Prawo działa czy nie działa wstecz?

Wiesiaczek

Jan 7, 2024, 4:32:26 AMJan 7
"Bezterminowe prawa jazdy stracą ważność
Ktoś mógłby powiedzieć, że prawo nie działa wstecz i jak już dostał
bezterminowe prawo jazdy, to nie może go utracić. Niestety, Ustawa o
kierujących pojazdami jasno podaje, że każdy, kto ma taki dokument, ma
obowiązek jego wymiany.

W rozdziale 19 zatytułowanym "Wymiana praw jazdy", w artykule 124
czytamy, że "osoby posiadające prawa jazdy wydane do dnia 18 stycznia
2013 r. obowiązane są dokonać ich wymiany, na prawa jazdy zgodne z nowym
wzorem"."

Co to znaczy "niestety"?

Albo do kurwy nędzy przestrzega się w tym burdelu konstytucji albo nie!

--
Wiesiaczek - dziś z DC
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

Jacek

Jan 7, 2024, 7:58:57 AMJan 7
W dniu 7.01.2024 o 10:32, Wiesiaczek pisze:
> Albo do kurwy nędzy przestrzega się w tym burdelu konstytucji albo nie!
Masz zbyt duże spożycie ogórków :) Potem ci się myli "bez terminu" z
"dożywotnim".

Wiesiaczek

Jan 7, 2024, 8:34:21 AMJan 7
W dniu 7.01.2024 o 13:58, Jacek pisze:
No to kurwa, wytłumacz tę różnicę jak takiś cwaniak.

Jacek

Jan 7, 2024, 11:02:57 AMJan 7
W dniu 7.01.2024 o 14:34, Wiesiaczek pisze:

> No to kurwa, wytłumacz tę różnicę jak takiś cwaniak.

Zapytaj pani przedszkanki :)

Wiesiaczek

Jan 7, 2024, 12:19:15 PMJan 7
W dniu 7.01.2024 o 17:02, Jacek pisze:
No i wyszedłeś na głupiego chujka, co pierdoli niczym nie poparte głupoty.

Jacek

Jan 7, 2024, 1:46:21 PMJan 7
W dniu 7.01.2024 o 18:19, Wiesiaczek pisze:

> No i wyszedłeś na głupiego chujka, co pierdoli niczym nie poparte głupoty.

Wiesiaczku, dziecko drogie, jesteś klasycznym hejterem czyli człowiekiem
czerpiącym radość z bezinteresownego czynienia zła - z obrażania ludzi i
instytucji, negowania kanonów porządku społecznego, czynienia zarzutów
wyssanych z palca a wszystko to robisz korzystając z ukrycia za nickiem.
Jest was całkiem sporo na newsach, wszyscy toczka w toczkę tacy sami,
produkt wolnego dostępu do medium. Mówi się że władza deprawuje. Jak
widać, wolność wypowiedzi również deprawuje :) Nie wszyscy dorastają do
wolności, wielu nie umie racjonalnie z niej korzystać. I ty naprawdę
sądzisz że w miarę normalny człowiek zechce z tobą rozmawiać? Rozmawiaj
z podobnymi sobie. Z ciebie można się jedynie ponabijać od czasu do
czasu bo jesteś ty i inni podobni przypadkami patologicznymi i raczej
nie rokującymi nadziei na samokontrolę w przewidywalnym czasie.

Uncle Pete

Jan 7, 2024, 1:57:12 PMJan 7
On 07.01.2024 10:32, Wiesiaczek wrote:
> [...]
> wzorem"."
>
> Co to znaczy "niestety"?
>
> Albo do kurwy nędzy przestrzega się w tym burdelu konstytucji albo nie!

Uprawnienia pozostają bezterminowe. Wymianie podlega tylko sam dokument.

_Master_

Jan 7, 2024, 2:26:44 PMJan 7
W dniu 2024-01-07 o 19:57, Uncle Pete pisze:

> Uprawnienia pozostają bezterminowe. Wymianie podlega tylko sam dokument.

Podaj podstawę prawną

"Ponieważ w aktualnie obowiązującej Dyrektywie 2006/126/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy
(przekształcenie) zapisano:

Państwa członkowskie zapewniają, aby do dnia 19 stycznia 2033 r.,
wszystkie prawa jazdy wydawane lub znajdujące się w obiegu spełniały
wszystkie wymagania niniejszej dyrektywy.

Źródło: Dyrektywa 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20
grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy (przekształcenie)."

"Pamiętajmy, że dyrektywa zawiera nie tylko wzór unijnego prawa jazdy,
ale także informacje o jego ważności, wydawaniu, kategoriach czy
uprawnieniach. Dlatego do wprowadzenia przepisów zawartych w unijnym
dokumencie w Polsce nie wydaje się już bezterminowych praw jazdy, lecz z
maksymalnym okresem ważności 15 lat."

https://mubi.pl/poradniki/unijne-prawo-jazdy/

RadosławF

Jan 7, 2024, 2:31:55 PMJan 7
W dniu 07.01.2024 o 18:19, Wiesiaczek pisze:

> No i wyszedłeś na głupiego chujka, co pierdoli niczym nie poparte głupoty.

Sam na takiego wyszedłeś.
Ważność traci dokument więc masz wyrobić nowy, uprawnień ci nie zabierają.

Pozdrawiam

_Master_

Jan 7, 2024, 2:36:07 PMJan 7
https://www.money.pl/gospodarka/bezterminowe-prawa-jazdy-straca-waznosc-o-tych-datach-nalezy-pamietac-6914850890381984a.html

"Przepisy obowiązujące od 2013 roku zakładają, że maksymalny termin
ważności prawa jazdy wynosi 15 lat. Dotyczy to wyłącznie osób, które nie
mają problemów ze zdrowiem. W innych przypadkach trzeba się liczyć ze
znacznym skróceniem terminu ważności dokumentu.

W Polsce już nie ma możliwości posiadania prawa jazdy na czas
nieokreślony. Istnieją jednak kierowcy, którzy mają fizyczny dokument
bez określonej daty ważności. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, muszą
oni oddać swoje stare prawa jazdy i wymienić je na nowe, z datą ważności."

Uncle Pete

Jan 7, 2024, 4:47:49 PMJan 7
On 07.01.2024 20:26, _Master_ wrote:

> Podaj podstawę prawną

Podstawę prawną do czego dokładnie?

> [...]
> uprawnieniach. Dlatego do wprowadzenia przepisów zawartych w unijnym
> dokumencie w Polsce nie wydaje się już bezterminowych praw jazdy, lecz z

No właśnie, dokument. Nie ma nic o uprawnieniach nabytych przed wejściem
w życie tych regulacji.

Uncle Pete

Jan 7, 2024, 4:50:42 PMJan 7
Ale to ważność dokumentu, a nie uprawnień. Przy bezterminowych
uprawnieniach wystarczy zdjęcie i trochę kasy do zapłacenia i dostaje
się nowy dokument. To tak jak wymiana dowodu, nikt nie wymaga
potwierdzenia obywatelstwa.

io

Jan 7, 2024, 6:26:19 PMJan 7
W dniu 07.01.2024 o 19:46, Jacek pisze:
A wszystko przez to, że nie zgodził się na skrócenie terminu ważności
swojego dokumentu. Za takie uwagi powinieneś siedzieć :-)

io

Jan 7, 2024, 6:32:14 PMJan 7
W dniu 07.01.2024 o 19:57, Uncle Pete pisze:
I co to zmienia? Dokument dawał określone prawa bez konieczności jego
okresowej wymiany.

io

Jan 7, 2024, 6:34:41 PMJan 7
W dniu 07.01.2024 o 22:47, Uncle Pete pisze:
No jak nie ma jak jest. Miałeś określone prawa wynikające z posiadania
tego dokumentu a prawo mówi "wszystkie będące w obiegu".

io

Jan 7, 2024, 6:36:02 PMJan 7
W dniu 07.01.2024 o 22:50, Uncle Pete pisze:
No i właśnie o ważność dokumentu chodzi. Skoro był bezterminowy a nie
będzie to jakieś prawa odebrano.

nadir

Jan 7, 2024, 7:54:51 PMJan 7
W dniu 08.01.2024 o 00:35, io pisze:

> No i właśnie o ważność dokumentu chodzi. Skoro był bezterminowy a nie
> będzie to jakieś prawa odebrano.

Banknoty sprzed denominacji w 1995 roku też były bezterminowe, komu
odebrano jakieś prawa wymieniając je na obecnie obowiązujące?

Wiesiaczek

Jan 8, 2024, 1:26:27 AMJan 8
W dniu 7.01.2024 o 22:47, Uncle Pete pisze:
Chcesz powiedzieć, że gdy nie wymienię prawa jazdy to w dalszym ciągu
będę legalnie mógł prowadzić samochód?
W końcu mam uprawnienia czy nie?

Wiesiaczek

Jan 8, 2024, 1:28:46 AMJan 8
W dniu 7.01.2024 o 19:46, Jacek pisze:

> Wiesiaczku, dziecko drogie, ...

Pierdol się ze swoimi mądrościami.

cef

Jan 8, 2024, 1:34:17 AMJan 8
W dniu 2024-01-08 o 00:35, io pisze:
Cóż, odebrano prawo do 100zł (chyba tyle jest opłata teraz za dokument)
i stracony czas w urzędach.

J.F

Jan 8, 2024, 3:22:48 AMJan 8
On Sun, 7 Jan 2024 10:32:23 +0100, Wiesiaczek wrote:
> [...]
> wzorem"."
>
> Co to znaczy "niestety"?
>
> Albo do kurwy nędzy przestrzega się w tym burdelu konstytucji albo nie!

