laser do betonu

J.F

Po weekendzie z wiertarką ... nie ma jakiegos laserowego dziurkacza do
betonu?

Nie wiem - wiertarka zla (amatorska, ale udarowa), wiertla zle,
ja zły ... ale prawie nie chcialo wiercic.

Strop ... z czego oni te stropy teraz robia, powiedzialbym ze trafilem
na zbrojenie, ale magnes sladu stali nie chcial wykryc.
Wiec pretow nie ma, a beton/material bardzo twardy.
Taki ciemnoszary, bardzo ciemno.

J.

Adam

Trafiłeś na "tłusty" beton.
Dobra wiertarka z pneumatycznym udarem (wiertarka elektryczna), dobre i
nasmarowane wiertło SDS, nie przyciskać do końca podczas wiercenia - musisz
wyczuć moment, gdzie wiertło ma największy impet.
No i zamiast kilkunastu sekund, jak w cegle, to czasem ze trzy minuty, ale
da się wywiercić pod typowe kołki fi 10 czy grubsze.

Uważaj tylko, abyć nie dziubał elementów nośnych.

--
Pozdrawiam.

Adam

WM

W dniu 2022-05-23 o 11:59, J.F pisze:

> Po weekendzie z wiertarką ... nie ma jakiegos laserowego dziurkacza do
> betonu?
>
> Nie wiem - wiertarka zla (amatorska, ale udarowa), wiertla zle,
> ja zły ... ale prawie nie chcialo wiercic.

Ci specjaliści mają odpowiednie lasery do obróbki mechanicznej.
https://fluence.technology/pl/applications/obrobka-powierzchni/

> [...]
> na zbrojenie, ale magnes sladu stali nie chcial wykryc.
> Wiec pretow nie ma, a beton/material bardzo twardy.

Pewnie kiepskie wiertło było?

WM

J.F

On Mon, 23 May 2022 12:32:41 +0200, WM wrote:

> Ci specjaliści mają odpowiednie lasery do obróbki mechanicznej.
> https://fluence.technology/pl/applications/obrobka-powierzchni/

Ale dziury robia szybko? :-)

> Pewnie kiepskie wiertło było?

Biorac pod uwagę, ze na koncu płytka widiowa ciagle była, to chyba nie
bylo kiepskie.

J.

WM

W dniu 2022-05-23 o 12:38, J.F pisze:
Jedna płytka nie jest dobrym rozwiązaniem.
Podobno brakuje jej stabilności i pływa na boki, generując dodatkowy opór.

Może więcej płytek trzeba?
https://www.werkon.sklep.pl/produkt/wiertlo-6x210-sds-plus/?gclid=EAIaIQobChMIl8i51bj19wIVGwWiAx2YawyTEAAYAiAAEgKjh_D_BwE

WM

alojzy nieborak

J.F napisał(a):
> Po weekendzie z wiertarką ... nie ma jakiegos laserowego dziurkacza do
> betonu?
>
> Nie wiem - wiertarka zla (amatorska, ale udarowa), wiertla zle,
> ja zły ... ale prawie nie chcialo wiercic.

Ja wiercę na dwa razy, pierwszy raz mniejszą średnicą
poprawiam większą średnicą.

Standardowy myk.
Wywierć w metalu otwór fi 30 wiertłem fi 30:)
Po się męczyć kiedy cywilizacja wynalazła:
https://toya24.pl/product-pol-10010479-WIERTLO-STOPNIOWE-6-38MM.html

J.F

On Mon, 23 May 2022 12:17:36 +0200, Adam wrote:

> Trafiłeś na "tłusty" beton.

A z czego to sie robi? :-)

> Dobra wiertarka z pneumatycznym udarem (wiertarka elektryczna), dobre i
> nasmarowane wiertło SDS,

Czym smarować?

> nie przyciskać do końca podczas wiercenia - musisz
> wyczuć moment, gdzie wiertło ma największy impet.

Chyba musze sobie sprawic taka wiertarke ... jakies rekomendacje?

> No i zamiast kilkunastu sekund, jak w cegle, to czasem ze trzy minuty, ale
> da się wywiercić pod typowe kołki fi 10 czy grubsze.

A tu najbardziej oporna to ledwo fi 5.
Sa w ogole takie SDS ?

> Uważaj tylko, abyć nie dziubał elementów nośnych.

A tak swoja droga - jest jakies rozwiazanie co przewierci i beton i
stal?

P.S. A tu tv pokazuje, jak w starozytnosci wiercili kamienie
rurkami miedzianymi.

J.

J.F

On Mon, 23 May 2022 04:47:02 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

> Ja wiercę na dwa razy, pierwszy raz mniejszą średnicą
> poprawiam większą średnicą.

Tez tak czesto robie, ale tu juz fi 5 stawialo opor.

> Standardowy myk.
> Wywierć w metalu otwór fi 30 wiertłem fi 30:)
> Po się męczyć kiedy cywilizacja wynalazła:
> https://toya24.pl/product-pol-10010479-WIERTLO-STOPNIOWE-6-38MM.html

Ale to nie do betonu, tylko do cienkiej blachy, i ciekaw jestem na ile
dobrze wiertlo prowadzi - tzn czy wiertlo nie zboczy.

J.

