Dopajanie dziecka a karmienie piersią

Pipeta

Witajcie,
karmię swojego kilkudniowego synka wyłącznie piersią - wszystko idzie OK,
mały się najada, łądnie przybiera na wadze, czasami jednak łapią go kolki i
wtedy płacze i pręzy się.
Jednocześnie różne "życzliwe" ciocie, głównie starej daty, a nawet moja mama
wywierają na mnie naciski, abym dodatkowo dopajała dziecko np. przegotowaną
wodą lub rumiankiem, bo to niby "od zawsze się dopajało", "to mu pomoże, na
pewnoi nie zaszkodzi", etc.
Ja oczywiście stawiam opór podobnym naciskom, w szpitalu powiedziano nam,
żeby nie dopajać, bo pokarm matki zaspokaja wszystkie potrzeby dziecka. Ale
owe ciotki oczywiście nie mogą się od tkaiego podejścia przekonać i moja
argumentacja zupełnie ich nie przekonuje.
No i efekt jest taki, że sama zaczełąm się zastanawiać, dlaczego to nie
powinno się dodatkowo podawać picia dziecku (skoro kiedyś podawano). Czy
znacie jakieś sensowne uzasadnienie tego problemu, dlaczego teraz jest tak,
a keidyś było inaczej?
A jakie jest wasze zdanie na ten temat?
Pozdr.
p.

almadka

Użytkownik "Pipeta " napisała

> [...]
> powinno się dodatkowo podawać picia dziecku (skoro kiedyś podawano). Czy
> znacie jakieś sensowne uzasadnienie tego problemu, dlaczego teraz jest

Mam identyczny problem z moja rodzinka:) Wszystkie panie starsze o jedno
pokolenie dziwia sie, ze nie dopajam dziecka. Jak tylko maly placze, to
pewnie dlatego, ze chce mu sie pic, a ja mu nie daje. A co do uzasadnienia
dlaczego nie daje sie teraz niemowlakom pic, to wyczytalam ( nie pamietam
gdzie), ze nadmierna ilosc plynow moze wyplukiwac z organizmu skladniki
mineralne.

pozdrawiam
almadka z Cypriankiem ( 20.03.2004)

Anet

> [...]
> powinno się dodatkowo podawać picia dziecku (skoro kiedyś podawano). Czy
> znacie jakieś sensowne uzasadnienie tego problemu, dlaczego teraz jest

Kiedyś zalecano również karmienie dzieci co trzy godziny i to pokarmem
sztucznym. Czasy się zmieniły i pokarm matki jest najlepszym i napojem i
jedzeniem. Przy przystawieniu małego do piersi pokarm jest wodnisty i to on
służy do napojenia dziecka dopiero w trakcie ssania nabiera "funkcji"
pokarmu czyli czegoś bardziej tresciwego.Jeśli dziecko chce pić to po prostu
przystaw go do piesi. Jak zaspokoi pragnienie to przestanie ssać.

Anet i Mała do 6 bez dopajania

Ela Wojtaszek

Użytkownik "Pipeta " <pipeta...@gazeta.pl> napisał w wiadomości
,

> [...]

> powinno się dodatkowo podawać picia dziecku (skoro kiedyś podawano). Czy
> znacie jakieś sensowne uzasadnienie tego problemu, dlaczego teraz jest

Witam. Tak trzymaj i karm piersią tak długo, jak się da.
Słowo "dawniej" dla cioć i mam oznacza czasy ich młodości, dalej myślami
raczej nie wybiegają, a być może dopajanie to wymysł ostatnich 30 lat. W
mojej dziecięcej książeczce zdrowia zapisano: karmić co 3 godziny i dopajać.
Być może karmienie odciągało kobiety od budowy socjalizmu. Byłam dzieciem
karmionym z butelki, teraz jestem kobietą ze skłonnością do alergii. Swoją
trójkę karmiłam i karmię wyłącznie piersią i żadne naciski tego nie zmienią,
mama próbowała mi sugerować dokarmianie; nie mam do niej żalu, w końcu tak
ją wychowano....Moim zdaniem im później dziecko zwykłą wodę do picia
dostanie tym dla niego lepiej, teraz nawet wit. D3 przyjmuję ja, a dziecko
łyka ją razem z moim mlekiem :)
Trzymaj się dzielnie, pozdrawiam Ela.

Marchewka

Użytkownik "Pipeta "

> owe ciotki oczywiście nie mogą się od tkaiego podejścia przekonać i moja
> argumentacja zupełnie ich nie przekonuje.

Wystawić zrzędzące za drzwi!

> No i efekt jest taki, że sama zaczełąm się zastanawiać, dlaczego to nie
> powinno się dodatkowo podawać picia dziecku (skoro kiedyś podawano).

Kiedyś pierwszy stały pokarm podawano już w 3 mies. Rosołek, na przykład...

> znacie jakieś sensowne uzasadnienie tego problemu, dlaczego teraz jest
tak,
> a keidyś było inaczej?
> A jakie jest wasze zdanie na ten temat?

Nie dopajać, bo nie ma takiej potrzeby. Po prostu!
A tym cioteczkom życzliwym powiedzieć, że teraz jest inaczej, niż kiedyś.
Kiedyś TV była czarno-biała... ;-)

Pozdrawiam!
Iwonka z Amelką (5 mies.)
http://strony.aster.pl/kickersi/index.htm

Marchewka

Babka moja spytała mnie ostatnio, co podaję Amece do picia.
Ja na to: Nie podaję.
Ona: słucham?
Ja: Nie podaję! (z wyraźnym naciskiem na 'nie')

Wtedy nastąpił EOT w naszej zbytecznej dyskusji nt. karmienia/dopajania
dziecka. :-)

Monika

Dopajanie to nie tylko kwestia, czy dziecku trzeba podawać dodatkowe picie
(a nie trzeba), ale też groźba zaburzenia laktacji. Dziecko ssące smoka
nabiera nieprawidłowych nawyków, źle chwyta brodawkę, rozleniwia się, bo z
butli mleko leci szybciej i bez wysiłku.
Jesli więc jesteś zdecydowana karmić, to karm wyłącznie piersią. Zaręczam
Ci, że dzidziuś nie odwodni się, nie będzie spragniony. Jesli zastanawiasz
się nad argumentami za dopajaniem, przypomnij sobie te przeciwko i chyba
dylemat szybko zniknie ;-)

Pozdrawiam
Monika
Kasia 9l (pierwsze pół roku wyłącznie na piersi)
Wojtek 1 rok, jw.

Sylwia M

Hej Dziewczyny,
wprawdzie jeszcze nie mam swojego Maleństwa przy sobie, gdyż jeszcze pływa
sobie w moim brzuszku, ale już zdążyłam pokłócić się ze swoją mamą o takie
właśnie dokarmianie i dopijanie dzieci. Ja rowniez jestem zdania, że
Maleństwu nic więcej oprócz mleka mamy nie potrzeba, ale moja mama twierdzi
inaczej. Już sie obawiam co to będzie jak Małe przyjdzie na świat, a w
szczególności gdy zostanie z babcią, gdy ja wróce do pracy. Daję sobie rekę
odjąć, że mama będzie stosować swoje praktyki i nic nie przekona jej do
mojego sposobu myślenia.
No ale cóż, będę musiała jakoś przejść ten okres, miejmy nadzieję, ze
obędzie się bez rękoczynów ;-)

Justyna

> [...]
> wtedy płacze i pręzy się.
> Jednocześnie różne "życzliwe" ciocie, ....(ciach)

Ja z moją mamą na temat karmienia Młodego pokłociłam się już w szpitalu, ale
jak widać nie jest to rekord, bo Sylwia jeszcze przed urodzeniem ma to za
sobą.... :-)

Może przyda sie link:
http://www.laktacja.pl/korzysci/pokarm.htm

I wytrwałości życzę.
To TWOJE Dziecko, i TY jesteś za nie odpowiedzialna

Pozdrawiam
Justyna i Paweł (na samiutkim cycku do skończenia 6 miesiąca)

Iwona

Czy
> znacie jakieś sensowne uzasadnienie tego problemu, dlaczego teraz
jest tak,
> a keidyś było inaczej?

Ja jeszcze dodam, że im więcej picia tym mnie mleka, a chodzi chyba o
to żeby dziecko przybierało na wadze, a nie o zapychanie mu żołądka.

Wytrwałości.

Iwona

Pandora

> [...]
przegotowaną
> wodą lub rumiankiem, bo to niby "od zawsze się dopajało", "to mu pomoże,

Ja tez tocze walke z tesciowa, takie podchody mi robi, jak jest cieplej na
dworze: "a nie chce mu sie pic?", "a kiedy dasz mu herbatki?", "a wiesz, jak
byla u nas Agnieszka, to jak poszla na zakupy i zostawila mala swojej mamie
i mnie, to dalysmy jej pic, bo tak jej sie chcialo i jaka byla zadowolona,
cala butelke wypila..." - po tym ostatnim tekscie postawilam ultimatum: albo
skoncza sie "dobre rady i pomysly", albo w zyciu nie zostawie babci z
dzieckiem samej. Podzialalo, glownie na TZ :D
Po prostu za kazdym razem do znudzenia powtarzaj: nie bede dopajac. Mozesz
tez zrobic to, co jedna z moich znajomych: wziela od lekarza _zalecenie
lekarskie_, zeby dziecko bylo karmione tylko piersia. Podzialalo na babcie i
ciocie, serio.
Potraktuj to mimo wszystko na luzie - ciocie i babcie takie sa...

Pandora, tez karmiona co 3 godziny butelka, dokladnie wedlug Spocka :(

satia

> [...]
przegotowaną
> wodą lub rumiankiem, bo to niby "od zawsze się dopajało", "to mu pomoże,

oooo... widzę, że tu więcej takich... Moja teściówka swojemu synowi każe
mi powiedziec, żebym dawała herbatki... bo mówienie mi wprost nie
dociera.... Powiedziała równiez, że jak dziekco robi tak często kupy (mój
trzytygodniowy synek wówczas), to znaczy, ze to z przejedzenia i zamiast
piersi powinnam podawać herbatkę. Bo jej syn (znaczy mój konkubent -
jakkolwiek to fatalnie brzmi!) jak był mały, to od pierwszych dni robił
często kupki, często i taki az czarne i powiedział jej lekarz, że to z
przejedzenia i kazał dawac pić z butki zamiast cyca - co jakiś czas. Bo on
te kupki robił przy każdym jedzeniu!!! I ona każe mi teraz to samo robić.
Nie dac się, nie dać!!!
--
satia
Miłoszek (17.04.2004)

Niki

> [...]