Nie ma w konstytucji takiego prawa :-(

J.

_Master_

Jan 8, 2024, 3:54:13 AMJan 8
W dniu 2024-01-08 o 00:35, io pisze:
> No i właśnie o ważność dokumentu chodzi. Skoro był bezterminowy a nie
> będzie to jakieś prawa odebrano.

Nie tylko.

Tam jest zapis że wszystkie prawa jazdy mają spełniać wymogi dyrektywy.

Wiesiaczek

Jan 8, 2024, 5:09:16 AMJan 8
W dniu 8.01.2024 o 09:22, J.F pisze:
Masz rację, wprost o tym nie ma nic.

Ale:
"Lex retro non agit. Artykuł 3 k.c. stanowi, że nowa ustawa obowiązuje
dopiero od chwili wejścia w życie (lex retro non agit), co oznacza, że
nie powinna zmieniać ocen skutków prawnych zdarzeń, które powstały pod
rządami dawnego prawa.

Powyższa zasada – uznawana za jedną z fundamentalnych dla systemu prawa
statuuje tzw. zasadę nieretroakcji. Respektując zakaz retroakcji,
zdarzenia prawne i stosunki prawne powstałe pod rządem dawnego prawa
należy oceniać według tego prawa, a nie prawa nowego, które będzie miało
zastosowanie do zdarzeń prawnych i ich skutków powstałych po dacie jego
wejścia w życie.

Co więcej z zasady tej wynika również, że nowa ustawa obowiązuje dopiero
od chwili wejścia w życie i nie powinna zmieniać ocen prawnych
dokonanych pod rządem dawnego prawa. Wskazuje się przy tym, że wymaga
tego ochrona bezpieczeństwa prawnego oraz zaufania podmiotów prawa do
państwa, co m.in. oznacza, aby ustalone już prawa i obowiązki tych
podmiotów nie uległy zmianom ( Wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z
dnia 10 kwietnia 2015 r. sygn.. akt: I ACa 1018/14)."

Stąd:
Art. 83. Konstytucji RP
Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej Polskiej.

...i kilka innych praw i obowiązków.

io

Jan 8, 2024, 6:26:53 AMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 07:26, Wiesiaczek pisze:

> Chcesz powiedzieć, że gdy nie wymienię prawa jazdy to w dalszym ciągu
> będę legalnie mógł prowadzić samochód?
> W końcu mam uprawnienia czy nie?

To jest dobre pytanie, czy w Polsce gdzie prowadzenie pojazdów nie
wymaga okazywania dokumentu poświadczającego posiadanie uprawnień wymaga
by taki dokument, choćby w systemie, został utworzony i byś Ty go odebrał.

Kviat

Jan 8, 2024, 6:39:11 AMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 11:09, Wiesiaczek pisze:

> [...]
>
> Stąd:
> Art. 83. Konstytucji RP
> Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej Polskiej.

Twierdzisz, że powinno się nadal móc płacić w sklepach banknotami sprzed
denominacji?
Czy po zmianie wzorów banknotów na nowe straciłeś prawo do kupowania
towarów w sklepach?

Uważasz, że nie powinno być możliwości wprowadzania nowych wzorów
dokumentów, lepiej zabezpieczonych, nawet wtedy, gdy fałszerze dochodzą
do perfekcji w fałszowaniu starych?

Oczywiście, co do opłaty za wymianę starego dokumentu na nowy, to sprawa
dyskusyjna - moim zdaniem wymiana powinna być za "darmo" (za podatki) -
ale jest jeszcze wiele innych powodów, dla których warto zmienić
obowiązujący wzór prawa jazdy (i nie tylko prawa jazdy).

Powrotu do zdrowia życzę.
Piotr

io

Jan 8, 2024, 7:02:05 AMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 01:54, nadir pisze:
36 milionom Polaków.

> na obecnie obowiązujące?

Sam widzisz, że coś odebrano.

Poświadczenie może być na określony czas, ale jak jest bezterminowe to
takie jest. Jak dla mnie nie ma podstaw do wymiany bezterminowych praw
jazdy na terminowe. Niech sobie wystawiają nowe poświadczenia terminowe
jak tak bardzo chcą, ale to nic nie ma do już wydanych bezterminowych.

io

Jan 8, 2024, 7:07:42 AMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 07:34, cef pisze:
No nie, dokument prawa jazdy jest poświadczeniem posiadania uprawnień do
prowadzenia pojazdów, więc jeśli coś się odbiera to właśnie to prawo do
prowadzenia pojazdów. Jak dla mnie to urzędnicza samowola, odbierają bo
uważają, że im wolno a zasady są jednak inne.

nadir

Jan 8, 2024, 7:37:07 AMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 13:07, io pisze:

> No nie, dokument prawa jazdy jest poświadczeniem posiadania uprawnień do
> prowadzenia pojazdów,

No widzisz, i sam na to wpadłeś.

> więc jeśli coś się odbiera to właśnie to prawo do prowadzenia pojazdów.

Prowadzić pojazd nadal będziesz mógł, tylko w razie kontroli dostaniesz
mandat za brak *obowiązujących* dokumentów.

> Jak dla mnie to urzędnicza samowola, odbierają bo
> uważają, że im wolno a zasady są jednak inne.

Fajna ta Unia Europejska, no nie?

nadir

Jan 8, 2024, 7:47:02 AMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 13:01, io pisze:

> 36 milionom Polaków.

> Sam widzisz, że coś odebrano.

Odebrano komuś prawo do zapłaty/wpłaty/wypłaty? Czy nakazano jedynie
płacić nowymi banknotami? No to teraz trzeba się posługiwać nowymi
prawami jazdy.

> Poświadczenie może być na określony czas, ale jak jest bezterminowe to
> takie jest. Jak dla mnie nie ma podstaw do wymiany bezterminowych praw
> jazdy na terminowe.

Ciebie nikt o zdanie nie pyta i unijne, a potem nasze urzędasy robią co
chcą.

> Niech sobie wystawiają nowe poświadczenia terminowe
> jak tak bardzo chcą, ale to nic nie ma do już wydanych bezterminowych.

Prawa jazdy, to jeszcze pikuś, ci co montowali sobie w domach kotły C.O.
na węgiel/drewno, olej opałowy czy gaz, też nie mieli terminów ważności.
A teraz już mają.

Kviat

Jan 8, 2024, 7:54:17 AMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 13:37, nadir pisze:
Fajnie jest być policjantem drogowym w UE i orientować się we wszystkich
istniejących wzorach dokumentów uprawniających do jazdy.

Może kiedyś dojdziemy do etapu, kiedy taki dokument nie będzie wymagany
do noszenia "przy sobie", albo w ogóle nie będzie konieczny, wystarczy
jakiś dowód tożsamości (na wspólnym wzorze?), a uprawnienia będą tylko w
systemie do sprawdzenia w 2 minuty.
Ale co na to powiedzą "patrioci"? Taka głęboka integracja UE? Skandal!

Może jeszcze zachce im się wprowadzić wspólne wzory banknotów?
A nie... czekaj...

Pozdrawiam
Piotr

io

Jan 8, 2024, 11:51:04 AMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 12:39, Kviat pisze:

> Twierdzisz, że powinno się nadal móc płacić w sklepach banknotami sprzed
> denominacji?

Czemu nie, dolary chyba ciągle te same.

> Czy po zmianie wzorów banknotów na nowe straciłeś prawo do kupowania
> towarów w sklepach?

Pytasz czy stwierdzasz?

> Uważasz, że nie powinno być możliwości wprowadzania nowych wzorów
> dokumentów, lepiej zabezpieczonych, nawet wtedy, gdy fałszerze dochodzą
> do perfekcji w fałszowaniu starych?

A wiesz, że osoby starsze dostają dowody osobiste bezterminowe?

> [...]
> ale jest jeszcze wiele innych powodów, dla których warto zmienić
> obowiązujący wzór prawa jazdy (i nie tylko prawa jazdy).

Nie, prawo jazdy dla pojazdów osobistych należy zlikwidować a zastąpić
je nauką prowadzenia pojazdów w szkołach powszechnych. Nie ma absolutnie
żadnego usprawiedliwienia dla pomijania przez nie nauki tej podstawowej
umiejętności życiowej.

io

Jan 8, 2024, 11:59:11 AMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 13:47, nadir pisze:

> Odebrano komuś prawo do zapłaty/wpłaty/wypłaty? Czy nakazano jedynie
> płacić nowymi banknotami? No to teraz trzeba się posługiwać nowymi
> prawami jazdy.

No i to właśnie jest prawnie niewłaściwe.

> Ciebie nikt o zdanie nie pyta i unijne, a potem nasze urzędasy robią co
> chcą.

Ciebie też nie. Niemniej jednak, jak wyżej.

> Prawa jazdy, to jeszcze pikuś, ci co montowali sobie w domach kotły C.O.
> na węgiel/drewno, olej opałowy czy gaz, też nie mieli terminów ważności.
> A teraz już mają.

Czego dokładnie?

> Fajna ta Unia Europejska, no nie?

Zależy czym mierzyć.

io

Jan 8, 2024, 12:01:43 PMJan 8

> No widzisz, i sam na to wpadłeś.

A co, Ty jeszcze nie wpadłeś?

> Prowadzić pojazd nadal będziesz mógł, tylko w razie kontroli dostaniesz
> mandat za brak *obowiązujących* dokumentów.

Nie próbuj wyjaśniać bo i tak Ci nie wierzę. To może jednak inaczej
wygląda prawnie.

