Pochodzenie nazwisk

News

Witam.
Pracuj intensywnie nad moim drzewe genealogicznym. Ciekaw jestem pochodzenia
nazwiska Jarosz (oprocz tradycyjnie pojmowanego wegetarianin). Ponoc oi
przodkowie przywedrowali z Węgier, w takim razie nazwisko to moglo ulec
przeinaczeniu (Jaros, Jarosy). Moze ktos wie cos wiecej, prosze o
informacje. Interesuje mnie takze pochodzenie nazwisk: Walusiak, Kramarczyk,
Mitoraj. Wszystkie w/w rody sa zwiazane z dwoma miejscowosciami: Polanka
Wielka i Osiek w powiecie oswiecimskim, wojewodztwo malopolskie.
Drugi problem jest taki: wiem ze dotre najdalej do roku 1777. Na tym roku
koncza sie ksiegi parafialne. Gdzie i jak dalej szukac? Moze ktos podzieli
sie doswiadczeniem?

Dzieki
Jacek

Jacek Cieczkiewicz

Pracuję intensywnie nad moim drzewe genealogicznym. Ciekaw jestem pochodzenia
nazwiska Jarosz (oprocz tradycyjnie pojmowanego wegetarianin). Ponoc moi
przodkowie przywedrowali z Węgier, w takim razie nazwisko to moglo ulec
przeinaczeniu (Jaros, Jarosy). Moze ktos wie cos wiecej, prosze o informacje.
----------------
Witaj Jacku, tu Jacek!
Chciałeś informacji, no to ją masz. Otóż mój dziadek nazywał sie Zygmunt
Jarosz i urodził się w Jeleniu (dziś dzielnica Chrzanowa) gdzie jego ojciec
Jan był kierownikiem szkoły. Jan urodził sie w 1857 roku w Nowej Wsi
Szlacheckiej (parafia Liszki). Ojcem Jana był Wojciech. I tyle wiem na
pewniaka. Zwróć uwagę, że wszystko się kręci na zachód od Krakowa.
Ponadto w rodzinie jest tradycja węgierskiego pochodzenia rodziny. Dziadek
podawał pisownię Jarossy jako pierwotną wersję nazwiska.
Pozdrawiam Kuzyna ???
Jacek

Stanisław Pieniążek

Może to będzie jakiś ślad dla obydwu Jacków.

Otóż nazwisko Jarosz występuje na cmentarzu parafialnym w Gorlicach
Bronisława 1899-1991
Edward 1888-1961, mistrz malarski
Helena 1890-1964

Także w Wołyńskiej Szkole Podhorążych Rez.Artylerii w latach
1928/29 występuje Władysław Jarosz ur. 6.6.1910 skierowany z KRU Kraków i
1928/29 " Franciszek Jarosz ur.29.5.1907 " także KRU
Kraków
Są jeszcze Jaroszowie z Chełma i Grudziądza (Fidelis i Stanisław) oraz dwóch
niewiadomo skąd (Adam i Bolesław)

Pozdrawiam
Stanisław Pieniążek

Użytkownik "News" <zo...@wsi.edu.pl> napisał w wiadomości

rysiek...@gmail.com

Z innej beczki informacja o pochodzeniu (znaczeniu) nazwiska Jarosz: Jarosz jest przeciwieństwem nazwiska Ozimek. Jeden z nich siał uprawy ozime, a drugi jare (jarzynę), stąd późniejsze znaczenie słowa jarzyna (to co rośnie na wiosnę) i późniejsze też znaczenie słowa jarosz - jako wegetarianin (jedzący jarzyny).

m.jar...@gmail.com

Witam Panie Jacku!
Taka mała ciekawostka nie wiem czy napotkał się Pan na nią :
"ŻYDOWSKIE NAZWISKO JAROSZ pochodzi o HEBRAJSKIEGO SŁOWA „A-ROSH” (הַרֹאשׁ), które znaczy tyle co „ZWIERZCHNIK”, „WÓDZ” i wskazuje na WYSOKĄ POZYCJĘ PRZODKÓW AWDIMA JAROSZA w CHASYDZKIEJ SPOŁECZNOŚCI UKRAINY.
Nie wiem, z którego regionu jest Pan ale nazwisko Jarosz ma ciekawą historię na Podlasiu a dokładniej okolice Suwałk, Mikaszówki, Gruszki, Augustów, Bargłów Kościelny itp. Stale szukam sama jakichkolwiek informacji na temat pochodzenia nazwiska oraz przodków.

Pozdrawiam serdecznie
Marta

mysti...@gmail.com

A co to za ciekawa historia? Może zechciałaby się Pani podzielić? Bardzo chętnie bym posłuchała, ponieważ właśnie stamtąd pochodzę i mam na nazwisko Jarosz :-)
Pozdrawiam!

marcinj...@gmail.com

Witam przeczytałem wasze opinie i też mogę się podzielić moim nazwiskiem Jaros Marcin A mój dziadek nazywał się Jarosz Władysław pochodził ze wsi Mętków koło Chrzanowa A mojemo ojcu przypisali w gminie nazwisko jaros ponieważ się pomylili tak mówią niewiem czy to ma jakieś znaczenie większość mojej rodziny mieszka właśnie w Mętkowie gdzie jest kościół przeniesiony z Niegowici gdzie służył Karol Wojtyła Papież JAN PAWEŁ II warto ten kościół odwiedzić jak coś to proszę o jakieś wskazówki pozdrawiam Jaros.

Anna Natalia Orlicka

Czołem, też pochodzę od Jaroszów (prababka Franciszka Jaroszówna z ojca Antoniego Jarosza) Ale była ze Lwowa :)

werner zurek