Marcin Debowski

Wieszałem kiedyś takie masywne drewniane żaluzje czy rolety i w czymś
takim wierciłem amatorskim udarowym Boschem czy B&D. Namordowałem się
jakimś małym wiertłem do betonu i zrobiłem wgłębienie na 5 mm.
Wkurzyłem się, wezwałem fachowca. Przylazł z ze 2x większą wiertarką i
wlazło mu jak w masło. MZ kombinacja i wiertarki w wiertła, ale głównie
to pierwsze.

To było jakieś 10 lat temu i nie widzę w tej chwlili modelu, który
tamten przywlókł, ale patrząc po współczesnych obstawiam jakąś
młotowiertarkę, np. Bosch GBH36V.

--
Marcin

J.F

On Mon, 23 May 2022 12:49:06 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
> Wkurzyłem się, wezwałem fachowca. Przylazł z ze 2x większą wiertarką i
> wlazło mu jak w masło. MZ kombinacja i wiertarki w wiertła, ale głównie

Znajomi kiedys domofony instalowali. Pytam jak dziure robia ...
"bierze sie wiertlo, wiertarke i wierci dziury jedna obok drugiej".
Ale przy rozmiarze skrzynki rzedu 20x30cm, to mi grube setki dziur
wychodzą.
Oni uzywali Hilti, ale to bylo dawno, wiec nie wiem jak jest teraz.

Marcin Debowski

On 2022-05-23, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
> "bierze sie wiertlo, wiertarke i wierci dziury jedna obok drugiej".
> Ale przy rozmiarze skrzynki rzedu 20x30cm, to mi grube setki dziur

No ale tu nawet 5-6mm wiertłem nie dawałem rady. Podejrzewam, że taka
solidna młotowiertarka, która również służy czy może służyć do
kruszenia betonu, ma ten skok czy uderzenie młotowe znacznie
silniejsze. No to było coś niesamowitego, jak tym lekko wlazło w taki
beton.

Wierciłem w różnych sufitach, wieszając np. wentylatory, więc musiało
to być odpowiednio głębokie. Sufity są z reguły dużo trudniejsze, ale
zawsze dawałem rady amatorskim udarem, a wtedy nic.

--
Marcin

J.F

On Mon, 23 May 2022 13:18:11 GMT, Marcin Debowski wrote:

> No ale tu nawet 5-6mm wiertłem nie dawałem rady.

Bardziej mi chodzilo o wytrzymalosc i efektywnosc samej wiertarki :-)

> [...]
> kruszenia betonu, ma ten skok czy uderzenie młotowe znacznie
> silniejsze. No to było coś niesamowitego, jak tym lekko wlazło w taki

No, pamietam z dawnych czasow jak trzeba bylo skuc lastryko w
lazience. Przyszedl robotnik z takim mlotem ... caly wiezowiec
wibruje, a lastryko sie trzyma. Skonczylo sie na duzym, recznym mlocie
"kowalskim"

> Wierciłem w różnych sufitach, wieszając np. wentylatory, więc musiało
> to być odpowiednio głębokie. Sufity są z reguły dużo trudniejsze, ale
> zawsze dawałem rady amatorskim udarem, a wtedy nic.

No wlasnie jakos tak teraz poczulem.

J.

PeJot

W dniu 2022-05-23 o 11:59, J.F pisze:

Mój toolkit:

1. Wiertarka: SDS plus z energią w okolicy 2-3J. Więcej wcale nie jest
lepiej, mocarna maszyna więcej waży, przez co jest niewygodna i
niedokładna. W domu do otworów pod kołki używam Boscha PBH2100.

2. Wiertło: 4 ostrzowe, u Boscha toto się nazywa SDS 5X. Nowe dosyć
skutecznie radzi sobie ze stalą zbrojeniową, za sprawą ostrzy skrawających.

3. Smar do SDS: zwykły ŁT pewnie lepszy niż nic, ale *dedykowane* smary
nie są drogie.

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

J.F

On Mon, 23 May 2022 12:52:38 +0200, WM wrote:

> Jedna płytka nie jest dobrym rozwiązaniem.
> Podobno brakuje jej stabilności i pływa na boki, generując dodatkowy opór.

> [...]

Wyglada ambitnie, ale czy aby na pewno lepiej działa ?

J.

J.F

On Mon, 23 May 2022 16:38:19 +0200, PeJot wrote:

> [...]
> lepiej, mocarna maszyna więcej waży, przez co jest niewygodna i
> niedokładna. W domu do otworów pod kołki używam Boscha PBH2100.

Musze poszukac te energii udaru.

> 2. Wiertło: 4 ostrzowe, u Boscha toto się nazywa SDS 5X. Nowe dosyć
> skutecznie radzi sobie ze stalą zbrojeniową, za sprawą ostrzy skrawających.

I to dziala? Bo ja bym sie obawial, ze te ostrza sie zaraz po
kontakcie z betonem stępią.

> 3. Smar do SDS: zwykły ŁT pewnie lepszy niż nic, ale *dedykowane* smary
> nie są drogie.

Hm, musze sprobowac/poszukac.
Betonu ze smarem nigdy nie wiercilem ...

J.

WM

W dniu 2022-05-23 o 16:51, J.F pisze:
Po takiej reklamie i renomie firmy trzeba byc dobrej myśli ;)
https://youtu.be/ztn-GoLZfXk

WM

WM

W dniu 2022-05-23 o 16:54, J.F pisze:

> Musze poszukac te energii udaru.

