ostrzenie noza

J.F

kuchennego.

Temat niedawno byl, a ja sie ciagle nie dowiedzialem -
czy po kamieniu nalezy noz przesuwac "ostrzem do przodu", czyli
niejako "ostrzyc pod ostrze",
czy ostrzem do tylu/z ostrzem.

A moze wdłuż ostrza?

Przyklady na youtube sa w obie strony.

Podobnie na szlifierce.

J.

a a

fake
długie, szerokie noże ze stali nierdzewnej z rączką drewnianą bukową kosztuja 5zl
u Chinczyka
to po co ostrzyć

J.F

On Mon, 1 Aug 2022 09:03:10 -0700 (PDT), a a wrote:

> długie, szerokie noże ze stali nierdzewnej z rączką drewnianą bukową kosztuja 5zl
> u Chinczyka
> to po co ostrzyć

Nie lubie wyrzucac rzeczy "prawie dobrych".

A te ich noze, to jak dlugo pozostaja ostre?

J.

a a

a chcesz nimi golić brode czy kroić chleb , kielbasę

Od 2 lat nie ostrzylem

Zawsze się dziwilem, dlaczego są w hurtowni tak tanie,
a nikt ich nie wykupuje
6 w kartonie za grosze
i 2 długości ostrza i szerokości ostrza
i bukowa, drewniana rączka, nitowana

i do tego jeszcze dobrej chinskiej firmy, bo jest logo na ostrzu

wytrawiona głowa byka z rogami

alojzy nieborak

J.F napisał(a):

> Przyklady na youtube sa w obie strony.

No to ostrz (na kamieniu) w obie strony tak żeby przy miękkiej stali
nie zostawały farfocle. "Pod włos" ostrzą automaty. Narzędzia typu
frez/wiertło też ostrzy się pod włos, ofkors prócz małych średnic które
ostrzone "pod włos" zaraz pękną.

Jeden nóż nie jest problemem milenijnym wymagającym poświęcania
sprawie więcej niż 5 minut.

ptoki

Szkol ostrzenia jest milyjon i kazda prawie tak dobra jak inne.
Ja ostrze na ostrzalce dwustronnej z rodzaju topex.
Ruchy skosne w stosunku do ostrza i w obie strony.
Jedna strone noza na grubej stronie, obracam ostrzalke i ostrze na drobnym.
Nastepnie odwracam noz i ostrze na grubej stronie i ponownie na drobnej.
Potem odwracam noz i te pierwsza strone ostrza poprawiam na drobnym.
Ostrzalka mokra.
Dzieki temu ze Nie zmieniam ustawienia reki nie musze sie zbytnio martwic tym ze ostrze mam ostrzone na innym koncie na grubym i cienkim.

Starcza na tydzien lub dwa. Calosc to jakies 30-60 sekund roboty. Wlacznie z wyjeciem ostrzalki i jej namoczeniu.

Jak chcesz super duper proste katy i ostre to trzeba kombinowac i IMHO nie warto zachodu.

Nawet jak naostrzysz super pieknie to za 2 -3 dni zona zrujnuje takie ostrze krojac jakies mrozonki czy dzieciak na blacie chleb pokroi...

a a

On Tuesday, 2 August 2022 at 05:25:54 UTC+2, ptoki wrote:

--Starcza na tydzien lub dwa.

--Nawet jak naostrzysz super pieknie to za 2 -3 dni zona zrujnuje takie ostrze krojac jakies mrozonki czy dzieciak na blacie chleb pokroi...

Cos mi się wydaje, że ktoś tu ostrzy gumowe noże.

Duży nóż za 5zl, duża szerokośc ostrza, długie ostrze, jak dawniej,
stal nierdzewna, nie żaden plastikowy
i 2 lata używam bez ostrzenia

Pomierzyłem\
Szerokość ostrza: 3,5 cm
Długość ostrza: 20 cm
Długośc bukowej rączki: 12 cm
3 nity
Rączka ma wyfrezowane zaglębienia na palce, zatem nie wypada z rąk

Sama krawędź ostrza ma 5mm i było ostrzone pionowo do krawędzi

I jeszcze grubość noża to ponad 1mm

Czyli całkowita długośc noża to: 20cm + 12cm = 32 cm

Nie wiem co wy kupujecie i gdzie, że ciągle macie problemy i ciągle je musiecie ostrzyć i nawet co tydzień.

To musi być jakaś paranoja z tymi gumowymi nożami ;)

Oczywiście nie wolno kupować nigdy ceramicznych noży z cyrkonu,
produkowanych przez wytłoczenie w formie i wypalenie ceramiki
bo te noże sa bardzo ostre, nie wymagają ostrzenia, ale sa bardzo kruche
i latwo zgubić w potrawie ukruszony fragment ostrza, który działa jak skalpel i przetnie gardło, jelita
i karetke trzeba wzywać

ptoki

wtorek, 2 sierpnia 2022 o 04:58:57 UTC-5 mant...@gmail.com napisał(a):
> [...]
>
> Cos mi się wydaje, że ktoś tu ostrzy gumowe noże.
>
> Duży nóż za 5zl, duża szerokośc ostrza, długie ostrze, jak dawniej,

Jak sie nie umi to sie dorabia ideologie.
Nawet ceramiczne trudno 2 lata utrzymac w zyzach bo sie krusza.
Ale skoro Tobie starcza to gratulacje.
Nie kazdy kroi samo maslo.

Akarm

W dniu 02.08.2022 o 05:25, ptoki pisze:

> na innym koncie na grubym i cienkim.

Do czego potrzebne jest konto przy samodzielnym ostrzeniu noża?

--
-
Akarm

Akarm

W dniu 01.08.2022 o 18:19, J.F pisze:

> Nie lubie wyrzucac rzeczy "prawie dobrych".
>
> A te ich noze, to jak dlugo pozostaja ostre?

Żeby nóż był długo ostry, musi być ze sali węglowej, a nie z
"nierdzewki". A taki nóż u Chińczyka kosztuje już kilkaset złotych.

Tutaj masz pokazane, jak prawidłowo ostrzyć, jak prowadzić ostrze po
kamieniu:
https://www.youtube.com/watch?v=7hond5-o6vY

cef

W dniu 2022-08-03 o 10:35, Akarm pisze:

> Żeby nóż był długo ostry, musi być ze sali węglowej, a nie z
> "nierdzewki".

Mógłbyś rozwinąć tę teorię?
Z czego miała by wynikać taka zależność?

Akarm

W dniu 03.08.2022 o 11:28, cef pisze:

> Mógłbyś rozwinąć tę teorię?
> Z czego miała by wynikać taka zależność?

Wynika to z właściwości stali użytej do zrobienia noża, a raczej z jej
ceny. Każde ostrze, żeby zachowało długo ostrość, musi być twarde -
czyli zawierać węgiel. Stąd wynika, że taniej zrobić z popularnej stali
narzędziowej, niż np. z S90V, czy z ZDP-189. Niewielu ludzi będzie
chciało płacić kilka tysięcy złotych za nóż.

cef

W dniu 2022-08-03 o 12:04, Akarm pisze:

> [...]
> narzędziowej, niż np. z S90V, czy z ZDP-189. Niewielu ludzi będzie
> chciało płacić kilka tysięcy złotych za nóż.

