Ulga dla seniora a zdrowotne.

1 view

Piotr Gałka

Kolega był się pytać u specjalistów od podatków.
Powiedzieli, że dochodem do wyliczenia zdrowotnej jest pole 30 PIT36L.

W tym polu jest osiągnięty dochód pomniejszony o ulgę PIT0 dla seniorów.

Dziś przeglądając:
https://samorzad.infor.pl/wiadomosci/5746560,komunikat-zus-zmieniamy-swoje-stanowisko-co-do-rozliczania-skladki-zdrowotnej-za-2022-r.html

Znalazłem taki fragment na temat ustalenia podstawy do zdrowotnej:
-----------------
Przy czym nie będą brane pod uwagę przychody wolne od podatku
dochodowego w szerokim rozumieniu, czyli niepodlegające opodatkowaniu na
podstawie przepisów ustawy PIT, jak i odrębnych przepisów, np.
rozporządzeń o zaniechaniu poboru podatku.
W przychodach z prowadzonej działalności będą jednak uwzględniane
przychody zwolnione z podatku PIT w ramach tzw. ulgi: PIT zero na
powrót, PIT zero dla rodzin 4+, PIT zero dla pracujących seniorów (art.
21 ust. 1 pkt 152–154 ustawy PIT). Ulgi te są limitowane w ramach
jednej, wspólnej kwoty i dotyczą zarówno przychodów z działalności
gospodarczej, jak i np. przychodów ze stosunku pracy.
-----------------

Dla mnie to bełkot.

Pierwsze zdanie sugeruje, że kwoty zwolnione nie będą brane pod uwagę.
Czyli rozumiem że kwoty zwolnione z podatku również tu nie są brane pod
uwagę (nie wchodzą w skład dochodu przy wyliczaniu podstawy).

W drugim zdaniu ciekawe jest słowo 'jednak'.
W przychodach brane będą pod uwagę kwoty zwolnione - PIT0 dla seniorów.

No i tak na prawdę nie wiem co to znaczy "przychody zwolnione będą
uwzględnione w przychodach".
1. Te przychody mimo, że są zwolnione z podatku to jednak przy
wyliczaniu podstawy dla zdrowotnej trzeba je uwzględnić (z powrotem
dodać do kwoty z pola 30).
2. Uwzględniany będzie fakt, że te przychody są zwolnione - czyli
faktycznie kwota zwolnionych przychodów nie wchodzi do wyliczenia
podstawy dla zdrowotnej (nie jest w tych obliczeniach uwzględniana - nie
trzeba jej dodawać do kwoty z pola 30).

Macie jakąś wiedzę na ten temat?

Znane jest hasło 'czytanie ze zrozumieniem'. Mam wrażenie, że tu
występuje jakiś temat 'pisania ze zrozumieniem co się pisze'.
P.G.

Robert Tomasik

W dniu 18.05.2023 o 21:17, Piotr Gałka pisze:
> Macie jakąś wiedzę na ten temat?
Odpowiedzi na pytanie nie znam, ale zazwyczaj najprościej wziąć
instrukcję do PIT-a. Bo te przepisy są tak pokręcone, że dokładnie nikt
tego nie rozumie i stąd są różne interpretacje urzędowe.
--
(~) Robert Tomasik

cef

W dniu 2023-05-18 o 21:17, Piotr Gałka pisze:
> Kolega był się pytać u specjalistów od podatków.
> Znane jest hasło 'czytanie ze zrozumieniem'. Mam wrażenie, że tu
> występuje jakiś temat 'pisania ze zrozumieniem co się pisze'.

Być może w przepisach wyjściowych wystąpił ten brak zrozumienia - to też
musisz sprawdzić, bo w tym ładzie/nieładzie jest wszystko możliwe.
Specjaliści od podatków powinni to wiedzieć od ręki. Jeśli chcesz wiedzieć
sam, to niestety ale musisz przejść klasyczną ścieżkę
Czyli samemu sobie odszukać co na ten temat
podają różne portale, potem ustalić jakie są konkretnie przepisy
dotyczące tego co Cię interesuje. Następnie dokonać własnej wykładni.
Czyli musisz się doktoryzować. Jeśli jesteś w stanie sam czytać i
interpretować
przepisy okołopodatkowe, znajdować odniesienia i wyrobić sobie jakiś pogląd
jak prawo powinno być stosowane, to to zrobisz. Tylko pamiętaj - zawsze
tekst źródłowy -
ustawa i rozporządzenia a nie to co pismaki za wierszówkę publikują

Ja to robiłem wiele razy (nawet wbrew opinii urzędników) - kiedyś z
przymusu,
bo na początku swojej działalności takie lawirowanie w ustawach,
rozporządzeniach
i wydzieranie skarbowi państwa tego co należne było codziennością
a teraz robię to już tylko od wielkiego dzwonu hobbystycznie.

