Płukanie domowej instalacji CO

PeJot

Czołem,

problem następujący: 20+ letnia instalacja CO w mieszkaniu, rury Cu,
grzejniki stalowe. Wiele wskazuje na to, że wypadałoby instalację
wyczyścić. Jest wiele różnych preparatów służących do samodzielnego
płukania instalacji, można też powierzyć temat fachowcom. Pytanie co
lepsze, szczególnie iż sezon grzewczy jakby w toku. 2ga sprawa: czy
zainstalowanie odmulacza z filtrem magnetycznym jest jakimś substytutem
płukania chemią ? Wiem, że płukanie może skończyć się rozszczelnieniami,
ale mam w perspektywie wymianę kotła na nowy.

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

J.F

Byla kiedys publikacja naukowcow ze Świerka, ktorzy zastosowali
magnetyzer w wymienniku cieplnym reaktora, i uzyskali pozytywne
rezultaty - tzn kamien się zmniejszył.
Ale to miesiace trwało.

Wierzyc, nie wierzyć?

J.

PeJot

W dniu 11.12.2023 o 13:44, J.F pisze:
Reaktor atomowy i instalacja CO to jakby inna liga. Wystarczy, że w
instalacji CO pływa sporo czarnego osadu, filtr magnetyczny będzie miał
co wyłapywać.

Swoją drogą, jak się przyglądam konstrukcji tego kotła, to jest szansa
cały układ CO zalać wodą demineralizowaną, albo wodą z glikolem, chociaż
nie wiem, czy w kotle 2 funkcyjnym glikol nie może dostać się do obwodu
CWU, choćby w razie awarii. Więc może jednak woda *demineralizowana* -
warto trochę pokombinować ?

J.F

On Mon, 11 Dec 2023 16:18:07 +0100, PeJot wrote:

> Reaktor atomowy i instalacja CO to jakby inna liga. Wystarczy, że w
> instalacji CO pływa sporo czarnego osadu, filtr magnetyczny będzie miał
> co wyłapywać.

A skad osad? Moze w reaktorze tez jest :-)

> [...]
> nie wiem, czy w kotle 2 funkcyjnym glikol nie może dostać się do obwodu
> CWU, choćby w razie awarii. Więc może jednak woda *demineralizowana* -

Glikol to chyba przesada/bezsens nawet, bo przeciez nie zamarza układ
(chyba, ze wyjedziesz na wakacje w mrozy].

Ale jakies fikuśne dodatki ... czemu nie.

J.

PeJot

W dniu 11.12.2023 o 16:27, J.F pisze:

> A skad osad? Moze w reaktorze tez jest :-)

Osad ze stalowych grzejników.

> Glikol to chyba przesada/bezsens nawet, bo przeciez nie zamarza układ
> (chyba, ze wyjedziesz na wakacje w mrozy].

No ale się go stosuje, co prawda rozrzedzony wodą.

> Ale jakies fikuśne dodatki ... czemu nie.

No właśnie, jest tego trochę, nie wiadomo co lepsze.

J.F

On Mon, 11 Dec 2023 19:55:06 +0100, PeJot wrote:

> No ale się go stosuje, co prawda rozrzedzony wodą.

Glikol z wodą się stosuje w instalacjach narażonych na zamarzanie.

J.

PeJot

W dniu 12.12.2023 o 13:15, J.F pisze:
Nie tylko, chodzi także o korozję układu. No ale skoro ten konkretny
kocioł CO został zaprojektowany do CO z wodą, kombinować w kierunku
glikolu nie ma sensu.

Pytania o płukania układu CO chemią, czy zalanie wodą demineralizowaną
nadal otwarte.

Zenek Kapelinder

Uzasadnij w logiczny sposób dlaczego ma być woda demi a nie kranowka.

Tomasz Gorbaczuk

W dniu .12.2023 o 18:47 PeJot <slepy...@nigdzie.pl> pisze:

> Pytania o płukania układu CO chemią, czy zalanie wodą demineralizowaną
> nadal otwarte.

A czemu chcesz płukać? - w takiej wodzie co się miało wytrącić to już
dawno się wytrąciło.
Ona jest teraz zdecydowanie lepsza niż tak świeża/dolana. To, że jest
"czarna" to nic nie znaczy.
Skąd korozja, o której piszesz? - to instalacja otwarta? - często
uzupełniasz w niej poziom? Aby była korozja musi być tlen, tlen w takiej
instalacji bierze się przede wszystkim z dolewanej wody.

TG

PeJot

> A czemu chcesz płukać? - w takiej wodzie co się miało wytrącić to już
> dawno się wytrąciło.
> Ona jest teraz zdecydowanie lepsza niż tak świeża/dolana. To, że jest
> "czarna" to nic nie znaczy.

