Rozliczenie delegacji i samochodu

cef

Jest taka sytuacja: pracownik wziął z kasy zaliczkę w złotówkach,
pojechał na dwa dni w delegację do Niemiec samochodem służbowym
(będącym środkiem trwałym w firmie). W czasie delegacji wydał
na hotel i paliwo, parking i po powrocie przedstawił rozliczenie
delegacji.
I teraz pytanie czy poniesione przez pracownika
wydatki w czasie pobytu to wydatki związane z wyjazdem, które w całości
zaliczymy w kup? Czy wydatki na zagraniczne paliwo czy parking należało
by jednak ujmować w kwocie 75% wynikającej z ograniczenia z ustawy.
Tzn pracownikowi trzeba zapłacić za poniesione wydatki w całości ale co
z ksiegowaniem tego?
Księgowej się pewnie nie chciało tego wydłubywać z rozliczenia i puściła
kwotę delegacji tak jak było podsumowane wszystko.
Da się to jakoś obronić?

Tomasz

cef w

> Jest taka sytuacja: pracownik wziął z kasy zaliczkę w złotówkach,
> pojechał na dwa dni w delegację do Niemiec samochodem służbowym
> (będącym środkiem trwałym w firmie).

Ciężarówką... ;P

> [...]
> I teraz pytanie czy poniesione przez pracownika
> wydatki w czasie pobytu to wydatki związane z wyjazdem, które w całości

Zależy...

> Czy wydatki na zagraniczne paliwo czy parking należało
> by jednak ujmować w kwocie 75% wynikającej z ograniczenia z ustawy.

O zaczyna się pytek przyznawać, że o osobowy pyta...
I z wcześniejszych postów coś mi sie kojarzy, że zoo...

Nie możesz sobie tych podstawowych informacji do stopki wpisać?

> Tzn pracownikowi trzeba zapłacić za poniesione wydatki w całości

No ba! Ale nie zapłacić, bo od tego jest podatek, tylko zwrócić

> ale co z ksiegowaniem tego?

W jakim celu mieszasz rozliczenie delegacji pracownika z księgowaniem
wydatków, które w efekcie ponosisz?

Kilka szubienic, i by Ci się wyjaśniło.

> Księgowej się pewnie nie chciało tego wydłubywać z rozliczenia i puściła
> kwotę delegacji tak jak było podsumowane wszystko.
> Da się to jakoś obronić?

Ta księgowa to pracownik?

--
Tomasz

cef

W dniu 2022-11-19 o 16:35, Tomasz pisze:
> cef w

> Ciężarówką... ;P

> Zależy...

> O zaczyna się pytek przyznawać, że o osobowy pyta...
> I z wcześniejszych postów coś mi sie kojarzy, że zoo...

No tak, zapomniałem o formułce z danymi.
JDG, KPiR osobowy :-)

> [...]
>
> No ba! Ale nie zapłacić, bo od tego jest podatek, tylko zwrócić

> W jakim celu mieszasz rozliczenie delegacji pracownika z księgowaniem

Księgowa prowadzi KPiR na zlecenie.
Mój pracownik dał rozliczenie delegacji,
dostał z kasy ode mnie tyle ile wpisał
(nie miałem czasu analizować tego dokłądnie) a księgowa
wpuściła całość w koszty.
Wg mnie to nieprawidłowe. Zanim ją "kopnę"
chcialem sprawdzić...

Tomasz

cef w

> No tak, zapomniałem o formułce z danymi.
> JDG, KPiR osobowy :-)

:D

> Księgowa prowadzi KPiR na zlecenie.

No to musi mieć OC, raczej...

> księgowa wpuściła całość w koszty.
> Wg mnie to nieprawidłowe. Zanim ją "kopnę"
> chcialem sprawdzić...

Po prostu ją dopytaj, bo gdyby co, to mnie wychodzi, że jest nie Twój błąd,
tylko księgowej

--
Tomasz

cef

W dniu 2022-11-19 o 17:25, Tomasz pisze:
> cef w

> :D

> No to musi mieć OC, raczej...

To bez znaczenia w kwestii interpretacji przepisu.

> Po prostu ją dopytaj, bo gdyby co, to mnie wychodzi, że jest nie Twój błąd,
> tylko księgowej

Po wielokroć miałem inne zdanie niż księgowa i często okazywało się,
że księgowa robi robotę na zasadzie "bo zawsze tak robiłam"
a nie wg przepisów. Ostatnio tak się złożyło, że kilka księgowych w różnych
firmach nie miało pojęcia o mechanizmie podzielonej płatności i dopiero
po sugestii grupowicza tutaj postanowiłem jednak zajrzeć do ustawy i
poustawiać sprawy po swojemu. Wiec zanim zacznę ją przepytywać dlaczego
tak zrobiła,
to szukam kogoś, kto by poparł jej działanie :-)
Może przeoczyła a może uważa, że to wydatki poniesione w delegacji i
jest jakiś inny
status poniesienia czy coś...