> I to dziala? Bo ja bym sie obawial, ze te ostrza sie zaraz po
> kontakcie z betonem stępią.

Wiercą w zbrojeniu i betonie. Tester by kłamał, po co?
https://youtu.be/00H_ShbF6f8

WM

PeJot

> Musze poszukac te energii udaru.

Mowa o wiertarce z *udarem pneumatycznym*, a nie mechanicznym. Dla
"udaru" mechanicznego energii nie określa się.

> I to dziala?

Owszem, działa.

Bo ja bym sie obawial, ze te ostrza sie zaraz po
> kontakcie z betonem stępią.

Wszystko się z czasem stępi, ale tym narzędziem , szczególnie firmowym,
trochę dziur da się zrobić. Poszukaj na YT filmików z wiercenia w
zbrojonym betonie. BTW: jakoś nie wyobrażam sobie ostrzenia takiego
zużytego wiertła, ale z drugiej strony chyba nie ma to sensu.

> Hm, musze sprobowac/poszukac.
> Betonu ze smarem nigdy nie wiercilem ...

Ekhm.......Nie smaruje się *betonu* tylko sam interfejs SDS plus :)

Zenek Kapelinder

Oświeć mnie co się może stać jak wywiercić otwór fi10 w ścianie ze zbrojonego betonu jeśli to będzie sciana najbardziej nośna z nosnych.

a a

do wiercenia w zbrojonym betonie używa się frezów diamentowych, bo udar jest nieskuteczny, dokladnie tak samo, jakby udarowo wiercić otwory w stali

ptoki

poniedziałek, 23 maja 2022 o 07:32:52 UTC-5 J.F napisał(a):

> Tez tak czesto robie, ale tu juz fi 5 stawialo opor.

Znaczy sie sa trzy mozliwosci przynajmniej:
-masz juz nieostry udar w wiertarce
-Masz te widie nienaostrzona
-Beton byl okrutnie twardy albo odwrotnie, wypelniony pylem ceglanym.

Na pierwsze dwa mozna poradzic albo naostrzeniem wiertla albo wymiana wiertarki
na trzecie rozwiazanie jest trudne. Albo poprzednie dwa albo cierpliwosc i chlodzenie wiertla.

Mialem u siebie taka dziwna mieszanke betonu i cegly. Niby miekkie/lekkie ale ani sie nie chcialo wiercic ani kuc.

> Ale to nie do betonu, tylko do cienkiej blachy, i ciekaw jestem na ile
> dobrze wiertlo prowadzi - tzn czy wiertlo nie zboczy.

Jak ci 5mm slabo wchodzi to czasem warto wymienic na wieksze. Moze piach ci sie nie usuwal i tlukles w ten piach zamiast kruszyc sam beton.
Jak tak mialem to troche pomagalo plukanie woda albo przedmuchiwanie.
No i ostrzenie widii.

Marcin Debowski

On 2022-05-23, PeJot <Pe...@nigdzie.pl> wrote:

> Mowa o wiertarce z *udarem pneumatycznym*, a nie mechanicznym. Dla
> "udaru" mechanicznego energii nie określa się.

Bosch PBH2100 ma widzę 1.7J. Mówisz, że to spokojnie na taki
zatwardziały sufit wystarczy i odczuje różnicę ze standardową udarówką
typu: https://www.bosch-diy.com/sa/en/p/easyimpact-600-0603133000-v52876
?

Nb. te zwykłe udarowe to ile mogą tych dżuli mieć bo coś nie idzie mi guglanie?

--
Marcin

J.F

On Mon, 23 May 2022 17:33:51 -0700 (PDT), ptoki wrote:

> Znaczy sie sa trzy mozliwosci przynajmniej:
> -masz juz nieostry udar w wiertarce

Trudno mi ocenic.

> -Masz te widie nienaostrzona

Zdecydowanie. To sie ostrzy?
Fakt, ze nowe wiertlo jakby ciut lepiej bralo ... na pare minut, czy
raczej pa pare mm starczylo.

> -Beton byl okrutnie twardy albo odwrotnie, wypelniony pylem ceglanym.

Beton jakis okrutnie twardy. W cegle akurat ta wiertarka i nieostrzone
wiertla wierca dobrze.
Beton jakis bardzo ciemny ... nie wiem, czego dodali.

> [...]
>
> Mialem u siebie taka dziwna mieszanke betonu i cegly. Niby miekkie/lekkie ale ani sie nie chcialo wiercic ani kuc.

Ja czasem w starej wielkiej plycie trafialem na kamień (żwir).
Tez problem.

> Jak ci 5mm slabo wchodzi to czasem warto wymienic na wieksze. Moze piach ci sie nie usuwal i tlukles w ten piach zamiast kruszyc sam beton.

Sufit. Szybko sie wysypywal.
Tylko ... w jednej dziurce wrecz widze ten strumien pyłu jak sie sypie
... a dziura sie nie poglebia. Tzn prawie nie, bo w koncu sie
pogłebila.
A w innej nie widze tego pyłu.

> Jak tak mialem to troche pomagalo plukanie woda albo przedmuchiwanie.