Niespecjalnie widzę taką zależność.
Zakładając, że ostrość jest jakoś tam zdefiniowana pośrednio przez twardość,
to przeciętny użytkownik noża kuchennego nie zauważy tych kilku HRC
a już zachowanie ostrości, to nie decyduje sam materiał ale bardziej
geometria.
Poza tym akurat chyba nierdzewka jest właśnie droższa niż zwykła stal
węglowa
(bo akurat podajesz symbole proszków bardziej narzędziowych - ani to
nierdzewka
ani zwykła)

Wiesiaczek

W dniu 03.08.2022 o 12:44, cef pisze:

> [...]
> to przeciętny użytkownik noża kuchennego nie zauważy tych kilku HRC
> a już zachowanie ostrości, to nie decyduje sam materiał ale bardziej

Oczywiście, że nie zauważy od razu.
Ale żadna geometria nie zmieni tego, że po tygodniu używania nóż
zrobiony ze zwykłej blachy stępi się.
Takie noże są w sklepach i kosztują grosze.
Nierdzewka ładnie wygląda i dlatego dobrze się sprzedaje, ale nóż nadaje
się w zasadzie do użytku jednorazowego. Trudno nawet go ponownie naostrzyć.
Dlatego nóż ze stali węglowej dobrze naostrzony (mam takich kilka) służy
u mnie już ponad dwa lata bez ostrzenia i w każdej chwili mogę nim
ukroić plasterek pomidora lub cokolwiek innego.
Kiedyś takie noże były normą, teraz blaszane zdominowały rynek i nic na
to nie poradzisz.
Co do geometrii, to moje noże ostrzę całą płaszczyzną (tak jak kosa,
brzytwa), a nie tak jak często widzę, ostrzony jest tylko brzeg na
szerokości 1-3 mmm pod znacznie większym kątem. Tak "ostrość" jest
wystarczająca do podrapania się po plecach :)
To właśnie wymaga twardej stali, bo miękka przy takim profilu szybko się
powygina i pofaluje.

--
Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

Wiesiaczek

W dniu 03.08.2022 o 10:07, Akarm pisze:

> Do czego potrzebne jest konto przy samodzielnym ostrzeniu noża?

Jak to do czego?
Żeby kasa była na koncie gdy będziemy kupowali następny nóż.

a a

znów ten spam reklamowy
gdy wysokiej jakości , duże noże kuchenne ze stali nierdzewnej kosztują 5zl
i nie wymagają ostrzenia przez miesiące.

Ktoś nakupił tanich chinskich ostrzaałek do noży po 50 centów a usiłuje sprzedac po 100żl
i wymyśla niestniejące problemy.

Nie sa produkowane noże ze stali węglowej, gdyż ostrze jest kruche, a zatem niebezpieczne

Ze stali węglowej są produkowane bity, wiertła
i każdy widzi , że sa twarde , ale kruszą się.

A zgodnie z normą, ostrze noża nie może się ukruszyć, a może elastycznie się ugiąć

bo nóż kuchenny to nie narzędzie ślusarskie, a narzędzie gospodarstwa domowego, do codziennego użytku.

Ok./
Kupię znów te duże noże kuchenne i 2 rozdam, za najgłupszy i najmądrzejszy tekst o nieostrzeniu noży

J.F

On Wed, 3 Aug 2022 12:04:18 +0200, Akarm wrote:

> [...]
> narzędziowej, niż np. z S90V, czy z ZDP-189. Niewielu ludzi będzie
> chciało płacić kilka tysięcy złotych za nóż.

Ale o co chodzi?
Stal weglowa jest przeciez tania.
Tylko rdzewieje, a tego klient nie chce.

A stali w nozu niewiele ... naprawde koszt materialu taki istotny?

J.

P.S. przewodnik konsumenta
https://ostry-sklep.pl/_blog/46-Specyfikacja_materialow_wykorzystywanych_na_glownie_nozy.html

Aczkolwiek oni chyba nie o kuchni mysla.

cef

W dniu 2022-08-03 o 13:01, Wiesiaczek pisze:

> Oczywiście, że nie zauważy od razu.
> Ale żadna geometria nie zmieni tego, że po tygodniu używania nóż
> zrobiony ze zwykłej blachy stępi się.

Porównaj podobne gatunki stali, to zobaczysz różnice wynikające z
geometrii ostrza
( a nie noża)

> Takie noże są w sklepach i kosztują grosze.
> Nierdzewka ładnie wygląda i dlatego dobrze się sprzedaje, ale nóż nadaje
> się w zasadzie do użytku jednorazowego. Trudno nawet go ponownie naostrzyć.

Używam zwykłych noży, w zwykłej kuchni, do zwykłych kuchennych czynności.
Jest to materiał pewnie typu właśnie nierdzewka (typu 4H13, bo magnes to
łapie)
ale nie korodują tak łatwo i raz na dwa, może raz na trzy tygodnie
ostrzę go na zwykłej krążkowej przeciągałce. I robi to czego potrzebuję
i mam go chyba już kilkanaście lat.
Co Wy chcecie tymi nożami robić?
Może ja czegoś nie wiem co taki nóż powinien zrobić?

> Dlatego nóż ze stali węglowej dobrze naostrzony (mam takich kilka) służy
> u mnie już ponad dwa lata bez ostrzenia i w każdej chwili mogę nim
> ukroić plasterek pomidora lub cokolwiek innego.

To mi przypomina reklamę noża, którą kiedyś widziałem, że nasz nóź jest
super
ponieważ wykonany jest ze stali zawierającej węgiel.
Może ustalmy najpierw, że stal to jest stop żelaza z węglem (tak mnie uczyli
klikadziesiąt lat temu i to sie nie zmieniło), więc węgiel jest w stali
zawsze.
Stal węglowa potocznie dla kogoś kto
miał materiałoznawstwo, to będzie właśnie zwykła stal niestopowa.
Więc Wasze relacje są jakby niespójne, bo piszecie "stal węglowa"
a myślicie o jakichś superstopach.

> Co do geometrii, to moje noże ostrzę całą płaszczyzną (tak jak kosa,
> brzytwa),

Geometria ostrza czy nawet bardziej mikrogeometria, to
jest zaokrąglenie krawędzi skrawającej i to wpływa na
trwałość ostrza. Jak regulujesz i osiagasz parametry tej mikrogeometrii?
Jakim procesem i jakimi narzędziami?

J.F

On Wed, 3 Aug 2022 13:19:46 +0200, cef wrote:
> [...]
[...]
> [...]
> ale nie korodują tak łatwo i raz na dwa, może raz na trzy tygodnie
> ostrzę go na zwykłej krążkowej przeciągałce. I robi to czego potrzebuję

No wiesz, wydawaloby sie, ze ja inzynier, potrafie nóż naostrzyc
lepiej niz krązkowa przeciągałka.

A tu d* ... i troche mnie to meczy :-)

> Może ja czegoś nie wiem co taki nóż powinien zrobić?

-mieso surowe przeciąć ... bez wysilku,
-bochenek chrupiacego chleba,
-pomidora

-no i oczywiscie kartke papieru, jak to sie na YT chwalą :-)

> [...]
> klikadziesiąt lat temu i to sie nie zmieniło), więc węgiel jest w stali

W nierdzewkach chyba niewiele.

> Stal węglowa potocznie dla kogoś kto
> miał materiałoznawstwo, to będzie właśnie zwykła stal niestopowa.
> Więc Wasze relacje są jakby niespójne, bo piszecie "stal węglowa"
> a myślicie o jakichś superstopach.

No wlasnie - cos mi sie tu nie zgadza.

superstop nierdzewno-weglowy?

> Geometria ostrza czy nawet bardziej mikrogeometria, to
> jest zaokrąglenie krawędzi skrawającej i to wpływa na
> trwałość ostrza. Jak regulujesz i osiagasz parametry tej mikrogeometrii?
> Jakim procesem i jakimi narzędziami?