> powinno się dodatkowo podawać picia dziecku (skoro kiedyś podawano). Czy
> znacie jakieś sensowne uzasadnienie tego problemu, dlaczego teraz jest

Kryteria naturalnego - ekologicznego karmienia piersią
. wyłącznie piersią przez około 6 miesięcy życia dziecka,
. przystawianie do piersi według potrzeb dziecka i matki,
. niestosowanie dopajania,
..........i parę innych

lek. med. Dariusz Kłeczek
instruktor NPR
prezes Towarzystwa Odpowiedzialnego Rodzicielstwa
w Tarnobrzegu

" ...................jakiekolwiek dopajanie oznacza ze dziecko nalyka
sie oslodzonej wody jaką jest herbatka, wypije przez to mniej mleka mamy co
jest niewskazane i tyle. Pokarm matki jest tak zrobiony ze na poczatku
kazdego karmienia leci mleko niskie w tluszcz, prawie woda, zaspokaja
pragnienie, po tym mleku zaczyna leciec to bogatsze w tluszcz.............."

"...............Mleko wypływające na początku każdego karmienia zawiera dużo
wody i laktozy, a mniej tłuszczu (to jakby napój dla dziecka). Stopniowo
proporcje składników się zmieniają i wypływa mleko gęste z mniejszą ilością
wody a większą ilością tłuszczu."

mgr Joanna PIĄTKOWSKA położna

"D jak dopajanie

Niemowlętom karmionym naturalnie nie trzeba podawać żadnych dodatkowych
napojów - pokarm mamy to przecież także picie. W czasie upałów trzeba jednak
proponować dziecku pierś częściej niż zwykle (pierwsze łyki mleka są
bardziej wodniste i lepiej gaszą pragnienie). "

Magda SZCZYPIORSKA-MUTOR

Strony internetowe miesięcnika Dziecko

Tyle znalazłam jeśli chodzi o literaturę. Z Własnego doświadczeniaa mogę Ci
powiedzić że ja też karmiłam małą tylko i wyłacznie piersią (do końca 6
mies.), i też nasłuchałam się takich "dobrych rad". Moja rada to: uśmiechaj
się miło do wszystkich cioć, babć itp i rub dalej swje bo to Ty masz rację.
Powodzenia

Marta i Justynka (Tyna) 13.06.2002
GG: 1337991

> [...]
> pewnoi nie zaszkodzi", etc.
> Ja oczywiście stawiam opór podobnym naciskom, w szpitalu powiedziano nam,

A to co powiedzieli w szpitalu to świętość? Zawsze wierzysz w to co mówią
inni? Ja kieruję się zasadą, że to co dla mnie dobre to i dla dziecka
odpowiednie. Sama stawiam się w sytuacji małego i zastanawiam się czy
chciałoby mi się pić. Odrobina herbaty jeszcze nikomu nie zaszkodziła.
Jestem z pokolenia młodszego niż Twoje ciotki (mam 28 lat) i sama
stwierdzam, co jest potrzebne dziecku a co mu zaszkodzi, a pić każdemu się
chce.

Sylwia M

Do mnie przemawiają jednak argumenty, że mleko matki jest "skonstruowane" w
taki sposób aby zaspakić wszystkie potrzeby malucha.
W czasach "kamienia łupanego" z pewnością nie zastanawiano się czy podać
jeszcze cos do picia, był cyc i koniec.

Takie pytanie do wszystkich mam.
Jestem stosunkowo młodą osobą, nikt mi daje rad o dopajaniu, ale od zawsze
uważam, że dziecku tak jak każdemu chce się pić i podaje się mu herbatkę.
Czy tylko ja jestem taka inna?
Pozdrawiam
Mary

Użytkownik "Sylwia M" <s.mat...@QQQeuropol-meble.pl> napisał w wiadomości
A ja jakoś uważam, że dziecko na samym mleku się męczy. Dla mnie osobiście
mleko jest obrzydliwe i nie wyobrażam sobie żeby chociaż nie podawać picia
między karmieniem dla zmiany smaku.

Sylwia M

Czyli dalej idąc z pewnością również będziesz dosaleć i dosładzać inne
potrawy, bo Tobie tak lepiej smakują.

Użytkownik "M" <mari...@autograf.pl> napisał w wiadomości

Pipeta

Dziekuje za wsparcie:-)
Mimo wszystko jednak mocne postanowienie, ze nie bede dopajac dziecka (co
tez czynię) tych wszystkich zyczliwych cioc nie zbiją łatwo z pantałyku i w
dalszymciagu beda one kontynuowały wlasną krucjate. Moja mama to nawet
ostatnio stwierdzila, ze obecnie w medycynie panuje jakis wredny
postmodernizm, kazdy mowi co innego, a dzieci od wiekow chowa sie tak samo,
co jednoczesnie oznacza, ze powinno sie je dopajac i koniec! Wiec jak
widzicie "nie ma letko".
Boje sie wiec, ze jak latem zostawie z nia dziecko, to bedzie robic tak, jak
jej zdaniem "powinno sie robic". Musze wiec jakos ja przekonac czy
nawet "zastraszyc" odpowiednia argumentacja, zeby nie probowala robic po
swojemu. Pewnie, ze moge z nia dziecka nie zostawiac, ale przeciez to nie o
to chodzi!
Pozdr.

Ania Björk

M <mari...@autograf.pl> napisał(a):

> A ja jakoś uważam, że dziecko na samym mleku się męczy. Dla mnie osobiście
> mleko jest obrzydliwe i nie wyobrażam sobie żeby chociaż nie podawać picia
> między karmieniem dla zmiany smaku.

Bardzo sie meczy. Biedne dziecko. ja to bym wcale mleka nie dawala, tylko od
razu pajde chleba z kielbacha oraz flaszke z czarna herbata. Ohydne mleko
kobiece, fuj! A w przerwach dla zmiany smaku mozna kawe podac, bron boze z
mlekiem, bo to paskudztwo jest.

Trollu, spadaj stad, albo zmadrzej!!!!!!

Ania

Sowa

Użytkownik "M" <mari...@autograf.pl> napisał w wiadomości

> A ja jakoś uważam, że dziecko na samym mleku się męczy. Dla mnie osobiście
> mleko jest obrzydliwe

Ja wykarmiłam dwoje i jakoś nie wyglądały na umęczone, wręcz przeciwnie,
żywo protestowały gdy próbowałam podawać im cos innego. Naprawdę
zagalopowałaś się w porównaniu swojej niechęci do mleka krowiego, które
faktycznie moim zdaniem smaczne nie jest, a naturalnym pokarmem matki dla
jej dziecka. To tylko Twoje preferencje smakowe, a nie dowód, że niemowlę
męczy się na matczynym mleku.

Ale czym karmisz dziecko? Mieszanką czy swoim mlekiem?
Jeśli mieszanką(czyli mlekiem krowim) to dopajać _należy_, jeśli mlekiem
swoim, to dopajać nie trzeba.

Proces laktacji jest tak sprytnie przez naturę skonstruowany, że na początku
karmienia leci z piersi prawie sama woda - pokarm jest wodnisty, rzadki,
zawiera małe ilości białka i tłuszczu - dziecko się tym napija - potem
dopiero zaczyna lecieć gęstsze mleko.
Skład mleka zmienia się w zależności od potrzeb dziecka - inny jest gdy jest
gorąco, inny gdy zimno, inny dla dziecka chorego z gorączką, inny dla
zdrowego.
Dla ego tak ważne jest karmienie na żądanie i nie zmuszanie dziecka do
ssania dłuższego niż ono samo chce - bo może wcale nie jest głodne, tylko
chciało się napić właśnie

Nie można porównywać tego, że dorosły człowiek nie napije się krowim
mlekiem, bo to kompletnie co innego i skład tego mleka nie jest ani zmienny
zależnie od potrzeb, ani do potrzeb człowieka przystosowany - bo to mleko
krowie.
Pomijając już fakt, że żywienie człowieka dorosłego jest inne niż
niemowlaka.

> i nie wyobrażam sobie żeby chociaż nie podawać picia
> między karmieniem dla zmiany smaku.

A tu, to już kompletnie nie rozumiem argumentu, mleko ludzkie jest bardzo
smaczne (mleko krowie to przy nim ohydztwo), więc dziecku smaku zmieniać nie
trzeba.

Sowa

Użytkownik "Ania Björk" <sve...@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

> Trollu, spadaj stad, albo zmadrzej!!!!!!
>
> Ania

Nie jestem żadnym trollem. Po prostu takie jest moje zdanie, chyba mogę mieć
inne od Was. Widzę, że jesteście takie same jak te ciotki, babki i teściowe.

Justyna

Użytkownik "Pipeta " <pip...@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> jej zdaniem "powinno sie robic". Musze wiec jakos ja przekonac czy
> nawet "zastraszyc" odpowiednia argumentacja, zeby nie probowala robic po

I dlatego urlopy macierzyńskie powinny trwać 26 tygodni tak jak to przez
moment było.

Pozdr.
Justyna

Ania Björk

M <mari...@autograf.pl> napisał(a):
> Nie jestem żadnym trollem. Po prostu takie jest moje zdanie, chyba mogę mieć
> inne od Was. Widzę, że jesteście takie same jak te ciotki, babki i teściowe.

jest nas......hm.....jedna sztuka tutaj ;-))))
Moje zdanie, zreszta nie tylko moje, opieram na doswiadczeniu z dwojka dzieci
wykarmionych naturalnie oraz na tym, co mowi nauka i najnowsze badania. A na
czym Ty opierasz swoje zdanie? Na "wydaje mi sie"?

Sylwia M

Moje Maleństwo przyjdzie na świat za 4 mieciące, ale już teraz zastanwiam
się jak pogodzić włśnie naturalne karmienie z obecnością w pracy przez 8h.
Pozostaje tylko odciąganie i zaufanie do własnej mamy, że będzie postępować
wg mojego życzenia. Ale to jest chyba utopia.

Sowa

> Moje Maleństwo przyjdzie na świat za 4 mieciące, ale już teraz zastanwiam
> się jak pogodzić włśnie naturalne karmienie z obecnością w pracy przez 8h.
> Pozostaje tylko odciąganie

Bardzo proszę pisz pod cytatem i tnij cytaty.

A co do naturalnego karmienia, pewnie, że najlepsze, ale jak się nie da, to
nie ma co się stresować na zapas.
Wiele mam tutaj łączy karmienie naturalne z dokarmianiem podczas
nieobecności i dzieciaki rosną zdrowo.
Nie ma co się na zaś, nastawiać, że będzie tak a nie inaczej - ja np., choć
mleka miałam całą rzekę, która przy dłuższej przerwie w karmieniach
wyciekała ze mnie strumieniami, to jak przychodziło do ściągania, to nic nie
chciało lecieć - żeby ściągnąć mleka na jedno wyjście, musiałam tydzień
zlewać po kapce.
Różnie bywa, więc przygotuj sobie różne scenariusze .

Sowa

Olka

"Sylwia M" <s.mat...@QQQeuropol-meble.pl> wrote in message

> Czyli dalej idąc z pewnością również będziesz dosaleć i dosładzać inne
> potrawy, bo Tobie tak lepiej smakują.