Piotr Gałka

W dniu 2023-05-19 o 08:52, cef pisze:

> Być może w przepisach wyjściowych wystąpił ten brak zrozumienia - to też
> musisz sprawdzić, bo w tym ładzie/nieładzie jest wszystko możliwe.
> Specjaliści od podatków powinni to wiedzieć od ręki.

Z tym od ręki to na dwoje babka wróżyła.
Pierwsza informacja od specjalistów była, że kwota z pola 30 PIT36L.
Miałem wątpliwości. Zapytałem tu i na forum gofin.
Tam mi jakiś zarejestrowany użytkownik (więc chyba księgowy)
odpowiedział, że do kwoty z pola 30 należy z powrotem dodać tę ulgę dla
seniorów.
I że to jest w miarę jasno na webinarium ZUS z 16 maja. I że lepiej
późno niż wcale. Czyli gość uważa, że dopiero 16 maja ZUS w miarę jasno
się wypowiedział.
A ten link co podałem - to, że właśnie ZUS zmienia jakąś swoją
interpretację. Cyrk!

Cytat z tego webinarium to dokładnie to co ja próbowałem zrozumieć.

> [...]
>  i wydzieranie skarbowi państwa tego co należne było codziennością
> a teraz robię to już tylko od wielkiego dzwonu hobbystycznie.

Zdarzało nam się (z bartem) doszukiwać samemu o co biega. Potem
przekonaliśmy firmę zajmującą się doradztwem podatkowym od 20 lat, że
się mylą (dotyczyło rozliczenia VAT od samochodów po zakończeniu
leasingu, gdy były one częściowo na cele prywatne).

Ale to wymaga czasu, a czas to pieniądz.

Wczoraj przeglądając ten tekst o ZUS się doczytałem, że złożenie tej
deklaracji to nie koniec manewrów. Jeszcze trzeba jakiś wniosek o zwrot,
a wniosku system nie przyjmie jak się nie ma konta do zwrotów, a ja nie
wiem czy kiedykolwiek ZUSowi podawałem jakieś konto.
Zarejestrowałem się u nich 30 grudnia bo dostałem pismo, że teraz każdy
musi. Przy tej okazji widziałem tam jakiś bałagan w tym jak oni
rozpisali moje wpłaty (gdzieś chyba z kwietnia mieli źle, ale bilnas
końcowy pisało, że 0). Co mnie interesuje ich bałagan - niech sobie sami
to ogarniają. Od tamtej pory się ani razu nie logowałem.

Właśnie ustaliliśmy ze wspólnikiem, że odpuszczamy występowanie o
zwroty. Jak się ogarną i wyjdzie im nadpłata to się wtedy wpłaci mniej.

Mamy 100 ważniejszych rzeczy do zrobienia. Mamy niezrealizowane od kilku
miesięcy zamówienia.
Przyczyna - zniknęły z rynku niektóre półprzewodniki, a nie da się w pół
roku zaprojektować na nowo tego co się przez 10 lat projektowało.
P.G.

Andrzej Kłos

Piotr Gałka pisze:
> [...]
> a wniosku system nie przyjmie jak się nie ma konta do zwrotów, a ja nie
> wiem czy kiedykolwiek ZUSowi podawałem jakieś konto.