IMO - to moje noze sa zasadniczo trapezowe, w sensie ze np od grzbietu
ma 1 mm, zweza sie do ok 0.5mm po drugiej stronie,
czy np na polowie szerokosci jest stala grubosc, a potem spada,
ale samo ostrze ma jeszcze swoj skos.
i to jest np te 15 stopni z filmu, na szerokosci rzedu 1mm.

J.

Akarm

W dniu 03.08.2022 o 13:07, J.F pisze:

> Ale o co chodzi?
> Stal weglowa jest przeciez tania.
> Tylko rdzewieje, a tego klient nie chce.
>
> A stali w nozu niewiele ... naprawde koszt materialu taki istotny?

Kiedyś kupiłem sobie (nie pamiętam, czy od Chińczyka, czy od Japończyka)
nóż "szefa" z ostrzem wielowarstwowym, w którym krawędź tnąca jest
otulona stalą nierdzewną. Po umyciu noża, praktycznie tylko sama krawędź
tnącą trzeba wytrzeć, jako zabezpieczenie przed korozją. Jest to taka
niby namiastka "damastu skuwanego", ale nóż ostry cały czas. Co prawda
nie jest zbyt intensywnie używany. ;) Właśnie ze względu na ten nóż,
kupiłem system pozwalający na idealne ostrzenie, a w międzyczasie na
tanich nożach ćwiczę prowadzenie ostrza po kamieniu.

> P.S. przewodnik konsumenta
> https://ostry-sklep.pl/_blog/46-Specyfikacja_materialow_wykorzystywanych_na_glownie_nozy.html
>
> Aczkolwiek oni chyba nie o kuchni mysla.

No i to jest w zasadzie dość przystępnie opisane wszystko, co chciałby
wiedzieć zwykły zjadacz chleba o materiałach używanych do noży. Z pewną
nieścisłością dotyczącą stali damasceńskiej - jest znana od wieków, ale
też od wieków nie jest produkowana, złoża rudy się wyczerpały.

J.F

On Wed, 3 Aug 2022 04:08:07 -0700 (PDT), a a wrote:

[...]
> znów ten spam reklamowy
> gdy wysokiej jakości , duże noże kuchenne ze stali nierdzewnej kosztują 5zl
> i nie wymagają ostrzenia przez miesiące.

Chwalisz kolejny raz, a linka ani adresu nie dales.
Gdzie te tanie i dobre noze ?

> Ktoś nakupił tanich chinskich ostrzaałek do noży po 50 centów a usiłuje sprzedac po 100żl
> i wymyśla niestniejące problemy.

Jak sprzedaje po 100zl, to chyba dobre :-)

> Nie sa produkowane noże ze stali węglowej, gdyż ostrze jest kruche, a zatem niebezpieczne
> Ze stali węglowej są produkowane bity, wiertła
> i każdy widzi , że sa twarde , ale kruszą się.

Jesli masz na mysli stal wysokowęglową, to jakos tak.
Na noże tokarskie sie nadaje ..

> A zgodnie z normą, ostrze noża nie może się ukruszyć, a może
> elastycznie się ugiąć

Jest norma na noże?

No coz, w dawnych czasach znali rozwiazanie - stal damascenska,
ale teraz metalurgia poszla do przodu ..

> Kupię znów te duże noże kuchenne i 2 rozdam, za najgłupszy i
> najmądrzejszy tekst o nieostrzeniu noży

podaj moze gdzie kupic, albo znajdz na allegro :-)

J.

a a

Cwane Zenki nakupiły tanich noży i ostszałek od Chincyka po 10 centów
a bendom wciskać szmelc Gienkom po 100zl

i bendom ględzić, ściemniać, aby wyrwac kasę
a wiadomo, że nikt syfu nie kupi , gdy na rynku wysokiej jakości, duże noże ze stali nierrdzewnej po 5zł
i są ich miliony i nie wymagaja ostrzenia, bo ostrze potężne, jak w nożach rzeźniczych
do codziennego użytku, a nie żadna brzytwa czy kosa, co sie wygina jak dziób pingwina
Ale będa kit reklamowac i sprzedawac na aledrogo.

Co za gópki do kwadratu

a a

stal damasceńska nie nadaje się na noże

Widać Zenki przyjechały z wakacji gołe bez kasy i chcą wyrwać
5 zł za dobre noże od Gienków
i będa godzinami ględzic jak potrzaskane,

bo kasy na kupno cukru w Biedronie nie maja bo cukier zdrożał o 100% do 5zł

sio spamery
sio, sio sio
do roboty się brać uczciwej
a nie syfy wciskać

Akarm

W dniu 03.08.2022 o 14:09, J.F pisze:

> -no i oczywiscie kartke papieru, jak to sie na YT chwalą :-)

Kartkę papieru przeciąć to nie sztuka, czym grubsza - tym łatwiej.
kiedyś na prezentacji garnków Philipiak, prowadzący przecinał brystol, a
nóż był tępy! Sprawdziłem.
Jeśli będziesz mógł cieniutki paragon poszatkować w powietrzu (tak mają
moje noże), to odczujesz sporą różnicę w krojeniu. Moje dzieci na
przykład, nie chcą dotykać moich noży, nie chcą również żebym im
naostrzył, od czasu kiedy zięć odciął sobie kawałek palca. :D

> W nierdzewkach chyba niewiele.

W drogich stalach nierdzewnych, wykorzystywanych do produkcji noży, też
potrafi być sporo węgla.

> No wlasnie - cos mi sie tu nie zgadza.
>
> superstop nierdzewno-weglowy?

I dlatego drogi.

> [...]
> ale samo ostrze ma jeszcze swoj skos.
> i to jest np te 15 stopni z filmu, na szerokosci rzedu 1mm.

Ja już nawet nie pamiętam, jaki kąt ostrzenia ostatecznie ustawiłem.
Początkowo wypróbowywałem różne kąty, aż doszedłem do wniosku, że nie ma
co wyważać otwartych drzwi i należy iść utartym szlakiem. Za mały kąt -
wywija się krawędź, za duży kąt - większy wysiłek przy krojeniu.

J.F

> stal damasceńska nie nadaje się na noże

Damascenianie :-) mieli inne zdanie :-)

> [...]
> i będa godzinami ględzic jak potrzaskane,
>
> bo kasy na kupno cukru w Biedronie nie maja bo cukier zdrożał o 100% do 5zł

A ty leniu nie chcesz zarobic - wystaw te dobre noze po 10zl na
allegro :-)

J.

Akarm

W dniu 03.08.2022 o 13:03, Wiesiaczek pisze:

> Jak to do czego?
> Żeby kasa była na koncie gdy będziemy kupowali następny nóż.

Niewątpliwie się przyda. :D
Ale to dopiero po nieudanym ostrzeniu.
Tymczasem autor tego niezwykłego stwierdzenia ostrzy na koncie. I to
nawet na innym. ;)

a a

Co za belkot
Stal damasceńska nadaje się na miecze, bo są twarde, niesprężyste

A na noże nie nadaje się stal wysokowęglowa z dodatkiem austenitu i cementitu bo stal jest twarda , ale bardzo krucha
i latwo zeżrec osdłamki ostrza z takiego noża i przeciąć sobie kichy

A ta grafika wzorzysta jest robiona przez wielowarstwowe platerowanie i walcowanie kawałków blach z roznych gatunków stali węglowych
aby Zenki się dziwowały

Skoro każdy może kupić wysokiej jakości , duże noże kuchenne, ze stali nierdzewnej, z grubym ostrzem, u Chinczyka w hurtowni po 5zl
to nikt nie zarobi grosza więcej, bo Chinczyk ma miliony tych noży od lat

Zatem stal damasceńska nigdy na noże bo jest wysokowęglowa, czyli bardzo krucha
a wzorek graficzny jest dla niekumatych Zenków, co by dumali i nie spali całą noc.

