> [...]
> telefon Brejzy, a potem przekazały zawartość Kurskiemu. Taka koronkowa
> prowokacja. Na dodatek inwigilowali Wrzosek i Giertycha w ramach

Albo pozyskano je u odbiorców :-)

--
Robert Tomasik

Marcin Debowski

On 2022-01-03, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> ChiWriter byl czesciowo graficzny, wiec jak sobie to wyobrazasz z
> innymi programami?

Dedykowane epromy do drukarek zdaje się były, ale samo środowisko
graficzne to przeciez nie był wyswig w sensie, że to co z ekranu szło na
drukarkę, a wyłącznie interface ułatwiający obsługę. Jak takie TeX'y
(tu->PS) czy Word Perfecty przygotowywały do wydruku? Dla WP kojarzę, że
miał zdaje się własne sterowniki drukarek, więc pewnie szło gdzieś coś
załadować.

> No ale faktury za telefon z komputera.
> Za prąd, wyciagi z banku ... i to jeszcze z drukarki wierszowej a nie
> mozaikowej.

To pewnie miały takie znaki. Duża firma to zamówi u productenta
drukarki, jeśli taka potrzeba.

--
Marcin

J.F

On Tue, 04 Jan 2022 00:02:20 GMT, Marcin Debowski wrote:

> Dedykowane epromy do drukarek zdaje się były, ale samo środowisko
> graficzne to przeciez nie był wyswig w sensie, że to co z ekranu szło na
> drukarkę, a wyłącznie interface ułatwiający obsługę.

Pamiec mi juz zawodzi, ale ChiWriter umozliwial definiowanie wlasnych
znaków, oraz składanie kilku znaków, tudziez prace w "pół liniach".
i potrafil to wydrukowac.
Czyli to, czego programy typu bazy danych nie potrafily i nie
potrafią.

> Jak takie TeX'y
>(tu->PS) czy Word Perfecty przygotowywały do wydruku? Dla WP kojarzę, że
> miał zdaje się własne sterowniki drukarek, więc pewnie szło gdzieś coś
> załadować.

TeX to nie wiem czy na poczatku nie potrafil tylko w PS "wydrukowac",
bo mozliwosci graficzne komputerow byly mierne.
No ale potem potrafil i na igłówkach.
WP to nie wiem - igłówki miały możliwosc wydruku graficznego, tylko
byly w tym powolne. I miewaly mozliwosc definiowania tymczasowych
wlasnych znakow - ze wszystkimi ograniczeniami, czyli np nie mogles
drukarki wylaczyc, bo znaki w RAM znikną, nie wiadomo czy kursywa lub
bold dziala, znakow jest np tylko 16 itp.
Wiec byly strony kodowe, tudziez epromy z polskimi literkami.

Sam Windows przez dlugi czas byl przywiazany do mozliwości drukarki,
urwalo sie na dobre dopiero niedawno - np Word juz nie umozliwia
ustawienia "fontu sprzetowego". Excel jeszcze tak.

> To pewnie miały takie znaki. Duża firma to zamówi u productenta
> drukarki, jeśli taka potrzeba.

Duza firma jak PKO BP u producenta czyli Mera Blonie ... ale drukarki
IBM lepsze :-)

Ale jakos nie pamietam, aby takie bębny były.
A kolejne problemy to jak to wprowadzac i przechowywac - IBM PC byly
dosc elastyczne, wczesniejsze komputery nie.

J.

Olin

Dnia Tue, 04 Jan 2022 00:02:20 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> To pewnie miały takie znaki. Duża firma to zamówi u productenta
> drukarki, jeśli taka potrzeba.

Ale po co właściwie umlauty na rachunkach? Zgadza się numer klienta, to po
grzyba znaki diaktryczne?

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

"Demokracja kończy się wtedy, kiedy rząd zauważy, że może przekupić ludzi
za ich własne pieniądze”
Alexis de Tocqueville

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

rAzor

Robert Tomasik pisze:
zwanych nadawcami

Ale nic nie przekona nas, że białe to białe...
https://www.youtube.com/watch?v=lcJ04RegSKo

--
Z lewactwem się nie dyskutuje.
Do lewactwa strzela się w obronie własnej!

J.F

On Tue, 4 Jan 2022 11:06:10 +0100, Olin wrote:

> Ale po co właściwie umlauty na rachunkach? Zgadza się numer klienta, to po
> grzyba znaki diaktryczne?

No ale wypadaloby wydrukowac dane poprawnie.

A jak klient nie zaplaci, to gdzie wyslesz wezwanie - na ulicę
Sadową, czy Sądową?
A pozew jak zlozyc ... w dawnych czasach, bo teraz rzekomo sad sam
adres ustali.

Starych wyciagow chyba juz dawno nie mam, a nie pamietam co tam
pisalo.

J.

