Co da się wyczytać z tego zdjęcia nieba?

WM

J.F

On Thu, 16 Dec 2021 12:50:28 +0100, WM wrote:
> Godzinę, datę, współrzędną ?
> https://society6.com/product/mephistopheles3471427_print?sku=s6-17213257p4a1v45

A w exifie nie ma?

To zacmienie Slonca czy Ksiezyc?

J.

WM

W dniu 2021-12-16 o 13:43, J.F pisze:
To mi raczej wygląda na wschód, albo zachód Księżyca w jakiejś fazie.
Można zapewne zmierzyć kąt cienia i z tego wyznaczyć pozycję Słońca.
Czy coś jeszcze da się ustalić?
Zakładam, że fotograf trzymał aparat idealnie poziomo.

WM

Unknown

Moim zdaniem daty i wspórzędnej nie.
Z godziną też chyba byłby kłopot.

Kidyś postawiłem sobie podobne zadanie ze zdjęciem.

Powiedzmy że zdjęcie przedstawia kobietę stojącą w jakiejś odległości od
fotografa.
Moje pytanie brzmiało czy można określić idległość pomiędzy faorografem a
obiektem.
Niestety nie da się.

J.F

On Thu, 16 Dec 2021 14:19:50 +0100, WM wrote:

> To mi raczej wygląda na wschód, albo zachód Księżyca w jakiejś fazie.

Tez mi tak poczatkowo wygladalo.

> Można zapewne zmierzyć kąt cienia i z tego wyznaczyć pozycję Słońca.
> Czy coś jeszcze da się ustalić?

Pozycja Slonca jest troche pod horyzontem.
Czyli mamy troche przed wschodem Slonca lub troche przed zachodem.
Widok na wschod lub zachod.

Z kata sierpa daloby sie chyba nawet przyblizoną szerokosc
geograficzna policzyc.

Tylko:
-sierp bardzo jasny, przeswietlony wrecz,
-niebo ... dosc jasne na fotce.

Jakis nowoczesny aparat o zmierzchu tak by rozjasnil scene, ze niebo
wyszloby jasne, a woda niezaszumiona?

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:2012-07-23_22-42-24-moonset.jpg

https://youtu.be/KACFat6xvv4?t=40

https://youtu.be/KACFat6xvv4?t=70

łuna miejska ?

> Zakładam, że fotograf trzymał aparat idealnie poziomo.

Tego bym nie zakladal, lepiej patrzec na wode, ale woda jakas nierowna
:-)

J.

J.F

> To mi raczej wygląda na wschód, albo zachód Księżyca w jakiejś fazie.

P.S.
https://youtu.be/uWYx3EJtyY4?t=24

no i rodza sie pytania:
-ujecia te same czy inne ... no, na pewno inne, tylko gdzie zmiana?
-czy przy tak wysokim kącie podniesienia Ksiezyca nie powinno byc
Słonce widoczne w kadrze?
-a moze kąt wcale nie jest duzy, tylko teleobiektyw jest duzy?

-w miare opadania Księzyca, a wiec i Slońca - niebo sie jakby
rozjasnia. Automatyka aparatu ?

J.

WM

W dniu 2021-12-16 o 14:30, ydziO pisze:
Da się jak są np. tory kolejowe, słupki drogowe, lub coś innego, co
posłuży za wzorzec.

WM

WM

W dniu 2021-12-16 o 15:07, J.F pisze:
W jakich warunkach robić zdjęcie, by rogal przy horyzoncie, miał linię
przechodzącą przez rogi maksymalnie poziomo?
Czy najlepiej takie zdjęcie wyjdzie na równiku w czasie równonocy?
A na naszej szerokości geograficznej kiedy najbardziej poziomo wyjdą?

WM

J.F

On Thu, 16 Dec 2021 16:09:55 +0100, WM wrote:

> W jakich warunkach robić zdjęcie, by rogal przy horyzoncie, miał linię
> przechodzącą przez rogi maksymalnie poziomo?

Ksiezyc ma orbite nachyloną do plaszczyzny ekliptyki o 5 stopni.

I tak mi wychodzi, ze takie zdjecie da sie wykonac
gdzies z rownika w dniach rownonocy - w latach-miesiacach
gdy Slonce i Ksiezyc przechodza przez zenit.
Podobnie w miare szerokim pasie rownikowym.

