Nazwisko: Stryjewski, Nikiporczyk, Szulczewski

szulik

Witam grupowiczów.

Prosiłabym o pomoc w ustaleniu pochodzenia nazwisk zawartych w temacie.

Ewa

Wladyslaw Moskal

szulik <eszulczews...@wp.pl> napisał(a):

> Witam grupowiczów.
>
> Prosiłabym o pomoc w ustaleniu pochodzenia nazwisk zawartych w temacie.
>
> Ewa

Pani Ewo,
uzyska Pani bardzo interesujace "podpowiedzi", jesli pochwali sie
Pani swoimi ustaleniami.
Juz teraz moge powiedziec, ze nazwisko Stryjewski jest notowane
od ....? wieku, natomist Szulczewski, nie jest "starym" nazwiskiem.
Wladyslaw

Stanisław Pieniążek

Czy Gdańscy Szulczewscy to rodzina?
Stanisław Pieniążek
Użytkownik "szulik" <eszulczews...@wp.pl> napisał w wiadomości

szulik

Stryjewska - to moje nazwisko panieńskie. Większość rodziny (co potwierdzają
moje poszukiwania) pochodzi z dawnego woj. ciechanowskiego, szczególnie gm.
Czernice Borowe (dziadek miał 9 rodzeństwa, ale 7 zmarło nie doczekując 2
latek).

Szulczewski - to nazwisko mojego męża i tak naprawdę to niewiele wiem o ich
pochodzeniu. Dziadek męża nie żyje, ojciec męża milczy na jego temat...
Trudno cokolwiek się dowiedzieć.

Nikiporczyk - nazwisko rodziny repatriantów z Białorusi (wieś Pogiry okolice
Lidy, Nowogródka).
Trafili w 1958 r. na ziemie odzyskane w woj. szczecińskim.
Z mapki rozmieszczenia widziałam, że sporo Nikiporczyków mieszka w dawnym.
białostockim (może to ci, którzy też trafili po repatriacji?). Napewno
wszyscy z Poznania to moja najbliższa rodzina.

Może to coś pomogło.
Ewa

Piotr Gerasch

Jeżeli chodzi o nazwisko Szulczewski, to z dużym prawdopodobieństwem można
twierdzić, że mogło powstać po 1945 roku od nazwiska Schultz, Schulz, Szulc.
Mam znajomą Szulczyńską, jej korzenie wywodzą się z Galicji i tam rodzina
nazywała się SCHULZ, po wojnie rodzinę przymuszono do spolszczenia nazwiska
nadając mu brzmienie SZULCZYŃSKI.

pozdrawiam

Piotr

Wladyslaw Moskal

Piotr Gerasch <geraschp...@poczta.onet.pl> napisał(a):

> [...]
> Mam znajomą Szulczyńską, jej korzenie wywodzą się z Galicji i tam rodzina
> nazywała się SCHULZ, po wojnie rodzinę przymuszono do spolszczenia

Witam,

w 100 % zgadzam sie z Panem Piotrem, ze nazwisko moglo powstac
od ...Szulc.
Nazwisko Szulczewski widnieje w polskich herbarzach od ~1700 roku.
Powtarzam - nazwisko, nie oznacza to, ze kazdy Szulczewski byl kiedys
szlachcicem.

Z powazaniem,

Wladyslaw Moskal

Witam,

nazwisko to odnotowne zostalo w 1480 i prawdopodobnie zwiazane
jest z Mazowszem.

Pozdrawiam,

Alna

Witam,
wydaje mi się, że nazwisko Nikiporczyk można wywodzić od imienia Nikifor, to
zaś od greckiego 'niosący zwycięstwo', Szulczewski - to jak już zostało
napisane - prawdopodobnie spolszczona graficznie i za pomocą formantu -ewski
forma Schulz, pochodząca od niemieckiego Schulze 'sołtys, wójt', Stryjewski -
można wysnuwać od nazwy miejscowości typu Stryjewo lub Stryjów bądź od
stryj 'brat ojca', ale też jak podaje tzw. słownik warszawski - metaforyczne
określenie lasu, a także inna nazwa wiatru i rodzaju pieca.
Pozdrawiam wtorkowo
Alna

patrycjago...@gmail.com

Witam, Moja mama z domu ma nazwisko Nikiporczyk. Rodzina faktycznie pochodzi z Białorusi, tak jak Pani napisała. Pochodzi z okolic Recza na Pomorzu Zach. O rodzinie w Wielkopolsce niegdy nic nie wspominała. W tej chwili mieszkamy w okolicach Łodzi. Czy Pani również związana jest z tą Rodziną? Jeśli tak, to proszę o kontakt. Pzdr Patrycja

Ewa Sz

> Witam, Moja mama z domu ma nazwisko Nikiporczyk. Rodzina faktycznie pochodzi z Białorusi, tak jak Pani napisała. Pochodzi z okolic Recza na Pomorzu Zach. O rodzinie w Wielkopolsce niegdy nic nie wspominała. W tej chwili mieszkamy w okolicach Łodzi. Czy Pani również związana jest z tą Rodziną? Jeśli tak, to proszę o kontakt. Pzdr Patrycja

Pani Patrycjo - jesli to Pani czyta prosze dac znac. Na 99% jestesmy daleka rodziną :)
Nie mam jak Pani bezposredno odpisac, mail jest ukryty...

Ewa