> No i ostrzenie widii.

Naprawde pomoze? Czy zaraz sie stępi?

J.

J.F

On Mon, 23 May 2022 15:33:24 -0700 (PDT), a a wrote:

> do wiercenia w zbrojonym betonie używa się frezów diamentowych, bo
> udar jest nieskuteczny, dokladnie tak samo, jakby udarowo wiercić
> otwory w stali

Udaru do stali sie nie stosuje, bo nie trzeba - stal się ładnie
skrawa.
Ale trzeba miec ostre wiertla, a nie widie stępioną na betonie.
A juz na zbrojenie w betonie to nie znam rady, tzn znam - omijac.

J.

WM

W dniu 2022-05-24 o 10:20, J.F pisze:

> [...]
> wiertla wierca dobrze.
> Beton jakis bardzo ciemny ... nie wiem, czego dodali.

Może użyli takiego betonu, co jest w sejfie :)
https://fabrykasejfow.pl/klasa-iii/135-warownia-90.html
Ciekawe co jest w takim betonie? Kawałki pancernej ceramiki?

WM

J.F

Jak patrze na

"Kasa pancerna o wielościankowa wypełniona specjalnym betonem.
Kasa pancerna ze względu na budowę posiada właściwości lekkiej ochrony
przed ogniem."

To moze beton z gipsem - zdaje sie ze gips lepiej chroni przed ogniem
:-)

Piszesz "pancernej ceramiki", ale kawalki weglika wolframu, korundu
czy SiC moglyby byc.

Tylko to nie byl strop w banku, wiec nie trzeba twardosci,
ale wytrzymalosci trzeba, jak to na stropie - a zbrojenia nie
złapalem.

J.

PeJot

> Bosch PBH2100 ma widzę 1.7J. Mówisz, że to spokojnie na taki
> zatwardziały sufit wystarczy

Powinien wystarczyć

PBH1200 jest lekki i wygodny do typowych średnic pod kołki. Z dobrym,
nie zmęczonym wiertłem jeszcze mnie nie zawiódł, a trochę betonu
obrobił. No, może gdyby chodziło o *zarabianie* to 1.7J może być mało.

> Nb. te zwykłe udarowe to ile mogą tych dżuli mieć bo coś nie idzie mi guglanie?

Jeśli czegoś google nie znajduje, to to nie istnieje :>

WM

W dniu 2022-05-24 o 15:26, J.F pisze:
Może firma budowała w tym samym czasie dom i bank, więc zamówiła beton
ze szmerglem do obu, bo taniej wyszło?

Może w kasie pancernej nie chodzi o wytrzymałość na temperaturę, tylko o
niską przewodność cieplną betonu?
W nowoczesnym archiwum krakowskim spaliły się dokumenty, choć ściany
były podobno ognioodporne.
Może dlatego, że pomylili te dwie odporności?

WM

J.F

On Mon, 23 May 2022 11:59:02 +0200, J.F wrote:

A propos:
samogwintujące wkrety do betonu Rawplug R-LX

https://www.youtube.com/watch?v=caOS-V6RFbE

Uzywal ktos tego?

No ale dziure trzeba zrobic, i chyba dosc precyzyjnie ..

J.

ptoki

wtorek, 24 maja 2022 o 03:21:15 UTC-5 J.F napisał(a):

> Trudno mi ocenic.

Zuzyty udar wibruje. Dobry wyczuwalnie sie tlucze. Tak ostro/twardo.
Ujmujac to nieco barbazynsko. Zuzyty czuc jak sinusoide, dobry jak pile/prostokat.

> Zdecydowanie. To sie ostrzy?

Ta. Jak kazde ostrze :)

> Fakt, ze nowe wiertlo jakby ciut lepiej bralo ... na pare minut, czy
> raczej pa pare mm starczylo.

Ta, i tak sie trafia.

> Beton jakis okrutnie twardy. W cegle akurat ta wiertarka i nieostrzone
> wiertla wierca dobrze.
W cegle to golnie dobrze sie wierci. To o czym pisalem to jakas dziwna mieszanka cegly, betonu i moze zuzlu. Tak bym to ujal ze troche gumowate. Za twarde na skrawanie a za elstyczne na udar.

> Beton jakis bardzo ciemny ... nie wiem, czego dodali.

Uczciwie namieszali :)

> Ja czasem w starej wielkiej plycie trafialem na kamień (żwir).
> Tez problem.

Ta.

> [...]
> Tylko ... w jednej dziurce wrecz widze ten strumien pyłu jak sie sypie
> ... a dziura sie nie poglebia. Tzn prawie nie, bo w koncu sie

No stepi sie , ALE!
1. Dobrze naostrzone bedzie cala energie udaru kierowac na samo ostrze.
2. Dobry udar bedzie dociskac ostrze do materialu caly czas
3. W czasie uderzenia i po nim nie bedzie ostrze sie odsuwac od materialu
4. Wtedy cala energia udaru pojdzie na kruszenie materialu zamiast na szuranie w urobku albo mieszanie tego urobku i grzanie sie.

Dodatkowo warto wybadac w jakim zakresie obrotow ten udar wpada w rezonans i najlepiej kruszy.

Ale tak czy siak, czasem beton tak twardy ze wiertla sie poddaja, udar niewiele daje.