Powróciły gołodupcy z wakacji bez kasy
to będa kit wciskać,
co by na cukier z Biedrony po 5zł zarobić

Zenek Kapelinder

Zostaw sobie. Wygrałes zwłaszcza w kategorii najgłupszy tekst.

a a

#pogadajecmidojajec

J.F

On Wed, 3 Aug 2022 06:19:33 -0700 (PDT), a a wrote:

> Co za belkot
> Stal damasceńska nadaje się na miecze, bo są twarde, niesprężyste

I na szable. I na kindżały.
I wlasnie chodzi o to, że łączy twardosc i sprezystosc,

Aczkolwiek ... tak dawniej czytalem, bo dzis

https://pl.wikipedia.org/wiki/Stal_damasce%C5%84ska

"Proces produkcji stali damasceńskiej był objęty tajemnicą i nigdy nie
został opanowany w Europie. Nie zachowały się żadne wiarygodne opisy
tego procesu.
Dawna hipoteza, że stal ta była otrzymana przez skuwanie ze sobą wielu
(300–1000 i więcej) warstw stali węglowej o kolejno narastającej
twardości, okazała się fałszywa.
Współczesne eksperymenty metalurgiczne, oparte na szczegółowych
badaniach mikrostruktury tej stali, pozwoliły na opracowanie procesu
technologicznego prowadzącego do uzyskania materiału o właściwościach
bardzo zbliżonych do oryginalnej stali damasceńskiej."

> A na noże nie nadaje się stal wysokowęglowa z dodatkiem austenitu i cementitu bo stal jest twarda , ale bardzo krucha
> i latwo zeżrec osdłamki ostrza z takiego noża i przeciąć sobie kichy

Nie przesadzasz z tym troche?

> [...]
> a wzorek graficzny jest dla niekumatych Zenków, co by dumali i nie spali całą noc.

Na ile sie orientuje, to w dawnych wiekach z dymarek wychodzila
stal/zelazo niskoweglowa, i w dodatku gąbczasta, wiec wymagala
przekucia, i tak byla miękka.
Chinczyki potrafili tez zrobic wysokoweglowe żeliwo.

Dobrej stali nie mozna bylo wyprodukowac, bo temperatury osiagane byly
za niskie.
ale kowal mogl skuwac rozne gatunki.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrous_metallurgy
https://en.wikipedia.org/wiki/Wootz_steel

J.

cef

W dniu 2022-08-03 o 14:09, J.F pisze:

> [...]
>
> No wiesz, wydawaloby sie, ze ja inzynier, potrafie nóż naostrzyc
> [...]

I tyle robi zwykły nóż.
Moje noże zwykłe - chyba nawet z Ikei - takie większe
i kilka małych noname - pewnie chińszczyzna za grosze.
Nie rdzewieją (nawet napis jest stainless steel) ale magnetyczne więc
raczej nie kwasoodporna tylko zwykła trudnordzewiejąca stal.

> -no i oczywiscie kartke papieru, jak to sie na YT chwalą :-)

> W nierdzewkach chyba niewiele.

W nierdzewkach akurat jest wystarczająco dużo rzędu 0,2-0,5% bo to stale
do obróbki cieplnej.
W kwasoodpornych jest mało.

> No wlasnie - cos mi sie tu nie zgadza.
>
> superstop nierdzewno-weglowy?

Zauważyłem właśnie, ze te proszkowe konglomeraty to już
specjalne stale do takiego typu narzędzi - mają węgla
nawet ok 3%, choć do poprawnej dystrybucji węglików z dodatków
w tych proszkach wystarczyło by 1,5%C -A w nazwach potocznych i opisie
pojawia się słowo stal nierdzewna, choć dość daleko jej do składu,
który ja tak rozumiem.

> [...]
> ale samo ostrze ma jeszcze swoj skos.
> i to jest np te 15 stopni z filmu, na szerokosci rzedu 1mm.

Mikrogeometria to jedynie stan krawędzi przejściowej pomiędzy tymi
płaszczyznami szlifowanymi. Pracowałem kiedyś w ostrzalni i pamiętam, że
wiele
firm cieszyło się jak udało im się naostrzyć tak narzędzie,
że palce przecinało i klient też się podniecał, ale jednak pracowały te
narzędzia krótko.
Żeby osiągnąć w przemysłowym ostrzeniu narzędzi kompromis pomiędzy
żywotnością i produktywnością, to trzeba było zadbać o mikrogeometrię.
Początkowo na oślep, bez kontroli parametrów, potem z pomiarami
a potem świadomie robić tak, żeby do danego materiału i narzędzia
uzyskać konkretnie promień 10mikronów, bo 6 jest za mały a 15 za duży.

robot

W dniu 01.08.2022 o 18:00, J.F pisze:

> [...]
>
> Temat niedawno byl, a ja sie ciagle nie dowiedzialem -
> czy po kamieniu nalezy noz przesuwac "ostrzem do przodu", czyli

Standardowo po kamieniu "ostrzem do przodu pod ostrze"
Po skórze z z pastą na odwrót, żeby nie zaciąć skóry.

Tak na prawdę nie ma to aż tak dużego znaczenia.
Głównie chodzi o to żeby pozbyć się tak zwanego "burr".
Chyba nie ma polskiego słowa na to.

Ostrzenie na kamienieniu wymaga wbrew temu co niektórzy mówią, praktyki.

Jeżeli chcesz głębiej wejść w temat to polecam na początek ten kanał:

https://www.youtube.com/channel/UCrs9DEOG9tHbxAH50CKINqA/videos

robot

A.
I "japońscy miszczowie" mówią że robienie noży uczy się 30 lat,
a ostrzenia całe życie :)

a a

Japonia nadal żyje w średniowieczu i sprzedaje tanie deluzje, bo wie, że zbankrutowała.

Polski szewc jak wypije to też opowiada, że jedną parę butów robi 2 lata.

Marcin Debowski

Też nie rozumiem, bo mając, przepraszam, totalnie w dupie,
fachowo-artystyczne ostrzenia noży, a w domu jedynie taki okrągły
pilnik, jak nim przejadę ze 4x na krzyż po ostrzu to tnie wszystko przez
najbliższy miesiąc. A tnie, nie bo ma jakoś mega-cienkie, wyprofilowane
ostrze, a bo moje zabiegi robią na tym ostrzu mikro-piłę.
Co Wy w rzeźni pracujecie?

--
Marcin

ptoki

środa, 3 sierpnia 2022 o 07:09:57 UTC-5 J.F napisał(a):

> [...]
> No wiesz, wydawaloby sie, ze ja inzynier, potrafie nóż naostrzyc
> lepiej niz krązkowa przeciągałka.

Umiesz, umiesz ale to co na jutubie widzisz to nie zyciowe ostrzenie a propaganda.

> A tu d* ... i troche mnie to meczy :-)

Zrob jak pisalem i tyle.
Ludzie naprawde przesadzaja z tym co trzeba zrobic aby noz naostrzyc.

> -mieso surowe przeciąć ... bez wysilku,
> -bochenek chrupiacego chleba,
> -pomidora

Zero problemu z takim uzyciem po naostrzeniu.

Ale jak wierzysz w te jutubowe pierdolety to zajrzyj jak wyglada w pracy wykrawacz miesa. Jakby te jutubowe mity byly prawdziwe to by nie musial ze soba nosic ostrzalki/stalki bo by ostrzyl narzedzie raz na fajrant i by starczylo...