Dobrze by było, żeby ten czarny syf nie zapychał filtra, te nowe filtry
magnetyczne zwykle łatwo dają się czyścić. No i tym czarnym syfem
zapycha się wymiennik CWU. Ten akurat czyści się łatwo, ale znowu trzeba
dolewać świeżej wody do CO.

> Skąd korozja, o której piszesz? - to instalacja otwarta? - często
> uzupełniasz w niej poziom? Aby była korozja musi być tlen, tlen w takiej
> instalacji bierze się przede wszystkim z dolewanej wody.

Instalacja zamknięta, ale dosyć często była dolewana woda. A to wymiana
grzejnika w łazience, a to cieknący zawór bezpieczeństwa i spadające
ciśnienie, a to czyszczenie wymienników jak wyżej i tak dalej.

PeJot

Bo zarasta kamieniem główny wymiennik.

Zenek Kapelinder

Bzdura. W wodzie kranowej jest zbyt mało zwiazkow wapnia i magnezu zeby mogły stworzyć warstwę o grubości mogacej zakłócić przenoszenie ciepła. W instalacji co nie ma wody biezacej tylko przez dziesięciolecia jest ta sama. A nawet jak by raz do roku wymieniać to te ilości kamienia jakie by powstały da się rozpuscic płaska łyżeczka kwasku cytrynowego na cała instalacje. Z kamieniem w domowej instalacji co jest taka sama bzdura jak z ładowaniem akumulatora samochodowego do gazowania i szybkim zamykaniu lodowki zeby nie zbankrutować przez prad.

ptoki (ptoki)

Niyprowda.

Zenek dobrze prawi. Jakiekolwiek mineraly jakie byly w instalacji sie dawno osadzily gdzie tam badz, woda sie odgazowala i jest w praktyce lepsza od demineralizowanej.

A filtr jest od tego aby filtrowal. To co na nim sie osadzi nie jest z wody a z samej instalacji.

ptoki (ptoki)

On Thursday, December 14, 2023 at 10:53:49 a.m. UTC-6, PeJot wrote:

> [...]
> magnetyczne zwykle łatwo dają się czyścić. No i tym czarnym syfem
> zapycha się wymiennik CWU. Ten akurat czyści się łatwo, ale znowu trzeba

No nie.

> Instalacja zamknięta, ale dosyć często była dolewana woda. A to wymiana
> grzejnika w łazience, a to cieknący zawór bezpieczeństwa i spadające
> ciśnienie, a to czyszczenie wymienników jak wyżej i tak dalej.

To napraw instalacje i nie wymieniaj wody.

Jak bedziesz przy niej ciagle dlubal to jak se wyobrazasz wymiane cieczy za kazdym razem i co za roznica czy glikol zlejesz do baniaka czy te wode co tam masz?

Tomasz Gorbaczuk

W dniu .12.2023 o 17:53 PeJot <slepy...@nigdzie.pl> pisze:

> [...]
> magnetyczne zwykle łatwo dają się czyścić. No i tym czarnym syfem
> zapycha się wymiennik CWU. Ten akurat czyści się łatwo, ale znowu trzeba

Płucz regularnie filtry (raz o roku wystarczy), dobijaj do ciśnienia
znamionowego i nie kombinuj bo pogorszysz sytuację. W wodzie kotłowej nie
przybywa magicznie "syfu" - mogą tam być jakieś nieczystości z procesów
produkcji kaloryferów i kotła, ewentualnie coś z montażu instalacji, ale
po 1-2 sezonach filtr to wyłapie, ewentualnie coś osiądzie w zakamarkach
kaloryferów i woda jest czysta i co najważniejsze neutralna dla
instalacji. Co się miało z niej wytrącić to się wytrąciło, nowego brudu
nie przybędzie.
Jak masz jakieś nieszczelności i musisz co miesiąc dobijać - to to po
prostu napraw.

> Instalacja zamknięta, ale dosyć często była dolewana woda. A to wymiana
> grzejnika w łazience, a to cieknący zawór bezpieczeństwa i spadające
> ciśnienie, a to czyszczenie wymienników jak wyżej i tak dalej.

No ale nie dolewałeś tam wody z kałuży, tylko zapewne czystą wodociągową.
Takie "techniczne" dolewki są bez znaczenia dla jakości wody kotłowej.
Jak by było inaczej to by nie działały kotły z wymiennikami przepływowymi
lub ogrzewacze przepływowe, gdzie w wymienniku podczas kąpieli jest ciągle
świeża woda wodociągowa, podgrzewana do np. 70 st. Przecież cała
instalacja CWU pracuje ciągle na wodzie wodociągowej i działa.