Tomasz

cef w

<https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zakup-paliwa-za-granica>

--
Tomasz

J.F

A co - kontrola jest? Moze nie ma problemu :-)

Tak logicznie patrząc ... jakbym ze Zgorzelca pojechal w delegacje do
Goerlitz, i tam zatankowal 60 litrow ... to moze i slusznie nalezy w
koszty wpisac 75% paliwa :-)
Ale co przepisy podatkowe maja wspolnego z logiką :-)

J.

cef

W dniu 2022-11-21 o 15:06, J.F pisze:

> A co - kontrola jest? Moze nie ma problemu :-)

Takiej urzędowej kontroli z dochodówki, to nigdy nie miałem.
Ale przy każdej vatowskiej zawsze analizują rejestr i przed jpk
jak brali losowo faktury zakupu do sprawdzenia to zawsze szukali
jakichś kosztów, które można łatwo podważyć i nasłać tych od dochodowego
na kontrolę. I zawsze byli zdziwieni, że nie mam takich wątpliwych kosztów.

> [...]
> koszty wpisac 75% paliwa :-)
> Ale co przepisy podatkowe maja wspolnego z logiką :-)

Zależy jaka logika :-), bo ja nie widzę takiego związku,
żeby akurat tankowanie w Goerlitz różniło się od tankowania
gdzieś w trasie.

Tak przy okazji dowiedziałem się, że z tankowania zagranicznego
powinieniem liczyć
te 75% ale od netto :-).
Bowiem cytując ze strony:
"Reasumując, mimo że przy zakupie paliwa za granicą podatnik nie będzie
mógł od danej transakcji odliczyć podatku VAT, to według interpretacji
podatkowych taki wydatek należy ująć w kwocie netto bowiem podatek VAT
można odzyskać poprzez złożenie VAT-REF."

Muszę sprawdzić jak to zinterpretować i czy da się wrzucić 75%
kwoty brutto z paragonu niemieckiego. Bo skoro musiała być na to
interpretacja, to znaczy, że na logikę podatnicy robią tak jak ja czyli
brutto w koszty (tzn 75% z paragonu brutto) To nie są u mnie jakieś
gigantyczne kwoty,
bo w kilku ostatnich latach z powodu pandemii rzadziej jeździłem, ale
kllka euro
rocznie jakby nieświadomie okradałem budżet :-)
Jak widać nawet na newsach człowiek się stale dowiaduje czegoś.
A sam składałem 15 lat temu wnioski Niemcom o zwrot naszego VAT
do polskiej skarbówki, więc gdzieś lampka powinna się zaświecić...

J.F

On Mon, 21 Nov 2022 18:20:09 +0100, cef wrote:

> Zależy jaka logika :-), bo ja nie widzę takiego związku,
> żeby akurat tankowanie w Goerlitz różniło się od tankowania
> gdzieś w trasie.

No, zakladajac ze w przepisie chodzi o uwzglednienie zuzycia paliwa
na cele prywatne, to jak masz udokumentowany wyjazd w celu sluzbowym
na kilkaset km, to trudno tu mowic o prywatnym ... ale po to jest taki
ustawowy ryczałt, zeby sie nie pytac :-)

Natomiast ze Zgorzelca do Goerlitz w dobrych ukladach jest 100m,
wiec jakby odliczyc 100%, to juz zakrawa na przekręt :-)

> [...]
> podatkowych taki wydatek należy ująć w kwocie netto bowiem podatek VAT
> można odzyskać poprzez złożenie VAT-REF."

Taaa ...

J.

cef

W dniu 2022-11-21 o 18:30, J.F pisze:
Przyjmuję takie rozumowanie.
Dla mnie te kolejne ograniczenia dotyczące
paliwa (ewidencje, kratki, Lisaki, gaz, 75%. 20%
itp) zawsze będą świadectwem nieudolności aparatu
skarbowego czy kulawej legislacji i niekończącej się pomysłowości podatników
a nie jakimiś działaniami w celu uwzględnienia użycia w innym celu.

J.F

Powiedzmy sobie szczerze - podatnicy będą naduzywac, a udolny aparat
... co ma zrobic - żądać uzasadnienia każdej podróży i każdego
kilometra?

No to zrobili jak zrobili, moze i dobrze. Zreszta nie tylko u nas.

Tylko zostają takie kwiatki, ze podróz ewidentnie słuzbowa,
a dostajesz po kieszeni.
Widac trzeba sie nie szczypac, i laczyc słuzbowe z prywatnymi, zeby
sie odkuc na fiskusie :-)

J.