We wniosku o zwrot należy wybrać (*z kont, o których wiedzę ZUS ma, i
podaje to w formie listy do wyboru*) konto, na które zwrot przyjść ma.

cef

W dniu 2023-05-19 o 13:00, Andrzej Kłos pisze:
Niestety ta wiedza jest co najmniej dziwna.
U mnie konto, które zostało zgłoszone do ZUS
sto lat temu - jeszcze na papierowym druku ZBA
(i pewnie kopię tego bym odgrzebał gdzieś w piwnicy) nie figurowało
na rozwijalnej liście w tym wniosku. Z tego konta zawsze płaciłem
składki. Czyli system nie zassał starych (ale aktualnych i używanych) danych
i gdyby nie fakt, że w połowie grudnia otworzyłem nowe konto
firmowe i nie zgłaszałem go jakoś odrębnie do ZUS ale zgłaszałem je
jako dodanie konta do wiadomości US poprzez biznes.gov.pl
i stamtąd sobie ZUS pobrał i to nowe konto się wyświetliło
więc je wybrałem, bo wolałem szybciej pchnąć wniosek
niż wyjaśniać brak starego konta w ZUS
Złożyłem po kilku dniach ZBA przez portal zusowski - zobaczę
za rok czy się wczytało, bo wcześniej nie będzie okazji.

cef

W dniu 2023-05-19 o 12:48, Piotr Gałka pisze:

> [...]
> leasingu, gdy były one częściowo na cele prywatne).
>
> Ale to wymaga czasu, a czas to pieniądz.

Dobry doradca bierze pieniądze, choć też nie gwarantuje jakiejś
super solidnej usługi, ale czas można oszczędzić.

> [...]
>
> Właśnie ustaliliśmy ze wspólnikiem, że odpuszczamy występowanie o
> zwroty. Jak się ogarną i wyjdzie im nadpłata to się wtedy wpłaci mniej.

Hmmm, im nie wyjdzie ani się nie ogarną, tylko Ty masz rozliczyć składkę
rocznie
w tym DRA za kwiecień. Tam dopiero jak podasz dochód,
to system zsumuje Ci roczne składki wg deklaracji i wyjdzie Ci zwrot
albo niedopłata. Niedopłatę trzeba uregulować do kiedyś tam -
chyba w terminie składki za kwiecień. A zwrot albo na wniosek
(przyjdzie Ci info z zuspue, że wniosek jest) albo będziesz czekał az można
rozliczyć nadpłatę (chyba na koniec roku znowu), ale to też na wniosek
więc i tak będziesz musiał wyklikać i tak.

Piotr Gałka

W dniu 2023-05-19 o 13:00, Andrzej Kłos pisze:
Dziś dostałem maila, że coś ważnego mi na PUE wpisali.
Ponieważ w DRA, które wspólnik za mnie (jak zawsze) wysłał nie wszystko
mi się na razie w rozliczeniu zeszłego roku zgadza (nie wiem skąd mu się
wzięła kwota należnych składek) więc pomyślałem, że może im się też nie
zgodziło i się dowiem co się nie zgadza, ale nie.
Na PUE jedynie informacja że utworzyli wniosek o zwrot nadpłaty, ale że
mój wniosek jest bez konta, bo żadnego nie znają (tak jak
przypuszczałem) i że w związku z tym mam szybko coś tam składać aby znali.

Byłem tam u nich pierwszy raz (od założenia konta 30 grudnia). Wydaje mi
się, że logiczne by było, aby z takiej informacji dawało się jakoś od
razu przejść do tego wniosku, ale nie zauważyłem, aby było takie przejście.
Na razie się wylogowałem. Muszę się dowiedzieć skąd rozbieżność, ale
wspólnika dziś nie ma - może dowiem się jutro.

I znów człowiek, zamiast zajmować się pracą z której ma dochód z którego
płaci podatki to zajmuje się głupotami.

Ciekawe, kiedy US wpadnie na to, że po złożeniu PITów można by jeszcze
składać wniosek o zwrot nadpłaty.
P.G.

Piotr Gałka

W dniu 2023-05-19 o 16:58, cef pisze:

> albo będziesz czekał az można
> rozliczyć nadpłatę (chyba na koniec roku znowu),

Właśnie tam do nich zajrzałem po raz pierwszy i w nieprzeczytanych
informacjach wyczytałem, że to na koniec roku. Ja myślałem, że miesiąc,
dwa...

> ale to też na wniosek
> więc i tak będziesz musiał wyklikać i tak.

