Sprzedaż samochodu osobowego -śmierć współwłaściciela

Marek

Jestem współwłaścicielem samochodu który chcę sprzedać. Drugim
właścicielem był mój Tata , który zmarł w tym roku. Tata był wymieniony
na dowodzie rejestracyjnym auta, z tyłu, jako współwłaściciel.
Czy mogę sprzedać bez problemu taki samochód, czy muszę najpierw zmienić
jego status prawny ?
Jeśli tak, to jak najszybciej to zmienić?

Robert Tomasik

W dniu 06.10.2022 o 17:53, Marek pisze:
Musisz nabyć spadek. Ilu spadkobiorców miał tata?
--
Robert Tomasik

J.F

Pewnie sie nie da. Samochod jest spadkiem, i moze miec teraz wielu
wlascicieli. Żona, inne dzieci.

Co prawda kiedys tam slyszalem, jak to mąż zapisal samochod kochance,
a żona go sprzedała za 100 zł, ktore kochance wysłała bezzwłocznie.
Kaczka dziennikarska, czy nie takie cuda nasze prawo widziało?

Jestes jedynym spadkobiercą? To moze da sie zalatwic relatywnie
szybko, a inaczej - raczej potrwa. A nasze urzedy fuszerki prawnej
raczej nie przepuszczą. I chyba nawet upowaznienie od innych
spadkobiercow nie pomoze.

No chyba, ze jakiemus Ukraincowi sprzedasz, on wywiezie i problemow
mial nie bedzie.

J.

Marek

W dniu 2022-10-07 o 10:51, J.F pisze:
Nie ma testamentu. Jest mama (żona współwłaściciela) i ja z siostrą.

Marek

W dniu 2022-10-07 o 12:15, Marek pisze:
Czy spadkobiercą jest wtedy mama? i na nią przejdzie własność samochodu??

Tomasz

Marek w

> Czy spadkobiercą jest wtedy mama? i na nią przejdzie własność samochodu??

To wygląda z grubsza tak:
pewnie nie było rozdzielności majątkowej więc choć ojciec był wpisany jako
współwłaściciel, to i matka też była współwłaścicielem, choć nieoficjalnie

Tak więc masz 1/3 własności samochodu, 1/3 ma matka, a pozostała (1/3) część
idzie w spadek z którego matce należy się 1/2 a Tobie i siostrze po 1/4

I z tego wychodzi, że masz 5/12, sistra 1/12 i matka 6/12, więc jest
większościowym udziałowcem :P

Było nie kombinować ze zniżkami OC wpisując ojca w DR...

Ile ten samochód warty? A może ojciec z matką zrobili Ci darowiznę, tylko
nikt nie zgłosił w US/UK, bo nie było takiej potrzeby?

--
Tomasz

Marek

W dniu 2022-10-07 o 12:43, Tomasz pisze:
Samochód stary, 18letni wart może 7000zł, na olej napędowy:)) Czyli
trzeba się udać do notariusza by ustalić spadek i dokument otrzymania
spadku ?

Tomasz

Marek w

> Samochód stary, 18letni wart może 7000zł, na olej napędowy:))

No to jest zwykły złom :P
W okolicach Łodzi się jakiś szrot, który zapłaci za złom znajdzie

Można, tylko, trzeba skonsultować z konsul...@op.pl

--
Tomasz

Marek

W dniu 2022-10-07 o 13:10, Tomasz pisze:
> Marek w

> No to jest zwykły złom :P
> W okolicach Łodzi się jakiś szrot, który zapłaci za złom znajdzie

NA SZROT tez potrzeba chyba dowodu rejestracyjnego i obu właścicieli?

Tomasz

Marek w
Pytaj mailem do konsul...@op.pl

--
Tomasz

Kviat

W dniu 07.10.2022 o 12:43, Tomasz pisze:
> [...]
>
> Tak więc masz 1/3 własności samochodu, 1/3 ma matka, a pozostała (1/3) część

A dlaczego tak?
Pytam z ciekawości.

