Wylaczaja SETI

Stanislaw Sidor

Zanosilo sie na to od dawna, ale teraz stalo sie faktem - ogromna, nowiutka
instalacja radioteleskopow nie ma za co dzialac.
Co ciekawe, darczyncami SETI sa TYLKO Amerykanie!
Czyzby w innych nacjach trzezwiej patrzono na zycie albo tez cechowal j
mniejszy romantyzm poznawczy?
---
Kiedy półtora roku temu odwiedziłem siedzibę SETI w Mountain View w
słonecznej Kalifornii, jeden z głównych astronomów Instytutu dr Seth Shostak
tryskał optymizmem. A jednak na mój żart, że trudno mi wyobrazić sobie obcą
cywilizację, która przetrwałaby tak długo - tysiące, dziesiątki tysięcy
lat - że dorosłaby do tego, żeby się z nami skomunikować, prawie
wybuchnął: - Wie pan, to takie europejskie podejście do sprawy, naprawdę! Wy
tam wszyscy myślicie, że ludzkość jest już na równi pochyłej. To znaczące,
że wszyscy nasi ofiarodawcy są obywatelami USA. A w żadnym z krajów
europejskich nie istnieje projekt podobny do naszego. O, przepraszam...
Włosi robili podobne badania.
[...]
Cóż, nawet bogacze i marzyciele z USA nie ryzykują jednak ponad miarę.
Szczególnie w ciężkich, kryzysowych czasach. Dotychczasowi dobrodzieje SETI
właśnie zakręcili kurek z gotówką.

Wojskowi z odsieczą?

W efekcie Instytut został zmuszony do wyłączenia nowo otwartej sieci
radioteleskopów ATA, którą ufundował Paul Allen, jeden z założycieli
Microsoftu. Szef SETI Tom Pierson napisał w tej sprawie specjalny list do
potencjalnych darczyńców: "Instalacja zostaje przełączona w stan hibernacji.
Przerywamy obserwacje, a na miejscu pozostanie tylko personel niezbędny do
zachowania jej w bezpiecznym stanie". W oczekiwaniu na lepsze czasy.

ATA, czyli Allen Telescope Array, miała być podstawowym narzędziem badawczym
astronomów z Instytutu. Jesienią 2007 r. dzięki 25 mln dol. od Paula Allena
SETI uruchomiło w Górach Kaskadowych w północnej Kalifornii 42
radioteleskopy, które splecione w sieć, zsynchronizowane niczym muzycy
grający w orkiestrze (tak w dzisiejszej radioastronomii wieloma małymi
"talerzami" zastępuje się jeden duży teleskop) obserwowały Drogę Mleczną i
inne galaktyki w oczekiwaniu na sygnał od obcych. Docelowo cała sieć miała
składać się z 350 radioteleskopów pokrywających obszar jednego hektara. Do
ukończenia budowy SETI potrzebowało jeszcze 40 mln dol.

Więcej...
http://wyborcza.pl/1,75476,9525538,Nie_dzwon_juz__E_T_.html#ixzz1LDQ2CfK5

---

Mozna tez zapytac - SETI oferowalo efekty w gora 20 lat poszukiwac i co? I
nic!!!
Oznacz taki rezultat tylko tyle, ze nasze zalozenia co do ETI sa bladne.

--
(STS)
Smiech, panowie, jest argumentem idiotow

Adam Przybyla

In pl.sci.kosmos Stanislaw Sidor <sts_n...@uranos.eu.org> wrote:
> [...]
> nic!!!
> Oznacz taki rezultat tylko tyle, ze nasze zalozenia co do ETI sa bladne.
... nie gadaj, bez seti nie posunelyby sie tak do przodu badania
nad algorytmami do przetwazania rozproszonego tak skutecznie wykorzystywane
wspolczesnie w badaniach naukowych i w celach militarnych. Z powazaniem
Adam Przybyla

Stanislaw Sidor

Użytkownik "Adam Przybyla" <ad...@rybnik.pl> napisał w wiadomości

Ja o SETI, a nie o Linuksie.
Rezultaty programu SETI sa nadal zerowe.