Serio tak to działa?
Jak mi kilka lat temu przysłali pismo, że mam chyba 4.50 nadpłaty to
wpłaciłem o 4.50 mniej i lata minęły i jak tworzyłem konto 30 grudnia to
znalazłem tam gdzieś, że bilans jest 0.

Myślałem, że za niedługo ( :) ) dostanę informację, że jest nadpłata i
wtedy po prostu wpłacę mniej.
Jestem aż tak naiwny?
P.G.

cef

W dniu 2023-05-22 o 17:47, Piotr Gałka pisze:
Może nie aż tak :-) Ja się przyzwyczaiłem, że klikam
wszystkie nadpłaty do zwrotu i pomyślałem automatycznie, że
Ty też będziesz chciał zwrot na rachunek. Ale jeśli czekasz
i jak na koncie płatnika wygeneruje się po tych wszystkich rozliczeniach
nadpłata i zamierzasz mniej wpłacić, żeby skonsumować tę nadpłatę
bieżącą należnością, to może faktycznie się udać.

Piotr Gałka

W dniu 2023-05-22 o 19:29, cef pisze:

> [...]
> nadpłata i zamierzasz mniej wpłacić, żeby skonsumować tę nadpłatę
> bieżącą należnością, to może faktycznie się udać.

Decyzja, że olewamy nadpłatę (bo szkoda na to czasu) była w rozmowie ze
wspólnikiem, gdy oboje myśleliśmy, że miesiąc/dwa i rozliczą.
Czekało prawie rok (skoro powstała w ciągu roku to przypisuję ją do
środka roku - 30 czerwiec) to może jeszcze 2 miesiące poczekać...
Ale jak się dowiedziałem, że rozliczą do grudnia to postanowiłem pójść
za Twoją radą (1500 zł piechotą nie chodzi - z powodu braków na rynku w
półprzewodnikach skurczył nam się magazyn - stąd nadpłata).

I nie wiem, czy już mam żałować. Błądziłem i błądziłem po PUE i nie
znalazłem miejsca gdzie mógłbym wpisać i zatwierdzić numer konta
bankowego (pamiętaj, że to praktycznie moja pierwsza bytność w PUE ever).
Przecież to powinno być takie proste: - jakieś moje dane, tam puste pole
na numer konta, wpisuję i jest (przecież jestem zalogowany). No jak już
by bardzo chcieli to niech jeszcze raz przejdę przez logowanie do banku
z pinem przysłanym sms. Ale nie - za prosto by było. Jest miejsce na
numery kont ale jedyne co się tam mogę dowiedzieć, że nie ma żadnych
numerów do wyświetlenia i żadne klikanie w tej okolicy absolutnie nic
nie daje.

Jak napisali, że wygenerowali mi wniosek o zwrot to napisali, że mam
pilnie jakiś wniosek złożyć (jakaś nazwa) aby mi dopisali konto.
Znalazłem jakieś miejsce do składania wniosków i tam był filtr, ale po
wpisaniu tej nazwy - zero trafień. No to pomyślałem, że może nie umiem
tego filtra wypełnić i przejrzałem je kolejno (mnóstwo ich tam było) -
nic co by się z kontem wiązało nie znalazłem.
Nawet nie wiem, czy mój numer konta bankowego to podchodzi pod Ogólne,
czy pod Ubezpieczonego, czy pod Płatnika. Coś podejrzewam, że pod
płatnika, choć to głupie jest - przecież żeby być płatnikiem to oni nie
muszą znać mojego konta tylko ja ich.
Pisali, że mam to zrobić z tego samego programu, z którego składam inne
wnioski - tylko, że ja jeszcze nigdy nic do nich nie składałem. No może
nie nigdy - jakieś 20 lat temu potrzebowałem zaświadczenie do banku, ale
to się wtedy załatwiało face to face.

Skończyłem na napisaniu pytania do ZUS jak ja mam do cholery to konto im
wpisać (niech podadzą ścieżkę dotarcia do odpowiedniego miejsca skoro
tak to ukryli) i spróbowałem się na tyle zorientować, gdzie jestem abym
był w stanie znaleźć odpowiedź. Wygląda, że trzeba będzie szukać w
dziale 'Komunikaty'. Ciekawe kiedy odpiszą i czy zrozumiem.