TG

PeJot

> [...]
> nowego brudu nie przybędzie.
> Jak masz jakieś nieszczelności i musisz co miesiąc dobijać - to to po

Dobra, przyjmuję do wiadomości. Ale wypadało mi jednak zainstalować
jakiś porządny filtr z magnesem, ktoś coś poleci ? Na razie mam zwykły
filtr siatkowy i mało miejsca pod kotłem.

Tymczasem wcześniej czy później będę musiał wymienić kocioł.

> [...]
> kąpieli jest ciągle świeża woda wodociągowa, podgrzewana do np. 70 st.
> Przecież cała instalacja CWU pracuje ciągle na wodzie wodociągowej i

Tu się nie zgodzę - odkamienianie wymienika CWU kwasem jest wg DTRki
zwykłą czynnością serwisową.

Tomasz Gorbaczuk

W dniu .12.2023 o 14:10 PeJot <slepy...@nigdzie.pl> pisze:

> Dobra, przyjmuję do wiadomości. Ale wypadało mi jednak zainstalować
> jakiś porządny filtr z magnesem, ktoś coś poleci ? Na razie mam zwykły
> filtr siatkowy i mało miejsca pod kotłem.

Zobacz w instrukcji kotła (obecnego/przyszłego) jaki jest wymagany filtr
przed kotłem i taki zastosuj.
Obstawiam, że zwykły siatkowy wystarczy.

> Tu się nie zgodzę - odkamienianie wymienika CWU kwasem jest wg DTRki
> zwykłą czynnością serwisową.

Raz na rok, przy ciągłym przepływie wody wodociągowej. A dyskutujemy o
instalacji CO w której było trochę dolewek :-)
Czujesz różnicę?

TG

PeJot

> Zobacz w instrukcji kotła (obecnego/przyszłego) jaki jest wymagany filtr
> przed kotłem i taki zastosuj.
> Obstawiam, że zwykły siatkowy wystarczy.

Pudło. Producent ( 20 i parę lat temu ) w ogóle nie przewidywał
konieczności używania filtra :)

Tomasz Gorbaczuk

W dniu .12.2023 o 16:04 PeJot <slepy...@nigdzie.pl> pisze:
bo może jest w środku kotła?

TG

Tomasz Gorbaczuk

W dniu .12.2023 o 16:04 PeJot <slepy...@nigdzie.pl> pisze:

Co to za kocioł?
Podasz model? - u mnie przy kotle na drewno, wyprodukowanym w 1998r. na
schemacie przed pompą CO jest umieszczony filtr siatkowy 5/4 cala. Dziwne,
aby przy gazówce tego nie było.

TG

PeJot

Może, i ja o tym nie wiem.

PeJot

W dniu 15.12.2023 o 16:56, PeJot pisze:
Zaraz, przecież to bez sensu, żeby filtr był ukryty. Gdyby w ogóle był,
to w DTRce była by opisana procedura czyszczenia, a tej brak. Czyli
można przyjąć, że filtra fabrycznie nie ma.

Tomasz Gorbaczuk

W dniu .12.2023 o 17:45 PeJot <slepy...@nigdzie.pl> pisze:

> W dniu 15.12.2023 o 16:56, PeJot pisze:
Podaj model kotła to Ci pomogę rozwikłać zagadkę. Może też tak być, że
kocioł wymaga zewnętrznej pompy obiegowej a producent pompy wymaga filtra
siatkowego.

TG

PeJot

> Podaj model kotła to Ci pomogę rozwikłać zagadkę. Może też tak być, że
> kocioł wymaga zewnętrznej pompy obiegowej a producent pompy wymaga
> filtra siatkowego.

Pompa jest wbudowana. To czy jest filtr wewnętrzny czy go nie ma, nie ma
znaczenia, i tak chcę dołożyć filtr siatkowy i magnetyczny.

PeJot

Jan 14, 2024, 10:55:31 AMJan 14
W dniu 15.12.2023 o 03:30, ptoki (ptoki) pisze:

> To napraw instalacje i nie wymieniaj wody.

Nie da się *nie* grzebać i nie dolewać. Choćby wszystko było 100%
sprawne, to sprawdzenie ciśnienia w naczyniu przeponowym DTR nakazuje
robić co sezon. To oznacza spuszczanie i dolewanie świeżej wody.

PeJot

Jan 14, 2024, 12:36:40 PMJan 14
W dniu 15.12.2023 o 21:06, PeJot pisze:

> Pompa jest wbudowana. To czy jest filtr wewnętrzny czy go nie ma, nie ma
> znaczenia, i tak chcę dołożyć filtr siatkowy i magnetyczny.