> Fajna ta Unia Europejska, no nie?

A co?

io

Jan 8, 2024, 12:06:36 PMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 13:54, Kviat pisze:

> [...]
> jakiś dowód tożsamości (na wspólnym wzorze?), a uprawnienia będą tylko w
> systemie do sprawdzenia w 2 minuty.[...]

Tak mamy w Polsce, ale niekoniecznie możemy korzystać z uprawnień bo z
tego, co kojarzę, dopiero jak wydadzą prawo jazdy.

cef

Jan 8, 2024, 12:19:28 PMJan 8
W dniu 2024-01-08 o 13:37, nadir pisze:

> No widzisz, i sam na to wpadłeś.

> Prowadzić pojazd nadal będziesz mógł, tylko w razie kontroli dostaniesz
> mandat za brak *obowiązujących* dokumentów.

Tutaj będzie chyba nieco inaczej, bo obecnie mogę nie mieć
przy sobie dokumentu i wiadomo, że mam uprawnienia i nie ma mandatu.
Natomiast niewyrobienie nowego dokumentu w tym wypadku oznaczać
ma w systemie "brak uprawnień" i to zasadniczo zmienia traktowanie
zatrzymanego. Więc z tym nieodbieraniem uprawnień nie jest tak jasno.
Nie sprawdzałem w przepisach - gdzieś to wyczytałem, że niepodjęcie
procedury
wymiany prawka ma dawać w tym wypadku taki efekt.

nadir

Jan 8, 2024, 3:18:30 PMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 13:54, Kviat pisze:

> Fajnie jest być policjantem drogowym w UE i orientować się we wszystkich
> istniejących wzorach dokumentów uprawniających do jazdy.

Unia ma w miarę znormalizowane wzory praw jazdy, więc to żaden problem.
Poza tym nadal można sobie wyrobić międzynarodowe prawo jazdy, które
jest honorowane praktycznie wszędzie. A jak ktoś z Mozambiku przyjedzie
i nie będzie miał odpowiednich glejtów, to już jego problem.

> [...]
> do noszenia "przy sobie", albo w ogóle nie będzie konieczny, wystarczy
> jakiś dowód tożsamości (na wspólnym wzorze?), a uprawnienia będą tylko w

W Polsce już nie jest wymagany, a niektóre z krajów Unii chcą takie same
systemy wprowadzić u siebie lub nawet w całej UE. I wcale nie po to żeby
ułatwić życie ludziom, ale w przypadku praw jazdy, żeby karać i mieć
wgląd w przewinienia wszystkich kierowców.

> Ale co na to powiedzą "patrioci"? Taka głęboka integracja UE? Skandal!

A to "patriotów" pytaj, i po co ten cudzysłów?

> Może jeszcze zachce im się wprowadzić wspólne wzory banknotów?
> A nie... czekaj...

No przecież chcą wprowadzić wspólne banknoty. Ale my byliśmy i jesteśmy
zieloną wyspą i nam się to nie kalkuluje.

> Pozdrawiam
> Piotr

A już nie "Powrotu do zdrowia życzę."?

nadir

Jan 8, 2024, 3:28:50 PMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 18:19, cef pisze:

> [...]
> procedury
> wymiany prawka ma dawać w tym wypadku taki efekt.

Rilaks, mamy nowy rząd on to wszytko ogarnie. Na razie zajmują się
najistotniejszymi sprawami dla tego kraju, potem przyjdzie czas na te
przyziemne. Dajmy im czas.

Uncle Pete

Jan 8, 2024, 3:40:03 PMJan 8
> A wiesz, że osoby starsze dostają dowody osobiste bezterminowe?

Od 2015 r. już nie dostają.

io

Jan 8, 2024, 5:38:59 PMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 21:40, Uncle Pete pisze:

> Od 2015 r. już nie dostają.

Niemniej jednak, te które zostały wydane są ważne. Że niby banknoty mają
słabe zabezpieczenia i prawa jazdy a dowody osobiste już nie. Po prostu
pierdoły.

io

Jan 8, 2024, 5:40:43 PMJan 8
W dniu 08.01.2024 o 21:28, nadir pisze:
No i pieniądze dajmy bo swoich nie mają :-)

Kviat

Jan 9, 2024, 4:37:43 AMJan 9
W dniu 08.01.2024 o 17:50, io pisze:

> Czemu nie, dolary chyba ciągle te same.

A kiedy robili denominację?

Pozdrawiam
Piotr

Kviat

Jan 9, 2024, 5:24:35 AMJan 9
W dniu 08.01.2024 o 21:18, nadir pisze:

> Unia ma w miarę znormalizowane wzory praw jazdy, więc to żaden problem.

Mniejszy problem byłby, jakby były wszystkie znormalizowane.
Mniejszy problem jest lepszy od większego.

> Poza tym nadal można sobie wyrobić międzynarodowe prawo jazdy, które
> jest honorowane praktycznie wszędzie.

Nie jest. Nawet w UE.
Musisz mieć przy sobie również "normalne".
Międzynarodowe to w zasadzie tylko tłumaczenie. Bez "normalnego" to nic
nie warty papierek.
Po drugie, w UE nie jest potrzebne, więc tym bardziej warto ujednolicić
dokumenty.

> W Polsce już nie jest wymagany, a niektóre z krajów Unii chcą takie same
> systemy wprowadzić u siebie lub nawet w całej UE.

Żeby to miało ręce i nogi, to musi to być wspólny system.
Pierwszym dobrym krokiem jest ujednolicenie dokumentów.

Tyle, ze "patrioci" mają z tym problem. Bo jakże to tak? Że niemiecki
funkcjonariusz będzie miał dostęp do danych polskiego obywatela?

> I wcale nie po to żeby
> ułatwić życie ludziom, ale w przypadku praw jazdy, żeby karać i mieć
> wgląd w przewinienia wszystkich kierowców.

Czyli żeby ułatwić życie ludziom.
Policjant w np.Hiszpanii wchodzi do systemu, widzi przewinienia i cyk -
pirat drogowy wyeliminowany z dalszej jazdy.

> A to "patriotów" pytaj, i po co ten cudzysłów?

Po to, bo jest potrzebny. Bo mowa jest o "patriotach", a nie o patriotach.
Pytanie już zadałem. Może się jakiś odezwie.

> No przecież chcą wprowadzić wspólne banknoty.

To właśnie napisałem.
Wspólny wzór banknotu, wspólny wzór praw jazdy... w czym problem?

> Ale my byliśmy i jesteśmy
> zieloną wyspą i nam się to nie kalkuluje.

Nie zgadzam się z tym, że się nie kalkuluje. Ale to temat na inną dyskusję.
W przypadku ujednolicenia praw jazdy, to zdecydowanie się kalkuluje.

> A już nie "Powrotu do zdrowia życzę."?

A potrzebujesz?

Pozdrawiam
Piotr

nadir

Jan 10, 2024, 8:11:31 AMJan 10
W dniu 09.01.2024 o 11:24, Kviat pisze:

> Mniejszy problem byłby, jakby były wszystkie znormalizowane.
> Mniejszy problem jest lepszy od większego.

Jak sobie wyobrażasz znormalizowanie praw jazdy chociażby między UE,
Chinami i Izraelem? Nie wiem jakie są różnice w kategoriach i
wymaganiach między tymi obszarami, ale już sam zapis znaków graficznych
sporym problemem do normaliacji.

> Nie jest. Nawet w UE.

Każdy kraj, który jest sygnatariuszem Konwencji Wiedeńskiej lub
Genewskiej ma obowiązek honorować międzynarodowe prawo jazdy. A że nie
tylko w Polsce podchodzi się do prawa z ułańską nonszalancją, to ja już
na to wpływu nie mam.

> Musisz mieć przy sobie również "normalne".
> Międzynarodowe to w zasadzie tylko tłumaczenie. Bez "normalnego" to nic
> nie warty papierek.

A ktoś twierdził, że jest inaczej?

> Po drugie, w UE nie jest potrzebne, więc tym bardziej warto ujednolicić
> dokumenty.

No i w UE jest ujednolicony wzór, szczególnie jeżeli chodzi o dane
osobowe, szatę graficzną i kategorie uprawnień.

> Żeby to miało ręce i nogi, to musi to być wspólny system.
> Pierwszym dobrym krokiem jest ujednolicenie dokumentów.

Dokumenty, to akurat najmniejszy problem, każdy z krajów UE ma różne
"drobne" niuanse w przepisach i ogromne w karach za ich złamanie.

> Tyle, ze "patrioci" mają z tym problem. Bo jakże to tak? Że niemiecki
> funkcjonariusz będzie miał dostęp do danych polskiego obywatela?

Już ma, nie wszystkie i nie natychmiast, ale ma, w drugą stronę to
trochę gorzej działa.

> Czyli żeby ułatwić życie ludziom.

Administracji i służbom tak, przeciętnym obywatelom nie bardzo, no i
zgadza się wszyscy oni są w grupie ludzie.

> Policjant w np.Hiszpanii wchodzi do systemu, widzi przewinienia i cyk -
> pirat drogowy wyeliminowany z dalszej jazdy.

Pirata Hiszpan już teraz może wyeliminować, więc nie o to w tym
wszystkim chodzi.

> A potrzebujesz?

Ty decydujesz.

Kviat

Jan 10, 2024, 11:29:48 AMJan 10
W dniu 10.01.2024 o 14:11, nadir pisze:

> Jak sobie wyobrażasz znormalizowanie praw jazdy chociażby między UE,
> Chinami i Izraelem?