Kolega chyba wiedział co mówi jak sugerował aby dać im spokojnie działać
bo mamy ważniejsze rzeczy do zrobienia. Tylko, ja głupi, się połasiłem
na te 1500 PLNów i jestem dziś nie wyspany (koło 3-ej odpuściłem sobie
wędrówki po PUE).
A może to jest celowe działanie, aby nie tak łatwo bytło coś od nich dostać.
P.G.

cef

W dniu 2023-05-24 o 11:59, Piotr Gałka pisze:

> [...]
> Przecież to powinno być takie proste: - jakieś moje dane, tam puste pole
> na numer konta, wpisuję i jest (przecież jestem zalogowany).

Logujesz się na pue.
Z prawej strony na górze klikasz zakładkę -
profil e-Płatnik.
Potem z lewej zakładkę -
dokumenty ubezpieczeniowe - dodaj dokument
z listy wybierasz ZUS ZBA -
potem albo wypełniasz ręcznie albo kreatorem.
Kreator wygodniejszy, bo wpisujesz tylko to co zmieniasz a resztę samo
edytuje.
Tam zobaczysz listę rachunków, które są wpisane do ZUS i możesz dodać nowy
( akurat to sprawdzałem, bo przy tym wnisoku się okazało, że najstarszy
mój rachunek zgłaszany jeszcze na ZBA papierowym w systemie nie był
wczytany)

Piotr Gałka

W dniu 2023-05-24 o 12:40, cef pisze:
Dzięki za opis.
Zaraz spróbuję.

Aby w ogóle z prawej u góry wybrać zakładkę Płatnik (nie pamiętam, aby
tam było 'e-') to wpadłem już po wysłaniu im pytania.
Po kliknięciu zobaczyłem, że w moich danych jest miejsce na konto i już
myślałem, że się totalnie wygłupiłem, ale tam się nie daje wypełnić więc
może jednak nie tak totalnie.
P.G.

Piotr Gałka

W dniu 2023-05-24 o 12:40, cef pisze:

Spróbowałem - znów poległem.

> Logujesz się na pue.

To się udało.

> Z prawej strony na górze klikasz zakładkę -
> profil e-Płatnik.

Nie mam takiej zakładki. Jest tylko Płatnik - klikam go.

> Potem z lewej zakładkę -
> dokumenty ubezpieczeniowe - dodaj dokument

Nie ma tej zakładki.
Klikam 'Dokumenty i Wiadomości (korespondencja do ZUS)'.
Aktywne jest coś innego (nie zanotowałem sobie - chyba coś o
zwolnieniach lekarskich).
Ale obok jest 'Dokumenty ubezpieczeniowe (COT)' no to klikam.
Lista dokumentów pusta.
Na pewno byłem tu w nocy kilka razy.
Na dole jest 'Dodaj dokument' - tego w nocy nie próbowałem bo
rozumiałem, że mam złożyć jakiś wniosek a nie dodać dokument
ubezpieczeniowy.
Wygląda, że dużymi krokami zbliżam się do celu.
Klikam go.
Pokazuje mi nieczytelne miniaturki pdf-ów jakie znajduje w aktualnej
kartotece i mogę jeździć po dysku i wyszukiwać inne (może jpg-i i png
też - nie sprawdzałem).

> z listy wybierasz ZUS ZBA -

Nie ma żadnej listy.

> potem albo wypełniasz ręcznie albo kreatorem.

Kreatora też nie ma.

> Kreator wygodniejszy, bo wpisujesz tylko to co zmieniasz a resztę samo
> edytuje.

To już mało ważne skoro i tak go nie ma.
Wylogowałem się.

Niech się pomęczą i mi napiszą co mam zrobić. Pokorespondujemy sobie i
pewnie do 1-go nie zdążymy (25-29 będę mocno zajęty i nie wiem czy będę
miał czas zbliżyć się w ogóle do klawiatury komputera).

Dzięki za dobre chęci.

Przypuszczam, że czegoś tam nie mam aktywowanego, czy coś w tym guście.
P.G.

cef

W dniu 2023-05-24 o 13:34, Piotr Gałka pisze:
> W dniu 2023-05-24 o 12:40, cef pisze:
>
> Spróbowałem - znów poległem.

> To się udało.

> Nie mam takiej zakładki. Jest tylko Płatnik - klikam go.

