Najem - Ryczałt od czego?

Piotr Gałka

Najem prywatny (nie działalność).
Do tej pory rozliczałem według skali.
Podobno od tego roku przymusowo ryczałtem.

O ile wiem to 8,5%. Tylko nie wiem od czego - tylko od czynszu płaconego
przez najemców, czy też od ich opłat za wodę, ogrzewanie itp?

Jakieś 10 lat temu znajomy prawnik mi mówił, że on od tych opłat (mimo,
że przechodzą przez niego) nie płaci bo to nie jest źródło jego
przychodu. Ale prawnik to ewentualny spór u US może sobie traktować jako
zdobywanie doświadczenia zawodowego ale ja wolę mieć święty spokój.
Widziałem gdzieś opisy, że podstawą do obliczenia ryczałtu są wszystkie
pieniądze otrzymywane od najemcy.

A jednocześnie logiczne dla mnie jest, że moje koszty których przy
ryczałcie nie mogę odjąć to na przykład:
- utrata wartości mieszkania,
- naprawa TV,
- wymiana pralki (kilka lat temu padła),
- wymiana kabiny prysznicowej (szkło pękło od naprężeń wywołanych przez
gromadzący się kamień),
- wymiana baterii w kuchni,
- wymiana zamka w drzwiach wejściowych (padł był).

Ale to ile wody i ile ciepła zużywa najemca to na moją logikę są jego
koszty a nie moje.

Czy ktoś coś wie o jakiejś jednej wiążącej interpretacji?

Do jutra powinienem poinformować najemcę, czy ma zapłacić opłaty
administracyjne na moje konto, czy może powinien to on bezpośrednio do
administracji opłacać to co zużył.

Michał Jankowski

W dniu 30.01.2023 o 17:45, Piotr Gałka pisze:
Internety mówią tak:

Najprostszym sposobem, aby obniżyć podatek od wynajmu mieszkania, jest
przerzucenie opłat na najemcę. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby
uwzględnić w umowie odpowiednie zapisy, że to najemca ma podnosić opłaty
związane z mieszkaniem (np. za prąd, gaz czy wywóz śmierci). Nawet jeśli
to Ty jako właściciel mieszkania regulujesz te opłaty, to tylko je
przekazujesz, więc w świetle przepisów podatkowych nie będą uznane za
przychód.

MJ

ąćęłńóśźż

Może na Twoje, tylko dla świętego spokoju rozpisz to (rozbij) w umowie najmu.
Co do pralki opuść (np. jednorazowym aneksem) najemcy czynsz za któryś miesiąc o koszt tej pralki czy marmuru i będziesz 8,5% do
przodu.
I luknij na art 6a-6e ustawy o ochronie praw lokatorów kto co musi.

-----

J.F

On Mon, 30 Jan 2023 20:31:10 +0100, Michał Jankowski wrote:
> [...]
> to Ty jako właściciel mieszkania regulujesz te opłaty, to tylko je
> przekazujesz, więc w świetle przepisów podatkowych nie będą uznane za

Internety to troche słaba podstawa prawna ...

J.

Michał Jankowski

W dniu 30.01.2023 o 22:06, J.F pisze:
A usenet lepsza?

Co miałem napisać, "wykup poradę prawną"?

MJ

DaNsOuNd

DaNsOuNd

W dniu 2023-01-31 o 13:27, DaNsOuNd pisze:
tu bez rejestracji:

https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/527195

Piotr Gałka

W dniu 2023-01-31 o 12:41, Michał Jankowski pisze:
A porada prawna to jest lepsza podstawa od internetów?
Wiele razy słyszałem, że i tak podatnik ponosi odpowiedzialność.
P.G.

Piotr Gałka

W dniu 2023-01-30 o 20:31, Michał Jankowski pisze:
> [...]
> uwzględnić w umowie odpowiednie zapisy, że to najemca ma podnosić opłaty
> związane z mieszkaniem (np. za prąd, gaz czy wywóz śmierci).

Na tyle na ile temat ogarniam to od zawsze mam tak zapisane - koszty
eksploatacyjne pokrywa najemca według dostarczanych przeze mnie rachunków.
Co miesiąc wysyłam im to co dostaję od Admisty (nazwa firmy zajmującej
się administracją budynku) i oni wpłacają na moje konto a ja do Admisty.

Treść umowy ustalałem jakieś 10 lat temu, ale starałem się napisać jak
najkrócej i najprościej. Dokładne zapisy to dziś poszukam.

Jak rok temu się dowiedziałem, że będzie ryczałt i znalazłem jakieś
info, żeby media przerzucić na najemcę to przenieśliśmy umowę z Energą
na niego - tego tematu więc nie mam.

Ale i normalne koszty administracyjne (+ woda, ciepło) podskoczyły o
jakieś 60% (z typowo 500 na obecnie 800).

> Nawet jeśli
> to Ty jako właściciel mieszkania regulujesz te opłaty, to tylko je
> przekazujesz, więc w świetle przepisów podatkowych nie będą uznane za
> przychód.

