Mechanizm zegara

Robert Wańkowski

https://thumbs.img-sprzedajemy.pl/1000x901c/b7/4b/90/323-mechanizm-malego-zegara-sciennego-fhs-tczew-sprzedam-565360623.jpg

W jakim celu robione są powszechnie w mechanizmach te przetłoczenia
punktowe?
Zgaduję, że nie o wytrzymałość chodzi, ale może wyciszenie?

Robert

Zenek Kapelinder

Miałem praktyki w fabryce zegarkow Mera Poltk i przez przypadek wiem. Ale nie powiem. Poczekam na talmudystow co wymyslą.

Robert Wańkowski

Jednak zwiększenie sztywności? Myślałem, że to nie ma znaczenia, bo
jakie tam siły.
Czyli obrabiają miękką blachę a potem tymi kropeczkami utwardzają?
Dlaczego dookoła otworów czopów nie ma? Nie chcą utwardzić? Czy punktują
po wykonaniu otworów i odsuwają, aby wymiar otworu się nie zmienił?

Robert

J.F

To zanim Zenek ujawni, to ja strzelę - zeby blacha prosta była ?

Hm, a w sumie - jak sie blachy prostuje w fabryce?
Bo w inych urzadzeniach raczej rzadko sa te wglebienia.

J.

PeJot

W dniu 16.07.2023 o 12:51, J.F pisze:
Werk Made in USSR:

https://www.youtube.com/watch?v=CR94cBbvQzY

Wzorek na blachach mechanizmu jest.

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

Robert Wańkowski

W dniu 16.07.2023 o 14:07, PeJot pisze:
Oglądamy te same kanały na YT?
No właśnie po tej kukułce mnie naszło. Nawet zapytałem w komentarzu, ale
przekonującej odpowiedzi nie było.
Tak teraz przejrzałem jeszcze raz komentarze i trafiłem na ten, który
wydaje się prawdopodobnym wyjaśnieniem:
"Te ślady po "piramidach" są śladami po kontakcie blachy z dwoma płytami
pełnymi piramid, które miały na celu prostowanie blachy. To samo jest do
zobaczenia w mechanizmach starych magnetofonów na licencji Thomsona."

Robert

PeJot

> Oglądamy te same kanały na YT?

Na to wygląda.

> [...]
> pełnymi piramid, które miały na celu prostowanie blachy. To samo jest do
> zobaczenia w mechanizmach starych magnetofonów  na  licencji Thomsona."

Może tak być. Sądząc po wzorku prostowany był wykrojony detal.

Robert Wańkowski

W dniu 16.07.2023 o 14:52, PeJot pisze:
No to pozostaje poczekać na wykładnię głównego rabina na temat tekstów
tu wygłoszonych. :-)

Robert

cef

> No to pozostaje poczekać na wykładnię głównego rabina na temat tekstów
> tu wygłoszonych. :-)

Niby dlaczego miała by to być jakaś bardziej istotna wersja?
Takie same mądrości co wizytujący fabrykę zegarków mogą wynieść
ci, którzy patrzą na zegary i dla nich przetłoczenia będą np symbolem
czwartego wymiaru.

Zenek Kapelinder

Liczyłem przynajmniej na 120 wpisow.

Robert Wańkowski

To nie TikTok.

Robert

ptoki (ptoki)

On Sunday, July 16, 2023 at 7:52:49 a.m. UTC-5, PeJot wrote:

> Na to wygląda.

Kliknalem, od razu zamknalem. Gosciu nawija truizmy, polprawdy a czasem fantazjuje udajac ze to prawda.
Pare odcinkow kiedys obejrzalem ale akurat takich gdzie albo znalem temat albo pamietalem jak bylo.
Nawet kiedys mu skomentowalem nieco bo stwierdzilem ze moze sie nie zna to mu podrzuce nieco info.
Dalej szedl w zaparte ze dobrze gadal.

Nie polecam.

