Rozhartowanie pręta celem nawiercenia.

15 views
Skip to first unread message

A S

unread,
Oct 27, 2021, 6:24:36 AMOct 27
to
Dzien dobry,

Mam łożysko liniowe, które suwa się po stalowym pręcie fi=10mm. Muszę
ten pręt nawiercić a może i nagwintować, ale moje zwyczajne wiertła nie
są w stanie go ugryźć.

Czy mogę pręt rozhartować np. w kominku lub ognisku, nawiercić i
ponownie zahartować? Jak to najlepiej zrobić w domu? Całość będzie
minimalnie obciążona, chodzi tylko o utrzymanie kierunku ruchu czegoś
tam wzdłuż pręta. Żeby się nie zdeformował.

pozdr
--
A S

Konrad Anikiel

unread,
Oct 27, 2021, 6:34:02 AMOct 27
to
Nie wiem jak ten otwór jest usytuowany, ale to może być zły pomysł. Możesz rozważyć przypawanie nakrętki zgrzewarką? Albo wręcz przyspawanie jej TIGiem.

Zenek Kapelinder

unread,
Oct 27, 2021, 11:47:59 AMOct 27
to
Możesz bo to Twój pręt. Ale po takiej operacji nawet jak go potem zahartujesz albo i nie zahartujesz to przestanie być prętem do łożyska liniowego. Niedawno dawałem do firmy zajmującej się tylko obróbka cieplna do hartowania kilka detali. I spierdolili chociaż mieli wszystko a nawet więcej niż potrzeba do zrobienia tego co im zleciłem. A ty chcesz odpuścić w ognisku i w czym to potem chcesz hartować i po hartowaniu odpuścić. Użyj dedykowanych zakończeń do takich prętów. Jest tego sporo. Znajdziesz podpórki, obejmy itp.

Jacek

unread,
Oct 27, 2021, 3:00:53 PMOct 27
to
W dniu 27.10.2021 o 12:23, A S pisze:
> Dzien dobry,
>
> Mam łożysko liniowe, które suwa się po stalowym pręcie fi=10mm. Muszę
> ten pręt nawiercić a może i nagwintować, ale moje zwyczajne wiertła nie
> są w stanie go ugryźć.
Ja bym zainwestował w dobre wiertło. Dziś używałem zestawu Dewalt
DT70728 - wierci bardzo fajnie w stali 1.4404 i 1.4835, której "zwykłe"
wiertło nie bardzo bierze. Nie wiem, jaki chcesz gwint robić, ale jak o
jest od M5 w górę, to warto wiercić najpierw wiertłem cienkim, a potem
rozwierać na właściwą średnicę. Do wiercenia używać oleju np. Terbor,
obroty nieduże i duży nacisk.
Jacek

cef

unread,
Oct 27, 2021, 4:59:20 PMOct 27
to
W dniu 2021-10-27 o 12:23, A S pisze:
Ten pręt jest hartowany indukcyjnie i jest twardy tylko na powierzchni -
nie zahartujesz go ponownie w ten sam sposób - a i tak się wykrzywi.
Albo zainwestuj w wiertło, albo spróbuj zdjąć jakimś kamieniem na wietrarce
warstewkę 0,2 - dalej jest zwykła stal 45 czasami robimy z tego cześci -
środek jest miękki - przy wierceniu opór jest na wejściu - przy
wychodzeniu wypycha ale posuw mam maszynowy. Ręcznie to pewnie kicha jak
opór jest.

Adam

unread,
Oct 28, 2021, 6:25:27 AMOct 28
to
Można przed wierceniem położyć szlif z obu stron.


--
Pozdrawiam.

Adam
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages