Start Webb'a

waldek

Ariane wystartowała w Ameryce południowej. Po odrzuceniu silników
pomocniczych (bocznych) na wysokości 220 km skierowała się na wschód i
cały czas, lecąc już na silniku głównym, opadała aż do do 180 km. W ten
sposób doleciała prawie na wschodnie wybrzeże Afryki. Dopiero tam
wystrzeliła w górę.
Jaki cel miał ten kilku-tysiąc-kilometrowy opadający lot na silniku?

waldek

Unknown

Tylko zgaduję. Pewnie tak wynikało z obliczeń. Żeby ostatecznie się znaleźć
w L2 to trzeba było zrobić taki manewr. Bez tego poleciałaby w inne
miejsce.

Piotrne

W dniu 2021-12-26 o 22:02, waldek pisze:

> do 180 km. W ten sposób doleciała prawie na wschodnie
> wybrzeże Afryki. Dopiero tam wystrzeliła w górę.
> Jaki cel miał ten kilku-tysiąc-kilometrowy opadający
> lot na silniku?

Też mnie to zastanowiło. Ale było to zamierzone,
tak pokazana była na schemacie planowana i rzeczywista
trajektoria - dokładnie się pokryły. W najwyższym
punkcie było nawet 235 kilometrów, potem spadek
do 180 km. Może to było zrobione "na zapas", gdyby
z jakiegoś powodu główny silnik miał za małą moc
- to wystarczyłoby 180 km (a jeśli doleciało wyżej,
to trzeba było z powrotem obniżyć). Doczytałem,
że nie mogli sobie pozwolić na nadanie zbyt dużej
prędkości, bo nie ma możliwości hamowania. Trzeba
do docelowej prędkości zbliżać się wyłącznie "od dołu"
(teraz też), bo teleskop nie może obrócić się
i hamować - musiałby skierować się w stronę Słońca,
co spowodowałoby jego uszkodzenie.

P.

WM

W dniu 2021-12-26 o 22:02, waldek pisze:
Prędkość jest powiązana z pozycją na orbicie.
Jak się zbliża do środka Ziemi, to prędkość rośnie.
Widocznie wszedł na orbitę eliptyczną tuż przed perigeum.

WM

J.F

Dziwaczne troche, ale ... jest sens startowac silniki przy wiekszej
predkosci poczatkowej.
Jesli odrzut silnika zwieksza predkosc o DV, to energia kinetyczna
m(V0+DV)^2/2
wychodzi wieksza.

Tylko ... ma to sens, o ile wektor predkosci nie jest skierowany ku
Ziemi. Czyli musialoby to byc tak, ze rakieta zakreca juz w
poczatkowej fazie lotu, pierwsze silniki wyprowadzaja ja na eliptyczna
orbite, nastepnie czekaja az w swobodnym locie zejdzie do perigeum,
i odpalaja drugie silniki.

Czemu tak, a nie jedno po drugim - trudno mi powiedziec,
byc moze sa dodatkowe wzgledy - np chcieli wystartowac za dnia, a
bezposredni lot wymagalby nocy.

A moze chodzi o optymalne ustawienie wektora predkosci.

J.

Robert Wańkowski

W dniu 2021-12-27 o 13:47, Piotrne pisze:
> bo teleskop nie może obrócić się
> i hamować - musiałby skierować się w stronę Słońca,
> co spowodowałoby jego uszkodzenie.

Nawet nie ma po co się obracać, bo silniki "hamujące" są z drugiej
strony. Od strony Słońca.

Robert

Piotrne

> Nawet nie ma po co się obracać, bo silniki "hamujące"
> są z drugiej strony. Od strony Słońca.

Właśnie dlatego musiałby się obrócić, żeby zacząć
hamować - bo bez obrotu silniki tylko zwiększyłyby prędkość.
Ale nie obróci się, bo uległby zniszczeniu.

P.

Robert Wańkowski

W dniu 2021-12-28 o 19:22, Piotrne pisze:
Silniki są tylko od strony Słońca, tak więc nie musi się obracać, ma
czym hamować. Ale jest tak jak piszesz, wrzucą go tak na orbitę, aby ich
nie używać. A używane będą, bo Webb będzie cały czas miał tendencję do
zbliżania się ku Słońcu. Gdyby było odwrotnie, to gorące gazy z silników
od strony Ziemi zakłóciły by obserwacje.

Robert

Piotrne

W dniu 2021-12-26 o 22:02, waldek pisze:

> do 180 km. W ten sposób doleciała prawie na wschodnie wybrzeże Afryki. Dopiero tam wystrzeliła w górę.
> Jaki cel miał ten kilku-tysiąc-kilometrowy opadający lot na silniku?

Znalazłem wyjaśnienie w filmiku - transmisji ze startu:

https://youtu.be/7nT7JGZMbtM?t=5523

Manewr nie był przypadkowy. Nazwali go "sawtooth maneuver"
(piłokształtny) i miał na celu ochronę teleskopu przed
Słońcem świecącym z przodu. Teleskop musiał zostać odchylony
o kąt 30 stopni i wtedy jego wrażliwe elementy były w cieniu.
Widocznie dało się to zrobić tylko przez odchylenie
trajektorii (a nie np. przez odpowiednie odchylenie samego
teleskopu względem osi rakiety).

P.

waldek

W dniu 2021-12-29 o 16:21, Piotrne pisze:
Rzeczywiście, nie wyłapałem tego. Dobry z ciebie detektyw.

waldek

heby

On 26/12/2021 22:02, waldek wrote:
> Jaki cel miał ten kilku-tysiąc-kilometrowy opadający lot na silniku?

Tutaj odpowiedź ;)

https://www.youtube.com/watch?v=_abdV-HtEJQ

waldek

W dniu 2022-01-01 o 12:17, heby pisze:
No nie wiem, dużo okrągłych, ogólnych sformułowań o energii, a na
grafice pojawiło się nawet coś w rodzaju asysty grawitacyjnej... Ale
żeby wyjaśnił, tak łopatologicznie, to bynajmniej, aczkolwiek, być może,
ale nie na pewno...
Jeśli zrozumiałeś coś bardziej konkretnie, to pochwal się.

waldek