Pompa Ciepła Peltiera 15kW - Kto robił termopary z różnych drutów i generowały napięcie, gdy zlacza umieszczone w temp lodu a drugie w wodzie 100 C

a a

Oct 21, 2021, 7:56:57 PMOct 21
Czy kto robił termopary z różnych drutów i generowały napięcie, gdy zlacza umieszczone w temp lodu a drugie w wodzie 100 C

Interesuje mnie Pompa Ciepla Peltiera 15kW
ale pracująca w funkcji grzania a nie chłodzenia
Dlatego szukam takich termopar, które zasilane wygenerują delta T i temperature strony zimnej poniżej -20C

Standardowe ogniwa Peltiera z lodówek samochodowych
produkują -10C po stronie zimnej ( wnętrze lodówki) albo mniej
a dodatkowo plastikowa lodówka ma słąba izolację i chłodzi, ale malo efektywnie.

Sa juz na rynku gotowe ogniwa Peltiera, łączone po 4 x 70W czyli 280W
i z radiatorami i wiatrakami
ale do grzania potrzebuję odprowadzania ciepła z użyciem heat pipes, aby dalej grzac wodę
a strona zimna będzie na dworze, na mrozie

i chcę sprawdzić sprawnośc gdy strona zimna schłodzona do -10C zostanie ogrzana o 10 st.C czyli do temp 0 st. C

Zenek Kapelinder

Oct 22, 2021, 5:25:03 AMOct 22
Grzałkę soniczną zbuduj. COP powyżej 8. Wymyślił Polak. Działało ale usprawniał i tajemnice zabrał do grobu.

a a

Oct 22, 2021, 6:16:27 AMOct 22
no jest opis w internecie
https://www.bing.com/search?q=Grza%C5%82ka+soniczna&form=QBLH&sp=-1&pq=grza%C5%82ka+soniczna&sc=1-16&qs=n&sk=

Ale przecież sa lutownice soniczne, czyli ultradźwiękowe od lat.

A Pompa Ciepła Peltiera to żadna nowość, bo jest znana od kilkudziesięciu lat i sprawność 300% dotyczy sprawności pompy ciepła i takie współczynnik osiągaja sprężarkowe pompy ciepła, oferowane na rynku,
czyli nie to nie jest temat nazywany "overunity"

Ale ogniwa Peltiera przez lata były używane do chłodzenia, np. w lodówkach samochodowych, bo energia była tania
a dzisiaj energia elektryczna znacznie podejrzała i opłaca się używać ogniwa Peltiera do grzania, w funkcji pompy ciepla

Ogniwa umieszczamy na ścianie domu, na zewnątrz, stroną zimną na zewnątrz

Radiator do stronie zimnej, aby zwiększyć aktrywna powierzchnię + plus wiatrak aby nawiewał powietrze o temperaturze 10 st C wiekszej niz temperatura pracy strony zimnej Peltiera

Są Peltiery, które mrożą do -60 st C, czyli powietrze o temperaturze -30 st C będzie je ogrzewało bo delta T to 30C

No i są Peltiery wysokotemperaturowe, których strona gorąca grzeje się do 90C

Może się nie uda zbudować takiego Peltiera, jednowarstwowego, z uwagi na deltę T
ale panele Peltiera się stackuje, czyli skleja kilka warstw i wtedy delta T się dodaje

Ogniwa Peltiera są tanie, dostępne dla każdego o mocy 50-70W za kilka dolarów
czyli każdy może je testować w domu
Zasilanie 12V jest bezpieczne i też łatwo dostępne

A dodatkowo tanie radiatory od procesorów z peceta czy laptopa i z wentylatorami na 12V

Czyli wszystko w domu i tanie do testów, nawet jutro.

A grzalka soniczna to inna inszosć
Grzanie wody nie jest problemem gdy kolektory solarne są tanie i grzeją wodę od słonca od lat i to grzeją 100-200 litrów gorącej wody c odziennie.