No własnie, chyba trzeba chyba przyjąć załozenie, że niemowle to nie jest
dorosły człowiek i naprawde ma całkowicie inne potrzeby, wymagania. To jak
to w takim razie jest, przez 3 miesiące dziecko może pic tylko mleko i to mu
nie przeszkadza i później buuum, nagle mu to nie odpowiada i chce soku,
herbatki itp.? Tak samo mleko krowie, po którym mnie osobiście zawsze chce
sie pic, nie jest mlekiem matki.
Rozumiem, że dopajanie jest wynikiem troski mamy ale moim skromnym zdaniem
i jak widac ludzi , którzy sie na tym naprawde znają- totalnie niepotrzebne
, a wręcz szkodliwe. Karmiłam swojego malca całe gorące lato i naprawde nie
wygladał na odwodnionego, a juz napewno nie mlaskał, nie miał
spierzchniętych warg i tego typu objawów. Poprostu karmiłam go cześciej i
tyle. Wyglądało na to, że w naszej rodzince tylko jemu nie przeszkadzał upał
:).
Dodam , że nie trzymałam sie zasady do 6 miesiąca tylko mleko, za radą
pediatry podawałam maluszkowi niewielkie ilości (dosłownie kilka łyżeczek)
przecierów warzywnych , a potem zupek, żeby przyzwyczajać do pokarmów
stałych bo potem moga byc problemy z namawianiem na takie specjały . Ale
nie dopajałam., herbatke i soczki zaczał popijac jak na dobre zaczał jeść
kanapeczki.
Normalnie pił , dopiero po odstawieniu, czyli po 13 miesiącach.
POzdrawiam. Ola

MOLNARka

Użytkownik "Sowa" <mini...@beztegotuwp.pl> napisał

> Jeśli mieszanką(czyli mlekiem krowim) to dopajać _należy_, jeśli mlekiem
> swoim, to dopajać nie trzeba.

Ja teraz karmię mieszanką i żaden z pediatrów ani neonatologów nie mówił, ze
_należy_ dopajać (jak będa problemy z gazami i kupkami to wtedy ewetualnie koperek
czy rumianek).

Skąd to Twoje _należy_ ?

Pozdrawiam
MOLNARka

Niki

> [...]
> mleko jest obrzydliwe i nie wyobrażam sobie żeby chociaż nie podawać picia

A nie pomyślałaś o tym że Ty jako osoba dorosła masz już ukształtowane smaki
i przyzwyczajenia? Taki maluch który nie zna smaku innego niż mleko matki
nigdy nie będzie myśleć że to coś obrzydliwego. I nigdy nie będzie się sam z
siebie czegoś innego domagał. Dla niego mleko to pokarm podstawowy.
A poza tym maluch nie wie co to słodkie albo słone i dopóki Ty sama go tego
nie nauczysz nie będzie się tego domagał. Pamiętaj że to Ty kształtujesz
smaki i gusta Twojego dziecka i jeżeli Ty mu przekażesz że coś jest niedobre
to dla dziecka będzie to niedobre.
Może więc zastanów się co Ty robisz? Jak będzie starsze to mu dasz szklankę
Coca-coli zamiast mleka bo mleko jest obrzydliwe?

Dorota

> uważam, że dziecku tak jak każdemu chce się pić i podaje się mu herbatkę.

Jeśli dzidzia prawidłowo rośnie i nie ma problemów z kolkami, kupkami itp.,
do kompletu nie masz żadnych problemów z laktacją to ok! nie odmawiajcie
sobie herbatki skoro ją lubicie :), co nie przeczy wcale teorii, że dziecka
karmionego piersią dopajać nie trzeba, bo pokarm mamy zaspokaja wszystkie
potrzeby żywieniowe.

Pozdrowienia
Dorota i nie dopajana Ola (28.03.2004) a herbatki pije mamusia :)

Dorota

Użytkownik "M" <mari...@autograf.pl> napisał w wiadomości

> Dla mnie osobiście
> mleko jest obrzydliwe i nie wyobrażam sobie żeby chociaż nie podawać picia
> między karmieniem dla zmiany smaku.

Przyznam się, że mi też nie bardzo pasuje smak własnego mleka, ale moja
córcia je uwielbia i nie dopajam herbatką bo nie ma ona żadnych potrzebnych
dziecku składników, więc po co ma sobie mała żołądek czymś takim zapychać?

Dorota i Ola (28.03.2004)

Sowa

Użytkownik "MOLNARka" <MOLN...@MOLNARka.pl> napisał w wiadomości

A tak czytałam w książkach o karmieniu, jak je akurat czytałam.
Ale to było jakiś czas temu, więc nie pamiętam dokładnie gdzie.
I w sieci też cos chyba widziałam.

Było to wymienione jako jeden z podstawowych błędów w karmieniu niemowląt
mieszanką.
Że się ich nie dopaja, a mieszanka zawiera więcej czegoś tam (sodu?) niż
mleko ludzkie, nie ma zmiennego składu, nie reaguje na potrzeby dziecka i że
zdarza się, że matki popadają w błędne koło, bo niepokój dziecka i szukanie
smoczka biorą zawsze za oznakę głodu, a dziecko szuka picia, nakarmione
czuje jeszcze większe pragnienie, bo ten sód? napędza pragnienie, więc znów
szukają smoczka i się kręcą, a mama znów podaje mieszankę i tak w kółko. Że
nie dopajanie może powodować zaparcia i odwodnienie w skrajnych przypadkach.

Niestety ja wszystkie swoje książki dotyczące niemowląt porozdawałam i nie
mam jak sprawdzić, gdzie to było, ani jak zacytować.
I cos mi się jeszcze kojarzy, że zalecali dopajanie wodą i łyżeczką a nie
przez smoczek.
Sowa

almadka

Użytkownik "Sowa" napisała

> [...]
> I w sieci też cos chyba widziałam.
>
> Było to wymienione jako jeden z podstawowych błędów w karmieniu niemowląt

A ja za to czytalam, ze przy mieszance nalezy dopajac tylko podczas upalow
i to nie wiecej niz 150 ml na dobe w zaleznosci od wagi dziecka chyba. Ale
tez nie pamietam gdzie to znalazlam....alez az z ciekawosci przejrze swoje
ksiazki, ksiazeczki i ulotki:)

pozdrawiam
almadka ze spiacym Cypriankiem na reku ( 20.03.2004)

Dunia

Niki wrote:

> Może więc zastanów się co Ty robisz? Jak będzie starsze to mu dasz szklankę
> Coca-coli zamiast mleka bo mleko jest obrzydliwe?

Oba sa obrzydliwe :)

Dunia (offtopicznie)
--
Why does Sea World have a seafood restaurant? I'm halfway through my
fishburger and I realize, Oh my God. I could be eating a slow learner.

złośliwa

Użytkownik "Dorota" <misi...@wp.pl> napisał

> Przyznam się, że mi też nie bardzo pasuje smak własnego mleka,

a to ciekawe bo moje mi smakowało - było lekko słodkie ( o tyle to dziwne że
w czasie karmienia piersią staralam się powstrzymywać od słodyczy ).

ale moja
> córcia je uwielbia

to tak jak moja ;)

> i nie dopajam herbatką bo nie ma ona żadnych potrzebnych
> dziecku składników,

no ja od czasu do czasu dawałam małej wodę przegotowaną - miałam bardzo syty
pokarm i lekarz zalecił "rozcieńczać" go wodą.
Natomiast nie przypominam sobie żebym stosowała herbatki przynajmniej do 5
miesiąca życia.

--
Kasia + Weronika ( 3 lata i 4 miesiące )
http://www.plfoto.com/zdjecie.php?picture=330539

Carol

Użytkownik "Pandora" <cna...@1000yrpvr.cy> napisał w wiadomości

> [...]
> lekarskie_, zeby dziecko bylo karmione tylko piersia. Podzialalo na babcie

potwierdzma skuteczność - ja miałam rady żeby ważyć przed i po jedzeniu,
ściągać mleko i podawać butlą żeby wiedzieć ile dziecko zjadło, dopajać wodą
z glukozą itp itd. Na szczęście dla mnie teściowa wyjechała z tymi radami
już w szpitalu więc powiedziałam jej "wiesz, może masz rację, spytaj
położnej/pediatry", podpuściłam ją znaczy się :))) Nie wiem co i w jakiej
formie od nich usłyszała ale dała spokój do dziś (a starsza córa ma już
prawie 3 lata).

pozdrówka i nie daj się ale nie zapominaj że te rady nie są po to by Ci
upr\ykrzyć życie tylko z troski o dzidziulka :)

pozdrówka
Karolina

FeLicja

Pipeta wrote:

> A jakie jest wasze zdanie na ten temat?

Odpowiedz dlaczego nie podawac mleka juz dostalas (mleko na poczatku jest
bardziej wodniste, wiec czeste podawanie piersi zaspokaja pragnienie w
upale, poza tym zbyt wczesne zapoznanie sie ze smoczkiem z butelki moze
powodowac niechec do ssania z piersi, zaburzenia w laktacji, zanik pokarmu),
wiec tylko powiem jakie jest moje doswiadczenie i moje zdanie.
Pierwsze dziecko karmilam "w ciemno", czyli wszystkiego o karmieniu uczylam
sie z ksiazek i internetu, mialam problemy z laktacja (wynikajace z
niewiedzy) z ktorymi poradzialm sobie dzieki konsultantce laktacyjnej. Moja
mama w tym czasie trula mi, bym przestala glodzic dziecko i dala corce
butelke, ale ja spod Byka jestem ;-) wiec tak latwo nie dalam sie przekonac
;-) Dwa miesiace pozniej podczas rozmowy z mama i u mnie laktacja na caly
etat ;-) mama powiedziala mi, ze gdyby wiedziala o karmieniu to, co ja
wiem, to z pewnoscia wykarmilaby swoja 3 dzieci znacznie dluzej, niz pare
tygodni. To chyba mowi samo za siebie...
Mialam tez sytuacje podczas kryzysu z laktacja, gdy pediatra probujac mnie
pocieszyc powiedzial, bym nie brala do serca tego, ze nie udalo mi sie
karmic. Zgadnij ile razy pozniej korzystalismy z wizyt u niego i jego porad
;-)
Do czego zmierzam - to Ty jestes matka swego synka i tylko Ty wiesz
najlepiej co dla niego jest najwlasciwsze. Owszem, sluchaj kazdej rady,
jako nowa mama potrzebujesz zebrac najrozniejsze porady, by moc pozniej
wybrac te najwlasciwsze dla Was, ale nie sluchaj sie wszystkich rad tylko
dlatego, ze ktos z autorytetem (mama, ciocia, lekarz) tak Tobie powiedzieli.
Mama ma prawo sie mylic, i ciocia, i lekarz tez jest tylko czlowiekiem. W
dwa tygodnie po poradzie, jaka wtedy dostalam od pediatry, karmilam corke
tylko swoim pokarmem i tylko z piersi, a gdybym go wtedy posluchala i
uwierzyla mu, ze faktycznie nie powinnam brac do siebie tego, ze nie udalo
mi sie karmic?
Corke karmilam 3 i pol roku (te ostatnie miesiace to bylo takie
przychodzenie raz w tygodniu ;-)) a syn ma obecnie 2 lata i 3 miesiace i
tez nadal go karmie.
Acha, co do pozniejszych rad o wczesnym dokarmianiu, bo takie tez Cie
czekaja ;-) wiadomo juz jest, ze wczesne zapoznawanie z pokarmem _moze_
powodowac alergie pokarmowe, wiec nie ma sie co spieszyc z jedzonkiem.
Dziecko (karmione piersia) powinno byc karmione wylacznie mlekiem do
ukonczenia 6 miesiecy, glownie mlekiem od 6 do 12 miesiecy, a dodatkowo
mlekiem po ukonczeniu 12 miesiecy.
pozdrawiam, gratuluje i zycze wielu sil i wiary w matczyny instynkt :-)
Kasia

Marchewka

Użytkownik "FeLicja"

> ale ja spod Byka jestem ;-)

To tak, jak ja!! :-)

> wiec tak latwo nie dalam sie przekonac

I mam podony syndrom...