J.F.

On Mon, 2 May 2011 19:08:25 +0200, Stanislaw Sidor wrote:
>Zanosilo sie na to od dawna, ale teraz stalo sie faktem - ogromna, nowiutka
>instalacja radioteleskopow nie ma za co dzialac.

No bo w rownaniu Drake nie uwzgledniono jednego czynnika: po 100
latach cywilizacja rezygnuje z duzych nadajnikow, przechodzi na siec
nadajnikow malej mocy z widmem rozproszonym. :-)

J.

Stanislaw Sidor

Uzytkownik "J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci

Ale radary sledzace grozne kamole i sprzet n-pla w kosmosie nadal dzialaja i
widoczne sa na minimum 100 ly :)

A.L.

<sts_n...@uranos.eu.org> wrote:

>Zanosilo sie na to od dawna, ale teraz stalo sie faktem - ogromna, nowiutka
>instalacja radioteleskopow nie ma za co dzialac.

I cale szczescie. Najbardziej kretynski i pseudonaukowy projekt

A.L.

Stanislaw Sidor

Uzytkownik "A.L." <lew...@aol.com> napisal w wiadomosci

Kretynski - moze (rzecz gustow), ale nie pseudonaukowy.
Wszelkie warunki naukowosci projekt spelnial.

A.L.

On Tue, 3 May 2011 17:09:06 +0200, "Stanislaw Sidor"
<sts_n...@uranos.eu.org> wrote:

>Uzytkownik "A.L." <lew...@aol.com> napisal w wiadomosci

>Kretynski - moze (rzecz gustow), ale nie pseudonaukowy.
>Wszelkie warunki naukowosci projekt spelnial.

Jakie warunki?... czy badanei rozdzkarstwa to tez bedzie projekt
naukowy i kiedy?

A.L.

Stanislaw Sidor

Uzytkownik "A.L." <lew...@aol.com> napisal w wiadomosci

1. Istnieje teoria powstawania zycia we Wszechswiecie
2. Teoria ta jest niesprzeczna z aktualnym staniem nauki
3. Jest ona falsyfikowalna
4. Wystarczy tylko empirycznie ja potwierdzic lub okreslic parametry co do
prawdopodobienstwa powstawania zycia.

Co do rozdzkarstwa - nie istnieje naukowa teoria tlumaczaca te zjawiska,
wiec badanie rozdzkarstwa nie ma poki co charakteru naukowego.

J.F.

On Tue, 03 May 2011 10:52:50 -0500, A.L. wrote:

>Jakie warunki?... czy badanei rozdzkarstwa to tez bedzie projekt
>naukowy i kiedy?

Ale przeciez to nie rozdzkarstwo. Konkretne poszukiwania, opracowanie
metod - jakos nie negujesz przeciez calej astronomii, a to w sumie
podobne.

A rozdzkarstwo ? Czemu nie, swietny temat na badania.
W dwoch etapach - najpierw sprawdzic paru rozdzkarzy czy faktycznie
prezentuja jakies umiejetnosci, potem mozna sie ewentualnie zajac
badaniem tych umiejetnosci.

J.

Stanislaw Sidor

> [...]
> W dwoch etapach - najpierw sprawdzic paru rozdzkarzy czy faktycznie
> prezentuja jakies umiejetnosci, potem mozna sie ewentualnie zajac

Tylko nie nazywac tego "rozdzkarstwem" poki nie wiedomo, co to jest :)))

BTW, w latach 60 XX wieku robiono przeciez mnostwo badan nad telepatia
(karty Zenera itp. instrumenty), wsadzano gosci do okretow podwodnych, do
glebokich kopaln i zajmowala sie tym spora grupa NAUKOWCOW, a nie
szarlatanow.

J.F.

