Teleskop Jamesa Webba

Unknown

W grudniu w końcu (jesłi znowu coś nie wyjdzie, ale już chyba nie) ma
polecieć.

https://www.urania.edu.pl/wiadomosci/teleskop-kosmiczny-webba-w-drodze-do-gwiazd

Jak myślicie:
Doleci?
Rozłozy się?
Mają tylko jeden strzał.

WM

W dniu 2021-12-01 o 10:31, ydziO pisze:
Doleci na miejsce, ale się zatnie przy rozkładaniu.
Wyślą misję ratunkową z robotem, w celu pomocy.

WM

Unknown

No właśnie z tym robotem to chyba nie bardzo.
Dla czegokolwiek by tam wysłać, za daleko jest.
No chyba że podebatują i dojdą do wniosku, że taniej jest jednak zrobić
jakiegoś droida niż stracić tyle lat pracy i stracić to jaką wartość im da
działający teleskop.
A później robot się zatnie. :-)

WM

W dniu 2021-12-01 o 14:55, ydziO pisze:
Tam są duże różnice temperatur (w słońcu i cieniu), co może deformować
kształty i tworzyć nieoczekiwane naprężenia. To się potęguje, bo są duże
wymiary.
Pył kosmiczny może wpadać do smaru próżniowego i zmieniać jego
właściwości. To samo może robić ze smarem promieniowanie kosmiczne.

Nie wszystko da się przewidzieć.

WM

Unknown

Różnic temperatur nie powinno być, bo ziemia ma zasłonić go przed słońcem.
https://images.app.goo.gl/5qzXcx9aJZcqtbGW8

WM

W dniu 2021-12-02 o 12:24, ydziO pisze:
Nie będzie widać nawet obrzeża Słońca?
Czy uda się uniknąć dryfowania satelity w bok od punktu libracyjnego?

WM

Unknown

On ma nawet mieć własne chłodzenie. Więc słońca nie może być widać.
Wszelkie ogrzanie nie będzie służyć dobrym obserwacjom.

Jakub Wróblewski

> On ma nawet mieć własne chłodzenie. Więc słońca nie może być widać.
> Wszelkie ogrzanie nie będzie służyć dobrym obserwacjom.

L2 jest ponoć 1,5 mln km od Ziemi. Arctg(12 tys / 1,5 mln) to 0,45 stopnia, jeśli dobrze policzyłem, a wielkość kątowa Słońca to ok. 1 stopień. Czyli Ziemia przesłoni tylko część (ok 20% widocznej powierzchni) Słońca.

Pozdrawiam,
Jakub Wróblewski

Unknown

Powzukałem pobieżnie pod tym kątem i wychodzi, że miałem braki
informacyjne.

Choćby na wikipedii jest:

[…]
Urządzenie jest wyposażone w osłonę blokującą światło i ciepło dochodzące
ze Słońca, która po rozłożeniu ma rozmiar 21,197 × 14,162 m[12]. Składa się
z pięciu warstw - każda kolejna jest chłodniejsza, a próżnia między nimi
zapewni doskonałą izolację[13].

Wychodzi więc, że coś tam będzie jednak docierać.

WM

W dniu 2021-12-04 o 19:33, ydziO pisze:
Ta osłona ma wielkość kortu tenisowego.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sunshield_(JWST)
Spodziewałem się, że będzie miała kształt zygzaka, by odbijała na boki.
Zrobili jednak równoległe warstwy, bo pewnie tak im było łatwiej wykonać.

WM

J.F

On Sat, 4 Dec 2021 22:13:06 +0100, WM wrote:
> [...]
> Spodziewałem się, że będzie miała kształt zygzaka, by odbijała na boki.
> Zrobili jednak równoległe warstwy, bo pewnie tak im było łatwiej wykonać.

Jak ona bedzie ustawiona?
Objawi sie nam nowa gwiazdka na niebie, czy odbije gdzies w bok?

P.S. Ktos rozumie o co chodzi z orbitą teleskopu?

J.

Unknown

Będzie cały czas w tym samym miejscu. My orbitujemy w okół słońca a on
razem z nami.

https://www.nasa.gov/images/content/463480main_lagrange_point_lg_1.jpg

https://images.app.goo.gl/1FUCn4BRRpAe3UQo7

J.F

On 07 Dec 2021 10:40:43 GMT, ydziO wrote:

> Będzie cały czas w tym samym miejscu. My orbitujemy w okół słońca a on
> razem z nami.

Tylko ze
https://en.wikipedia.org/wiki/James_Webb_Space_Telescope

Orbital parameters
Reference system Sun–Earth L2 orbit
Regime Halo orbit
Perigee altitude 374,000 km (232,000 mi)
Apogee altitude 1,500,000 km (930,000 mi)
Period 6 months

No i zglupialem.