Hmmm, ja mam profile: Ogólny, Ubezpieczony, Płatnik, e-Płatnik
Pewnie trzeba aktywować e-Płatnika, bo ja mam aktywowany
choć nigdy tego nie robiłem - może samodzielne składanie deklaracji
uruchamia samoistnie taką akcję.

> Nie ma tej zakładki.
> Klikam 'Dokumenty i Wiadomości (korespondencja do ZUS)'.

To juz nie ma co klikać, bo tam inne rzeczy są.
W ustawieniach i konfiguracji profilu pewnie da się e-Płatnika aktywować,
ale nie znam tego dobrze.

> Dzięki za dobre chęci.
>
> Przypuszczam, że czegoś tam nie mam aktywowanego, czy coś w tym guście.

Prawdę mówiąc ja też w Płatniku nie wiem gdzie co klikać, żeby coś znaleźć,
ale dla takich klikaczy jak my, to Płatnik jest i tak dość przyjazny.
Ma sporo kreatorów, sam sprawdza i weryfikuje - trudno złożyć
dokument z błędami. Czasem muszę coś wypełnić w BDO albo UDT -
tam to dopiero jest syf.

Kviat

W dniu 24.05.2023 o 13:34, Piotr Gałka pisze:
> W dniu 2023-05-24 o 12:40, cef pisze:
>
> Spróbowałem - znów poległem.

> To się udało.

> Nie mam takiej zakładki. Jest tylko Płatnik - klikam go.

https://www.zus.pl/portal/pomoc/index.html

-> Korzystanie z portalu -> Aktywacja i rozpoczęcie pracy w programie
ePłatnik

Aby aktywować ePłatnika należy:
1.Przejść do widoku ogólnego portalu.
2.Wybrać pozycję menu Aktywacja ePłatnika dostępną pod zakładką
Ustawienia/Konfiguracja profilu.
3.Zostanie wyświetlona lista płatników, do których użytkownik ma nadane
uprawnienia.
4.Wskazać płatnika, który w kolumnie "Aktywny ePłatnik" ma znacznik
wyłączony i nacisnąć przycisk "Aktywuj ePłatnika".

Pozdrawiam
Piotr

Piotr Gałka

W dniu 2023-05-24 o 16:02, Kviat pisze:

> [...]
> 4.Wskazać płatnika, który w kolumnie "Aktywny ePłatnik" ma znacznik
> wyłączony i nacisnąć przycisk "Aktywuj ePłatnika".

Szczerze mówiąc to czytając to nie wiem czy te aktywne/nie aktywne
ePłatniki to są osoby (fizyczne) czy jakieś programy (typu płacenie za
siebie to inny płatnik, za pozostałych wspólników to inny płatnik, za
pracowników to inny płatnik).

Jak trzeba było pierwszy raz wysłać te DRA to kolega dzwonił, że jakoś
to mamy zrobić, ale zanim nam się udało w ogóle znaleźć na to czas to on
już to opanował (dla nas wszystkich) więc nie było potrzeby abyśmy my
też to opanowywali.
No i wszystkie DRA on wysyła.
A że DRA jest jedno dla liniowego i ryczałtu to nawet jak żona (też
wspólnik) zgłosiła DG korki to do wyboru było albo on jej przesyła dane
z programu prowadzenia firmy i ona wysyła to DRA, albo ona jemu przesyła
dane i on wypełnia. No i stanęło na tym drugim bo przy ryczałcie
większość danych (podstawa, składka) nie zmienia się z miesiąca na miesiąc.
To jest przykład komplikowania życia. Żonie program na stronie mBanku
też chyba proponuje wypełnianie tego. Jakby DRA się wysyłało osobno to
wszystko robiło by się samo a tak co miesiąc musimy się tym zajmować.

Ja byłbym za tym aby podnieść VAT i definitywnie zlikwidować PIT.
Brakuje rąk do pracy a w ten sposób masa urzędników trafiła by na rynek
pracy i zamiast być ciężarem dla gospodarki zaczęliby wytwarzać jakąś
wartość dodaną. Globalnie produkt krajowy byłby większy, no bo chyba ich
przekładania papierków nie traktuje się jako wkład w ten produkt.
P.G.