On Mon, 2 May 2011 22:30:44 +0200, Stanislaw Sidor wrote:
>Uzytkownik "J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci

>Ale radary sledzace grozne kamole i sprzet n-pla w kosmosie nadal dzialaja i
>widoczne sa na minimum 100 ly :)

Niekoniecznie, bo po 80 latach rozwoju radia cywilizacja odkrywa
technologie stealth, i zaczyna tez przestawiac sie na rozproszone
radary :-)

A po 110 latach ropa im sie konczy i wylaczaja te wielkie radary :-)

J.

Stanislaw Sidor

Uzytkownik "J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci

A kto dzis stosuje technologie stealth?
Tylko Amerykanie, a Rosjanie jakos nie widza w tym sensu - dla nich gdzies
indziej lezy granica "nie wykrywalnosci".

> A po 110 latach ropa im sie konczy i wylaczaja te wielkie radary :-)

Nie wylacza - pozostana reaktory jadrowe, RTG i fotowoltaika o sprawnosci
pewnie ponad 50%.

A.L.

On Tue, 3 May 2011 18:18:06 +0200, "Stanislaw Sidor"
<sts_n...@uranos.eu.org> wrote:

>Uzy

>1. Istnieje teoria powstawania zycia we Wszechswiecie
>2. Teoria ta jest niesprzeczna z aktualnym staniem nauki
>3. Jest ona falsyfikowalna

Jak jest falsyfikowalna?...

A.L.

A.L.

On Tue, 3 May 2011 18:37:40 +0200, "Stanislaw Sidor"
<sts_n...@uranos.eu.org> wrote:

> [...]
>(karty Zenera itp. instrumenty), wsadzano gosci do okretow podwodnych, do
>glebokich kopaln i zajmowala sie tym spora grupa NAUKOWCOW, a nie

Czy przypadkiem "naukowosci" naukowca nei nalezy oceniac po dyplomi i
miejscu zatrudnienia a po tym czym sie zajmuje?

A.L.

Stanislaw Sidor

Uzytkownik "A.L." <lew...@aol.com> napisal w wiadomosci

Nawiazemy kontakt albo nie.
Odkryjemy pozaziemska komorke albo istote zywa, albo nie.

Z kazdym nowym negatywnym wynikiem coraz bardziej zmiejszamy wspolczynnik
prawdopodobienstwa powstania zycia pozaziemskiego (inteligentnego w
przypadku SETI).

Nie widze w tym niczego paranaukowego.

Podobnie np. poszukuje sie czastek elementarnych przewidywanych przez rozne
teorie - np. slawnego bozonu Higgsa. Albo sie go znajdzie (i Model
Standardowy jest OK), abo sie nie znajdzie i wtedy MS ma klopot.

Przy zalozeniach z lat 60 XX wieku odnosnie rozpowszechnienia zycia
inteligentnego w Galaktyce widzimy dzis, ze cos jest z nimi nie tak albo z
wspolczynniki rownania Drake'a sa diametrialne rozne od przyjetych.
To tak, jakby nie znalezc jakiejsc czastki w przewidywanym zakresie energii.

SETI nie jest wiec projektem pozanaukowym.

Stanislaw Sidor

Uzytkownik "A.L." <lew...@aol.com> napisal w wiadomosci

Naukowosc ocenia sie glownie po tym, czym sie delikwent zajmuje.
Zajmujacy sie SETI zajmuja sie dobrze uwarunkowanym projektem naukowym.
Ci od telepatii - sa na granicy. Moga najwyzej zebrac empirie w sposob
przyjety w badaniach naukowych, a ocene i teorie zostawic potomnym, gdy ktos
zajwisko wyjasni (o ile ktos wykaze empirycznie, ze zachodzi).

J.F.

On Tue, 3 May 2011 18:51:11 +0200, Stanislaw Sidor wrote:
> [...]
>Tylko Amerykanie, a Rosjanie jakos nie widza w tym sensu - dla nich gdzies
>indziej lezy granica "nie wykrywalnosci".

Wystarczy ze Amerykanie - i juz Rosjanie, Chinczycy i cala reszta musi
myslec nad lepszymi radarami :-)

>Nie wylacza - pozostana reaktory jadrowe, RTG i fotowoltaika o sprawnosci
>pewnie ponad 50%.

