Zapomniany Skarb

10 wyświetleń

Alec

nieprzeczytany,
20 kwi 2006, 07:35:2520.04.2006
do
Sznaono Panstwo,

Nie jestem pewny, czy czasem nie otwieram otwartych juz drzwi, i
panstwo juz sa poinformowani o tym zrodle, ale chcalbym jednak podzilic
sie wiedza o tym odkryciu.

Otoz kilka lat temu, gdy zbieralem informacje do mojej ksiazki
(pracowalem nad encyklopedia zaginionych zydowskich miasteczkach
wschodniej Europy), i bedac na delegacji sluzbowej w Washigton, DC.,
posatonowilem poswiecic dwa dni na odwiedzenie sal z mapami w Library
of Congress.

Biblioteka Kongresu jest olbrzymia, ale uporalem sie ze swoja praca
sleczenia nad mapami Grecji i Litwy na czas i pozostalo mi sporo
wolnego czasu do zwiedzenia innych dzialow.

Poprosilem jedna z milych pan w Bibliotece zaprowadzenia mnie do
polonikow, znajduje sie tam bowiem min. dzial ksiazek telefonicznych
Polski okresu miedzywojennego. Przemila pani spytala sie mnie czy
interesuje mnie cos bardzo unikalnego, i zaprowadzila mnie do dzialu
manuskryptow, wskazujc na polki, gdzie znajdowala sie olbrzymia ilosc
pieknie oprawionych tomow. Gdy otworzylem pierwszy z brzegu tom,
poprostu zdebialem z wrazenia.

W 1926 r. obchodzono 150 lat powstania Stanow Zjednoczonych Ameryki
Polnocnej.
Przed ta rocznica zbierano doslownie w calej Polsce podpisy pod
Deklaracja " W Holdzie i Przyjazni Narodowi Amerykanskiemu".

Deklaracje te w ciagu osmiu miesiecy podpisalo wiecej niz 5,5 milionow
meszkancow Drugiej Rzeczypospolitej, wielu z tak malutkich
miejscowosci, nazwy ktorych nie wystepuja nawet w Slowniku
Geograficznym Krolewstawa Polskiego pod redakcja Filipa Sulimierskiego.

Zebrane podpisy na specjalnie przygotowane ku tej okazji przez
najlepszych polskich grafikow arkuszach, zostaly nastepnie oprawione w
111 (!) tomach i wreczone w Bialym Domu w r. 1926 Prezydentowi Stanow,
Calvin Coolidge przez Ambasadora Polski w USA.

Ten unikalny prezent Narodu Polskiego, wyrazajacy wdziecznosc Polski za
pomoc udzielona przez Stany w odzyskaniu Niepodleglosci w 1918 r.
zostal przekakazany przez Prezydenta do Biblioteki Kongresu, gdzie on
lezal w odleglym kacie zupelnie zapomniany przez dziesieciolecia.

Zbior ten odkryli pracownicy Biblioteki, a to z tego zwyklego powodu,
ze zbior ten zajmowal olbrzymia przestrzen na polkach. Przypadkowo w
czasie tego 'odkrycia' przez pracownikow, wizyte w Bibliotece Kongresu
skladala w obecnosci przedstawicili Ambasady Polski, Pani Jolanta
Kwasniewska, malzonka Prezydenta RP.

Delegacja polska obejrzala kilku tomow, i natychmiast docenila wartosc
hostorycna kolekcji.
Odkrycie bylo tak doniosle, ze Biblioteka zorgzanizowal specjalna
wystawe polaczona z programem w dniu 2 maja 1997 r. poswiecona
przyjazni polsko-amerykanskiej.

Fantastycznie prezentuje sie tom Nr. I - bogato zilustrowane arkusze
podpisane przez czlonkow rzadu na czele z Prezydentem Moscickim,
parlamentarzystow Senatu i Sejmu, Rady Ministrow, Najwyzszego Sadu,
Kardynala Aleksandra Kakowskiego i wielu iinych.
Tom zawiera wiele pieknych ilustracji, min. herby miast, pomnikow,
obrazow itd.

