Przekładnia zębata u owada.

WM

Nie tylko ludzie tworzą koła zębate.
Przyroda wymyśliła to znacznie wcześniej.
Owad skaczący, ma przekładnię zębatą w stawach odnóży.
https://www.theverge.com/2013/9/12/4724040/naturally-occurring-gears-found-on-insect-legs

WM

Robert Wańkowski

W dniu 13.08.2023 o 21:15, WM pisze:
Jakoś tak oszczędnie napisali. Mam rozumieć, że obie nogi połączone są
belką?

Robert

WM

Tego nie wiem, może mięśnie obu odnóży są zsynchronizowane?

Tu pokazują film.
Podobno owad dzięki przekładniom zębatym zyskuje przyśpieszenie ponad 500 g.
https://youtu.be/Q8fyUOxD2EA
Sądzę, że to są stawy, takie jak u człowieka w łokciu np.
Chodzi o wymuszoną synchronizację, aby odnóża owada w czasie skoku, działały równolegle.
Bez trybów, większa różnica w ślizganiu się stawów, powodowałaby skręt przy skoku.
https://en.wikipedia.org/wiki/Issus_(planthopper)

WM

Robert Wańkowski

W dniu 14.08.2023 o 12:14, WM pisze:

> Tego nie wiem, może mięśnie obu odnóży są zsynchronizowane?

Ale ta przekładnia właśnie ma niby za zadanie tą synchronizację, bo po
nerwach może się rozjechać.

> Tu pokazują film.
> Podobno owad dzięki przekładniom zębatym zyskuje przyśpieszenie ponad 500 g.
> https://youtu.be/Q8fyUOxD2EA

No i tam ja widzę, że zsynchronizowane są dwie nogi ale z jednej strony
owada.
No chyba, że to widok od frontu/tyłu owada. Ale wtenczas te ich nogi to
na zewnątrz by się odchylały.

> [...]
> Bez trybów, większa różnica w ślizganiu się stawów, powodowałaby skręt przy skoku.

Jak się ślizga, to panewka lepsza. Ale ok, to ewolucja takie rozwiązanie
wybrała. ;)

> https://en.wikipedia.org/wiki/Issus_(planthopper)

A może, to nie synchronizacja jest powodem występowania tych zębatek,
tylko to rodzaj stawu.

Jeżeli ma być synchronizacja to albo wał pomiędzy nogami (ty byłby
odjazd), albo to co widzimy na fiknie to widok od frontu.

Robert

WM

Wygląda na to, że owad skacze żabką :)
https://youtu.be/xQk-lP2R04Y

WM

WM

poniedziałek, 14 sierpnia 2023 o 14:47:56 UTC+2 WM napisał(a):
(...)
> Wygląda na to, że owad skacze żabką :)

Tu widać układ nóg skaczącej żaby.
https://youtu.be/yKpJElwama8?t=45

WM

Robert Wańkowski

W dniu 14.08.2023 o 14:47, WM pisze:
> Wygląda na to, że owad skacze żabką 😄
> https://youtu.be/xQk-lP2R04Y

No to teraz już jest jasne.

Robert

WM

poniedziałek, 14 sierpnia 2023 o 16:14:04 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):

> No to teraz już jest jasne.

Jest jeszcze jedna zagadka do wyjaśnienia.

Na jednej z klatek filmu widać, że tryby u owada są haczykowato zakrzywione.
W 40 sekundzie: https://youtu.be/xQk-lP2R04Y?t=40
Ciekawe, jaki to zarys? cykloidalny, ewolwentowy?
Jedno koło styka się stroną wypukłą, drugie wklęsłą.
Nie widziałem w technice takiego rozwiązania, może warto obadać przekładnię z zębami zakrzywionymi?

WM

Robert Wańkowski

W dniu 14.08.2023 o 21:59, WM pisze:

> [...]
> Ciekawe, jaki to zarys? cykloidalny, ewolwentowy?
> Jedno koło styka się stroną wypukłą, drugie wklęsłą.

Zapobiega to "wyzębieniu" osiowemu, podobnie jak podwójnie skośne zębatki.

cef

W dniu 2023-08-14 o 12:14, WM pisze:

> [...]
> Bez trybów, większa różnica w ślizganiu się stawów, powodowałaby skręt przy skoku.

To może u owada, bo nie widziałem, żeby się kot źle zsynchronizował :-)

WM

Kot, podczas skoku, nie osiąga przyśpieszenia ponad 500 g (jak ten owad).
Ma więc czas na reakcję korygującą różnicę siły mięśni nóg.

WM

cef

W dniu 2023-08-15 o 14:57, WM pisze:
Mój kot osiągał niewiele mniej :-)

Wracając do owada: jeśli pojawiałby się skręt w locie, to natura
wyposażyła by owada w jakieś lotki do kontrolowania tego skrętu.

Marcin Debowski

Mój kot osiąga pod 1200 g. Wczoraj mu się coś pop...ło i mnie nie poznał
jak wchodziłem do pokoju. Wyrwał tak, że są zniszczenia kawitacyjne w
ścianach.

--
Marcin

WM

środa, 16 sierpnia 2023 o 02:02:41 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):
Ciekawostki na temat przyśpieszenia.
https://en.wikipedia.org/wiki/G-force#Typical_examples
Karl Wendlinger podczas wypadku w Formule 1 w Monako przeżył przeciążenie 360g.

WM