> mama powiedziala mi, ze gdyby wiedziala o karmieniu to, co ja
> wiem, to z pewnoscia wykarmilaby swoja 3 dzieci znacznie dluzej, niz pare
> tygodni. To chyba mowi samo za siebie...

Moja tez sie za latwo poddala i mowi, ze stracila pokarm ze wzgledu na
stres. A prawda jest taka, ze o niego nie zawalczyla... :-( Bo bylo to ponad
30 lat temu i wtedy, niestety, karmienie piersia traktowano bardzo po
macoszemu, wiec znikad nie miala pomocy. Poza 'dobrymi radami' mojej Babki w
stylu 'pij bawarke'... Poradni laktacyjnych nie bylo, pediatrzy wychwalali
Humane i inne takie specyfiki, dostepne zreszta w Pewexie czy innej Baltonie
za ciezkie 'dulary' pod niebiosa... Ostatnio rozmawialam z Mamą o karmieniu
piersią i strasznie smutno, i zal mi sie zrobilo, kiedy spytala, jak to sie
czuje, kiedy dziecko ssie. :-(

> [...]
> pocieszyc powiedzial, bym nie brala do serca tego, ze nie udalo mi sie
> karmic. Zgadnij ile razy pozniej korzystalismy z wizyt u niego i jego

Dzisiaj tez sa tacy pediatrzy... Nasi, w prywatnej placowce, za niezla kase,
tez sie moja laktacja malo interesowali, kiedy mowilam, ze mloda sie nie
najada (pierwsze 2 mies. zycia). Ginekolozki i internistka, ktore wypisywaly
mi skierowania do poradni laktac. (kwestie rozliczeniowe, dlatego te
skierowania...) tez mi mowily, ze nie karmily dlugo, ze 'nie ma po co sie
tak meczyc'... I gdyby nie te wizyty w poradniach, to pewnie nie karmilabym
Amelki teraz.

> Mama ma prawo sie mylic, i ciocia, i lekarz tez jest tylko czlowiekiem.

Swieta racja! Niestety, lekarze maja naprawde wielki autorytet, a czasami
takie glupoty wyplataja, ze az strach! Albo bezpodstawnie strasza lub
zniechecaja - jak mnie te lekarki, u ktorych mialam (nie)przyjemnosc
wizytowac...
Pediatra potrafi zalecic, by matka zaprzestala karmienia, gdy ma infekcje,
na przyklad.

> Acha, co do pozniejszych rad o wczesnym dokarmianiu, bo takie tez Cie
> czekaja ;-)

No wlasnie... Mnie niektorzy z rodziny pytali, czym dokarmiam. Jak
odpowiadalam, ze niczym, to robili zdziwione minki. I pewnie jednak nadal
nie dowierzaja, ze karmie wylacznie sokiem z Marchewki czyli swoim mlekiem.
W dodatku jarskim... :-)

FeLicja

Marchewka wrote:
> Użytkownik "FeLicja"
>
> To tak, jak ja!! :-)

Sveana tez ;-) Poznalabys? ;-D

> I mam podony syndrom...

Wbrew pozorom nie jest zly. Tak jak pisalas w drugim watku, ze sie komus
zbieralo, mamy wbrew pozorom anielska cierpliwosc - do czasu ;-)

> Moja tez sie za latwo poddala i mowi, ze stracila pokarm ze wzgledu na
> stres. A prawda jest taka, ze o niego nie zawalczyla... :-(

Stawialabym wpierw na stres, o brak informacji i niewalczenie w pozniejszej
kolejnosci.

Bo bylo
> to ponad 30 lat temu i wtedy, niestety, karmienie piersia traktowano
> bardzo po macoszemu, wiec znikad nie miala pomocy. Poza 'dobrymi
> radami' mojej Babki w stylu 'pij bawarke'...

A mnie zdziwilo to, ze moja babcia karmila dzieci po 2 lata, a nie potrafila
tego doswiadczenia przekazac corce mieszkajacej wtedy pod jednym dachem,
albo inaczej - corka nie byla na tyle otwarta, by zaufac matce, zamiast
lekarzom...

Poradni laktacyjnych nie
> bylo, pediatrzy wychwalali Humane i inne takie specyfiki, dostepne
> zreszta w Pewexie czy innej Baltonie za ciezkie 'dulary' pod
> niebiosa...

No niestety... I wiele mundrosci z tamtego okresu wciaz calkiem dobrze sie
ma w dzisiejszych czasach. Jak np te dopijanie, czy wczesne dokarmianie,
czy poglady o tym, ze mleko matki jest niewartosciowe/niewystarczajace dla
dziecka.

> Dzisiaj tez sa tacy pediatrzy...

No to nie bylo az tak dawno temu ;-) Niecale 5.

> I gdyby nie te
> wizyty w poradniach, to pewnie nie karmilabym Amelki teraz.

No wlasnie, gdyby nie ten matczyny instynkt...

> Swieta racja! Niestety, lekarze maja naprawde wielki autorytet, a
> czasami takie glupoty wyplataja, ze az strach!

To zalezy tylko od czlowieka, na ile sobie pozwoli zaufac innemu
czlowiekowi.

Albo bezpodstawnie
> strasza lub zniechecaja - jak mnie te lekarki, u ktorych mialam
> (nie)przyjemnosc wizytowac...

Swiat idzie ku lepszemu ;-) ale sa wciaz jakies tam sytuacje, gdy te stare
mity przewazaja...

> Pediatra potrafi zalecic, by matka zaprzestala karmienia, gdy ma
> infekcje, na przyklad.

No i dlatego stawiam na instynkt matki - nie przekore, nie zacietrzewienie,
a jej wlasny instynkt.

> [...]
> odpowiadalam, ze niczym, to robili zdziwione minki. I pewnie jednak
> nadal nie dowierzaja, ze karmie wylacznie sokiem z Marchewki czyli

Wczoraj ogladalam Wasze zdjecia i zostawilam otwarta strone ze zdjeciami
Twoimi i Amelki. Moj maz byl swiecie przekonany ze sa to zdjecia tego
samego dziecka jedno w kolorze a drugie czarno-biale ;-)
Sliczniutka jest :-)) Przez kalke Amelka Wam wyszla jak nie wiem co ;-)
Kasia

Marchewka

Użytkownik "FeLicja"

> Sveana tez ;-) Poznalabys? ;-D

No jasne! Po rogach... ;-))

> Wbrew pozorom nie jest zly. Tak jak pisalas w drugim watku, ze sie komus
> zbieralo, mamy wbrew pozorom anielska cierpliwosc - do czasu ;-)

Nie tak latwo Byczka rozwscieczyc... Ale jak mucha lata i lata, to Byk w
koncu kopytkiem tupnie, nie? ;-)

> Stawialabym wpierw na stres, o brak informacji i niewalczenie w
pozniejszej
> kolejnosci.

No tak, tak. Moze niedokladnie sie wyrazilam.

> [...]
> tego doswiadczenia przekazac corce mieszkajacej wtedy pod jednym dachem,
> albo inaczej - corka nie byla na tyle otwarta, by zaufac matce, zamiast

Czesty przypadek, niestety...

> [...]
> czy poglady o tym, ze mleko matki jest niewartosciowe/niewystarczajace dla

Wiesz, jak to wszystko czytam/slysze, to mna telepie wrecz... Jak ludzie
moga takie bzdury rozpowszechniac?! Moja sasiadka, mama 2 chlopcow (3,5 roku
i 6 mies.) zaprzestala karmienia piersia, bo 'nie miala czasu karmic malca,
np. po spacerze, bo starszy tez sie dopominal wtedy o jedzenie'. I kiedy
mlodszy skonczyl 3 mies. zaczela mu dawac zupki. Na moje pyt., czy nie za
wczesnie, odparla: 'smakowalo mu, starszy tez zaczal w tym samym czasie'.
No, rece opadaja. A laska na calkiem nowoczesna wyglada... W dodatku byl to
okres, kiedy walczylam o swoje mozliwosci laktacyjne, wiec przykro mi sie
zrobilo, ze ona swoje mleko marnuje...

> No wlasnie, gdyby nie ten matczyny instynkt...

... by wbrew tym wszystkim zapewnieniom, ze OK wszystko z przystawianiem i w
ogole 'ach, och, jak pieknie dzidzia je', zapakowac sie do auta i odwiedzic
poradnie, gdzie nam w koncu fachowej pomocy udzielono. Dlatego, jak ktos na
grupie pisze, ze ma problem, namawiam, by odwiedzil taka poradnie. Bo
ksiazki, www, dyskusje w usenecie, rozmowy z kolezankami itp. nie zalatwia
sprawy.

> No i dlatego stawiam na instynkt matki - nie przekore, nie
zacietrzewienie,
> a jej wlasny instynkt.

Ale wiesz, jak to jest - my, rogate dusze ;-) - nie damy sobie wmowic, a
inni beda sluchac podszeptow, mimo ze instyntk nakazuje cos innego...

> Wczoraj ogladalam Wasze zdjecia i zostawilam otwarta strone ze zdjeciami
> Twoimi i Amelki. Moj maz byl swiecie przekonany ze sa to zdjecia tego
> samego dziecka jedno w kolorze a drugie czarno-biale ;-)

To jedno obok drugiego to Amelka, to na gorze to ja sprzed xx lat... :-)

Sluchaj, ja Adasiowi pokazalam kiedys to czarno-biale swoje zdjecie, a On na
to: A kiedy zrobilas Amelce to zdjecie. A ta fota wykrzywiona jest juz ze
starosci, a sie nabral! :-)

> Sliczniutka jest :-))

Dzieki wielkie! :-)

> Przez kalke Amelka Wam wyszla jak nie wiem co ;-)

Z ta kalka znaczy, ze taka podobna?

Dorota

Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> napisał w
wiadomości news:c909dh$c90$1...@mamut.aster.pl...

> [...]
karmieniu
> piersią i strasznie smutno, i zal mi sie zrobilo, kiedy spytala, jak to

Dopiero mnie olśniło dlaczego moja mama taka dumna jest z faktu, że karmiła
mnie piersią "AŻ do 6-go miesiąca".......no cóż czasy się zmieniają, ciekawe
co będzie wskazane za następne 30 lat w kwestii karmienia :)

pozdr
Dorota

FeLicja

Marchewka wrote:
> [...]
> chlopcow (3,5 roku i 6 mies.) zaprzestala karmienia piersia, bo 'nie
> miala czasu karmic malca, np. po spacerze, bo starszy tez sie

Marchewko, widocznie karmienie piersia nie bylo dla niej tak istotne, jak
dla Ciebie. Zaakceptuj wybor innych osob, nawet jezeli sprzeczny jest on z
Twoimi pogladami (to taka nauka dla Bykow ;-))

> I kiedy mlodszy skonczyl 3 mies. zaczela
> mu dawac zupki. Na moje pyt., czy nie za wczesnie, odparla:
> 'smakowalo mu, starszy tez zaczal w tym samym czasie'. No, rece
> opadaja.