Ale mozna tez sprobowac z okolic podbiegunowych - gdy Ksiezyc bedzie
te 5 stopni nad Sloncem, a azymuty beda sie pokrywac.

Ale czy nie da sie z dowolnego miejsca?
Oj, globus by sie przydal i lampka :-)

J.

Unknown

Hmm. No nie wiem.
Moje założenie było takie że przeciętna jobieta ma wzrost między 165, a 168
więc z dużym przybliżeniem jakiś wymiar mamy. Ale nie znamy proporcji o ile
zostało zmniejszone zdjęcie. Ponadto nie jesteśmy w stanie poznać rizmiaru
kątowego. Nawet w przypadku słupa.
Dlatego uznałem że nie bardzo ze zdjęcia można określić odległość.

Unknown

Oj zdecydowanie przydało.
A jeszcze ten księżyc i jego orbita.
Idę doczytać.

J.F

On 16 Dec 2021 16:10:17 GMT, ydziO wrote:

> [...]
> kątowego. Nawet w przypadku słupa.
> Dlatego uznałem że nie bardzo ze zdjęcia można określić odległość.

Dokladnie - nie znajac ogniskowej obiektywu i oryginalnego kadru - nie
sposob ustalic.

Jesli jest jednak na zdjeciu inny obiekt o znanej wysokosci czy
szerokosci i w znanej (innej) odleglosci - to juz mozna.
Słupek, znak drogowy, okno, plyta chodnikowa, ...

cos takiego np
https://martynasoul.com/wp-content/uploads/2020/01/wroclaw-na-weekend-atrakcje-34-1797x1200.jpg.webp

gdyby znac wysokosc tej balustrady o odstep slupkow ...
albo nawet nie znac, ale zalozyc, ze jest staly na calej dlugosci ..
a wysokosc dziewczyny przyjmujemy przecietną.

J.

Unknown

No dobra.
Zatem mamy wielkość słupa. To jak wyznaczyć rozmiar kątowy, żeby policzyc
później odległość?

Przy takiej wyskośći jakiegoś słupa jest bardzo wiele możliwych kątów, więc
także odległości.
Rozmiar słupa taki sam ale można przybliżać. Kąt rośnie, odległość maleje,
a rozmiar słupa taki sam.
Kurczaki. Moim zdaniem się nie da.
Ale chętnie się dowiem jeżeli jednak rozwiązanie jest. Rozwiązało by minto
doś.

A mam też inne podobne zadanie związane określeniem pozycji.
Jak by coś, to założę osobny wątek.

ansaj...@polbox.com

Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 16 Dec 2021 14:19:50 +0100
doszła do mnie wiadomość <61bb3cf6$0$542$6578...@news.neostrada.pl>
od WM <cie...@poczta.onet.pl> :
Pod podobnym zdjęciem na twitterze autor twierdzi, że to render
wykonany rok temu w czasie lockdownu.
https://twitter.com/matialonsor/status/1454495406038163459

Czyli, o ile dobrze rozumiem, to fotomontaż, zrobienie takiego zdjęcia
w czasie sztormu na oceanie jest (moim zdaniem) awykonalne.

--
Szwambuł Trantiputl
Inter faeces et urinam nascimur.

J.F

On Thu, 16 Dec 2021 20:08:01 +0100, ansaj...@polbox.com wrote:
> [...]
>
> Czyli, o ile dobrze rozumiem, to fotomontaż, zrobienie takiego zdjęcia
> w czasie sztormu na oceanie jest (moim zdaniem) awykonalne.

Mozliwe ze render, ale pierwsze zdjecie jakos mniej sztormowo
wygladalo, tylko co - z deski musialby robic?
bo albo bardzo niska pozycja, albo bardzo wysokie fale.

Tym niemniej pozostaje pytanie, ze gdyby to bylo rzeczywiste zdjecie,
to kiedy zdarzaja sie takie warunki.

J.

WM

W dniu 2021-12-16 o 19:48, ydziO pisze:
Kiedyś zrobiłem szkic, ułatwiający mi zrozumienie zasad perspektywy.
https://images91.fotosik.pl/559/af6abafca0c08ddamed.jpg
Jest na nim kilka ludzików jednakowego wzrostu = H, rozstawionych w
pewnych odległościach od siebie.
Pierwszy z nich obserwuje pozostałych i porównuje z drugim ludzikiem,
który trzyma przed sobą przezroczysty ekran.
Na tym ekranie, obserwujący zaznacza stopy pozostałych.