A wiertla koronkowe diamentowe tez duzo nie pomagaja ale imho czasem warto sprobowac, i lac wode.

Z trudnych materialow to pamietam trzy:
plytki podlogowe
ten ceglasty/zuzlowy beton i wlasnie uczciwy zelbeton.

No i dla formalnosci zbrojenie jak sie trafi.

Pozytyw jest taki ze jak sie juz wywierci i da odpowiedni kolek to trzyma bez problemu na lata.

Marcin Debowski

On 2022-05-24, PeJot <Pe...@nigdzie.pl> wrote:

> Jeśli czegoś google nie znajduje, to to nie istnieje :>

Akurat pada mi ww. zwykła udarowa wiertarka i w sumie dobrze, że się ten
wątek pojawił :) Upatrzyłem sobie GBH 220 (2J/2,3kg), która jest w
przystępnej cenie i pewnie ją kupię. Ale mam też trochę sprzętu Boscha
na 12V aku i przyznam, że ta linia mi się bardzo podoba i sprawdza do
moich potrzeb rewelacyjnie. I tu widzę też taką bezprzewodową
młoto-wiertarkę Uneo, która ma jedynie 0.5J. No i teraz nie wiem jak ją
spozycjonować, bo jeśli te 0.5J to podobnie do standardowych udarówek,
np to wydaje się być całkiem przydatne narzędzie, ale jeśli dużo niżej,
no to już niekoniecznie.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2022-05-24, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
> On Mon, 23 May 2022 11:59:02 +0200, J.F wrote:
>
> A propos:
> samogwintujące wkrety do betonu Rawplug R-LX
>
> https://www.youtube.com/watch?v=caOS-V6RFbE
>
> Uzywal ktos tego?

Ee, ale czy to aż taka rewelacja w porównaniu z kołkiem kotwiczącym w
metalowej tulei? Dodatkowo wychodzi na to, że to dla niepotrafiących
mierzyć wysokosci barierek :)

--
Marcin

J.F

Dla mnie rewelacja, bo pierwsze widze, zeby beton sie dalo nagwintowac
:-)

J.

WM

W dniu 2022-05-25 o 12:47, J.F pisze:
Zaskoczyła mnie wytrzymałość śrub 10 na wyrywanie = 4,3 kN, przy 6cm
długości gwintu w betonie.
https://youtu.be/NTki4D35Jd8?t=91

WM

Zenek Kapelinder

Żeby było bardziej brązowo to jest tylko 430 kG. Przy barierce jak na filmie jest spore przełożenie. Jak zadziałać na górze siła na poziomie 200N to się śrubki wyrwia. Na mój gust takie odkręcenie i podłożenie dodatkowej blachy żeby wyprostować znacząco obniży wytrzymałość połączenia. Do żyrandola dobre.

PeJot

> Akurat pada mi ww. zwykła udarowa wiertarka i w sumie dobrze, że się ten
> wątek pojawił :) Upatrzyłem sobie GBH 220 (2J/2,3kg), która jest w
> przystępnej cenie i pewnie ją kupię.

Też polowałem na ten model ale wygrała cenowo PBH2100, zielona,
cokolwiek miało by to znaczyć.

> [...]
> spozycjonować, bo jeśli te 0.5J to podobnie do standardowych udarówek,
> np to wydaje się być całkiem przydatne narzędzie, ale jeśli dużo niżej,

Nie wiem jak się do tego odnieść, nie używam "standardowych" udarówek od
dawna.

Marcin Debowski

On 2022-05-25, WM <cie...@poczta.onet.pl> wrote:

> Zaskoczyła mnie wytrzymałość śrub 10 na wyrywanie = 4,3 kN, przy 6cm
> długości gwintu w betonie.
> https://youtu.be/NTki4D35Jd8?t=91

Nie jest to czasami wytrzymałość na ścinanie tych niedobitków gwintu,
którymi się ta śruba posługuje?

Nb. w 20s pan ładnie macha na boki tą wiertarką robiąc dziurę w suficie
i też trzyma... ciekawe. A jaka jest funkcja tej częsci gwintu tuż przy
łbie? Żeby się brzydko nie zaczynał?

--
Marcin

WM

Tam zrobiono stożkowe przejście na większą średnicę, by zmniejszyć luz
tuż pod łbem.

Jest tutaj dostępna broszura ULTRACUT 2019:
https://www.fischerpolska.pl/pl-pl/serwis/materialy-informacyjne

Stąd wiem, że do odpornych na drgania zastosowań, trzeba dokupić krążek
wypełniający Ultracut FBS II A4.
Ma on otwór i kanałek, który pozwala wypełnić szczelinę pomiędzy śrubą i
otworem.
Krążek nie jest tani, dlatego może o nim nie wspominają na początku, by
klienta nie zestresować.

Warto tym klejem utrudnić pracę złomiarzom, którzy ewentualnie połakomią
się na barierkę przy budynku.

WM

Marcin Debowski

Faktycznie, widać tam lepiej ten stożek. Ma sens.

> Warto tym klejem utrudnić pracę złomiarzom, którzy ewentualnie połakomią
> się na barierkę przy budynku.

Złomiarzom jak złomiarzom. Zarobiłem klejem epoksydowym kotwy w
suficie, żeby mi się kilkukilogramowy wiatrak na łeb czasem nie zwalił.
Miałem po tym trochę radości przy demontarzu.