> -no i oczywiscie kartke papieru, jak to sie na YT chwalą :-)

Rzadko ktory pokaze ze te kartke moze ciac i ciac i ze nadal tnie jak pokroi chleb i mieso na bukowej desce...

> W nierdzewkach chyba niewiele.
> No wlasnie - cos mi sie tu nie zgadza.
>
> superstop nierdzewno-weglowy?

Ta. Jakby jeszcze byly noze hartowane miejscowo, tak jak brzeszczot do metalu to moze bym i uwierzyl w te fantasmagorie co niektorzy wypisuja.
Ale nikt takich nozy nie robi. Bo nie ma po co. A koszt takiej operacji niski. Ot przejechac przy cewce, polac woda, i oszlifowac tak jak sie szlifuje bez tego hartowania.
Nikt niszy nie odkryl?
A moze trza by jeszcze nieco odpuscic zeby sie nie kruszylo? Ale moze jednak za cienkie ostrze i sie i tak wykruszy?

Ludki tutaj nie bardzo ogarniaja o co biega i fandzola gupoty.

> [...]
> ale samo ostrze ma jeszcze swoj skos.
> i to jest np te 15 stopni z filmu, na szerokosci rzedu 1mm.

Jak ci za malo tego kata to sobie katowka zeszlifuj wiecej niz ten 1mm.
Takie ostrze czasem jest lepsze przy krojeniu rzeczy sztywnych. Np. Mrozonek.
Ale przy kuchennych tematach to te troche sie pomidor czy inny chleb/ser/mieso ugnie.
Roznica bedzie niewielka.

J.F

On Thu, 04 Aug 2022 01:08:44 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
> najbliższy miesiąc. A tnie, nie bo ma jakoś mega-cienkie, wyprofilowane
> ostrze, a bo moje zabiegi robią na tym ostrzu mikro-piłę.

Ale w ktora strone jedziesz po tym pilniku?

J.

J.F

On Wed, 3 Aug 2022 18:25:24 +0200, cef wrote:

> I tyle robi zwykły nóż.

Jak ostry.

> [...]
> Nie rdzewieją (nawet napis jest stainless steel) ale magnetyczne więc
> raczej nie kwasoodporna tylko zwykła trudnordzewiejąca stal.

O stali na moich sie nie bede wypowiadal - ale magnes przyciaga, a nie
rdzewieja ..

> W nierdzewkach akurat jest wystarczająco dużo rzędu 0,2-0,5% bo to stale
> do obróbki cieplnej.
> W kwasoodpornych jest mało.

Nawet te "0.2-0.5%" w "zwykłej stali" to bedzie "zwykla, miekka stal,
na noze sie nie nadaje" :-)

> [...]
> firm cieszyło się jak udało im się naostrzyć tak narzędzie,
> że palce przecinało i klient też się podniecał, ale jednak pracowały te

No ale oni nimi pewnie stal czy drewno choc cieli, a nie palce :-)

J.

Akarm

W dniu 04.08.2022 o 13:43, J.F pisze:

> Ale w ktora strone jedziesz po tym pilniku?

Spójrz sobie tu:
https://youtu.be/et6PkyPBJdg?t=2052
Masz wyjaśnienie zasady ostrzenia za pomocą pręta.

J.F

On Thu, 4 Aug 2022 20:31:56 +0200, Akarm wrote:

> Spójrz sobie tu:
> https://youtu.be/et6PkyPBJdg?t=2052
> Masz wyjaśnienie zasady ostrzenia za pomocą pręta.

Podoba mi sie.

Ale nie mam :-(

J.

a a

Należy bardzo uważać przy ostrzeniu pręta nożem, aby go nie uciać całkiem

Akarm

W dniu 04.08.2022 o 20:53, J.F pisze:

> Podoba mi sie.
>
> Ale nie mam :-(

Ja jeszcze kilka lat temu nie miałem żadnej ostrzałki do noży.
Do czasu, aż spróbowałem kroić ostrym nożem. :D
Wtedy poszły w kąt wszystkie cudowne noże - niewymagające ostrzenia,
noże z ząbkami "laserowo ostrzone". A że trafiłem na wyprzedaże sprzętów
Victorinox w Euro RTV AGD, to nakupiłem noży i obieraczek w sumie
kilkadziesiąt. Część rozeszła się po rodzinie, a znaczna część została.
No to trzeba było pomyśleć o przyszłych procesach ostrzenia.
Najpierw kupiłem urządzenie podobne do tego:
https://pl.aliexpress.com/item/1005001870110644.html
Później kupiłem taka kostkę, akurat w Lidlu były:
https://youtu.be/JVkQiYK-FGo
A niedawno do pierwszego urządzenia dokupiłem osełki z pyłem
"diamentowym", zamiast osełek korundowych. Nie mam z ziarnem tak
drobnym, żebym prawie polerował - noże słabo golą, ale tną wyśmienicie.
Nawet najcieńszy papier poszatkuję nimi w powietrzu.

cef

W dniu 2022-08-04 o 13:54, J.F pisze:

> Nawet te "0.2-0.5%" w "zwykłej stali" to bedzie "zwykla, miekka stal,
> na noze sie nie nadaje" :-)

Mowa była o nierdzewce i ta się nadaje.
Myślę, że więcej niż połowa zwykłych noży kuchennych jest właśnie z 3H13
czy 4H13
(albo czegoś podobnego składem) bo to najbardziej powszechny materiał.
Hartuje się to dość dobrze, węgla do tego celu jest dość, są dodatki,
łatwo zapolerować -
a przekroje nie są duże.

> No ale oni nimi pewnie stal czy drewno choc cieli, a nie palce :-)

Palec tutaj jako narzędzie diagnostyczne.

Marcin Debowski

Farfoclową czyli w kierunku ostrza.

--
Marcin

PeJot

W dniu 01.08.2022 o 18:00, J.F pisze:

> kuchennego.

A ja spytam na marginesie tematu. Mam kilka noży które zdewastowała
zmywarka. Pękają plastikowe okładki rękojeści albo chemia niszczy
aluminiowe nity (?) którymi rękojeść jest spojona. Trochę szkoda mi
wyrzucić fajnych, trwałych ostrzy, stąd pomysł *aby z czegoś dorobić*
same okładki, tylko właśnie z czego, aby znów zmywarka tego nie
załatwiła, no i aby to był materiał w miarę dostępny i łatwy w obróbce.
Mam pod ręką np. ścinki płyt poliwęglanowych, a samo spojenie okładek da
się łatwo zrobić śrubami nierdzewnymi. Wiem, że taka robota jest
nieopłacalna, ale czasem podłubać warto :)

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

Marcin Debowski

Poliwęglany z czasem też się będą trochę starzeć w zmywarce i mogą
pękać, ale raczej nie jakoś obsesyjnie. Co powinno być lepsze to różne
żywice melaminowe, fenolowe, bakielit, kompozyty tych żywić.

--
Marcin

PeJot

Bakelit także jest pod ręką i fajnie się obrabia, ale faktycznie czy
wytrzyma zmywarkę ?

Marcin Debowski

Powinien wytrzymać wrzątek a nawet przegrzaną parę. Bakelit można
otrzymywać na drodze polikondensacji katalizowanej zarówno kwasami jak i
zasadami, więc na detergenty też będzie raczej odporny.

--
Marcin

a a

Tylko drewno bukowe, żadnych syfowych, rakotwórczych plastików, zostawiających ślad na naczyniach, sztućcach.

Poza tym sztućce się myje ręcznie, bo zmywarka je niszczy, bo telepią pod strumieniem wody pod ciśnieniem.

