Dopłata do składki zdrowotnej z ryczałtu po zmianie progu - a odliczenie składki od przychodu

WAM

Pacjent: jdg - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Na początku 2022 r. wpłacane składki zdrowotne wg najniższego progu
335,94 zł, w trakcie roku zmiana na wyższy próg i dalej wpłacane z
wyższego progu 559,89 zł.

Wyższe składki za pierwsze miesiące nie zostały jeszcze wpłacone do
ZUS. Różnicę (223,95 zł za każdy miesiąc) należy dopłacić najpóźniej z
rozliczeniem rocznym czyli na początku 2023.

Czy wtedy można je odliczyć od przychodów za 2022, za 2023 czy
przepadają? :)

Czy można je odliczyć od przychodów za 2022 jeśli wpłacone zostaną w
XI lub XII czy może już tak czy owak przepadły?

WAM
--
www.nawakacje.pl ?
pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

Piotr Gałka

W dniu 2022-11-21 o 20:04, WAM pisze:
> [...]
>
> Czy można je odliczyć od przychodów za 2022 jeśli wpłacone zostaną w
> XI lub XII czy może już tak czy owak przepadły?

Wszystko, co napiszę jest pod hasłem "Wydaje mi się".

W grudniu 2021 była akcja żeby szybciej zapłacić ZUS za grudzień (w
grudniu a nie w styczniu) aby odliczyć 'po staremu'.
Z tego wychodzi mi, że o odliczeniu decyduje moment zapłacenia a nie za
co to jest. Czyli wydaje mi się, że zapłacony w 2023 będzie można wtedy
odliczyć.

Pamiętam też gdzieś pytanie czy można w grudniu 2021 nadpłacić ZUS za
kilka lat do przodu aby odliczyć go po staremu. Odpowiedź była, że
odliczeniu podlega tylko 'należny' ZUS. A status 'należnego' uzyskiwał
tylko ZUS za grudzień (termin zapłaty był do 20 stycznia, ale już w
grudniu (nie wiem od jakiego momentu) był należny.
Z tego też mi wychodzi, że zapłacony w 2023 powinno dawać się odliczyć w
2023.

Był jakiś artykuł w necie (jakiś czas po zmianach w lipcu), że jednak
ZUS zmienia interpretację i tak jak odliczenie ZUSu obniża podstawę do
obliczenia podatku, tak samo obniżony przychód jest uwzględniany do
ustalenia według jakiej stawki ryczałtowcy zapłacą zdrowotne.
Z tego mi się urodziła wątpliwość. Ktoś może opłacać według stawki dla
przychodu poniżej 60k i na koniec roku nieco przekroczy 60k - czyli
powinien opłacać więcej. Ale jak opłaci więcej to (po odliczeniu tego od
przychodu) się okaże, że jest poniżej progu i powinien opłacić mniej.
O ile mnie pamięć na myli zapytałem na grupie co z takim never ending
story i ktoś mi odpowiedział, że się mylę, bo dopłata po rozliczeniu
roku zostanie wykonana w następnym roku i wpłynie na przychód z
następnego roku a nie z tego.
Z tego też mi wychodzi, że zapłacony ZUS w 2023 odliczy się w 2023.

Czyli mam 3 przesłanki mówiące to samo, ale żadna nie opiera się na
jakichś znanych mi cytatach z ustaw.
P.G.

DaNsOuNd

> [...]
> ZUS. Różnicę (223,95 zł za każdy miesiąc) należy dopłacić najpóźniej z
> rozliczeniem rocznym czyli na początku 2023.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]
>
> Czy można je odliczyć od przychodów za 2022 jeśli wpłacone zostaną w
> XI lub XII czy może już tak czy owak przepadły?

Nie na początku 2023 tylko uwzględniasz je w deklaracji kwietniowej 2023
a termin płatności to 20.05 dla ryczałtowców.

Piotr Gałka

W dniu 2023-01-09 o 12:04, DaNsOuNd pisze:

> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> Nie na początku 2023 tylko uwzględniasz je w deklaracji kwietniowej 2023
> a termin płatności to 20.05 dla ryczałtowców.

Czy pisząc o deklaracji kwietniowej 2023 masz na myśli normalną
comiesięczną deklarację ZUS P DRA czy jakiś inny papiór?
Jeśli normalną deklarację to jak tam wpisać poprzedni rok?

Nie szukałem jeszcze tych informacji (mam w planie). Zapytałem na
zasadzie skojarzenia.
P.G.

DaNsOuNd

W dniu 2023-01-10 o 10:51, Piotr Gałka pisze:
a tego jeszcze nie wiadomo. ZUS rozsyła na razie powiadomienia na NPI że
w kwietniu (później, później, panie Janie kochany....). Czy zmienią DRA
czy i inną deklarację wymyślą - to się okaże.

WAM

On Mon, 9 Jan 2023 12:04:01 +0100, DaNsOuNd <dans...@tlen.pl> wrote:

>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

>Nie na początku 2023 tylko uwzględniasz je w deklaracji kwietniowej 2023
>a termin płatności to 20.05 dla ryczałtowców.
Masz rację, nie pamiętałem terminu. Coś mi się zdaje że w pierwszej
wersji nieładu była ta dopłata w terminie wysłania rozliczenia podatku
ale mogę coś mylić. Może to tylko ja sobie tak postanowiłem że wtedy
dopłacę.

Finalnie dopłaciłem tą zdrowotną w listopadzie i odliczyłem w grudniu.
Tyle że nie wiem czy mogłem bo wg ZUS ta wpłata jest wciąż nadpłatą i
rozliczyli ją na wszystkie typy składek proporcjonalnie. Skąd mogą
wiedzieć że chciałem dopłacić tylko zdrowotną? A skoro ZUS uznaje że
to jest nie tylko zdrowotna to pytanie czy dobrze odliczyłem.

Myślałem jeszcze o skorygowaniu deklaracji za pierwsze miesiące ale
wtedy doliczyliby odsetki za spóźnienie w zapłacie.