Filtr magnetyczny jest już wbudowany. Co maks. miesiąc trzeba go
czyścić, inaczej zablokuje przepływ. Pytanie, czy uda się wyłapać ten
magnetyczny syf, czy on będzie się pojawiał.

ptoki (ptoki)

Jan 17, 2024, 6:33:03 PMJan 17
Wymien na taki z manometrem.

A jak juz chcesz tak to te 5 czy 10 litrow (czy ile ci tam wyjdzie) to w praktyce zero problemu.

U mnie instalacja ma juz 40 lat i nie raz i nie dwa byla plukana do zera i jakos niczym nie obrosla.

Juz bardziej bym sie martwil tym ze mi sie wyzre bo ktos tam gdzies alu, miedz i stal poskrecal...

PeJot

Jan 18, 2024, 12:35:14 PMJan 18
W dniu 18.01.2024 o 00:33, ptoki (ptoki) pisze:

> Wymien na taki z manometrem.

A ten manometr to ma mierzyć po której stronie naczynia przeponowego ? Z
jednej strony jest króciec z zaworem AV, z drugiej jest manometr
wbudowany w kocioł.

> A jak juz chcesz tak to te 5 czy 10 litrow (czy ile ci tam wyjdzie) to w praktyce zero problemu.

Tak i myślę, że zrzucenie ciśnienia w instalacji, ręczne sprawdzenie
ciśnienia w naczyniu i powtórne uzupełnienie wody w instalacji nie jest
jakoś szczególnie upierdliwe raz na sezon, więc nie ma co kombinować.

> Juz bardziej bym sie martwil tym ze mi sie wyzre bo ktos tam gdzies alu, miedz i stal poskrecal...

Dalej nie wiem, czy zainstalowany filtr magnetyczny wyłapie wszystek
czarny syf, czy toto będzie się pojawiać nadal ? Instalacja miedziana,
grzejniki stalowe.

ptoki (ptoki)

Jan 19, 2024, 8:11:02 PMJan 19
On Thursday, January 18, 2024 at 11:35:14 a.m. UTC-6, PeJot wrote:

> A ten manometr to ma mierzyć po której stronie naczynia przeponowego ? Z
> jednej strony jest króciec z zaworem AV, z drugiej jest manometr
> wbudowany w kocioł.

To juz inne pytanie :)
Niech ktos madrzejszy powie ktore cisnienie wazniejsze.
Ja bym na chlopski rozum uznal ze nie wazne, byle bylo stabilne.

> Tak i myślę, że zrzucenie ciśnienia w instalacji, ręczne sprawdzenie
> ciśnienia w naczyniu i powtórne uzupełnienie wody w instalacji nie jest
> jakoś szczególnie upierdliwe raz na sezon, więc nie ma co kombinować.

olej. imho nie warto.

> Dalej nie wiem, czy zainstalowany filtr magnetyczny wyłapie wszystek
> czarny syf, czy toto będzie się pojawiać nadal ? Instalacja miedziana,
> grzejniki stalowe.

To ja bym sie tylko o te stal-miedz martwil. nie pamietam czy to problemowe polaczenie czy nie.

A o ten czarny syf sie nie martw. Jego nie przybywa, nie szkodzi niczemu co jest sensownie zrobione. Jak masz padaczna pompke to moze ale ja bym sie nie przejmowal. Szczegolnie ze jak sitko nie wylapie to i pompki nie ubije.

PeJot

Jan 20, 2024, 5:17:23 AMJan 20
W dniu 20.01.2024 o 02:11, ptoki (ptoki) pisze:

> To juz inne pytanie :)
> Niech ktos madrzejszy powie ktore cisnienie wazniejsze.
> Ja bym na chlopski rozum uznal ze nie wazne, byle bylo stabilne.

Skoro w DTR jest podana konkretna wartość ciśnienia dla naczynia
przeponowego, to wypadałoby się jej trzymać. Wymieniłem już niesprawne
zawory i jestem w stanie odciąć instalację od kotła, więc przy kontroli
ciśnienia w naczyniu mniej wody trzeba będzie uzupełniać. ZTCW są
specjalne zawory do naczyń przeponowych, ale jakoś nie widzę potrzeby
implementacji.

> olej. imho nie warto.

Być może nie warto i dlatego DTRka o tym nie wspomina, chociaż jest to
banalnie proste. No i starzy los_monteros_hydraulikos twierdzą, że
trzeba kontrolować ciśnienie raz na sezon.

> To ja bym sie tylko o te stal-miedz martwil. nie pamietam czy to problemowe polaczenie czy nie.
>
> A o ten czarny syf sie nie martw. Jego nie przybywa, nie szkodzi niczemu co jest sensownie zrobione.

No nie wiem, odnoszę wrażenie, że ten czarny syf zaburza pracę wkładek
zaworowych w grzejnikach, a poza sezonem zalega w grzejnikach.