Robert Wańkowski

W dniu 17.07.2023 o 09:02, ptoki (ptoki) pisze:
A o czym był film? I z czym się nie zgadzałeś.

> Dalej szedl w zaparte ze dobrze gadal.

Bywało, że nie zgadzał się z uwagami. Np. wytknięto mu, że korzysta z
grafik a nie podaje nawet autora. Może miał rację, bo to stare skany z
okładek książek.

Jest chyba też jurorem/ekspertem czy kimś takim w programie (TVN?) o
starych klunkrach.

> Nie polecam.

A ja polecam.
A jest jakiś polski kanał techniczny godny uwagi?
Ja znalazłem kanał MERA 400.

Robert

Marcin Debowski

On 2023-07-17, Robert Wańkowski <rob...@wp.pl> wrote:

> [...]
>
> Bywało, że nie zgadzał się z uwagami. Np. wytknięto mu, że korzysta z
> grafik a nie podaje nawet autora. Może miał rację, bo to stare skany z

70cio letni okres obowiązywania dotyczy praw majątkowych, nie osobistych.

--
Marcin

ptoki (ptoki)

On Monday, July 17, 2023 at 3:11:28 a.m. UTC-5, Robert Wańkowski wrote:

> A o czym był film? I z czym się nie zgadzałeś.

To chyba odcinek o urzadzenich palm byl.

> Bywało, że nie zgadzał się z uwagami. Np. wytknięto mu, że korzysta z
> grafik a nie podaje nawet autora. Może miał rację, bo to stare skany z
> okładek książek.

Nie, uparl sie wtedy ze palmy byly niszowe podczas gdy byly albo wiadacym graczem albo jednym z trzech. Dostal linki do statsow informacji rynkowych (OIDP porownanie do nokii) i dalej sie upieral ze palm to nisza.
W takim przypadku stwierdzilem ze z glupkiem gadac nie bede i wszystko co gada o czym sie nie znam uznaje za malo wiarygodne.
A to na czym sie akurat znam to sie duzo nie dowiaduje bo on gada jak kisiel. Niby tresciwe ale zawartosci tyle co nic.

> Jest chyba też jurorem/ekspertem czy kimś takim w programie (TVN?) o
> starych klunkrach.

To ze tvn kogos wybiera na cos to akurat w moich oczach wada a nie zaleta.

> A ja polecam.
> A jest jakiś polski kanał techniczny godny uwagi?
> Ja znalazłem kanał MERA 400.

Nie wiem. Malo ogolnie jest wpolskim jutubie dobrego kontentu.
Lubie bena eatera, tego drugiego bena (applied science), night hawka, tych hipisow z maine (tech ingredients), matthiasa wandla i paru innych (aleca z tech connections).
Wszystkich powyzej polecam ale to klasyka i prawie kazdy zna.
Jak ichnie materialy ogladam to sie nie wnerwiam ze znowu jakies poprawdy czy pierdolety gadaja. A ten co go obgadujemy ani jednemu z powyzszych do piet nie dorasta bo umie tylko czytac wikipedie a i to po lebkach.

J.F

No i jak tam - wyjasniło się?
Prostowanie blachy, czy cos innego ?

J.

Robert Wańkowski

W dniu 08.08.2023 o 11:21, J.F pisze:
Jak dla mnie to prostowanie blachy po wykrojniku.
Chyba to padło w komentarzu na YT.

Robert

Konrad Anikiel

On Tuesday, 8 August 2023 at 14:53:59 UTC+2, Robert Wańkowski wrote:
> [...]

Nie tyle prostowanie, bo blacha przyjeżdża w akruszach o wystarczającej płaskości. To jest po to żeby po stu latach dana blacha nadal była płaska (bo w skali stulecia to niskotemperaturowe pełzanie jest bardzo silne), przez nadanie jej naprężeń na obu powierzchniach, znacznie przekraczających ewentualne (i z natury niesymetryczne) naprężenia resztkowe po zimnym walcowaniu w hucie czy walco-prostowaniu podczas cięcia zwoju taśmy na akrusze.

