Urbanowicz

Łukasz 'alberht' Wojach

witam,

Urbanowicze interesują mnie, ponieważ tak brzmi nawisko panieńskie mojej matki
ii doszedłem do następujących informacji - mój pradziadek Adlof Urbanowicz
[1898 - 1961] poślubił Marię Marcinowicz [z domu Marcinowiczów] [1899 - 1950],
a następnie poślubił Kamillę [w rodzinie mówiono na nią Kama] mieli 4 dziecie -
córkę [Franciszkę] i 3 synów [Jana, Grzegorza i Lucjana (mój dziadek)] poza tym
babcia podała mi nazwy następujących miejscowości, które mogą być związane z
Urbanowiczami - Ostyn lub Ostryń [podobno Rosja], Kamienna Góra i Gubin [wiem,
że mam tam rodzinę]

poszukuję wszelkich informacji nt rodziny Urbanowiczów, znalazłem w internecie
parę informacji na ten temat i wiem, że Urbanowiczowie posługują się herbem
Łabędź mam w związku z tym kilka [jakże naiwnych i zapewne prostych] pytań:

1. czy ktoś wie coś, co mogłoby mi pomóc w poszukiwaniach??
2. czy samo posiadanie nawiska herbowego jest równoznaczne z posiadaniem herby??
3. czy możliwe jest jest, by wszyscy Urbanowiczowie mieli wspólnego
protoplaste??

dodam tylko, że posiadam zeskanowe kilka zdjęć rodzinnych, które mógłbym bez
problemu umieścić w internecie, tylko pytanie - czy pomogą mi one w jakikolwiek
sposób w poszukiwaniach??

pozdrawiam,
Łukasz 'alberht' Wojach

Victoria

Użytkownik Łukasz 'alberht' Wojach <alberht...@poczta.onet.pl> w
wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:2d08.000006...@newsgate.onet.pl...

> [...]
> Urbanowiczami - Ostyn lub Ostryń [podobno Rosja], Kamienna Góra i Gubin

Urbanowicz to nazwisko odimienne od Urbana. Końcówka - wicz występuje na
wschodzie i tak odimienne kresowe nazwiska to np. Wańkowicz ( od Wańki),
Józefowicz ( od Józefa), Adamowicz ( od Adama) itd.

Victoria

Wladyslaw Moskal

Łukasz 'alberht' Wojach <alberht...@poczta.onet.pl> napisał(a):
witam,
Urbanowicze interesują mnie, ponieważ tak brzmi nawisko panieńskie mojej
matki i doszedłem do następujących informacji - mój pradziadek Adlof
Urbanowicz [1898 - 1961] poślubił Marię Marcinowicz [z domu Marcinowiczów]
[1899 - 1950],
Powinienes sie dowiedziec, gdzie Adolf poslubil Marie. Jesli to
byl zascianek litewski, to byc moze oboje pochodzili z tak zwanej
szlachty zasciankowej. Marcinowicze takze byli herbu Labedz.
Zatem warto isc tym sladem ..

[...]
Wymienione miejscowosci na Ziemiach Odzyskanych, wlaczajac wioseczke
Ostryn'skie na wschod od Augustowa, niewiele Ci pomoga w szukaniu
korzeni rodzinnych, musisz znac miejsce urodzenia dziadkow i pradziadkow

[...]
1. Moja skromna wiedza o Urbanowiczach wskazuje, ze jest to nazwisko
zwiazane z Litwa, prawie nie wystepowalo na terenie zaborow austriackiego
i pruskiego. Musisz odszukac miejscowosci skad przyjechala rodzina
do obecnej Polski.
2. NIE ! .. dowiesz sie o tym studiujac listy Grupy.
3. Nie - istnialo kiedys imie Urban, wiec wszedzie w Polsce mogli byc
mezczyzni o tym imieniu i ich synowie mogli byc nazywani Urbanowicz
na terenach wschodnich, a Urbanek, Urbaniak, w centralnej Polsce.
Pani Victoria to wyjasnila.
Jedno jest pewne, Urbanowicz jest starym, polskim nazwiskiem

Zycze powodzenia w poszukiwaniach,
Wladyslaw

[...]

beauceant

On 6 Apr 2004 16:19:48 +0200, "Łukasz 'alberht' Wojach"
<alberht...@poczta.onet.pl> wrote:

>2. czy samo posiadanie nawiska herbowego jest równoznaczne z posiadaniem herby??

N I E. Poza tym nie ma czegoś takiego jak "nazwisko herbowe".

>3. czy możliwe jest jest, by wszyscy Urbanowiczowie mieli wspólnego
>protoplaste??