Dzieciom karmionym mlekiem modyfikowanym zaleca sie wprowadzanie pokarmow od
ok 4 miesiaca, czyli tak bardzo sie ona nie pospieszyla. Gorzej slyszalam -
by dawac 3 tygodniowemu malenstwu jabluszko, bo to dobrze zrobi ;-) Rade
grzecznie wysluchalam, podziekowalam, i dalej karmilam piersia ;-)

> A laska na calkiem nowoczesna wyglada...

To chyba nie ma nic do rzeczy.

> W dodatku byl to
> okres, kiedy walczylam o swoje mozliwosci laktacyjne, wiec przykro mi
> sie zrobilo, ze ona swoje mleko marnuje...

Wiem, tez przez taki okres przeszlam, ale tu, w grupie ;-)

> ... by wbrew tym wszystkim zapewnieniom, ze OK wszystko z
> przystawianiem i w ogole 'ach, och, jak pieknie dzidzia je',
> zapakowac sie do auta i odwiedzic poradnie, gdzie nam w koncu
> fachowej pomocy udzielono.

Dokladnie.

> Dlatego, jak ktos na grupie pisze, ze ma
> problem, namawiam, by odwiedzil taka poradnie. Bo ksiazki, www,
> dyskusje w usenecie, rozmowy z kolezankami itp. nie zalatwia sprawy.

Dla mnie ksiazki i internet byly wskazaniem tego, ze sa problemy. Lekarze
sie tym nie interesowali, zawsze alternatywa jest butelka, pielegniarka po
pierwszym porodzie pytala czy jestem pewna, ze chce karmic, bo to przeciez
tyle pracy.
Internet tez mnie naprowadzil na pomoc, bo nie wiedzialam nawet gdzie jej
szukac. Nie negowalabym ksiazek, internetu i doswiadczonych kolezanek :-)

> zacietrzewienie,
>
> Ale wiesz, jak to jest - my, rogate dusze ;-) - nie damy sobie
> wmowic, a inni beda sluchac podszeptow, mimo ze instyntk nakazuje cos
> innego...

Ale miedzy uporem a uporem trzeba tez jeszcze pozwolic sobie na wsluchanie
sie we wlasny instynkt, i tylko o to mi chodzi.

> To jedno obok drugiego to Amelka, to na gorze to ja sprzed xx lat...
> :-)

Wiem, domyslilam sie na podstawie postu Iwon(k)i, ale maz nie wiedzial czyje
to dziecko na tych dwoch zdjeciach ;-)

> Z ta kalka znaczy, ze taka podobna?

No tak, oczywiscie. Kiedys przez kalke robilo sie kopie, teraz kalka
znajduje sie pewnie tylko w muzeum ;-)
Kasia

Marchewka

Użytkownik "FeLicja"

> Marchewko, widocznie karmienie piersia nie bylo dla niej tak istotne, jak
> dla Ciebie. Zaakceptuj wybor innych osob, nawet jezeli sprzeczny jest on
> Twoimi pogladami (to taka nauka dla Bykow ;-))

Oj, pachnie mi autopsja... ;-)
Co do Mamy, to mnie nie dotyka, ze nie karmila mnie piersia. Nie mam jakichs
niedostatkow z tego powodu. Chcialam w tamtym poscie podkreslic, jak inaczej
wtedy sie do sprawy podchodzilo.

> Gorzej slyszalam -
> by dawac 3 tygodniowemu malenstwu jabluszko, bo to dobrze zrobi ;-)

No i smaczne takie! ;-)

> Wiem, tez przez taki okres przeszlam, ale tu, w grupie ;-)

To znaczy? Dostalas tu wsparcie, tak?

> Internet tez mnie naprowadzil na pomoc, bo nie wiedzialam nawet gdzie jej
> szukac. Nie negowalabym ksiazek, internetu i doswiadczonych kolezanek
:-)

Wroc, wroc - ja nie neguje. Chcialam tylko podkreslic, ze (jak to bylo w
naszym przyopadku) rozmowy, posty tu, na grupie, ksiazki, jakie przeczytalam
itp. - wszystko to cenne bylo dla nas, jak najbardziej! Jednak wystarczylo,
ze pediatra w IMiD w por. lakt. spojrzala raz, jak przystawiam Ami i
wiedziala, ze kaszana jest... Chodzi o innny bodziec, bo
ksiazka/kolezanka/grupa - owszem - da wiedze, ale nie fachowa i praktyczna,
a teoretyczna najczesciej. Czesto jest potrzebne cos wiecej...

> No tak, oczywiscie. Kiedys przez kalke robilo sie kopie

Wiem, co to kalka, bo moja Mama w biurze projektów pracowala. Sadzilam, ze
moze o cos jeszcze chodzi, tak sie teraz nowe znaczenia roznych rzeczy
produkuja...

> teraz kalka
> znajduje sie pewnie tylko w muzeum ;-)

W niektorych urzedach (w Polsce) pewnie by sie znalazlo... ;-)

Iwonka

Grzecki

Użytkownik "FeLicja" <insearch4myselfNOSPAM@hotmail_NO.comMENT> napisał w
wiadomości news:c9071g$npo$1...@news.onet.pl...

> [...]
> pocieszyc powiedzial, bym nie brala do serca tego, ze nie udalo mi sie
> karmic. Zgadnij ile razy pozniej korzystalismy z wizyt u niego i jego

Miał powiedzieć, że z tego powodu powinnaś się powiesić?

Ania.

FeLicja

Marchewka wrote:
> Użytkownik "FeLicja"
>
> Oj, pachnie mi autopsja... ;-)

Jeszcze jak ;-) Tez swoje musialam przejsc i sie nauczyc...

> Co do Mamy, to mnie nie dotyka, ze nie karmila mnie piersia. Nie mam
> jakichs niedostatkow z tego powodu. Chcialam w tamtym poscie
> podkreslic, jak inaczej wtedy sie do sprawy podchodzilo.

Ja zrozumialam, dlatego juz nie przytakiwalam ;-)
My mamy ta przewage w wychowaniu dzieci, ze oprocz tego, ze mamy telewizje i
ksiazki na temat karmienia i wychowania dzieci, to mozemy jeszcze podzielic
sie roznymi doswiadczeniami przez internet, nasze mamy z pewnoscia nie mialy
tak duzych kontaktow z mlodymi mamami, jaki my mamy.
One w tamtych czasach zrobily najlepiej jak mogly zgodnie z owczesnie
panujacymi zasadami, pogladami.

> To znaczy? Dostalas tu wsparcie, tak?

Wsparcie dawalam, ale tez nie moglam zrozumiec karmienia butelka. Dzis mam
juz to za soba, nie wiem czy moja wowczas postawa byla pomocna, mam
nadzieje, ze bardziej pomocna, niz szkodliwa...

> Jednak wystarczylo, ze pediatra w IMiD w por. lakt.
> spojrzala raz, jak przystawiam Ami i wiedziala, ze kaszana jest...

Rozumiem.

> Chodzi o innny bodziec, bo ksiazka/kolezanka/grupa - owszem - da
> wiedze, ale nie fachowa i praktyczna, a teoretyczna najczesciej.
> Czesto jest potrzebne cos wiecej...

Rozumiem.
Mnie chodzilo o to, ze czasami nie wie sie o tym, ze tej pomocy fachowej sie
potrzebuje, i ze inne zrodla, te mniej intymidujace, potrafia otworzyc nam
oczy na rzeczywistosc.
Kasia

FeLicja

Nie. Mial na tyle rozpoznac cala sytuacje, by udzielic porady i wsparcia
wprost proporcjonalnego do problemu.
Kasia

Marchewka

Użytkownik "FeLicja"

> Jeszcze jak ;-) Tez swoje musialam przejsc i sie nauczyc...

Tia, tez to znam...

> [...]
mialy
> tak duzych kontaktow z mlodymi mamami, jaki my mamy.

No, dobrze, ze jestesmy w tak dogodnej sytuacji. :-)

> Mnie chodzilo o to, ze czasami nie wie sie o tym, ze tej pomocy fachowej
sie
> potrzebuje, i ze inne zrodla, te mniej intymidujace

Mniej oniesmielajace, znaczy? ;-)

> potrafia otworzyc nam
> oczy na rzeczywistosc.

No tak, tak! O tym samym myslimy chyba... Tylko, ze ja czasami nie pisze o
rzeczach dla mnie oczywistych niejako - najpierw ksiazka, www, rozmowa, a
pozniej dopiero z jakas baza, co do zaistnialego problemu (lub gdy
uswiadomie go sobie) - do lekarza, coby nie wciskal kitu! :-)

Iwonka

[CUT THIS]@fr.pl zona alberta

M:

> A ja jakoś uważam, że dziecko na samym mleku się męczy. Dla mnie osobiście

> mleko jest obrzydliwe i nie wyobrażam sobie żeby chociaż nie podawać picia
> między karmieniem dla zmiany smaku.

A ja lubię bigos, mam podać dziecku?

E.

> [...]
na
> czym Ty opierasz swoje zdanie? Na "wydaje mi sie"?

Na własnej osobie i na obserwacji dzieci znajomych. Mam grono kuzynek, które
zachowują się normalnie i mają zdanie na temat karmienia dzieci podobne do
mojego. Ich dzieci są najedzone i zadowolone, natomiast moja bratowa, której
lekarze wpoili, że dzieciom się nic innego nie podaje oprócz mleka matki, ma
dzieci płaczliwe, które co pół godziny biegały do jej piersi, bo były
głodne. Widzę ją całymi dniami z młodym przy piersi (starsza ma trzy lata i
je już normalnie), nic nie może zrobić w domu, bo nie ma kiedy. Chyba nie
powiecie mi, że to jest normalna sytuacja? I karmi przez pół roku z jednej
piersi.
Niektóre z Was uważają, że kiedyś nie karmiło się piersią i nie namawiało do
tego. Nie zgadzam się z tym i przykładem jest moja mama, która brata karmiła
ponad dwa lata. Ja natomiast szybko skończyłam popijanie, bo mi nie
smakowało i żadnego mleka w duzych ilościach nie chciałam pić (zresztą
zostało mi to do dzisiaj, całe szczęście, że teraz mamy taki wybór
jogurtów).
Zdanie na temat karmienia i dopajania jest moje nie wyniesione z domu i się
nie zmieni.
Pozdrawiam
M.

=sve@na=

"M" <mari...@autograf.pl> skrev i meddelandet

> [...]
> powiecie mi, że to jest normalna sytuacja? I karmi przez pół roku z jednej

Najwyrazniej bratowa ma marne pojecie o sztuce karmienia i jego
uwarunkowaniach, karmienie z jednej piersi nie jest prawidlowe. Moze rowniez
byc tak, ze sama nie odzywia sie wlasciwie, nie pije wystarczajacej ilosci
napojow, w kazdym razie nie jest reprezentatywna jednostka do robienia tego
typu analizy.