Ja kombinuję tak:
1/2 własność syna i 1/2 własność ojca i matki (skoro nie mieli
rozdzielności majątkowej)

czyli
1/2 - syn
1/4 - ojciec
1/4 - matka
Więc do spadku idzie 1/4

z czego połowa z tej ćwiartki idzie do matki i po 1/4 z tej ćwiartki do
syna i córki.

Ale nie będę się upierał, bo się nie znam na spadkach.

Pozdrawiam
Piotr

Tomasz

Kviat w
> A dlaczego tak?
Bo z grubsza?
> Pytam z ciekawości
VIM :)

> Ja kombinuję tak:
> 1/2 własność syna i 1/2 własność ojca i matki (skoro nie mieli
> rozdzielności majątkowej)

nieistotne w sumie :O

> z czego połowa z tej ćwiartki idzie do matki i po 1/4 z tej ćwiartki do
> syna i córki.

I cały czas jest 3 współwłaścicieli, tyle, że zamiast ojca jest córka :P

No i autor wątku został IMHO zidentyfikowany... Jest konsultantem, który
dostał zadanie dla praktykantów najniższego szczebla
--
Tomasz

Robert Tomasik

W dniu 07.10.2022 o 12:43, Tomasz pisze:
(...)
> Tak więc masz 1/3 własności samochodu, 1/3 ma matka, a pozostała (1/3) część
> idzie w spadek z którego matce należy się 1/2 a Tobie i siostrze po 1/4

Chyba nie. Jeśli jest współwłaścicielem pojazdu, to przede wszystkim ma
swoje 1/2 oraz 1/3 drugiej połowy, czyli 4/6. Pozostałe osoby po 1/6.

--
Robert Tomasik

Robert Tomasik

W dniu 07.10.2022 o 15:07, Kviat pisze:
> [...]
> syna i córki.
>
> Ale nie będę się upierał, bo się nie znam na spadkach.

O wspólnocie majątkowej nie pomyślałem, choć nie wiemy, bo samochód mógł
być majątkiem odrębnym. Ale jeśli była to wspólnota majątkowa, to:

Po zmarłym matka dziedziczy połowę (1/2 pojazdu x 1/2 spadku = 1/4
pojazdu) oraz 1/3 drugiej połowy (1/2 pojazdu x 1/2 x 1/3 spadku = 1/12
pojazdu), więc ma 4/12 = 1/3 pojazdu.

Nasz pytający ma swoją połowę oraz 1/3 połowy po tacie, więc ma 1/2
pojazdu + 1/2 pojazdu taty x 1/2 pojazdu pozostające do podziału x 1/3 =
7/12 pojazdu.

Siostra (córka) ma 1/2 pojazdu x 1/2 taty x 1/3 po tacie = 1/12 samochodu.

Teraz sprawdzamy: 1/3 mamy + 7/12 pytającego + 1/2 siostry daje cały
samochód, więc wygląda na to, że powinno być dobrze.

Natomiast w praktyce, to o wiele lepiej jest to robić inaczej. nie
kombinować z tymi kawałkami, tylko porozumieć się z rodziną i sprzedać
jako współwłasność. Wszyscy we troje się na umowie podpiszą.

--
Robert Tomasik

Tomasz

Robert Tomasik w

> Po zmarłym matka dziedziczy połowę

Nieprawda, w przypadku braku testamentu, połowę majątku wspólnego ma z
urzędu, dopiero reszta podlega dziedziczeniu...

> Natomiast w praktyce

Hehehe

--
Tomasz

Marek

> lepiej jest to robić inaczej. nie kombinować z tymi kawałkami, tylko
> porozumieć się z rodziną i sprzedać jako współwłasność. Wszyscy we troje
> się na umowie podpiszą.

Czyli wystarczy stary dowód rejestracyjny ? I można nagle podpisać umowę
w 3 osoby i taki samochód sprzedać? Diler przyjmujący samochód w
rozliczeniu przyjmie taki dowód rejestracyjny w któym jestem ja i zmarły
ojciec a na umowie sprzedaży podpisują się :ja, mama i siostra?

m4rkiz

W dniu 07.10.2022 o 17:09, Marek pisze:
> [...]
> rozliczeniu przyjmie taki dowód rejestracyjny w któym jestem ja i zmarły
> ojciec a na umowie sprzedaży podpisują się :ja, mama i siostra?