Coś jak chemiczne hartowanie/utwardzanie szkła w soli potasu.

Robert Wańkowski

W dniu 26.08.2023 o 16:50, Konrad Anikiel pisze:
> Nie tyle prostowanie, bo blacha przyjeżdża w akruszach o wystarczającej płaskości. To jest po to żeby po stu latach dana blacha nadal była płaska (bo w skali stulecia to niskotemperaturowe pełzanie jest bardzo silne), przez nadanie jej naprężeń na obu powierzchniach, znacznie przekraczających ewentualne (i z natury niesymetryczne) naprężenia resztkowe po zimnym walcowaniu w hucie czy walco-prostowaniu podczas cięcia zwoju taśmy na akrusze.

W starych mechanizmach magnetofonów kasetowych taki zabieg też widać. To
może głównie prostowanie po prasie niż troska o płaskość w następnym wieku.

Robert

J.F

On Sat, 26 Aug 2023 07:50:04 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

> Nie tyle prostowanie, bo blacha przyjeżdża w akruszach o
> wystarczającej płaskości.

Czesto przyjezdza w zwojach.

Konrad Anikiel

> Czesto przyjezdza w zwojach.

Często widzisz arkusze w formie zwojów?

Konrad Anikiel

Tam bywają łożyska ślizgowe wtłoczone w blachę (PEM), które nie lubią odchyłek. Nie mierzyłem tego, ale bym się raczej spodziewał powtarzalnej geometrii detali z wykrojnika. Chociaż jak wiadomo wykrojniki się tępią, może po jakimś czasie wychodzi krzywo, bo tępy wykrojnik wygina blachę.

J.F

A czesto widzisz zwoje w arkuszach?

Zenek nam moze napisze, czy Poltik robił z arkuszy, czy ze zwojów.

J.

WM

Na liniach do tłoczenia małych elementów, blacha w taśmie jest wygodniejsza od arkusza.
https://youtu.be/1QY9lUDU9G8?si=Yaqgtj-ds-G4SO0L
Przy małej produkcji można się bawić w cięcie arkusza na paski.

WM

Robert Wańkowski

W dniu 26.08.2023 o 21:49, J.F pisze:
> Zenek nam moze napisze, czy Poltik robił z arkuszy, czy ze zwojów.

Prędzej zabierze do grobu, niż się podzieli z innymi wiedzą.

Robert

Konrad Anikiel

On Saturday, 26 August 2023 at 21:49:30 UTC+2, J.F wrote:

> A czesto widzisz zwoje w arkuszach?

Na ogół widzę to co zamówiłem. Jak mi przywiozą nie to co zamówiłem to odsyłam do dostawcy.

Konrad Anikiel

Przy seryjnej produkcji tak. Wtedy trudniej jest o porządne prostowanie, a jeszcze trudniej o kontrolę tego prostowania. Wtedy pewnie prościej jest dołożyć te dzyndzle w tłoczniku, żeby odcisnęły wzorek niż kombinować czy mamy porządnie wyprostowaną taśmę.

J.F

A zajmujesz sie seryjną produkcją zegarków?

mechanizmow magnetofonów, CD, puszek do piwa, czesci samochodowych,
łyzek, złaczy USB, ...

J.

J.F

Tak nawiasem pytając ... kto im te taśmę robi?
Huta/walcownia sie nie chyba nie bawi w taka o 81mm szerokosci, bo
klientowi akurat pasuje ?

J.

PeJot

W dniu 27.08.2023 o 02:15, J.F pisze:

> Tak nawiasem pytając ... kto im te taśmę robi?
> Huta/walcownia sie nie chyba nie bawi w taka o 81mm szerokosci, bo
> klientowi akurat pasuje ?

Huta bardzo chętnie bawi się w takie detale, pod warunkiem że klient
poważny.

Konrad Anikiel

Zgaduj dalej.

Konrad Anikiel

On Sunday, 27 August 2023 at 08:26:51 UTC+2, PeJot wrote:
> Huta bardzo chętnie bawi się w takie detale, pod warunkiem że klient
> poważny.