Na pewno N I E.

--
Piotr M. M. Pokorski
aka beauceant

Jacek Cieczkiewicz

Urbanowicze interesują mnie, ponieważ ...
Witajcie!
ad. 2
Otóż Piotr ma rację. Generalnie nie istnieje coś takiego jak
nazwisko "herbowe", jednak w pewnych przypadkach coś podobnego zachodziło.
Były to przypadki nobilitacji z herbem własnym. Tak zdarzyło się z
krakowskimi Bonerami, którzy pieczętowali się herbem Bonarowa. Natomiast
noszenie nazwiska jednej z rodzin szlacheckich jeszcze o niczym nie przesądza.
ad 3.
Nie byłbym tak kategoryczny jak Piotr, bo zapewne ani jedno, ani drugie jest
zapewne nie do udowodnienia, choć według mnie prawdopodobieństwo pochodzenia
wszystkich Urbanowiczów z jednego pnia jest minimalne.
ad Victoria
Victoria ma rację. Nie ma dwóch zdań - jest to nazwisko odimienne. Natomiast
nazwiska z końcówką -icz występują nie tylko na wschodzie. W dodatku mamy tu
do czynienia z pewną prawidłowością. Te wschodnie są z reguły nazwiskami
szlacheckimi, natomiast w Koronie niemal bez wyjątku mieszczańskimi. Celowo
pominąłem tu nazwiska ormiańskie i tatarskie, najczęściej, już na pierwszy
rzut oka "wyglądające" inaczej.
ad Ostryń
Jest taka miejscowość koło Lidy (dziś Białoruś)
pozdrawiam wiosennie: Victorię, Łukasza, Władka i Piotra
Jacek

alberht

Użytkownik "Łukasz 'alberht' Wojach" <alberht...@poczta.onet.pl>
napisał w wiadomości news:2d08.000006...@newsgate.onet.pl...

dziękuję Wszystkim, którzy wypowiedzieli się w moim temacie, Wasze
informacje z pewnością pomogą mi znacznie w moich poszukiwaniach, które
niestety będę musiał odłożyć na później [mam 'dopiero' 17 lat i samotne
podróże raczej odpadają, a nikt z najbliższej rodziny nie podziala w stopniu
takim jak ja zamiłowania do poszukiwania korzeni rodzinnych;(] spróbuję
nawiązać kontakt listowy z rodziną w Gubinie [może oni mi pomogą] dziękuję,
za to, że nie zjedliście mnie za pytania, które postawiłem, a które są tak
[wydaje mi się] głupie.

jeszcze raz dziękuję Wszytkim i pozdrawiam
Łukasz 'alberht' Wojach

alberht

Użytkownik "alberht" <alb...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

ps. jeżeli ktoś byłby zainteresowany zdjęciami, o których wspomniałem, to
zamieszczam link: http://2lo.sun.shl.pl/stuff/geno/index.php na razie jest
tam tylko kilka fotek, ale w przyszłości będzie ich z pewnością dużo więcej,
a jeżeli ktoś byłby zainteresowany fotkami w większej rozdzielczości, to
proszę o kontakt mailowy

pozdrawiam serdecznie,
Łukasz 'alberht' Wojach

grazynaanna

alberht...@poczta.onet.pl napisał:

> 1. czy ktoś wie coś, co mogłoby mi pomóc w poszukiwaniach??

Nie wiem, czy to będzie pomocna informacja, ale podaję, co wiem.
Urbanowiczowie od dawna zamieszkują na Suwalszczyźnie, z moją rodziną
spokrewniona jest rodzina Urbanowiczów z Olszanki, parafia Szczepki (przed
wojną parafia szczeberska). Z tej rodziny pochodzi Witold Urbanowicz,
słynny dowódca Dywizjonu 303 (zmarł w USA w 1996 roku).
Jest na Suwalszczyźnie wieś Ostryńskie, ale czy żyła tam rodzina
Urbanowiczów - nie wiem.
Pozdrawiam serdecznie i świątecznie,
Grażyna
Wysłane z serwisu Genealogia Polska GenPol.com

beauceant

On Wed, 7 Apr 2004 05:53:46 +0000 (UTC), "Jacek Cieczkiewicz"
<ajc...@NOSPAM.gazeta.pl> wrote:

> [...]
>zapewne nie do udowodnienia, choć według mnie prawdopodobieństwo pochodzenia
>wszystkich Urbanowiczów z jednego pnia jest minimalne.