Wszystkie w UE - to miałem na myśli. A nie wszystkie na całym świecie.
To dobry początek.

> Każdy kraj, który jest sygnatariuszem Konwencji Wiedeńskiej lub
> Genewskiej ma obowiązek honorować międzynarodowe prawo jazdy.

Nie ma, jeżeli nie masz przy sobie "normalnego" prawa jazdy.

> A ktoś twierdził, że jest inaczej?

Tak to odebrałem.

Wracając do sedna, po co robić międzynarodowe jeżeli ktoś porusza się
tylko w obrębie UE?
A skoro tak, to wspólny wzór, ujednolicenie sytemu, wiele spraw by
uprościło.
Nie uważam, że wspólny wzór jest większą komplikacją, niż dwadzieścia
siedem wzorów + ewentualne wyrabianie dodatkowo załącznika
międzynarodowego. Uważam, że wręcz przeciwnie.

I nawet wtedy, gdy z takim ujednoliconym prawem jazdy ktoś wyjeżdża poza UE.
Funkcjonariuszom poza UE też byłoby łatwiej znać jeden, ujednolicony
wzór, niż dwadzieścia siedem różnych (a nawet więcej, nie chce mi się
sprawdzać ile jest obecnie ważnych w samej tylko Polsce) z
międzynarodowym załącznikiem.

> No i w UE jest ujednolicony wzór, szczególnie jeżeli chodzi o dane
> osobowe, szatę graficzną i kategorie uprawnień.

No i fajnie.
Dlatego nie rozumiem tej rozpaczy niektórych ludzi, że trzeba będzie
stare plastiki zmienić na nowe. Sam mam jeszcze takie, które wygląda jak
zalaminowany kawałek tekturki, ale żebym był jakoś emocjonalnie z nim
związany, to raczej nie...

> Dokumenty, to akurat najmniejszy problem, każdy z krajów UE ma różne
> "drobne" niuanse w przepisach i ogromne w karach za ich złamanie.

Pierwszy krok jest lepszy niż żaden.

> Już ma, nie wszystkie i nie natychmiast, ale ma, w drugą stronę to
> trochę gorzej działa.

Tak więc tym bardziej warto dążyć do tego, żeby to działało w dwie
strony tak samo. A nawet w 27 stron.

> Ty decydujesz.

Możesz być pewien, że jak będziesz potrzebował, to wesprę dobrym słowem.

Pozdrawiam
Piotr

io

Jan 10, 2024, 1:11:22 PMJan 10
W dniu 09.01.2024 o 10:37, Kviat pisze:
Czyli odpada argument o złych zabezpieczeniach.

io

Jan 10, 2024, 1:17:15 PMJan 10
W dniu 10.01.2024 o 17:29, Kviat pisze:

> No i fajnie.
> Dlatego nie rozumiem tej rozpaczy niektórych ludzi, że trzeba będzie
> stare plastiki zmienić na nowe.

... o ograniczonej ważności.

> Sam mam jeszcze takie, które wygląda jak
> zalaminowany kawałek tekturki, ale żebym był jakoś emocjonalnie z nim
> związany, to raczej nie...

Bezterminowe?

J.F

Jan 11, 2024, 4:14:35 AMJan 11
Kiedys wszyscy takie mieli, i wiekszosc bezterminowe.
Wczesniej kartonik był nielaminowany, jeszcze wczesniej była
książeczka ... i te książeczki jakos wymienili na tekturki, i nikt
dramy nie robił :-)

J.

Wiesiaczek

Jan 11, 2024, 4:30:56 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 10:14, J.F pisze:
To jak widzę był dowcip?

Nikt nie robił dramy bo nic się nie zmieniło w uprawnieniach.
Jak było bezterminowe to i tak zostało.

Teraz uprawnienia zostają zmienione - skrócony czas ważności i to jest
już istotna zmiana.

Udajesz że nie rozumiesz czy co?

Nie mam nic przeciwko zmianie jednego plastiku na drugi, ale chcę mieć
takie samo prawo jazdy jak miałem - bezterminowe!

Kviat

Jan 11, 2024, 4:42:41 AMJan 11
W dniu 10.01.2024 o 19:11, io pisze:
Nie.
Po prostu w głowie ci się nie mieści, że powodów może być więcej niż
jeden. Że mogą występować łącznie, albo i nie.
Równie dobrze możesz być zdziwiony, dlaczego nie można w sklepach płacić
talarami.

io

Jan 11, 2024, 4:48:47 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 10:42, Kviat pisze:

> Nie.
> Po prostu w głowie ci się nie mieści, że powodów może być więcej niż
> jeden. Że mogą występować łącznie, albo i nie.

Po prostu pieprzysz bzdury. Można dalej używać starych dokumentów prawa
jazdy tak, jak używa się dolarów. Nie ma przede wszystkim żadnego powodu
by wymieniać je na dokumenty o krótszej ważności.

> Równie dobrze możesz być zdziwiony, dlaczego nie można w sklepach płacić
> talarami.

Pieprzy i pieprzysz a sprawa jest naprawdę banalna. Ludzie coś stracili
i nie jest to normalne.

> Powrotu do zdrowia życzę.

No to wracaj.

io

Jan 11, 2024, 4:53:16 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 10:14, J.F pisze:
No i złodziej mnie kiedyś okradł z gotówki i nie wyłysiałem od tego :-)

Kviat

Jan 11, 2024, 4:58:39 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 10:48, io pisze:

> Po prostu pieprzysz bzdury. Można dalej używać starych dokumentów prawa
> jazdy tak, jak używa się dolarów. Nie ma przede wszystkim żadnego powodu
> by wymieniać je na dokumenty o krótszej ważności.

Pieprzysz bzdury. Książeczkowe straciły ważność w 2005 (czy tam w 2006)
i świat się nie zawalił.
Powodów jest wiele, ale ich nie rozumiesz.

Kviat

Jan 11, 2024, 5:16:35 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 10:30, Wiesiaczek pisze:

> To jak widzę był dowcip?
>
> Nikt nie robił dramy bo nic się nie zmieniło w uprawnieniach.
> Jak było bezterminowe to i tak zostało.
To tak jak teraz.

> Teraz uprawnienia zostają zmienione - skrócony czas ważności i to jest
> już istotna zmiana.

Określony czas ważności dokumentu, a nie uprawnień.
Ile razy trzeba to jeszcze powtórzyć, żeby dotarło?

> Udajesz że nie rozumiesz czy co?
>
> Nie mam nic przeciwko zmianie jednego plastiku na drugi, ale chcę mieć
> takie samo prawo jazdy jak miałem - bezterminowe!

Jak ktoś nadal ma książeczkowe, to samochodem nie jeździ od 2005 (czy
tam 2006), ale może pójść do urzędu i wyrobić nowe.
To dokładnie taka sama sytuacja.

Gdzie widzisz różnicę?

Termin wymiany nie oznacza, że jeżeli w tym terminie nie wymienisz, to
stracisz uprawnienia.
Dokładnie tak samo było z książeczkowymi.

Jak dowód osobisty traci ważność, to nie oznacza, że tracisz obywatelstwo.

cef

Jan 11, 2024, 5:47:51 AMJan 11
W dniu 2024-01-11 o 11:16, Kviat pisze:

> Termin wymiany nie oznacza, że jeżeli w tym terminie nie wymienisz, to
> stracisz uprawnienia.

Stracić może nie, ale mogą nie być ważne chwilowo.
W linku podanym już w tym wątku:

https://www.money.pl/gospodarka/bezterminowe-prawa-jazdy-straca-waznosc-o-tych-datach-nalezy-pamietac-6914850890381984a.html

Cytuję:
"Wymiana bezterminowych dokumentów rozpocznie się już w 2028 roku i
trwać będzie przez najbliższe 5 lat, do 2033 roku. Jedno jest pewne, do
2033 roku nikt nie będzie posiadał już bezterminowego prawa jazdy.
Wszystkie osoby, które chcą, aby ich uprawnienia były ważne, muszą to
zrobić.
Niestety nie ma możliwości ominięcia prawa. W przeciwnym razie grozi nam
mandat w wysokości minimum 1,5 tys. i zakaz prowadzenia pojazdów
mechanicznych. W sensie prawnym wygaśnięcie dokumentu i uprawnień
oznacza, że prowadzący zostanie potraktowany jak osoba, która prawa
jazdy nie uzyskała nigdy."

Przeczytałem trochę informacji na ten temat i gdzieś też obiło mi się o
oczy,
że nieodnowienie dokumentu w systemie ma dawać wynik brak uprawnień.
Czyli jak nie wymienię prawka i nie będę miał go przy sobie, to w systemie
będzie widać tak jakbym uprawnień nie miał.
Nie jest to utrata uprawnień, ale jest to utrudnienie :-)

J.F

Jan 11, 2024, 5:53:18 AMJan 11
On Thu, 11 Jan 2024 11:16:30 +0100, Kviat wrote:
> [...]
A PJ?

Uprawnien teoretycznie nie straciłes, ale dawniej wylegitymować sie
ważnym dokumentem nie mogłes ... kara 50zl, czy większa?

A teraz mozna (po Polsce) bez dokumentów, a w sytemie co zapisane:
-moze jeździć bezterminowo,
-PJ utraciło ważność ?

J.

io

Jan 11, 2024, 6:45:02 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 10:58, Kviat pisze:
Bez związku.

> Powodów jest wiele, ale ich nie rozumiesz.

Ty nie zrozumiesz, że robisz za frajera.