Walcownia produkuje taśmę szeroką i długą, pojedynczy zwój potrafi mieć 100 ton. Taki zwój idzie do Service Centre, gdzie albo cały zwój kupuje klient (końcowy odbiorca albo stockist) i sobie zamawia to pocięte na wąskie rolki, albo na arkusze. Albo rolka jest własnością SC, który tnie ją tak jak mu pasuje do handlu detalicznego (zwykle arkusze 1x2 m, albo inne standardy, co chałupa to zwyczaj). Producent zegarków ma za małe zapotrzebowanie żeby hucie/walcowni chciało się z nimi gadać o stu tonach materiału. Oni idą do Service Centre i pytają co akurat jest na półce w postaci taśmy, chyba że chce arkusze w ilości kilkunastu ton, bo takie są zwykle minima w SC. Albo idzie do stockista i dostaje arkusze w dowolnej ilości, choćby jednej blachy na palecie. W zależności od zastosowania w każdym z tych źródeł masz inne możliwości wyboru tolerancji. Jak kupisz od walcowni albo w SC cały surowy zwój 100-tonowy, to go sobie pokroisz tak jak chcesz i będziesz kontrolował tolerancje w każdym z tych kawałków w zależności od dowolnie wybranej lokalizacji względem surowego zwoju., jego osi centralnej, odległości od brzegów, początku/końca tego zwoju itd. A jak od stockista- to dostaniesz to co dadzą, czyli random. A klient może być całkiem poważny, tyle że te 100 ton to może być dla niego ilość na 15 lat produkcji, czyli w to nie pójdzie.

PeJot

W dniu 27.08.2023 o 09:11, Konrad Anikiel pisze:
Pracowałem przy produkcji silników elektrycznych. Wszystkie detale były
cięte z rolek materiału, zamówionych na konkretną szerokość, na jaką był
zaprojektowany wykrojnik. Tak były cięte detale z blach prądnicowych,
ale także fosforobrązu czy aluminium. Masówka.

Zenek Kapelinder

Do niczego taka ze informacja jest wam niepotrzebna.

J.F

On Sun, 27 Aug 2023 00:11:58 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

> [...]
> własnością SC, który tnie ją tak jak mu pasuje do handlu
> detalicznego (zwykle arkusze 1x2 m, albo inne standardy, co chałupa

A tu widzisz - klient ma jednak rolke. I załozę sie, ze ma jeszcze
pare podobnych rolek w magazynie. Razem - pare ton.

I teraz ... załozmy, ze SC ma szeroki zwój, a klient zamówil zwoje po
81 mm.
SC chyba nie bedzie ze odkrawał ze zwoju po kawałku wzdłuż?
skomasuje sobie zamówienia i potnie w jednym przebiegu na takie
szerokosci, jakie klienci zamowili? Powiedzmy 5 po 81mm, 10 po 100mm,
4 po 150mm itd?

czy potnie na tasmy o szerokosci 81, ale nie cały zwój, tylko np
cwierc?

Inna sprawa, ze jak tak sobie licze - ten klient to chyba potrafi
przerobic pare ton blachy dziennie, to moze i 100 ton zamówi ...

> Producent zegarków ma za małe zapotrzebowanie żeby
> hucie/walcowni chciało się z nimi gadać o stu tonach materiału. Oni

Milion budzikow rocznie ... to moze byc ze 100 ton rocznie.

> [...]
> zwykle minima w SC. Albo idzie do stockista i dostaje arkusze w
> dowolnej ilości, choćby jednej blachy na palecie.

Tylko ze jak budziki robi, to raczej chce miec stabilne dostawy,
a nie uslyszec "nie ma, nie ma". Fakt, ze moze zamówic np z
półrocznym wyprzedzeniem.