Ale jak energii zacznie brakowac, to sie niepotrzebne glupoty wylaczy
w piewszej kolejnosci. No bo po co ci wiedziec ze cie kamol trafi :-)

J.

Stanislaw Sidor

Uzytkownik "J.F." <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci

Energii slonecznej nie zabraknie - zwlaszcza dla celow wojskowych. :)
A kamol z nieba rzecz wazna. Mozna w celach wojennych i religijnych
zastosowac.

A.L.

On Tue, 3 May 2011 19:53:45 +0200, "Stanislaw Sidor"
<sts_n...@uranos.eu.org> wrote:

>Uzytkownik "A.L." <lew...@aol.com> napisal w wiadomosci

>Nawiazemy kontakt albo nie.
>Odkryjemy pozaziemska komorke albo istote zywa, albo nie.

Co to znaczy "nie"?... Po 10 latach czekania? Po 100 latach czekania?
Po 1000 latach czekania? To zaden dowod i zadna falsyfikacja

A.L.

A.L.

On Tue, 3 May 2011 19:57:05 +0200, "Stanislaw Sidor"
<sts_n...@uranos.eu.org> wrote:

>Uzytkownik "A.L." <lew...@aol.com> napisal w wiadomosci

>Naukowosc ocenia sie glownie po tym, czym sie delikwent zajmuje.
>Zajmujacy sie SETI zajmuja sie dobrze uwarunkowanym projektem naukowym.

Jak dla mnie, to zaden projekt naukowy, bo z niego zupelnie nic nie
wynika.

A.L.

Stanislaw Sidor

Uzytkownik "A.L." <lew...@aol.com> napisal w wiadomosci

"Falsyfikacja" oznacza tu POTENCJALNA mozliwosc rozstrzygniecia. To
fundamentalna zasada kazdej teorii NAUKOWEJ.
Moze za 100 lat a moze za 100 tysiecy ... ale jest podana poprawna metoda,
aby sie o tym przekonac.

Wiele teorii kosmologicznych tez jest falsyfikowalne w taki sposob, ze
technicznie ludzkosc to przerasta, ale nie przestaja one byc teorie
naukowymi tylko z powodu braku technicznych mozliwosci zbudowania aparatury
dla eksperymentu.

Niefalsyfikowalna zas teoria bylaby np. taka, ktora przewiduje istnienie
nadswietlnych czastek, ktore NIE oddzialuja z nasza energio-materia, czyli
nie jest ona empirycznie falsyfikowalna.
Ot, po prostu ktos zmajstrowal teorie, ale nie ma jak jej potwierdzic, bo w
zalozeniach juz stoi, ze sie nie da.

Stanislaw Sidor

Uzytkownik "A.L." <lew...@aol.com> napisal w wiadomosci

A co ma z projektu naukowego wynikac? Tylko rezultaty zgodne z
oczekiwaniami, z obowiazujaca teoria?

Maciek PӀiѕzка

A. L. wrote:

> Jak dla mnie, to zaden projekt naukowy, bo z niego zupelnie nic nie
> wynika.

Wiesz był taki gościu co to przez 10 lat ustawial szkiełka na kawałku deski.
Wariat, panie, normalnie sfiksował gościu tak mocno, ze nie wiedział którymi
drzwiami wyjsć (a i tak mu się zawsze udawało, bez względu które wybrał)

Czasem trudno odróżnić

A.L.

On Tue, 3 May 2011 22:27:58 +0200, "Stanislaw Sidor"
<sts_n...@uranos.eu.org> wrote:

> [...]
>fundamentalna zasada kazdej teorii NAUKOWEJ.
>Moze za 100 lat a moze za 100 tysiecy ... ale jest podana poprawna metoda,

To nie ejst poprawna metoda. Roznei dobrze ta sama metoda mozna badac
istnienie krasnoludkow lub dziwozon.

A.L.

Stanislaw Sidor

Uzytkownik "A.L." <lew...@aol.com> napisal w wiadomosci

Nie mozna - bo nie ma naukowych podstaw do nadania cech krasnolodkow i
dziwozon, wiec nie istnieje metoda potwierdzajaca ich istnienie.

