[językoznawstwo] czym sie różni drut od pręta?

Adampio

Mam taki językowy dylemat: co decyduje o zakwalifikowaniu czegos jako
pręt, a czegoś jako drutu?

Naturtalny odruch kieruje uwagę ku średnicy, ale Ciocia Wikipedia
twierdzi że: "Pręt – wyrób hutniczy, którego wymiary poprzeczne są
znacznie mniejsze niż długość. Stosunek wymiaru poprzecznego do długości
mieści się w zakresie od 0,001 do 0,35"
Czyli według tej definicji każdy _kawalek_ drutu to pręt (drut fi 1
przestaje byc prętem dopiero jak ma wiecej niż metr długości ;-) )
Rzeczywiscie prosty kawałek drutu o średnicy 1 mm i długsci 20 mm to
raczej pręcik niże drut, ale już ten sam drut o dlugości 200 mm to drut
całą gębą ;-)

Może jakies PN-y lub ISO-a o tym stanowią?

BartekK

W dniu 2012-03-08 20:23, Adampio pisze:
Nie wiem, ale wg ludowych podziałów może ze sposobu produkcji? Drut
(miedziany, stalowy, itp) się ciągnie, a pręt (np zbrojeniowy, gładki
lub karbowany) - kuje lub odlewa

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| si...@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/

PL(N)umber_One

Witam
Pręt to taki element konstrukcji (często kratownicy), który pracuje na ściskanie
lub rozciąganie, a nie na zginanie (belka) czy skręcanie (wał) itp. Idąc tym
tropem - drut (linka) to cięgło ew. odciąg, który pracuje na rozciąganie a nie
na ściskanie. Czy istnieje jednolita (z punktu widzenia konstruktora, hutnika,
technologa, .....) i zarazem ścisła klasyfikacja - nie wiem.
PP

PL(N)umber_One

Powinno być *cięgno* a nie jak napisałem cięgło.

Michał Grodecki

Użytkownik PL(N)umber_One napisał:
> [...]
> na ściskanie. Czy istnieje jednolita (z punktu widzenia konstruktora, hutnika,
> technologa, .....) i zarazem ścisła klasyfikacja - nie wiem.

"Po budowlanemu" pręt to element o dwóch wymiarach zdecydowanie
mniejszych od trzeciego (długości). Bez znaczenia czy pracuje na siły
osiowe (jak pręt w kratownicy) czy na zginanie czy skręcanie. Oczywiście
rozróżnia się jak dany pręt pracuje, mówiąc o pręcie ściskanym,
rozciąganym, zginanym czy skręcanym.

Pewnie co branża to trochę inne terminologia.

--
Michał Grodecki
Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

W.Kr.

BartekK napisał(a):
> [...]

> Nie wiem, ale wg ludowych podziałów może ze sposobu produkcji? Drut
> (miedziany, stalowy, itp) się ciągnie, a pręt (np zbrojeniowy, gładki

Pręty, w tym i stalowe też są ciągnione a nawet wyciskane.
Zatem nie technologia decyduje a proporcje dwu wymiarów poprzecznych
do tego trzeciego, podłużnego.
Ale wyobrazić sobie drut o metrowej średnicy i długi na kilometr jest
trudno i do tego nazwać to coś drutem?
Ale z definicji jest to drut.
Ukłony,
W.Kr.

W.Kr.

J.F

> [...]
> Rzeczywiscie prosty kawałek drutu o średnicy 1 mm i długsci 20 mm to
> raczej pręcik niże drut, ale już ten sam drut o dlugości 200 mm to

no jak - 20cm fi 1 ? Pret, taka obcieta szprycha

J.

Adampio

W dniu 2012-03-09 16:20, J.F pisze:
> taka obcieta szprycha

co najwyżej cieniowana ;-))

Andrzej

Użytkownik "J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości grup
Jestem konstruktorem budowlanym.
Dla mnie drut kojarzy się z drutem wiązałkowym do wiązania prętów
zbrojeniowych w płaskie lub przestrzenne szkielety przed zabetonowaniem.
Może też być 'drut sprężający' - wyrób hutniczy uzyskiwany przez wielokrotne
przeciąganie walcówki, uzyskuje się wytrzymałości ponad 1000 MPa. Druty
sprężające są wyrabiane o średnicach 2,5÷7 mm. W konstrukcjach stosowany na
cięgna i liny. W obliczeniu przyjmuje się, że sztywność giętna (EJ) jest
pomijalnie mała.
Inne wyroby, których wymiary poprzeczne są znacznie mniejsze niż długość to
pręty. Występują w konstrukcjach jako pręty kratownic i usztywnienia, a
także 'pręty do zbrojenia betonu'. Przyjmuje się że sztywność giętna prętów
zbrojeniowych jest 0.
Rura, niezależnie od długości, nie jest prętem ani drutem.
Wydaje mi się, że nie ma dobrego rozróżnienia pręt-drut.
Pozdrawiam, Andrzej

Mirek

On pią, 09 mar 2012 14:47:56 in article news:<e7319c7d-35cd-4e90...@d13g2000yqm.googlegroups.com>
Tu:
http://www.cbsa-asfc.gc.ca/sima-lmsi/ri-re/ad1292/ad1292-ri08-ni-eng.html
ciekawe rozóżnienie:

The important difference between rod (or wire rod) and wire is that wire has
been cold drawn while rod has not been further worked than hot-rolled.

Marcin

Mnie uczono, że pręt ma oś obrotu w środku przekroju, tzn jest prosty.
Drut nie ma tej osi. Wg. powyższego pokrzywiony pręt będzie już drutem

Konrad Anikiel

On Mar 8, 7:23 pm, Adampio <adam...@op.pl> wrote:
> Może jakies PN-y lub ISO-a o tym stanowią?

Oczywiście. Są normy na wyrób hutniczy "pręt kuty", "pręt walcowany",
"pręt ciągniony", "pręt wytłaczany", "drut ciągniony", "drut
walcowany" (tak!) itd. Huta/walcownia/jakiś tam producent wytwarza
wyrób zgodny z jakąś normą i go certyfikuje na zgodność z nią. Jeśli
wyrób spełnia wymagania więcej niż jednej normy to na certyfikacie
masz je wymienione obok siebie. Tak więc fizyczny obiekt może być
jednocześnie i prętem, i drutem- zgodnie z tym jak go wytwórca nazwał.
Konrad

echna74

Wydaje mi się, że najprościej :
Drut - to kręgi (szpule, cewki itp)
Pręty - odcinki proste, pocięte na wymiar.

Monika

Zenek Kapelinder

Druga się ciągnie a pręta zasadza.