PeJot

W dniu 06.08.2022 o 16:07, a a pisze:

> Poza tym sztućce się myje ręcznie, bo zmywarka je niszczy

Tak jak *wszystko* co się do zmywarki wsadza, ale dla mnie nie jest to
powód aby rezygnować ze zmywarki.

ptoki

HDPE albo bakelit.
Ale hdpe jednak sie rysuje a bakelit trudno w warunkach domowych ogarnac.
Kup w kastoramie preta mosierznego i zrob uchwyty z drewna. I wtedy nie myj ich w zmywarce.

No chyba ze masz te noze jako sztucce to wtedy duzo sie nie poradzi. Hdpe brzydkie, drewno sie zniszczy.
Zostaje sobie odpuscic zmywarke.

PeJot

W dniu 06.08.2022 o 21:29, ptoki pisze:

> HDPE

Widziałem toto w lokalnej hurtowni chemicznej, niestety jako wałki, a
nie płyty, ale wydaje się to być sensowne do obróbki.

> albo bakelit.

Tak jak patrzę to oryginalne okładki tych noży wyglądają właśnie na
bakelit.Po x latach traktowania zmywarką potrafią pękać.

a a

co za syf
\gdy wszyscy używają noży kuchennych z drewnianymi rączkami z buka

Marcin Debowski

On 2022-08-06, PeJot <Pe...@nigdzie.pl> wrote:
Musiałbyś jeszcze dobrać CTE, bo przy różnicy rzędu 100ppm/K przy każdym
cyklu to tam trochę różnych naprężeń się generuje. Przez x lat albo się
poluzuje, albo popęka, syf zacznie dostawać do środka i wspomoże dzieło.

--
Marcin

ptoki

sobota, 6 sierpnia 2022 o 14:34:56 UTC-5 PeJot napisał(a):

> Widziałem toto w lokalnej hurtowni chemicznej, niestety jako wałki, a
> nie płyty, ale wydaje się to być sensowne do obróbki.

HDPE to mozna pozbierac z zakretek po napojach i innych szpejow. A potem przetopic w piekarniku.

Zajrzyj na jutub, tam filmow jest sporo na ten temat. Nawet nastolatki ogarniaja takie przetopy wiec dla zgrabnego doroslego to nie problem.

Ulejesz sobie w ksztalt jaki chesz albo wrecz oblejesz te rekojesc i potem przezbisz z naddatku. Taka namiastka bakelitu.

Ale hdpe to tak jak mowilem, miekkawe. Jak zakretka ponapoju dla ciebie za miekka to nie ma co sie za to zabierac.

Ale z trzeciej strony mozna nazbierac kolorowych i zrobic kazdemu nozowi inny kolor....

Do ogarniecia w jedno popoludnie.

J.F

wytrzyma.
Ale obrabia sie IMO wrednie.

Odlew z zywicy bym zrobil, tylko juz do twojej decyzji - forme jakąs
kombinowac i zalewac, owinac matą szklaną i nasączać, czy elegancko
owinąć matą węglową.
Ale musialby to byc jakis prosty owalny ksztalt, bo obrobic to potem
na wymiar - wrednie.

No ale cena klejow epoksydowych w Castoramie to jakis kosmos,
az sie chcialem podpytac czy Castorama nas okrada, czy sie drogo
zrobilo.

Forme mozna na drukarce 3D - po pewnym czasie sama odpadnie :-)

J.

PeJot

W dniu 08.08.2022 o 11:25, J.F pisze:

> [...]
>
> Odlew z zywicy bym zrobil, tylko juz do twojej decyzji - forme jakąs
> kombinowac i zalewac, owinac matą szklaną i nasączać, czy elegancko

No to wolę jednak ten staromodny i wredny bakelit :)

a a

Bakelit to rakotwórcza żywica wypełniona pyłem drzewnym,

Bakelit
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Struktura bakelitu

Bakelit (Bakelite[1]) – tworzywo sztuczne oparte na żywicy fenolowo-formaldehydowej, prawdopodobnie jedno z pierwszych tworzyw sztucznych produkowanych na dużą skalę[2].

Technologia produkcji bakelitu została wynaleziona przez Leo Hendrika Baekelanda na początku XX wieku (1907–1909)[3].

Jego głównymi zaletami jest niepalność, nietopliwość, nierozpuszczalność, niskie przewodnictwo elektryczne, dobra wytrzymałość dielektryczna, słaba przewodność cieplna oraz względnie duża odporność chemiczna. Ponadto, bakelit może pracować w powietrzu o normalnej wilgotności oraz w oleju transformatorowym. Bakelit stosowany był przede wszystkim w przemyśle elektrotechnicznym jako materiał konstrukcyjny i izolacyjny, oraz w wielu innych zastosowaniach, gdzie potrzebne było tworzywo odporne na szereg czynników, a jednocześnie możliwe do formowania w niemal dowolnych kształtach (poprzez odlewanie lub prasowanie proszku) i podatne obróbce mechanicznej zarówno na zimno, jak i na gorąco. W zastosowaniach praktycznych do bakelitu dodawano rozmaite wypełniacze, najczęściej włókniste, na przykład azbest, papier, mączkę drzewną[2].

==

Fenoplasty
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Fragment struktury bakelitu

Fenoplasty – tworzywa sztuczne na bazie żywic fenolowo-formaldehydowych, które otrzymywane są w wyniku polikondensacji fenolu i formaldehydu[1]. Pierwsza metoda utwardzenia żywicy formaldehydowej dająca zastosowanie przemysłowe do wyrobu tworzyw sztucznych została opracowana w latach 1907–1908 przez Leo Hendrika Baekelanda. Wydarzenie to stało się jednocześnie narodzinami przemysłu syntetycznych tworzyw sztucznych, czyli tworzyw, do produkcji których używa się składników otrzymanych również na drodze syntetycznej, a nie pochodzenia naturalnego[2]. Pierwotnie tworzywa te były nazywane od nazwiska wynalazcy bakelitem, choć sam bakelit to tylko jedna z odmian tego typu tworzyw[3].

Zaletami, które wpływają na powszechne zastosowanie duroplastów są: sztywność, stabilność wymiarów, nierozpuszczalność, nietopliwość oraz dobre własności elektroizolacyjne. Wady natomiast to kruchość (zmniejszana przez zastosowanie napełniaczy) oraz niemożliwość powtórnego formowania[potrzebny przypis].
Fragment struktury nowolaku

Fenoplasty otrzymywane są w procesie polikondensacji fenoli z aldehydami (głównie z formaldehydem). W zależności od stosunków molowych reagentów, środków modyfikujących, katalizatora kondensacji i temperatury reakcji otrzymuje się:

niskocząsteczkowe, reaktywne żywice rozpuszczalne i topliwe (nowolaki, rezole), półprodukty stosowane do wyrobu tłoczyw fenolowych i do produkcji lakierów ochronnych[4][5],
wielkocząsteczkowe żywice nierozpuszczalne i nietopliwe (rezity), końcowe produkty utwardzania żywic[6].

Żywicą pośrednią pomiędzy nowolakami i rezolami a rezitami są rezitole – polikondensaty częściowo usieciowane, topliwe i pęczniejące w rozpuszczalnikach. Przemianę rezolu w rezit przyspiesza temperatura i niski odczyn pH środowiska reakcji[5][6][7].

Fenoplasty wielkocząsteczkowe są tworzywami z grupy duroplastów, czyli żywic utwardzalnych, przechodzących nieodwracalnie ze stanu plastycznego w stan utwardzony w wyniku działania podwyższonej temperatury lub pod wpływem czynników chemicznych, bądź obu tych czynników naraz. Nowolaki zachowują się jak tworzywa termoplastyczne; w praktyce utwardza się je nieodwracalnie dopiero w ostatecznym stadium przetwarzania, poprzez dodanie utwardzaczy.