--
Marcin

Wiesiaczek

On 5/23/22 1:47 PM, alojzy nieborak wrote:

> [...]
>
> Standardowy myk.
> Wywierć w metalu otwór fi 30 wiertłem fi 30:)
> Po się męczyć kiedy cywilizacja wynalazła:

No to spróbuj tym wywiercić otwór w materiale grubszym niż 3-5 mm :)
To jest wiertło do blachy i tak je używam.

A co do betonowych stropów to dawno, dawno temu musiałem wywiercić kilka
tysięcy otworów w garażach z betonowym stropem pod instalację.
Wiąłem drewnianą tyczkę na której zamontowałem ruchome ramię, mniej
więcej w 1/5 tego ramienia była oś.
Na krótszym ramieniu zainstalowałem wiertarkę (profesjonalną) a do
drugiego kawałek sznura z uchwytem.

Po wyregulowaniu wysokości tego instrumentu i odbiciu sznurkiem
malarskim linii na suficie, wystarczyło ciągnąć za sznur i bez wysiłku
wiertarka robiła co swoje.
Zaletą był też brak drabiny, bo cała operacja odbywała się z poziomu
podłogi:)
Ponieważ pracowałem w akordzie to moje zarobki skoczyły wielokrotnie w
górę, co zadziwiło szefa firmy i gdzieś po roku zwolnił mnie razem z
resztą grupy, i pewnie korzystał z mojego pomysły płacąc nowym
pracownikom odpowiednio mniej:)
Wyszło mi to na dobre bo pewna włoska firma zatrudniła mnie na etat na
Wybrzeżu kości Słoniowej, gdzie pracę miałem bardziej ambitną i
satysfakcjonującą, ale to już historia na inny wątek :)

--
Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

Wiesiaczek

On 5/24/22 10:20 AM, J.F wrote:

> Naprawde pomoze? Czy zaraz sie stępi?

Zaraz się stępi.
Generalnie beton kiepsko się skrawa i wiercenie tak naprawdę polega na
kuciu.
No, ale ostre dłuto zawsze trochę lepsze :)

--
Wiesiaczek (dziś z DC)

Wiesiaczek

On 5/24/22 5:10 PM, ptoki wrote:

> No stepi sie , ALE!
> 1. Dobrze naostrzone bedzie cala energie udaru kierowac na samo ostrze.

Tak naprawdę to chodzi raczej o ostrość "dłuta". Wiertłą widiowe są
ostrzone pod kątem ujemnym tak jak dłuto, bo skrawanie tam nie zachodzi.

> 2. Dobry udar bedzie dociskac ostrze do materialu caly czas

To jest bez znaczenia.

> 3. W czasie uderzenia i po nim nie bedzie ostrze sie odsuwac od materialu

Lepiej, jeśli jednak wiertło odsuwa się od materiału. Wtedu nastęmne
uderzenie będzie miało większą energię.

Marek

<jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
> Nie wiem - wiertarka zla (amatorska, ale udarowa), wiertla zle,

Kup sobie wiertarkę SDS, zobaczysz jak to wchodzi w beton. Wiertła są
nawet 4mm.

--
Marek

Adam

Dnia Tue, 31 May 2022 09:04:41 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

> Tak naprawdę to chodzi raczej o ostrość "dłuta". Wiertłą widiowe są
> ostrzone pod kątem ujemnym tak jak dłuto, bo skrawanie tam nie zachodzi.
> (...)

Stosuje się skrawanie z ujemnym kątem natarcia - np. noże tokarskie do
żeliwa.

--
Pozdrawiam.

Adam

alojzy nieborak

Lasery szmery bajery.
Do chwastów:
https://youtu.be/AP0yiOI8Qas?t=11

W PL powinni wymyślić jakie rozpoznawanie stonki.

WM

W dniu 2022-06-06 o 20:06, alojzy nieborak pisze:
"Laser ma tak dobraną moc, by szkodził tylko komarom, a był nieszkodliwy
dla innych owadów i ludzi. Co więcej, na podstawie częstotliwości
poruszania skrzydłami jest on w stanie odróżnić samice od samców. Tylko
samice przenoszą zarodźca malarii."
Cytat pochodzi z:
https://kopalniawiedzy.pl/malaria-komar-laser-Bill-Gates,7071

WM

J.F

On Wed, 25 May 2022 16:03:50 +0200, PeJot wrote:

> Też polowałem na ten model ale wygrała cenowo PBH2100, zielona,
> cokolwiek miało by to znaczyć.

No i jakie wrazenia?

Bo faktycznie GBH 220 niedroga, ale PBH 2100 jeszcze tansza.

"przeplacic" za niebieską?

J.

PeJot

W dniu 2022-06-11 o 10:19, J.F pisze:
Zależy ile realnie będziesz nią pracował.

J.F

A bo to wiadomo ... roznica w cenie 100zl,
moge zaplacic za lepszy sprzet, tylko ktory lepszy? :-)

A tu jeszcze ciekawostka
https://erli.pl/produkt/mlotowiertarka-mlot-udarowy-wiertarka-sds-mocna,35492727

Firma noname albo Boxer.

