bilscy

jur...@poczta.onet.pl

czy ktoś ma jakieś informacje na temat rodzint bilski\
jeżeli tak to bardzo proszę o jakiekolwiek informacje

Piotr Boczarski

jur...@poczta.onet.pl napisał(a):

Witam! Ponieważ na marginesie badań nad genealogią mej własnej rodziny
zajmowałem się także rodowodem Bilskich - moja praprababka była Bilska z
domu - poniżej pozwolę sobie przedstawić garść informacji jakie udało mi się
zebrać na ten
temat.
Dość licznym w Polsce (i nie tylko w Polsce) rodzinom Bilskich (słownik
nazwisk współcześnie używanych K. Rymuta wylicza 8355 osób o tym nazwisku)
trudno jest przypisać jedno wyrażnie określone pochodzenie społeczne, gdyż
jak wynika ze żródeł do których dotarłem, byli dawniej Bilscy ziemianie,
Bilscy drobna szlachta, Bilscy drobnomieszczanie, i Bilscy chłopi. Ba, nie
brakło wśród nich nawet Bilskich
hrabiów.
Polska encyklopedia szlachecka podaje, że Bilski herbu własnego, wywodzący
się z rodu szlachty polskiej, znanej od 1600 roku, swoje nazwisko wziął od
Bilska mariampolskiego (Mariampol na Litwie, od 1955 miasto Kapsukas),Bilscy
żyli także na Kujawach i
Prusach.
Z Herbarza Polskiego A. Bonieckiego wynika, że z Bilskich, Franciszek był w
1767 roku burgrabią grodzkim brzesko-kujawskim, Michał z tej rodziny w 1773
był subdelegatem grodzkim przemyskim, Jadwiga z Kozarskich w 1778 roku była
żoną Felicyana Bilskiego,Wincenty w 1792r. był rotmistrzem gwardyi konnej.
Piotr, Mateusz i Regina, żona Franciszka Przyłuskiego, a dzieci Walentego i
Maryanny ze Zdziarskich, wnuki Kazimierza i Doroty ze Staniszewskich w 1781
roku sprzedali część dóbr
Suchodołu.
O Bilskich wspomina też w swym herbarzu Uruski podając,że niektórzy z
Bielskich, różnych herbów, pisali się niekiedy Bilskimi; byli jednak Bilscy ,
szlachta zagrodowa w 1600r. i następnych w pow. owruckim. Wincenty, Józef i
Mikołaj, synowie Kazimierza, udowudnili szlachectwo w gub. kijowskiej w
1802r.
"Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego i innych Krajów Słowiańskich"
(Warszawa 1880-1902) wymienia kilka nazw miejscowości związanych z Bilskimi,
są to: Matyjowce, wieś w powiecie kołomyjskim (Prut) własność Antoniego hr.
Bilskiego; Motycze Szlacheckie, wieś należącą do parafii Zaleszany (lub
Gorczyce ) w pow. Tarnobrzeskim, nad starym łożyskiem Sanu i Wisły na płn.
stronie gościńca z Tarnobrzega do Rozwadowa, własność Antoniego Bilskiego;
Rochatyn, miasto powiatowe w Galicji Wsch., odl. 68 km. na płd-wschód od
Lwowa, w 1770 starostwo tamtejsze posiadał kasztelan Józef Bilski;
Żelazna,wieś i folwark w pow.Łęczyckim, gm. i par. Mazew. Ok. r. 1850 jej
właścicielami byli Bilscy obok Kozerskich i Michalskich; oraz Bucniów albo
Buczniów, wieś w pow. tarnopolskim, w 1798 oddana sukcesorom Antoniego hr.
Bilskiego.
Archiwa kościoła Mormonów ,w tej ich części która jest udostępniona w
internecie, wymieniają trzy osoby o tym nazwisku:
Ignacy Bilski, ur. 1.04.1891r., Paulina Bilska ur. 23.03.1896r., Stanisław
Bilski ur.12.04.1864r., wszyscy troje urodzeni w Iwaczowie Dolnym w dawnym
woj. Tarnopolskim na
Ukrainie.
I jeszcze kilku Bilskich .których znalazłem w różnych żródłach:
- Tomasz Bilski, podoficer 1. pułku piechoty liniowej, odznaczony
Srebrnym Krzyżem 9.03.1831r., uczestnik powstania listopadowego;
- Adam Bilski, żołnierz z 9. pułku jazdy wojsk polskich Księstwa
Wwrszawskiego, za udział w powstaniu listopadowym odznaczony krzyżem
srebrnym;
- ksiądz Zygmunt Bilski, w młodości uczestnik powstania styczniowego,
kosynier w oddziale Younga. Ok. r.1904 proboszcz w Przemyślanach.
Należy również wspomnieć o całym szeregu Bilskich partyzantów ostatniej
wojny oraz więżniów hitlerowskich kacetów.
Na koniec kilka informacji o mojej praprababce. Nazywała się Teresa
Bilska, ur.ok. 1820, zm. 1860r. Była żoną Antoniego Boczarskiego. w poł. 19
wieku mieszkali w Gożdzielinie k. Ostrowca Świętokrzyskiego, parafia Denków.
Mieli pięcioro potomstwa. O jej pochodzeniu nie udało mi się zdobyć żadnych
pewnych informacji.