J.F

On Mon, 8 Aug 2022 04222222222222:24:55 -0700 (PDT), a a wrote:

> Bakelit to rakotwórcza żywica wypełniona pyłem drzewnym,
>
> Bakelit
> Przejdź do nawigacji
> Przejdź do wyszukiwania
> Struktura bakelitu

Co ty nam tu - prasówke z wikipedii urządzasz ?

> [...]
> dowolnych kształtach (poprzez odlewanie lub prasowanie proszku) i
> podatne obróbce mechanicznej zarówno na zimno, jak i na gorąco.

A mnie te formy interesuja.
Ja to rozbiono i z czego w tych dawnych czasach?

J.

a a

Miałem klienta i robił formy odlewnicze z drewna do odlewów z metalu

Masa formierska i on robił z drewna przdmiot , który mial byc odlewany
z masy formierskiej robił\
kilka segmentów matrycy

Skladal matrycę, wlewal gorący metal przez otwór
Po wystygnięciu, rozlozenie matrycy, obrówka odlewu
czyszczenie formy
złożenie i ponowne zalanie metalem

J.F

On Mon, 8 Aug 2022 04:54:43 -0700 (PDT), a a wrote:

> [...]
> z masy formierskiej robił\
> kilka segmentów matrycy
> Skladal matrycę, wlewal gorący metal przez otwór

Tak sie to w metalu robi, od wiekow.

Ale cos mi sie widzi, ze bakelit to jakos inaczej musi byc.
A ksztalty byly fikusne ..

J.

a a

forma elastyczna, czyl;i silikonowa
Oblewasz przedmiot silikonem,
silikon twardnieje, ale elastyczny
Rozcinasz i masz formę elastyczną.
Wkladasz do skrzynki i to wszystko
Wlewasz zywicę, wypelnia formę w skrzynce.
Slkrzynka trzyma wymiary
Bo stwardnięciu zywicy, foprme silikonowa zdejmujesz.

Były jeszcze odlewy w ziemi okrzemkowej, stratne,
wypelnienie parafiną
która się nastepnie wytopila i zostawał pusty negatyw w skrzynce

Na youtubie pelno filmików z Indii,
gdzie wszystko nadal odlewaja rzemieślniczo

Marcin Debowski

Jak syntetyzujesz taką żywicę to dostje się ją w formie ciekłej, więc
wystarczy wlać do formy. Wszystko zależy od stopnia polikonesacji.
https://plastiquarian.com/?page_id=14339

> A ksztalty byly fikusne ..

A drugie podejście to typowe "press-molding", pewnie też w tamtych
czasach dostępne.

--
Marcin

J.F

Gęsta, z wypełniaczami ..

> wystarczy wlać do formy. Wszystko zależy od stopnia polikonesacji.
> https://plastiquarian.com/?page_id=14339

> A drugie podejście to typowe "press-molding", pewnie też w tamtych
> czasach dostępne.

Moze i dostepne, ale jak zrobic forme do

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pionier_(radioodbiornik)
https://pol.grandado.com/products/nostalgiczny-czarny-klasyczny-vintage-antyczny-telefon-jakosci-mechaniczny

J.

Marcin Debowski

Weź może zerknij do tego likna, co wcześniej wkleiłem. Tam są nawet
obrazki. Bakelit dawniej pełnił funkcje jaką obecnie pełnią żywice
akrylowe lub epoksydowe do zatapiania różnych obiektów. To jest
konsystencja miodu jeśli nie mniejszej lepkości.

ALe gdzie widzisz problem?

--
Marcin

a a

Kto ma Pioniera może obliczyc z il;u częsci skladala się forma
i gdzie były kanaly odpowietrzające, aby bakelit wypelnił cala formę stalową bez bąbelkowania

Jeżeli obudowa byla produkowana jako pojedymczy element, to forma byla bardzo skomplikowana, wysokociśnieniowa

alojzy nieborak

mant...@gmail.com napisał(a):

> Kto ma Pioniera może obliczyc z il;u częsci skladala się forma
> i gdzie były kanaly odpowietrzające

https://youtu.be/umM21vFIc7Y?t=157

Marcin Debowski

Bardzo ładny filmik żeś znalazł, ale prawdę mówiąc wystarczy spojrzeć na
te wszystkie obudowy bakelitowe, żeby zobaczyć, że to proste formy
kompresyjne, bez dzielenia na jakieś segmenty.

--
Marcin

J.F

Nie bylo jakis wypelniaczy? Papier np ?

Moze i faktycznie w tych zalewanych nie ...

> ALe gdzie widzisz problem?

A zrob to bez maszyny CNC.

No chyba, ze faktycznie artysta model w drewnie,
a potem forma faktycznie z gipsu ...

J.

J.F

Kompresyjne czyli co? Jak na filmie sciskajace sproszkowaną zywicę?

To dosc mocne musi byc, stalowe ... jestem pod wrazeniem formy z
filmu. Jak to zrobili?

A ta sluchawka jeszcze gwinty miala ... ale to juz moze faktycznie
proste, jesli sie da jakies wkladki wsadzic ...

P.S. a dalej ... bizuteria z bakelitu, zamiast z diamentow :-)

J.

Adam

Ok, ale takie radyjko z żebrowaniem, telefon czy inne żelazko: jaki typ
formy?
Może robiono kokil czy używano jakichś innych metod traconego wosku?
Ale wtedy często forma jest jednorazowa - do produkcji seryjnej się nie
nadaje.

Albo by się trzeba spytać Felczyńskich - oni też różne fikuśne i
skomplikowane wzory robią, tyle, że tam jest "płaskorzeźba".

--
Pozdrawiam.

Adam

alojzy nieborak

J.F napisał(a):

> To dosc mocne musi byc, stalowe ... jestem pod wrazeniem formy z
> filmu. Jak to zrobili?

Nie wiem. Pierwsza forma może być z wosku, dalej wosk pokrywa się jaką
papką z ceramiki (dokładnie nie wiem), następnie wosk się wytapia i powstaje forma
którą zalewa się metalem. Być może tak kiedyś wykonywano formy bez cnc.

W indiach ale pewnie nie tylko, robią fajne kopie za pomocą gumki od majtek i blaszki.

Załączniki.
https://youtu.be/DUPwUTLr2X8
https://youtu.be/jHMn92SAlgY?t=556
https://youtu.be/2NAdyOPbOEg?t=652

Marcin Debowski

To są już lata 30-50 ubiegłego wieku, przecież CNC to stosunkowo
niedawny wynalazek. Nie robiono wcześniej metalowych form? :) Po prostu
więcej pierniczenia i tyle. Zresztą można zrobić pozytyw z jakiegoś
"piasku"/gliny, zatopić w metalu, wykruszyć piasek i obrobić negatyw.

--
Marcin

J.F

Wtryskowych nie. Do pras tak.
Nie wiem czy nie do odlewow aluminiowych ... moze tez jeszcze nie.

Elementy karoserii samochodow - chyba juz z pras.

>Po prostu więcej pierniczenia i tyle.

No ale taka forme na sluchawke telefoniczną to jak chcesz zrobic?
wstepnie wyfrezowac a potem wygladzic recznym skrobakiem?
Czy zrobic jakis ksztaltowy frez i nim frezowac ?

> Zresztą można zrobić pozytyw z jakiegoś
> "piasku"/gliny, zatopić w metalu, wykruszyć piasek i obrobić negatyw.

I byc moze tak robiono, ale obrobka negatywu tez nie taka prosta ...
wypolerowac jakąs wiertarką reczną? tzn z napedem pneumatycznym czy
elektrycznym, ale w reku trzymaną.