> [...]
> smakowało i żadnego mleka w duzych ilościach nie chciałam pić (zresztą
> zostało mi to do dzisiaj, całe szczęście, że teraz mamy taki wybór

Czy szczescie? Nie wiem, ja pije mleko owsiane i uwazam, ze jest super, ale
to juz inna bajka, zupelnie bez zwiazku ze smakiem mleka dla cielat.

> Zdanie na temat karmienia i dopajania jest moje nie wyniesione z domu i
się
> nie zmieni.

A poczekamy i zobaczymy, a raczej Ty zobaczysz, kiedy sama urodzisz i
dziecko wybierze piers..... Wcisniesz mu na sile herbate zamiast?

wiesz, ja na przyklad uwielbiam ostre przyprawy, ale do glowy by mi nie
przyszlo, by je serwowac niemowletom......

A.

Sowa

> [...]

które
> zachowują się normalnie i mają zdanie na temat karmienia dzieci podobne do

Ja tez zachowuje się normalnie, a zdanie mam inne niż Twoje.
Może to dowód, że to T zachowujesz się nienormalnie? 8-)

> [...]
ma
> dzieci płaczliwe, które co pół godziny biegały do jej piersi, bo były

A moje dzieci nie były płaczliwe, choć były karmione tylko piersią. Jadły co
3, 4 godziny i przesypiały całą noc bez jedzenia, co zmieniło się u starszej
córy z momentem przejścia na karmienie sztuczne - zaczęła budzić się w nocy
i to po parę razy czasami - można było oszaleć.

> [...]
> powiecie mi, że to jest normalna sytuacja? I karmi przez pół roku z jednej

To nie jest normalna sytuacja, więc nie stawiaj jej za przykład - ja tam
sama wszystko w domu robiłam bez problemu, do tego pracowałam przy
zleceniach i wychodziłam z dzieckiem jak miałam taka ochotę - i w dodatku
nie musiałam ciągnąć za sobą butelek, smoczków, mleka , herbatek i co tam
jeszcze.
Więc nie opowiadaj głupot

> [...]
do
> tego. Nie zgadzam się z tym i przykładem jest moja mama, która brata

Jednostkowy przykład o niczym nie świadczy - moja mama tez nas karmiła
piersią, wszystko miała w domu zrobione, żadne jej na piersi nie wisiało
cały dzień.
Co nie zmienia faktu, że namawiano wtedy kobiety do szybkiego kończenia z
naturalnym karmieniem, wmawiano, że dziecko należy karmić co trzy godziny, a
nie na żądanie, że trzeba dopajać, dokarmiać,dawać skórkę od chleba, do mlek
a wrzucać czekoladę i mąkę, chodzić z dzieckiem co pół roku na byczy
zastrzyk wit D3.
Moja mam sama się przyznawała, ze przepytywana na kontrolach przez lekarzy,
łgała że owszem, karmi co trzy godziny całą dobę - a nie mogąc znieść
naszego płaczu, karmiła na żądanie - i dzięki jej za to.

>Ja natomiast szybko skończyłam popijanie, bo mi nie
> smakowało i żadnego mleka w duzych ilościach nie chciałam pić

Pamiętasz to? NIe wmawiaj - skoro takie a nie inne poglądy wyniosłaś z domu,
to najwyraźniej Twoja mama dopajała Cię co skończyło się zaburzeniem
laktacji i odstawieniem dziecka od piersi - _niemowlaki_ nie sa aż tak
samodzielne, żeby powiedzieć mamie - wiesz, nie smakuje mi Twoje mleko, daj
mi herbaty i mleka krowiego.

(zresztą
> zostało mi to do dzisiaj, całe szczęście, że teraz mamy taki wybór
> jogurtów).

Wyobraź sobie, że mleka w ogóle nie cierpię i nie piję. Jogurtów się
brzydzę, ale w życiu nie przyszłoby mi do głowy, że jak ja mleka nie lubię,
to własne dziecko od piersi odstwię w imie własnego widzimisię. Tak samo nie
wpycham swojemu dziecku kalafiora, bo ja lubię, to ono tez powinno - a ono
nie lubi. Za to lubi mleko, którego ja nie pijam i tez mu nie żałuję.
Skomplikowane, nie?

> Zdanie na temat karmienia i dopajania jest moje nie wyniesione z domu i
się
> nie zmieni.

A szkoda, bo czasami warto się zastanowić co z domu wynosimy i skąd to się
wzięło?
Ten pogląd z dopajaniem, to po prostu pozostałość po niezbyt udanych
poglądach lekarzy z przed kilkudziesięciu lat, które się nie sprawdziły i
dla tego zostały zastąpione innymi.
To tak, jakbyś uparła się jeździć dorożką, bo dziadek tak robił, a postęp
motoryzacyjny jest do kitu, bo z domu takie przekonanie wyniosłaś.

Sowa

Niki

Użytkownik "zona alberta" <misia [CUT THIS]@fr.pl> napisał w wiadomości

> A ja lubię bigos, mam podać dziecku?

Jasne ale nie zapomnij o kawie dla "zmiany smaku" bo może na samym bigosie
się "zmęczy" : -))

satia

Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl>

> Użytkownik "FeLicja"
>
> To tak, jak ja!! :-)

> I mam podony syndrom...

no tak, to tak jak ja i moja teściówka :-) ani ona mnie nie przekona, ani
ja jej - ona o dopajaniu, a ja to wszystko mimo uszu.... ech, te byki...

pozdrawiam :-)
--
satia
Miłoszek (17.04.2004)

Marchewka

Użytkownik "M"

> [...]
ma
> dzieci płaczliwe, które co pół godziny biegały do jej piersi, bo były

Czyżby? Zaspokajanie glodu to nie jedyna funkcja piersi... Oj, mało Ty wiesz
o dzieciach, Mariolko, malutko...

> Ja natomiast szybko skończyłam popijanie, bo mi nie
> smakowało

I na co sie przerzuciłaś? :-/

> Zdanie na temat karmienia i dopajania jest moje nie wyniesione z domu i
się
> nie zmieni.

Bądź z niego dumna!!
I.

Marchewka

Użytkownik "satia"
> ech, te byki...
> Miłoszek (17.04.2004)

Dobrze, że Mioszek Byka nie doczekał... ;-))

Niki

> [...]

> wiem, to z pewnoscia wykarmilaby swoja 3 dzieci znacznie dluzej, niz pare
> tygodni. To chyba mowi samo za siebie...

Ja na początku też miałam duże problemy. Mama chodziła i nudziła: trzeba coś
z tym zrobić, nie możesz się tak męczyć, ja ciebie karmiłam butelką i było
dobrze. A największym argumentem było że: dziecko płacze bo masz za mało
mleka.
W końcu w pracy jej doradzili żeby mi kazała ściągnąć mleko z piersi i
(uwaga!) jeśli z jednej ściągnę od razu 120 ml to znaczy że mam dość mleka
jeśli mniej to za mało i trzeba dokarmiać. Pokiwałam głowa i powiedziałam że
dobrze ale później. Kiedy poszła do pracy odczekałam 2 godz. i zadzwoniłam
do niej że udało mi się ściągnąć 130 ml a to znaczy że chyba jest ok (całe
szczęście że nie kazała sobie tego mleka pokazać). Od tej pory miałam święty
spokuj. Mama uwierzyła radom "doświadczonych mam" i szukała innych przyczyn
płaczu małej

.--

Justyna

satia

Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl>

> Dobrze, że Mioszek Byka nie doczekał... ;-))

nie wiem, co lepsze - dwa byki w domu, czy baran i byk...
Urodził się w sobotę, a ja za tydzień, też w sobotę, mam swoje urodziny. I
juz dwa znaki.

Z. Boczek

Ania Björk w wysiłku wydalił(a) z siebie takie oto konkrety:

> [...]
> mlekiem, bo to paskudztwo jest.
> Trollu, spadaj stad, albo zmadrzej!!!!!!

A co Ty jadasz?
Definitywnie nie podawaj tego swemu dziecku - ba! nawet karmienie
piersią odradzam... Przy takim amoku może przejść z pokarmem matki.

--
Z cyklu 'Walka o Usenet':
Nie pouczaj religera o jego religii! (c) Albert Jacher

Z. Boczek

=sve@na= w wysiłku wydalił(a) z siebie takie oto konkrety:

> wiesz, ja na przyklad uwielbiam ostre przyprawy, ale do glowy by mi nie
> przyszlo, by je serwowac niemowletom......

Dziękuję - już znalazłem odpowiedź na zadane przed chwilą pytanie :)
To wiele wyjaśnia.

--
Z cyklu 'Sławni ludzie powiedzieli':
"O ku*wa!" (c) W. Shakespeare

Z. Boczek

Dunia w wysiłku wydalił(a) z siebie takie oto konkrety:

> Oba sa obrzydliwe :)

Oba szklanki, rzecz jasna.

Grzegorz Szutka

Nasza Zosia ma skonczone 5 mies i herbatek uzywalismy tylko jako lekarstwa
(przeciwkolkowo plantex albo jakas inna koperkowa) nigdy nie bylo potrzeby
dopajania a kiedys wrecz w oczekiwaniu na zone (mala zaczynala sie juz
niecierpliwic) probowalem dac herbatki: plucie, parskanie i mina z cyklu "co
ty, jaja se robisz?".
pzdr grzesiek
ps zosia jest zdrowa i wesola a za cycka oddalaby wszystko :)

MOLNARka

> [...]

> mi skierowania do poradni laktac. (kwestie rozliczeniowe, dlatego te
> skierowania...) tez mi mowily, ze nie karmily dlugo, ze 'nie ma po co sie

A ja na to patrzę inaczej.
Ja nie karmię. A stanowczo odczuwam taką ogólną presje karmienia piersią - że tego
się od matek wymaga.
I takie gadanie jak ww to IMO ma złagodzić stres matce, która karmić nie może (lub
nie chce a nie jest o tym tak do końca przekonana).
Bo ta, która chce .... sorry ale takie teksty jej nie zniechęcą ;-)

Pozdrawiam
MOLNARka

Blanka

> Bo ta, która chce .... sorry ale takie teksty jej nie zniechęcą ;-)

Mam inne zdanie.

Blanka

FeLicja

Marchewka wrote:
> Użytkownik "satia"
>
> Dobrze, że Mioszek Byka nie doczekał... ;-))

Ty chyba nie wiesz co mowisz!! ;-) Przeciez oba znaki to rogacze, a do
tego Baran jest bardziej impulsywny niz Byk. Ja nic, tylko mamie pokladow
cierpliwosci zycze ;-)
Kasia

Marchewka

Użytkownik "FeLicja"

> Baran jest bardziej impulsywny niz Byk.

To może być coś bardziej impulsywnego, niż Byk? ;-)))

Pozdrawiam!
Iwonka

Marchewka

Użytkownik "MOLNARka"

> Ja nie karmię. A stanowczo odczuwam taką ogólną presje karmienia
piersią - że tego
> się od matek wymaga.