Tom II zawiera podpisy powiatowych dignitarzy oraz profesorow ,
administarcje i studentow wyzszych uczelni.

Arkuszy pod podpisy zostaly wykonane przez tak znakomitych artystow
jak:
Zofia Stryjenska, Wladyslaw Skoczylas, Ferdynand Ruszczyc, Stanislaw
Czajkowski, Wladyslaw Jarocki, i Ludomir Slendzinski. .

Tomy III do V zawieraja podpisy krakowskich uczelni: UJ, AGH oraz
Akademii Medycznej w Warszawie

Tom VI zawiera podpisy Polonii w Austrii.
Tom VII do XIII zawiera podpisy nauczycieli i uczni 1,170 krajowych
szkol srednich, wlaczajc, w to kilka szkol podstawowych.

Natomiast, i to jest najwazniejsze, tomy 14 do 110 zawieraja podpisy
nauczycieli i uczni szkol podstawowych.

Dlaczego najwazniesze?

Otoz 13 tomow z podpisami uczni szkol podstawowych zostaly
zdigityzowane (ale wyraz!) i index znajduje sie na tej stronie:

http://international.loc.gov/intldl/pldechtml/pldecgeogindex.html

Prosze znalesc nazwe poszukiwanej miejscowosci w tym spisie, znalesc
szkole i sparwdzic, czy nie ma tam podpisu waszych krewnych z lat
1925-6. Wchodzac na strone szkoly, prosze zauwazyc, ze na prawej dolnej
czesci strony znajduje sie napis "Next Image"
(Nastepny obraz), gdyz wszystkie klasy podpisywaly sie.

Aleksander Sharon
Calgary, Canada

Alec

nieprzeczytany,
20 kwi 2006, 07:38:0920.04.2006
do
Ooooops,

Zapomnialem podac strone glowna witryny tego projektu

http://international.loc.gov/intldl/pldechtml/

Alexander

Jacek Cieczkiewicz

nieprzeczytany,
20 kwi 2006, 07:53:3420.04.2006
do
Wyobraź sobie Olku, że znalazłem tam, wśród podpisów pracowników Banku
Gospodarstwa Krajowego, również podpis mojego ciotecznego dziadka. :-)
Pozdrawiam.
Jacek

Krzysztof Borowski

nieprzeczytany,
20 kwi 2006, 09:33:3220.04.2006
do
W wyzszej Szkole Morskiej w Tczewie znalazlem podpis kpt Karola
Olgierda Borchardta, popularnego na Pomorzu pisarza marynistycznego.
Niesamowite.
Mam zajecie do rana.
Krzysztof

Krzysztof Borowski

nieprzeczytany,
20 kwi 2006, 09:33:3720.04.2006
do

Jacek Pietka

nieprzeczytany,
20 kwi 2006, 12:23:5820.04.2006
do
Witam! Temat ten byl juz omawiany i byla podana strona kilka miesiecy
temu.Znalazlem wtedy podpisy mego zaledwie 18 letniego Ojca, moich rodzicow
chrzestnych oraz kilka osob ktore znalem gdy byly one juz w podeszlym
wieku.Dzis osoby te juz nie zyja,kraza za to w internecie ich podpisy
powodujac u innych wspomnienia i chwile zadumy.Pozdrawiam Jacek
Krzysztof Borowski <ego...@wp.pl> napisał(a):

Adam Kamiński

nieprzeczytany,
20 kwi 2006, 16:40:3920.04.2006
do
Zastanawiam się ile czasu zajęło zebranie takiej ilości podpisów. Konkretnie
interesuje mnie w jakim okresie czasu były składane te podpisy. Sama
zgodność imienia, nazwiska i miejscowości nie do końca wystarcza aby
stwierdzić czy to podpisała osoba, o której myślę.

Adam Kamiński

Odpowiedz wszystkim
Odpowiedz autorowi
Przekaż dalej