Nawet zakladajac, ze oszukali na mocy i ma to typowe ~700W,
bylbym zainteresowany ... ale moze oszustom nie ufac nic a nic,
bo oszukali tez na trwalosci i innych parametrach?

J.

PeJot

W dniu 2022-06-13 o 09:45, J.F pisze:

> A bo to wiadomo ... roznica w cenie 100zl,
> moge zaplacic za lepszy sprzet, tylko ktory lepszy? :-)

Ten który się bardziej podoba :>

> A tu jeszcze ciekawostka
> https://erli.pl/produkt/mlotowiertarka-mlot-udarowy-wiertarka-sds-mocna,35492727
>
> Firma noname albo Boxer.

Trzeba by poszukać jakiejś recenzji. Sporo jest o narzędziach z Lidla,
łącznie z rozbebeszaniem narzędzia na atomy.

> Nawet zakladajac, ze oszukali na mocy i ma to typowe ~700W,
> bylbym zainteresowany

Te 2.5 kW to narzędzie może mieć na zablokowanym wrzecionie.

>... ale moze oszustom nie ufac nic a nic,
> bo oszukali tez na trwalosci i innych parametrach?

Mnie wystarczy że cena wobec zielonego Boscha nie jest jakoś specjalnie
atrakcyjna.

J.F

On Mon, 13 Jun 2022 16:39:38 +0200, PeJot wrote:

> Ten który się bardziej podoba :>

Zakladajac, ze ten "granatowy" to "profesjonalny",
to mi sie podoba
... ale jesli nie ma roznicy, to po co przeplacac? :-)

> Trzeba by poszukać jakiejś recenzji. Sporo jest o narzędziach z Lidla,
> łącznie z rozbebeszaniem narzędzia na atomy.

Ale to nie z Lidla.

Opinie są. Nawet pozytywne.
Ale czy prawdziwe ? :-)

> Te 2.5 kW to narzędzie może mieć na zablokowanym wrzecionie.

Mocy elektrycznej?
Bo mechanicznej na zablokowanym, to zero :-)

> Mnie wystarczy że cena wobec zielonego Boscha nie jest jakoś specjalnie
> atrakcyjna.

Ale wobec granatowego to dwa razy mniej :-)

Czyli wierzysz w marke ... tez troszeczke wierze,
ale przeciez obie made in China. :-)

J.

PeJot

W dniu 2022-06-13 o 17:33, J.F pisze:

> Zakladajac, ze ten "granatowy" to "profesjonalny",
> to mi sie podoba
> ... ale jesli nie ma roznicy, to po co przeplacac? :-)

Szukasz wiertarki SDS czy *towarzysza do grobowej deski* ?

> Ale to nie z Lidla.
>
> Opinie są. Nawet pozytywne.
> Ale czy prawdziwe ? :-)

> Mocy elektrycznej?
> Bo mechanicznej na zablokowanym, to zero :-)

Ja to wiem, Ty to wiesz, ale tak właśnie marketing działa.

> Ale wobec granatowego to dwa razy mniej :-)

Do zielonego Boscha PBH2100 przekonała mnie kompaktowość i niska masa,
co stojąc na drabinie ma znaczenie. 1.7 J to niby niewiele, ale z dobrym
wiertłem ta maszyna spokojnie daje radę w mieszkaniu z betonu. Niedawno
przyszło mi podkuwać kanał wentylacyjny i też maszyna dała sobie radę.
Jakby co, mam jeszcze młot SDS z Lidla, ale ten leży i się kurzy. Stare
kafelki na balkonie czekają na skucie a i znajomi pytali się czy bym nie
uskutecznił im uziomu szpilkowego. Sam jestem ciekaw jak ta maszyna z
energią 5J da sobie radę.

> Czyli wierzysz w marke ... tez troszeczke wierze,
> ale przeciez obie made in China. :-)

To nie jest kwestia wiary :) Jak się zielona PBH2100 zepsuje, kupi się
co innego.

J.F

On Mon, 13 Jun 2022 19:34:07 +0200, PeJot wrote:

> Szukasz wiertarki SDS czy *towarzysza do grobowej deski* ?

No nie chcialbym, zeby mi sie powiedzmy po 100 dziurach rozwalila,
a te 100 dziur ... moze 10 lat, a moze dwa dni :-)

Dwa dni nie problem - gwarancja, ale chwilowo nie planuje wiekszego
dziurawienia :-)

> Ja to wiem, Ty to wiesz, ale tak właśnie marketing działa.

Chinczyki nie musza tak oszukiwac.
Normalnie napisza sobie cokolwiek :-)

> Do zielonego Boscha PBH2100 przekonała mnie kompaktowość i niska masa,
> co stojąc na drabinie ma znaczenie. 1.7 J to niby niewiele, ale z dobrym
> wiertłem ta maszyna spokojnie daje radę w mieszkaniu z betonu.

3.8kg, a GBH 220 4.1kg.

Nie wydaje mi sie to znaczącą różnicą :-

> Niedawno
> przyszło mi podkuwać kanał wentylacyjny i też maszyna dała sobie radę.

Czyli polecasz?

> To nie jest kwestia wiary :) Jak się zielona PBH2100 zepsuje, kupi się
> co innego.

To samo moge powiedziec o granatowej ... tylko bardziej w brode bede
sobie plul, jak padnie w miare szybko :-)

J.