Problem z ogrzewaniem domu pojawia się zimą, podczas mroźnych nocy.
Słońc e wyłączone, mrozy -20C i trzeba czymś grzac i to skutecznie i oszc zędnie.

Solary wtedy nie działają
i wynaleziono pompy ciepła, także monoblocki
Ale one mają sprawność nawet 300% ale gdy na dworze 10-15C
a gdy mróz -10C to sprawność spada do 1, czyli tyle samo zuzywają energii elektrycznej na zasilanie spręzarki, ile energii generują, w przeliczeniu na elektryczną

I tutaj jest miejsce dla POmp Ciepłą Peltiera, gdyż one mają temperaturę pracy zimnej strony nawet dochodząca do -60C, czyli znacznie poniżej tem peratury podczas mreoźnej nocy.

I wtedy Pompa Ciepła Peltiera będzie jeszcze działąc, a pompa ciepła spężarkowa będzie generować straty

WM

Oct 22, 2021, 7:06:22 AMOct 22
Pompa cieplna sprężarkowa, może działać w różnych warunkach temperaturowych.
Tworzy się układy kaskadowe, złożone z kilku stopni, w których każdy ma dobrany, odpowiedni do temperatur, czynnik chłodniczy.

Są dostępne lodówki termoelektryczne z funkcją grzania.
https://tooles.pl/lodowka-turystyczna-elektryczna-z-funkcja-grzania-26l-12-230v-lcd-geko-dom17
Nie mają one osobnej grzałki, tylko stosuje się zmianę kierunku przepływu prądu, przez moduły termoelektryczne.
Przy zapotrzebowaniu na duże moce cieplne, takie rozwiązanie staje się zbyt kosztowne.

Zenek Kapelinder

Oct 22, 2021, 8:21:53 AMOct 22
piątek, 22 października 2021 o 12:16:27 UTC+2 mant...@gmail.com napisał(a):
Bardzo się cieszę że w końcu zajmujesz się jakaś pracą twórczą. Rób i wszystko opisuj. Wszyscy ci kibicujemy. A ci co wkładają ci w szprychy kije jeszcze będą się wstydzili. Kiedy zaczynasz?

J.F.

Oct 22, 2021, 8:42:37 AMOct 22
Użytkownik "a a" napisał w wiadomości grup
On Friday, 22 October 2021 at 11:25:03 UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:
> piątek, 22 października 2021 o 01:56:57 UTC+2 mant...@gmail.com

[...]
> [...]

>Ale ogniwa Peltiera przez lata były używane do chłodzenia, np. w
>lodówkach samochodowych, bo energia była tania

Uzywane byly glownie z uwagi na koszt, wage i rozmiary lodowki z
kompresorem.
Ot, takie tanie gówno, ledwo chlodzi, ale w samochodzie jakos daje
rade, a spalanie nie rosnie, bo moc mala.

Co prawda sa nieduze lodowki absorpcyjne ... ale widac tez za drogie.

>a dzisiaj energia elektryczna znacznie podejrzała i opłaca się używać
>ogniwa Peltiera do grzania, w funkcji pompy ciepla

No wlasnie ciagle sie nie oplaca.
Za mala efektywnosc, 300% nie osiagniesz, chyba nawet 30%, tzn 130%
nie osiagniesz.

> [...]

>delta T się dodaje

>Ogniwa Peltiera są tanie, dostępne dla każdego o mocy 50-70W za kilka

A ty chcesz 15kW, wtedy juz nie jest tak tanio, a znikoma efektywnosc
zabija pomysl.

> [...]

>temperaturę pracy zimnej strony nawet dochodząca do -60C, czyli
>znacznie poniżej tem peratury podczas mreoźnej nocy.

Jest, tylko ze to sie trzeba bawic w naukowca, ktory wynajdze Peltiera
o efektywnosci choc 200%.

Na razie nikt takich nie wynalazl.

Ciekawym pomyslem moga byc za to "Stirling cooler", szczegolnie w
jakies wersji beztarciowej.