"The telescope will circle about the L2 point in a halo orbit, which
will be inclined with respect to the ecliptic, have a radius of
approximately 800,000 km (500,000 mi), and take about half a year to
complete.[32]
Since L2 is just an equilibrium point with no gravitational pull, a
halo orbit is not an orbit in the usual sense: the spacecraft is
actually in orbit around the Sun, and the halo orbit can be thought of
as controlled drifting to remain in the vicinity of the L2 point."

https://en.wikipedia.org/wiki/Halo_orbit

> https://www.nasa.gov/images/content/463480main_lagrange_point_lg_1.jpg
> https://images.app.goo.gl/1FUCn4BRRpAe3UQo7

No i tu rysuja taką srednią elipsę.
A moze okrąg, nachylony.

https://www.planetary.org/space-images/webbs-special-orbit

ten tego ... przy odchylce o 800 tys km, to nie wiem czy to mozna
nazwac "zawsze na linii prostej z Ziemia i Sloncem".

Ale o co im z tym perygeum chodziło ?
Czy faktycznie jest blizej i dalej od Ziemii ?

J.

Unknown

Z tego obrazka i tekstu pod nim wynika że on ma jeszcze swoją własną małą
orbitę.

WM

W dniu 2021-12-07 o 12:50, J.F pisze:
Orbita słoneczna Ziemi jest elipsą, więc punkt libracyjny też ma jakąś
niekołową orbitę.
Jak się zachowa teleskop, gdy mu punkt równowagi zacznie uciekać do (lub
od) Słońca?
Rozpocznie oscylacje?

WM

robot

WM

W dniu 2021-12-01 o 10:31, ydziO pisze:
Właśnie lustro się rozłożyło.
Jeszcze będzie długotrwale precyzyjne pozycjonowanie luster i kalibrowanie.
https://www.urania.edu.pl/wiadomosci/kosmiczny-teleskop-jamesa-webba-zostal-rozlozony

WM

Unknown

Już mu niewiele brakuje.

WM

W dniu 2022-01-12 o 11:30, ydziO pisze:
Ciekawe, czy przewidzieli sytuację osadzenia się pyłu kosmicznego między
szczelinami luster, co może uniemożliwić ich dopasowanie.
Nie ma tam odkurzacza, a L2 przyciąga pył, który również może osadzać
się na lustrach.

WM

Unknown

Z czasem zobaczymy co będzie. Na razie idzie wszystko zgodnie z planem.
Najpierw niech doleci i zacznie obserwować cośkolwiek.

Piotrne

W dniu 2022-01-12 o 11:42, WM pisze:

> Nie ma tam odkurzacza, a L2 przyciąga pył, który również może osadzać się na lustrach.

L2 jest punktem niestabilnym, więc nie powinien
przyciągać pyłu. Utrzymanie się w tym miejscu
wymaga ciągłych aktywnych korekt położenia.

P.

WM

W dniu 2022-01-13 o 12:38, Piotrne pisze:
Faktycznie księżyce pyłowe Kordylewskiego są w L4 i L5, a nie w L2.

Amerykanie mogą korzystać z doświadczeń sondy Gaja, którą w 2014
umieszczono w okolicy L2.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Gaia_(sonda_kosmiczna)

WM

M M

Ciekawe czy ktoś szacował jaki byłby koszt wykonania takiego (lub nawet
odrobinę lepszego) teleskopu (i całej misji) od nowa? Oprogramowanie
już mają, doświadczenie już mają, jaka technologia była najskuteczniejsza - wiedzą,
narzędzia już mają... Wystarczy tylko wykonać, poprawić błędy, może nieznacznie
ulepszyć i zawlec na miejsce np. o 20% większy teleskop. Może to byłoby np. 10%
oryginalnego kosztu?

Pozdrawiam

ansaj...@polbox.com

Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 13 Jan 2022 12:36:27 -0800 (PST)
doszła do mnie wiadomość
<80cdb54f-6a4b-445c...@googlegroups.com>
od M M <mmar...@gmail.com> :
Zerknij tu:
https://en.wikipedia.org/wiki/Large_Ultraviolet_Optical_Infrared_Surveyor
Planowany start za 20 lat.
Tu więcej przykładów:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_proposed_space_observatories

Ja jestem sceptycznie nastawiony, czeka nas kryzys klimatyczny, który
może przejeść wszystkie wydatki na naukę.
Jeśli nie kryzys klimatyczny, to cofka cywilizacyjna spowodowana
dojściem do władzy jakichś dziwnych ludzi(Idiokracja), być może
przeludnienie czy coś podobnego.

--
Szwambuł Trantiputl.

Unknown

W L2 lata też Hershel, już nieczynny.

M M

No i jeszcze masoni i cykliści.

ansaj...@polbox.com

Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 14 Jan 2022 15:03:51 -0800 (PST)
doszła do mnie wiadomość
<f5043b17-89aa-49a9...@googlegroups.com>
od M M <mmar...@gmail.com> :
Ci to raczej nie, ale taka kometa kobieta rodzaju żeńskiego, bardzo
okrutnego, jakiś wirus ukryty w zmarzlinie, bunt maszyn, spiski AI,
omyłkowo wyprodukowana w LHC czarna dziura lub materia dziwna,
czytacze listów św Genowefy do wazy z rosołem, jest tego trochę.

--
Szwambuł Trantiputl