Punkt podparcia

PD

Jan 20, 2024, 3:26:39 AMJan 20

Cześć,

Jest zima i jest zimno, więc człowiek na spokojnie cały czas pali i
planuje, co i jak zrobi na działce gdy się zima skończy. Mam na tapecie
taki temat - w zeszłym roku zrobiłem sobie taki dżinks do gięcia prętów.
Amatorka, pewnie szybko by się rozleciał, gdyby choć raz zadziałał. A
nie zadziałał z prostej przyczyny - nie mam na działce nic takiego do
czego można by to zamocować i nie ruszało by się to przy działaniu dużym
ramieniem. Ogólnie przydało by się coś stabilnego związanego z gruntem,
do czego można by mocować różne rzeczy, czyniąc je sobie poddanymi
brutalną siłą.

Plan jest taki, żeby zrobić jakąś stalową konstrukcję, wykopać dół,
wsadzić i zalać betonem, tak żeby wystawała i można było do niej mocować
różne pierdóły. Pomysł na konstrukcję, to 4 belki połączone kratownicą.
Ta część kratownicy która będzie w betonie, będzie też robić za
zbrojenie (wiem, że to trzeba pospawać specjalną elektrodą). Pytanie co
lepsze na belki w tej sytuacji, profil otwarty, profil zamknięty, czy po
prostu pręt? W tym jestem noga. Druga sprawa to jaki beton. Parametr pt.
odporność na ściskanie jest tu bezużyteczny, bo w naszym przypadku
będziemy mieli do czynienia raczej z udarem niż stałą siłą. Wujek google
raczej woli odpowiadać na pytanie, jak przy pomocy udaru rozwalać beton.
Pytania - jak beton na udar uodpornić, konsekwentnie unika. Jeśli
możecie coś podpowiedzieć, to będę wdzięczny. To taka wstępna koncepcja,
może ten punkt podparcia można zrobić zupełnie inaczej?

PD

Tomasz Gorbaczuk

Jan 20, 2024, 5:00:08 AMJan 20
W dniu .01.2024 o 09:26 PD <po_z...@go2.pl> pisze:
Nie masz na działce jakiejś powierzchni utwardzonej kostką brukową z
obrzeżami?
Dla takiej ręcznej giętarki do zbrojeń wystarczyłoby jakbyś to przykręcił
do obrzeża i kostki brukowej.
4 otwory fi 10 i jakieś kotwy i spokojnie utrzyma.
Jak ja byłem na Twoim etapie (też sam robiłem zbrojenia) to taką
własnoręcznie zrobioną giętarkę przymocowałem do kawałka słupa
energetycznego (ze 2 m długości w jednym kawałku), który leżał na
gruzowisku zostawionym po poprzednich właścicielach.

Jak to ma być jakaś prowizorka do pojedynczych robót (nie będziesz na tym
robił zarobkowo) i nie masz kostki to zrób kozioł z jakiś grubszych kłód
(20-30cm średnicy), dwa końce zakop w ziemi i też spokojnie się to nada.
Po dwóch, trzech latach to co w ziemi zgnije, ale wtedy już pewnie nie
będziesz potrzebował lub będziesz miał jakieś lepsze warunki.

Ja do takich prowizorek używam betonu szybkowiążącego z marketu.
Robisz dołek, wsypujesz suchy beton z worka, ubijasz i podlewasz
polewaczką. Beton jest klasy B-30, zalewny polewaczką pewnie ma z B-15 ale
i tak po związaniu jest lepszy niż z betoniarki. Worek 25kg kosztuje 10-12
zł. Po 30 min tężeje.

TG

PD

Jan 20, 2024, 10:55:11 AMJan 20

> Nie masz na działce jakiejś powierzchni utwardzonej kostką brukową z
> obrzeżami?

Nie mam, to działka ROD. Jedyne co się trzyma ziemi i nie rusza to domek :)

> [...]
> nada. Po dwóch, trzech latach to co w ziemi zgnije, ale wtedy już pewnie
> nie będziesz potrzebował lub będziesz miał jakieś lepsze warunki.

No właśnie nie chcę robić prowizorki. To nic, że nie będę na tym robił
zarobkowo. Jeśli to zrobić z pomyślunkiem to może posłużyć do wielu
rzeczy. Jak ktoś lubi majsterkować, a ja lubię, to na pewno będzie
wykorzystywane. Ot choćby temat wiertarki stołowej/kolumnowej. Można
kupić jakiś chiński badziew, który lepiej lub gorzej będzie działał.
Żeby kupić coś lepszego - no nie, nie ma warunków bo to ciężki gabaryt.
A tu proszę, mając taką sztywną konstrukcję do dyspozycji, można sobie
wyrzeźbić jakiś układ z wrzecionem i pinolą mocowany do konstrukcji, w
razie potrzeby zdejmowany, żeby przymocować giętarkę czy coś innego.