PeJot

W dniu 2022-06-13 o 20:18, J.F pisze:

> No nie chcialbym, zeby mi sie powiedzmy po 100 dziurach rozwalila,
> a te 100 dziur ... moze 10 lat, a moze dwa dni :-)

Za dużo tych "może".

> 3.8kg, a GBH 220 4.1kg.
>
> Nie wydaje mi sie to znaczącą różnicą :-

Ale cena niebieskiej x2 ( w moim przypadku ) w porównaniu do zielonej.
Starczy na fajne wiertła.

> Czyli polecasz?

Polecam zapomnieć o wiertarce z "udarem mechanicznym".

J.F.

Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup

>Za dużo tych "może".

Coz ja poradze :-)

>Ale cena niebieskiej x2 ( w moim przypadku ) w porównaniu do
>zielonej.

A teraz 300 i 400 zl.

>Starczy na fajne wiertła.

Jak wiertarka padnie, to same wiertla nic nie wywiercą :-)

>Polecam zapomnieć o wiertarce z "udarem mechanicznym".

Takich wiertarek jest za duzo, nadal nie wiadomo jak wybrac :-)

PBH2100 polecasz?

J.

PeJot

W dniu 2022-06-14 o 12:24, J.F. pisze:

> A teraz 300 i 400 zl.

Się pozmieniało. Dziś wziąłbym niebieską.

> Jak wiertarka padnie, to same wiertla nic nie wywiercą :-)

Kupisz nową bor maszynę. I na 107% będzie to SDS plus.

> Takich wiertarek jest za duzo, nadal nie wiadomo jak wybrac :-)
>
> PBH2100 polecasz?

Tak samo jak GBH 220 :)

J.F

On Tue, 14 Jun 2022 15:48:40 +0200, PeJot wrote:

> Się pozmieniało. Dziś wziąłbym niebieską.

inflacja .. zielona PBH2100 253zl :-)
A ja juz zdazylem zamowic chinskiego Boxera za 200 :-(

Boxer ma instrukcje ... po polsku jak to chinska, po angielsku tez jak
to chinska, ale podaja typ ... GBH 2-26.
Jak Bosch :-)

Teraz musze kawal betonu znalezc i przetestowac :-)

J.

Marcin Debowski

On 2022-06-11, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> No i jakie wrazenia?

Właśnie dostałem GBH 220 i mam teraz takie głupie pytanie z racji, że to
moja pierwsza SBS...

Czy to normalne, że "na sucho" te wiertła chodzą odrobinę na boki? Mam
do niej zestaw wierteł do betonu Makita, wydawałoby się porządna firma,
a niektóre z wierteł chodzą na boki aż lekki strach. Mam też kilka
innych, nieznanego pochodzenia i aż tak nie chodzą, ale jednak trochę
każde chodzi. I teraz nie wiem czy to czy to wada uchwytu czy cecha, a
problem znika np. pod obciążeniem? Uchwyt jest w gumowej osłonce, która
nie jest jakimś szczytem precyzji i może cisnąć wiertło na boki. Mam w
tej chwili same do betonu i nie bardzo jak sprawdzić z obciążeniem.

--
Marcin

PeJot

> Właśnie dostałem GBH 220 i mam teraz takie głupie pytanie z racji, że to
> moja pierwsza SBS...
>
> Czy to normalne, że "na sucho" te wiertła chodzą odrobinę na boki?

Zupełnie normalne. To jest SDS plus, wiertło wykonuje ruch posuwisty w
uchwycie, luz musi być. No i to nie jest urządzenie do roboty z
tolerancją liczoną w 0.01 mm. A user ma ów SDS plus smarować i czyścić.

Marcin Debowski

Dzięki. Tak trochę myślałem patrząc chociażby jak mało na rynku jest
choćby wierteł SDS do metalu, ale zawsze niepokoi jak widzisz wiertło
kręcące się po stożku :)

--
Marcin

PeJot

> Dzięki. Tak trochę myślałem patrząc chociażby jak mało na rynku jest
> choćby wierteł SDS do metalu,

Za to są adaptery SDS pus - wiertła HSS, chociażby

https://domitech.pl/product-pol-1858-Adapter-SDS-Plus-z-uchwytem-samozaciskowym-13-mm-Hitachi-711099.html

Marcin Debowski

Nawet już coś podobnego zamówiłem:
https://www.aliexpress.com/item/1005003329910254.html

--
Marcin

PeJot

Mimo wszystko nie zdecydowałbym się na wiercenie w stali wiertarką SDS
plus z w/w adapterem. Można być *bogatym* i mieć 2 wiertary :)

Marcin Debowski

Bardziej z ciekawości/na wszelki wypadek kupiłem prawdę mówiąc. Mam
jeszcze 3 inne, standardowe wiertarki :)

--
Marcin

alojzy nieborak

WM napisał(a):

> [...]
> dla innych owadów i ludzi. Co więcej, na podstawie częstotliwości
> poruszania skrzydłami jest on w stanie odróżnić samice od samców. Tylko

Znam. Wyprodukowano w ilości aż 1 egzemplarza na potrzeby
bajeru/pokazania "da się". Ratujem my biednom afrykę i robim im tarczę
anty-komarową. Tylko kto za to zapłaci? I temat zdechł śmiercią naturalną.