Nowak - najstarsze dane - pochodzenie

Leszek Kabaciński

+Nowak nazwisko

Bardzo i przysłowiowe nazwisko - jakie najstarsze jego pochodzenie - bądz
występowanie na ziemiach Polski.
Przykład w pisowni tego nazwiska
Najstarszy znany lub wybitny Nowak.

Mnie udalo się dotrzeć do swego ( mojej mamy ) nazwiska Nowak urodziny 1789
- i posiadam jeszcze niepotwierdzone dane z Mącznik parafi Sokolnik/
Gniezno = 1759 ( prawdopodobnie też moi przodkowie).
Zwłaszcz z tej samej miejscowości Mączniki
Czy obserwuje się rejony o nasileniu tego nazwiska.

Parafia Sokolniki 1796 - =1920 t o ponad 900 nazwisk / 300 rodzin- więc
okolice Gniezna to niezły wynik występowania tego nazwiska a zwłaszcz że
Nowak Nowkowski - a, to osobny temat pochodzenia nazwiska.
Często wynikający z błędnego odmieniania nazwiska przez zapisującego
księdza.
Nowak pisany czysto a póżniej to samo małżęnstwo już zapisywane Nowakowski
itp.

Leszek Kacbaciński

--
Wysłane z serwisu Genealogia Polska -> http://www.GenPol.com

Piotr Gerasch

Witaj Leszku
dzisiaj sam sobie udowodniłem tezę, że np. Gerasch był Nowickim. Nowickim,
czasem Nowakiem, czasem Nowakowskim itd. Pierwszy raz w archiwum
archidiecezjalnym w Poznaniu był dla mnie nie lada przeżyciem. Spotkałem
człoweika, którego później również spotkałem w mojej pracy zawodowej. Tenże
człowiek, oprócz tego, że powiedział mi, że do dobrych efektów w genealogii
można dojść po około 20 latach żmudnej pracy rzekł mi również, że nie ma co
się przejmować nazwiskami w poszukiwaniach. Brzmi paradoksalnie a jednak.
Dzisiaj wróciłem z AA w Poznaniu i jak na wstępie stwierdziłem udowodniłem sam
sobie, że mój Christianus Nowicki to Johann Chrystyan Gerasz. Tak
podejrzewałem od dawna, szczególnie mając na uwadze, że przez parę lat zaczyna
się znać prawie wszystkich mieszkańców okolicznych parafii, bo albo ktoś
zostaje mężem, żoną, a jeżeli nie to chociaż chrzestnym. Doszedłem też do
innego twierdzenia (zresztą Ameryki nie odkrywam), że wielu Nowaków to ludzie
o nazwiskach pochodzenia obcego, których polscy księża, mimo, że pod zaborami,
nie umieli zapisywać. No i do czego jeszcze dzisiaj doszedłem. Porównujcie
KOPIE AKTÓW z ORYGINAŁAMI. W każdych sa przeklamania, ale dzisiaj przekonałem
się, że dla mojej "obrabianej" parafii kopie były bardziej szczegółowe (i po
polsku) niż oryginały (po łacinie)...

Dość
pozdrawiam
Piotr Gerasch

Lucyna Nowak

On 19 Nov 2004 05:57:57 GMT, Leszek Kabaciński
<leszekka...@neostrada.pl.> wrote:

> [...]
> - i posiadam jeszcze niepotwierdzone dane z Mącznik parafi Sokolnik/
>Gniezno = 1759 ( prawdopodobnie też moi przodkowie).

I ja sie dolacze ze swoimi danymi :) Najstarszy (udokumentowany)
przodek mojego meza o nazwisku Nowak to Mateusz Nowak urodzony w 1740
w miejscowosci Ostrężnica parafia Nowa Góra kolo Trzebini. Mam tez
starszych Nowakow, ale urodzonych w Nowej Gorze i jeszcze nie mam
pewnego potwierdzenia, ze to przodkowie mojego meza:
Andrzej Nowak ur. 1700r.
Marcin Nowak ur. 1668r. - ojciec Andrzeja
Michal Nowak ur. 1642r. - ojciec Marcina
Wojciech Nowak ur. 1615r. - ojciec Michala
Kalikstus Nowak ur. 1590r. - ojciec Wojciecha
Maciej Nowak ur. 1560 r. - ojciec Kalikstusa
Wszyscy urodzeni w miejscowosci Nowa Gora kolo Trzebini.

Pozdrowienia
Lucyna Nowak

Wladyslaw Moskal

Leszek Kabaciński <leszekka...@neostrada.pl.> napisał(a):

> +Nowak nazwisko
>
> Bardzo i przysłowiowe nazwisko - jakie najstarsze jego pochodzenie - bądz
> [...]

Witam,

Prof Rymut w "Nazwiska Polakow",Tom II, 2001 grupuje
nazwiska pochodzace od znaczenia;"czlowiek nowy,
przybysz", podajac pierwsze notowania;
Nowak - 1335,
Nowakowicz - 1403,
Nowakow - 1416,
Nowaczyk - 1514,
Nowaczek - 1526,
Nowiak - 1541,
Nowakowski - 1642,
Nowacki - 1733.

Tadeusz Gajl - "Polskie rody szlacheckie i ich herby"
- 200 podaje, ze byli nobilitowani;
Nowak w 1600, Nowakowski w 1600, Nowakowicz w 1725.

Jaroslaw Zawadzki - "1000 najpopularniejszych nazwisk
w Polsce"- 2002, stwierdz, ze w 2000 bylo to
najpopularniejsze nazisko w Polsce ; 203 tysiace
506 Nowakow. Daleko w tyle, ale na drugim miejscu,
jest Kowalski - 139 719.
J. Zawadzki stwierdza; "w czasie wprowadzania w Polsce
chrzescijanstwa ta nazwa osobowa i jej warianty
[np. Nowotny] mogla oznaczc przyjmujacego nowa wiare".

Przegladajac zestawienia Adolfa Pawinskiego
"Polska XVI wieku" - 1883, dotyczace Ziemi Dobrzynskiej
w 1564, tylko w 3 wioskach na 96, znalazlem 3 chlopow
o nazwisku Nowak. W Ziemi Rypinskiej, na 116 wsi,
tylko 4 Nowakow i w Ziemi Lipnowskiej na 126 wsi,
tylko 5 Nowakow. Nie bylo to popularne nazwisko w tym
czasie. Chyba obciazenie panszczyzna w XVII spowodowalo
ze wzrosla gwaltownie ilosc Nowakow w Polsce, co obecnie
podkreslaja dane J. Zawadzkiego i Prof Rymuta.

Pozdrawiam,
Wladyslaw

htm...@gmail.com

Nie żadne obciążenie pańszczyznane tylko się najwęcej chłopaków urodziło .