Monika Głowacka

Jan 11, 2024, 7:10:30 AMJan 11
W dniu 08.01.2024 o 12:39, Kviat pisze:
> Twierdzisz, że powinno się nadal móc płacić w sklepach banknotami sprzed
> denominacji?

Czy jeśli ktoś ma stare banknoty to może je wymienić na nowe?
Opowiadali mi, że w 1995 roku był okres, kiedy w obiegu były nowe i
stare, ale stare jak trafiły do banku, to bank nie mógł ich puszczać
dalej w obieg.
W banku otrzymywało się tylko nowe.

Teraz chyba stare można wymienić tylko w NBP.

Wiem, że nie ma nieważnych dolarów, żadne wzory dolarów nie zostały
wycofane, ale banki USA nie wprowadzają do obiegu starych.

J.F

Jan 11, 2024, 7:36:12 AMJan 11
On Thu, 11 Jan 2024 13:10:27 +0100, Monika Głowacka wrote:

> Czy jeśli ktoś ma stare banknoty to może je wymienić na nowe?

Był jakis okres, gdy mógl.

> [...]
> dalej w obieg.
> W banku otrzymywało się tylko nowe.
> Teraz chyba stare można wymienić tylko w NBP.

Jakos tak w normalnym kraju organizuje się wymianę pieniędzy.

Pozostają nienormalne jak PRL, lub UK/GB, USA :-)

> Wiem, że nie ma nieważnych dolarów, żadne wzory dolarów nie zostały
> wycofane, ale banki USA nie wprowadzają do obiegu starych.

Tym niemniej może być problem, jakby ktoś chciał takim starym
zapłacic. Kasjer w sklepie nie zna, kasjer w banku być moze też nie
zna, podejrzane im się wydają.

Monety też ulegają dewaluacji, i nie wiadomo, czy np automat
wspólczesny przyjmie te stare monety ... choć ciągle w obowiązującym
wzorze :-)

UK w ogóle był problem, ze w pewnym okresie nie chcieli przyjmować w
sklepach niektórych banknotów, np 50 funtów, bo jakoś często
podrabiane.
Czy teraz przyjmą ? W sklepie pewnie nie.

J.

Kviat

Jan 11, 2024, 7:51:59 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 11:47, cef pisze:

> Stracić może nie, ale mogą nie być ważne chwilowo.

Tak samo było z książeczkowymi.
Uprawnień nie zabierało, ale do czasu wymiany na nowy jechać nie było wolno.

> Przeczytałem trochę informacji na ten temat i gdzieś też obiło mi się o
> oczy,
> że nieodnowienie dokumentu w systemie ma dawać wynik brak uprawnień.

Może programiści dali dupy i zapomnieli dać dodatkowego "ptaszka" :)

Na pierwszy rzut oka faktycznie wyglądałoby logiczniej, że powinny być
przynajmniej dwa "ptaszki".
- ma uprawnienia
- ma aktualny dokument

Ale raczej chodzi o to, że nawet jak masz uprawnienia bezterminowe, a
nie ma obowiązku wożenia ze sobą prawa jazdy, to w systemie powinno być
aktualne zdjęcie żeby funkcjonariusz mógł zidentyfikować.
Nie wiem czy zdjęcia ze starych praw jazdy są w systemie, ale jeżeli są,
to będzie zdjęcie 18 latka, a kontrolują np. 60-letniego faceta.

Zgaduję, że może być taki powód. Aby również w systemie było w miarę
aktualne zdjęcie, nie starsze niż 15 lat.

> Czyli jak nie wymienię prawka i nie będę miał go przy sobie, to w systemie
> będzie widać tak jakbym uprawnień nie miał.
> Nie jest to utrata uprawnień, ale jest to utrudnienie :-)

Całkiem niedawno robiłem nowy dowód osobisty (bo ważność starego się
skończyła) i w aplikacji mObywatel widzę, że i w mDowód i w mPrawo jazdy
jest to nowe zdjęcie, chociaż mam stare-laminowane prawo jazdy ze starym
zdjęciem.
Więc skoro nie muszę mieć przy sobie prawa jazdy, to funkcjonariusz w
systemie widzi już moje nowe zdjęcie. Więc na cholerę mi to nowe
plastikowe prawo jazdy?

Ale jeżeli ktoś nie odnowi dowodu osobistego, bo nie potrzebuje, czy coś
tam, to jeżeli będzie chciał jeździć, to będzie musiał wyrobić nowe
prawo jazdy żeby dać aktualne zdjęcie.
(Ciekawe, czy wtedy to nowe zdjęcie automagicznie w mObywatelu
przepisuje się z mPrawa jazdy do mDowodu... czy to działa w obie strony).

I pewnie dopóki ktoś nie wyjeżdża za granicę, to z jego punktu widzenia,
skoro w systemie jest aktualne zdjęcie, to w ogóle wydawanie fizycznego
plastiku prawa jazdy (terminowego, czy bezterminowego) nie ma sensu.

Czy funkcjonariusze z dowolnego państwa w UE mają wgląd do naszego
systemu żeby sobie pooglądać aktualne zdjęcie i sprawdzić termin
uprawnień zatrzymanego do kontroli kierowcy?
Bo jeżeli tak, to sens wydawania nowego, fizycznego plastiku, byłby
tylko przy wyjeżdżaniu poza UE.

Ja bym tak zrobił. Nie chcesz wyjeżdżać, nie musisz mieć plastiku, to go
nie bierz z urzędu. Aktualne zdjęcie w dowodzie osobistym (w systemie)
powinno wystarczyć.
Po nowy plastik prawa jazdy idzie ten, kto chce sobie pojeździć gdzieś
dalej.
Ale może są jeszcze jakieś inne powody.

Pozdrawiam
Piotr

J.F

Jan 11, 2024, 7:53:09 AMJan 11
Ale nic mi nie wiadomo, aby uprawnienia były skrócone.

No chyba, ze są powiązane z datą ważnosci dokumentu, i wystarczy
zgłosic sie po nowy, ale kto tego nie zrobi ... wielkim przestępcą
zostaje?

> Nie mam nic przeciwko zmianie jednego plastiku na drugi, ale chcę mieć
> takie samo prawo jazdy jak miałem - bezterminowe!

Ktore jak widać za pare lat będą mogli ogłosić nieważnym :-)

J.

Kviat

Jan 11, 2024, 8:28:29 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 13:10, Monika Głowacka pisze:

> Czy jeśli ktoś ma stare banknoty to może je wymienić na nowe?

Czy jeśli ktoś ma dostęp do internetu, to może skorzystać z wyszukiwarki?

Pozdrawiam
Piotr

cef

Jan 11, 2024, 8:41:05 AMJan 11
W dniu 2024-01-11 o 13:51, Kviat pisze:

> [...]

> powinno wystarczyć.
> Po nowy plastik prawa jazdy idzie ten, kto chce sobie pojeździć gdzieś

Myślę, że naturalna jest u władzy potrzeba uporządkowania danych -
mamy w obiegu tylko nowe, spełniające wymogi dokumenty i wszystko gra.
Ale obywatele są z reguły leniwi i nie spieszą się z wymianami i
komplikują system.
Powiedziałbym, że nawet zachęta do zaniechania czynności wychodzi często
z urzędu.
Ostatnio jak skończyły mi się kratki na badania i wymieniałem dowód, to
urzędnik powiedział mi - A po co Pan wymienia? Po co płacić skoro i tak
w systemie będą
daty przeglądów a dowodu nie trzeba wozić? No ale ja jeżdżę po całej Europie
i wolę mieć swiety spokój i "pieczątki ze sobą".
Ten myk z zaniedbaniem informatycznym - że w systemie bez wymiany prawka
pokaże się brak uprawnień- może być
takim najbardziej prymitywnym celem zmuszenia kierowców do wydania tych
100zł.

Wiesiaczek

Jan 11, 2024, 8:48:35 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 13:10, Monika Głowacka pisze:
No to spróbuj takimi dolarami zapłacić np. w Egipcie :)

--
Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi

Wiesiaczek

Jan 11, 2024, 8:55:15 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 13:53, J.F pisze:
No to się zapytaj starszych.
Nie masz PJ = nie masz żadnych uprawnień!

> No chyba, ze są powiązane z datą ważnosci dokumentu, i wystarczy
> zgłosic sie po nowy, ale kto tego nie zrobi ... wielkim przestępcą
> zostaje?

Nie wystarczy. Trzeba jeszcze zanieść w zębach stówkę.

> Ktore jak widać za pare lat będą mogli ogłosić nieważnym :-)

No właśnie. To się nazywa kurewstwo i ładowanie obywatela w d...
Pewien jesteś, że za kilka lat nie dodadzą, że kolejne PJ dadzą Ci po
przejściu badań specjalistycznych (za oddzielną opłatą)?

Oczywiście w imię bezpieczeństwa i w ogóle dla Twojego dobra!

Mam to w dupie!

--
Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi

J.F

Jan 11, 2024, 9:03:00 AMJan 11
Ale mówimy chyba o nowych pomysłach?

To nie starszych pytać, tylko co tam Unia i nasi posłowie wymyslili.

> Nie wystarczy. Trzeba jeszcze zanieść w zębach stówkę.

Stówka co 15 lat ... jeszcze nie tak dużo.
Fotografie trzeba miec, i to kolejny wydatek, itp.

> No właśnie. To się nazywa kurewstwo i ładowanie obywatela w d...
> Pewien jesteś, że za kilka lat nie dodadzą, że kolejne PJ dadzą Ci po
> przejściu badań specjalistycznych (za oddzielną opłatą)?