Niespecjalnie. Powinien być ojciec. Ale skoro nie żyje to fakt że 'za niego' podpisały się
jakieś osoby to trochę za mało.
Przecież nikt nie będzie dochodził czy to faktycznie spadkobiercy czy nie.

Sprawy spadkowe 'musicie' ogarnąć tak czy inaczej więc lepiej to po prostu uregulować.

Robert Tomasik

W dniu 08.10.2022 o 16:34, m4rkiz pisze:

> Niespecjalnie. Powinien być ojciec. Ale skoro nie żyje to fakt że 'za
> niego' podpisały się jakieś osoby to trochę za mało.
> Przecież nikt nie będzie dochodził czy to faktycznie spadkobiercy czy nie.

A będąc na miejscu kupującego tez by Ci było wszytko jedno, kto to podpisał?

--
Robert Tomasik

m4rkiz

> A będąc na miejscu kupującego tez by Ci było wszytko jedno, kto to podpisał?

Nie zrozumieliśmy się, pisałem że będzie to problem już podczas rejestracji, urzędnik nie
będzie przecież dochodził dlaczego zamiast współwłaściciela z dowodu podpisały się dwie
inne osoby tylko wyśle kupującego na drzewo.

Robert Tomasik

W dniu 08.10.2022 o 18:26, m4rkiz pisze:
Jeśli w umowie będzie ojciec wpisany, to mogą nie ogarnąć, ze to nie
jego parafa.
--
Robert Tomasik

Marek

> to mogą nie ogarnąć, ze to nie jego parafa.
No właśnie, tata nie żyje, powiedzmy że do sprzedaży wystawiam umowę i
podpisuję za ojca i za siebie. Ciekawe czy gdzieś w Urzędzie Pojazdów i
Praw Jazdy dojdą że ojciec już nie żyje (jako współwłaściciel) i cofną
umowę?

Robert Tomasik

W dniu 08.10.2022 o 21:46, Marek pisze:
Z tym, że jeśli dojdą, to jest to przestępstwo. Trochę ryzykowne. Teraz
mogą nie dojść, ale za kilka lat ktoś może zauważyć. No i nadal na
miejscu kupującego nie poszedł bym na układ, że nie wiem, kto składa
podpis pod umową, bo ta umowa jest nieważna i może się to skończyć tak,
że nie będzie miał ani samochodu, ani pieniędzy. Odradzam!

--
Robert Tomasik

m4rkiz

W dniu 08.10.2022 o 21:46, Marek pisze:
Jeżeli już chcesz kombinować to wykombinuj zagubioną umowę darowizny lub sprzedaży jego
części na siebie - chociaż tu z kolei grozi 200-1000 za nieprzerejestrowanie. Nie wiem jak
jest traktowane nie wykreślenie współwłaściciela.

cef

W dniu 2022-10-09 o 08:37, m4rkiz pisze:
Zaraz się obudzą, że coś jeszcze musi zmarły podpisać i będzie zonk.
To już lepiej zaryzykować pójcie do urzędu i oznajmienie, że zmarł
współwłaściciel i chcesz go wykreślić. Zobaczysz co Ci powiedzą.
Albo poproszą o akt zgonu i go wykreślą albo będą stawiać takie
schody jak tu wszyscy opisują.
Ale raczej stawiam na piętrzenie trudności, bo w urzędach, to nie lubią
jak im potem ktoś zarzuci, że czegoś niedopatrzyli.
Mnie kiedyś nie chcieli zarejestrować auta, bo nie było oświadczenia
zbywcy, że zapłaciłem i musiałem donosić jakieś przysięgle tłumaczone kwity.