> [...]
> tolerancji. Jak kupisz od walcowni albo w SC cały surowy zwój
> 100-tonowy, to go sobie pokroisz tak jak chcesz i będziesz

Tylko ze tu nie wygląda na to, aby klient mial maszyne do cięcia,
Choc to w innym miejscu moze byc.
I jeszcze musi miec suwnicę, zeby te 100 ton wstawic do maszyny.
I najlepiej bocznicę kolejową, bo cięzarówką to 100 ton w jednym
kawałku trudno sie przewozi.

> [...]
> może być całkiem poważny, tyle że te 100 ton to może być dla niego
> ilość na 15 lat produkcji, czyli w to nie pójdzie.

https://youtu.be/4j1fBEPlSso?t=30

zwojów nie widzę, arkuszy nie widzę.
Jednak musimy liczyc na Kogutka :-)

https://youtu.be/cFFL2OhT-xQ?t=227

jakos dziwnie rozłożony ten wzorek ... akurat w tym miejscu była
wypukłość na blasze?

https://youtu.be/ex_U5F9UK_8?t=330

tu inny rozklad.

A firma ... jeszcze działa?
http://www.mera-poltik.pl/pl/firma.htm

no prawie - "w likwidacji".
czy to strona sprzed 10 lat?

J.

J.F

On Sun, 27 Aug 2023 01:51:26 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

> Do niczego taka ze informacja jest wam niepotrzebna.

My po prostu mamy szerokie zainteresowania :-)

A to przeciez zadna tajemnica panstwowa :-)

J.

cef

W dniu 2023-08-27 o 10:29, PeJot pisze:

> [...]
> zaprojektowany wykrojnik. Tak były cięte detale z blach prądnicowych,
> ale także fosforobrązu czy aluminium. Masówka.

I taka masówka ustala rynek dostępny dla detalistów.
Ostatnio znajomy szukał fosforobrązu w rolce, bo chciał
sobie wykrawać z taśmy a w handlu tylko arkusiki małe.
Rolki u Chinczyków - dostępne gdzieś na ali.

Konrad Anikiel

On Sunday, 27 August 2023 at 10:29:30 UTC+2, PeJot wrote:
> W dniu 27.08.2023 o 09:11, Konrad Anikiel pisze:
No to dla odmiany kup sobie nóż z jakiegoś egzotycznego materiału. Nawet jeśli jest wycięty z walcowanego produktu, to będzie to cięte laserem ze standardowego arkusza blachy, a nie wykrojnikiem z taśmy. Produkcja małoseryjna też na świecie istnieje.

PeJot

W dniu 27.08.2023 o 18:25, Konrad Anikiel pisze:
Egzotyczny nóż to jakby nie ta liga materiałowa.

J.F

No coz, zrozumiale, ze hurtownik nie bedzie trzymal wszytkich
szerokosci, jakie moze kiedys klient sobie zażyczy.
Arkusze tu lepsze.

Aczkolwiek ewoluuje to w strone taka, ze nie ma juz "standardowych"
szerokosci taśm, czy "typowych" rozmiarów okien.

J.

Konrad Anikiel

On Sunday, 27 August 2023 at 20:00:15 UTC+2, PeJot wrote:
> W dniu 27.08.2023 o 18:25, Konrad Anikiel pisze:
Oczywiście. Nożem można kogoś zarżnąć, zaś budzikiem najwyżej łeb rozwalić, ale trzeba fest przyrżnąć.

Konrad Anikiel

Są normy na bednarkę i jest bednarka w handlu. Dekarze też mają swoje commodity taśmy z ocynkowanej blachy, leżą wręcz w marketach budowlanych. Przemysł generalnie jest od lat w stanie upadku, ale to jeszcze nie jest Mad Max.

J.F

On Sun, 27 Aug 2023 09:25:05 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

> [...]
> laserem ze standardowego arkusza blachy, a nie wykrojnikiem z
> taśmy. Produkcja małoseryjna też na świecie istnieje.

No ba - jak cena rownie egzotyczna, to co sie dziwic, ze produkcja
małoseryjna. I wykrojnik sie nie oplaca.

J.