Takie pomysły już krążą, i wcale nie muszą być głupie, bo stan
zdrowia, w tym mentalnego się przecież zmienia.

> Oczywiście w imię bezpieczeństwa i w ogóle dla Twojego dobra!

Oczywiscie

> Mam to w dupie!

Teraz w ***, a jak cie senior przejedzie/wjedzie, to mozesz zmienić
zdanie :-)

J.

io

Jan 11, 2024, 9:36:34 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 14:28, Kviat pisze:
I ma publiczny adres IP?

Kviat

Jan 11, 2024, 9:56:39 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 14:41, cef pisze:

> Myślę, że naturalna jest u władzy potrzeba uporządkowania danych -
> mamy w obiegu tylko nowe, spełniające wymogi dokumenty i wszystko gra.

To na pewno, ale współcześnie, to chyba bardziej siła rozpędu z ery
przedcyfrowej.
Lepszy, aktualny, papier w ręku, niż gołąb na dachu :)
Brak 100% zaufania do danych cyfrowych, dmuchanie na zimne, albo coś w
tym stylu.
No i to, że różne państwa są na innych etapach w tym zakresie, a jakoś
przemieszczać się trzeba.

Z drugiej strony, jakiś cyberatak paraliżujący/kasujący systemy
informatyczne państwa i obywatel zostaje bez prawa jazdy, bo... prawo
jazdy tylko w systemie.
Mało prawdopodobne, ale chyba nie niemożliwe.

Z trzeciej strony, jakiś czas temu czytałem artykuły na ten temat, że te
systemy są tak zorganizowane, że nawet wojna miałby problem ze
zniszczeniem takich systemów. Podano przykład Ukrainy, w której kilka
lat temu wprowadzono system elektronicznych dokumentów (taki ichni
mObywatel), jeszcze przed wojną. Taki, o którym na "cywilizowanym"
zachodzie mogą tylko pomarzyć (nawet naszego mObywatela na zachodzie
mogą nam zazdrościć). Owszem, braki w dostępie do internetu są jakimś
tam utrudnieniem, ale konkluzja była taka, że nawet wypalenie całego
państwa łącznie z kilkumetrową warstwą gleby nie załatwiłoby sprawy, bo
tego nie organizują debile (tak jak w przypadku Ukrainy - Polska
stworzyła im datacenter poza granicami Ukrainy i nie wiadomo gdzie).
Tego typu ośrodki są zabezpieczane lepiej niż najlepsze schrony
przeciwatomowe i na bank mirrory "leżą" w różnych miejscach i to nie
koniecznie na terenie danego państwa.

> [...]
> w systemie będą
> daty przeglądów a dowodu nie trzeba wozić? No ale ja jeżdżę po całej

No właśnie. Ludzie mają różne potrzeby, a ci którzy płaczą "a na cholerę
mi to, kto by tam chciał jechać do tych złych Niemców, itp." w ogóle nie
biorą pod uwagę, że ktoś może mieć inne potrzeby niż on. Jak widać nawet
taki urzędnik.

Jak pisałem wyżej, byłbym raczej za tym - potrzebujesz, to bierzesz, nie
potrzebujesz, to nie, aktualny dowód osobisty i cyfrowe prawko
wystarczy. Potrzebują nowego zdjęcia? Dane się nie zmieniły? Zanosisz
aktualne i po sprawie. Chcesz plastik do ręki, to bierz.

Ja oczywiście rozumiem obiekcje co do sposobu wprowadzania tych zmian,
ale problem polega na tym, że płaczki nie przypieprzają się do tego
merytorycznie, tylko wpadają w histerię, że rzekomo ktoś im chce zabrać
nabyte uprawnienia.

Z jednej strony chcieliby żeby państwo sprawnie radziło sobie z
nielegalnymi imigrantami, żeby nie mogli się ukrywać na lewych
dokumentach, a z drugiej strony mają problem żeby państwu zanieść
aktualne zdjęcie... żeby np.funkcjonariusz przez przypadek nie pomylił
go z imigrantem, bo do starego zdjęcia nie podobny.

> [...]
> pokaże się brak uprawnień- może być
> takim najbardziej prymitywnym celem zmuszenia kierowców do wydania tych

Nie wydaje mi się, to przecież grosze w porównaniu z przekopem, czy
pilnowaniem trawy pod przyszłe lotnisko.
Nie sądzę, że celem jest zebranie tych 100 zł. Ta stówka to raczej, że
przy okazji, że skoro można wyciągnąć dodatkowe 100 zł i nikt z tego
powodu palić opon pod sejmem nie będzie, to czemu nie?

Pozdrawiam
Piotr

J.F

Jan 11, 2024, 10:26:08 AMJan 11
No ale łączność musisz mieć dobrą.

I ciagle moze się okazać, że jednak nie masz kontroli - np przyjdzie
policja w tym innym państwie i wyłączy :-)

A oprócz dużej awarii, może sie zdarzyć i malutka - nie mamy pana PJ
w systemie i co pan nam zrobi?
Dowodu osobistego, konta w ZUS, konta w banku ...

> [...]
> wystarczy. Potrzebują nowego zdjęcia? Dane się nie zmieniły? Zanosisz
> aktualne i po sprawie. Chcesz plastik do ręki, to bierz.

Jakos tak.

> [...]
> ale problem polega na tym, że płaczki nie przypieprzają się do tego
> merytorycznie, tylko wpadają w histerię, że rzekomo ktoś im chce zabrać

A bo kto wie, jak się skonczy w praktyce, a w dodatku - pomysły o
wygaszaniu uprawnien też są.
I nie będzie stówki za nowe PJ, tylko pare stówek za badania
lekarskie.

> [...]
> aktualne zdjęcie... żeby np.funkcjonariusz przez przypadek nie pomylił
> go z imigrantem, bo do starego zdjęcia nie podobny.

A w UK to w ogóle nie chcą dowodów osobistych :-)

> Nie wydaje mi się, to przecież grosze w porównaniu z przekopem, czy
> pilnowaniem trawy pod przyszłe lotnisko.

2 mld na przekop to tylko 50zl na obywatela. I podatkow nie podnosili
przy tej okazji.

> Nie sądzę, że celem jest zebranie tych 100 zł. Ta stówka to raczej, że
> przy okazji, że skoro można wyciągnąć dodatkowe 100 zł i nikt z tego
> powodu palić opon pod sejmem nie będzie, to czemu nie?

PJ zawsze było płatne, i niekoniecznie o zysk tu chodzi, co o
utrzymanie urzedników, PWPW, tych systemów komputerowych ...

No i oczywiscie lekarze są za, ci uprawnieni :-)

A przeciez mozna po amerykansku - urzednik przy przyjmowaniu wniosku
sprawdzi wzrok na tablicy ...

J.

io

Jan 11, 2024, 10:42:35 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 13:51, Kviat pisze:

> Tak samo było z książeczkowymi.
> Uprawnień nie zabierało, ale do czasu wymiany na nowy jechać nie było
> wolno.

No, a potem stwierdzono, że kwestionowanie dokumentu, który nie utracił
ważności bezprawne było.

> Może programiści dali dupy i zapomnieli dać dodatkowego "ptaszka" :)
>
> Na pierwszy rzut oka faktycznie wyglądałoby logiczniej, że powinny być
> [...]

No i tak pewnie jest. Ale pewnie nadal do prowadzenia oprócz uprawnień
trzeba mieć aktualny dokument i tylko nie trzeba go mieć przy sobie.

> [...]
> Nie wiem czy zdjęcia ze starych praw jazdy są w systemie, ale jeżeli są,
> to będzie zdjęcie 18 latka, a kontrolują np. 60-letniego faceta.

Tak może być. Niemniej jednak do sprawdzania tożsamości jest dokument
tożsamości a nie prawo jazdy.

> [...]
> skoro w systemie jest aktualne zdjęcie, to w ogóle wydawanie fizycznego
> plastiku prawa jazdy (terminowego, czy bezterminowego) nie ma sensu.

Sens jest, masz potwierdzenie posiadania uprawnień.

> [...]
> uprawnień zatrzymanego do kontroli kierowcy?
> Bo jeżeli tak, to sens wydawania nowego, fizycznego plastiku, byłby

Jw, sens wydawania jak najbardziej jest. Nie ma sensu czy raczej
uzasadnienia wymaganie okazywania go.

> [...]
> powinno wystarczyć.
> Po nowy plastik prawa jazdy idzie ten, kto chce sobie pojeździć gdzieś

A moim zdaniem, jak w UE uchwalono prawo, które umożliwiało posługiwanie
się bezterminowymi dokumentami prawa jazdy to zmiana tego prawa będzie
miała zastosowanie tylko do przyszłych dokumentów.

io

Jan 11, 2024, 10:49:09 AMJan 11
> [...]
> Europie
> i wolę mieć swiety spokój i "pieczątki ze sobą".

Drukowany papierek nie wystarczyłby?

> Ten myk z zaniedbaniem informatycznym - że w systemie bez wymiany prawka
> pokaże się brak uprawnień- może być
> takim najbardziej prymitywnym celem zmuszenia kierowców do wydania tych
> 100zł.

Przecież tu chodzi o to, że unia chce to wymusić prawnie.

io

Jan 11, 2024, 10:52:37 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 15:02, J.F pisze:

> Takie pomysły już krążą, i wcale nie muszą być głupie, bo stan
> zdrowia, w tym mentalnego się przecież zmienia.

