A gdyby tak przykleić

Pawel "O'Pajak"

Powitanko,

Jak na jakimś okruchu, znaczy się planetoidzie, ma wylądować sonda, no
to jest oczywisty problem z grawitacją. "Waży" pewnie taka sonda tyle,
co 1 groszówka. Prawdziwy problem to jest wywiercić cos w tej materii.
Kombinują więc z wstrzeliwaniem jakiś haków itp. A czemu po prostu
takiej sondy nie "przykleić". Owym klejem mogłaby być w miare ciepła
woda, która może zdążyłaby wniknąć, zanim by zamarzła. A jak juz
zamarznie, to powinno trzymać.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Jacek Maciejewski

Dnia Sun, 16 May 2021 01:58:46 +0200, Pawel "O'Pajak" napisał(a):

> Owym klejem mogłaby być w miare ciepła
> woda, która może zdążyłaby wniknąć, zanim by zamarzła.

Na powierzchni pył i gruz. Trzeba by sporej ilosci tej wody by dotarła
do skały o ile taka w ogóle tam będzie. I pewnie by zamarzła zanim
spenetruje. I trzeba by ją topić i podgrzewać przed użyciem, sporo masy
i energii.
--
Jacek
-I hate haters-

WM

Już lepsze lasso, lub bolas.

WM

Pawel "O'Pajak"

> Na powierzchni pył i gruz.

Ale przecież Phiale co osiadł był na komecie, wystrzelił 2 harpuny, żeby
nie odlecieć w czasie wiercenia. Nie mógł to być więc pył, czy luźne
kamyki.
Nie musi być woda, może być C2H5OH, albo inny alkohol - w tej temp i tak
zamarznie, a zdąży wniknąć. Nie trzeba specjalnie celować, każdy mistrz,
co polizał kawałek metalu na mrozie, wie, jak trudno się doerwać.

opluk

A taka woda niewysublimuje przypadkiem w momencie "wystrzelenia"?

opluk

Jacek Maciejewski

Hmmm, całkiem możliwe że zanim zamarznie to zdąży wyschnąć :) W końcu
tam próżnia.

heby

On 16/05/2021 17:35, Pawel "O'Pajak" wrote:
> Ale przecież Phiale co osiadł był na komecie, wystrzelił 2 harpuny

Wysltrzelił? O ile pamietam to to właśnie zawiodło. Czy się mylę?

Pawel "O'Pajak"

W dniu 2021-05-16 o 18:12, opluk pisze:
> A taka woda niewysublimuje przypadkiem w momencie "wystrzelenia"?

Woda w próżni wrze AFAIR w +17oC. Na samych kometach też bywa lód.

Pawel "O'Pajak"

W dniu 2021-05-16 o 19:08, heby pisze:

> Wysltrzelił? O ile pamietam to to właśnie zawiodło. Czy się mylę?

Zdziwiłbym się, jak by zadziałało. Trzeba albo mieć on-line sterowanie i
zbadany grunt, albo AI na nieznanym jeszcze poziomie. Albo dokładnie
znaną jednolitą budowę obiektu.

J.F

On Mon, 17 May 2021 16:52:26 +0200, Pawel "O'Pajak" wrote:

> Zdziwiłbym się, jak by zadziałało. Trzeba albo mieć on-line sterowanie i
> zbadany grunt, albo AI na nieznanym jeszcze poziomie. Albo dokładnie
> znaną jednolitą budowę obiektu.

Czemu? Wydaje sie dosc bezpieczne - te harpuny zawiodlyby na skalistym
gruncie dopiero.

No ale zawiodl silnik w samym harpunie, a nie trudny teren.

J.

J.F

Ale to sa kilometry do opasania ...

J.

WM

W dniu 2021-05-17 o 19:21, J.F pisze:
Dwie sondy połączone liną długości kilometra by się owinęły i wbiły w
grunt głęboko.
Ta planetoida ma tylko kilkaset metrów średnicy.

https://en.wikipedia.org/wiki/25143_Itokawa

WM

J.F

No, jest to jakis pomysl, ale czy sie rowno ustawia przed wbiciem?

Poza tym energia do wbicia i tak pochodzi z predkosci poczatkowej, to
moze prosciej silnik rakietowy odpalic, zamiat szpuli liny.

J.

WM

W dniu 2021-05-18 o 10:24, J.F pisze:
Tu chodzi o prostotę konstrukcji.
Coś w stylu latającego wahadła
https://youtu.be/p2PRa_WVd-Y

WM

J.F

On Mon, 17 May 2021 16:50:12 +0200, Pawel "O'Pajak" wrote:

> Woda w próżni wrze AFAIR w +17oC.

punkt potrojny wody 0.01 C, przy niskim cisnieniu - ale to ciagle nie
proznia.

>Na samych kometach też bywa lód.

W dalszej odleglosci od Slonca.
Blizej tez, ale juz sublimuje/paruje ostro, i obecny dzieki temu,
ze duzo tego lodu i mocno zmrozony.

Tak czy inaczej - wietrze troche problemow z pomyslem.

A jak planetoida z pylu/piasku/zwiru, to przykleic nie bardzo jest do
czego ...

J.

Marek

On Tue, 18 May 2021 10:53:24 +0200, WM <cie...@poczta.onet.pl> wrote:
> Coś w stylu latającego wahadła
> https://youtu.be/p2PRa_WVd-Y

Jakie to ma zastosowanie w zegarze? Co przestawia na lewo i prawo to
ramię?

--
Marek

WM

W dniu 2021-06-04 o 11:54, Marek pisze:

> Jakie to ma zastosowanie w zegarze? Co przestawia na lewo i prawo to ramię?

Tu widać lepiej jak to działa.
https://youtu.be/1w7fEqtlAMc

Ramię obraca się dookoła osi, a wahadło obrotowe, cyklicznie opóźnia ruch.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flying_pendulum_clock

WM

Marek

On Fri, 4 Jun 2021 13:52:53 +0200, WM <cie...@poczta.onet.pl> wrote:
> Ramię obraca się dookoła osi, a wahadło obrotowe, cyklicznie
> opóźnia ruch.
> https://en.wikipedia.org/wiki/Flying_pendulum_clock

No dobra ale po co opóźniać ruch? To zastępuje wychwyt w klasycznym
zegarze?

--
Marek

J.F

Wychwyt i wahadlo.

Taki byl kiedys pomysl na odmierzanie stalych odcinkow czasu.

Przy czym wydaje mi sie, ze to pomysl sredniowieczny, a tu niby 1883
... ale jest tez informacja o da Vinci

J.