Pulsujący obiekt

Marek

Wczoraj w okolicy M31 około 1:00am był widoczny stacjonarny,
pulsujący obiekt. Światło typowe dla gwiazdy (punktowe) pulsacja z
okresem około od 1 do 5 sekund ze zmienną jasnością czasami na prawdę
bardzo jasno.
Podobne do tej obserwacji:

https://youtu.be/5KMKt1qNDn8

Co to mogło być? Zjawisko trwało jakieś 5min (od momentu zauważenia).

--
Marek

J.F.

skoro pulsowalo, to zadne naturalne.Dawniej bym rzekl:
-helikopter,
-dron w zawisie,
-odbicie w szybie - jesli przez szybe.

Ale teraz ... moze np starlink sie tak objawil ?

J.

Marek

On Sat, 19 Jun 2021 21:06:13 +0200, "J.F."
<jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
> skoro pulsowalo, to zadne naturalne.Dawniej bym rzekl:
> -helikopter,
> -dron w zawisie,
> -odbicie w szybie - jesli przez szybe.

> Ale teraz ... moze np starlink sie tak objawil ?

Obserwowałem przez lornetkę ma zewnątrz, za duży pułap na dron to
było jak gwiazda.

--
Marek

J.F.

Ale nie ma gwiazd tak pulsujacych w pasmie widzialnym :-)

lornetka w rekach czy na statywie?
Bo moze w soczewkach odbijala sie jakas pobliska lampa uliczna, ktora
nie potrafila sie stabilnie zapalic :-)

J.

Marek

On Mon, 21 Jun 2021 09:12:05 +0200, "J.F."
<jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
> Ale nie ma gwiazd tak pulsujacych w pasmie widzialnym :-)

Obiekt miał wygląd gwiazdy, świecącego punktu.
Czasami świecił z taką samą jasnością jak sąsiadujące gwiazdy, wtedy
nie do odróżnienia.

> lornetka w rekach czy na statywie?
> Bo moze w soczewkach odbijala sie jakas pobliska lampa uliczna,
> ktora
> nie potrafila sie stabilnie zapalic :-)

Lornetkę wziąłem jak chciałem się przyjrzeć. Obiekt wcześniej
obserwowałem gołym okiem bo swoją dramatyczną zmianą jasności
przykuwał uwagę.

--
Marek

J.F

On Thu, 24 Jun 2021 14:45:14 +0200, Marek wrote:

> Obiekt miał wygląd gwiazdy, świecącego punktu.
> Czasami świecił z taką samą jasnością jak sąsiadujące gwiazdy, wtedy
> nie do odróżnienia.

Ale nie ma takich gwiazd, wiec to nie byla gwiazda :-)

> Lornetkę wziąłem jak chciałem się przyjrzeć. Obiekt wcześniej
> obserwowałem gołym okiem bo swoją dramatyczną zmianą jasności
> przykuwał uwagę.

J.

mk

W dniu 19/06/2021 o 11:09, Marek pisze:
To co na filmie wygląda jak wirujący satelita (lub inny śmieć).
Pulsowanie (rozbłyski) są wynikiem właśnie tych obrotów. Z drugiej
strony obserwacja takiego obiektu ogranicza się najczęściej do raptem
kilku błysków.

W ciągu 5 minut jednak jakiś ruch względem gwiazd powinieneś też
zaobserwować nawet jeśli obiekt był na dość wysokiej orbicie.

"Efekt quasi stacjonarny" jest uzyskiwany również przez jakiś czas dla
satelitów o silnie eliptycznej orbicie w pobliżu apogeum (tzw. orbita
Mołnia).

pzdr
mk

mk

W dniu 19/06/2021 o 21:53, Marek pisze:
> Obserwowałem przez lornetkę ma zewnątrz, za duży pułap na dron to było
> jak gwiazda.

Jakim sposobem określiłeś pułap tego obiektu, że wyszło Ci, że za duży
jak na dron?

pzdr
mk

Marek

On Thu, 24 Jun 2021 20:56:37 +0200, "J.F"
<jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
> Ale nie ma takich gwiazd, wiec to nie byla gwiazda :-)

Ale czy ja twierdzę, że to gwiazda? W temacie masz "obiekt". Pojęcie
"gwiazda" jest użyte w celu opisu podobieństwa.

--
Marek

Marek

On Fri, 25 Jun 2021 00:06:33 +0200, mk <lp.pw@myzskm> wrote:
> Jakim sposobem określiłeś pułap tego obiektu, że wyszło Ci, że za
> duży
> jak na dron?

Doświadczenie 50 lat obserwacji nieba, doświadczenie z latania
wszelkimi modelami jest wystarczające do przypuszczenia, że to raczej
nie dron czy absolutnie nie? Obserwacja lornetką nic nie zmieniła,
nadal to był stacjonarny, wolno i nierównomiernie pulsujący punkt.
Nie upieram się, że na pewno to nie dron, jeśli tak to ciekawe po co
i czemu takie zachowanie.
Światło nie miało charakteru oświetlenia drona (brak zmiany
położenia, brak często stosowanych kolorów w oświetleniu). Było
precyzyjnie stacjonarne przez 5 min aż do momentu, w którym po prostu
zgasło. W jednym momencie był bardzo silny pojedynczy rozbłysk, przez
wręcz oślepiający.

--
Marek

J.F

No i dlatego podejrzewam ze jakis dron, bo chyba nie helikopter czy
swiatelko na dzwigu/slupie :-)

Chyba ze ... ten blysk na koniec ... moze jakis balon z petardą?
Ale zeby akurat tak rowno lecial?

A tak swoja droga - kiedys pod Warszawą widze swiatla na niebie
statecznie sie poruszajace ... niestety nie mialem lornetki zadnej.
Naocznie wygladalo to tak, jakby kilka jasnych okien tuz obok siebie,
rozmiar rozciagly, ale mniejszy od Ksiezyca.
Mamy jakies samoloty "imprezowe" z oszklona "galeryjka" ?

Czy to wcale nie bylo tak daleko, a znow - calkiem blisko ktos sie
dronem bawil ...

J.

mk

W dniu 25/06/2021 o 10:24, Marek pisze:

> Doświadczenie 50 lat obserwacji nieba, doświadczenie z latania wszelkimi
> modelami jest wystarczające do przypuszczenia, że to raczej nie dron czy
> absolutnie nie?

Moje pytanie dotyczyło sposobu określenia pułapu, a nie było sugestią w
kierunku, że obiekt należy rozpoznać jako dron.

Obiekt był stacjonarny względem gwiazd czy względem obiektów na Ziemi?

pzdr
mk

Marek

On Fri, 25 Jun 2021 20:48:02 +0200, mk <lp.pw@myzskm> wrote:
> Obiekt był stacjonarny względem gwiazd czy względem obiektów na
> Ziemi?

Obserwacja była zbyt krótka by to stwierdzić.

--
Marek

$tipa

Miałem kiedyś coś w tym stylu. NIe pamiętam czy obiekt pulsował, ale był
bardo mocny nisko nad horyzontem. Po paru minutach skosem z dołu zbliżał
się słaby obiekt, a gdy się spotkały, wszystko zniknęło. A po paru
minutach patrzę, a tam znowu silny obiekt i znów "zestrzelenie". I tak 3
czy 4 razy. Ale ja mieszkam z 70 km od morza, a to bnyło w kierunku
Ustki i podejrzewam, że to ćwiczenia wojskowe.

$tipa