Jak zrobić wała

Pawel "O'Pajak"

Jul 28, 2021, 2:59:33 PMJul 28

Powitanko,

No dobra, nie wała, tylko wałek, a dokładniej fuser. Fuser oczywiście
kupiłem nowy i zmieniłem, ale stary wystrzępiony skłonił mnie do
rozmyślań inżynierskich. No bo jest to metalowa rurka powleczona
równomiernie silikonem wysokotemperaturowym. I właśnie to jest ciekawe,
jak się to robi? Pomyślałem - forma. Ale to by pozostawiło ślad na
łaczeniu, a tu nic, idealnie gładki. Warstwa ma jakieś 1,5 mm.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Marcin Debowski

Jul 28, 2021, 7:49:41 PMJul 28
On 2021-07-28, Pawel "O'Pajak" <opa...@gazeta.pl> wrote:

> [...]
> jak się to robi? Pomyślałem - forma. Ale to by pozostawiło ślad na
> łaczeniu, a tu nic, idealnie gładki. Warstwa ma jakieś 1,5 mm.

Obstawiam, że w formie cylindrycznej i wypychane. To są dość krótkie
jednak wałki i przy odrobinie czynnika oddzielającego powinno się dać to
spokojnie wypchnąć. Poza tym, silikon, jak większość tworzyw w czasie
sieciowania pewnie się odrobinę kurczy, więc jeśli cykl polega na
wtryskiwaniu najpierw zimnej mieszanki, podgrzaniu formy itd, to może
nawet nie być potrzebne smarowanie.

Aletnatywnie są maczane, ale trochę wątpię bo wiele z nich ma silikon
równiez po bokach.

--
Marcin

cef

Jul 29, 2021, 1:52:42 AMJul 29
W dniu 2021-07-28 o 20:59, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
> jak się to robi? Pomyślałem - forma. Ale to by pozostawiło ślad na
> łaczeniu, a tu nic, idealnie gładki. Warstwa ma jakieś 1,5 mm.

Dlaczego myślisz, że silikonu nie da się obrabiać?

J.F.

Jul 29, 2021, 4:54:05 AMJul 29
Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości grup
> [...]
>rozmyślań inżynierskich. No bo jest to metalowa rurka powleczona
>równomiernie silikonem wysokotemperaturowym.

Teflonem?

Jest tez wersja z walkiem i luznym pasem/obrecza folii.
https://drukparts.pl/p4283,folia-do-regeneracji-fusera-drukarek-brother-hl-5440-5450-5470-6180-dcp-8110-8150-8152-8155-8157.html

I tajemniczy smar ...

To tez folia, czy rurka metalowa ?
https://www.morele.net/thi-folia-fusera-japan-fuser-film-japan-zawiera-smar-hp-4250-4300-4350-4345-rm1-1044-film-rm1-0101-film-6393645/

>I właśnie to jest ciekawe, jak się to robi? Pomyślałem - forma. Ale
>to by pozostawiło ślad na łaczeniu, a tu nic, idealnie gładki.
>Warstwa ma jakieś 1,5 mm.

Byc moze bez formy - nalozyc plynne, odwirowac.

J.

Zenek Kapelinder

Jul 29, 2021, 5:09:34 AMJul 29
Mnie stare i popsute części, jeśli można kupić nowe, skłaniają do ich wyrzucenia. W życiu kilka, dosłownie kilka, wałków powleczonych silikonem zrobiłem sam. Ale to były walki do urządzeń jakie w przeszłości wytworzylem. Nic trudnego jak się ma pomysla. Kilka wałków jak w Łodzi był Stomil co oblewał guma walki dałem im do zrobienia.

J.F.

Jul 29, 2021, 5:25:03 AMJul 29
>środa, 28 lipca 2021 o 20:59:33 UTC+2 Pawel "O'Pajak" napisał(a):
[...]
>Mnie stare i popsute części, jeśli można kupić nowe, skłaniają do ich
>wyrzucenia.

Cena bywa ... zachecajaca do myslenia :-)
Lub zakupu nowej drukarki, najlepsza tania, z 3 letnia gwarancja :-)

> [...]
>wytworzylem. Nic trudnego jak się ma pomysla. Kilka wałków jak w
>Łodzi był Stomil co oblewał guma walki dałem im do zrobienia.

Pomysl bywa kluczowy, a i tak zostaja szczegoly technologiczne.
Jak Stomilu juz nie ma, albo nie potrafi wyjsc poza swoja gume, to
trzeba kombinowac :-)

Mnie sie kiedys przyssawka zepsula.
Okazalo sie, ze to nie tak latwo zrobic krazek gumopodobny z zatopiona
sruba domowym sposobem.
Moze nie mialem dobrego pomyslu, a moze urzadzene bylo za tanie.

J.

J.F.

Jul 29, 2021, 5:34:26 AMJul 29
Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
A da sie?
Chyba wrednie, skrawa sie zle, tnie nieprecyjnie, szlifuje ...
nieladnie.

J.

Pawel "O'Pajak"

Jul 29, 2021, 7:28:32 AMJul 29
W dniu 2021-07-29 o 07:52, cef pisze:
> Dlaczego myślisz, że silikonu nie da się obrabiać?

Próbowałem twardą gumę, efekt beznadziejny. Tzn. wymiary OK, ale
powierzchnia taka sobie. Stal,mosiądz, mogę zrobic na lustro, ale na
pewno nie silikon. To na pewno jest odlewane, tylko jak.

J.F.

Jul 29, 2021, 7:53:26 AMJul 29
Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości grup

>Próbowałem twardą gumę, efekt beznadziejny. Tzn. wymiary OK, ale
>powierzchnia taka sobie. Stal,mosiądz, mogę zrobic na lustro, ale na
>pewno nie silikon. To na pewno jest odlewane, tylko jak.

No coz, formy coraz doklaniej potrafimy robic, moze nie bedzie widac
"styku".

Pytanie tylko, czy to w formie odlewane.
A moze w rurowej formie, tylko tak dobranej, ze nie przywiera i daje
sie wypchnac bokiem..

J.

cef

Jul 29, 2021, 8:13:54 AMJul 29
W dniu 2021-07-29 o 13:28, Pawel "O'Pajak" pisze:

> Próbowałem twardą gumę, efekt beznadziejny. Tzn. wymiary OK, ale
> powierzchnia taka sobie. Stal,mosiądz, mogę zrobic na lustro, ale na
> pewno nie silikon. To na pewno jest odlewane, tylko jak.

Twoje próby a dostępne technologie, to dwa inne światy.
Większość znanych mi wałków powlekanych tworzywami
do maszyn poligraficznych była obrabiana.
Specjalne nożyki, środki smarne, dopracowane technologie itd.
W zakładzie, w którym kiedyś pracowałem szlifowano
membrany gumowe - powierzchnia lustro a technologia zwykła,
więc sądzę, że i silikon da się obrabiać, tylko trzeba
wiedzieć jak i czym.

Uzytkownik

Aug 1, 2021, 9:05:17 AMAug 1
WOW! Teraz udajesz specjalistę od "wałków". Zenusiu masz wybujałą
fantazję, a twoje "wałki" na grupach dyskusyjnych to już wszyscy znają.

Zenek Kapelinder

Aug 1, 2021, 3:47:28 PMAug 1
Po podwójnym covidzie jesteś to masz podwójna mgle covidowa. Do tego z przyducha się urodziłeś i jak byłeś mały to wypadłeś z okna. Pech otaczającego świata polega na tym że to było okno na parterze a pod nim były krzaki. Lepiej by było gdyby było trzecie piętro i beton.