Odebranie zas z odleglosci np. 100 ly kodowanej binarnie informacji na fali
21 cm zawierajacej np. ciag liczb pierwszych czy rownania pitagorejskie,
stanowi silne przeslanie, ze transmisja ta nie jest dzielem przypadku, a
pochodzi od pozaziemskiej inteligencji.

Oczywiscie, gdyby wyladowali przez Bialym Domem i przywitali sie z
przezydentem Obama byloby lepsze.

Delfino Delphis

Stanislaw Sidor wrote:

> Co do rozdzkarstwa - nie istnieje naukowa teoria tlumaczaca te zjawiska,
> wiec badanie rozdzkarstwa nie ma poki co charakteru naukowego.

Zahaczasz o filozofię nauki. Co było pierwsze jajko, czy kura? Najpierw ma
być empiria, czy teoria?

Delfino Delphis

Stanislaw Sidor wrote:

> [...]
>
> Z kazdym nowym negatywnym wynikiem coraz bardziej zmiejszamy wspolczynnik
> prawdopodobienstwa powstania zycia pozaziemskiego (inteligentnego w

To nie jest falsyfikowalność w sensie Poppera. Teoria musi być
falsyfikowalna jednym konkretnym pomiarem. Im łatwiej ją sfalsyfikować, tym
lepiej.

Marcin N

Użytkownik "Stanislaw Sidor" napisał w wiadomości grup

[...]

=================

Co stoi na przeszkodzie, żeby jakiś inny milioner-romantyk fundnął brakujące
40 mln $? Nie na takie rzeczy krezusi wywalają kasę.
Tu chyba nie chodzi o pieniądze.

Stanislaw Sidor

Użytkownik "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał w wiadomości

A o co innego chodzi?
Ktos zabronil szukac ETI?

Konrad Kołak

A.L. napisał:

> Jakie warunki?... czy badanei rozdzkarstwa to tez bedzie projekt
> naukowy i kiedy?

Były naukowe badania różdżkarstwa. Wykazały, że jest różdżkarstwo
nieskuteczne. Nie temat jest ważny lecz metoda :-)

--
- Konrad Kołak

Cokolwiek robisz skup sie na tym.

Konrad Kołak

A.L. napisał:

> Czy przypadkiem "naukowosci" naukowca nei nalezy oceniac po dyplomi i
> miejscu zatrudnienia a po tym czym sie zajmuje?

"Naukowość" ocenia się po metodologii.

Slawek Kotynski

A.L. wrote:
> czy badanei rozdzkarstwa to tez bedzie projekt
> naukowy i kiedy?

nie "będzie", a "był" :)
Patrz "Eksperyment monachijski"
http://pl.wikipedia.org/wiki/Radiestezja

--
mjk
Nie pisz na smie...@askar.com.pl - to pułapka

Stanislaw Sidor

Newsuser Slawek Kotynski (smie...@askar.com.pl) wrote:

> nie "będzie", a "był" :)
> Patrz "Eksperyment monachijski"
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Radiestezja

Badano jedynie statystyke zjawiska, a krytyka byla bezlitosna i na lamach
twardego ezoterycznego czasopisma ;)
---
Istnieje krytyka eksperymentu monachijskiego ze strony środowiska
radiestetów. Formę przeprowadzenia testu krytykuje m.in. zawodowy
radiesteta, Stefan Siudalski, na łamach serwisu ezoterycznego[14].
---

--
(STS)

Slawek Kotynski

Stanislaw Sidor wrote:

> Badano jedynie statystyke zjawiska,

Co tu znaczy "jedynie"? Też zdałeś maturę bez
konieczności nauczenia się rachunku prawdopodobieństwa?

> a krytyka byla bezlitosna i na
> lamach twardego ezoterycznego czasopisma ;)

No tak, tak... a Randi to wróg ludzkości numer jeden :)

Stanislaw Sidor

Newsuser Slawek Kotynski (smie...@askar.com.pl) wrote:

> Co tu znaczy "jedynie"? Też zdałeś maturę bez
> konieczności nauczenia się rachunku prawdopodobieństwa?