Odległości łatwo wyznaczyć z podobieństwa trójkątów.
Znając odległość oka do ekranu = a, i wysokość rzutu ostatniego ludzika
na ekran = h , łatwo znaleźć odległość oka od ostatniego ludzika = L.
Wzór jest banalny:
H/L=h/a

WM

ansaj...@polbox.com

Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 16 Dec 2021 20:15:48 +0100
doszła do mnie wiadomość <a9pj1qgl55tn$.wcojim9qe7vq$.d...@40tude.net>
od "J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> :
W Stellarium nie da rady tego zasymulować? Oczywiście bez sztormu.
Tak gdybam, chwilowo mam zbyt słaby sprzęt do Stellarium.

>J.

Unknown

Właśnie. Kiedy stoisz i znasz wysokość ludzika przed sobą jest to
wykonalne, bo masz rzeczywiste wymiary przed sobą.
Tylko że w przypadku zdjęcia jest to niemożliwe, bo nie wiadomo jak zostało
zdjęcie pomniejszone.

Dajmy na to stoi kobieta i na zdjęciu ma wysokość 10cm na zdjęciu, a w
rzeczywistości wiesz że ma 165cm.
W jakiej odległości stoi kobieta od fotografa?

A tu o rozmiarze kątowym:
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Rozmiar_k%C4%85towy

> WM

WM

W dniu 2021-12-20 o 10:34, ydziO pisze:
Zdjęcie powstaje w czymś w rodzaju "camera obscura".
https://en.wikipedia.org/wiki/Camera_obscura#/media/File:Da_vinci_-_camera_obscura_(from_notebooks_71)_0071-q75-644x596.jpg
Stosują się do niej zasady rzutu środkowego.
http://www.wiw.pl/matematyka/geometria/geometria_07_05.asp
Wygodniej ekran rzutu odwróconego (za ogniskiem), zastąpić
półprzezroczystym ekranem przed ogniskiem.

WM

Unknown

No to spróbuj.
Na zdjęciu masz kobietę i na zdjęciu ma wysokość 10cm
W rzeczywistości ma 165cm
W jakiej odległości stał fotograf?

Jak byś to zrobił?
Jestem ciekaw, bo moim zdaniem nie da się tego wyznaczyć.

WM

W dniu 2021-12-20 o 11:27, ydziO pisze:
Tym zajmuje się fotogrametria płaska jednoobrazowa.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fotogrametria

Są specjalne programy do fotogrametrii. Zainteresuj się tym.
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_photogrammetry_software

WM

Unknown

Tylko czy czasem nie jest tak, że owa fotogrametria pozwala na ustalenie
takich rzeczy, ale znając te podstawowe dane?
Czyli oni robią zdjęcia z jakimiś parametrami na aparacie (pewnie te
przyrządy też obliczają odległość do obiektu) i dopiero sobie to obliczają.
Wtedy tak. Jak najbardziej.

A ja chciałem w drugą stronę. Mam zdjęcie i wiem jaką wielkość ma jakiś
obiekt. Chcę wyznaczyć odległość do niego.

> Są specjalne programy do fotogrametrii. Zainteresuj się tym.
> https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_photogrammetry_software

Oczywiście też poczytam.

WM

W dniu 2021-12-20 o 13:32, ydziO pisze:

> Oczywiście też poczytam.

Do czego można użyć bezpłatnego oprogramowania fotogrametrycznego?
OpenDroneMap można zastosować do mapy google i uzyskać trzeci wymiar.
https://youtu.be/7vf8dbdp9ts?t=1012
Można zmierzyć wysokość swojego budynku nie wychodząc z domu ;)

WM

Grzegorz Tomczyk

W dniu 16.12.2021 o 12:50, WM pisze:

> https://society6.com/product/mephistopheles3471427_print?sku=s6-17213257p4a1v45

Jak widać w podpisie, jest to grafika artystyczna.
W powiększonej wersji widać, że jest to zaćmienie Słońca i sztucznie
wkomponowana woda:

https://bit.ly/3onoXaH