No dobrze, muszę przyznać, że uprościłem sobie życie - jest pewne
prawdopodobieństwo wspólnego pochodzenia, ale przymuje ono wartości
iście homeopatyczne - może będzie to 1 promil.
Nazwisko jest tak typowo zbudowane, że trudno założyć, że tak prosty
patronimik miałby powstać tylko jeden, jedyny raz. Poza tym było
jeszcze trochę okazji aby komuś spodobało się już gotowe nazwisko i je
sobie po prostu "pożyczył".

Np. moje nazwisko, spodobało się w przeszłości:
- czeskim imigrantom [pierwotne nazwisko - Pokorny],
- nobilitowanym Kozakom [pierwotnie Żurawko]; obecnie rosyjska
szlachta,
- Żydom [z braku własnych przyjmowali chyba wszystkie polskie
nazwiska];
pomijając już trudniejsze pytanie, czy wszyscy Polacy je noszący są
aby ze mną spokrewnieni, czy też nie.

Victoria

Użytkownik beauceant <beau...@02.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:k3o970ht0a775eci5...@4ax.com...

Nazwiska odimienne występują licznie na danym terenie i osoby te nie
mają współnego przodka.
Ktos miał na imię Urban, o jego synu mawiano Urbanowicz i tak zostalo.

Najbardziej typowym regionem, gdzie występuja nazwiska odimienne jest
Wielkopolska.
Są tam Adamscy, Admaczewscy, Jankowscy, Janeccy, Janiccy, Markowscy,
Mareccy, Augustyniaki, Auguściki,
.....a Warzyniaków, Wojciechowskich, Jankowiaków jest ci tam szczególny
dostatek.
Nie mają oni współnych przodków.

Wojciechowscy są dlatego tak liczni w Wielkopolsce, że żywy od początku
był tam kult św. Wojciecha, którego relikwie przechowywane są od 997 r. w
Katedrze Gnieźnieńskie. Dlatego chłpocom nadawano imię tego świętego
męczennika i nawet dziś w każdej rodzinie poznańskiej znajdziesz kilku
Wojciechów, Wojtków i Wojtusiów.

Victoria

keret

Użytkownik Victoria napisał:
Witam
Taki przykład nazwisko którym się interesuje Urban ta sama parafia (3
wsie 2km jedna od drugiej) te same ksiegi przedział czasowy od 1755 do
1900 świętokrzyskie
Urban
Urbankiewicz
Urbański
Urbanek
w tym przypadku dość liczne rodziny trudno mi ocenić i ustalic ich
pokrewieństwo ale wydaje mi się ze przynajmniej cześć powstała w
momencie zapisu danego nazwiska w księgach parafialnych. Napewno znacie
dużo takich przykładów że nawet ten sam ksiądz zapisywal dane nazwisko
na dwa różne sposoby w jakimś przedziale czasowym. I tak zostawało już
na zawsze.

----------->
M.Terek

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.soc.genealogia

Jacek Cieczkiewicz

że nawet ten sam ksiądz zapisywal dane nazwisko na dwa różne sposoby w
jakimś przedziale czasowym.
------------------------------
Witaj Maćku!
Zgadza się. Ten sam proboszcz w Cieszanowie na przestrzeni kilku lat
zapisywał mojego przodka raz jako Cieczkiewicza, a raz jako Ciećkiewicza.
Całości dopełniła metryka chrztu, w której Cieczkiewicz jest synem
Ciećkiewicza.
Pozdrawiam

Wladyslaw Moskal

Witam,
po powrocie ze swiatecznych podrozy, chcialbym dodac do
poprzedniej wypowiedzi;

wedlug;
http://www.newadvent.org/cathen/15209a.htm
byl w latach 222-230 papiezem Urban I, syn Pontianusa, Rzymianin, uznany
pozniej za Swietego Urbana.
[Pope Urban I - Reigned 222-30, date of birth unknown; died 23 May, 230.
According to the "Liber Pontificalis," Urban was a Roman and his father's
name was Pontianus.]

Polecam do przeczytania, jak to bylo na Litwie;
http://pawet.narod.ru/book/malewski/#15
bardzo dobra ksiazka !

Przed II wojna do Polski nalezaly;
m. Ostryna, pow.Lida, woj. Nowogródek
Ostryna pow.Lida woj.Nowogródek
Ostrynia pow.Tłumacz woj.Stanisławów

Wladyslaw

Printer Paulina

Ja jestem z rodziny Urbanowicz i nasze korzenie sięgają Ukrainy, Litwy, Rosji- Moskwy, Pomorza, Oraz województwa dolnośląskiego i lubuskiego, a także Obecnie USA. Ta rodzina jest tak rozległa że musisz mieć daty imiona, przepytać krewnych. Inaczej nie dojdziesz prawdy :D