Ale z tym kozłem to fajny pomysł, na pewno gdybym potrzebował coś na
szybko, to ten pomysł by się sprawdził. Tylko że na wiosnę i tak czeka
mnie wylewanie słupków pod drewnianą wiatę. Wiata już stoi, a w zasadzie
"wisi w powietrzu" z kotwami w dołach, tylko zalać. Więc jak już mam lać
beton, to żaden problem wykopać jeden dół więcej i do niego też nalać.

> [...]
> polewaczką. Beton jest klasy B-30, zalewny polewaczką pewnie ma z B-15
> ale i tak po związaniu jest lepszy niż z betoniarki. Worek 25kg kosztuje

Nie znałem tej opcji. Dzięki. Muszę się zainteresować.

Pozdrawiam

Konrad Anikiel

Jan 21, 2024, 7:51:41 AMJan 21
Są śruby do kotwienia takie: tiny.pl/cb8vl
Nie mogę znaleźć na Allergio, ale w marketach widziałem je wielgachne, długaśne, wielkości dorosłego człowieka. Sam ich nie próbowałem, ale wyglądają solidnie.

A jak nie, to wkop kawał gotowego klocka betonowego, ja bym poszukał kilku podkładów kolejowych, w jakiejś odległości od siebie. Do tego przykręcasz jakąś konstrukcję stalową i będzie działać. Betonu w ziemię bym nie lał, bo potem będziesz klął jak trzeba będzie to usunąć za ileś lat. O, są gotowce do stawiania na gruncie i przykręcania na górze billboardów/reklam. tiny.pl/cb8bq

Robert Wańkowski

Jan 21, 2024, 1:36:30 PMJan 21
W dniu 20.01.2024 o 09:26, PD pisze:
> wykopać dół, wsadzić i zalać betonem

Ale po co? Jak to będzie dowolna płyta do której zamontujesz to toś, to
nie trzeba kotwić.
Nazwałbym ją płytą Munchhausena. ;) Nie do ruszenia do puki na niej stoisz.

Robert

Tomasz Gorbaczuk

Jan 21, 2024, 2:46:03 PMJan 21
W dniu .01.2024 o 16:55 PD <po_z...@go2.pl> pisze:

> Nie znałem tej opcji. Dzięki. Muszę się zainteresować.

Jeszcze inna opcja to bloczki betonowe.
Kupujesz 4 szt. kotwisz do nich co ci potrzeba i zasypujesz ziemią.
Jak je przysypiesz 10-20cm warstwą ziemi to będzie stabilne. W razie
rozbiórki będzie lżej/łatwiej to zdemontować niż lany beton.

TG

Adam

Jan 21, 2024, 3:08:37 PMJan 21
Dnia Sat, 20 Jan 2024 09:26:38 +0100, PD napisał(a):

> [...]
> czego można by to zamocować i nie ruszało by się to przy działaniu dużym
> ramieniem. Ogólnie przydało by się coś stabilnego związanego z gruntem,

A nie możesz zamknąć wektora sił?
Czyli "związać" jedno ramię z drugim? Jakiś łańcuch, bloczek, śruba
rzymska? Albo i tymi ręcami?

Wtedy to koromysło możesz nawet na taborecie postawć luzem i giąć dowolnie
grube druty czy pręty.

--
Pozdrawiam.

Adam

Zenek Kapelinder

Jan 21, 2024, 6:02:01 PMJan 21
Przymocuj do domku i gitary nie zawracaj.

J.F

Jan 25, 2024, 3:18:37 AMJan 25
Zalezy, jakie on tam sily zewnętrzne przewiduje.
Jesli w kierunku dolnym, to plyta da oparcie.
Przy innych będzie juz kiepsko, chyba ze płyta solidna, cięzka.
No i uwaga - plyta może się zlamac od sił/momentów.

J.

J.F

Jan 25, 2024, 11:01:54 AMJan 25
On Sun, 21 Jan 2024 15:02:00 -0800 (PST), Zenek Kapelinder wrote:

> Przymocuj do domku i gitary nie zawracaj.

A wiesz co on dokladnie chce giąc i jak?

Moze sobie ściane domku połamie ...

J.