Orbita Teleskopu Webb

robot

Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić dlaczego webb będzie krążył dookła L2,
oraz promień jego orbity wokół L2 jest taki a nie inny?
I jaki jest ten promień orbity wokół L2?

Obejrzałem sporo materiałow na youtubie i nigdzie o tym nie mówią.

Prosiłbym bez odsyłania do internetu, bo mam teraz dostęp tylko do
youtuba i usenetu.

Jacek Maciejewski

Dnia Mon, 20 Dec 2021 12:05:57 +0100, robot napisał(a):

> webb będzie krążył dookła L2

Skąd taki pomysł? On będzie tkwił w tym punkcie możliwie dokładnie.
Jeśli już pytać to ja bym zapytał jak dalece będzie stabilne to jego
położenie i czy nie będzie wymagało co jakiś czas korekt, co w oczywisty
sposób by wymagało silników i paliwa, co z kolei rzutowałoby na jego
okres przydatności.
--
Jacek
I hate haters.

J.F.

Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup

> [...]
>I jaki jest ten promień orbity wokół L2?

>Obejrzałem sporo materiałow na youtubie i nigdzie o tym nie mówią.

Na ile rozumiem - L2 jest niby stabilny, ale to nie jest równowaga
stabilna.
Cialo umieszczone w poblizu bedzie sie poruszac dookola tego punktu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Halo_orbit

A halo orbit is a periodic, three-dimensional orbit near one of the
L1, L2 or L3 Lagrange points in the three-body problem of orbital
mechanics.
Although a Lagrange point is just a point in empty space, its peculiar
characteristic is that it can be orbited by a Lissajous orbit or a
halo orbit.
These can be thought of as resulting from an interaction between the
gravitational pull of the two planetary bodies and the Coriolis and
centrifugal force on a spacecraft.

In 1973 Farquhar and Ahmed Kamel found that when the in-plane
amplitude of a Lissajous orbit was large enough there would be a
corresponding out-of-plane amplitude that would have the same period,
so the orbit ceased to be a Lissajous orbit and became approximately
an ellipse. They used analytical expressions to represent these halo
orbits; in 1984, Kathleen Howell showed that more precise trajectories
could be computed numerically. Additionally, she found that for most
values of the ratio between the masses of the two bodies (such as the
earth and the moon) there was a range of stable orbits.[3]

A JWST ... jesli dobrze rozumiem, to ma te "orbite" dosc duzą (setki
tys km), o okresie pol roku, a plaszczyzna krazenia prostopadla do
plaszczyzny orbity Ziemi.

film prosto z NASA
https://www.youtube.com/watch?v=6cUe4oMk69E

Ale nie - plaszczyzna krazenia nie moze byc prostopadla, musi byc
jakos nachylona.

J.

WM

W dniu 2021-12-20 o 12:05, robot pisze:
Może liczą na to, że Ziemia będzie chronić teleskop przed wiatrem
słonecznym?
https://pl.wikipedia.org/wiki/Magnetosfera#/media/Plik:Magnetosphere_rendition.jpg

WM

Jacek Maciejewski

Dnia Mon, 20 Dec 2021 13:08:42 +0100, J.F. napisał(a):

> https://en.wikipedia.org/wiki/Halo_orbit

Kurde, nie wiedziałem o tym zjawisku.

robot

> Skąd taki pomysł? On będzie tkwił w tym punkcie możliwie dokładnie.

Nieprawda. Sprawdź jeszcze raz.

> [...]
> położenie i czy nie będzie wymagało co jakiś czas korekt, co w oczywisty
> sposób by wymagało silników i paliwa, co z kolei rzutowałoby na jego

No i ma te sillniki, chyba kilkanaście, i są one na paliwo, które
jest obliczone na 10 lat.

robot

W dniu 20.12.2021 o 20:03, robot pisze:
> [...]

O, tu coś znalazłem w tym temacie w końcu:

https://youtu.be/ZXv-wWwa5H0?t=2001

J.F

On Mon, 20 Dec 2021 16:41:04 +0100, Jacek Maciejewski wrote:
> Kurde, nie wiedziałem o tym zjawisku.

Tak napisali, ze nadal nie w pelni rozumiem o co im chodzi :-)

A jesli chodzi o JWST

Regime Halo orbit
Perigee altitude 374,000 km (232,000 mi)[5]
Apogee altitude 1,500,000 km (930,000 mi)

No i nadal nie bardzo rozumiem - tak sobie krązy "wokól" L2,
z odlegloscia od Ziemi od 374 do 1500 tys km?
O Ksiezyc nie zawadzi ?

J.

Unknown

Jak dobrze zrozumiałem, to chodzi o orbitę wikół punktu L2.
Czyli będzie na orbicie oddalonej od ziemi, a dodatkowo wokół punktu L2
druga orbita.
Jakoś tak.

robot

W dniu 20.12.2021 o 12:05, robot pisze:
Z tego co się dowiedziałem, będzie krążył wokół L2,
po to żeby osłona termiczna była cały czas tak samo oświetlona przez słońce.
Czas obrotu wokół L2 około 160 dni.
Promień orbity wokół L2 około milion km.

Konrad Kołak

W dniu 2021-12-21 o 11:05, J.F pisze:
https://www.youtube.com/watch?v=7PHvDj4TDfM
( w szczególności końcówka )

--

- Konrad Kołak

Cokolwiek robisz skup się na tym.

Freja Draco

W dniu 2021-12-20 o 12:05, robot pisze:
> Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić dlaczego webb będzie krążył dookła L2

Webber będzie pracował w podczerwieni. Celem takiego umieszczenia jest
odizolowanie go od zanieczyszczenia światłem/ciepłem pochodzącym z Ziemi.

--
Freja Draco

Szkarłatnych karłów taniec dogasa
Scena płonie świtem
A ja - z oczu zmywam sen

J.F

On Sun, 26 Dec 2021 11:05:24 +0100, Freja Draco wrote:
> Webber będzie pracował w podczerwieni. Celem takiego umieszczenia jest
> odizolowanie go od zanieczyszczenia światłem/ciepłem pochodzącym z Ziemi.

Od Slonca - Slonce swieci znacznie jasniej niz Ziemia.

Tylko ze jak widac on krazy w wokól L2, wiec nie korzystaja z cienia
Ziemi, ktory zreszta w odleglosci jest zaledwie cwierccieniem ...

J.

WM

W dniu 2021-12-28 o 11:15, J.F pisze:
Ziemia od strony Słońca jest gorąca, a od nocnej strony znacznie zimniejsza.

Nasa brała pod uwagę szkodliwy wpływ wiatru słonecznego na działanie
teleskopu.
Pole magnetyczne Ziemi ochrania przed tym.

WM