No, ja w 'Medicoverze' (bo chyba o środowisko medyczne tu chodzi, tak?)
odniosłam właśnie odwrotne wrażenie...

> I takie gadanie jak ww to IMO ma złagodzić stres matce, która karmić nie
może (lub
> nie chce a nie jest o tym tak do końca przekonana).

Ale ja bardzo chciałam karmić! I moja determinacja tylko pomogła mi znieść
okres, kiedy karmienie stawało się nie do zniesienia z powodu bólu.

> Bo ta, która chce .... sorry ale takie teksty jej nie zniechęcą ;-)

Mnie nie zniechęciły. Ale ja Byczyca jestem i gadanie jakichś pań
ginekolożek (przypadkowych, zresztą) mnie nie jest w stanie zniechęcić. :-)

Pozdrawiam!
Iwonka

MOLNARka

Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> napisał

> No, ja w 'Medicoverze' (bo chyba o środowisko medyczne tu chodzi, tak?)
> odniosłam właśnie odwrotne wrażenie...

Nie tylko. Bywam teraz w wielu miejscach i wszędzie istnieje ta presja ... że nie
wspomne o innych matkach czy babkach, ciociach => one to dopiero wywierają presje.

> Ale ja bardzo chciałam karmić! I moja determinacja tylko pomogła mi znieść
> okres, kiedy karmienie stawało się nie do zniesienia z powodu bólu.

Ja wiem, ze Ty chciałaś.
Ale jest wiele takich, które nie chcą albo nie mogą i to dla nich są skierowane te
słowa, ze można przerwać i przejść na butle i nic sie wielkiego nie stanie (takie
swego rodzaju wsparcie).

> Mnie nie zniechęciły. Ale ja Byczyca jestem i gadanie jakichś pań
> ginekolożek (przypadkowych, zresztą) mnie nie jest w stanie zniechęcić. :-)

No bo własnie tych, które naprawdę chcą to takie głupoty nie zniechęca.
A dla tych niepewnych lub załamanych, ze nie mogą karmić ... takie słowa bardzo
pomogą.

Pozdrawiam
MOLNARka

=sve@na=

"Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> skrev i meddelandet

> Użytkownik "FeLicja"
> To może być coś bardziej impulsywnego, niż Byk? ;-)))

Byki sa bardzo powolne i malo impulsywne, za to jak sie juz rozpedza, to
trudno je powstrzymac. Barany zas od razu galopuja.......

--
Ania Björk, 'byk', ktory kiedys byl blisko z pewnym 'baranem' ;-))))

Marchewka

Użytkownik "=sve@na="
> Ania Björk, 'byk'

Witaj w klubie! ;-))

> ktory kiedys byl blisko z pewnym 'baranem' ;-))))

Niezla mieszanka...
Niemal tak fajna, jak Byczyca ze Skorpionem (moje obecne 'ustawienie'). ;-))

Marchewka

Użytkownik "MOLNARka"

> Nie tylko. Bywam teraz w wielu miejscach i wszędzie istnieje ta presja
... że nie
> wspomne o innych matkach czy babkach, ciociach => one to dopiero wywierają
presje.

Presję na karmienie? W mojej rodzinie nie ma czegoś takiego. Pytają za to,
czym dopajam Amelkę lub czy dokarmiam. Pewnie niezmiernie im trudno
uwierzyć, że na jarskim cycku można taki egzemplarz uhodować. ;-))

> [...]
skierowane te
> słowa, ze można przerwać i przejść na butle i nic sie wielkiego nie stanie

Dosyć jasno wyrażałam swoją postawę w sprawie karmienia, więc takich rad w
ogóle nie potrzebowałam. Zresztą, to nie były nawet rady, tylko bardziej
jakiś rodzaj zwierzenia. Co tym bardziej mnie zaskoczyło...

> No bo własnie tych, które naprawdę chcą to takie głupoty nie zniechęca.
> A dla tych niepewnych lub załamanych, ze nie mogą karmić ... takie słowa
bardzo
> pomogą.

Bardzo możliwe... Rzadko kiedy jestem niepewna czy załamana. A wtedy nie
'likorz' jest mi potrzebny... ;-)

Iwonka

MOLNARka

Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> napisał

> Presję na karmienie? W mojej rodzinie nie ma czegoś takiego.

A ja nie mówię konkretnie o Tobie czy Twojej rodzinie.
Ja Ci się staram wytłumaczyć mechanizm, który opisałaś (że lekarze odradzają / nie
namawiają, zwierzają się, ze nie karmiły itp). Ja to tak widzę ... ze one ogólnie
chcą podtrzymać na duchu te niezdecydowane albo niemogące (a na pierwszy rzut oka
pewnie nie rozpoznają czy ktoś zdeterminowany czy taki 'niewiadomoco')

Pozdrawiam
MOLNARka

Marchewka

Użytkownik "MOLNARka"

> A ja nie mówię konkretnie o Tobie czy Twojej rodzinie.

A ja piszę o sobie, bo o innychnie bardzo lubię. ;-)

> [...]
ogólnie
> chcą podtrzymać na duchu te niezdecydowane albo niemogące

Bardzo możliwe...

> a na pierwszy rzut oka
> pewnie nie rozpoznają czy ktoś zdeterminowany czy taki 'niewiadomoco'

Po mnie widać. :-)

Iwonka

Tashunko

Wiosnę już czuć było w powietrzu, gdy *Marchewka* napisał(a) :

:: To może być coś bardziej impulsywnego, niż Byk? ;-)))

Wcale nie jestem impulsywna!!! Wcale!!!

--
***Tashunko z Oszkami***
Tacy byliśmy:) ==> http://42.pl/url/4Fe

Tashunko

Wiosnę już czuć było w powietrzu, gdy *Marchewka* napisał(a) :

:: Niezla mieszanka...

:: Niemal tak fajna, jak Byczyca ze Skorpionem (moje obecne
:: 'ustawienie'). ;-))

To cudowna mieszanka! Ja jestem zadowolona, ale mój Skorpion
przełomowy i troche Mu z Wagi przeszło:) Ja sobie wybieram z tych
dwóch znaków co najlepsze...;)

Joanna - Byczek kwietniowy

f.

"Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> a écrit dans le message
news: c95fdg$7fr$1...@mamut1.aster.pl...

> Użytkownik "FeLicja"
>
> To może być coś bardziej impulsywnego, niż Byk? ;-)))

owszem : Baran wlasnie :-)
poza tym, ja -jako Byk- pozwalam sobie np. na impulsywnosc w sytuacjach
malo znaczacych, ale nikomu nie zabiera tyle czasu co mnie planowanie
roznych waznych spraw.
Ja sie spotkalam z okresleniem "namietne Byki" i to mi bardziej pasuje
niz impulsywnosc :-))

--
pzdr
fela ( Byk, w ukladzie z Baranem, gdzie rogatosc obu stworzen "wylazi" na

i fasolka ~03.10.04

Marchewka

Użytkownik "Tashunko"

> To cudowna mieszanka! Ja jestem zadowolona, ale mój Skorpion
> przełomowy i troche Mu z Wagi przeszło:)

To taki zrównoważony Skorpion. ;-))

> Joanna - Byczek kwietniowy

Ja też kwietniowa. :-)

Pozdrawiam!
Iwonka z Amelką (24/12/03 - Koziorożec :-))
http://strony.aster.pl/kickersi/index.htm

Marchewka

Użytkownik "Tashunko"

> Wiosnę już czuć było w powietrzu, gdy *Marchewka* napisał(a) :
> :: To może być coś bardziej impulsywnego, niż Byk? ;-)))
>
> Wcale nie jestem impulsywna!!! Wcale!!!

Żartowałam tylko - ;-))).
Iwonka

satia

Użytkownik "Tashunko" <tashunko...@TUSYMBOLTLENU.pl

> Joanna - Byczek kwietniowy

oooo! Ty też? A kóry? Bo ja z 24 kwietnia :-)

pozdrawiam

Dorota P.

Użytkownik MOLNARka napisał:

> Nie tylko. Bywam teraz w wielu miejscach i wszędzie istnieje ta presja ... że nie
> wspomne o innych matkach czy babkach, ciociach => one to dopiero wywierają presje.

Ja jednak zaryzykowałabym stwierdzenie, że taka presja istnieje głównie
w czasopismach dla rodziców i tu na grupie.
Chyba, że w Warszawie jest inaczej ;)
Karmię drugie dzieciątko i stwierdzam, że:
- w obu szpitalach, w których rodziłam wsparcie dla karmienia było
czysto teoretyczne - w razie jakichkolwiek problemów doradzano
dokarmianie mieszanką,
- w razie jakichkolwiek problemów zdrowotnych u mamy lekarze (za
wyjątkiem pediatry) doradzają przejście na sztuczne karmienie
(sama usłyszałam takie rady od 4 lekarzy, mimo, że nic poważnego mi się
nie działo),
- kobiety z pokolenia moich rodziców często dziwią się szczerze
karmieniem dłuższym niż ok. 3 miesiące

Dorota

satia

Użytkownik "satia" <sat...@WYWAL.gazeta.pl>

> oooo! Ty też? A kóry? Bo ja z 24 kwietnia :-)

który (kwietnia) miało byc ofkors.

Marchewka

Użytkownik "satia"

Ja tyż!! :-) Z dnia następnego. :-)
Iwonka

Marchewka

Użytkownik "Dorota P."

> - kobiety z pokolenia moich rodziców często dziwią się szczerze
> karmieniem dłuższym niż ok. 3 miesiące

Bo w tym pokoleniu mamy w 3-cim mies. zaczynały już rosołek podawać...
Iwonka

Justyna

Użytkownik "Dorota P." <dir...@nigdzie.pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik MOLNARka napisał:

> Ja jednak zaryzykowałabym stwierdzenie, że taka presja istnieje głównie
> w czasopismach dla rodziców i tu na grupie.

A mi sie widzi, że ona ma podstawy w aktualnej wiedzy medycznej.
Nawet producenci mieszanek/ mleka modyfikowanego mają obowiązek umieszczać
info, że pokarm matki jest najwłaściwsza formą odżywiania nimowląt co
najmniej w 6 pierwszych miesiącach życia.
Co nie znaczy, że jest to JEDYNA SŁUSZNA droga, ale właśnie NAJWŁAŚCIWSZA.

> Chyba, że w Warszawie jest inaczej ;)

Ja jestem ze Sz-na (byłam od początku ciąży przekonana, ze będę karmić
piersią) i na wszystkich etapach (szkola rodzenia, ginekolog) znajdowałam
poparcie swojej decyzji. Położna dała dziecko zaraz po porodzie żeby
przystawić do piersi, potem już w sali pytała czy dobrze mi wychodzi, czy
chcę pomocy z jej strony, pediatra uspokajała, że pomimo małej ilości
pokarmu na początku wszystko będzie dobrze, bo tak ma być itd...