Mam nadzieję,że te informacje się na coś przydadzą. Pozdrawiam Piotr
Boczarski.

jur...@poczta.onet.pl

Witam! Panie Piotrze wielkie dzięki za te informacje na pewno w jakis sposób mi
pomogą

wdzięczny JERZY BILSKI

Wladyslaw Moskal

Przeczytalem i podziwiam wklad pracy. Jesli ma Pan dalej dostep
do materialow zrodlowych, czy moge miec prywatna prosbe?
Z pozdrowieniami z Kanady,
Wladyslaw

Piotr Boczarski

Wladyslaw Moskal <wlmo...@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):

> Przeczytalem i podziwiam wklad pracy. Jesli ma Pan dalej dostep
> do materialow zrodlowych, czy moge miec prywatna prosbe?
> [...]

Dziękuję za uznanie. Jeśli będę mógł w czymś pomóc, chętnie służę. Chcę
się tylko zastrzec, że moja wiedza genealogiczna nie jest ani tak szeroka,
ani tak dogłębna jak, być może, Pan myśli; zaś żródłem informacji są głównie
biblioteki oraz internet. Moja podręczna biblioteczka w tym zakresie jest
raczej szczupła. Pozdrawiam, Piotr Boczarski.

Wladyslaw Moskal

> [...]

> biblioteki oraz internet. Moja podręczna biblioteczka w tym zakresie jest
> raczej szczupła. Pozdrawiam, Piotr Boczarski.

Czy moge Pana prosic o sprawdzenie w "Polskiej encyklopedii...." informacji
o Adamczewskich z Kalisk [Kaliska] k/Wloclawka.
Bylbym wdzieczny za przegladniecie herbarzy Bonieckiego i Uruskiego.
Oczywiscie, kiedy Pan znajdzie czas.

Z pozdrowieniami,
Wladyslaw

Wladyslaw Moskal

> [...]

> biblioteki oraz internet. Moja podręczna biblioteczka w tym zakresie jest
> raczej szczupła. Pozdrawiam, Piotr Boczarski.

Panie Piotrze,

jest to moj trzeci e-mail do Pana w ciagu 2 dni.
Mam sygnal ze wszystko jest w porzadku ale nie dociera moj e-mail do grupy.

Czy moglby Pan sprawdzic w "Slowniku geograficznym ..." kto byl
wlascicielem wsi Kaliska k/Wlocawka in fact k/Lubienia Kujawskiego
po 1618.
Do 1618 nalezala do Lubienieckich, kiedy ten rod wymarl. Interesuje mnie
kiedy ta wies i kilka okolicznych przejeli Adamczewscy.

Oczywiscie, kiedy Pan znajdzie troche czasu.