J.

Zenek Kapelinder

Oct 22, 2021, 10:32:30 AMOct 22
Zachowujesz się jak byś zjadł wszystkie rozumy. Żadnej z rzeczy o której kolega napisał i chce coś robić nigdy nie zrobiłeś ani nie próbowałeś robić. Jest wielce prawdopodobne że gołego ogniwa Peltiera w ręku nie miałeś. Zrobiłeś kiedyś silnik stirlinga? Na pewno nie. Zachowujesz się jak naukowcy co stwierdzili że Bąk nie może latać. A Bąk o tym nie wie i lata aż milo popatrzeć. Wiesz dlaczego silnik Stirlinga wyparł spalinowy wewnętrznego spalania? Bo ma sprawność jednocyfrową i do tego bliższą 5 niż 10%. Powtarzając za artysta. i jeszcze inni, niektórzy, wtykają mu szpilki. To nie ludzie, to wilki!

J.F

Oct 22, 2021, 1:30:53 PMOct 22
On Fri, 22 Oct 2021 07:32:29 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
[...]
> [...]
> której kolega napisał i chce coś robić nigdy nie zrobiłeś ani nie
> próbowałeś robić. Jest wielce prawdopodobne że gołego ogniwa

Nie trzeba miec w rekach, wystarczy poczytac fachowe opinie :-)
Tudziez dane techniczne, zeby zweryfikowac te opinie.

Podeslij linka do danych technicznych ogniwa/baterii, ktora miales w
rekach :-P

> Zrobiłeś kiedyś silnik stirlinga? Na pewno nie.

Nie trzeba zrobic, wystarczy obejrzec na youtube :-)

> [...]
> dlaczego silnik Stirlinga wyparł spalinowy wewnętrznego spalania?
> Bo ma sprawność jednocyfrową i do tego bliższą 5 niż 10%.

Tak napisales, ze nie bardzo wiem co wyparło co.
No ale wiemy co jezdzi w samochodach :-)

Ale zeby napisac, ze silnik Stirlinga zostal wyparty .. on nigdy nie
byl popularny.

Ale "Stirling cooler" sa w uzyciu.
Widac maja zalety ... choc sprawnosc niekoniecznie do nich nalezy,
skoro nie sa powszechnie uzywane.

P.S.
https://www.nasa.gov/feature/glenn/2020/stirling-convertor-sets-14-year-continuous-operation-milestone

ale jaka wyciagneli sprawnosc, to musisz sie sam doszukac.

PPS. 14 lat w laboratorium pracuje, a w kosmos nie polecial ...

> Powtarzając za artysta. i jeszcze inni, niektórzy, wtykają mu
> szpilki. To nie ludzie, to wilki!

Po prostu uswiadamim koledze jak sie sprawy maja, i zeby takiej pompy
ciepla Peltiera nie szukal.
Moze za 10 lat ...

J.

Zenek Kapelinder

Oct 22, 2021, 5:02:48 PMOct 22
Jesteś pewny że chce tego uświadamiania? Może w dobre rady jest zaopatrzony do dziewięćdziesiątego roku życia.

Marcin Debowski

Oct 23, 2021, 3:31:44 AMOct 23
On 2021-10-22, J.F. <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
> rade, a spalanie nie rosnie, bo moc mala.
>
> Co prawda sa nieduze lodowki absorpcyjne ... ale widac tez za drogie.

Dobrym przykładem są domowe maszynki do robienia lodów. Są zasadniczo
albo małej pojemności (<1l, z grubsza) na ogniwach Peltiera, i
kompresorowe >1.5l. Nie spotkałem się z takimi maszynkami na ogniwach
Peltiera dla większych pojemności. Kompresorowe są 3-6x droższe.

--
Marcin

J.F.

Oct 23, 2021, 7:58:52 AMOct 23
>Jesteś pewny że chce tego uświadamiania? Może w dobre rady jest
>zaopatrzony do dziewięćdziesiątego roku życia.