Robert Tomasik

W dniu 09.10.2022 o 09:23, cef pisze:

> [...]
> Mnie kiedyś nie chcieli zarejestrować auta, bo nie było oświadczenia
> zbywcy, że zapłaciłem i musiałem donosić jakieś przysięgle tłumaczone

Pewnie miałeś w umowie zapisane, że samochód zmienia właściciela po
zapłacie :-D
--
Robert Tomasik

m4rkiz

> Zaraz się obudzą, że coś jeszcze musi zmarły podpisać i będzie zonk.

Ja mówię o odnalezionej darowiźnie\sprzedaży z czasu kiedy współwłaściciel jeszcze żył.
Tylko wtedy tak jak psiałem - zaczyna biec 30 dniowy termin na poinformowanie urzędu,
który może wymierzyć 200-1000 kary.

Jak sprawa nie jest pilna to raczej warto ogarnąć temat kompleksowo, bo w grę wchodzi
pewnie też jakieś mieszkanie i inne tego typu sprawy (umowy na media etc.).

cef

Nie pamiętam jaki był zapis, ale nie wystarczyło potwierdzenie
dokonanego przelewu, tylko sprzedawca musiał oświadczyć, że jest opłacony.
Może taki był zapis. Chodzi mi bardziej o to, że urzędowo trzymają się
tego co
zapisane wręcz dosłownie - czyli jeśli w umowie stoi, że po oświadczeniu
zbywcy, że
dostał kasę, to będą żądać takiego oświadczenia a nie, że pokażę
potwierdzenie przelewu. Więc w tym dyskutowanym przypadku jest niewielka
szansa, że urzędnik się zagapi i zrobi ksero aktu zgonu a
współwłasciciela wykreśli (bo to musi ktoś bardziej myślący klepnąć) ale
chociaż może podpowiedzą mu czego oni będę potrzebować, żeby
bez kolejnych dodatkowych kwitów sprawę załatwić.

J.F

On Fri, 7 Oct 2022 12:43:44 +0200, Tomasz wrote:
> [...]
>
> Tak więc masz 1/3 własności samochodu, 1/3 ma matka, a pozostała (1/3) część

Nie bylbym taki pewny - jesli nie wpisano gdzies %, to bym załozył,
ze Marek ma 50%, a ojciec 50%. Ojciec ma wspolwlasnosc z matką,
wiec 50, 25 i 25%.

> [...]

> Ile ten samochód warty? A może ojciec z matką zrobili Ci darowiznę, tylko
> nikt nie zgłosił w US/UK, bo nie było takiej potrzeby?

Wystarczy chyba darowizna ojca, skoro tylko on byl wpisany w DR.

J.

J.F

On Fri, 7 Oct 2022 13:10:50 +0200, Tomasz wrote:
> Marek w

> No to jest zwykły złom :P
> W okolicach Łodzi się jakiś szrot, który zapłaci za złom znajdzie

Tylko bedzie chcial podpisu wspolwlasciciela.

Jesli jezdzi - jezdzic i placic OC.

J,

J.F

On Fri, 7 Oct 2022 16:44:31 +0200, Robert Tomasik wrote:
> [...]
> kombinować z tymi kawałkami, tylko porozumieć się z rodziną i sprzedać
> jako współwłasność. Wszyscy we troje się na umowie podpiszą.

A urzad powie "OK", czy "musi byc podpis wspolwlasciciela z DR" ?

Bo IMO to drugie.

J.

J.F

Za to pozniej sie moze zrobic dym, jesli data umowy po dniu zgonu.
Jakie to bedzie przestępstwo?

J.

Robert Tomasik

W dniu 10.10.2022 o 18:27, J.F pisze:
> Jakie to bedzie przestępstwo?

Oszustwo na szkodę nabywcy i przywłaszczenie na szkodę spadkobierców.

--
Robert Tomasik

Robert Tomasik

W dniu 10.10.2022 o 18:25, J.F pisze:
> A urzad powie "OK", czy "musi byc podpis wspolwlasciciela z DR" ?
> Bo IMO to drugie.
Dołączasz dokument z nabycia spadku.

--
Robert Tomasik

Marek

W dniu 2022-10-10 o 18:19, J.F pisze:
w dowodzie wpisany jestem ja i tata jako współwłasciciel.