Voyager'y

Robert Wańkowski

Chciałem zapytać o komunikację z tymi sondami, ale doczytałem, że działa
w obie strony. To, że odbieramy, to mogę sobie jakoś wyobrazić. Na Ziemi
technika poszła do przodu. Ale to, że sondy odbierają... może z tego
powodu antena do komunikacji ma prawie pół MW.

Robert

J.F.

Dnia Sun, 25 Jul 2021 14:04:34 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):
> Chciałem zapytać o komunikację z tymi sondami, ale doczytałem, że działa
> w obie strony. To, że odbieramy, to mogę sobie jakoś wyobrazić. Na Ziemi
> technika poszła do przodu.

No nie wiem - chyba jeszcze przed startem projektowali odpowiednia
lacznosc.
Choc w sumie ... tyle lat ... mozna bylo troche udoskonalic.

> Ale to, że sondy odbierają... może z tego
> powodu antena do komunikacji ma prawie pół MW.

Hm, jest co takiego jak zasada wzajemnosci anten.
W skrocie - transmisja sygnalu miedzy dwiema antenami, jest taka sama
w obie strony.
Jesli my slyszymy pare W z sondy, to sonda powinna slyszec pare W z
Ziemi.

No chyba, ze faktycznie postep w odbiornikach spowodowal, ze my
odbieramy sygnal z sondy, ale sonda wymaga MW.
Tylko nie bardzo wierze w taki postep - wszak promieniowanie reliktowe
wykrylismy w latach 60-tych.

Na to sie jeszcze naklada szerokosc pasma - moze i jest asymetria.
Albo chcemy, aby sonda odbierala polecenia wyraznie, z tym co ona
nadaje jakos sobie poradzimy.

Mars niby znacznie blizej, ale i tak daleko, a moc nadajnikow znikoma.

J.

Jacek Maciejewski

Dnia Sun, 25 Jul 2021 14:04:34 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

> ma prawie pół MW.

Skąd ta informacja?
--
Jacek
-I hate haters-

mk

W dniu 25/07/2021 o 14:04, Robert Wańkowski pisze:
Antena naziemna 70 m przechodziła remont (po kilkudziesięciu latach
pracy) dopiero w 2020... w zasadzie działa ponownie od lutego 2021.
Moc nadajnika to 18 kW.
Uplink odbywa się w paśmie S-Band (2.1 GHz). Zysk anteny 70 m wynosi
62.1 dB. Voyager ma też dość dużą antenę (3.7 m), a jej zysk dla S-Band
wynosi 36 dB.
Licząc budżet połączenia dla 154 jednostek astronomicznych (Voyager 1)
otrzymuję poziom sygnału -135.5 dBm. To poziom porównywalny z siłą
sygnału GPS przy którym nowoczesny GPS odbiornik jest w stanie nie tylko
prowadzić śledzenie, ale też jest w stanie wykonać "cold start".

Zakładając, że szerokość pasma odbiornika Voyagera wynosi 1 kHz (dla 16
bps raczej mocno przesadziłem) nawet zakładając temperaturę odbiornika
300 K otrzymujemy szumy na poziomie -154 dBm.
Czyli mamy sygnał prawie 20 dB ponad poziom szumów! Wychodzi na to, że
zapasu jeszcze jest sporo (przynajmniej dla optymalnych warunków)!

Downlink wygląda również optymistycznie, gdyż odbywa się w paśmie X-band
gdzie anteny mają większy zysk, a odbiornik pracuje w temperaturach
kriogenicznych. Obecnie prędkość downlinku 160 bps, ale można go jeszcze
obniżać do poziomu 40 bps wraz ze zmniejszaniem się siły sygnału. Z
drugiej strony Voyager nadaje z mocą tylko 23 W. Na drugim filmiku
(linki poniżej) jest pokazany ekran, gdzie raportowany jest bieżący
sygnał na poziomie -159 dBm, co jest skomentowane "It's huge"! :-)

Korzystałem z danych z dokumentu:
https://descanso.jpl.nasa.gov/DPSummary/Descanso4--Voyager_ed.pdf

Polecam też filmik na YT:
"How To Contact The Voyager 2 Probe"
https://www.youtube.com/watch?v=FzRP1qdwPKw
"Pinging The Voyager 2 Probe"
https://www.youtube.com/watch?v=1rCrfQUcXDI

pzdr
mk

Robert Wańkowski

> Skąd ta informacja?

4.1.1
https://descanso.jpl.nasa.gov/DPSummary/Descanso4--Voyager_new.pdf

Co prawda nie planują, ale jak za kilka lat nadal będzie działał...

Skoro teraz wystarcza 20 kW, to do czego im 400 kW? Szybkość transmisji?

Robert

Jacek Maciejewski

Tam piszą: Voyager has no plan to use the 400-kW S-band transmitter. Co
wygląda tak jakby kiedyś planowali ale zrezygnowali. No cóż, nie
napisali nic dokładniej.

mk

W dniu 25/07/2021 o 18:08, Jacek Maciejewski pisze:
"Antena" DSS43 służy nie tylko do komunikacji z Voyagerem 2 (choć jest
jedyną, która obecnie ma możliwość taką komunikację przeprowadzić).

Poniżej informacja o testach komunikacji z Rosettą z mocą 95 kW w paśmie
S-band.

https://sci.esa.int/web/rosetta/-/48763-rosetta-status-report-no-147

[[

On 19 November, a test similar to the one conducted on 20 August was
repeated to validate the RF activities and performance to be expected at
the end of the DSHM entry window in July 2011 at a geocentric distance
of about 4.4 AU. The tested elements were as follows:

[...]

3. viability of LGA-F S-band telecommand link (7.8 bps) from DSN
70-metre dish (DSS-43, Canberra) with 95 kW uplink power

]]

Podgląd bieżących zadań anten sieci Deep Space Network tu:
https://eyes.nasa.gov/dsn/dsn.html

pzdr
mk

J.F.

Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
Voyager nie wiem, czy szybciej potrafi - ale moze inne misje, moze
przyszlosc, moze rezerwa na wypadek usterki odbiornika, anteny, utraty
informacji.

No i ... majac wiele takich misji moze im zalezec, aby szybko wyslac
informacje i zwolnic antene do innych celow.

J.

Marek

@4:00 Motif wiecznie żywy... Eh dawne czasy.

--
Marek

Smok Eustachy

Wyłqczają podzespoły w związku z mniejszą mocą