Czuje sie w obowiazku.
Prosi o rade, wiec radze :-)

J.

Zenek Kapelinder

Oct 23, 2021, 8:10:47 AMOct 23
Raczej udowadniasz że nie ma racji chociaż sam nigdy nic takiego nie zrobiłeś. Uważam że moja postawa jest lepsza. Doświadczenie jest miarą poznania świata. Nie wiem kto to powiedział ale miał rację. Spróbowanie nie jest specjalnie drogie. Kilka paczek fajek. To dlaczego ja przejść obok tematu obojętnie jeśli mu się podoba. Będę mu kibicował a jak by zapomniał złożyć relacje to będę się uprzejmie przypominał.

Astralny Rębajło

Oct 23, 2021, 12:15:55 PMOct 23
Marcin Debowski napisał(a):
> Kompresorowe są 3-6x droższe.

Zależy od sposobu liczenia.
W PLNach pewnie tak, w przemyśle liczą pewnie
ile watów idzie na schłodzenie, albo ile da się wyciągnąć
pijendzów w przeliczeniu na 1 Wat pochłoniętej/przetransferowanej energii,
albo jeszcze inaczej, ile pijendzów zarobią wydając xx PLN
i kiedy chłodnia/maszyna się zwróci.

Astralny Rębajło

Oct 23, 2021, 12:23:05 PMOct 23
mant...@gmail.com napisał(a):
> Czy kto robił termopary z różnych drutów i generowały napięcie

Przewodność cieplna peltiera jest jego zaletą w czasie pracy,
wadą w czasie spoczynku. Konwencjonalne rozwiązania
nie mają tych wad.

J.F.

Oct 23, 2021, 12:58:28 PMOct 23
sobota, 23 października 2021 o 13:58:52 UTC+2 J.F. napisał(a):

> [...]
>świata.
>Nie wiem kto to powiedział ale miał rację.

Inni juz zrobili to doswiadczenie.

>Spróbowanie nie jest specjalnie drogie. Kilka paczek fajek.
>To dlaczego ja przejść obok tematu obojętnie jeśli mu się podoba.

On pisze o 15kW ..

>Będę mu kibicował a jak by zapomniał złożyć relacje to będę się
>uprzejmie przypominał.

Przypominaj.
A na razie moze bys cos pomogl, tylko nie wiem, o co kolega pyta - czy
ktos robil samodzielnie termopary?
Czy jak sie zachowuja fabryczne w podanych temperaturach?

A moze mu podeslesz namiar na wysokosprawne elementy, albo na taka
pompe Peltiera pare kW :-)

Ja to mam ochote sprobowac generatora termoelektrycznego, ale na
metalach.
I sprawdzic, czy one naprawde takie kiepskie.

Tylko jakie metale dobrac i jak pospawac np aluminium z miedzia?

a moze
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zjawisko_Seebecka

Kobalt z zelazem?
Tylko skad wziac drut kobaltowy i żelazny, z mozliwie czystego zelaza.

A moze jednak nie warto robic, tylko kupic malego Peltiera ? :-)

Albo od razu piecyk Biolite ..

J.

Zenek Kapelinder

Oct 23, 2021, 1:12:40 PMOct 23
https://nowinky.pl/drut-kobaltowy-4n-co-string-wysoka-czystosc-99-99-dla-elementu-r-d-srednica-metalu-0-3-3-0mm-dlugosc-1000mm/
Znalazłem ci kobaltowy. Żelazny znajdź sobie sam. Żebys nie mógł zrobić proponuje ci drut że skandu. Lepszy będzie niż kobaltowy no i kobaltowy już wiesz gdzie kupić. A przy drucie że skandu będziesz miał wykręt że nawet ty mistrz wyszukiwania nie możesz znaleźć drutu że skandu.

Marcin Debowski

Oct 26, 2021, 12:13:19 AMOct 26
To było o domowych maszynkach do kręcenia lodów.

--
Marcin