Tak mi chodzi po glowie, ze juz byly obrabiarki kopiujące, moze sie
dało wyfrezowac forme na podstawie modelu ...

Twoj link pisze tez o formach z ołowiu.

"Using steel arbors, dipped into molten lead – which is then allowed
to cool and harden and from which the arbors are withdrawn to make
hollow lead moulds – is the classic way in which phenolic resin is
cast. Each dipping of the arbor would add about 2mm of lead to the
surface. An average mould would be about 8mm thick, so it was a
relatively quick process. The arbor had a rake angle taper of
approximately .0015” over its length, which was necessary to break the
hold of the cast resin, reduce the friction and allow the casting to
be finally removed from the mould.
Dipping arbors vary from $90 to $375 depending on the size and
I ntricacy of the design. (Kline. 1942)."

Arbor to wałek ?

Ale taki zalewany bakelit nie zbyt slaby? Tzn kruchy - upadnie i
popęka ..
"In the end the material could not keep up with a post war society’s
demands for cheap, injection moulded items, even though the products
that were made from it were infinitely better."

Czyli nie narzekali ... a wtryskarki w czasach chyba nadal nie CNC :-)

J.

J.F

Co oni tu robią?

https://youtu.be/umM21vFIc7Y?t=100

Bo wyglada mi, jakby z proszku robili krązki,
a potem w drugiej formie i prasie te krązki zamienialy
się w "kość" ?

Podobnie w 3:42 - tez krążki sie zamieniaja w kopułki rozdzielaczy.

wygodny sposob dostarczania materiału?

J.

Akarm

> Bardzo ładny filmik żeś znalazł, ale prawdę mówiąc wystarczy spojrzeć na
> te wszystkie obudowy bakelitowe, żeby zobaczyć, że to proste formy
> kompresyjne, bez dzielenia na jakieś segmenty.

To mi przypomniało, że kiedyś pracowałem przy produkcji lokówek
elektrycznych i dwa elementy były bakelitowe. Ale nie mieliśmy prasy z
silnikiem, trzeba było formy ściskać ręcznie, a właściwie to i nożnie,
dużym kołem drabiniastym. ;)
Dużo zależy od pomysłowości narzędziowca, projektującego formy. Ale
zapewne nie odkrywa Ameryki, tylko korzysta z dawno utartych ścieżek.

--
-
Akarm

WM

W dniu 2022-08-09 o 17:26, Akarm pisze:
Do tej pory nie wiedzą jak wykonano piramidy egipskie.
Jest trochę teorii, ale każda z nich ma słabe strony.

Pomysłowość ludzka jest najlepszym źródłem postępu.

WM

a a

Był filmik, że piramid egipskich nikt nie budował, jeno to były były góry kamienne na pustyni i byly ociosowane ma ksztalt piramidy
i wycinano w kamieniu schody i wewnętrzne komory, podobnie jak się buduje podziemne pieczary, komory w kopalniach.

Podobnie piramidy zbudowali Inkowie.
Była góra i ociosywali jej szczyt tak dlugo, az przybrał kształt piramidy, a gruz kamienny zrzucali na dół i mieszkancy wykorzystywali do budowy domów.

A te wszystkie filmiki o budowie piramid to byl fikcyjny fake, aby sie filmiki sprzedawały

Są w Polsce i na świecie, kamienne góry i można je przerobic na piramidy, gdy szczyty nie za wysokie od podstawy
i były na necie animacje przerabiania gór na piramidy i obliczali ile to kosztuje i ile czasu zajmuje

Marcin Debowski

On 2022-08-09, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Wtryskowych nie. Do pras tak.

Mówimy o tych do pras.

> [...]
>
> No ale taka forme na sluchawke telefoniczną to jak chcesz zrobic?
> wstepnie wyfrezowac a potem wygladzic recznym skrobakiem?

Pojęcią nie mam, ale jak widać używano takich. Większość tych przedmiotów
wydaje się być dobrze wykończona.

> [...]
>
> Tak mi chodzi po glowie, ze juz byly obrabiarki kopiujące, moze sie
> dało wyfrezowac forme na podstawie modelu ...

No pewnie tak, to i może da się polerować na podstawie modelu? A może
już jednak były dostępne odpowiednie frezy, że to końcowe polerowanie to
była jakby kosmetyka?

> [...]
> be finally removed from the mould.
> Dipping arbors vary from $90 to $375 depending on the size and
> I ntricacy of the design. (Kline. 1942)."

Tak jakby.

> Ale taki zalewany bakelit nie zbyt slaby? Tzn kruchy - upadnie i
> popęka ..

Nie sądzę żeby się lany bakelit nadawał do zastosowań wymagających dużej
wytrzymałości mechanicznej. Z drugiej strony, to jest nadal termoset,
czyli jakby go odpowiednio wygrzać to powinien być dużo mocniejszy.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2022-08-09, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Co oni tu robią?
>
> https://youtu.be/umM21vFIc7Y?t=100
>
> Bo wyglada mi, jakby z proszku robili krązki,

Preformy? Nie wiem czy to po polsku.

> a potem w drugiej formie i prasie te krązki zamienialy
> się w "kość" ?
>
> Podobnie w 3:42 - tez krążki sie zamieniaja w kopułki rozdzielaczy.
>
> wygodny sposob dostarczania materiału?

Tak, odpowiedniej ilości. Pewnie też mniej problemów z odgazowaniem,
powtarzalnością, odpadami.

--
Marcin

J.F

On Wed, 10 Aug 2022 03:40:14 GMT, Marcin Debowski wrote:

> Preformy? Nie wiem czy to po polsku.

Moze i tak to sie nazywa - chodzi mi o lekko zbity proszek,
ktory jeszcze nie jest usieciowany i mozna przeformowac.

Ale czemu tak, a nie proszkiem zasypac docelową forme?

> Tak, odpowiedniej ilości. Pewnie też mniej problemów z odgazowaniem,
> powtarzalnością, odpadami.

J.

J.F

On Wed, 10 Aug 2022 03:28:44 GMT, Marcin Debowski wrote:

> Mówimy o tych do pras.

Ale mialem na mysli prasy do blach :-)

> Pojęcią nie mam, ale jak widać używano takich.

Jak widac.

> Większość tych przedmiotów
> wydaje się być dobrze wykończona.

I to mnie wlasnie interesuje :-)

Szczegolnie ze forma na Pioniera dosc duza.

> No pewnie tak, to i może da się polerować na podstawie modelu? A może
> już jednak były dostępne odpowiednie frezy, że to końcowe polerowanie to
> była jakby kosmetyka?

Polerka to juz na moj gust najmniejszy problem - ale jak pamietam te
wyroby, to gladkie byly bardzo.

Wiekszy problem widze z wczesniejszymi etapami, bo jak zrobic taką
fikusną dziurę ...

> [...]
> wytrzymałości mechanicznej. Z drugiej strony, to jest nadal termoset,
> czyli jakby go odpowiednio wygrzać to powinien być dużo mocniejszy.

Tak jak pamietam, to to dosc kruche bylo. I chyba stad rózne
wypelniacze ... ktore potem utrudniają zalewanie.

A w tych linkach sie zachwycaja wytrzymałoscia.

J.

Marcin Debowski

On 2022-08-10, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Moze i tak to sie nazywa - chodzi mi o lekko zbity proszek,
> ktory jeszcze nie jest usieciowany i mozna przeformowac.
>
> Ale czemu tak, a nie proszkiem zasypac docelową forme?

No tak jak podałem. Wygodniej, lepsza kontrola ilości, mniej odpadów.

--
Marcin