> - kobiety z pokolenia moich rodziców często dziwią się szczerze
> karmieniem dłuższym niż ok. 3 miesiące

My też zapewne będziemy sie wielu rzeczom dziwić za 30 lat :-))

Czemu zachęcanie do czegos zdrowego (karmienie) wywołuje takie emocje, a do
czegos niezdrowego (np. palenie) wydaje nam sie normalne?

Pozdrawiam
Justyna

złośliwa

Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> napisał
A może po prostu szły do pracy ?
Więcej wyrozumiałości !

--
Kasia + Weronika ( 3 lata i 5 miesięcy )
http://www.plfoto.com/zdjecie.php?picture=330539
gg 181718

Marchewka

Użytkownik "złośliwa"
> Użytkownik "Marchewka"

> A może po prostu szły do pracy ?

A może po prostu można było przygotować dziecku coś innego do jedzenia
akurat?
Zupełnie nie widzę związku w tym, co piszesz...

> Więcej wyrozumiałości !

A możesz mnie więcej nie pouczać? Dziękuję.
Iwonka

złośliwa

Użytkownik "Justyna" <justyna.szcz...@wp.pl> napisał

> A mi sie widzi, że ona ma podstawy w aktualnej wiedzy medycznej.

A mi się widzi że karmienie dziecka to indywidualna sprawa matki. Znam wiele
matek które po prostu karmić piersia albo nie mogły albo nie chciały co nie
znaczy że są gorszymi matkami od tych które karmią piersią do 2 roku życia.
A MOLNARce chodziło o to że bardzo duża rzesza kobiet ( ot tu na forum )
bardzo mocno propaguje karmienie piersią i jeśli ktoś się od tego wyłamuje
jest wprost linczowany :)

I oczywiście masz racje, pokarm matki dla dziecka jest najwłaściwszy ( i
nawet producenci mleka modyfikowanego to piszą na ulotkach ) ale to nie
znaczy że inny pokarm jest zły, jest po prostu inny - tak samo dobry dla
dziecka.

Marchewka

Użytkownik "złośliwa"
> tu na forum

Chyba na grupie dyskusyjnej... :-)

> bardzo mocno propaguje karmienie piersią i jeśli ktoś się od tego wyłamuje
> jest wprost linczowany :)

Nie jest tak źle... :-)

[...]

Tak samo dobry nie jest, skoro 'pokarm matki dla dziecka jest
najwłaściwszy'...

Iwonka

złośliwa

Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> napisał

> A możesz mnie więcej nie pouczać? Dziękuję.

proszę - następnym razem Ci oszczędzę jeśli nie popadniesz w skrajność - ot
co

Dorota P.

Użytkownik Justyna napisał:

> A mi sie widzi, że ona ma podstawy w aktualnej wiedzy medycznej.

Mnie też się tak widzi.

> [...]
> najmniej w 6 pierwszych miesiącach życia.
> Co nie znaczy, że jest to JEDYNA SŁUSZNA droga, ale właśnie NAJWŁAŚCIWSZA.

A czy ktoś z tym dyskutuje?

> [...]
> chcę pomocy z jej strony, pediatra uspokajała, że pomimo małej ilości
> pokarmu na początku wszystko będzie dobrze, bo tak ma być itd...

No i świetnie.
Nie napisałam tego wyraźnie, ale ja UBOLEWAM nad tym, że wsparcie jest
tylko teoretyczne. Lekarze powtarzają, że najlepiej karmić piersią, ale ...
- jeśli mama nie ma mleka w drugiej dobie - dajemy mieszankę a potem
takie zalecenia odnośnie dokarmiania, które nie dają mamie szansy
przejść na pierś :(. Usłyszałam też m.in. że chcę dziecko zagłodzić
- zgodziłam się wyłącznie na dopojenie. Potem, że ja NIE JESTEM w stanie
wykarmić dziecka. Gdyby to nie było moje drugie dziecko - może jeszcze
bym uwierzyła?

-

> My też zapewne będziemy sie wielu rzeczom dziwić za 30 lat :-))

Napisałam to w kontekście Molnarkowych uwag, że presja na karmienie
jest zewsząd - od babć, ciotek, itp.
Mnie się wydaje, że pokolenie ciotek i babć raczej nie wywiera presji,
bo samo było karmione innymi teoriami.

> Czemu zachęcanie do czegos zdrowego (karmienie) wywołuje takie emocje, a do
> czegos niezdrowego (np. palenie) wydaje nam sie normalne?

Zdecydowanie się nie rozumiemy.
Ja karmię MIMO tego, że wsparcie otoczenia uważam za nikłe.

Dorota

Marchewka

Użytkownik "złośliwa"

> proszę - następnym razem Ci oszczędzę

Och, dzięki, łaskawczyni! :-//

> jeśli nie popadniesz w skrajność - ot
> co

Proszę Cię... Jaka skajność?? Że rosołek? I kto gdzie pisał, że do pracy idą
matki? I jaki to ma związek z rodzajem papu, jakie dziecko zaserwują te
pracujące matki?

BTW - dzisiaj też można spotkać matki (jedna taka mieszka 2 piętra nad
nami...), które dają rosołki czy inne zupki, kiedy dziecię ma 3 mies. I te
mamy wcale do pracy nie idą...
Włącz może tryb 'logika', zamiast 'niepotrzebny atak'... :-/
I.

złośliwa

Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> napisał

> Użytkownik "złośliwa"
>
> Chyba na grupie dyskusyjnej... :-)

wiesz, ostatnio o to samo się sprzeczałam z moim kolegą i zgadnij - "forum"
i "grupa dyskusyja" oraz "niusy" stosuję się zamiennie - czyż to nie cudowna
wieść ? :)
Mniejsza o nazewnictwo zresztą - każdy wie o co chodzi :)

> Nie jest tak źle... :-)

hie hie hie hie
powiedz to tym które załamane wylewają łzy w rękaw ;)

> Tak samo dobry nie jest, skoro 'pokarm matki dla dziecka jest
> najwłaściwszy'...

nie będę się sprzeczała odnośnie stopniowania przymiotników - myślę że to
kwestia indywidualnego podejścia - tak samo jak czy karmić piersia czy nie
:)

Marchewka

Użytkownik "Dorota P."

> Napisałam to w kontekście Molnarkowych uwag, że presja na karmienie
> jest zewsząd - od babć, ciotek, itp.
> Mnie się wydaje, że pokolenie ciotek i babć raczej nie wywiera presji,
> bo samo było karmione innymi teoriami.

No właśnie... To pokolenie nie za bardzo wie, czym jest karmienie piersią...

> Ja karmię MIMO tego, że wsparcie otoczenia uważam za nikłe.

Też uważam, że jest nikłe w praktyce. Trąbi się wokół tego dużo jedynie...

Iwonka

Marchewka

Użytkownik "złośliwa"

> [...]
"forum"
> i "grupa dyskusyja" oraz "niusy" stosuję się zamiennie - czyż to nie

Nie, nie stosuje się.

> wyłamuje

> powiedz to tym które załamane wylewają łzy w rękaw ;)

Nie jest tak źle - o linczowanie chodziło...

> nie będę się sprzeczała odnośnie stopniowania przymiotników - myślę że to
> kwestia indywidualnego podejścia - tak samo jak czy karmić piersia czy nie

Raczej kwestia logiki... A już na pewno kwestia nie podlegająca dyskusji -
że mleko mamy najlepsze, a mieszanki - jedynie 'podróbka'. :-)

Iwonka

złośliwa

Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> napisał

> Proszę Cię... Jaka skajność?? Że rosołek?

tak

> I kto gdzie pisał, że do pracy idą
> matki?

no prawda, ojcowie też pracują ;)

I jaki to ma związek z rodzajem papu, jakie dziecko zaserwują te
> pracujące matki?

żadnego - To już czysta Twoja abstrakcja że dzieci przestawiane są na
rosołek ;)

> BTW - dzisiaj też można spotkać matki (jedna taka mieszka 2 piętra nad
> nami...), które dają rosołki czy inne zupki, kiedy dziecię ma 3 mies. I te
> mamy wcale do pracy nie idą...

wiesz, można tez takie spotkać co to dają bigos, karmia parówkami obgryzają
dziecku paznokcie, to że Ty uznasz to za skrajną głupotę jeszcze nie znaczy
że one przestaną tak robić.
Ty możesz powiedzieć "Moja Amelka przez 2 lata jadła jedynie z piersi i
zobaczcie jaka zuch dziewczyna ", Twoja sąsiadka zaś może powiedzieć "Ja
swoja nakarmiłam w wieku 3 miesięcy zupą i też jej nic nie brakuje".

A tak już abstrahując od tematu zawsze to lepsza zupa niz nic, ehhh

> Włącz może tryb 'logika',

a Ty włączyłaś ? Nieźle się maskujesz ....

Marchewka

Użytkownik "złośliwa"

> Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> napisał
> >
> tak

Nie widze tu żadnej skrajności. Co najwyżej przejaskrawienie - rosołek jako
symbol pokarmów (głównie zup gotowanych na mięsie), których dzieci w wieku 3
mies. jeść nie powinny...

> no prawda, ojcowie też pracują ;)

Często - głównie ojcowie. :-)

> [...]
obgryzają
> dziecku paznokcie, to że Ty uznasz to za skrajną głupotę jeszcze nie

Ależ ja wcale nie chcę, by ktoś zaczął nagle mądrzej w życiu postępować.
Niech sobie ludzie pozostaną, jacy są. :-) Różnorodność jest ciekawa, choć
mnie osobiście głupota drażni...

> Ty możesz powiedzieć "Moja Amelka przez 2 lata jadła jedynie z piersi i
> zobaczcie jaka zuch dziewczyna ", Twoja sąsiadka zaś może powiedzieć "Ja
> swoja nakarmiłam w wieku 3 miesięcy zupą i też jej nic nie brakuje".

Ani jednej, ani drugej 'brakować nic nie będzie', jednak jedna może nie mieć
w późniejszym życiu problemów z układem trawiennym, a druga może je mieć...

> a Ty włączyłaś ? Nieźle się maskujesz ....

Ja jej nigdy nie wyłączałam. ;-)
Iwonka

złośliwa

Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> napisał

> Raczej kwestia logiki... A już na pewno kwestia nie podlegająca dyskusji -
> że mleko mamy najlepsze, a mieszanki - jedynie 'podróbka'. :-)

Masz rację ! Zobacz co się dzieje - po tym podróbkowym żarełku ludzie jacyś
zajadli i uparci są - po prostu karygodne ! ;)

Marchewka

Użytkownik "złośliwa"

> Masz rację ! Zobacz co się dzieje - po tym podróbkowym żarełku ludzie
jacyś
> zajadli i uparci są - po prostu karygodne ! ;)

Wziąć, panie, i zlinczować!! ;-)
I.

złośliwa

Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> napisał

> Często - głównie ojcowie. :-)

aż mi się łezka w oku zakręciła jak sobie przypomniałam stare dobre czasy
kiedy to mężczyzna utrzymywał rodzinę,
aż mi się zachciało śpiewać "to były piekne dni ..."

> Ja jej nigdy nie wyłączałam. ;-)

wiedziałam że się maskujesz :P

złośliwa

Użytkownik "Marchewka" <Marchew...@WYWALTObuziaczek.pl> napisał