Wladyslaw

Piotr Boczarski

Szanowny Panie Władysławie,
Bardzo dziękuję za przesłane informacje. Wprawdzie
więkrzość z nich była mi już wcześniej znana, ale jest też kilka nowych dla
mnie i interesujących szczegółow. Zwłaszcza cieszę się, że udało się Panu
odczytać dane z list "Illis Island" - ja miałem z tym poważny problem.
Co się tyczy Pana prośby - sprawdziłem wszystkie wymienione przez Pana
pozycje i efekt jest taki oto:
"Polska Encyklopedia Szlachecka", wyd. W-wa 1935, w opr. S. J. Starykoń-
Kasprzyckiego wymienia cztery rody Adamczewskich różnych herbów:
ADAMCZEWSKI vel ADAMCZOWSKI, herbu DĄB, nobilitowany 1790; sandomierskie
ADAMCZEWSKI ob. JADAMCZEWSKI, h. JASTRZĘBIEC, 1600; kaliskie (Uruski)
ADAMCZEWSKI, h. KORAB, 1600; gnieżnieński (Dunin Borkowski)
ADAMCZEWSKI, h. POBÓG, 1450; Adamczewice sandomierski (Długosz, Dunin
Borkowski)
(W nawiasach nazwiska autorów, na których powołuje się S. J. Starykoń-
Kasprzycki)

Z "Herbarza Polskiego" A. Bonieckiego wynika, że:
ADAMCZEWSCY h. DĄB. Franciszek Adamczewski otrzymał szlachectwo w 1790
r. i herb Dąb. Teresa z Rutkowskich jego żona odstąpiła 1792 r. braciom
schedę po rodzicach nań spadłą (D.W. 108 f. 211). Floryan syn Franciszka, ale
urodzony z drugiej jego żony Elżbiety Gładyszewiczówny, legitymował się ze
szlachectwa w Królestwie 1854 r. (A. b. Her.)
ADAMCZOWSCY h. POBÓG. Tomasz współdziedzic Adamczowic w województwie
sandomierskiem (Dług.)

Według Uruskiego:
ADAMCZEWSKI vel ADAMCZOWSKI h. DĄB. Dwie były rodziny tego nazwiska i
herbu, jedna cytowana w Niesieckim, pochodzenia miejskiego krakowskiego,
osiedlona w siedemnastym stoleciu w wojew. sandomierskiem, już, jak się
zdaje, zgasła, druga obecnie istniejąca, z której: Jakób, autor i tłómacz
kilku dramatycznych sztuk, członek dyrekcyi teatrów i urzędnik za księztwa
warszawskiego z bratem Franciszkiem, otrzymali nobilitacyę w 1790 r., po
Franciszku z żony Elżbiety Gładyszewicz, syn Floryan, wylegitymowany w
Królestwie 1840 r.
ADAMCZEWSKI h. JASTRZĘBIEC. Byli w Wielkopolsce, lecz już w połowie
siedemnastego stolecia, zmienili nazwisko na Adamowski, z piszących się
Adamczewski, Marcin, syn Jana, cytowany w aktach kaliskich 1618 r., Jan 1624
r., ożeniony z Zofią Gosławską.

Zajrzałem też do "Herbarza Polskiego" K. Niesieckiego ( wyd. Lipsk 1839-
46), który pisze:
ADAMCZOWSKI herbu Dąb. W Sendomirskiem Województwie. O nich Paprocki i
Okolski nie wiedział. Potocki w poczcie herbów wprawdzie ich położył, ale
herbu nie wspomniał.

W "Słowniku Geograficznym..." znalazłem dwie wsie o nazwie Kaliska,
które znajdują się w podanym przez Pana regionie (miejscowości o tej nazwie
jest w sumie sześć - pozostałe cztery odnoszą się jednak do innych części
Polski ). Przytaczam ich opisy w całości:
KALISKA, wś i folw., pow. włocławski, gm. i par. Lubień. W 1827 r. było
tu 12 dm., 107 mk. Folw. Kaliska (z wsią Kaliska i Biernatki), podług opisu z
r. 1866 rozl. mr.615, grunta orne i ogrody m. 460, łąk m. 60, pastw. m. 22,
lasu m. 63, nieużytki i place m.10. Wś Kaliska osad 27, z gruntem m. 79; wś
Biernatki osad 5, z gruntem m. 60.
KALISKA,. wś i folw., pow. włocławski, gm. i par. Kłóbka. Dobra K.
liczą 615 mr. obszaru. Wieś K. ma 2 dm., 22 mk., 60 mr.