Statystyka to taka tylko nieco powazniejsza hochsztaplerka quasimatemetyczna
z uznaniowo przyjetymi poziomami ufnosci, ktora uprawiaja ludzie
nienawidzacy analizy matematycznej :)
A czy zdalem mature - ciezko przypomniec sobie, ale chyba tak, tyle, ze za
komuny, wiec nie liczy sie, bo matematyka byla wowczas upolityczniona i
panowal rezim komunistyczny :P

> No tak, tak... a Randi to wróg ludzkości numer jeden :)

Prestidigitator definicyjny po prostu (z francuskiego prestidigitateur,
preste - szybki, doigt - palec) :>

--
(STS)

Wiktor

On 3 Maj, 16:56, A.L. <lewa...@aol.com> wrote:

> I cale szczescie. Najbardziej kretynski i pseudonaukowy projekt
>
> A.L.

Napewno kretyński i pseudonaukowy. Zastanawiam się czy "najbardziej".
Pozdrawiam
Wiktor

Kmicic

W dniu 2011-05-02 20:05, Stanislaw Sidor pisze:

> Ja o SETI, a nie o Linuksie.
> Rezultaty programu SETI sa nadal zerowe.

Cała ta nauka to w ogóle jakaś ściema, nie lepiej siedzieć przed
telewizorem i wpierdalać ziemniaki ze skwarkami ?
No bo skąd ten Linux się wziął, normalny zjadacz chleba go chyba nie
wymyślił ?
--
Hej kto szlachta - za Kmicicem, hajda na Wołmontowicze

Kmicic

W dniu 2011-05-03 21:50, Stanislaw Sidor pisze:

> Energii slonecznej nie zabraknie - zwlaszcza dla celow wojskowych. :)
> A kamol z nieba rzecz wazna. Mozna w celach wojennych i religijnych
> zastosowac.

Albo złapać w siatkę, ludzikom powiedzieć że system obrony
przeciwmeteorytowej działa sprawnie, postraszyć coby było gdyby, a
minerały zbadać, przetopić i sprzedać - i już jest kasa na dalsze badania.

Adam Przybyla

In pl.sci.kosmos Kmicic <marcin....@gazeta.pl> wrote:

> [...]
> telewizorem i wpierdalać ziemniaki ze skwarkami ?
> No bo skąd ten Linux się wziął, normalny zjadacz chleba go chyba nie
... jak to zerowe wyniki seti? Dzieki doswiadczeniom z SETI mamy
systemy przetwarzania na skale calego globu;-) Niewazne co licza;-) Z powazaniem
Adam Przybyla

Kmicic

W dniu 2012-05-04 12:35, Adam Przybyla pisze:
To taka ironia była :-) Przecież każdy poważny człowiek wie, że
nadrzędnym celem ludzkości jest poszerzanie wiedzy przez badania naukowe
i obserwacje. Po co ? Nie wiadomo, może nie ma to większego sensu, ale
na pewno jest ciekawe nawet dla Neandertalczyków z Australii.
Ja żałuje tylko, że nie mogę się sklonować i chłonąć tej wiedzy z wielu
źródeł jednocześnie - to by dopiero była jazda :-)

Adam Przybyla

... eee, jak to po co? Zawsze cos nowego wymysla a to nowe bomby
a to lekarstow na zdrowe kosci:
http://www.asc-csa.gc.ca/eng/iss/benefits_02_boneLoss.asp ;-)
Z powazaniem
Adam Przybyla

Stanislaw Sidor

Użytkownik "Kmicic" napisał w wiadomości grup

> [...]
>telewizorem i wpierdalać ziemniaki ze skwarkami ?
>No bo skąd ten Linux się wziął, normalny zjadacz chleba go chyba nie

Ja o SETI, a nie o Linuksie.

--
(STS)
Kot składa się z futra, kota właściwego i podzespołu mruczącego.