Olin

Dnia Tue, 4 Jan 2022 13:57:35 +0100, J.F napisał(a):

> A jak klient nie zaplaci, to gdzie wyslesz wezwanie - na ulicę
> Sadową, czy Sądową?

Jaki problem zaadresować ręcznie?
Samo wezwanie można było wystukać na maszynie.

J.F

On Tue, 4 Jan 2022 14:35:54 +0100, Olin wrote:

> Jaki problem zaadresować ręcznie?

Przy milionie klientow to jest pewien problem.

Ale na jaki adres - taki, jaki komputer wyswietli ?

> Samo wezwanie można było wystukać na maszynie.

Ba, niektore nawet mogly byc sterowane z komputera :-)

J.

Olin

Dnia Tue, 4 Jan 2022 14:50:07 +0100, J.F napisał(a):

> Przy milionie klientow to jest pewien problem.
> Ale na jaki adres - taki, jaki komputer wyswietli ?

Tak, to były ciężkie czasy. Nie dało się wysłać ani wezwania, ani rachunku.

J.F

On Tue, 4 Jan 2022 15:16:29 +0100, Olin wrote:

> Tak, to były ciężkie czasy. Nie dało się wysłać ani wezwania, ani rachunku.

Telefonow bylo mniej, to i wyslac latwiej :-)
Lokalny oddzial wysylal, to i mniej rachunkow :-)

A poza tym - widac jakis problem, skoro zatrudnili komputery :-)

A jak nie pamietasz, to kiedys byla instucja inkasenta - chodzil po
domach, spisywal liczniki, przyjmowal zaplate.
Zadnych rachunkow, faktur ..

J.

Zbynek Ltd.

J.F napisał(a) :

> A jak klient nie zaplaci, to gdzie wyslesz wezwanie - na ulicę
> Sadową, czy Sądową?

A może na ulicę Sadowa? ;-)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bernard_D._Sadow

Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

J.F

On Tue, 04 Jan 2022 17:51:43 +0100, Zbynek Ltd. wrote:

> A może na ulicę Sadowa? ;-)
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Bernard_D._Sadow

A to wyzszy poziom nawigacji, ktory zdarza sie juz dzis.
We Wroclawiu lepiej nie pomylic ul. Piłsudskiego
z pl. Piłsudskiego.
Ul. Cybulskiego ze skwerem Cybulskiego - zresza ulica Wojciecha, a
skwer Zbyszka.

Na googla tez lepiej uważać, choć znacznie sie poprawił.

J.

Shrek

J.F.

Ale ale ... jak sie ta ulica nazywala przed 1925r, bo nie chyba nie
byl to rok dotarcia kolei do Krakowa?

P.S. w wojskowych radiostacjach wzoru radzieckiego byla "antena
kulikowa".
I ja sie nigdy nie dowiedzialem, czy ona zrobiona z kulików, czy
wymyslil ją Kulikow.
Antena byla zrobiona z takich malych "szpulek", z drutem w srodku,
jak sie drut naciagnelo, to antena stala, jak sie zwolnilo, to mozna
bylo zwinąc.

PPS. A jednak Kulikow
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B0_%D0%9A%D1%83%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0

J.

Shrek

W dniu 08.01.2022 o 12:34, J.F. pisze:

> Ale ale ... jak sie ta ulica nazywala przed 1925r, bo nie chyba nie byl
> to rok dotarcia kolei do Krakowa?

Przecież to sobie studenty jaja robiły i pisiorów wkręciły że dworcow to
komuch:P A w warszawie to jest ulica Jeżowa:P

> Antena byla zrobiona z takich malych "szpulek", z drutem w srodku,
> jak sie drut naciagnelo, to antena stala, jak sie zwolnilo, to mozna
> [...]

Ruscy to naród wynalazców. Skrzynka stalowa, klatka schodowa, mapa
drogowa, kulka łożyskowa. A co nie wynależli sami to u niemca na strychu.

--
Shrek

***** *** i konfederację.

Zbynek Ltd.

Shrek napisał(a) :
Ale wbrew powszechnej opinii szafy nie wymyślił Trzydrzwiow
https://youtu.be/-g0wBh_6JQk

Shrek

W dniu 08.01.2022 o 23:54, Zbynek Ltd. pisze:

> Ale wbrew powszechnej opinii szafy nie wymyślił Trzydrzwiow
> https://youtu.be/-g0wBh_6JQk

I może jeszcze technologii budowy mniej obciążonych, lokalnych dróg nie
wymyślił powiatow?

Dawid Walczyk

Ciekawe czy pegasus miał wplyw na tą sytuację na granicy. Straszne czasy nas czekają.

Autor strony https://dobrzepisac.pl/

Zbynek Ltd.

Dawid Walczyk napisał(a) :

> Autor strony https://dobzepisac.pl/

Strona zarażona i atakuje odwiedzających. Jak mnie system ostrzega.
It is loading more messages.