...a prawo nie działa wstecz :-)

> Oczywiscie

> Teraz w ***, a jak cie senior przejedzie/wjedzie, to mozesz zmienić
> zdanie :-)

Zdanie w ogóle można zmieniać jak chorągiewka na wietrze a prawo powinno
być na lata.

io

Jan 11, 2024, 11:01:31 AMJan 11

> [...]
> Opowiadali mi, że w 1995 roku był okres, kiedy w obiegu były nowe i
> stare, ale stare jak trafiły do banku, to bank nie mógł ich puszczać

Już nie można.

Kviat

Jan 11, 2024, 11:06:02 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 16:26, J.F pisze:

> A oprócz dużej awarii, może sie zdarzyć i malutka - nie mamy pana PJ
> w systemie i co pan nam zrobi?
> Dowodu osobistego, konta w ZUS, konta w banku ...

Tak, tak, wiem.
Paaaanie... trzeba się naumieć ognisko patykami rozpalać, bo jak prundu
braknie to dopiero zobaczycie!

Wszyscy wiedzą, że mamy chujową infrastrukturę energetyczną, ale ostatni
brak prądu pamiętam z czasów przed 1989. Czyli z tej złej komuny, gdy
państwo było w ruinie. Może kilka razy się zdarzyło.
I to nie z powodów kataklizmu, tylko jakiś tam stopień zasilania (czy
jakoś tak to szło). I na tyle byli uprzejmi, że przed właściwym
wyłączeniem było "ostrzeżenie" - wyłączali na chwilę, po czym włączali
żeby obywatele mieli czas na wyciągnięcie świeczek i dopiero po kilku
minutach wyłączali na dłużej.
A ile końców świata przeżyłem, to nawet nie chce mi się liczyć.

Jak faktycznie prądu zabraknie na amen, to zapewniam cię, że brak
możliwości pisania na newsy będzie dla ludzi najmniejszym problemem.

> I nie będzie stówki za nowe PJ, tylko pare stówek za badania
> lekarskie.

Ale nadążasz, że temat jest o wymianie bezterminowych?
Przy bezterminowych nie trzeba robić badań.

Kviat

Jan 11, 2024, 11:33:00 AMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 16:52, io pisze:

> ...a prawo nie działa wstecz :-)

Oczywiście. W wieku 99lat nadal będziesz miał prawo zachowywać się jak
20latek.
I nikt ci tego prawa nie odbierze.
Ale czy dasz radę?

> Zdanie w ogóle można zmieniać jak chorągiewka na wietrze a prawo powinno
> być na lata.

No i jest. Nikt ci nie broni odmłodnieć i znowu być sprawnym i
niezagrażającym innym ludziom kierowcą.

J.F

Jan 11, 2024, 11:59:03 AMJan 11
On Thu, 11 Jan 2024 17:05:57 +0100, Kviat wrote:

> [...]
> brak prądu pamiętam z czasów przed 1989. Czyli z tej złej komuny, gdy
> państwo było w ruinie. Może kilka razy się zdarzyło.

No, u mnie moze troche czesciej, ale ogólnie - prąd jest.
Co nie znaczy, ze zawsze i wszędzie będzie ..

> I to nie z powodów kataklizmu, tylko jakiś tam stopień zasilania (czy
> jakoś tak to szło). I na tyle byli uprzejmi, że przed właściwym

Ale często z powodu kataklizmu wlasnie - np zima przyszła i spadł
snieg :-)

> [...]
>
> Jak faktycznie prądu zabraknie na amen, to zapewniam cię, że brak
> możliwości pisania na newsy będzie dla ludzi najmniejszym problemem.

Jak popatrzysz na jakies reportaże z obozów dla uchodźców - to
gniazdka do ładowania telefonów stanowią tam bardzo ważną częsc.

Ale co sie dziwić - takie czasy, mamy te telefony i używamy.

Gdyby tak jednak np Rosja weszła z nami w wojnę, i zniszczyła sporą
cześc energetyki ... to będzie system działał, czy słuzby będą mialy
problem ze sprawdzeniem obywatel czy szpieg ? :-)

> Ale nadążasz, że temat jest o wymianie bezterminowych?
> Przy bezterminowych nie trzeba robić badań.

Na razie :-P

No bo czemu nie sprawdzic przy okazji, czy nadal nadaje się na
kierowcę ?

Ba - przepisy się zmieniają, pamięc zawodzi,
to może by tak kontrolny egzamin co 10 lat? :-)

J.

J.F

Jan 11, 2024, 12:00:29 PMJan 11
On Thu, 11 Jan 2024 16:52:33 +0100, io wrote:

> ...a prawo nie działa wstecz :-)

Ale sie nie uniewazni PJ wstecznie, tylko na przysżłość :-)

> Zdanie w ogóle można zmieniać jak chorągiewka na wietrze a prawo powinno
> być na lata.

Ale dożywotnio, czy np na 10 lat ?

J.

io

Jan 11, 2024, 12:08:04 PMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 15:56, Kviat pisze:

> [...]
> jazdy tylko w systemie.
> Mało prawdopodobne, ale chyba nie niemożliwe.

"Cyfrowość" to nie to samo co "tylko w systemie". Można mieć
poświadczenie cyfrowe w pliku, który da się przenosić.

> [...]
> Tego typu ośrodki są zabezpieczane lepiej niż najlepsze schrony
> przeciwatomowe i na bank mirrory "leżą" w różnych miejscach i to nie

Do tego nie trzeba zabezpieczenia fizycznego tylko kryptografię, np w
blockchain.

> [...]
> wystarczy. Potrzebują nowego zdjęcia? Dane się nie zmieniły? Zanosisz
> aktualne i po sprawie. Chcesz plastik do ręki, to bierz.

Plastik to nośnik.

> [...]
>
> Z jednej strony chcieliby żeby państwo sprawnie radziło sobie z
> nielegalnymi imigrantami, ...żeby nie mogli się ukrywać na lewych

A czym oni się różnią od twojego sąsiada? Że później osiedlić się chcą?

io

Jan 11, 2024, 12:11:01 PMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 17:05, Kviat pisze:
> W dniu 11.01.2024 o 16:26, J.F pisze:

> Jak faktycznie prądu zabraknie na amen, to zapewniam cię, że brak
> możliwości pisania na newsy będzie dla ludzi najmniejszym problemem.

Całkiem nie zabraknie przy tylu panelach PV.

J.F

Jan 11, 2024, 12:13:48 PMJan 11
A w nocy? :-)

Wiele falowników od PV nie ma możliwosci pracy po odłączeniu od sieci.

J.

io

Jan 11, 2024, 12:17:20 PMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 17:32, Kviat pisze:

> No i jest. Nikt ci nie broni odmłodnieć i znowu być sprawnym i
> niezagrażającym innym ludziom kierowcą.

Znowu pieprzysz bzdury. Stan zdrowia umożliwia odbieranie uprawnień, ale
nie wiek. I jak będziesz chciał to zmienić to sobie zmieniaj, ale
tamtego nie ruszaj. Takie są zasady prawa.

io

Jan 11, 2024, 12:19:28 PMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 17:59, J.F pisze:

> [...]
> kierowcę ?
>
> Ba - przepisy się zmieniają, pamięc zawodzi,
> to może by tak kontrolny egzamin co 10 lat? :-)

No można, dla tych co dzisiaj uprawnienia zdobywają. Oni się pewnie będą
bardziej przed tym bronić niż dzisiejszy seniorzy.

io

Jan 11, 2024, 12:27:46 PMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 18:00, J.F pisze:

> Ale sie nie uniewazni PJ wstecznie, tylko na przysżłość :-)

Więc ze względu na stan zdrowia da się "uniewważnić".

> Ale dożywotnio, czy np na 10 lat ?

Problem ze zmianą prawa jest taki, że trzeba odwoływać się do przepisów
z różnych okresów.

Kviat

Jan 11, 2024, 1:26:42 PMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 18:08, io pisze:

> Do tego nie trzeba zabezpieczenia fizycznego tylko kryptografię, np w
> blockchain.

Bez zabezpieczenia fizycznego, to tego twojego zakryptowionego
blockchaina byle gówniarz skasuje prostym sikiem na płytę główną.

Jestem pewien, że nawet ktoś taki jak ty pilnuje, żeby swojego smyrofona
ze zdjęciami kotków zbyt często na ziemię nie upuszczać.

Kviat

Jan 11, 2024, 1:40:12 PMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 18:17, io pisze:

> Stan zdrowia umożliwia odbieranie uprawnień, ale
> nie wiek.

Po 40tce jak się budzisz i cię nic nie boli, to znaczy, że nie żyjesz.

Więc o co ten hałas? Przynosisz od lekarza zaświadczenie, że nie jesteś
ślepy, masz tymczasową pamięć dłuższą niż czas potrzebny na zmianę
świateł, że nie jesteś Napoleonem i nikt ci prawa do jeżdżenia po
publicznych drogach nie zabierze.

io

Jan 11, 2024, 4:36:28 PMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 19:40, Kviat pisze:
Skończ pieprzyć.

io

Jan 11, 2024, 4:46:15 PMJan 11
W dniu 11.01.2024 o 18:13, J.F pisze:

> A w nocy? :-)

W nocy śpimy albo piszemy na niusy :-)

> Wiele falowników od PV nie ma możliwosci pracy po odłączeniu od sieci.

