Tranzyt, czy zaćmienie?

WM

Fobos ,jak podano, wywołał 'zaćmienie Słońca' na Marsie.
Wyglądało to raczej na 'tranzyt', bo choć był cały Fobos na tle Słońca
to zasłonił niewiele.

--
WM

J.F

to ?
https://www.youtube.com/watch?v=aKK7vS2CHC8

Tak "niewiele" to znow nie bylo ...
IMO - jeszcze sie na "zaćmienie" kwalifikuje.

W koncu jasność spadła :-)

J.

WM

W dniu 2022-04-21 o 23:05, J.F pisze:

> to ?
> https://www.youtube.com/watch?v=aKK7vS2CHC8

Na oko to Fobos może przysłonić maksymalnie jakieś 25% powierzchni
tarczy słonecznej.
To nawet nie jest połowa.

> Tak "niewiele" to znow nie bylo ...
> IMO - jeszcze sie na "zaćmienie" kwalifikuje.
>
> W koncu jasność spadła :-)

Do wykrycia planety na orbicie dalekiej gwiazdy, wystarczy niewielka
zmiana jasności podczas tranzytu.

Gdzie leży granica pomiędzy tranzytem, a zaćmieniem? 1%, 5%, 10% ?

WM

J.F

1% oko nie zauwazy.
25% tez nie zauwazy :-)

Wiec moze i nie zaćmienie :-)

J.

Unknown

Zaćmienie nie. Ale i tak filmik nasa robi wrażenie.

Z tym tranzytem planet na tle gwiazdy w ogóle jes ciekawa sprawa bo to co
wykrywają to raczej nie jest nawet 1%.
Kiedyś telewizor podawał - dla zorazowania skali dla laików - że to jak by
wykryć że mucha przeleciała przez światło latarni morskiej.

WM podasz źródło?
Poszukam też sam ale Twoje też bym poczytał.

WM

W dniu 2022-04-23 o 09:22, ydziO pisze:
Proszę bardzo.
https://www.onet.pl/informacje/dziennik-naukowy/lazik-perseverance-zarejestrowal-zacmienie-slonca-na-marsie/p1z97he,30bc1058

Dziennikarze używają przesadzonych słów, dla silniejszego efektu.
Niestety to miesza ludziom w głowach, bo np. stawia na równi .tragedię'
wynikającą z utraty bliskiej osoby z 'tragedią' bo na przyjęcie przyszły
dwie panie w identycznych strojach.

WM

Unknown

Dziekuję. Ciekawym ktore słowa uznajesz za przesadzone?
> Niestety to miesza ludziom w głowach, bo np. stawia na równi .tragedię'
> wynikającą z utraty bliskiej osoby z 'tragedią' bo na przyjęcie przyszły
> dwie panie w identycznych strojach.

Dokładnie.
Swoją drogą, to takie dziś jest dziennikarstwo. Często zrobienie z igły
widły. Takie chwyty by zwiększyć oglądalność. Coraz częściej przekładam
sobie informacje przekazane i okraszone określeniami zwiększającymi efekt
przekazu na same fakty i sam oceniam czy tak należy to konsumować.

jn

W dniu 21.04.2022 o 23:56, WM pisze:
> Gdzie leży granica pomiędzy tranzytem, a zaćmieniem? 1%, 5%, 10% ?

I czy można tranzytem zaćmić czarną dziurę? :)

WM

W dniu 2022-04-26 o 01:28, jn pisze:

> I czy można tranzytem zaćmić czarną dziurę? :)
Czarna dziura dzieła jak soczewka grawitacyjna i można ewentualnie
zaćmić to co jest za nią.

WM

jn

W dniu 26.04.2022 o 08:00, WM pisze:
https://zapytajfizyka.fuw.edu.pl/pytania/jak-dlugo-paruje-czarna-dziura/

Nie lubię parowania z czarnej dziury. :)

WM

W dniu 2022-04-26 o 10:28, jn pisze:
Nikt nie zaobserwował tego parowania, więc to hipoteza być może taka jak
kiedyś flogiston.

WM

Unknown

???
Owa soczewka właśnie pokazuje co jest za CD.

WM

W dniu 2022-04-26 o 18:07, ydziO pisze:
Czy chodzi o zasłonięcie czymś czarnej dziury, czy czegoś czarną dziurą?

WM

Unknown

Właśnie. Zdefiniujmy czy mówimy o tym samym.
Mnie chodziło o sytuację kiedy CD "zasłania".
Przy zasłonięciu cymś CD nie ma soczewkiwania.

WM

W dniu 2022-04-27 o 13:02, ydziO pisze:
Tak wygląda symulacja przejścia czarnej dziury na tle galaktyki.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Soczewkowanie_grawitacyjne#/media/Plik:Black_hole_lensing_web.gif
Wniosek:
Możemy zasłonić czarną dziurę czymś z przodu, ale i tak to co jest za
nią może być widoczne.
Chyba, że to co ją zasłania jest dużo bliżej nas niż niej.

WM

Unknown

Znam zjawisko soczewkowania ale to co pokazujesz to jest powiedzmy
zaćmienie galaktyki.
Zaćmienie słsłońca jest wtedy kiedy księżyc przechodzi pomiędzy ziemią a
słońcem. Analogicznie zaćmienie CD było by wtedy kiedy jakiś obiekt
zasłoniłby ją przechodząc pomiędzy nią a nami. A symulacja pokazuje to
kiedy CD przechodzi na tle galaktyki. Więc to nie jest zaćmienie CD.

WM

Masz rację, ale ja miałem na myśli coś innego.
Mnie chodziło o sytuację, gdy księżyc jest między obserwatorem i CD, za
którą jest jeszcze gwiazda.

Księżyc zasłania CD, ale czasem może być widoczna gwiazda, która jest za CD.

WM

Unknown

A to tak. Tak to racja. No to się źle zrozumieliśmy.