Re: nazwisko KRUDYSZ

Wladyslaw Moskal

Marek Ziemba <marek...@poczta.onet.pl> napisał(a):

> Ma ktoś może koncepcję etymologiczną tego nazwiska?
>
> Marek

Witam,
mnie to tez interesuje.
Z moich "obserwacji" wyglada, ze nazwisko i zblizone nazwiska;

Krudysz - 167 ,Rzeszow [64], Tarnobrzeg [46],
Krudys - 18 ,Tarnobrzeg [11], Rzeszow [4],

Krutysza - 61 , Tarnobrzeg[41], Bydgoszcz[13] ,
Krutys - 50 ,Tarnobrzeg [19] ,
Krutysz - 23 ,Przemysl [9], Rzeszow [6],

Grudysz - 14 ,Krosno [8],
[wszystko wg Prof Rymuta, ale nie mam dostepu do
innych prac profesora],

maja stare korzenie zwiazane ... z Ksiestwem Wislan.
Te nazwiska nie wystepuja w Koszycach i Budapeszcie,
zatem nie ma powiazan wegiersko - lemkowsko - ukrainskich,
sa to chyba bardzo polskie i lokalne nazwiska
[byly sugestie o powiazaniu z "kurdesz"] .

Ja wierze w Pania Aline i jej pomoc, ale .. sa wakacje.

Pozdrawiam,
Wladyslaw

Stanisław Pieniążek

No to zamiast naszej miłej Alny podam za Słownikiem
Historyczno-etymologicznym , Nazwiska Polaków prof.Rymuta:
Krudysz - od gwarowego 'korda, króda' = grupa snopów na polu lub
ukraińskiego 'koróda' = zbutwiała kłoda
Pozdrawiam
Stanisław Pieniążek
Użytkownik "Marek Ziemba" <marek...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
: Ma ktoś może koncepcję etymologiczną tego nazwiska?
:
: Marek
:
:
:

Message has been deleted

Wladyslaw Moskal

Marek Ziemba <marek...@poczta.onet.pl> napisał(a):

> Ja tez sklaniam sie ku powiazaniam z nazwiskiem Krudesz, prof. Bralczyk
> upatruje etymologie nazwiska w Turcji, a moja znajoma o tym nazwisku ma
rysy
> Żydowskie, wiele o to się nią wprost pyta.
>
> Marek

Witam,
zgubilem sie...nazwisko Krudesz nie wystepuje w Polsce, takze nazwisko
od wegierskiego tanca "kurdesz" nie jest znane w Polsce.
Mowiac o Ksiestwie Wislan mam na mysli Malopolske, czesc Kieleczcyzny
i czesc Lubelszczyzny. Na tym obszarze wystepuja nazwiska nie znane
na innych obszarach Polski - oczywiscie ,sa zmiany ,ale po wojnach
swiatowych.
Ja bym pozostal przy wyjasnieniach Prof. Rymuta, bardzo mi odpowiada
wersja; króda' = grupa snopów na polu . Moze to tez byla grupa
uli slomianych, tzw slomianek i mamy wyjasnienie dlaczego te
nazwiska sa tak popularne na terenie Puszczy Sandomierskiej.

Message has been deleted

Wladyslaw Moskal

Marek Ziemba <marek...@poczta.onet.pl> napisał(a):

> No właśnie, bo ja jestem z Puszczy Sandomierskiej, ale tego nazwiska nie
> noszę :-)

Witam Krajana,

noszacego nazwisko dosyc typowe dla starych mieszkancow Puszczy.
Czy Pan zauwazyl jak duzo jest nazwisk "od ptaka" w tych okolicach?

Mam prawie wszystkie prace Ksiedza Profesora, lacznie z jego praca
doktorska, w ktorej jest troszeczke o moim ojcu.
Chociaz mieszkam w Kanadzie, ogolniak konczylem w .. Stalowej Woli.

Czy zna Pan ta prosbe?;
http://boards.ancestry.com/mbexec?htx=message&r=rw&p=surnames.nisko&m=1

Serdecznie pozdrawiam i do "uslyszenia" na naszej Grupie,

Paweł Bochenek

Witam!
Znów zabieram głos w temacie "sandomierskim" :-)

> Marek Ziemba napisał:
> Z tą etymologią "króda" faktycznie można się zgodzić biorąc pod uwagę
> znaczenie i teren występowania.

Raczej nie...
Wątpliwa jest "zamiana" Ó->U, nie ma czegoś takiego w języku polskim (nie
licząc współczesnych wypowiedzi w internecie, na czatach np.).

> Choć powiem jeszcze, że mnie jeszcze zaciekawia sufiks: -ysz, jest taki
> trochę obco brzmiący. Podobnie jak i przy nazwiskach typu - Falandysz itp.

Możliwe są analogiczne ewolucje:
FALAND -> FALANDYS -> FALANDYSZ
KRUDY -> KRUDYS -> KRUDYSZ
Z w.w. 6 nazwisk tylko Krudy nie jest w Polsce notowany, jest natomiast
popularnym nazwiskiem na Węgrzech.

Niestety nie wiem co to może znaczyć 'krudy'.

pzdr.

Paweł Bochenek

Wysłane z serwisu Genealogia Polska GenPol.com

Paweł Bochenek

Korekta :-(

> Raczej nie...
> Wątpliwa jest "zamiana" Ó->U, nie ma czegoś takiego w języku polskim (nie
> licząc współczesnych wypowiedzi w internecie, na czatach np.).

Pomyliłem się, jednak bywa... Znalazłem np. stare kłósownik na współczesne
kłusownik. Ale nie jest to chyba zbyt częste. Język jest jednak zjawiskiem
mocno nieprzewidywalnym, pewni edlatego, że w 100% jest dziełem cżłowieka.
Wobec tego trzeba by sprawdzić czy nazwiska Krudysz nie pisało się kiedyś
Kródysz.
pzdr.
PB

Jasmien Barbatulus

Żeby przesądzić, czy była możliwość zamiany pisowni krod - kród - krud powinno się pozbierać wszystkie pisemne poświadczenia nazwiska, najlepiej z lokalnych ksiąg parafialnych.