Można je odłączyć od takich falowników i podłączyć do lampki,
akumulatora czy komórki i dalej pisać na niusy :-)

Marcin Debowski

Jan 11, 2024, 6:01:17 PMJan 11
On 2024-01-11, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> No ale łączność musisz mieć dobrą.
>
> I ciagle moze się okazać, że jednak nie masz kontroli - np przyjdzie
> policja w tym innym państwie i wyłączy :-)

Przy papierowych też musisz mieć łączność, no chyba, że targasz ze sobą
grafologa i specjalistę od fałszowania dokumentów. Przy obecnym stanie
techniki/technologii, ani szeregowy urzędnik, ani patrol policji nie
stwierdzi tak łatwo czy dokument jest prawdziwy.

Zmiana de facto jest taka, że uwierzytelnienie przeszło na samego
obywatela, albo inaczej, przestało być wymagane. Potrzeba centralnej
weryfikacji tego czy tamtego jest z nami od pewnie 2-3 pokoleń. Taki
papier to była często de facto szykana. Było w systemie widać, że masz
uprawnienia, a dostawałeś mandat za brak PJ.

--
Marcin

Shrek

Jan 12, 2024, 5:45:57 AMJan 12
W dniu 07.01.2024 o 10:32, Wiesiaczek pisze:

> Co to znaczy "niestety"?
>
> Albo do kurwy nędzy przestrzega się w tym burdelu konstytucji albo nie!

Prawo nie działa wstecz o ile prawo nie stanowi inaczej... Przerabiałem.
Wygrałem ale nie z tego argumentu.

--
Shrek

Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "иди нахуй"?
PS - i konfederację!

J.F

Jan 12, 2024, 1:37:25 PMJan 12
W zasadzie tak, tylko:
-koszt ... dokładne badania kosztują :-)

-po 10 latach to pewie zapomnisz, a tu jakas kontrola czy wypadek,
i wielkim przestępcą jesteś, bo bez PJ jeździsz.

-a w zasadzie czemu co 10 lat? Bezpieczenstwo ważne, to co 5 lat,
a moze co 3, a moze co roku :-)

J.

J.F

Jan 12, 2024, 1:41:15 PMJan 12
On Thu, 11 Jan 2024 18:27:42 +0100, io wrote:

> Więc ze względu na stan zdrowia da się "uniewważnić".

No ale tu nie chodzi o unieważnienie z powodu stanu zdrowia,
tylko "bo tak".

Było PJ ważne bezterminowo, a teraz ogłaszamy, ze jest ważne tylko do
2028 ... mamy działanie wstecz, czy wcale nie, czy umiarkowane ?

J.

J.F

Jan 12, 2024, 1:48:30 PMJan 12
On Thu, 11 Jan 2024 23:01:13 GMT, Marcin Debowski wrote:

> Przy papierowych też musisz mieć łączność, no chyba, że targasz ze sobą
> grafologa i specjalistę od fałszowania dokumentów.

Grafolog przy obecnym DO czy PJ to chyba niepotrzebny.

> Przy obecnym stanie
> techniki/technologii, ani szeregowy urzędnik, ani patrol policji nie
> stwierdzi tak łatwo czy dokument jest prawdziwy.

Moze tak, moze nie - trudno powiedziec.

Ale w DO chip juz jest - a to chyba zabezpiecznie trudno łamalne ...

Coraz wiecej doniesien, ze nasza SG wyłapuje nielegalnych imigrantów
z fałszywymi DO, i nie wiem - kiepska jakość i łatwo zauważyć, ze to
nie oryginał, czy wystarczy zagadać po polsku i juz się sypie :-)

> [...]
> papier to była często de facto szykana. Było w systemie widać, że masz
> uprawnienia, a dostawałeś mandat za brak PJ.

No ale "w systemie widać" to w miarę od niedawna.
A kara wręcz symboliczna (50zl)

J.

io

Jan 12, 2024, 2:23:28 PMJan 12
W dniu 12.01.2024 o 19:41, J.F pisze:

> No ale tu nie chodzi o unieważnienie z powodu stanu zdrowia,
> tylko "bo tak".

No właśnie, ale było, że niby z powodu złego stanu zdrowia seniorów
skracają.

> Było PJ ważne bezterminowo, a teraz ogłaszamy, ze jest ważne tylko do
> 2028 ... mamy działanie wstecz, czy wcale nie, czy umiarkowane ?

Już pisałeś, że w przód :-)

io

Jan 12, 2024, 2:34:59 PMJan 12
W dniu 12.01.2024 o 19:37, J.F pisze:
Po każdym syropku :-)

Marcin Debowski

Jan 12, 2024, 6:28:43 PMJan 12
On 2024-01-12, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Grafolog przy obecnym DO czy PJ to chyba niepotrzebny.

Przy DO i PJ nie, ale masz nadal setki różnych dokumentów używanych np.
do poświadczenia tego czy tamtego, których się używa, a nie ma
bezpośredniej weryfikacji z organem je wystawiającym - nie ma łączności.

Jak padnie łączność dla PJ, bo przecież i coś w radiowozie może się
popsuć co łaczność zapewnia, to tej weryfikacji też nie przeprowadzisz.
I co wtedy? Przecież nie wlepią Ci mandatu. Istnienie uprawnień bez
formalnego dokumentu poświadczającego te uprawnienia działa od dawna w
wielu dziedzinach i jakoś działa.

> Moze tak, moze nie - trudno powiedziec.

Dla statystycznego dokumentu. Dla prawdziwości twierdzenia jest to
jednak "tak" - możesz dsponować dobrze podrobionym dokumentem.

> [...]
> z fałszywymi DO, i nie wiem - kiepska jakość i łatwo zauważyć, ze to
> nie oryginał, czy wystarczy zagadać po polsku i juz się sypie :-)

Wszystkie, o których czytałem to były typu, śniady Murzyn o nazwisku
Kowalski nieposługujący się j.polskim.

Od jak niedawna?

--
Marcin

Wiesiaczek

Jan 28, 2024, 2:54:45 AMJan 28
> [...]
> wzorem"."
>
> Co to znaczy "niestety"?
>
> Albo do kurwy nędzy przestrzega się w tym burdelu konstytucji albo nie!

"Obowiązkowa wymiana praw jazdy obejmie wszystkich kierowców

"Obowiązek przeprowadzania badań lekarskich przez wszystkich kierowców z
pewnością wzbudzi sporo kontrowersji. Wywołał je już sam fakt, że
kierowcy posiadający bezterminowe prawa jazdy, będą musieli wymienić je
na takie ważne tylko przez 15 lat. Jedną z podstawowych zasad prawa jest
to, że nie działa ono wstecz, a przymus zmiany blankietu bezterminowego,
na taki którego wzór nie przewiduje "bezterminowości", a maksymalny
okres ważności to 15 lat, wygląda jak właśnie działanie prawa wstecz."

Czytaj więcej na
https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/news-rewolucja-w-prawach-jazdy-kazdy-kierowca-bedzie-musial-zrobi,nId,7295531#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

Czyli najpierw wymiana PJ, potem obowiązkowe badania lekarskie, a
następnie obowiązkowy egzamin na PJ.

W końcu to tylko dla naszego dobra!

Pierdolę taką praworządność razem z całą Chujnią Europejską!

--
Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" ®
Niech żyje POLEXIT! I salwa Ukrainie!
Wolę Rosję jako wroga niż Ukrainę jako przyjaciela.

Jacek

Jan 28, 2024, 4:11:55 AMJan 28
W dniu 8.01.2024 o 00:26, io pisze:
> A wszystko przez to, że nie zgodził się na skrócenie terminu ważności
> swojego dokumentu. Za takie uwagi powinieneś siedzieć 🙂
Nie rób kurwy z logiki. Jak prawo jazdy jest "bezterminowe" to jaki
termin został skrócony? Przecież terminu nie było. No chyba że inaczej
rozumiesz słowo "bez".

J.F

Jan 29, 2024, 1:06:07 PMJan 29
On Fri, 12 Jan 2024 23:28:38 GMT, Marcin Debowski wrote:

> Dla statystycznego dokumentu. Dla prawdziwości twierdzenia jest to
> jednak "tak" - możesz dsponować dobrze podrobionym dokumentem.

Ja sobie takiego sam raczej nie zrobię.
Czyli trzeba szukac dostawcy lub fachowca.

Z natury rzeczy są to sprawy dość poufne, więc trudno mi powiedziec,
na ile dobrze podrobione są tanio dostępne, a ile trzeba zapłacić za
dobrze podrobiony.

> Wszystkie, o których czytałem to były typu, śniady Murzyn o nazwisku
> Kowalski nieposługujący się j.polskim.

Chyba jakos tak.
Ale jesli oni tego nie wiedzą, to czy dobrze podrobili sam dowód?

> Od jak niedawna?

Cepik istnieje od wielu lat, ale powszechny dostęp do niego w
radiowozach to chyba niekoniecznie.
Mogą przez dyzurnego ... ale moze się też łącznosci urwać.

J.

Marcin Debowski

Feb 2, 2024, 6:34:54 PMFeb 2
On 2024-01-29, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Ja sobie takiego sam raczej nie zrobię.
> Czyli trzeba szukac dostawcy lub fachowca.

Zrobisz jak najbardziej, ale pewnie już nie za długo. Takie stare PJ są
nadal w użyciu a to w końcu zalaminowany kawałek papieru.

> Z natury rzeczy są to sprawy dość poufne, więc trudno mi powiedziec,
> na ile dobrze podrobione są tanio dostępne, a ile trzeba zapłacić za
> dobrze podrobiony.

Tego też nie wiem, ale j.w.

> Chyba jakos tak.
> Ale jesli oni tego nie wiedzą, to czy dobrze podrobili sam dowód?

Nie wiadomo. DOs mógł być i dobrze podrobiony, ale wpadłi na czymś
innym.

--
Marcin