KSEF - jakies plusy?

Budzik

Jan 25, 2024, 1:59:51 PMJan 25
Zastanawiam sie jak to bedzie działac i widze jeden potencjalny plus.
Czy jezeli po wprowadzeniu obowiazkowego ksef wejde na swoje konto w
podatki.gov.pl to bede widział wszystkie faktury kosztowe i nie bedzie
trzeba ich recznie wprowadzac?

--
Pozdrawia... Budzik
"Bądź odważny. A jeżeli nie jesteś, udawaj, ze jesteś.

cef

Jan 25, 2024, 2:43:10 PMJan 25
W dniu 2024-01-25 o 19:51, Budzik pisze:
> [...]
> Czy jezeli po wprowadzeniu obowiazkowego ksef wejde na swoje konto w
> podatki.gov.pl to bede widział wszystkie faktury kosztowe i nie bedzie

Chyba nie do końca. Jakies pół roku temu pytałem autorów programu,
którego używam jak będzie wyglądała integracja z Ksef i o ile w kwestii
wstawienia własnej faktury do systemu zapewniano mnie, że wszystko się
cacy odbędzie i się wytransferuje ze wszystkimi szykanami/raprtami itp
to obróbka obcych (kosztowych faktur przez Ksef) na dzień udzielania
informacji wyglądała słabo - za mało jest danych w specyfikacjach itd.
Dodatkowo p atrząc tak po ludzku okiem użytkownika, to nawet jeśli Twój
system księgowy będzie zintegrowany
i zaciągnie te faktury do programu, to i tak będziesz musiał coś odklikać,
żeby to zadekretować w odpowiednie kolumny.
A jeśli nie masz programu księgowego, to tylko ściągniesz te faktury i
nic więcej.

Budzik

Jan 25, 2024, 4:59:51 PMJan 25
Użytkownik cef cez...@interia.pl ...
Korzystam z emikrofirmy na stronie ministerstwa...
wiec nie widze problemu zeby oni zaciagneli sobie własne dane do
własnego programu.
Ale szczerze powiedziawszy nie widze rowniez problemów o których
piszesz w przypadku innych programów - przeciez to musi być opisane
standardami - inaczej nie miałoby to zadnego sensu.
A do wpisania faktury w koszty nie potrzeba przeciez wielu danych...

--
Pozdrawia... Budzik
jest mniemanie, że się nie ma go wcale." Nikos Kazantzakis

cef

Jan 26, 2024, 12:58:36 AMJan 26
W dniu 2024-01-25 o 22:51, Budzik pisze:
> [...]
> standardami - inaczej nie miałoby to zadnego sensu.
> A do wpisania faktury w koszty nie potrzeba przeciez wielu danych...

Zakładam, że z zaciągnięciem nie będzie problemu, ale pozostanie
dekretowanie,
bo nie sądzę, żeby system księgowy sam sobie poradził z ustalaniem czy
to faktura za paliwo czy parking czy naprawę z różnym procentowo
odliczeniem VAT czy to zwykły koszt czy zakup materiału czy częściowy
nkup. Więc wklepywać może nie trzeba będzie, ale odklikać każdą tak.

Adam

Jan 26, 2024, 6:13:54 AMJan 26
Ale przecież różne systemy już od dawna zaciągają dane elektronicznie:
Optima, CDN-XL, Enova itd itp.
Od kilku lat mogą też dane zaciągać z plików graficznych (pdf, jpg itp) za
pomocą mechanizmów OCR. A to jest trudniejsze, bo "każda" faktura jest
inna: od brutto, od netto, wąska z fiskalki za paliwo, z dodatkowymi kodami
albo danymi dotyczącymi pozycji (np. nr partii towaru) itd. I programy
sobie radzą.
Oczywiście jest jeszcze EDI / ECOD już chyba ze 30 lat, ale to działa w
prawie każdym polskim programie prawidłowo. Oraz większości europejskich, w
tym we wszystkich chyba odmianach SAP.

W przypadku KSEF jest o tyle łatwiej, że jest standaryzacja.
Program wczytuje dane i jeśli nie zadziała algorytm (np. paliwo 50% VAT i
75% KUP) to program pyta i po wprowadzeniu schematu następną taką fakturę
łyknie bez pytania.
Poza tym jest możliwość zaczytywania faktur nie tylko kosztowaych, ale i
"handlowych", z automatycznym dopisywaniem nowych pozycji towarów bądź
usług i dopisywaniem nowych kontrahentów.

Przykład:
https://www.comarch.pl/erp/ksef/

--
Pozdrawiam.

Adam

Adam

Jan 26, 2024, 6:16:20 AMJan 26
Dnia Fri, 26 Jan 2024 12:13:50 +0100, Adam napisał(a):

> (...)
> Przykład:
> https://www.comarch.pl/erp/ksef/

drugi przykład:

https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2024/index.php/dokumentacja/zakladka-ksef-na-dokumentach-handlowych/

to samo krócej:
https://tiny.pl/cz5jb

--
Pozdrawiam.

Adam

J.F

Jan 26, 2024, 7:53:41 AMJan 26
On Thu, 25 Jan 2024 21:51:37 -0000 (UTC), Budzik wrote:
> Użytkownik cef cez...@interia.pl ...

> Korzystam z emikrofirmy na stronie ministerstwa...
> wiec nie widze problemu zeby oni zaciagneli sobie własne dane do
> własnego programu.

Powinni potrafic ... ale drobnego klikania i tak nie unikniesz.
Bo skąd program ma wiedziec, czy to towar handlowy na magazyn, czy w
koszta, czy do amortyzacji, czy do niepełnego odliczenia.
Ale zawsze to duzo mniej roboty.

> Ale szczerze powiedziawszy nie widze rowniez problemów o których
> piszesz w przypadku innych programów - przeciez to musi być opisane
> standardami - inaczej nie miałoby to zadnego sensu.

Powinno tak być, ale format dośc nowy. Tym niemniej powinni potrafic
zaimportować - jak nie już, to wkrótce.

Tylko, ze w dużych firmach dochodzą inne problemy:
-przyszła faktura ... ktos powinien sprawdzic, ze zasadna.
Że w ogole towar przyszedł, ze ilość dobra, ze cena dobra.

-taki mały przykład - faktura z hotelu.
A kto był w delegacji, a jak zapłacił ?

J.