Ładnie napisałeś - "w świetle przepisów".
Zapewne jakby człowiek zaczął szukać to każdy znaleziony zapis będzie
pozostawiał pole do interpretacji :(

Tak sobie pomyślałem - może zapytać KIS.
Jak ich poprzednio pytałem to mi w sumie rzeczowo odpowiedzieli - że do
każdego przelewu do syna osobne SD-Z2.
A, że się spóźnili i już zaniosłem jedno zbiorcze to myślałem, że może
US jakoś to łyknie. Ale nie - US też napisał, że do każdego przelewu
osobne i musiałem zrobić sobie generator tych SD-Z2 według pliku csv z
banku i ponad pół ryzy papieru im zatargałem (3 kartki na przelew).
P.G.

Piotr Gałka

W dniu 2023-01-31 o 13:29, DaNsOuNd pisze:
Super, bo właśnie się zastanawiałem - rejestrować się w jakimś kolejnym
miejscu w necie, czy nie :)

> https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/527195

Dzięki bardzo.

Fakt, że taka interpretacja musi być wydawana i to nie kiedyś tam dawno,
tylko dopiero co, jest najlepszym świadectwem jakości naszego prawa i w
sumie dowodem, że nadal niczego nie można być pewnym :)

Mimo, że to nie jest indywidualna interpretacja wydana dla mnie -
zaryzykuję i tak będę liczył.

Jeszcze raz dziękuję.

Sorry, że zapytałem nie przeszukując samemu sieci, ale założyłem, że
znajdzie się tu ktoś życzliwy, kto jest na tyle na bieżąco, że po prostu
wie co i jak.

Tytułem mini wytłumaczenia. Od roku mam praktycznie zero czasu.
Wszystkie moje projekty z ostatnich 10 lat nagle przestały być
produkowalne, bo odpowiednie scalaki zniknęły z rynku (terminy dostaw są
na 2024) i na gwałt opracowujemy to samo jeszcze raz tylko na tym co się
akurat daje dostać.
P.G.

Piotr Gałka

W dniu 2023-01-30 o 20:33, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
> miesiąc o koszt tej pralki czy marmuru i będziesz 8,5% do przodu.
> I luknij na art 6a-6e ustawy o ochronie praw lokatorów kto co musi.

Dogaduję się z najemcami bez problemu, a za niecały rok już nie będzie
tematu. Oni się wyprowadzą 'na swoje', a kolejnych już nie będę szukał.
P.G.

ąćęłńóśźż

Poszukaj interpretacji dokonanych przez US na wniosek podobnych jak Ty podatników.
BTW w latach 90-tych nie było IMO tak różowo, bo zapłatę kosztów eksploatacyjnych traktowano jako przychód (czy stoi czy leży musisz
płacić, a tu nagle ktoś płaci za Ciebie, ad absurdum opłata do spółdzielni mogłaby być 4 tys. a czynsz symboliczne 1 zł i co?).

-----

DaNsOuNd

W dniu 2023-01-31 o 19:01, Piotr Gałka pisze:

> Super, bo właśnie się zastanawiałem - rejestrować się w jakimś kolejnym
> miejscu w necie, czy nie :)

akurat "to miejsce" dla każdego przedsiębiorcy jest baaaaardzo
przydatne. Warto się zarejestrować moim zdaniem.

Piotr Gałka

W dniu 2023-02-02 o 11:31, DaNsOuNd pisze:
Dzięki za sugestię. Pewnie to zrobię, tylko, że jak gdzieś zaglądam raz
na kilka lat to potem nie wiem gdzie to było....
Prowadzimy z bratem DG od 88r. Po kilku latach dokooptowaliśmy naszego
kolegę ze studiów z założeniem, że on się zajmie wszystkim a my będziemy
mogli zająć się tym na czym się znamy - czyli projektowaniem urządzeń. I
tak to działa.
Dotychczas właściwie raz (2 lata temu) musieliśmy z bratem wniknąć
głębiej w przepisy jak firma od podatków (z którą kolega ma umowę)
robiła mu wodę z mózgu, a on zakładał, że skoro tylko tym się zajmują od
20 lat to na pewno wiedzą dobrze.
Najlepsze, że raz naprostowani po 2 miesiącach znów mu to samo wciskali
i trzeba ich było drugi raz prostować :).

No nie mam czasu wczytywać się w cokolwiek. Szczególnie ostatnio.
Wszystko co zaprojektowaliśmy w ciągu ostatnich 10 lat nagle, z powodu
niedostępności procesorów, przestało być produkowalne.
Teraz wszystko trzeba przeprojektowywać dopasowując się do tego co
akurat rzucą na rynek :(
Zero czasu.
Najważniejsze urządzenie kolega chwilowo uratował kupując u spekulanta
po 40 euro procesory, które normalnie są po 25zł. Ale dokładając w ten
sposób do produkcji stawiamy się w tej samej sytuacji co ostatnio piekarnie.
P.G.