Jak Pan widzi, nie ma jakiejkolwiek wzmianki o właścicielach. W całym
słowniku nazwisko Adamczewski pojawia się tylko raz, jako nazwisko
właściciela wsi NIEMIERZEWO, położonej w północno- zachodniej Wielkopolsce.
Oto ten ustęp:
NIEMIERZEWO, wś i dom., pow. międzychodzki, 15 dm., 234mk., 36 ew., 198
kat., 128 analf. Poczta i tel. w Pniewach o 9 klm., gośc. o 6 klm., stacja
kol. żel. we Wronkach o 30 klm. Dom. ma 2620 mr. obszaru i stanowi jedną
całość dóbr z Luborzem. Własność niegdyś Kierskich. Według regestru pobor. z
1580 r. wś Niemierzewo, w par.Chrzypsko, była własnością Andrzeja
Adamczewskiego, miała dziesięć pół łanów, 5 zagrodn., pusty półłanek (
Pawiński, Wielkop., 1, 8 ).

To by było wszystko. Serdecznie pozdrawiam.
Piotr Boczarski

Wladyslaw Moskal

Panie Piotrze,
DZIEKUJEMY !
Danuta i Wladyslaw

tyburski

Będąc studentem geografii UG spotykałam Wojtka Moskala, który studiował
oceanografię, a potem poświęcił sie arktyce. To jeden z bardziej znanych
polskich polarników. Czy to Pańska rodzina?
Tyburski
Użytkownik Wladyslaw Moskal <wlmo...@NOSPAM.gazeta.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:aon302$lpu$1...@news.gazeta.pl...

oskar.wie...@gmail.com

WItam,

jestem prawnukiem Pauliny Bilskiej spod Tarnopola ktora Pan wymienia,
ma PAn jakis tel - chcialbym zadzwonic.

pozdrawiam
Oskar

werner zurek

werner zurek

Gazety > XIX wiek > Część 1
7455 (Dziennik Poznański) 1891
We wtor. 26/V. + w 79 r. Fran. Adamczewski weter. wojsk. p. z 1831. Żona, syn i córka, Poznań (nr 119)

7529 (Dziennik Poznański) 1891
Z Berl., że złożył tam 10/VIII. egz. referend. Stefan Adamczewski (nr 183)

7631 (Dziennik Poznański) 1892
Z Lipska, że Stefan Adamczewski z Brześnicy pod Dolskiem uzyskał w Jenie dr. obojga praw. 10/XI. (nr 261)

9205 (Dziennik Poznański) 1896
Stan. Adamczewski 13/XII. + po dł. ciężk. cierp. w 41 r. Rodzina (nr 287)

Gazety > XIX wiek > Część 2
1928 (Dziennik Poznański) 1914
19/II. + Antonina Adamczewska, 66 lat, z Mokronosie, pogrzeb w Mokronosie. Podp. brat ks. Adamczewski, dziekan Mokronos Żernicki wymienia Adamczewskich h. Korab

Metrykalia > Katolickie > Część 2
14847 (Śmigiel)
1806.3/3. (Poledowo) Leon Augustyn s. NG. [Józefa Rzepeckiego i Marjanny] (z wody 20/2.) * 18/2. ass. NG. Antonina Rz. V. i D. Antoni Adamczewski ekonom Poledowski a ch-i: JM. Xaw. Chłapowski dz. Sm. i M. Magdalena Twardowska

Metrykalia > Katolickie > Część 4
25024 (Wysocko)
1644.3/11. Marcjanna, c. ND. Jana Smardowskiego i Zofji -- ND. Stanisł. Adamczewski i NV. Kat. Smardowska

Metrykalia > Katolickie > Część 9
57864 (Ostrzeszów)
1791.1/8.(O.) + G. Aleksander Adamczewski l. ok. 80, poch. cm.